Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Demokratin i HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Munin
QUOTE (skaya @ Aug 6 2006, 06:27 ) *
Jag kan säga att sjv torde bli grymt häpna om b-styrkan helt enkelt angrep dem. Och angående rk:instr skada; jag garvar.

Eller också skulle de säga att så går det inte till i verkligheten. dry.gif

Hade jag blivit utslagen under CC06, skulle jag enligt skadeinstruktionen ha simulerat ryggskott efter att ha burit fel. Så sjv.instr ovan är tyvärr inte ensam vad gäller mystiska skador vid stridskontakt.

Tillägg: OT
Fk Satan
När det gäller skador på övningar anser jag att varje individ ska ha ett antal skade kort på sig i förseglade kuvert. Och det kan vara tre typer av skador. Lindrig stridsskada, allvarlig stridsskada och övriga skador.

Där lindriga strids skador kan vara skador av vapen, splitter etc som inte kräver omedelbar sjukvård eller omhändertagande. De allvarliga skadorna är dödliga skador om det inte blir omedelbara omhändertaganden. Kanske så allvarliga att sjv måste bortprioritera dessa för att de är för allvarliga osv...

När det gäller övriga skador kan det vara stukade fötter, bruten arm, brutet finger, lindriga brännskador, hjärnskakningar. dvs normala skador som kan inträffa utan att det är strid.

Då är det enkelt för blågul att skapa situationer. Grp/plut är i strid och gör bra ifrån sig söker bra skydd osv. Två lindriga skador i en grupp. Ifall de sköter striden dåligt 4 allvarliga skador i första omgång i 3:e grp. 2 lindriga i 2:a grp osv. Går då enkelt att styra skadeutfall osv. Sedan om det är lugnt och inget händer men man vill ändå undersöka hur sjv-kedjan fungerar så slänger man fram att ngn individ får en övrig skada.

@Lfskbat

kan lova att det blir ingen ramboövning, men det går att köra skiten ur folk ändå och få de at göra bort sig så otroligt mycket det är skrämmande. Och ur detta kan de sedan dra ett antal slutsatser osv. Tänkte mig en enkel övning av typen Ta objekt för att därefter bevaka objektet (alt att det över tiden övergår till skydda). och det hela utspelar sig i ett skymningsläge...
skaya
Fk Satan; det lät som en bra idé med "skadekort".
Jag skulle hemskt gärna se att hvsoldaterna själva blir "skadade", inte bara för att de ska se att det fungerar (förhoppningsvis) utan även för komp, plut och gruppcheferna ska få känna på förluster - att inte ha fullt gäng hela tiden.

Nackdelen kan väl vara att som hvsoldat vara borta nån/några timmar från en ganska kort övning som kanske är årets enda?
Lfskbat
@ Fk Satan
Det där med skydda/bevaka obj under skymmningsläge är ju inget nytt övningsupplägg! Det har vi övat så vi fått blodsmak i höften. Något nytt (för vår del) hade väl varit kniviga SIB-övningar med en salig blandning av lede fi och civila. Mitt gamla komp har precis börjat lära sig grunderna i SIB... Nåjja dom började men det avstannade direkt efter första övningen, sedan var det tillbaks till samma gamla lunk igen med PEK-skjutning och sjv.

Det där med skadekort ska jag se till det finns på plut... bra tips Fk Satan!
heiho
@lfskbat

[/quote]

Vi är ett statiskt förband.

Striden ska föras rörligt! camo.gif

[/quote]

Hur ska du ha det? dry.gif
Fk Satan
QUOTE (skaya @ Aug 6 2006, 14:05 ) *
Fk Satan; det lät som en bra idé med "skadekort".
Jag skulle hemskt gärna se att hvsoldaterna själva blir "skadade", inte bara för att de ska se att det fungerar (förhoppningsvis) utan även för komp, plut och gruppcheferna ska få känna på förluster - att inte ha fullt gäng hela tiden.

Nackdelen kan väl vara att som hvsoldat vara borta nån/några timmar från en ganska kort övning som kanske är årets enda?

Nu kanske denna tråd har spårat ur lite... Men det är en intressant debatt tycker jag. Kanske momentet brys när de är inlastade i sjv. fordonet? Personligen tycker jag om att nyttja skademarkörer. som åker med i sjv fordon. Blir det en skada så "uppstår" den skadade när sjv kommer på platsen och har utvärderat omhändertagandet med Blågul och den skadade. Därefter tar skademarkören över rollen som skadad och åker tillbaka i sjukkedjan. Förslagsvis kan man ha andra kompaniers/bataljoners sjukvårdare till att vara skademarkörer eller annan RK-utb personal. Då får både Sjv öva sin kedja och det administrativa med att flytta skadade. Sjv.personalen får vara på båda sidor både som skadade och omhändertagande. Soldaterna får öva på snabbt omhändertagande och problemet med att få sin "kompis" bakåt. Vidare så drabbas inte den skadade av att vara borta från övningen så länge.

QUOTE (Lfskbat @ Aug 6 2006, 19:04 ) *
@ Fk Satan
Det där med skydda/bevaka obj under skymmningsläge är ju inget nytt övningsupplägg! Det har vi övat så vi fått blodsmak i höften. Något nytt (för vår del) hade väl varit kniviga SIB-övningar med en salig blandning av lede fi och civila. Mitt gamla komp har precis börjat lära sig grunderna i SIB... Nåjja dom började men det avstannade direkt efter första övningen, sedan var det tillbaks till samma gamla lunk igen med PEK-skjutning och sjv.

Det där med skadekort ska jag se till det finns på plut... bra tips Fk Satan!

Då har du inte haft denna typ av övningar med mig. Bara för att det inte är något nytt övningsupplägg så finns det mycket som kan inträffa och ställa till det ganska rejält för både chefer på olika nivåer och soldater. Även SIB kan man hitta på grymt mycket med.
Lfskbat
[quote name='heiho' date='Aug 6 2006, 19:16 ' post='480844']
@lfskbat

[/quote]

Vi är ett statiskt förband.

Striden ska föras rörligt! camo.gif

[/quote]

Hur ska du ha det? dry.gif
[/quote]

He he kan låta motsägelsefullt men det är det inte. Ponera att du som plut C får uppgift att skydda ett objekt. Då är vi ett "statiskt" förband då vi saknar fordon. Det här med att striden ska föras rörligt är en helt annan femma. Det har inget med mobilitet att göra utan att du som C på ett objekt ska föra ett rörligt försvar enligt stridens grunder på ditt skyddsobjekt. Hoppas det klarnade något :P
Rörlig strid kan ex vara alternativa och växelstridsställning för grupper i plut som nyttjas aktivt.

[quote name='Fk Satan' post='480845' date='Aug 6 2006, 19:19 ']

Då har du inte haft denna typ av övningar med mig. Bara för att det inte är något nytt övningsupplägg så finns det mycket som kan inträffa och ställa till det ganska rejält för både chefer på olika nivåer och soldater. Även SIB kan man hitta på grymt mycket med.
[/quote]

Jag väntar med spänning på dina galna upptåg biggrin.gif Jag tror inte jag vågar gå på din SIB övning ohmy.gif
heiho
Som ett inlägg i debatten om övningar under högt tempo och tuffa moment.

Det finns INGA tillfällen där inlärning gynnas av stress. Om vi disponerar 20-60 timmar utbildningstid då skall vi lära in det vi vill lära in utan stress. När vi behärskar det vi skall behärska så kommer hastigheten av sig själv.

Fort blir fel.
Fk Satan
QUOTE (heiho @ Aug 6 2006, 22:48 ) *

Det finns INGA tillfällen där inlärning gynnas av stress. Om vi disponerar 20-60 timmar utbildningstid då skall vi lära in det vi vill lära in utan stress. När vi behärskar det vi skall behärska så kommer hastigheten av sig själv.

Fort blir fel.

FEL! att öva med stress är viktigt. Men det gäller att se skillnad på utbildningsövningar och tillämpade övningar. Under de tillämpade övningarna ska stressnivån vara hög. Men under utbildningsövningar skall stressnivån vara låg.

Under tillämpade övningar har man kanske ett syfte att se på rapporterna som kommer till BatStaben från kompaniet och hur rapportflödet löses inom organisationen utifrån olika händelser. Får Bataljonchef reda på att 2komp 2plut varit i strid vid sitt objekt och fått skadade som har skickats till sjukhus?

Det gäller att se skillnad på olika övningstyper. Skulle jag genomföra en övning där det är en tillämpningsövning så skulle jag inrikta mig på att köra skiten ur chefer för att utifrån det se var det finns brister, för att se vilka områden som måste prioriteras vid kommande utbildningövningar. Men även se vad som fungerar.

Fick soldaterna mat? Fick de Am? Fanns vatten att tillgå vid objekten? hur löses vattenrening till en hel bat. när kommunala vattennätet var utslaget? Hur agerade Kompanichef/StfKompC tog de slut efter 3h och saknade då komp ledning av sina chefer? osv. Finns mängder med frågeställningar man kan få svar på genom att köra skiten ur ett förband. Men då är det otroligt viktigt med en omfattande utvärdering på alla nivåer. En brist på soldatnivå kan ha orsakats av fel i bat-staben. Men bristen syns inte på Bat, komp eller plutnivå.
Lfskbat

Fort blir fel.

Fort blir förvisso fel i början! Men det finns en anledning till att man övar "det snabba läget". I en stridssituation har du som chef inte alltid tid för väl övervägna beslut (om inte lede fi passar in i dina omfall). Sålunda kan du som chef få ta beslut som är lite "förhastade", en gyllene regel passar in här... Det gäller att ta initiativet och ta de smällar detta kräver (något åt det hållet, det finns en finare formulering jag inte kommer på för stunden).

Att hålla på att öva genom formell utbildning gör man bara i ett inledningsskede. Förr eller senare måste förbandet drillas under "pressade" former. Annars når vi aldrig PersQ3. De komp C som tycker att man ska ta det lugnt och inte hasta iväg är nog inte själv så säkra i sitsen. Man måste acceptera en del "f***-ups" i början, de är av dessa man lär sig förbandets brister.
Att alla är gudar på en skjutbana bygger du ingen pluton på.
Att alla genomfört Basic-utb bygger du ingen pluton på.
Att alla kan kamrathjälpen i sjv bygger du ingen pluton på.
Att alla har skyddsvakt bygger du ingen pluton på.
Stort sett all form av formell utb, och då speciellt mtrl utb som Hv är så glada för att utbilda på, bygger du INGEN pluton på.
Det är endast genom att samtrimma förbandet under någorlunda "trixiga" former som du får fram det "sanna" jaget ur cheferna. Truppföring och förbandsutbildning är A & O salute.gif

Hmmm här sitter jag och babblar självklarheter heiho, du är ju för tusan Yoff, eller läste jag din profil "stressat"?
justair
QUOTE (Fk Satan @ Aug 5 2006, 17:12 ) *
... Vad ger det mitt förband ifall de kan smyga ljudlöst i mörker och lösa spaningsuppgifter. När de inte kan skydda/bevaka skyddsobjekt?

I min värld används just spaning för att just skydda. Jag tror inte på armbågslucka runt objektet utan ett flexibelt och rörligt skydd som ger indikation innan det är för sent.
heiho
QUOTE (Fk Satan @ Aug 6 2006, 23:17 ) *

Fort blir fel.

FEL! att öva med stress är viktigt. Men det gäller att se skillnad på utbildningsövningar och tillämpade övningar. Under de tillämpade övningarna ska stressnivån vara hög. Men under utbildningsövningar skall stressnivån vara låg.

@Fk Satan
Läs vad jag skriver: "Det finns INGA tillfällen där inlärning gynnas av stress."
Det är alltid fel att öva under stress däremot ATT PRÖVA ÄR BRA, PRECIS SOM DU SKRIVER.

Jämför med det, förhoppningsvis, välkända begreppet "visa, instruera, öva, öva, öva... pröva, öva ännu mer".

@Lfskbat
Du skriver "Fort blir förvisso fel i början! " och det är helt rätt. Det är oxå helt rätt när jag skriver att det fordras oändligt mycket energi för att "lära bort" ett felaktigt beteende alltså fort blir fel.
Läs gärna om profilen.

Jag vill passa på att citera en annan Fd. Yoff på Stadsskytte/I15/Lg
"DVC

Diligentia, Vis, Celeritas. Alla optimala färdigheters sakliga grund. Precision, kraft och snabbhet är den svenska översättningen. Låt oss sväva runt två av begreppen något.
Alla färdigheter, dvs praktiska handlingar, som skall utföras i krig eller annan konkurrens, skall vara PRECISA, KRAFTFULLA och SNABBA.
Frågan kan lyda: vilket är viktigast? Svaret varierar, vilket det skall göra. Diskussionen är svaret och ger inlärning med förståelse i vanlig ordning. Enkla svar är till för barn och reglementen, majorer etc. Ändå vill jag på ett speciellt sätt framhäva Precisionens betydelse, på allra enklaste sätt.
Precision, eller fulländad motorisk teknik, är grunden till den optimala färdigheten. Gör alltid rätt. Fort blir lätt fel. Att först träna in den korrekta fysiska rörelsen med koncentration på rörelsemönstret befäster färdigheten. Var kritisk mot hur precision definieras. Denna parameter är inte sällan möjlig att begränsa kravmässigt. Man behöver inte vara hur noggrann som helst. Bestäm dig exempelvis för hur precis du måste vara för att träffa rätt tangent på tangentbordet med dina fingrar.
Precision handlar om att hantera en färdighet till fulländning, eller i en strävan däremot. Vem är någonsin nöjd? Självklart skall du vara nöjd när du "vet" att du kan klara jobbet, vilket ibland innebär att du aldrig blir tillräckligt bra. Se det som ett moment 22 om du vill. "Rik nog som nöjd är", Havamal.
När du tränar in ett handlingsmönster skall du granska och analysera varje rörelsemoment. Ännu bättre är om du har en kamrat som kan ge kritik. Rationalisera bort varje onödig rörelse. Ett ofta återkommande moment eller serier av rörelser kan med fördel tränas in momentvis och senare i en följd. Låt hjärnan aktivt påverka inledningsvis för att stegvis slappna av och till slut kanske övas att riktas åt annan verksamhet. Distraktioner är överkurs. Börja alltid långsamt och öka takten när du känner att du kontrollerar schemat som då måste vara optimerat.
Stress innebär hämmade inlärningsmöjligheter. Vad framkallar stress; Kompisarna? (knappast), Kraven hemifrån? (sällsynt), Ditt befäl? (mest sannolikt). Vissa förband har stress som honnörsord, speciellt under grundläggande inlärning. Hur detta påverkar den enskildes motivation varierar högst betydligt från person till person. I den mån det innebär stress drabbas dock den rent tekniska inlärningen och därmed också precisionen.
Snabbhet är ett relativt begrepp och skall ställas mot erforderlig precision, aktuell konkurrens etc. Något säger mig dock att det skall gå fort! Frågan är som sagt hur fort. Nyttan av snabbhet är som regel liten om precisionen hämmas. Snabbhet är en parameter som alltid kan förbättras.
När du tränar din precision och övergår till snabbhet skall du prova dig fram och sträva efter god rörelsekontroll. Gå gärna över gränsen för att prova gränserna. Du vill veta hur snabbt det inte skall gå. Sänk därefter och fortsätt träna.
Det är aldrig tillräckligt snabbt. Samma moment som du genomför för att lyckas med ditt jobb utförs av din konkurrent. Kom före honom. Han kanske är smartare. Du kan vara snabbare; överlista med snabbhet om du saknar andra talanger och övriga förutsättningar.
Gör inte som på film. Titta inte på film alls förresten, speciellt inte amerikanska pang-pang filmer. Där går det snabbt, nämligen. De gör därav bara fel, gång på gång. Tro inte att du är opåverkbar. Om du inte sysslar med skytte måste du hålla med om att det du är bra på: datorer, bilar, lagen, historia, rockmusik etc., alltid i dessa filmer är presenterat på ett hafsigt och mycket grovt förenklat sätt, gärna ersatt med någon fräsig och stilistiskt plumpig felaktighet som "bara" du ser. Berika världen med din precision, hur den nu kan yttra sig. Gör det dessutom innan någon annan hinner ställa till det. Var snabb och precis.

"Hjärnan är det yttersta vapnet…"
Lfskbat
@ Hieho
GUD HÖR BÖN!!!! Det var tamejfan det bästa jag hört sedan jag konfirmerades salute.gif Jag massuppfittade dig tydligen i ditt tidigare inlägg, men nu skådade jag ljuset!

I ett militärt inriktat forum blir debatten oftast rörande "lite mer åt Delta-hållet", detta kan jag köpa för utb på regementena idag kanske ser ut så?!?!
Jag är till 100% med i dina resonemang, jag trasslade dock till det lite i mitt förra postade meddelande. Jag tog för givet att vi diskuterade Hv nuvarande utb med den LÅGA utbildningsnivå som råder här. Inte hade jag en aning om att det fanns folk ur den högre skolan (på gränsen till filosofiska studier) på denna "topic". Jag bugar mig djupt i vördnad Hieho!!! Du har slagit spiken i huvudet.
Då kanske du snappade att jag, min mediokra vältalighet, var inne på samma spår som dig. Det där med att INTE lägga så mycket focus på mtrl utan lägga krutet på människans potential.
Som ett totalt misslyckat exempel på "stress" under befäl kan nämnas "ta isär och sätta ihop personligt ehv på tid i mörker". Varför??? Jo! jag vet eldavbrott vid mörkerstrid. Hade NI gjort det ute i en stridsställning? Nej! man hade tagit över ksp laddare eller skaffat sig en annan syssla, inte f-n hade man börjat pilla sönder bössan! För när man är mitt i så kommenderas ALLTD "förflyttning". Allt enligt lagen om försvarsmaktens obeslutsamhet.

Åter till underbara ämnet "stress i utb". Jag är skolad (I15) i tanken "Learn by pain", detta har inget med fysisk smärta att göra. Tanken är väl mer att jag som C ska själv komma underfund med mina felsteg/felbeslut i en truppföringssituation under stress. Ju längre jag mörkar/driver felbeslutet, desto större blir felmarginalen och slutligen felet. Det är denna metod jag är skolad i, den svider men ta mig tusan man lär sig samtidigt som sättet stärker mig som chef då jag är mer allert för förändringar som kan påverka mina beslut/handlande. En synnerligen hård men nyttig utbildningsmetod och skola.

Stressen ska därför ALDRIG ligga på soldaten då dessa tar den största psykiska smällen i en striddsituation. Stressen ska ligga på befälen då dessa är "valda" då det förväntas att de ska kunna hantera situationer/fatta beslut under stress. Chefen ska avlasta soldatens stress, inte göda den. Chefen är soldatens tjänare om ni så vill.

Sålunda piska chefer, skämm bort soldaterna för det behöver dom.
heiho
@lfskbat.

Tackar salute.gif
Stavar du sen rätt till mitt alias så blir jag glad biggrin.gif
Det alias du skriver vet jag inte vad det betyder men min stavning betyder "krigskonst" på Japanska.

Du skriver I15, är Fk Brandberg bekant?
Lfskbat
QUOTE (heiho @ Aug 7 2006, 21:53 ) *
@lfskbat.

Tackar salute.gif
Det alias du skriver vet jag inte vad det betyder men min stavning betyder "krigskonst" på Japanska.

Du skriver I15, är Fk Brandberg bekant?

@heiho (rätt denna gång biggrin.gif )
Brandberg klingar bekant, men om han är/var Fk, var han "igång" på I15 1986-87? Namnet förknippar jag av någon anledning till Redvägs komp som var Brig Span när jag tjänade staten.. Men Brandberg låter lite Gäsene (brig pvkomp). Får kolla i min fotokatalog från de ärofyllda dagarna. Själv svettades jag under Klevensparr, Kempe, Björkman och Thulin... Nej inte svettades under-på det sättet blink.gif .
heiho
Brandberg var med till nedläggningen och flyttade därefter till LG, har dock ingen anning om vilket år det var.
Han är tänkaren bakom DVC och mycket annat revolutionerande bl.a. i skytte.
Dock så var inte Di store bland kungens mannar allt för entusiastiska alltid.
Fk Satan
@heiho

Helt korrekt. även jag missuppfattade dig lite. under utbildning skall det vara lite stress så att man lär sig saker korrekt. Därefter när man över tillämpat kan man förändra stressnivån beroende på utb. ståndpunkt och instr. erfarenhet osv.
Lfskbat
Nu börjar min "Topic" bli väl mycket OT sad.gif Men det gör inget för detta ämnet var ta mej f-n mycket intressantare...

Bra jobbat boys & girls, mer av detta salute.gif
709
Jag skickade för länge sedan, utan Lfskbat namn då, inlägg 8 och 18 till vår egen HvOmbudsman och frågade vad han tyckte. Helt på eget initiativ. Nu var ju det i början på sommaren, och vi vet ju hur FM funkar då (och vid Jul)

Idag fick jag svaret:

Hej --709--!

Jag beklagar att du fått vänta på mitt svar.

Det ditt mejl beskriver är inte unikt, det är bland annat av detta skäl som
utveckling av hemvärnets chefer är en stor fråga för Rikshemvärnsrådet.

Ett annat sätt att påverka i sådana här fall är naturligtvis att ni yngre
soldater deltar i medinflytandeorganen och påverkar på det sättet, det är
påtok för få yngre som ingår i medinflytandeorganisationen, ni måste även
vara beredda att ta på er att representera er pluton i kompaniråd mm.
I råden på de olika nivåerna pågår ett betydelsefullt arbete och det ingår
i en hemvärnssoldats uppgifter att vara med i det arbetet, många av de
yngre soldaterna tror att man är hemvärnssoldat bara för att bli roade med
kul verksamhet under ett antal helger varje år.

Förändringar pågår inom hemvärnet och ni yngre behövs men att vända på den
existerande organisationen är inte gjort i en handvändning så
jag måste be er att ha tålamod, var med och påverka där ni kan, det här är
en kontinuerlig process utan början eller slut, att kasta in handduken är
inget alternativ.

Ett klarläggande åtifrån texten du bifogat, P-TOEM ger ingen styrning om
hur många insatsplutoner som kan sättas upp, finns det personella
underlaget så kan utbildningsgruppen äska att få sätta upp fler
insatsplutoner.

Med positiva hemvärnshälsningar, håll ut.

Mats Jonsson
Hemvärnsombudsman
herman30
QUOTE (heiho @ Aug 7 2006, 22:53 ) *
@lfskbat.

Tackar salute.gif
Det alias du skriver vet jag inte vad det betyder

En notering angående av att "lfskbat" stavade "heiho" som hieho.

Hieho är det finska ordet för kviga. :P
Lfskbat
QUOTE (herman30 @ Sep 12 2006, 15:07 ) *
En notering angående av att "lfskbat" stavade "heiho" som hieho.

Hieho är det finska ordet för kviga. :P

Ha ha *ASGARV*. Det var inte meningen heiho!!! Sorry!!! Men f-n vad roligt det blev laugh.gif

@709
Tackar för ditt initiativ, jag har även en i bat som andvänt andra kanaler (FM/MD) och medvetet hållit Hv utanför för att därför få en så objektiv bedömmning som man kan få med begränsad info. Jag tackar ödmjukast för ditt engagemang och lyfter på hatten och dansar runt lite grand. Jag sparar ditt inlägg!!!

Ha ha "Kviga" ha ha!!! Kan inte låta bli att garva laugh.gif

/Lfskbat
Lfskbat
QUOTE (Lfskbat @ Jul 20 2006, 00:40 ) *
Jag ska ta ett snack med min IP C & IK C för att se om det finns underlag enligt TOEM att mönstra upp en IP till i bat (den tredje camo.gif )... Vi får väl se... Gud hör bön!!!!!
I keep U posted, gent´s salute.gif

Det blir EN IP till i bat biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lfskbat
Jag måste ju lyfta upp denna tråden (om det skulle hända något). Så nu har det hänt något. Liv i luckan blev det men till bataljonens bästa... sålunda alla nöjda och glada clap.gif Tack för all support.

Och så levde dom lyckliga i alla sina dagar....

SLUT
709
QUOTE (Lfskbat @ Dec 6 2006, 01:40 ) *
Jag måste ju lyfta upp denna tråden (om det skulle hända något). Så nu har det hänt något. Liv i luckan blev det men till bataljonens bästa... sålunda alla nöjda och glada clap.gif Tack för all support.

SLUT

FÖrklara mer. Det där räcker inte!
Lfskbat
QUOTE (709 @ Dec 6 2006, 06:51 ) *
QUOTE (Lfskbat @ Dec 6 2006, 01:40 ) *

SLUT

FÖrklara mer. Det där räcker inte!

Jag får hålla er på halster för vi har precis haft batråd... vi focuserar nu på nyorgen men jag kan ta det med dig vid tillfälle 709, om du kan vänta så postar jag det här när de som håller i trådarna blåst "Faran över!" biggrin.gif
zip
QUOTE (Fk Nordin @ Jul 18 2006, 10:29 ) *
Angående "demokrati":

Hemvärnet är krigsförband, och om vi ska ha handuppräckning angående vilket håll och hur vi skall framrycka så är vi illa ute...

Det är just detta resonemang som gör att de i sinnet yngre (oavsett ålder) kämpar i motvind. Eftersom man jämt och ständigt upprepar detta mantra, så drar sig modernt tänkande medlemmar för att dyka upp på stämmor, råd, motsv. Vilket då naturligtvis innebär att en lite klick kan styra som man själva vill och gubbväldet, rövslickeriet, you name it, lever kvar.

Demokratidelen i Hv och i samhället i övrigt handlar inte om vad vi skall göra i stridens hetta, utan skapar istället den grund som gör att vi har förtroende för och kan lita på våra chefer och att de fattar rätt beslut även i snabba situationer.

Att låta samtliga komma till tals i en enhet, när det finns gott om tid gör att man får en större samsyn på saker och ting. Därmed har den enskilde också större förutsättningar för att handla i chefens anda även när denne inte är närvarande eller har möjlighet att fatta beslut. Den enskilde kan också lättare accpetera ett snabbt beslut/order därför att han eller hon vet hur chefens "tänk" är och att beslutet faktiskt gagnar enheten.

Tyvärr så ser jag numera själva hur illa ställt det är med demokratin, samsynen, och informationen i hemvärnet numera. Tidigare hade jag befattningar i "den innersta kretsen" bland annat som kompch. Numera har jag övergått till att vara MC-ordonnans och därmed är tydligen jag förpassad till hemvärnets C-lag - avtalspersonalen. Dåligt med kallelser och annan information, Hv-stämma och andra medinflytandeåtgärder lyser med sin frånvaro.

Ett exempel ur verkligheten:
Senast nu så fick jag ett infobrev, iofs bra, men här kan jag läsa att nuvarande stf batchef avser att sluta och istället skall en Sgt ta över denna plats (OBS jag har inget emot Sgt ifråga - känner han alldeles för lite, men har alltid tyckt han har varit trevlig). Men i mina ögon och (andras tror jag) så undrar man ju vad som har hänt och vad med de Fk, Lt och andra som tidigare fanns i bataljonen har tagit vägen eller varför de inte är aktuella. Om detta står inget i brevet och... ja man undrar...

Exemplet visar just problemet med att beslut tas utan förankring hos medlemmarna, vilket då skapar tveksamhet inför beslutet och om verksamheten är värd att lägga ner tid på. I detta fallet handlar det om mina egna tankar, men jag tror inte att dom är unika. Detta trots att man faktiskt gjort en informationsinsats (brevet), tänk då på alla de gånger då man inte får någon info alls.
Lfskbat
@zip
Du har nog rätt där, vi är nog en hel del på golvet som gärna skulle vilja veta hur mycket som gått våra näsor förbi. Hos oss har det blivit jäkligt bra med info mot tidigare. Detta kan ju bero på att det gamla fina, gråa, demokratiska hemvärnet börjar sjunga på sista versen clap.gif Med andra ord... Vi vann!!! banan_rock.gif Och innan någon drar några växlar på detta uttryck så menar jag info-biten och Trojka-stuket.

Edit:stavning (troligen fortfarande missar men jag är trött)
709
För att göra en lång historia kort så kommer jag inte att logga in här så ofta framöver.

Finns ju ingen mening att läsa och tänka saker utan att kommentera dem. Eftersom detta forum är subversivt så leder våra diskussioner sällan någonvart IRL. De som bestämmer skiter ju i vad vi tycker.

Så för att inte läsa och gå runt och tänka på dem på kammaren och bli förbannad men inte kunna ventilera mina åsikter, så väljer jag hellre att inte komma hit alls.
Lite tråkigt eftersom detta är det enda forum för Hemvärnare som fungerar. HvTidningen, papper som internetutgåvan i alla ära, är hopplöst långsam.

Och nej, jag har inte blivit ombedd att hålla käften. Läs ovan om du inte förstått det.

Jag har skrivit några dumma saker här. Inte olagliga, inte felaktiga, bara en del tår som blivit trampade på, som jag ser det, när jag ibland lite ogenomtänkt skrivit vad jag ärligt tycker och tänker. Jag är inte världens starkaste person (har bara så många åsikter och tankar!), så för att slippa onda ögat när jag är i uniform så skippar jag denna bit av MÖP-livet och ställer mig i massan som kommer när kallelsen anger och sen inte mycket mer kanske.

Lite trött på Hv just nu.

Hade ju kunnat skapa ett nytt nick med en anonym avatar och inte angett var jag bor eller något som helst identifierbart, stavat som en kratta och inte kommentaret någonting från 5 Bat, bara skrivit om övningar som om de skedde för några månader sen istället för bara några timmar sen. Men hur dj-a kul hade det varit? (No offense till alla er andra som inte går att IDa!)

Tja, det var väl det.

/Johan
Lfskbat
@709
Känner också att Hv suger musten ur en allt som oftast, ibland undrar man vad fan man håller på med? Lördag kväll sitta ute i ett lerigt postställe miss i nassen när alla andra man känner tar sig en stor jävla lördagsgrogg i stugvärmen... ta mej fan jag är blåst Malajn.gif Men det är lojaliteten mot de goda cheferna som gör att man stannar kvar, hade Hv bestått av skitchefer m/gammalsurgubbjävel så hade jag skickat in lumpen + bössa ASAP dry.gif
Johan Martin
Klapp på axeln @709
Jag är ny i hemvärnet så jag har ännu inte trampat så många tår.
Men jag vet hur det känns att känna sig oomtyckt (eller vad man nu ska kalla det) och det är speciellt tufft om det är av personer som man inte kan ignorera, t.ex. chefer.
Ligg lågt ett tag om det får dig på bättre humör. Men glöm inte att det blir bara bättre.
Och kom gärna tillbaka till forumet så länge. HV.gif
Krook
@709 (om du nu loggar in, vilket jag tror att du kommer att göra pga abstinens)

Låt inte skäggen ta ditt liv. Eftersom du står för det du skrivit så finns det väl ingen anledning till att dra sig undan från forumet? Var som vanligt bara men se vart du sätter fötterna så att du inte trampar på så många ömma tår den närmaste tiden. Vem har rätt egentligen? Jo, du naturligtvis och därför ska du fortsätta förgylla forumet med din närvaro.

Om några år så har skäggen fasats ur och allting är glömt.

/K
Lfskbat
@709
Tjipp-tjopp!
Gick och funderade lite på din situation, jag och en från grann-komp (vi båda är nu i IK) har upplevt precis samma som du. Det artar sig enligt följande... (Vi båda var Plut C i resp komp).

Utb var som ni alla vet lite (mycket) låg när det gällde nivån. Vi som plut C höll då vår resp komp C bakom ryggen för att förbandet skulle fungera och med hopp om att utb skulle trappas upp, vilket vi framförde till resp komp C. Tyvärr gick lunken i samma takt med resonemangen "-Alla måste kunna.. (typ vika ihop den jävla båren)", eller "-Vi får inte bilda ett A- och B-lag, de gamla ska också känna sig nyttiga". Det gick så långt att vi två började förlora ansiktet inför våra egna gubbar. Det var då vi satte ner foten och tog till strid. Det började med diskusioner med komp C... ledde ingen vart, nästa steg var insändare i Hemvärnstidningen (det blev ett 10-tal vissel.gif ) Då träffade skiten byggfläkten och min och min kollegas komp C ville censurera våra inlägg blink.gif Så kontentan, 709, skit fullständigt i cheferna för dessa är också soldater (vissa är definitivt inte lämpade... hybris och diktaturfasoner), de som är viktigast i förbandet är de som är längst ner på golvet, det är där lojaliteten ska ligga! Om en chef trixar och dummar rundor så kan du säga "-Sluta stimma din förbannade pelle-jöns och uppträd som en vuxen, för helvet karl sträck på dig!" Alla människor har lika värde! Punkt slut! Odiskutabelt!

Framför allt är det jäkligt kul att se reaktionen på någon byggdekapten med hybris när man näpsar av honom... lite som en fisk på land som tjippar efter luft laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.