QUOTE (Haggeman @ Dec. 10 2002,18:38)
Snart kommer den nya verisionen till cs..
Den skulle komma med två nya vapen, FAMAS och Galil.
Blev lite nyfiken på den där Galil.
Är det ett bra vapen?
Jag tycker att den liknar en Ak47 hyffsat mycket?
Lite information om den vore inte helt fel så att man kan briljera med sina kunskaper om den när den kommer, och att man vågar klaga på att den var så overklig.. =)
Galil (Terrorist Only)
Manufacturer: Israeli Military Industries
Cost: $2700
Overview: Israel made this weapon to compete with the AK-47 on the battle field. Currently the Israeli's "official" weapon, this weapon holds 32 5.56mm NATO rounds, compatible with the M4A1. Gearbox describes the weapon as like the AK, only heavier and thus more accurate. This weapon has been seen near the end of the movie The Way of the Gun.
Galil:s mekanism bygger på ak47:ans, men själva kroppen kommer från en annan ak47 kopia - valmet. Den finns med flera olika magasin, som vanligtvis rymmer 35 skott, jag har dock aldrig sett den med 32skotts magasin. När jag sköt med den så var inte kvaliten så överaskande bra, den var rent sagt inte mycket bättre än varken valmet eller ak47, trots det är den dyrare. En av sakerna som krånglade när jag sköt med den var siktet, det var ett rent he---te att få det att bli rätt inställt, visst den var ganska väl använd men ändå. En annan sak som krånglade var magasinet. Det hade problem med att ladda in kulorna och det föll ut 2 ggr. Jag kan inte säga om det är allmäna fel eller om det var en engångsföretelse men det vad som hände när jag sköt med den.
I övrigt känns den som ett ganska onödigt vapen då den kostar för mycket för att inte vara bättre än valmet lr ak47.
Galil är inte Israels standardvapen, den platsen håller m16/m4. En av anledningarna till att de bytte ut galilen var att Israelerna fick m16/m4, som för övrigt är bättre, till ett bättre pris pga den militära fond som Israel har och i vilket USA bidrar mycket till bl.a. med vapensubventioner.
Att vapnet var lite tyngre än ak47:an håller jag med om, men inte att det på något sätt bidrog till högre precision. Vid liggande skytteställning var den dock pricksäkrare men det berodde mera på den bipod som satt under. Bi-poden var det enda bra med vapnet, den var enkel dock mycket tälig och stabil.
Galil finns i flera versioner med två olika kalibrar: 7,62 nato och 5,56 nato. Galilversioner med den sistnämnda kalibern finns i 3 olika längder, varav en: SAR; var mycket trvlig att skjuta med, ungefär dom en blandning mellan m16 och ak47. Galilversioner med 7,62 nato finns i flera olika sniperversioner, tyvärr mindre lätta, tympliga och pricksäkra än andra på marknaden.
Om jag inte minns fel så tillverkade Sydafrika Galilen på licens då till en mindre kostnad. Jag tror att de även änvander samma mekanism till deras nya vapen: vektor cr 21.
Inte så mycket info men jag hoppas att det räcker.