QUOTE (Bumpakvm @ Jul 11 2006, 00:00 )

Var det detta ni fick lära er i Kungl. Flygvapnet???
Det vi fick var en kortkurs i att skjuta k-pist, ta på skyddsmask och bo i tält strax över malajnivå. Det följdes för egen del av en längre utbildning i hur man servar Viggenplan och ett halvårs tjänst med enklare flygplansunderhåll, skicka och ta emot flygplan. Jag passade som en sexkantig pinne i ett runt hål och hade nog fått frisedel om jag inte hade haft motivation att försöka göra något trotts att jag inte passade speciellt bra i den gröna världen. Krigsplaceringen vart som assistent till kompanichefen för klargörningen av flygplanen och jag var med om en KFÖ med en nyomorganisera komplett bas-90 bas. Det var en omtumlande upplevelse där jag 1/3 del av tiden i princip kunde promenera in i en dörr medan jag funderade på vad som hände, hur det funkade och hur det borde vara för att se om det var så det var. Tyvärr vart det ingen mer KFÖ utan nedläggning. Koket fungerade bra under KFÖ:n och jag har för mig att vi hittade en civilt övercertifierad tankbilsförare bland kockarna som vi snodde till flygplansklargörningen. Jag har ingen aning om var koket utbidlades, skulle gissa på något armeregemente som för luftvärnet.
Sedan har jag en irriterande tendens att svara på retoriska frågor.
I HV har jag jämfört mina krigsmannaförmågor och kommit fram till att de är små och jag har mycket tunn utbildning för skyttesoldatstjänst, troligtvis når jag aldrig en nivå i närheten av medel soldf hemvärnssoldaten. Om ett halvår är jag förhoppningsvis en färdig kugge i en stödfunktion så ni får lite nytta av mig, en vill mycket men kan lite.
Det jag har hunnit få enstaka mätpunkter på inom diskusionens ämne är mina medsoldaters ambitionsnivå för att ta med livsmedel i packningen (låg), hur fort ett välorganiserat kok får ut mat när inget strular(ett par timmar är ingen försening), några enstaka exempel på förseningsreaktion (gnäll), att maten är god och vad som händer när man sprider bataljonen över 1,5 landskap så transporttid och strul gör frukosten till lunch, lunchen till middag och IP köper pizza på kvällen. Min personliga slutsats är att fylla en ficka med billiga chokladgodisblock för egen förbrukning och att bjuda de som verkar hungrigast eller med lägst blodsocker.
Jag är absolut ingen expert på underhållstjänst, jag har bara som läggning och hobby att vara en hyfsat logisk åsiktsmaskin. Mycket skojigare än att titta på TV och kan kanske tom vara till lite nytta.
I detta ärende har jag grundåsikterna:
1. Jag vill ha fungerande HV nu, överallt, och skall det ta sådan tid? Helst med utrustning, ordrar och klosstänkande uppifrån men kommer det inte i dag improvisera tills det kommer.
2. Hellre lite och enkel mat nära i rum och tid och mycket bättre långt bort i rum och tid från en plats där förmågan samlas än ett mellanting som strular och som det saknas folk för att bemanna.
3. Jag älskar lagrad försvarsförmåga, civil som militär. Ge mig en anledning och jag drömmer mig bort till hur kalla kriget organisationen som imponerar mer på mig år för år borde ha förvaltats i stället för att förslummas för fel syften och sedan akutskrotas.