Flög till sthlm, från Gbg, för ett tag sen, allt flyter smidigt på med ledighet från jobbet osv. Kommer till incheckningen, packat allt enligt de lagar som idag finns.
J=jag
X=Inchecknings värd eller motsvarande
x-Har du något spec. i väskan?
J-Nää, eller jo en paintballmarkör
x-Ett vadå?
J-Ett paintballgevär
x-Jaha, då måste jag ringa säkerhets xxxxx
J-*Det här borde inte vara några problem*
x- Du måste ta isär vapnet och ta ur dess vitala del
J- Det är ett paintballgevär, det drivs på gas/komprimerad gas, som jag inte har med mig, och det krävs "färgbollar" som ammunition
x- Du måste separera vapnet i två olika väskor, den vitala delen i en och resten i en anna väska
J- Jahapp men vad katten ska jag ta loss då? *fick nyligen tag på ett och vet inte alla interna delar
x- Jag vet inte, men det måste separeras
Varvid X igen ringer säkerhets xxxxx, samtalet tar ca 3 varvid samtalets slut X ser väldigt nöjd ut*det måste ju vara positivt*
X-Det får inte flyga om du inte separerar det!
J-Varför måste jag separera vapnet när det inte gör någon större skillnad? Och vad ska jag enligt er separera från huvuddelen av markören?
x- Jag vet faktiskt inte vad du ska spearera, men ta bort den här delen, pekar på handtaget ink. triggerguard. Det får inte likna ett vapen
J-Så rent estetiskt får det inte se ut som ett vapen, det är ju ändå en definitionssak! Men det skall alltså transpoteras på samma villkor som ett jaktgevär? *det är kraftiga grejer jag handskas med

*
x- Precis!
Tar bort de benämnda delarna och lägger in mitt utplanerade handbagage som vanligt bagage.
Resan dit går i övrigt utmärkt, hemresan också, men jag får bara en väska med hem, och väntar ännu på den*flög hem den 21* Det är ju knappast mellan indien-Irak jag flyger, utan inom SVERIGE!!! Hur svårt kan det vara att sortera en väska rätt, allt går väl nästan på rullband hela vägen?
Nästa gång blir det tåg, då kan man ju släpa med sig ett ärtrör iaf, utan behöva ta ut den vitala delen.