Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Missuppfattning?!?!?!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Nifelhel
Öööhh..(kolla på smycket runt halsen)den här killen har nog inte läst historieböckerna... För jag förstår inte hans budskap... ???
Bildtext:A US soldier after a 6-day patrol in the Da Nang region of Vietnam, 1968.

78-1026678692
1 Vi kommer ihåg Jackie.... 2 Det var ingen nazi symbol från början kanskre du ska öppna historiebocken... Det är en mycket gammal symbol...... Som har haft bla religiösa betydelser...
LeadHead
I Indien används tecknet (svastikan) flitigt på affärsväggar, etc. Tror det står för "profit".
78-1026678692
Här kan ni läsa hakkorsets historia http://www.teknikarv.nu/jarnvagar/blandat/asea-logo.html
70-1020763829
Tror det var en grupp under vietnam som använde svastikan som symbol... I någon av dom 3 vietnamn filmerna (Plutonen, FMJ, Apokalypse now) så är det med en stridsvagn med en svastikaflagga...
Nifelhel
QUOTE (Niklas @ Okt. 18 2002,19:19)
1 Vi kommer ihåg Jackie.... 2 Det var ingen nazi symbol från början kanskre du ska öppna historiebocken... Det är en mycket gammal symbol...... Som har haft bla religiösa betydelser...

Jag vet mycket väl att det inte var en nazi-symbol ifrån början. Men som du säkert vet så efter ww2 så förknippas tecknet starkt med nazismen. Jag finner det lite konstigt att man går omkring med den symbolen när man är av afrikanskt ursprung. Och kriget, vid den tiden, har varit slut i styvt 20 år.

När vi ändå i farten. I porten till ett av världens största bryggerier, finns det 2st svastikor inristade i sten. Och det var långt innan kriget. Bryggeriet är Carlsberg och det är i elefantporten dem sitter...
http://www.carlsberg.com/Info....5F}.jpg
78-1026678692
Tycker bara det är bra att man tar "tilbaka" symboler.... Vad ska nazis ha symbolen till när alla mörk hyade går runt med den? Det kanske vorre en bra ide.... Alla judar och svarta bär hakkorset sen börjar svensson och tillslut finns det ingen vits för en nasist att ha den.... Då har man tagit tilbaks symbolen... Jag tycker fler svarta ska bära hakkors av denna anledning....
Nifelhel
Bra idé! Jag tycker det är fel att våra gamla runtecken felanvänds utav diverse patrask...typ odalrunan osv.
Men undrar fortfarande vad hans budskap är... Eller är det de som är budskapet?!?!?! ???
PHP
Kan ju tänkas att "korset" hänger "ut och in" eller vad man nu ska kalla det. smile.gif Ett bakvänt hakkors, alltså med hakarna åt vänster, är ju en gammal symbol som betyder sol eller något liknande...
Ham Tyler
När jag var i Korea så såg jag ofta hakkors som var vända åt både "rätt" och "fel" håll. Såg tillochmed en nallebjörn med en keps med hakkorset på. Såg rätt komiskt ut faktiskt.

Förövrigt fanns det till för något år sedan en restaurant i Seoul som hade tredje riket som tema, servitörer hade naziuniformer och på väggarna hängde det rödvitsvarta fanor. Men Simon Wiesenthal instituet tvingade dem att stänga.

De är lite mysko koreanerna.
78-1026678692
Tyskarna var ju allierade med japanerna och japanerna ockuperade Korea... Vet inte om detta hjälper men i alla fall...
Divine
För vidare info:

http://heathenworld.com/swastika/
Silen
Nu är det väl så att man i Afrika inte ser WW2 som något vidare stort krig. Inte i de mellersta och södra delarna i alla fall. Deras kolonisatörer blev väl upptana på hemmafronten ett tag och sen kunde de bli självständiga, men de var ju inte så inblandade i kriget...
78-1026678692
WWII var vad som gav många länder frihet från kolonial makterna....
Fu Gson
WWI hade nog större betydelse när det gäller avkolonieringen än WWII skulle jag tro......kan säkert argumenteras om
78-1026678692
Såvitt jag vet så fanns det inte så många fria stater efter WWI i Afrika..... Men efter WWII blev det fler.....
Fu Gson
Avkoloniseringen gällde ju inte enbart Afrika. Men efter att ha rådbråkat mitt minne (och en del litteratur) så får jag instämma i att WWII var startskottet för den verkliga avkoloniseringen.   Minnet är bra men kort.......  :(
Skuggan
har en fråga, hur fungerar det med Malteser korset? altså korset med utsvängda uddar. räknas det som nazistiskt? tyskarna hade väl det under Vk2? iaf på vissa ställen.
49-1032639582
QUOTE (The_shadow @ Okt. 18 2002,22:56)
har en fråga, hur fungerar det med Malteser korset? altså korset med utsvängda uddar. räknas det som nazistiskt? tyskarna hade väl det under Vk2? iaf på vissa ställen.

Tyskarna delade inte ut Malteser korset utan det kallades Järnkorset. Formen är den samma och är en gammal kristen symbol, från korstägen. Malteserriddarnas symbol ser ut som järnkorset men är rött och vitt. Det har alltid uppfattats som en symbol för fred och finns på en mängd ambulanser och sjukhus runt om i världen. Tvärtemot mångas uppfattning var inte malteserriddarna krigare utan ett sjukvårdsförband.

Finns även som symbol hos Livgardets Dragoner, gamla K1
49-1032639582
gör en sökning på google så hittar du väldigt mycket info
Mats
detta "malteserkors" används ju i nutiden av Tysklands försvarsmakt som symbol, fast svart.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.