QUOTE (Fk Satan @ Jul 30 2006, 13:37 )

Vaddå hårdare övningar. Säg hur en hård och bra övning inom Hv ska se ut. Koppla det sedan till (P)TOEM och målkatalogen.
Det jag menade var givetvis övningar knutet till TOEM & målbildskatalogen. Jag tillhör definitivt INTE den kategorin i gröna kläder som vill ha det som Jägare/Delta/SAS, jag är STOLT infanterist. Det jag menar med annat övningsutbud är, som du säger, inte alls nödvändigt att dom ska vara hårdare. För att koppla till annat topic här på Hv-forum, så ställer jag mig frågande till fyskrav/Coopertest... fullständigt onögt att lägga tid på detta när vi bara har 20-timmar att plocka. Vi är ett statiskt förband.
Jag återkommer nu till min käpphäst när det gäller Hv utb. Övningarna måste stegras (i cykler om ex 3-5 år), argumenten att "-de som är nya kommer in mitt i en utb cykel så vi måste börja om från grunden" ser jag på med skepsis. Hur många nya får ett vanligt "landsortskompani" på ett år? 1-3 stycken kanske (se finns det de som presterar bättre rekryteringssiffror). Vidare kan man fråga sig om de som är nya inte har så pass kunskap att dessa med någerlunda lätthet kan komma in i utb?
Men hemvärnet har alltid haft en förkärlek för att uppfinna hjulet igen och igen. Som kuriosa kan nämnas att en Res off måste börja som stf grp C för att visa att han platsar (allt enl FA-diriktiv). Så man sitter i en sits där man får in mycket bra personal med färska kunskaper men dessa måste "visa vad de går för" inför komp ledning som kanske gjorde rekryten för 40 år sedan.
Vidare hade vi i mitt fd kompani 1 till 2 komp instr, det var dessa och inga andra som höll i utb på komp. På grunda av personliga intresse och gammal utbildning så blev det mycke skjutbana och i stort sett ingen tf utb för chefer, för dessa måste lära sig träffa 10-ringad tavla.
Jag har förstått att det diffar otroligt över landet, detta kan bero på hur komp ledn i resp bat organiserar sin utb, men även komp ledn kunskap. Det är ju inte ovanligt att komp ledn känner sig vilsen när nya uppgifter kommer i dagen.
Min före detta komp ledn tyckte jättebra om "Civil samverkan" för det var inte så "militäriskt" och man behövde inte bruka vapen. När väl "Infallsportar" kom på tal så var det otroligt svårt för min fd komp ledn att sadla om.
Jag ser det nya med kvallitetssäkring med tillförsikt. Hv ska ha krav på sig, vi ska aggera med säkerhet och kunskap. ALLT DETTA KAN GÖRAS UTAN "BAS SÄK HATT", GRANATTILLSATS & PBV!
Och detta med att hålla en övning så att folk spyr är redan gjort... förvisso fullständigt onödigt men han åt för mycket ärtsoppa... efter lunch var det grupps strid

Som jag skrivit tidigare så "fråntogs" mig rätten att föra utb på komp pga "Förklädd milisverksamhet".
Gör rätt från början, utbilda folket i den som förväntas av dom!
Och det där med att gräva värn.... Striden ska föras rörligt!

Vi har nog samma syn på övningar trots allt