Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fälttest vs. löpning
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Hinderbanan
Forssman
jupp, vad har ni för tider på 1km fälttest resp. 1 km vanlig dödlig löpning?

plutonen sprang fälttest ett par gånger i lumpen, men båda gångerna var jag på skyddsass-möte.

ska iväg på mission inom kort och löptränar därför lite då och då. tänkte att jag skulle klocka mig på 1km inom kort, och vill därför kunna räkna på (mellan tummen och pekfingret) vad man kan tänkas få på fälttestet.

så därför vill jag veta vad den stora skaran här har för tider!

shoot!
Ingbat/I19
Nuförtiden är det 2 km som gäller. Tid till förfogande 11.15 min.
Forssman
QUOTE (Ingbat/I19 @ Jul 13 2006, 18:19 ) *

i pappren ja fick hem stod det:

Krav komp: 6min
Krav stab: 6.30min
LeadHead
Vad handlar det om? Hv? Utlandstjänst?

Det finns nog en del som kör på de gamla testerna fortfarande...
Krook
QUOTE (LeadHead @ Jul 13 2006, 19:02 ) *
Vad handlar det om? Hv? Utlandstjänst?

Det finns nog en del som kör på de gamla testerna fortfarande...

Hur läser du egentligen?
QUOTE (Forssman)
ska iväg på mission inom kort och löptränar därför lite då och då. tänkte att jag skulle klocka mig på 1km inom kort, och vill därför kunna räkna på (mellan tummen och pekfingret) vad man kan tänkas få på fälttestet.

/Krook
Compact200
Ändrat av nån anledning. Fälttestet ÄR 2km för alla och 11.15 är ingen lätt tid.

Edit: Grisfingrar (som vanligt)
Ing
Det ska bli intressant att se om det här kommer att bli ett KRAV, eller bara någonting man komar igenom på 15 minuter eller råkar stå över på grund av snuva eller tidsbrist, och åker ändå...

Det hade nog kunnat bli en något annorlunda grupp som åker om det blir krav på att klara det här.
Krook
QUOTE (Compact200 @ Jul 13 2006, 19:38 ) *
Ändrat av nån anledning. Fälttestet ÄR 2km för alla och 11.15 är ingen lätt tid.

Det ÄR inte fälttest för alla och även bland de som genomför fälttest så har inte alla tiden 11,15.
Fälttest är ett tilläggskrav som inte nödvändigtvis behöver genomföras, det är upp till förbandschefen att besluta om det.
Den dagen 11.15 är kravet för samtlig personal i Utlandsstyrkan så är jag helt säker på att vi får klara oss utan sådant som: elverkmekaniker, kylmekar, yrkesförare på tunga fordon, kvalificerad sjukvårdspersonal, språkbegåvningar, mm. Det tror jag ingen förbandschef vill.

/Krook
Forssman
då blir det tufft!

är det tack och hej om man misslyckas? Nu vet ju inte jag hur allmänfysiken i utlandsstyrkan är, men med den tiden så lär dom ju få ett par vakanser per mission.

aja, bara att lägga i en högre växel!
----
när ändrade dom från 1 till 2 km då? för mina papper är ju relativt färska!

Edit: Krook slängde in ett inlägg imellan
Pego
QUOTE (Forssman @ Jul 13 2006, 18:04 ) *
jupp, vad har ni för tider på 1km fälttest resp. 1 km vanlig dödlig löpning?

plutonen sprang fälttest ett par gånger i lumpen, men båda gångerna var jag på skyddsass-möte.

så därför vill jag veta vad den stora skaran här har för tider!

shoot!

Tror inte du behöver lägga på mer än 30 sekunder på den tid du får när du springer 1 km vanlig dödlig löpning som du uttrycker det...
Kylskåp

Hur går fälttestet till? 2km vanlig löpning på 11.15 är ju inte precis något hårt krav.
Ingbat/I19
QUOTE (Kylskåp @ Jul 14 2006, 01:04 ) *

Hur går fälttestet till? 2km vanlig löpning på 11.15 är ju inte precis något hårt krav.

Fälttestet genomförs i uniform/motoroverall med kängor, kroppsskydd, stridsväst (med mag och fylld vattenflaska), hjälm och vapen.
Compact200
QUOTE (Krook @ Jul 13 2006, 19:59 ) *

Det ÄR inte fälttest för alla och även bland de som genomför fälttest så har inte alla tiden 11,15.
Fälttest är ett tilläggskrav som inte nödvändigtvis behöver genomföras, det är upp till förbandschefen att besluta om det.
Den dagen 11.15 är kravet för samtlig personal i Utlandsstyrkan så är jag helt säker på att vi får klara oss utan sådant som: elverkmekaniker, kylmekar, yrkesförare på tunga fordon, kvalificerad sjukvårdspersonal, språkbegåvningar, mm. Det tror jag ingen förbandschef vill.

/Krook

Blev lite missförstånd där. Ser själv att det är konstigt skrivet. Får nog sluta sniffa lim :P
Förklarar vad jag själv menade: Fälttest är 2km långt. Inga andra sträckor, vem som än gör det.
11.15 är jobbigt.

Blev inte så bra att förkorta det.
709
Jag som tyckte det var jobbigt att jogga nerför Mästockas SIB-gata och sen gå tillbaka, utan skyddsvästen...det är 200 meter.

Tur jag inte ska testas.
Källgren
Blev lite missförstånd där. Ser själv att det är konstigt skrivet. Får nog sluta sniffa lim :P
Förklarar vad jag själv menade: Fälttest är 2km långt. Inga andra sträckor, vem som än gör det.
11.15 är jobbigt.

Det blir nog att lägga lite pannben bakom kan jag tänka mig. Fick för övrigt mail om att vi skulle klara fälttestet på 5min 30sek, dock bara en km.
Krook
QUOTE (Compact200 @ Jul 14 2006, 18:35 ) *
11.15 är jobbigt.

Jag tror inte att det blev något missförstånd.
Fälttest 1km genomförs fortfarande av vissa och vissa genomför det inte alls. Av de som genomför 2km fälttest så har man olika tidskrav beroende på organisation och befattning.

Här kan man läsa mer:
FMFySS regler i PDF-format
Vad man inte kan läsa är förbandens tillämpning av reglerna. Vissa kör hårdare än de måste, vissa lugnare.

/Krook
twintip
Hur många minuter hade ni lagt på på detta: 2km 7,30 min löpskor i gräs och på spår?

gör ni testet offroad eller på väg/löp-bana?
tinhead
Står regler om det i pdf filen...

- Bansträckningen skall vara flack och kontrollmätt till 2000 meter.
- Underlaget bör vara hårdpackat grus (motsv.).
- Tjänliga väderleksförhållanden.
- Rätt utrustning.
- Vapnet skall bäras som vapen i slinga med axelstödet utfällt.
twintip
QUOTE (tinhead @ Jul 27 2006, 02:22 ) *
Står regler om det i pdf filen...

- Bansträckningen skall vara flack och kontrollmätt till 2000 meter.
- Underlaget bör vara hårdpackat grus (motsv.).
- Tjänliga väderleksförhållanden.
- Rätt utrustning.
- Vapnet skall bäras som vapen i slinga med axelstödet utfällt.

Ja men ofta följs väl inte reglerna..? Många förband verkar ju gilla att skojja till det och göra det lite jobbigare på alla sätt som går.
Ing
QUOTE (twintip @ Jul 27 2006, 03:10 ) *
Ja men ofta följs väl inte reglerna..? Många förband verkar ju gilla att skojja till det och göra det lite jobbigare på alla sätt som går.

Jasså?
soldatkinnunen
QUOTE (Krook @ Jul 14 2006, 21:39 ) *
QUOTE (Compact200 @ Jul 14 2006, 18:35 ) *

11.15 är jobbigt.

Jag tror inte att det blev något missförstånd.
Fälttest 1km genomförs fortfarande av vissa och vissa genomför det inte alls. Av de som genomför 2km fälttest så har man olika tidskrav beroende på organisation och befattning.

Ryckte in på T2 i måndags (31/8), och även vi trängare har tiden 11.15 på 2 km. Har inte hört att vissa befattningar skulle ha ett annat tidskrav. Vi börjar med att springa det vanligt, klarar man tiden tar man på sig mer utrustning för varje gång. Man kanske får springa några gånger när man byter löparskor till kängor.
Paperboy
Gjorde ett fälttest modell 1 km i dag. Plats: Elljusspåret i Mullsjö. Utrustning M90, kroppsskydd, stridsutrustning, dock utan vapen, fylld flaska och source. Jag och mitt sridskamrat var lite nyfikna på hur vi låg till med fysiken. Vi testade 2 gånger och hamnade 1:a på 5:05, 2: a gången 5:14. Ganska jobbigt.

Edit: Stavfel
msbb
Att soldatkinnunen:

Finns olika tidskrav på testet: Nivå A 12.30, Nivå B 11.15, Nivå C ? och Nivå D 9.45....
Bolle
QUOTE (Paperboy @ Sep 13 2006, 21:58 ) *
Gjorde ett fälttest modell 1 km i dag. Plats: Elljusspåret i Mullsjö. Utrustning M90, kroppsskydd, stridsutrustning, dock utan vapen, fylld flaska och source. Jag och mitt sridskamrat var lite nyfikna på hur vi låg till med fysiken. Vi testade 2 gånger och hamnade 1:a på 5:05, 2: a gången 5:14. Ganska jobbigt.

Vet inte hur poppis det skulle vara att löpträna i elljusspåret med vapen, kan förstå att ni skippade det. smile.gif
Däremot kan det vara idé att genomföra testet med nånting "AK-format(järnspett?)" i händerna. Iaf upplevde jag att vapnet var ett mycket större obehag för löpstilen än jag hade förväntat mig, man kan inte alls ha samma rytm i armarna som när man springer utan bössa.
/Bolle
Adam
QUOTE (Ingbat/I19 @ Jul 13 2006, 18:19 ) *

Tid till förfogande skiljer sig mellan olika tjänster, jag trode 10.15 var det vanligaste kravet. KJ och FJS har mig veterligen 9.15 som krav och för krigsplacering i säkerhetsbataljon är det 9.45 som gäller.
Yohn
När jag gjrode de i lumpen sprang vi det på en kilometer. (Är fortfarande väldigt stolt över mina 4.08) Men de känns som att detta test bara bidrar med skador änn nått gott. Knän, leder och rygg måste gå åt som fan och trampar man snett så är de hejdå utlandstjänsten typ. :tveka
os frontale
QUOTE (Bolle @ Sep 15 2006, 11:39 ) *
QUOTE (Paperboy @ Sep 13 2006, 21:58 ) *

Vet inte hur poppis det skulle vara att löpträna i elljusspåret med vapen, kan förstå att ni skippade det. smile.gif
Däremot kan det vara idé att genomföra testet med nånting "AK-format(järnspett?)" i händerna. Iaf upplevde jag att vapnet var ett mycket större obehag för löpstilen än jag hade förväntat mig, man kan inte alls ha samma rytm i armarna som när man springer utan bössa.
/Bolle

Om jag vore pensionär och är ute och går med mina stavar och min lilla pudel 22.00 på kvällen, så skulle jag bli kanske eventuellt liite räddare om det kommer en man springandes i uniform och med ett järnspett gungandes rytmiskt i famnen än en ak5..

Ett förslag är att åka långt ut åt ... skogen om man har någon sådan, kanske vid något gammalt övningsfält så att ingen bryr sig.
H0lK
QUOTE (msbb @ Sep 15 2006, 10:48 ) *
Att soldatkinnunen:

Finns olika tidskrav på testet: Nivå A 12.30, Nivå B 11.15, Nivå C ? och Nivå D 9.45....

Nivå C = 10:15 för Jägar- och säkerhetsförband

Det vi sprang på under utb, galet jobbigt.
bloodlinez
tyckte faktist inte det va så jobbigt, första gången jag prövade sprang jag in på 10:17, enbart att springa på pannben. 2 km e ingen lång sträcka
H0lK
QUOTE (bloodlinez @ Jun 17 2007, 01:33 ) *
tyckte faktist inte det va så jobbigt, första gången jag prövade sprang jag in på 10:17, enbart att springa på pannben. 2 km e ingen lång sträcka

Jo men du ska ju ner under 10:15 ;). Det är ganska stor skillnad att komma in på 9:45
Greyleg
Väldig skillnad att komma in på under 9:45. Vi hade alltid 10:15 som krav, jägarkrav, å det efter 4dagars överlevnad var mindre kul (satt ju å jägarsk*t i över 10min efteråt) wink.gif
men snabast hos oss sprang på 9:10-20...dt är faktiskt rätt snabbt med full utrustning worthy.gif

men va fan, är en gaaaalet härlig känsla när man kommer i mål, särskilt om man hinner lubba tbax å dra in de sista happy.gif

Så, 11:15 klarar de flesta med pannben, tänk själv att göra likt SSG i kongo, korridor bakåt/blixtlås i över 2km wink.gif...då vill man fan inte att någon tappar!
Maverick
QUOTE (almkvist @ May 29 2007, 16:11 ) *
Om jag vore pensionär och är ute och går med mina stavar och min lilla pudel 22.00 på kvällen, så skulle jag bli kanske eventuellt liite räddare om det kommer en man springandes i uniform och med ett järnspett gungandes rytmiskt i famnen än en ak5..

Ett förslag är att åka långt ut åt ... skogen om man har någon sådan, kanske vid något gammalt övningsfält så att ingen bryr sig.

*asflabbar och knäcker sig totalt vid tanken* smile.gif

Kan tänka mig rubriken i tidningen efteråt...

har de tagit bort kravet på att man skall vara i stridbart skick och kunna genomföra verksamhet omedelbart efteråt?? (eller är det en gammal skröna)?? det jag menar är att springa fälttestet bara på "pannan" i det läget är ju rätt meningslöst....

Gjorde detta 1 ggr innan utlandstjänst...
Jag var totalt otränad och i risigt skick... Gick in på 5.15 tror jag, hade stört bekymmer med att hitta rätt takt då "alla" skulle springa ihop med målet på 5.30. Det tempot hamnade dock mellan promenadtempo och lätt joggning för mig vilket var ett rent hlv att lösa.. Så det blev att öka lite...

DET MEST intressanta var att vi hade en tjej med.... Sprang milen ofta gjort xx antal tjejmilar...
Som gick in på 6,20 eller 6,10.... Varför???
Jävligt bra fråga... men hennes kondition spöade min lätt....
JAG TROR dock att för en person van att springa i löpdojor och liknande så vvar det fruktat ovant att hängas på 15kg utr och löpa.... Det var nog mer ansträngande/ovant i sig än den fysiska grunduppgiften...
Kan ju vara bra att ha med i snaket.. Och visst.. hon fick åka utan några problem wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.