Är så jävla trött på kunder som inte kan sköta sig och sedan klagar när det tar för lång tid för att de har ställt til det!
Är så jävla trött på alla dessa ungdomsgäng som följer med och ska vara "bärhjälp" åt nyss fyllda kompisen som köpt 172 cider och 348 starköl....
Är så jävla trött på alla dessa a-lagare som vet att vi inte får sälja om de kommer in och är packade! Så jäkla jobbigt att behöva förklara det för dem varje gång och vara tvungen att få hjälp av väktare när de ska käfta emot o visa hur rakt (som ett löv i orkanvinden) de kan stå när de ska försöka få fram ord genom den spritindränkta utandningsluften!
Vad göra och inte göra när du handlar på systembolaget1) Du skall på anmodan visa ditt leg för kassören och INTE svara "Jaja, jag ska bara plocka upp det här (en överfylld kundkorg med alkoläsk/cider o några öl och lite vodka) först" för att SEDAN sucka, stöna, gnälla att "jag är fan vuxen", gräva i byxan/jackan/ryggsäcken efter ditt pass där det står att du fyllde 20 för två veckor sedan... eller upptäcka att du gömt dit leg hemma och måste lämna/ställa tillbaka varorna och lämna butiken.
2) Ställ burkar/flaskor/lådor med streckkoden MOT dig så avläsaren kan registrera varan. DEt är inte så svårt utan likadant som på de flesta livsmedelsbutiker! ANVÄND de uppmålade ringarna på bandet (det finns där för ett syfte!!!) och BYGG INTE varuberg! Om du har 20 burkar olika ölmärken, 5 flaskor olika vin, massa spritflaskor ställ då för fan INTE upp med varannan märke/sort och i kloss hela tiden! Det blir ett helvete eftersom jag då måste vända alla rätt (sliter rätt bra på armar och leder) och slå in vissa manuellt eftersom summeringen på det där jättelånga kvittot (tack för den värdelösa uppgraderingen i kassasystemet - Megadisc!) blir fel.
Ställ inte upp backar och ölflak på bandet!!! Det är inte tillräckligt brett för att backen/flaket kan passera. Ställ den istället på avsatsen innan bandet så jag kan titta ner i den och räkna vad det är och hur många.
3) Släng (i bokstavlig mening!) eller lägg inte plastkassarna ÖVER eller FRAMFÖR varorna så att de hamnar framför streckkodsläsaren (så den inte kan registrera varan) eller fastnar i bandet och välter flaskorna och därmed skapar en röra som tar tid att korrigera och slå in.
4) Använd korgen eller kundvagnen och bär inte i din väska eller matkasse! VISA UPP din medhavda påse eller väska genom att hålla den öppen så jag kan se in i den istället för att hålla upp och skaka den framför mitt ansikte för att visa hur tom den är.
5) Börja INTE packa ner varorna INNAN kassören sagt hur mycket du ska betala (allt är då inslaget, kontrollräknat och avstämt mot datorn) och se till att ditt barn/kompis/sambo/äkta hälft väntar med att packa ner varorna tills de fått ett klartecken. Speciellt under sommaren när det är många vikarier som slå fel ibland kan det ta en jäkla tid om varulistan inte stämmer mot verkligheten oc det måste kontrollräknas (orsakat av §2).
6) Stå MITTEMOT kassören då du ska betala ISTÄLLET för att gå förbi och ställa dig vid varorna för att packa och betala därifrån. Jag måste då sträcka mig bakåt över bandet till dig eller du får avbryta och flytta dig till mig.
7) När du ska betala så SLÄNG INTE pengarna på bandet före varorna eller efter! Skyll inte på mig ifall bandet äter upp dina pengar!!!
Använd "pengaskålen" (i trä eller plastmtrl vid kortläsaren framför kassören) ELLER ge direkt i handen ISTÄLLET för att fösöka lägga pengarna i en hög så långt som möjligt från kassören (d v s så nära dig som möjligt). Du kanske sträcker dig efter något 20ggr per dag, jag får göra det betydligt fler gånger.
8) Säg till INNAN du betalar med kort OM du vill dra på ett högre belopp (för att få lite växel istället för att gå till en bankomat efteråt) och hur mycket du vill dra på! Vi är INTE Hemköp utan måste vänta på att alla varor är inslagna INNAN du kan dra ditt kort och betala
9) Säg till om du vill ha kvitto på ditt köp så slipper jag höra "Varför då, man får ju ingen återbäring" för triljonte gången den här veckan eller säg direkt vid betalning att du inte vill ha något kvitto med din växel.
Om alla följde dessa uppmaningar (funkar också i din matvarubutik) så slipper jag få förslitnings- och belastningsskador, du får dina varor snabbare; ingen i kön bakom dig behöver bli förbannad för att det tar sån tid vid kassan för att sen ge mig ett otrevligt bemötande, vilket i slutändan leder till att jag nån gång är oproffsig och fräser tillbaka mot kunden å det grövsta!
Nu känns det lite bättre!
Inför midsommar och gärna i fortsättningen:1) Ha ditt leg redo om du är under 30 och/eller ser ung ut. Vi frågar inte för att djävlas!
2) Ställ dina varor med streckkoden mot dig och i ordning så du har samma vara (t ex Norrlands guld) i rad (använd ringarna på bandet för rätt avstånd) och inte utspritt bland alla andra varor. Blanda inte utan tänk hur man gör vid ammunitionsredovisning ;)
3) Säg hur många påsar du vill ha och/eller lägg på dem SIST alt FÖRST på bandet.
4) Vänta med att dra kortet till dess att du fått reda på vad det kostar (allt är inslaget då) och säg till innan om du vill ta på ett högre belopp.
5) Ha en trevlig midsommar. drick med måtta och kör inte bil dagen efter om du inte har druckit med måtta kvällen innan alt. inte slutat dricka...
/Foxtrotcharligrg
Edit: tillägg om backar