Ja, men om man årligen ska ha en kull om säg 5 000 värnpliktiga under fanorna, vilka kan krigsplaceras i 10 år (vilket alltså är att mångdubbla organisationen i min vokabulär; ledsen om det inte framgått), så måste du ha 50 000 anställda för att komma upp i en lika stor numerär. Det blir dyrt.
Visst blir 10 x 5 000 = 50 000. Frågan är bara om målet är 50 000? Eller om det är bättre med 10 000 heltidsanställda och 20 000 deltidsanställda? Om vi nu ska leka med siffror, alltså. Sedan kan man alltid ställa sig frågan hur pass duglig den soldat är som gjorde gu för tio år sedan och sedan bara har varit krigsplacerad. Eller ska det införas repövningar igen? De är inte heller gratis...
För mig så har Försvarsmakten en viss organisation, t ex åtta mekbataljoner, tre artilleribataljoner, fyra stridsflygdivisioner, två sjöstridsflottiljer osv. Alla dessa är inte 100 procent bemannade och krigsdugliga hela tiden, det tar en mobilisering för att nå dit. Att mångdubbla organisationen innebär för mig att man ska sätta upp ytterligare bataljoner, divisioner och flottiljer. Dvs det som kallas återtagning och som Försvarsmakten inte längre ska vara beredd på. Bara ett förtydligande så att vi inte pratar förbi varandra.
Och vad är definitionen på en yrkessoldat om inte en heltidsanställd soldat? Är det reservsoldater på kontrakt så tror jag nog också att det är en del av framtiden. Samtidigt vill jag gärna att ungdomar fattar det beslutet efter att ha mött militär verksamhet, vilket jag tror lättast görs pliktvägen.
Intressant fråga om definitionen på yrkessoldat. Vad var de indelta soldaterna egentligen? Jag må ha använt uttrycket något slarvigt i den här tråden, men det jag har menat är en soldat som inte är pliktad. Om han/hon sedan jobbar som soldat 40 timmar/vecka eller bara tre veckor om året (som exempel) har jag inte lagt någon vikt vid.
Jag kan inte förstå varför just soldatyrket ska kräva en pliktig "provanställning". Ska vi börja plikta in folk till universitetsutbildningar också så att folk upptäcker att diverse obskyra utbildningar som är viktiga för samhället egentligen är ganska roliga? Eller ska vi se till att rätt människor frivilligt söker sig till Försvarsmakten?