Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lottor och k-pist
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4
eskil
QUOTE (Sir Vival @ Jul 22 2006, 01:00 ) *
QUOTE (larsev @ Jul 21 2006, 16:39 ) *
Visst det blir nog bra om bara k-pistar etc. plockades ut till dessa övningar så att avtalspersonalen kan öva. Hur ofta sker detta?????
Nej, se till att även avtalspersonalen får AK4B som beväpning så slipper man mycket av de logistiska problemen /.../

Där verkar du göra en rejäl tankevurpa... Varför skulle det vara lättare att plocka ut en ak än en k-pist? Logistiken är den samma.

För själva vapnen, ja. Men man måste plocka ut dubbelt så många ammunitionssorter också.
Sir Vival
Och det är ju jäkligt betungande! Malajn.gif
larsev
QUOTE (Sir Vival @ Jul 22 2006, 11:18 ) *

Det tycker i alla fall de som anordnar övningarna eftersom k-pist samt ammunition ytterst sällan tas med. banghead.gif
Sedan är frågan hur mycket och hur tillgängligt 9mm m/39B ammunition är blink.gif
Knekt
QUOTE (larsev @ Jul 22 2006, 12:41 ) *

Det tycker i alla fall de som anordnar övningarna eftersom k-pist samt ammunition ytterst sällan tas med. banghead.gif
Sedan är frågan hur mycket och hur tillgängligt 9mm m/39B ammunition är blink.gif

Förmodligen precis lika "tillgänglig" som 7.62, eftersom allt måste förbeställas i god tid innan övningen. Det är ju inte så att kompaniet dyler upp out of the blue på ammförrådet och tar det som finns i lager.

Och eftersom det trots allt är betydligt färre k-pistar än Ak med på övningarna, så blir den extra bördan för Kvm inte direkt stor. En låda 39/B är ju inte precis skrymmande.

Vet man att k-pistskyttar ska med på övningarna så är ju saken biff.

Men vi har ett annat problem i o m att k-pisten byts mot pistol: hur ska vi göra på lösövningar för att få avtalsperfsonalen att ta hela verksamheten på allvar? Under övningar med lös amm kommer ju de vara helt obeväpnade, eftersom skarpa pistoler inte får medföras under övning med lös amm.

Hur får vi "spelet" att fungera trots det? Hur får vi stabslottan att ta sitt eget skydd på allvar under en tillämpad övning om hon inte ens har med sig någonting som liknar ett vapen?

Det är här vapenbytet verkligen visar sig vara katastrofalt.
Solon
QUOTE (Knekt @ Jul 22 2006, 13:08 ) *
Men vi har ett annat problem i o m att k-pisten byts mot pistol: hur ska vi göra på lösövningar för att få avtalsperfsonalen att ta hela verksamheten på allvar? Under övningar med lös amm kommer ju de vara helt obeväpnade, eftersom skarpa pistoler inte får medföras under övning med lös amm.

Hur får vi "spelet" att fungera trots det? Hur får vi stabslottan att ta sitt eget skydd på allvar under en tillämpad övning om hon inte ens har med sig någonting som liknar ett vapen?

FInns ju atrapper, fina och orangea.
Knekt
QUOTE (Solon @ Jul 22 2006, 22:24 ) *

FInns ju atrapper, fina och orangea.

Det "finns" Glock i allt ifrån helgjuten röd plast, till varianter för FX-amm och lös amm. Men inget sånt finns inom FM.

Så frågan kvarstår; hur fasen gör vi?

Edit: Grisfingrar
106
QUOTE (Knekt @ Jul 22 2006, 23:26 ) *
Det "finns" Glock i allt ifrån helgjuten röd plast, till varianter för FX-amm och lös amm. Men inget sånt finns inom FM.

Har sett bilder på folk som övar med blå plastattrapper så de borde finnas i FM, om än i begränsat antal. Har i FM även stött på röda attrapper (senast för ett par veckor sedan). Annars får de väl gå till någon leksaksaffär och köpa knallpulverpistoler.
effte
Som ordonnans känner jag ingen större entusiast över pistolbeväpning. I lägen då vi möter en beväpnad motståndare och inte kan köra därifrån lär denne ha ett automatvapen med längre pipa. Att då börja vifta med en pistol... näe, mer heroiskt än smart. Hamnar vi ens så nära att pistolen blir användbar har det ju redan gått väldigt fel och är kanske mer läge för att vifta med händerna över huvudet.

När en stab blir överkörd borde samma princip gälla.

Så vad skall vi då egentligen ha en pistol till? I vilka lägen skulle den faktiskt vara användbar?

Kpisten må lämna en del att önska, men den är ett rätt kapabelt närskyddsvapen.

Att köra med en Ak4B på ryggen är inte heller så frestande, men blir det så så blir det så. Det har trots allt gjorts med framgång rätt länge - även om jag vet att somliga förband utrustat sina ordonnanser med plastvapen p g a skaderisken om man skrotar omkull på MC med fem kilo järnspett på ryggen. Jag antar att det skulle fungera tills första olyckan inträffar då någon skadar sig rejält på vapnet, och sedan skulle det bli ett stort rabalder och omtag.

Bäst vore naturligtvis vapenhållare på cykeln som någon föreslog ovan. Att de inte fick med det i specarna redan då cyklarna beställdes är ett mysterium...
eskil

Behåller kpisten. Det är det enda vettiga.
Knekt
QUOTE (eskil @ Jul 23 2006, 09:56 ) *

Det är ju kört, eftersom den nu ska skrotas. banghead.gif Ak4 däremot finns det gott om.

@106
Visst, det är förmodligen inget större besvä att köpa in lite platsatrapper, vilket säkert har gjorts lite här och där. (Knallpulver från BR Leksaker funkar säkert inte med SäkI. biggrin.gif )

Men är sånt verkligen en fullgod lösning? Är inte vitsen med lösapterade vapen att de till funktion och ljud ska efterlikna det skarpa vapnet så mycket som möjligt? Hur sjutton övar man in en säker vapenhantering under tillämpande former om övningsvapnet är en plastbit som enbart till formen påminner om det skarpa? Hur får man folk att ta övningen på allvar om de är beväpnade med en röd plastbit och måste ropa "pang" när Fi anfaller? Hur

Det enda seriösa valet är i min mening att även avtalspersonalen använder Ak4B, nu när k-pistarna ska smältas ner.

Men eftersom Ak4 tydligen är helt omöjlig att användas av lottor, så...

Ni här på forumet som är chefer i Hv, hur ser ni på det här?

Edit: Fippel
GC1

det där är ju mer en attitydsfråga än en logistiksfråga.
på vilket sätt skulle det vara svårt att ta ut x antal kpistar och am till dem när man redan beställt öppning av kasun för att hamta andra vapen och am till ak4. vi har inför varje skjutning blivit tvugna att hämta något vapen i kasun pga att det finns några som inte kan förvara sina vapen hemma.

i övrigt så tror jag att pistolbeväpningen av avtalsorg kommer att driva dem (om möjligt) ännu längre från Hv.
lottan som från början såg sitt vapen som något som var svårt att ha på ryggen när man skulle gå in och ut ur tältet och faktist inte behövdes pga att hon bara skull svara i tfn och skriva m-blanketter kommer att se pistolen som en bekräftelse på att hon haft rätt om sin syn på självskydd och förmåga till strid.
nu kommer hon förmodligen att bedriva tillämpade övningar obeväpnad.
om hon tilldelas ett vapen så blir det en plastatrapp och i ärlighetens namn, hand upp ni som tror att en människa som tycker att pistol är ett bra förstahandsvapen kommer att ha den inlevelseförmågan att hon kommer att agera med en röd plastpistol i skogen.....
106
QUOTE (Knekt @ Jul 23 2006, 12:16 ) *
Men är sånt verkligen en fullgod lösning? Är inte vitsen med lösapterade vapen att de till funktion och ljud ska efterlikna det skarpa vapnet så mycket som möjligt? Hur sjutton övar man in en säker vapenhantering under tillämpande former om övningsvapnet är en plastbit som enbart till formen påminner om det skarpa? Hur får man folk att ta övningen på allvar om de är beväpnade med en röd plastbit och måste ropa "pang" när Fi anfaller? Hur

Fullgod lösning? Knappast, det var bara att svar på påståendet att det inte finns plastpistoler i FM.

Om man nu inte kan bygga en lösskjutningspipa (för m/39 lös) eller köpa någon COTS-lösning borde det väl gå att bygga ett övningsvapen som använder samma ammunition som startpistoler? Men att fästa skjutdelen till BT46 och sedan få ner det i hölstret kan nog bli lite svårt. Blir lite dumt med pistoler som även om de smäller inte markerar träff vid övningar med BT46.
709
QUOTE (GC1 @ Jul 23 2006, 12:17 ) *
I övrigt så tror jag att pistolbeväpningen av avtalsorg kommer att driva dem (om möjligt) ännu längre från Hv.
Lottan som från början såg sitt vapen som något som var svårt att ha på ryggen när man skulle gå in och ut ur tältet och faktist inte behövdes pga att hon bara skull svara i tfn och skriva M-blanketter, kommer att se pistolen som en bekräftelse på att hon haft rätt om sin syn på självskydd och förmåga till strid.
Nu kommer hon förmodligen att bedriva tillämpade övningar obeväpnad.
Om hon tilldelas ett vapen så blir det en plastatrapp och i ärlighetens namn, hand upp ni som tror att en människa som tycker att pistol är ett bra förstahandsvapen kommer att ha den inlevelseförmågan att hon kommer att agera med en röd plastpistol i skogen.....

Vetef-n om han inte är inne på ett bra spår där. Inte sånt man tänker på i första hand.
eskil
QUOTE (Knekt @ Jul 23 2006, 12:16 ) *
QUOTE (eskil @ Jul 23 2006, 09:56 ) *

Det är ju kört, eftersom den nu ska skrotas.

Jag tror att det i många fall kommer att sluta i ett dödläge. Man tar in och skrotar de kpistar som inte används, och de som används väntar man med tills de inte används längre, dvs blivit ersatta med något annat. Blir de inte ersatta så kommer de inte heller att skrotas.

Ingen nog så nitisk förådsintendent kommer väl att låsa upp varenda hemvärnskasun han kan komma åt för att köra iväg de kpistar han hittar till skrotning.

Pistol är ingen ersättare för kpisten. AK4 är ingen ersätare för kpisten. Enda ersättaren för m/45 är en annan kpist.
KD803
QUOTE (eskil @ Jul 23 2006, 18:39 ) *
Ingen nog så nitisk förådsintendent kommer väl att låsa upp varenda hemvärnskasun han kan komma åt för att köra iväg de kpistar han hittar till skrotning.

Kommer det en order till förbanden om att lämna in sina kpistar så vill de till att de lyder. Annars kommer någon att polisanmälas för olaga vapeninnehav.
Olle P
Halvt OT avseende övning med pistolattrapper:
För några decennier sedan använde FM pistolattrapper som var tillverkade av massivt järn och försedda med halssnodd av läder. Dessa användes under övningar av pistolbeväpnad personal, sjukvårdare och dylikt. (Övriga hade lösskjutningsutrustning.)

Vid vakttjänst under pågående övning fick den vanliga personalen hota med lösplugg, medan de pistolbeväpnade i stället tog som vana att greppa halssnodden och svinga järnklumpen över huvudet;
- "Halt, eller jag kastar pistolattrappen!"
Betydligt mer skräckinjagande än;
- "Halt, eller jag skjuter löst!"

Sensmoral: Pistolattrapper, "rätt" använda, kan vara nog så effektiva!

/Olle
GC1
QUOTE (Olle P @ Jul 24 2006, 11:06 ) *
Halvt OT avseende övning med pistolattrapper:
För några decennier sedan använde FM pistolattrapper som var tillverkade av massivt järn och försedda med halssnodd av läder. Dessa användes under övningar av pistolbeväpnad personal, sjukvårdare och dylikt. (Övriga hade lösskjutningsutrustning.)

Vid vakttjänst under pågående övning fick den vanliga personalen hota med lösplugg, medan de pistolbeväpnade i stället tog som vana att greppa halssnodden och svinga järnklumpen över huvudet;
- "Halt, eller jag kastar pistolattrappen!"
Betydligt mer skräckinjagande än;
- "Halt, eller jag skjuter löst!"

Sensmoral: Pistolattrapper, "rätt" använda, kan vara nog så effektiva!

/Olle

en smiley kanske inte hade varit så dum....

hyr in en massa folk som ser ut som vlasko eller vad han hette (skön lirare från bosnien) och låt dom gå loss på en stabsplats där folk helt plötsligt skall försvara sig med pistol (använd gärna fx) och se hur många som jättegärna skulle kunna tänka sig att ägna en stor del av sin fritid till att träna skytte.....
justair
Jag tycker förvisso att k-pisten är ett bra och enkelt vapen, men att verksamheten måste likriktas för att bli effektiv. Skippa idéerna om pistoler, k-pistar eller AK5:or. Det räcker med att prickskyttarna behöver egen ammunition till sina psg. Hur många vapensystem behöver förbandet för att lösa sina uppgifter? KISS!

Vidare har jag hört att AK4B nu skall tilldelas teleskopkolv och borde då inte ta alltför mycket utrymme, (i bilen, i staben etc), i anspråk.
tinhead
QUOTE (justair @ Jul 24 2006, 22:00 ) *
Jag tycker förvisso att k-pisten är ett bra och enkelt vapen, men att verksamheten måste likriktas för att bli effektiv. Skippa idéerna om pistoler, k-pistar eller AK5:or. Det räcker med att prickskyttarna behöver egen ammunition till sina psg. Hur många vapensystem behöver förbandet för att lösa sina uppgifter? KISS!

Vidare har jag hört att AK4B nu skall tilldelas teleskopkolv och borde då inte ta alltför mycket utrymme, (i bilen, i staben etc), i anspråk.

PSG90.html] PSG90[/url] kan skjuta med vanlig 7,62mm men den presterar bättre med "7,62 mm sk ptr 10 prick"
Vilket såklart blir förstahands valet för dom vapnena så länge som det finns tillgång och möjlighet att använda special ammunition.

Kortare vapen med teleskopkolv? du får nog bort 15cm som mest..Det kommer inte ge ett vapen som är så mycket lättare att hantera ändå på grund av längd, vikt mm.
Däremot mkt bekvämare för dom med kortare armar samt vid bärande av kroppsskydd mm..
men nu börjar tråden gå lite väl OT här..
justair
QUOTE (tinhead @ Jul 25 2006, 01:02 ) *
... kan skjuta med vanlig 7,62mm men den presterar bättre med "7,62 mm sk ptr 10 prick"
Vilket såklart blir förstahands valet för dom vapnena så länge som det finns tillgång och möjlighet att använda special ammunition. ...

Håller med dig till fullo. Således kan man, när det krisar, utjämna inom plutonen.
jed

Tja, jag kan tänka mig några stycken... Eldhandvapen (ak 4/5), psg, p-skott, grg, ksp 58/90, ...
Det är det vi har trossen till, skaffa fram den mtrl vi behöver. Tex olika sorters ammunition.

Vart har du hört det? Jag har hört raka motsatsen, men inte av någon tillförlitlig källa. Bara en massa snack av allt från "lasse-i-ledet" till folk på batstaben.
Fick jag möjligheten skulle jag byta till en teleskopkolv direkt.
justair
QUOTE (jed @ Jul 25 2006, 08:54 ) *
Tja, jag kan tänka mig några stycken... Eldhandvapen (ak 4/5), psg, p-skott, grg, ksp 58/90, ...
Det är det vi har trossen till, skaffa fram den mtrl vi behöver. Tex olika sorters ammunition.

Vart har du hört det? Jag har hört raka motsatsen, men inte av någon tillförlitlig källa. Bara en massa snack av allt från "lasse-i-ledet" till folk på batstaben.
Fick jag möjligheten skulle jag byta till en teleskopkolv direkt.

Givetvis är det trossens uppgift att se till att allt förflyter som det är tänkt. Det är dock sällan eller aldrig som något fungerar som det är tänkt vid strid. Ju enklare vi gör det desto färre länkar som kan brista när det skiter sig.

Det var ett befäl vid Livgardet som under CC06 berättade detta för oss i plutonen, Och ja, jag skulle inte tveka utan byta direkt till ny kolv jag med.
KD803
QUOTE (justair @ Jul 25 2006, 17:53 ) *
Givetvis är det trossens uppgift att se till att allt förflyter som det är tänkt. Det är dock sällan eller aldrig som något fungerar som det är tänkt vid strid. Ju enklare vi gör det desto färre länkar som kan brista när det skiter sig.

Jag har dock svårt att se ett scenario där "det skiter sig" på ett sådant sätt att trossen lyckas leverera 7,62 och samtidigt misslyckas med att leverera 9mm...

Att man på övningar i fredstid glömmer/struntar i att beställa 9mm ammunition är en annan sak.
larsev

Förmodligen precis lika "tillgänglig" som 7.62, eftersom allt måste förbeställas i god tid innan övningen. Det är ju inte så att kompaniet dyler upp out of the blue på ammförrådet och tar det som finns i lager.

Och eftersom det trots allt är betydligt färre k-pistar än Ak med på övningarna, så blir den extra bördan för Kvm inte direkt stor. En låda 39/B är ju inte precis skrymmande.

Vet man att k-pistskyttar ska med på övningarna så är ju saken biff.

Stabslottan kan nog ta sitt eget skydd på allvar under förutsättning att k-pist och ammunition till densamma av övningsledningen tas med till övningarna då avtalspersonalen INTE förvarar några vapen hemma. HV.gif
justair
QUOTE (BJE @ Jul 25 2006, 17:56 ) *
Att man på övningar i fredstid glömmer/struntar i att beställa 9mm ammunition är en annan sak.

Förvisso kommer ammunitionen från samma plats, ja. Å andra sidan - det som inte fungerar i fred, kommer garanterat inte fungera alls under krig.
KD803
QUOTE (justair @ Jul 25 2006, 19:56 ) *
Förvisso kommer ammunitionen från samma plats, ja. Å andra sidan - det som inte fungerar i fred, kommer garanterat inte fungera alls under krig.

Tja, om ditt förband har både 9mm och 7,62 i sin RU så kommer det antingen att få ut både och eller ingetdera under krig. Det är helt olika förfaranden, så några "träna som ni krigar"-jämförelser fungerar liksom inte.
J.K Nilsson
QUOTE (larsev @ Jul 25 2006, 19:31 ) *
Stabslottan kan nog ta sitt eget skydd på allvar under förutsättning att k-pist och ammunition till densamma av övningsledningen tas med till övningarna då avtalspersonalen INTE förvarar några vapen hemma. HV.gif

Till och med denna lotta skulle kunna ta sitt eget skydd på allvar om chefen kunde tala om hur jag skulle göra. dry.gif D.v.s. ledande av försvarsstrid på grupperingsplats.

J.K Nilsson
GC1
QUOTE (J.K Nilsson @ Jul 25 2006, 20:32 ) *

Till och med denna lotta skulle kunna ta sitt eget skydd på allvar om chefen kunde tala om hur jag skulle göra. dry.gif D.v.s. ledande av försvarsstrid på grupperingsplats.

J.K Nilsson

det är helt klart en del av problemet.
frågan är om inte hv har varit för lama med att ställa krav på frivorg?
om dom ska få vara med o prata radio så ska man inte vara klädd i stbspyjamas och lågskor utan i fältuniform och stridsutrustning, annars kan man åka hem igen.

(kanske ett något onyanserat och raljant påhopp på FRO men inte helt gripet ur luften)
Knekt
QUOTE (GC1 @ Jul 25 2006, 22:53 ) *

J.K Nilsson

om dom ska få vara med o prata radio så ska man inte vara klädd i stbspyjamas och lågskor utan i fältuniform och stridsutrustning, annars kan man åka hem igen.

(kanske ett något onyanserat och raljant påhopp på FRO men inte helt gripet ur luften)

Inte alls onyanserat. Det är helt klart till stor del vårt eget fel att avtalsorganisationerna flöjtat iväg på det här viset.
larsev
QUOTE (GC1 @ Jul 25 2006, 22:53 ) *

J.K Nilsson

Nu drar vi alla FROare över en kam igen, när det är ett fåtal individer som kanske har den inställningen. sad.gif
Om vi nu skall vara riktigt ärliga så är det på er C ni skall klaga på, då han INTE har klargjort vilken utrustning som skall bäras på stabsplats. dry.gif
justair
Skrota avtalsorganisationerna, införliva dem i HV, och skapa en organisation med ett tänk och en väg att gå.
larsev
QUOTE (justair @ Jul 26 2006, 18:40 ) *
Skrota avtalsorganisationerna, införliva dem i HV, och skapa en organisation med ett tänk och en väg att gå.

Det är på gång att avtalsorganisationerna inte skall ha något bemanningsansvar utan all personal skall skriva kontrakt med Hemvärnet.
Däremot kommer avtalsorganisationerna fortsättningsvis anordna utbildningar inom sina respektive expertisområden på uppdrag av Försvarsmakten HV.gif .
justair
QUOTE (larsev @ Jul 26 2006, 20:08 ) *
Det är på gång att avtalsorganisationerna inte skall ha något bemanningsansvar utan all personal skall skriva kontrakt med Hemvärnet.
Däremot kommer avtalsorganisationerna fortsättningsvis anordna utbildningar inom sina respektive expertisområden på uppdrag av Försvarsmakten HV.gif .

Klockrent!
GC1
QUOTE (larsev @ Jul 26 2006, 09:11 ) *
Nu drar vi alla FROare över en kam igen, när det är ett fåtal individer som kanske har den inställningen. sad.gif
Om vi nu skall vara riktigt ärliga så är det på er C ni skall klaga på, då han INTE har klargjort vilken utrustning som skall bäras på stabsplats. dry.gif

det var ju det jag skrev.
frågan är bara varför den här munderingen är vanligare inom FRO än någon annan stans?

frågan är bara hur man skulle bli bemött om man påpekade att det var dags att åka hem o byta kläder?
II63
QUOTE (larsev @ Jul 26 2006, 09:11 ) *

Håller med dig på den punkten. Men om man då klargör på kallelsen att det är full strids och trosspackning som skall medföras till övningen och man ändå kommer med brister i materielen? Då är det ett fett IG oavsett om man är X eller G pers.

Detta fenomen förekommer tyvärr oftare bland X än G personal, om man då frågar varför så tror jag personligen att X personal oftare inte har genomfört GU.

Men man brukar lära sig efter ett tag att det är nödvändigt att läsa kallelsen noga. Men det är något som jag brukar påminna om i varje kallelse. Ett bra sätt är att genomföra sk utrustningskontroller innan övningen startar.

Edit: X personal kommer från frivorg och har ofta inte gjort GU
G personal är i stridande befattning
LIQUID_
Hittade den här artikeln på hemvarnet.mil.se och där står det att läsa att Lottorna på utbildningen får lära sig att hantera k-pisten. Skulle de inte ombeväpnas till ak4 pga skrotningen av m45:an ?
Sir Vival
Avtalspersonal i insatsorg skall ombeväpnas till ak.
LIQUID_
QUOTE (Sir Vival @ Aug 15 2006, 13:58 ) *

Menar du insatsplutonerna då ? Och i såfall ska inte resten ombeväpnas, eller ska de kasta kottar ? m45:an ska ju skrotas. Därom råder väl inget tvivel ?
KD803
QUOTE (LIQUID_ @ Aug 15 2006, 17:23 ) *

Menar du insatsplutonerna då ? Och i såfall ska inte resten ombeväpnas, eller ska de kasta kottar ? m45:an ska ju skrotas. Därom råder väl inget tvivel ?

Prova att läsa hela tråden så finner du svaret på din fråga...
106

Har de ändrat sig igen? För ett par månader sedan var det ju Pistol 88 som skulle införskaffas åt avtalspersonalen.
DodeN
@106 skilj på avtalspersonal och avtalspersonal i insatsorg. Stabslottan, koket mm, "vanliga" 20-timmars personalen är dem som är aktuella för pistol 88. Avtalspersonalen som är med i insatsplutonerna är dem som ska ha AK4B.
rhdf
@106
även du borde läsa hela tråden och sen skillja på kottar och nötter
;)

Avtalspersonal i INSATSORG = AK4B
Avtalspersonal= Pistol88

sen när/om/hur detta blir är en annan sak

puck 2:a darn
Sir Vival
QUOTE (106 @ Aug 15 2006, 18:06 ) *

Har de ändrat sig igen? För ett par månader sedan var det ju Pistol 88 som skulle införskaffas åt avtalspersonalen.

Vad jag vet så har detta aldrig varit aktuellt för avtalspers i insatsorg.
(Man har nog fått för sig att även avtalspers skall göra fler timmar här, men det är ett missförstånd om man tror det... Fast det är en helt annan historia.)
106
QUOTE (rhdf @ Aug 15 2006, 18:21 ) *
@106
;)

Avtalspersonal= Pistol88

Jaja, lottor som lottor. Eller kanske inte ändå.

Har läst tråden igen, men hittar ingenstans någon information om beväpning beroende på förbandstillhörighet för avtalspersonalen.
Vad menar ni i det här fallet med insatsorg? Är det insatsplutoner, hela Hv eller alla de förband som är krigsplacerade i "insatsförsvaret"? För de som har avtal med armén, marinen och flygvapnet borde väl knappast ha Ak4?
GC1
QUOTE (DodeN @ Aug 15 2006, 18:17 ) *
@106 skilj på avtalspersonal och avtalspersonal i insatsorg. Stabslottan, koket mm, "vanliga" 20-timmars personalen är dem som är aktuella för pistol 88. Avtalspersonalen som är med i insatsplutonerna är dem som ska ha AK4B.

QUOTE (rhdf @ Aug 15 2006, 18:21 ) *
@106
;)

Avtalspersonal= Pistol88

sen när/om/hur detta blir är en annan sak

puck 2:a darn

Om jag frågar så här då:

Hur kommer de ur avtalspersonalen beväpnas som tillhör
1 "vanliga hv"
2 hv ip?
II63
QUOTE (GC1 @ Aug 15 2006, 21:52 ) *
Om jag frågar så här då:

Hur kommer de ur avtalspersonalen beväpnas som tillhör
1 "vanliga hv"
2 hv ip?

1. Skall beväpnas med pistol m88
2. Skall beväpnas med Ak4 B

allt enligt rikshemvärnscentrums materialansvarige
II63
Sir Vival
@ 106
Fv avtalspers har påbörjat ombeväpning till Ak 5, i alla fall omskolning.

Den andra vapenröran gäller väl Hv...
DodeN
Precis som Sir Vival säger så har FV börjat omskola till AK5, eller dem började göra det för ca 2 år sedan, men saker går som bekant inte så fort när det gäller avtalspersonal och vapenutb.
Marinen har jag ingen aning om hur dem gör. För att röra till det lite mer så har dem som förut tillhörde Lomos men nu tillhör yos utb på AK4b, men dem är ju ett kapitel i sig...
106
QUOTE (DodeN @ Aug 16 2006, 00:08 ) *
För att röra till det lite mer så har dem som förut tillhörde Lomos men nu tillhör yos utb på AK4b, men dem är ju ett kapitel i sig...

... och FVRF:s delar av LOMOS påbörjade omskolning till Ak5. LOMOS/Vakt hade redan Ak4 men skulle också omskolas till Ak5, sedan blev det ju YOS/HvUnd.
GC1
det är alltså bara i hemvärnet man anser att det räcker med pistol?
Hur resonerar man då man utrustar delar av avtalspers med pistol och andra med ak4?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.