Byråkrater, i alla länder!
Må de hamna i en alldeles särskilt otrevlig del av Hel.
Hela familjen bor sedan i januari i Wien då mitt jobb "lånat ut mig" till ett regionkontor.
Eftersom det är ett tidbegränsat kontrakt så kvarstår jag och alla medföljande i de svenska socialförsäkrings- och pensionssystemen. Jag får min lön utbetald och skattad i Sverige.
På skattemyndighetens begäran var vi dock tvugna att skriva oss i Österrike då kontraktet/utlåningen är längre än sex månader.
Så långt inga stora problem. Österrikiska myndigheterna köpte – efter två månaders dividerande – våra svenska sjukvårdskort, vi är registrerade etc etc.
Den 29 April föddes vårt andra barn på Ackis i Uppsala. (Alla mår toppen

)
Nu började det riktigt roliga.
Eftersom vi inte är skrivna i Sverige kunde, enligt folkbokföringen, barnet inte få ett personnummer. Handläggarna på försäkringskassan stod handfallna för hur de skulle få med henne i systemen (barnbidrag, föräldrapenning etc.) utan personnummer.
Alla föreslog att vi skulle gå till ambassaden i Wien, trots upprepade påpekanden att vi inte kunde ta oss till Österrike med mindre än att alla, inklusive nyfödda dottern, har pass! Som de flesta kan tänka sig är det en smula knepigt att få polisen att utfärda pass till personer utan personnummer! (Tack och lov har ingen ifrågasatt att hon är svensk medborgare.)
Tillbaks till ruta ett. Efter att ha ring till jag vet inte hur många personer fick jag tag på en liten myndighet i Sollefteå vilka utfärdar "samordningsnummer". För er som liksom jag aldrig hört talas om samordningsnummer så är det pseudo-personnummer för dem som inte kan få ett riktigt.
De kan dock inte utfärda dem på eget bevåg utan måste få en begäran från ngn annan myndighet (som t.ex. polisen eller F-kassan).
Beväpnad med denna information ringde jag tillbaka till Skattemyndigheten varvid de säger – "Javisst! Ett samordningsnummer kan hon få". Efter att jag en smula irriterat påpekat att om de kunnat dela med sig av den informationsjuvelen redan från start så hade det sparat mig ~8h i telefon så trodde jag att det skulle vara klart.
Icke!
Det sker nämligen ingen samordning mellan olika myndigheter avseende samordningsnummer (sic!). Begär man ett för både pass och F-kassan samtidigt så riskeran man att få två olika! Fick till slut tag på två vänliga msk (Polisen och lilla myndigheten i Sollefteå) vilka gick med på att faxa ansökan/beviljandet till varandra. Därmed sparades minst en vecka i förlorad tid i väntan på postgången Uppsala-Sollefteå-Uppsala.
Efter att ha meddelat samordningsnumret till F-kassan behövde vi således "bara" ett personbevis för att kunna ansöka om pass. Folkbokföringen meddelade då att personbevis bara kan utfärdas för medborgare folkbokförda i Sverige.
Nu inne på 3:e dagen av konstant ringande krävde jag att få prata med en chef. Denne chef gick med på att "ett registerutdrag kunde vi nog få". Polisen godkände inte ett registerutrag. Naturligtvis. Fick chefen att ringa till den trevlige polisen vilken hjälp till med att skaffa samordningsnumret. Till slut fick vi lämna in en passansökan.
Nästa bakslag. F-kassan beklagade att de inte kunde utfärda något sjukvårdskort till personer vilka – rätt gissat – inte är folkbokförda i Sverige. Trots att vi har skriftligt intyg (från samma handläggare!) på att vi är berättigade till sjukvård i såväl Sverige som Österrike eftersom vi inte har emigrerat, jag är ju bara 'utlånad'. Det tar dock inte formuläret för att ansöka om korten hänsyn till och där står vi nu.
De medger att vi har rätt till det som kortet intygar men hävdar att de inte kan utfärda ett?!
Nu måste vi försöka övertyga: i. De österrikiska myndigheterna att registrera dottern utan ett personbevis och ii. Den österrikiska sjukvården att undersöka henne utan att hon har ett svenskt kort. Jag kan ingen tyska.
Önska oss lycka till!