Alexandersson
Jul 18 2006, 01:01
Vilken högre chef inom ett företag, alternativt en chef inom den offentliga förvaltningen skulle ens gå med på att hans förmåga halverades vart fjärde år?
En högre tjänsteman med självaktning borde givetvis säga upp sig, alternativt slänga näven i bordet, och söka sig ett jobb inom näringslivet.
Tragiskt är bara ordet.....
Självfallet så tänker jag på den senaste tiden, 98-04
Vikström
Jul 18 2006, 03:31
tänk tryck tala
Trekker
Jul 18 2006, 06:48
Låter som ett barn som lyssnat när vuxna människor pratat.
jake the snake
Jul 18 2006, 10:22
Lilla flickan.
Är du upprörd över att du inte kom med på minilumpen i sommar, eller vad har har hänt?
nahoj84
Jul 18 2006, 12:11
Men snälla...
Vi kör på ditt exempel:
* Riksdagen beslutar att skära med 8 miljarder (OBS att det är riksdagen som bestämmer)
* En hel hög av högre officerare säger upp sig
* Riksdagen skiter blankt i detta för det ska ändå sparas
Slutsats: Slår dem näven i bordet och försvinner så hjälper det inte ett skit! MAO officerare som sitter kvar bär inte skulden till att försvaret bantas och så var det slut på den diskussionen.
Blågul --> Lås denna patetiska tråd snälla!
Dobberman
Jul 18 2006, 12:29
En smula infantilt att skylla nedskärningarna på Officerskåren.
Vikström
Jul 18 2006, 13:09
Ska man vara lika anal som Alexandersson så kan man dessutom undra varför "Våra yrkesmilitärer bär skulden..." Skulle alltså även i US anställda ha del i nedskärningarna??
Psilander
Jul 18 2006, 13:10
Ibland kan man vara lite besviken på att ingen uppe i tunnluften säger ifrån, och tydligt nog konsekevens beskriver politikernas beslut, men att göra är nog inte rätt det heller för att politisera som officer är inte bra det heller, även om det är frestande.
Vi måste nog skylla på allmänheten, om de politiska partierna förlorat väljare på nedskärningar i FM så hade de inte gjort det, där kan FMs upplysningskampanj komma till nytta dvs att få allmänheten att förstå vad politikerna gör när de fattar beslut om försvaret, och därmed göra ett annant beslut på valdagen, men vård, skola, omsorg är fortfarande viktigare än Flotta, flyg och här.
Det var ett tag sen vi hade politiker som kunde det där med försvarsmakt, och de som kan idag sparkas snett upp till vänster (tex Henrik Landerholm) för inte komma med obehagliga sanningar.
"Näst GUd vilar rikets välfärd på dess flotta" - Gustav II Adolf
Vikström
Jul 18 2006, 13:19
QUOTE (Psilander @ Jul 18 2006, 14:10 )

Ibland kan man vara lite besviken på att ingen uppe i tunnluften säger ifrån, och tydligt nog konsekevens beskriver politikernas beslut, men att göra är nog inte rätt det heller för att politisera som officer är inte bra det heller, även om det är frestande.
Vet vi att "ingen uppe i tunnluften" inte säger ifrån? Bara för att det inte paraderas på Expressens och ABs löp så betyder det inte att det inte hänt.
edit: fingerlepra
sleget
Jul 18 2006, 14:15
Jag skyller allt på Robert Lind i Kramfors!
För övrigt så följer fm ungefär samma spelregler som övriga näringslivet.
Även inom den privata sektorn är det på många håll stora årliga neddragningar.
"Mitt" företag tex skall enligt TT återigen dra ned på ytterligare 1000 personer men ändå höja tillverkningstakten.
Att ensidigt klandra officerskåren för försvarsbeslutens effekter är ganska ynkligt.
Det finns många uppigenom hierarkierna som gör ett gott jobb, hade de inte gjort det så kanske det varit värre än det är.
liedholm
Jul 18 2006, 14:28
QUOTE (Vikström @ Jul 18 2006, 14:19 )

Vet vi att "ingen uppe i tunnluften" inte säger ifrån? Bara för att det inte paraderas på Expressens och ABs löp så betyder det inte att det inte hänt.
Jag tvivlar starkt på att det är någon "där uppe" som har sagt ifrån och "att nu räcker det". Möjligtvis har det muttrats lite, men så länge den fina lönechecken dimper ned i brevlådan varje månad så kommer det inte göras mer än att muttras i kaffekoppen.
Min åsikt är att det till syvende och sist är officerskårens fel att vi inte längre har något försvar i den mening att det kan utföra de uppgifter som det svenska folket ställer. Officerskåren är de som bäst ser hur tandlöst vårt försvar egentligen är, men istället för att påpeka detta för sina uppdragsgivare, svenska folket, så försöker man med alla tillgängliga medel visa upp en bild av "hur bra det svenska försvaret är" genom propaganda på bästa Sovjetmanér.
Det är, tro det eller ej, svenska officerares förbannade plikt att upplysa svenska folket om hur dåligt ställt det egentligen är med vår så kallade försvarsmakt. För jag lovar er, majoriteten av Sveriges befolkning är helt övertygade om att försvaret faktiskt kan försvara dem och deras frihet, vilket många på detta forum vet inte stämmer för fem öre.
QUOTE (liedholm @ Jul 18 2006, 15:28 )

Min åsikt är att det till syvende och sist är officerskårens fel att vi inte längre har något försvar i den mening att det kan utföra de uppgifter som det svenska folket ställer. Officerskåren är de som bäst ser hur tandlöst vårt försvar egentligen är, men istället för att påpeka detta för sina uppdragsgivare, svenska folket, så försöker man med alla tillgängliga medel visa upp en bild av "hur bra det svenska försvaret är" genom propaganda på bästa Sovjetmanér.
Det är, tro det eller ej, svenska officerares förbannade plikt att upplysa svenska folket om hur dåligt ställt det egentligen är med vår så kallade försvarsmakt. För jag lovar er, majoriteten av Sveriges befolkning är helt övertygade om att försvaret faktiskt kan försvara dem och deras frihet, vilket många på detta forum vet inte stämmer för fem öre.
Den självständige officeren avskaffades, precis som den självständige statliga tjänstemannen, när man slutade utnämna med fullmakt. Trots det så förekommer det titt som tätt att officerare som öv 1 Åkerman skriver insändare för att föra fram en avvikande åsikt från Försvarsmaktens ledning.
Men att kräva att alla officerare ständigt ska propagera för "sin" sak, när statsmakterna klart och tydligt har bestämt hur det ska vara? Det är lite orimligt anser jag.
Min åsikt är att det till syvende og sidst är de svenska väljarnas fel, som medvetet har valt att styras av partier som klart och tydligt har talat om att deras mål är en svensk nedrustning. Hur kan någon bli förvånad över att dessa sedan genomför vad de lovat?
Det är den svenska väljarens förbannade plikt att ta sitt ansvar och upplysa sig själv om vad man röstar på. Om man inte bryr sig om något annat än vad man får i plånboken efter nästa bidragsrunda ska man sedan inte gnälla när det inte kommer några bandvagnar nästa gång det snöar...
martinator
Jul 18 2006, 16:05
QUOTE (liedholm @ Jul 18 2006, 15:28 )

Min åsikt är att det till syvende och sist är officerskårens fel att vi inte längre har något försvar i den mening att det kan utföra de uppgifter som det svenska folket ställer.
Det är lika mycket DITT fel. Förutsatt du har åldern inne så utgör en del av den demokrati som väljer styret i landet. Är du missnöjd har uppenbarligen valt fel, gör om gör rätt.
Officerskåren har ingen makt att kräva några pengar. De har möjlighet att äska, inget anat.
/martinator
liedholm
Jul 18 2006, 16:21
QUOTE (BJE @ Jul 18 2006, 16:19 )

Min åsikt är att det till syvende og sidst är de svenska väljarnas fel, som medvetet har valt att styras av partier som klart och tydligt har talat om att deras mål är en svensk nedrustning. Hur kan någon bli förvånad över att dessa sedan genomför vad de lovat?
Det är den svenska väljarens förbannade plikt att ta sitt ansvar och upplysa sig själv om vad man röstar på. Om man inte bryr sig om något annat än vad man får i plånboken efter nästa bidragsrunda ska man sedan inte gnälla när det inte kommer några bandvagnar nästa gång det snöar...
@BJE
Jag tänker inte diskutera politik med någon som gör sådana här "sandlådeuttalanden". Politik är något väldigt avancerat då man endast har för avsikt att få sitta kvar även nästa mandatperiod, men det verkar inte du förstå då du beskyller alla röstberättigade svenskar för att stå för något som egentligen bara 10 procent röstat för.
Vidare så måste du förstå att den normale svensken litar på att Försvarsmakten talar sanning när den säger att den kan lösa ställda uppgifter. För om man inte kan lita på den som ska skydda en, vem ska man då lita på?
Sedan så säger jag inte att alla officerare personligen ska "tala ut", men det finns en centralorganisation som kan göra dessa uttalanden precis på samma sätt som värnpliktsrådet ryter till när värnpliktigas förhållanden är dåliga. Dessutom kan du inte ens själv tro att svenska folket bara skulle rycka på axlarna om officerarnas centralorganisation går ut och säger att försvaret inte kan försvara Sverige. Nej, jag tror snarare att det är mentaliteten "sköt dig själv och skit i andra" som råder inom vårt skämt till försvar. För så länge du har ditt jobb att gå till så är du nöjd, precis som på alla andra arbetsplatser. Skillnaden är att lagerarbetaren inte ansvarar för 9 miljoner människors säkerhet.
En sista punkt i detta inlägg får bli en påminelse om att armén alltid har stått över ett lands beslutsfattare när det kommer till maktförhållanden.
QUOTE (BJE @ Jul 18 2006, 16:19 )

jag gillar egentligen inte uttrycket men ... Word!
däremot så finns det en Yoff som jag tycker borde visa mer civilkurage och det är vår ÖB, som tidigt i motorsågsmasakern som kallas modernisering gick ut med att förmågan inte fick gå ner pga kortsiktiga besparingsmål. hade han velat visa det på ett riktigt sätt hade han kunnat säga upp sig då nästa bajsmacka var ett faktum.
det låter kanske töntigt men jag tror inte att han skulle haft det svårt med vare sig sysselsättning eller försörjning efter en sådan sak. motargumentet är väl att "då hade man bara satt in en ny jasägare", kanske det men vem vill vara statsminister i ett land där ÖB säger upp sig pga att man för en absolut orimligt kortsiktig försvarspolitik.
martinator
Jul 18 2006, 16:30
QUOTE (liedholm @ Jul 18 2006, 17:21 )

då du beskyller alla röstberättigade svenskar för att stå för något som egentligen bara 10 procent röstat för.
det var betydligt mer än 10% som röstade på den nuvarande regeringen, annars hade de väl knappast suttit där de sitter...eller? Och vad vet du om folks bevekelsegrunder när det kommer till att välja parti?
/martinator

Jag tänker inte diskutera politik med någon som gör sådana här "sandlådeuttalanden".
Tja, sitter jag i sandlådan så sitter du minst sagt bredvid.

Politik är något väldigt avancerat då man endast har för avsikt att få sitta kvar även nästa mandatperiod, men det verkar inte du förstå då du beskyller alla röstberättigade svenskar för att stå för något som egentligen bara 10 procent röstat för.
Tja, du beskyller ju alla officerare för att inte göra sin plikt och ständigt tala om för alla svenskar hur det står till med Försvarsmakten. Att vi inte har den uppgiften verkar du uppenbarligen inte förstå...

Vidare så måste du förstå att den normale svensken litar på att Försvarsmakten talar sanning när den säger att den kan lösa ställda uppgifter. För om man inte kan lita på den som ska skydda en, vem ska man då lita på?
Vad du måste förstå är att den normale svensken helt enkelt inte bryr sig, förutom när hans lokala regemente/flottilj är hotad. Och då är det inte försvarsförmågan utan arbetstillfällen som är intressant.

Sedan så säger jag inte att alla officerare personligen ska "tala ut", men det finns en centralorganisation som kan göra dessa uttalanden precis på samma sätt som värnpliktsrådet ryter till när värnpliktigas förhållanden är dåliga.
Och det gör Officersförbundet titt som tätt. Men du kanske inte lyssnar på dem, lika lite som de andra "normala svenskarna"?

En sista punkt i detta inlägg får bli en påminelse om att armén alltid har stått över ett lands beslutsfattare när det kommer till maktförhållanden.
Inte i Sverige, som tur är. Men du kanske hellre skulle bo i Chile modell 1973?
Kimster
Jul 18 2006, 17:25
politiksiera inte för mycket nu mina herrar.. om ni vill ha tråden kvar.
..öppningsinlägget var ju iofs rätt markerande, men det kanske reder sig.
Om man bortser från trådskaparens extremt ounderbyggda argumentation i det första inlägget så är frågan inte helt ointressant.
Vad har man som anställd för moraliska krav (om några?) att påpeka missförhållanden?
Lex Maria och lex Sara är idag lagar som reglerar den typen av skyldigheter i vården.
Kan man hävda att dessa lagar egentligen är "allmängiltiga" för all verksamhet?
Eller enbart för statlig/kommunal?
Eller inte alls, är lex Maria/Sara kanske snarast at betrakta som lagar illojala mot arbetsgivaren?
Transportarbetaren visar här hur det kan gå ifall man försöker påtala klara säkerhetsbrister på en kommunal arbetsplats som privatanställd kontraktör.
Personligen anser jag att gränsen går vid att personer riskerar att skadas (i mitt fall som väktare talar jag främst om min och kollegornas säkerhet, i andrahand kundens anställda) men inte så vitt tolkat att Yoff har ett ansvar att påtala att Sveriges förmåga att hävda sig vid en väpnad konflikt är dålig.
Någon som har några reflektioner i ärendet?
Mvh O.
@Liedholm
är du sann eller hur många yoff tror du är nöjda med att deras jobb nästan omintetgörs utanför deras kontroll (utöver riksdagsvalet)?
du tjatar om att ingen säger ifrån, så jag tycker du skall låna ett par nr av officersförbundets tidning innan du vidareutvecklar dina åsikter om den tysta officerskåren.
att det sen inte är överbefolkat av aktiva militärer i riksdagen har sin naturliga förklaring, de har annat för sig.....
liedholm
Jul 18 2006, 20:11
Att det ska vara så svårt att förstå att en officers jobb är att utbilda för samt leda en nations väpnade styrkor? Ett av de "uppdrag", för att inte säga det viktigaste, svenska folket via riksdagen har gett försvarsmakten är att försvara nationens territorium. Detta klarar man i dagens läge inte av och man kan därför inte fullgöra sin plikt mot arbetsgivaren. Tycker ni inte att detta faktum borde föras fram å det kraftfullaste? Eller ni kanske är nöjda med att ha officerare som bara sköter sitt eget bord? En jämförelse kan göras med att ert barn varken kan skriva, läsa eller räkna när det är 12 år gammalt, men trots detta så agerar inte läraren utan vidhåller bara att barnet visst kan dessa saker. Då jäklar skulle det bli liv i luckan hos er och ni skulle direkt anklaga läraren och säga att det är dennes fel, även om det kanske beror på att kommunen inte ger skolan tillräckliga medel. Förstår ni vart jag vill komma?
För att spinna vidare på jämförelesen med skolan så är man där betydligt mycket mer aktiv med att publikt påtala alla de brister som finns och vad som hindrar från att utföra det uppdrag staten gett.
Sedan till er som tjatar om att jag ska läsa officersförbundets tidning för att där står det så mycket bla bla bla. Till er vill jag bara säga: släpp sargen och kom in i matchen. Vad ger det att klaga i en tidning som bara officerare och MÖP:ar läser? Nej, det jag efterlyser är att man tar det vidare ett par steg och använder sig av medier såsom DN, SVD och SVT/TV4 alltså medier som når ut till den breda massan.
Sedan ger jag blanka tusan i vad officerare muttrar i kaffekoppen, så länge de inte inför allmänheten visar sitt missnöje så betyder det att de accepterar vad som händer, oavsett vad de innerst inne tycker.
Det är knappast så att landets officerare är passiva till att bli nedlagda, men visst finns det en poäng i att kritiken hålls alltför intern. Det var ju inte alltför länge sedan som Lärarförbundet drog igång en stor kampanj där det klagades över de knappa resurserna i skolan, så visst skulle väl Officersförbundet kunna göra något liknande? Om det skulle få något vidare gensvar låter jag dock vara osagt.
Psilander
Jul 18 2006, 21:08
Jag är osäker på om nedskärningarna är vad egentligen svenska folket vill, mycket är ett resultat av den politiska kohandel fär MP och V köptes av S med lite billtullar och försvarsnedskärningar, för man har ju inte sparat så mycket i statens utgifter torts allt.
Tyvärr så är allt glömnt inför valåret hos alla utom de inblandade
Grön skatteväxling - pengar till grön och blå verksamhet dvs försvaret?
QUOTE (liedholm @ Jul 18 2006, 21:11 )

En jämförelse kan göras med att ert barn varken kan skriva, läsa eller räkna när det är 12 år gammalt, men trots detta så agerar inte läraren utan vidhåller bara att barnet visst kan dessa saker. Då jäklar skulle det bli liv i luckan hos er och ni skulle direkt anklaga läraren och säga att det är dennes fel, även om det kanske beror på att kommunen inte ger skolan tillräckliga medel. Förstår ni vart jag vill komma?
Fast i det här fallet så har föräldrarna tydligt sagt att barnet inte behöver kunna skriva, läsa eller räkna på riktigt förrän tidigast om tio år. Tills dess räcker det om det kan ta sig igenom en serietidning.
Ingen hävdar att FM idag skulle kunna avvärja en sovjetisk invasion. Men det är heller inte uppgiften längre.

För att spinna vidare på jämförelesen med skolan så är man där betydligt mycket mer aktiv med att publikt påtala alla de brister som finns och vad som hindrar från att utföra det uppdrag staten gett.
Där finns det också folk som lyssnar på vad de säger, helt enkelt därför att den vanlige svensken är betydligt mer intresserad av sina barns skola än av Försvarsmakten. Förutom då när det är dags att lägga ner det lokala förbandet, då.

Sedan till er som tjatar om att jag ska läsa officersförbundets tidning för att där står det så mycket bla bla bla. Till er vill jag bara säga: släpp sargen och kom in i matchen. Vad ger det att klaga i en tidning som bara officerare och MÖP:ar läser? Nej, det jag efterlyser är att man tar det vidare ett par steg och använder sig av medier såsom DN, SVD och SVT/TV4 alltså medier som når ut till den breda massan.
Till dig vill jag bara säga: greppa en dagstidning och kom in i matchen. Det
har publicerats artiklar av högre officerare. Sker det varje dag? Självklart inte, varför skulle tidningarna ta in något som läsarna i allmänhet inte är särskilt intressade?
Liedholm har tydligen missat en hel del av den debatt som fördes kring FB04 där ett större antal företrädare för FM uttalade sig i media ang. effekten av försvarsbeslutet. Och de senaste artiklarna har inte "bara kommit till" utan givetvis har någon med insyn och insikt tipsat om detta, gissningsvis en Försvarsmaktsanställd.
Det är dock svårt att "använda sig av medier såsom DN, SVD och SVT/TV4 alltså medier som når ut till den breda massan" då dessa vill ha säljande nyheter och inte en gammal surdeg som talar om hur illa försvarspolitiken tycks skötas.
FM:s arbetsgivare är Staten och Försvarsdepartementet och FM får så lov att foga sig i de politiska beslut som fattas, annars skulle det klassas som statskupp. Officerarnas arbetsgivare är FM och de är skyldiga att följa de direktiv som ges annars begår de i värsta fall tjänstefel.
Politik är politik och inriktning av en försvarsmakt är politik eftersom en försvarsmakt är ett säkerhetspolitiskt verktyg.
En officer är en krigsman och ska inte politisera utan verkställa de beslut som inriktningen av politiken ger. Jag hoppar in i sandlådan och säger: Vi får den politik vi väljer.
/Krook (som lyckats skriva ett förbjudet ord fyra gånger i samma mening.)
Är det inte konstigt att försvarsbudgeten i pengar knappast har gått ner i belopp under de senaste åren samtidigt som försvarsförmågan i stort sett helt försvunnit? Är det inte konstigt att Finland med mycket mindre i försvarsbudget visar upp en försvarsförmåga som även skulle kunna konkurrera med det tidigare invasionsförsvaret?
Att skylla på politiska partier som inte är beredda att hela tiden öka försvarsbudgeten för att både täcka stora materielinköp och samtidigt garantera utbildning för att få till fungerande förband är inte direkt meningsfullt. Det är dags att faktiskt delegera uppgiften att stödja den utlandsägda försvarsindustrin med order till näringsdepartementet från försvarsdepartementet. Lära lite av Finnar och Norrmän... Tillräckligt bra materiel behöver inte vara Svensk och heller inte behöver den kosta skjortan...
QUOTE (stene @ Jul 18 2006, 23:18 )

Att skylla på politiska partier som inte är beredda att hela tiden öka försvarsbudgeten för att både täcka stora materielinköp och samtidigt garantera utbildning för att få till fungerande förband är inte direkt meningsfullt.
Fundera ett tag på vilka som fattar beslut om "stora materielinköp", yrkesofficerarna eller politikerna...
Bra!
Som nybliven försvarsminister fattar jag följande beslut:
1. FM behöver inte skatta för inköp, hyror, arbetstagare och andra kostnader som upplupit i statens tjänst.
2. FM disponerar fritt hela anslaget á 38 miljarder. Tidigare departementsstyrningar avseende inköp, mm gäller inte från detta datum.
3. FM äger rätten till de fastigheter som de idag nyttjar och som de tidigare ägt.
4. De senaste åren innehållande av anslag ska omgående utbetalas till FM med dröjsmålsränta.
5. Inriktningen till FM är att införskaffa den mtrl som gagnar FM bäst.
6. Alla politiska motköp av mtrl relaterade till export ska belasta Näringsdepartementet. Om utrustningen sedan används av FM ska detta regleras mellan departementen.
7. FM ska nyttjas för sina huvuduppgifter. Alla kostnader som uppstår vid stöd till andra departement ska belasta det aktuella departementet.
Verkställ!
/Krook
Lfskbat
Jul 19 2006, 00:25
Jag kan förstå Alexandersson lite... Vilken yrkeskår har alltid gått någrelunda säker när det gäller anställningstrygghet? Inom vanligt förvärvsarbete o dyl så haglade det varsel stup i kvarten för några år sedan... 300 är, 2500 där osv, det var nästan så dagligen. Men sedan när försvaret ska bantas så blir det lite synd om Yoff som får sparken/skola men inget jobb. Det är kanske detta Alexandersson fiskar efter.
Sedan finns det Yoff som har civilkurrage, förvisso pensionerad, men General B är ju inte den som är den när det gäller nedskärningar. Vidare sa ÖB vid senaste neddragningen (förvisso lite "off-the-record") -Nu kan vi inte genoföra det vi är satta till att göra... något sådant (ej citat). Nu förstår jag att flera här är Yoff och hoppas inte ni tar illa vid... men varsel och neddragningar är definitivt inget nytt... Fråga Ericksson Mobile, Gislaved, mig eller något annat företag/person. En sak är dock säker en Yoff är stekhet på arbetsmarknaden, vi har 2 fd Yoff på mitt jobb... hög befattning direkt och bra med flis i plånboken, och ja! dom är duktiga och omtyckta

Jag vill också vara försvarsminister :P
*Härmed sätter jag upp följande regementen igen...
I15, P2, P6, I5, K4, Lv4, P10, I17, I11, I12, T4, A3, A9, I16, I22 & I20 m fl.....

I valfi ordning utom I15 som SKA vara först!
QUOTE (Lfskbat @ Jul 19 2006, 01:25 )

Jag kan förstå Alexandersson lite... Vilken yrkeskår har alltid gått någrelunda säker när det gäller anställningstrygghet?
Polisen? Så du menar att eftersom yoff blev uppsagda nu så är det deras fel att Försvarsmakten har drabbats av nedskärningar för att yoffarna inte har sagt ifrån? Jag får det inte riktigt att gå ihop...

Sedan finns det Yoff som har civilkurrage, förvisso pensionerad men Gen Björeman är ju inte den som är den när det gäller nedskärningar.
Ja, Björeman skriver ju titt som tätt. Sedan att han har helt fel är en annan sak, men han är i alla fall konsekvent.
Lfskbat
Jul 19 2006, 00:55
QUOTE (BJE @ Jul 19 2006, 01:29 )

Jag kan förstå Alexandersson lite... Vilken yrkeskår har alltid gått någrelunda säker när det gäller anställningstrygghet?
Polisen? Så du menar att eftersom yoff blev uppsagda nu så är det deras fel att Försvarsmakten har drabbats av nedskärningar för att yoffarna inte har sagt ifrån? Jag får det inte riktigt att gå ihop...

Sedan finns det Yoff som har civilkurrage, förvisso pensionerad men Gen Björeman är ju inte den som är den när det gäller nedskärningar.
Ja, Björeman skriver ju titt som tätt. Sedan att han har helt fel är en annan sak, men han är i alla fall konsekvent.
Nope! Jag menar inte att det är Yoff fel att de blev uppsagda bara att även denna yrkeskår blev offer för jakten på kronor och ören (vilket även polisen blev genom nedlaggda lokalstationer mm). Jag vet att Yoff sagt ifrån, har en god vän sedan barnsben som är inne på sitt 4:e regemente nu och han är JÄKLIGT trött på att flytta. En sak har jag dock märkt!!!! Ta mig tusan till lojalitet till arbetsgivaren har jag sällan skådat... Jag hade nog aldrig stått ut!
Det där om Björeman har rätt eller fel i sak vill jag låta vara osagt, jag är inte yrkesverksam i firman så det överlåter jag till expertisen...
liedholm
Jul 19 2006, 04:29
Ja, hurra! Precis er inställning ska jag ha om två år när jag är utexaminerad lärare och ska börja arbeta inom skolan. Varför ska jag bry mig om barnen kan läsa eller skriva? Nej, det är inte mitt fel att det saknas pengar till att bedriva ordentlig undervisning så då är jag ursäktad till att inte sköta mitt arbete. Kanske kan jag skriva en liten insändare i facktidningen, men mer behöver jag inte göra för det är faktiskt politikernas fel.
Inser ni hur dumma ni låter så fort någon kräver att officerare ska ta ansvar för vad som händer i försvaret? Jag är så trött på att officerare alltid ska vara en skyddad grupp, som helst vill gå omkring i sin insynskyddade verkstad till arbetsplats. Ni klagar inte när jag har en sysselsättningsgrad på 200% för att bekosta bl a er lön, men när jag kräver valuta för pengarna då är det jag som har fel och ni rätt, "för det är faktiskt politikerna som bestämmer hur mycket pengar vi får". Ja, men vad bra. Se då till att använda mina skattepengar på ett vettigt sätt istället för att leka upp dem eller subventionera tjänstebilar, bostäder, resor och alkohol. För inte tror jag att det ingår i era arbetsuppgifter att bo på lyxhotell, åka taxi, skjuta grg naken, spränga saker i onödan för att det är lite busigt och häftigt när det ska imponeras på 19-åringar. Exemplen tar aldrig slut när det kommer till alla de idiotiska saker som officerare gör istället för att sköta sitt arbete.
Officerares arbete är faktiskt, oavsett vad ni tycker: att verka för att försvara nationens intressen, befolkning och territorium. Till detta får ni en budget och klarar man inte av att lösa uppgiften inom ramen för denna budget så skyller man inte på någon annan utan man ser till att göra något åt det. Fast tydligen gäller det bara andra delar av samhället, inte försvaret.
QUOTE (Lfskbat @ Jul 19 2006, 01:55 )

En sak har jag dock märkt!!!! Ta mig tusan till lojalitet till arbetsgivaren har jag sällan skådat... Jag hade nog aldrig stått ut!
Beror nog mer på att man gillar sitt yrke och det finns inte så många alternativa arbetsgivare inom branschen, än på någon lojalitet till arbetsgivaren. I alla fall numera.
QUOTE (Lfskbat @ Jul 19 2006, 01:55 )

Det där om Björeman har rätt eller fel i sak vill jag låta vara osagt, jag är inte yrkesverksam i firman så det överlåter jag till expertisen...
Hans återkommande tema är:
1. Det är Flygvapnets, och framförallt Gripenprojektets, fel att armén blivit nedskuren.
2. Det var dumt att mekanisera armén, till och med dumt att införa IB77, eftersom det gjorde att man fick färre arméförband.
QUOTE (liedholm @ Jul 19 2006, 05:29 )

Ja, hurra! Precis er inställning ska jag ha om två år när jag är utexaminerad lärare och ska börja arbeta inom skolan. Varför ska jag bry mig om barnen kan läsa eller skriva? Nej, det är inte mitt fel att det saknas pengar till att bedriva ordentlig undervisning så då är jag ursäktad till att inte sköta mitt arbete. Kanske kan jag skriva en liten insändare i facktidningen, men mer behöver jag inte göra för det är faktiskt politikernas fel.
Med din attityd så förstår jag att du går på lärarhögskolan och inte börjar på MHS till hösten...
Ditt jobb som lärare kommer att bli att utföra de arbetsuppgifter du får av din eventuelle arbetsgivare, precis som för alla anställda oavsett yrke. Punkt.

Inser ni hur dumma ni låter så fort någon kräver att officerare ska ta ansvar för vad som händer i försvaret?
Inser du hur bitter du låter för att du inte fick vara med?

Jag är så trött på att officerare alltid ska vara en skyddad grupp, som helst vill gå omkring i sin insynskyddade verkstad till arbetsplats. Ni klagar inte när jag har en sysselsättningsgrad på 200% för att bekosta bl a er lön, men när jag kräver valuta för pengarna då är det jag som har fel och ni rätt, "för det är faktiskt politikerna som bestämmer hur mycket pengar vi får".
Mmm, precis som mina skattepengar går åt till att finansiera din utbildning och kanske kommer att finansiera din lön om du skulle råka bli anställd i kommunen där jag bor... Pot, meet kettle...
Ska vi förresten snacka om att göra sitt jobb så verkar ju lärarkåren inte vara det bästa exemplet...

Officerares arbete är faktiskt, oavsett vad ni tycker: att verka för att försvara nationens intressen, befolkning och territorium. Till detta får ni en budget och klarar man inte av att lösa uppgiften inom ramen för denna budget så skyller man inte på någon annan utan man ser till att göra något åt det. Fast tydligen gäller det bara andra delar av samhället, inte försvaret.
Tja, vi som har det som arbete har nog bättre koll på vad det innebär än du som ska bli lärare... Jag hoppas bara att du inte ska bli lärare i samhällskunskap med tanke på din något bristande insikt i ämnet: "armén alltid har stått över ett lands beslutsfattare när det kommer till maktförhållanden"
QUOTE (BJE @ Jul 19 2006, 01:29 )

Jag har nog missat hans debattinlägg, kan du utveckla för oss mindre pålästa?
edit: kalle på det, nästa gång ska jag försöka inte bli hängande i telefon efter påbörjat inlägg och därefter klicka på "sänd"..
QUOTE (Apone @ Jul 19 2006, 08:30 )

Jag har nog missat hans debattinlägg, kan du utveckla för oss mindre pålästa?
QUOTE (BJE @ Jul 19 2006, 08:18 )

Hans återkommande tema är:
1. Det är Flygvapnets, och framförallt Gripenprojektets, fel att armén blivit nedskuren.
2. Det var dumt att mekanisera armén, till och med dumt att införa IB77, eftersom det gjorde att man fick färre arméförband.
SvD 2002-11-19SvD 2004-05-19

Ni klagar inte när jag har en sysselsättningsgrad på 200% för att bekosta bl a er lön, men när jag kräver valuta för pengarna då är det jag som har fel och ni rätt, "för det är faktiskt politikerna som bestämmer hur mycket pengar vi får". Ja, men vad bra. Se då till att använda mina skattepengar på ett vettigt sätt istället för att leka upp dem eller subventionera tjänstebilar, bostäder, resor och alkohol. För inte tror jag att det ingår i era arbetsuppgifter att bo på lyxhotell, åka taxi, skjuta grg naken, spränga saker i onödan för att det är lite busigt och häftigt när det ska imponeras på 19-åringar. Exemplen tar aldrig slut när det kommer till alla de idiotiska saker som officerare gör istället för att sköta sitt arbete.
jag försvarar inte på något sätt de lekskolor som bedrivs inom fm.
däremot så är det ju på gränsen till att vara idiot när man påstår att det är de som får tilldelade medel som skall se till att det räcker. nu verkar ju du jobba en hel del men jag har ingen aning med vad så jag får hitta på ett exempel.
vems fel är det om en brandstation har för långa insatstider pga att de saknar personal och bilar tack vare tidigare budgetnedskärningar?
hur löser man det?
borde brandmännen jobba gratis, låta bli att öva och köpa egna brandbilar ELLER borde den som beslutade om nedskärningen förutsett konsekvensen och antingen minskat deras upgifter eller sett till att de har resurser till att lösa de ställda upgifterna.
många hål i försvarsbudgeten beror på satsningar i väldigt dyr matriel, något som beslutas på politisk nivå.
det är ju inte så att en flotiljchef ringer upp saab o beställer en packa stridsflygplan för att det är coolt, de besluten tas av samma politiker som i efterhand gapar om besparingar.
Skulle snarare säga att det är försvarsindustrin i samarbete med kassa beslut och snedvridna budgetar som ligger till grund för hur det ekonomiska läget ser ut idag.
Av den VÄLDIGT LILLA DEL som går till utbildning av förband är det en försvinnande liten del som går till kringutgifter som personalvård osv.
Det som kostar pengar är lokalhyra till FortF för samtliga installationer, från minsta lilla kassun till hela regementen, mycket dåliga avtal (för FM) med försvarsindustrin, FM gör avbetalningar för (mycket kostsamma) saker som aldrig kommer att levereras pga nedläggningarna. Hur en officer ska kunna påverka det har jag svårt att se, lika lite som en arbetare på verkstadsgolvet kan påverka ABBs eller Volvos hela verksamhet.
Mullsork
Jul 19 2006, 09:20
Intressant frågeställning. Alexandersson och liedholm kanske är lite väl kategoriska, men de har definitivt en poäng. Jag tror en stor anledning till officerarnas tystnad är den bild av militären/officerskåren som sossarna effektivt har lyckats bygga upp. Krig är hemskt och försvaret är ett nödvändigt ont, som helst ska skötas av hederliga beväringar ur folkhemmet. Tyvärr är man tvungen att hålla sig med en officerskår för att utbilda dessa, även om alla som vill ha krig som sin heltidssyssla per automatik är suspekta. Dessa bör dock hålla sig på j-ligt lågt på mattan, annars börjar vi ropa statskupp, Ådalen, Chile, stat i staten etc. Detta synsätt har väl gradvis bleknat sen kulmen på 70-talet, men sitter nog rätt djupt i det undermedvetna, särskilt hos de äldre officerare som befinner sig på en sådan nivå att de "borde" föra debatten. Naturligtvis är yngre officerare välkomna att säga sin mening, men de har ofta varken tid, erfarenhet eller pondus nog till det.
sleget
Jul 19 2006, 09:47
Nu vet jag inte hur stor del av kakan det gäller men i alla fall en del av den går ju åt till att bekosta tjänster av civilanställda som fm förr använde värnpliktiga till.
Även fordon etc har ju krav på sig att vara hyfsat anpassade vad gäller arbetsmiljö, yttre miljöpåverkan - krocksäkerhet etc.
Att avveckla en verksamhet kostar också pengar. F21 tex gav bort en viggen till aeroseum därför att det bland annat blev billigare än att skrota ut och kjellsortera.(medvetet felstavat)
Att destruera en viggen kostar tydligen bortåt ett par hundra tusen (250000 är den siffra jag fått till mig), rätta mig om jag har fel.
Vad jag vill poängtera är att många kostnader har stigit, kommit till och äter upp en del av den budgeterade kakan.
Om officerskåren skulle börja diktera villkoren för hur försvarpolitiken skall bedrivas luktar det ju nästan statskupp...
Det är politikernas uppgift att ta reda på hur det ser ut i omvärlden, vilka hoten är och kan komma att bli och sedan ta fram lösningar på detta dvs utforma försvarsmakten så att den passar till uppgifterna.
Vill man påverka detta så finns det de vanliga demokratiska kanalerna dvs riksdagsvalet. Där kan alla även yoff och fm anställda vara med och påverka.
Finns det fortfarande plats i sandlådan? (Jag har en dinkytoy bil)
Kingecho1
Jul 19 2006, 10:30

Faktum är ju att många elever får IG, tyvärr. Skolan dras med många problem och är också på många sätt underfinansierade. Och inom försvaret så arbetar det precis som inom skolan vanliga människor med ett intresse för att utbilda och utveckla människor. Jag tror då inte att det är den vanliga människan som enskild ligger bakom problemen.
Tyvärr så kanske problemet ligger i att man är för proffesionell inom personalen för FM? De gånger jag har arbetat för FM inom US så har mycket varit dåligt men att vika ner mig o åka hem för att allt inte är perfekt är inte ett alternativ. Om 250p ska ha mat om 30 min så löser man det oavsett förhållanden. Kalla det yrkesstolthet om du vill då kanske? Jag tror nog den finns inom lärarkåren också. Om d bara fanns svarta tavlor o kritor så skulle det nog finnas folk som lärde ut ändå!!
Ps. Kanske är detta en generationsfråga????? Ds.
liedholm
Jul 19 2006, 14:33
@BJE
Ja, du verkar ju vara en väldigt sympatisk människa med vitt blickfång. Är det inte dags att du ger med dig snart eller tycker du att det är givande att göra personpåhopp i en annars mycket intressant och viktigt diskussion? Hur kan du veta om jag blivit antagen till MHS eller inte? Jag kanske inte ens vill bli officer. För övrigt så betalar du inte en endaste krona för min utbildning då jag lånar varenda krona jag "får" av CSN, dessutom så arbetar jag mellan 45-50 timmar i veckan på ett lager. Så att säga att du bekostar min utbildning är som att säga att fiskar löser krosord och röker pipa på din balkong(en ren och lögn för er som inte hänger med i sarkasmen). Däremot så kan du fundera på vem som betalat din utbildning till officer.
Sedan så slänger jag ut en öppen fråga till den som känner sig manad: nämn ett land genom historien där sittande regering/riksdag/regent har haft makten utan att ha armén på sin sida? Costa Rica räknas ej.
@Sleget
Det är inte politikernas uppgift att ta bedömma vilken hotbild som finns. Dett är upp till bl a säkerhetstjänstens och UDs bord. Dessa instanser tar sedan fram material och gör en bedömning av läget, vilken sedan politikerna tar del av och utifrån vad de läser så fattar de beslut.
@KE1
Självklart förekommer det massor av problem inom skolan, men här går man ut till allmänheten och berättar hur det står till. Lärare skriver insändare och debattartiklar, fackförbund och oroliga föräldrar gör detsamma. Det här ger som vi ser resultat och skolan är numera en nyckelfråga såhär i valtider. Hur tror du att skolan skulle se ut om lärarkåren var lika "feg" som officerskåren? Ja, inte skulle jag vilja gå i den skolan i alla fall. Så du slår nog huvudet på spiken när du säger att man kanske är för "proffesionell" inom försvaret. Hela "gilla läget" köret är så pass inrotat att det är omöjligt att få upp ögonen på dem.
Jag fortsätter stå upp för min åsikt att det till stor del är officerskårens fel att vi inte längre har någon försvarsmakt. Det här faktumet är officerskårens plikt att förmedla till allmänheten istället för den bluffpropaganda som sprids angående det underbara och fantastiska insatsförsvaret. På precis samma sätt är det de anställdas plikt att uppmärksamma brister inom vård, omsorg, skola och alla andra av staten/kommunen finansierade verksamheter.
QUOTE (liedholm @ Jul 19 2006, 15:33 )

Är det inte dags att du ger med dig snart eller tycker du att det är givande att göra personpåhopp i en annars mycket intressant och viktigt diskussion?
Vad är det, klarar du inte av att få svar på tal? Du hoppar på hela officerskåren som ett kollektiv och blir sedan upprörd över att bli emotsagd?

Hur kan du veta om jag blivit antagen till MHS eller inte? Jag kanske inte ens vill bli officer.
Tja, den
här ihop med att du skrev att du ska börja jobba som lärare fick mig att dra vissa slutsatser...

För övrigt så betalar du inte en endaste krona för min utbildning då jag lånar varenda krona jag "får" av CSN, dessutom så arbetar jag mellan 45-50 timmar i veckan på ett lager. Så att säga att du bekostar min utbildning är som att säga att fiskar löser krosord och röker pipa på din balkong(en ren och lögn för er som inte hänger med i sarkasmen).
Lånar du till din terminsavgift också? Eftersom du uppenbarligen inte får en skattefinansierad utbildning, menar jag...

Däremot så kan du fundera på vem som betalat din utbildning till officer.
Tja, inte var det du i alla fall eftersom du gjorde GU då. Själv ser jag det som skatteåterbäring efter att ha jobbat (och betalat hyfsat mycket skatt) i tio år innan MHS...

Sedan så slänger jag ut en öppen fråga till den som känner sig manad: nämn ett land genom historien där sittande regering/riksdag/regent har haft makten utan att ha armén på sin sida? Costa Rica räknas ej.
Här har du grunden för makten i Sverige. Vilket du borde veta om du ska utbilda kommande generationer. Tanken på militärkupp i Sverige är så orimlig som den kan bli.
jake the snake
Jul 19 2006, 14:56

Jag fortsätter stå upp för min åsikt att det till stor del är officerskårens fel att vi inte längre har någon försvarsmakt. Det här faktumet är officerskårens plikt att förmedla till allmänheten istället för den bluffpropaganda som sprids angående det underbara och fantastiska insatsförsvaret.
Jag börjar bli ganska trött på ditt skitsnack nu.
En genomsnittlig officer har som uppgift att utbilda soldater och officerare för väpnad strid, och att leda folk i strid.
Det ingår INTE i en vanlig officers arbetsuppgifter att driva samhällsdebatt eller ha åsikter i media högt och lågt.
Jag tycker till och med att det vore olämpligt om aktiva officerare uttrycker egna åsikter i rollen som officer. Är man officer är man statens representant och skall inte ha en egen agenda.
Att du kallar officerare fega och att det är officerskårens fel att vi "inte längre har någon försvarsmakt" ser jag mest som omogna provokationer.
Du är nog välkommen till vilket regemente som helst i Sverige för studiebesök om du tvivlar på att Officerare eller FM inte gör mycket för Samhället eller omvärlden.
Jag resonerar personligen så här:
Jag är Officer för att jag vill stödja samhället och omvärlden. Det är mot det Svenska folket jag har min huvudsakliga lojalitet. Om Beslut, fattade i demokratisk ordning av folkvalda politiker, gör att Försvarsmakten ominriktas och minskas, då är det något jag skall acceptera, oavsett vad mina privata åsikter i ämnet är.
Om jag inte accepterar det så skall jag inte heller vara kvar som officer.
Det finns inget egensyfte i att ha en stor Försvarsmakt. Om Svenska folket vill använda sina skattepengar till annat än kulor och krut, då är det så. Accepterar jag inte det så är det bara att sluta.
Dobberman
Jul 19 2006, 15:41

Ni klagar inte när jag har en sysselsättningsgrad på 200% för att bekosta bl a er lön,
Din lön som lärare är naturligtvis inte betald genom "offentliga medel" utan en ytterst lönsam
del av något storföretag?
men när jag kräver valuta för pengarna då är det jag som har fel och ni rätt, "för det är faktiskt politikerna som bestämmer hur mycket pengar vi får". Ja, men vad bra. Se då till att använda mina skattepengar på ett vettigt sätt istället för att leka upp dem eller subventionera tjänstebilar, bostäder, resor och alkohol. För inte tror jag att det ingår i era arbetsuppgifter att bo på lyxhotell, åka taxi, skjuta grg naken, spränga saker i onödan för att det är lite busigt och häftigt när det ska imponeras på 19-åringar. Exemplen tar aldrig slut när det kommer till alla de idiotiska saker som officerare gör istället för att sköta sitt arbete.
Vilka Officerare har du sett utföra dessa handlingar? ?
HUR har FM inte givit "valuta för pengarna"? ?
Vi gör så här lilla du....
Du får en hundring i månaden att köpa lokal, utbildningsMtrl, mat och ÖVRIG nödvändig utrustning för och 30-40 18åringar med inlärningsvårigheter sen kan du läsa Candid högt tills öronen trillar av.
För fan nyansera dina påhopp........
liedholm
Jul 19 2006, 15:54
@BJE
Jag tror nog att den skatt jag betalar ledigt täcker alla de kostnader samhället har för mig och mer därtill, så den diskussionen behöver du inte ta upp igen. Sedan innan du gör ytterliggare påhopp på min allmänbildning och kunskap inom olika ämnesområden så kanske du kan fundera på vem som är den yttersta garanten för det samhälle vi i folkmun kallar för Sverige.
@Jake the Snake
Jag respekterar och accepterar din åsikt, precis som du borde göra med min. Detta oavsett om du delar den eller inte, min och andras åsiktsfrihet är faktiskt en av de saker du åtagit dig att, med ditt liv, skydda.
Sedan så förstår jag mycket väl att de nere på golvet inte kan göra så mycket när det handlar om ekonomi. Dock så tillhör fortfarande ÖB och de på högkvarteret samt alla andra inom organisationen som bestämmer även de officerskåren, åtminstone sist jag kollade. Dessa människor har som arbetsuppgift att planera samt utforma ett fungerande försvar utifrån den summa pengar de tilldelas. Skulle nu inte detta gå att utföra på grund av olika punkter, som de själva kan påverka, så måste det faktiskt vara deras fel.
Sedan så bidrar även många "normala" officerare till nedskärningar i budgeten. För om det inte förekom "nakenskjutningar", försök/uppmaningar till brottsliga handlingar, förskingring av tilldelade medel, kränkningar av värnpliktiga, sprängning av julgran etc. etc. Så kanske vanligt folk skulle lyssna på de fåtal bönerop som vissa med kurage utrustade officerare sänder ut i medier.
Jag bävar inför den dag som jag måste skicka mina barn till skolan. Förhoppningsvis har den övriga lärarkåren bättre koll på världen än Liedholm och ett mer nyanserat sätt att uttrycka sig. Den dagen jag hör en lärare i skolan uttrycka sig så här kategoriskt och felaktigt om en yrkesgrupp kommer jag anmäla vederbörande.
Det är säkert gemene officers fel att lärarutbildningen är studiemedelsfinansierad och att läraryrket har låg status. Jag glömde ta upp Ebola, växthuseffekt och åldrandet; det är säkert den svenska officerskårens fel det också.
Troll!
/Krook
Rickard N
Jul 19 2006, 16:05
QUOTE (liedholm @ Jul 19 2006, 16:54 )

@BJE
Jag tror nog att den skatt jag betalar ledigt täcker alla de kostnader samhället har för mig och mer därtill, så den diskussionen behöver du inte ta upp igen. Sedan innan du gör ytterliggare påhopp på min allmänbildning och kunskap inom olika ämnesområden så kanske du kan fundera på vem som är den yttersta garanten för det samhälle vi i folkmun kallar för Sverige.
Medan du studerar tvivlar jag på att du bär dig själv kostnadsmässigt.
Hoppas att du kommer ta ansvar för att de som pluggar vidare i framtiden har bättre utbildning.
jake the snake
Jul 19 2006, 16:09
QUOTE (liedholm @ Jul 19 2006, 16:54 )

@Jake the Snake
Jag respekterar och accepterar din åsikt, precis som du borde göra med min. Detta oavsett om du delar den eller inte, min och andras åsiktsfrihet är faktiskt en av de saker du åtagit dig att, med ditt liv, skydda.
Jag accepterar din åsikt, och du får gärna ha den. Men när du utan att känna mig kallar mig feg och säger att det är mitt fel att FM krymper så vill jag gärna försvara mig.
Jag och mina kollegor kommer att skydda dig och din åsiktsfrihet med våra liv om så krävs. Medan du sitter här hemma i ditt skyddade hem utsätter sig mina kollegor för livsfara dagligen för andra människors skull, på olika platser runt vår värld, utan någon större personlig vinning eller ersättning.
Att du kallar dom fega och beskyller dom för något dom definitivt inte har skuld till är för mig rent äcklande.
Men som sagt, oroa dig inte. Vi kommer gladeligen att ge våra liv för att du skall få fortsätta prata i nattmössan i ett fritt land.
Jag skulle tro att det är skillnaden mellan såna som du och såna som oss.
liedholm
Jul 19 2006, 16:12
QUOTE (rille116 @ Jul 19 2006, 16:41 )

Din lön som lärare är naturligtvis inte betald genom "offentliga medel" utan en ytterst lönsam
del av något storföretag?
Om du tar in mer av en text än bara det du ser så kanske du upptäcker att jag jobbar inom ett väldigt privat företag och detta mer än många andra i detta land.
Vilka Officerare har du sett utföra dessa handlingar? ?
HUR har FM inte givit "valuta för pengarna"? ?
Tja, vem kunde undgå det som visades på tv för inte allt för länge sedan? Dessutom så har även jag gjort GU och där sett och fått berättat, från officerare, om olika mer eller mindre idiotiska eskapader finansierade med skattemedel. När det gäller subventionering av tjänstebil och bostad så är inte heller det några hemligheter att det förekommer i stor utsträckning till alldeles för stor kostnad. Det är en självklarhet att officerare ska ha tillgång till tjänstebil så att de kan utföra sitt jobb, men måste man använda nya V70 och XC90 på dyra leasingkontrakt? Måste man flyga med eget flyg istället för reguljärt när man inte frakatar vapen och käsnlig utrustning? Ett annat exempel har du
härQUOTE
Du får en hundring i månaden att köpa lokal, utbildningsMtrl, mat och ÖVRIG nödvändig utrustning för och 30-40 18åringar med inlärningsvårigheter sen kan du läsa Candid högt tills öronen trillar av.
För fan nyansera dina påhopp........
När har jag pratat om värnpliktsutbildning??? Jag trodde att jag pratade om oförmågan att försvara landet mot ett väpnat angrepp, men tack för att du upplyser mig om vad jag egentligen tänker. Sedan så tror jag nog att utbildningsbudgeten per pluton är betydligt mycket större än 100SEK/månad. Fast om den är så liten så kan jag allt ge mig på ett försök, men jag tänker inte ställa upp om förutsättningarna är olika bara för att jag inte har uniform på mig.
@liedholm
Imponerande att hinna med både heltidsstuderande OCH ett heltidsjobb. Kanske det som är felet, du kanske behöver vila lite? Koppla av och få lite perspektiv.
Har du koll på hur FMs bugdet ser ut? Hur mycket som går till sånt som kan påverkas av förbandsutbildning och av officerer.
Att du är bitter på FMs personal råder det nog ingen tvekan om, frågan är bara varför?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.