Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Eldledaren"
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2
Daniel_M
QUOTE (Axial @ Feb 2 2003, 10:50 ) *
Är det ingen som sett "minhotet" eller vad den heter ?
När killen röjer en strvmina genom att slänga en pinne på minans spröt och med kommentaren "Man har väl varit klubbmästare i dart"
Eller när den gamle mannen går ut mitt bland de avståndslagda trampminorna för att hämta sin katt "Svarte Petter".

"Den andre fienden" är också rätt underhållande fast den är rätt informativ också vad avser kylskador.

Minhotet är underbar att avnjuta med en kall guldburk + pansarkex.

Ang eldledaren:

Jag hittar den inte på servern, Kan nån ge mig den ...Please.
Daniel_M
QUOTE (Daniel_M @ Mar 22 2006, 13:06 ) *
QUOTE (Axial @ Feb 2 2003, 10:50 ) *

Är det ingen som sett "minhotet" eller vad den heter ?
När killen röjer en strvmina genom att slänga en pinne på minans spröt och med kommentaren "Man har väl varit klubbmästare i dart"
Eller när den gamle mannen går ut mitt bland de avståndslagda trampminorna för att hämta sin katt "Svarte Petter".

"Den andre fienden" är också rätt underhållande fast den är rätt informativ också vad avser kylskador.

Minhotet är underbar att avnjuta med en kall guldburk + pansarkex.

Ang eldledaren:

Jag hittar den inte på servern, Kan nån ge mig den ...Please.

jag straffar mig själv med BRAK imorgonbitti, Givetvis så är den copyright skyddad och går inte att få tag på här.

Men om nån skulle "mummel hrmm" vara aktiv på nån fildelnings server PM mig
losec
QUOTE (simon @ Feb 26 2005, 23:02 ) *
För övrigt så ligger ju både eldledaren och förebudet uppe på FTP:n

worthy.gif

Adress? smile.gif
larsev
QUOTE (losec @ Apr 7 2006, 16:21 ) *
QUOTE (simon @ Feb 26 2005, 23:02 ) *

För övrigt så ligger ju både eldledaren och förebudet uppe på FTP:n

worthy.gif

Adress? smile.gif

Tror inte den ligger uppe på någon FTP fortfarande.
Det är ju över 13 månader sedan Simons inlägg. Malajn.gif
Conan
Nu känner jag att jag är djupt nere i kryptan och gräver trådar.

Men, jag har letat överallt efter klassikerna Eldledaren, Förebudet och Minhotet utan nån lycka.

Någon som besitter dessa i sin ägo och kan tänka sig att dela?

..längtar efter nostalgi! smile.gif
Daniel_M
QUOTE (Conan @ Jul 23 2007, 18:37 ) *
Nu känner jag att jag är djupt nere i kryptan och gräver trådar.

Men, jag har letat överallt efter klassikerna Eldledaren, Förebudet och Minhotet utan nån lycka.

Någon som besitter dessa i sin ägo och kan tänka sig att dela?

..längtar efter nostalgi! smile.gif

Japp samma här, Längtar grymt mycket efter dem. Så om det finns någon vänlig själ där ute så tveka inte
Ratten
hahaha jag sket på mig när jag såg den fyfaaaan!
tror det finns en dvdbox "eldledaren" på cdon.com
176-761
Fanns det inte en film som hette "Den indirekta elden" också?
Koskela
1976

14335 Indirekt eld

Indirekt eld. Proveniens Suecia-Film - Armé-Film för Arméstaben 1975-76. Manus och regi Egil Holmsen. Foto Bengt och Gunnar Westfelt. En undervisningsfilm om eldledning, inspelad under övning i fält. Eldledare sittandes i skogsterräng barmark ger, in i kameran och med hjälp av ett skissblock, lite inledande teori om indirekt eld och eldledarens funktion, därefter helbilder på och gruppering på batteriplats av artilleripjäserna 10,5 cm haubits, 15,5 cm haubits F, 15,5 cm bandkanon, 15,5 cm haubits 77 och 12 cm granatkastare, eldledaren fortsätter berätta och skissa om organisationen vid grupperingsplats, bilder på verksamheten vid batteriplatsen, sambandstrafik, eldsignalering, tempering, laddning, ett lag eld, skisser över hur den indirekta elden planläggs och används vid skyttebataljons avvärjningsstrid, eldledare kikar på krevader bortöver på väg, flera bilder på maskerade pjäser under eldgivning, pang och dunder och krevader borta vid skogsbrynet, flera skisser om indirekt eld upplagda som spärrar, eldledare i värn m fl övningsbilder, därefter liknande övningsbilder som ovan men inspelade under vinterförhållanden, skyttekompani på skidor går till anfall med hjälp av indirekt eld från pjäser, på slutet pansarbataljons anfall på barmark, stridsvagnar och pansarbandvagnar under framryckning, eldsignalering och artilleri ger stöd med indirekt eld. Färg, ljud. 21 min.

1989

14970 Eldledaren

Eldledaren. Proveniens Försvarsmedia - Försvarets Läromedelscentral för Chefen för Armén. Manus, regi och redigering Nils-Eric Renske. Foto Benny Wigenfors. Manus och produktionsledning Hans Dannefalk. Ljud Gunnar Odelby och Lars Malm. Ljudläggning och mixning Carl-Gunnar Franzén. Sakkunniga Arne Thorn och Mats Bergström. Pyroteknik Panorama AB. Filmen inspelad under övningsförhållanden i skogsmiljö sydväst om Sundsvall och visar hur skyttekompanichefen Falk löser den anfallsuppgift han fått av sin bataljonschef och hur han utnyttjar den indirekta elden. Förläggningsplats i skogsterräng, tidig morgon, skyttekompanichef Falk orienterar om förestående anfall, artillerichef Holm informerar eldledningsgruppchef Kvist om understödsplan, fordonsmarsch på skogsvägar, pvbandvagnar, fientlig styrka lokaliserad, snabbgruppering, sambandstrafik, eldledare i aktion, eldsignalering, artilleriförband går i ställning, riktinstrument, kikarspaning, granatkastarpluton ger eld, bro träffas och går i luften, krevader, fi nedkämpad utan förluster, fordonsavlämningsplats, Falk orienterar om förestående framryckning till kompanis utgångsläge för anfall, patrull rekognoserar, drar tråd och snitslar framryckningsväg samt lokaliserar fi pluton, kikarbild avspanar terräng, genomgång av plan för anfall, eldledare i verksamhet, eldsignalering, kikarbild på fi pansarfordon, krevader, flera bilder på pyroteknik i aktion här och var i terrängen, bra ljudeffekter, eldgivning, framryckning, "sårade" och "stupade", fi nedkämpad, Falk är nöjd med sina eldledares insatser. Färg, ljud. 27 min.

Det är bara att köpa, 600:-/st på Armé- marin och flygfilm http://www.amf-film.se/

/K
Racoon Pioneer
600?! Vad är det för pris för en halvtimmesrulle från Hedenhös farmors dagar?

Det borde mummelmummel...

/RP
Strv S
Förebudet sitter man ju på , finns nåt intresse för den?
DaRaven
Tog bort en post här, vi ska INTE uppmuntra till någon form av spridning av upphovsrättsskyddat material
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.