Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ändring av inryckningskompani
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
uppe
Jag rycker in 31 juli, 2006. Fått välkomstbrev från mitt kompani, som visade sig vara underhållskompaniet. Min befattning som stridsfordonsförare känner sig lite klämd, tror jag. Jag kommer få köra hjulförsedda fordon! (Bärgning eller materieltransport) >_<

Finns det möjlighet att man kan skriva till sitt regemente och förfråga om förflyttning till t ex pansarskytte- och stridsvagnskompaniet?
elisson
prova att ringa regementet å fråga.. annars kan du prova att byta när du ryckt in.. lycka till smile.gif
jake the snake
Det finns stridsfordon även på tredje kompaniet. Pbv 302 och strf 9040 DSG.

Tipset är annars att försöka byta under första dagen eller veckan.
Noname
QUOTE (uppe @ Jul 18 2006, 09:12 ) *
Jag rycker in 31 juli, 2006. Fått välkomstbrev från mitt kompani, som visade sig vara underhållskompaniet. Min befattning som stridsfordonsförare känner sig lite klämd, tror jag. Jag kommer få köra hjulförsedda fordon! (Bärgning eller materieltransport) >_<

Finns det möjlighet att man kan skriva till sitt regemente och förfråga om förflyttning till t ex pansarskytte- och stridsvagnskompaniet?

Har ni inte stridsvagns/fordonsbärgarna på det kompaniet? De är ju banddrivna.
jake the snake
QUOTE (Pegin @ Jul 18 2006, 11:36 ) *
QUOTE (uppe @ Jul 18 2006, 09:12 ) *

Har ni inte stridsvagns/fordonsbärgarna på det kompaniet? De är ju banddrivna.

Nix, däremot hjulfordonsbärgarna. Bandade bärgare finns på strv och pskkomp.
uppe
Då är det antagligen pbv 302 eller 9040 DSG som gäller. Hur jag än vänder och vrider på det verkar det inte så lockande. Mitt val av stridsfordonsförare var just för att den uppstoppade inskrivningsförättaren påstod att jag endast hade kock, sjukvårdare och stridsfordonsförare att välja på. När jag pressade honom lite mer kunde han hitta en kraftverksoperatörtjänst i Jokkmokk. Jag fattade vinken...

Nej, jag kontaktar regementet så snart som möjligt. Jag skulle vara så missnöjd med ett kompani som inte är inriktat på strid.
r_axelsson
Vet inte hur det är dit du skall, men på P4 2005/2006 så hade vi stridsfordonsförare på UH-kompaniet. De körde Patgb 203 i olika versioner.

Att ha utbildning på Patgb anser jag vara en stor merit för ev US tjänstgöring

Ps. Att vara på UH har en del fördelar det med, även om man inte alltid får all strid... tveka.gif
Skuggan
hur är det med Brobv 971? (eller är det 941?)
är inte dem på UhKomp?

och de är i högsta grad banddrivna då de är baserade på ryska T55 vagnar ;)
Vikström
QUOTE (Skuggan @ Jul 18 2006, 22:19 ) *
är inte dem på UhKomp?
Det underlättar om broläggare rör sig med den enhet dom skall bereda väg (bro :P ) för. Alltså strv-komp.
The Swede
QUOTE (Vikström @ Jul 18 2006, 23:01 ) *
QUOTE (Skuggan @ Jul 18 2006, 22:19 ) *

är inte dem på UhKomp?
Det underlättar om broläggare rör sig med den enhet dom skall bereda väg (bro :P ) för. Alltså strv-komp.

Det behöver dock inte innebära att grundutbildingen sker på stridsvagnskompaniet.
Skilj på fredsförband och krigsförband.
Stab, tross och underhållsbitarna utbildas ofta på ett särskilt kompani för att senare, under förbandsskedet ingå i de olika manöverkompanierna.

The Swede pansar2.png
jake the snake
Brobandvagnsutb kommer att ske på 67. kompaniet dvs psk/strvkomp.
Stolpen
Underhållskompaniet har ju dock både span och närskydd. De lär väl behöva någon som kör omkring dem? Jag blev nämligen också bedrövad över hur jag hamnat på underhållskompaniet fast jag egentligen skulle in som SkytteGb. Men jag hoppas på närskydd eller span. Så det finns nog hopp för oss alla att fortfarande få vara stridspittar. biggrin.gif
simon
Jag trodde att span ingick i Stab/grk.-kompaniet...
Stolpen
QUOTE (simon @ Jul 22 2006, 19:07 ) *
Jag trodde att span ingick i Stab/grk.-kompaniet...

Och i det har du alldeles rätt! Jag förvirrade mig och blandade ihop de båda kompanierna. Jag tänkte natruligtvis på Stab/grk.-kompaniet, inte underhållskompaniet!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.