QUOTE (dxl @ Mar 2 2008, 23:59 )

Det är ganska väldokumenterat att de bästa plutonerna i int. tjänstgöring är de där man har en mix av allt. Okända människor, int. erfarenhet, civil erfarenhet och nyutbildning. Varför ska vi ändra på det?
Rent spontant så känns ju HV betydligt mer mixat än vad t.e.x NBG gör.
Ett argument för att ha HV i utlandstjänst är att vi får ett bättre HV. Ett annat är väl att HV har dom personella resurserna. Ett tredje skulle argument skulle kunna vara att man faktiskt vet vad man får. Här har vi en grupp/pluton som är färdig och klar. Istället för att börja om från noll varje gång (vilket man iaf teoretiskt gör annars faller väl vitsen med mixen?) man ska rotera ner ny personal.
Jag hänger inte med, vad är det som gör HV mer mixat än NBG? Militär kunskap? Utbildningstid? Ålder? Förkunskaper? Livserfarenhet - Militär kunskap?
Jag ser absolut inte något problem i att enskilda soldater ur HV åker på mission men varför hela plutoner?
Kan vara jag som missat något i denna tråd/debatt, det händer titt som tätt, men som jag tolkat utvecklingen i denna tråd har det rört sig mer och mer häråt, förövrigt något jag vet diskuterats i annan tråd här på forumet. Om man nu är inställd på skicka hela plutoner från Hv eller hela plutoner av nymuckade personer på utlandstjänst ställer jag mig fortfarande frågan vad har vi att tjäna på det?
Människor som känner varandra väl sedan flera år kan vara en, men det kan också vara raka motsattsen när de personerna måste bo ihop i mindre utrymmen en längre tid. Saker man kan skaka av sig efter övningen normalt sett ska hanskas med hela tiden. Naturligtvis är detta inget som är ett enskilt HV problem utan kan lika gärna uppstå i en helt ny pluton men undantaget att då finns det inget tidigare som ligger till grund för det.
Naturligtvis finns det en annan sida på detta mynt och det är fördelarna man kan dra av att man känner varandra sedan tidigare. Men jag anser inte att den fördelen är tillräckligt stor för att skicka ut hela HV plutoner utomlands.
Förbättra HV, javisst! men jag tycker inte det bör vara huvudsaken, jag vänder på det istället: vad har HV som kan tillföra och förbättra utlandsstyrkan något? Du nämner personella resurser. Hur många i genomsnitt inom HV är lämpade både ur en militärt, personlig och social synvinkel? Och hur många vill sedan åka? Flertalet garanterat men en hel pluton?
Problematiken med nyroterad personal (här tar jag mig friheten att tolka dig) och de "down perioder" som blir vid varje rotation tror jag inte ligger i hur/var/eller när personalen är utbildad utan i "nu är vi här och nu ska vi rätta till alla de fel de innan oss gjorde (det berömda hjulet som skall uppfinnas)". Jämför mot finnarna som har en löpande rotation där enskild får välja: 6 eller 12 månader och på så sätt får de en mjukare övergång mellan missioner. Mixen av folk är en bidragande faktor till att bromsa upp sådana här "down perioder". Folk med erfarenhet av liknande situationer tidigare missioner kan lägga en nyanserad bild på det hela åt övertaggade nymuckade soldater. I övrigt har inte mixen mycket mer med "down perioden" att göra utan är ett redskap för att skaffa bästa arbetsstämning på plutonen. Du tillför erfarenhet (så här gjorde vi inte på BaXX), med det sunda förnuftet (Nehej, så här kan inte vara det bästa sättet) och nytänkande (när vi körde ett liknande moment på Ravlunda 19XX funkade detta bra mot saabmålsmilisen istället för "minns ni när vi körde den där övingen mot Y och vi gjorde så här? bra då gör vi så".