Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Spårljus 5,56!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
KP2
Kan nu medela för de som inte redan visste att spårljus ammunition till ak5 (ksp 90) nu har levererats och finns för uthämtning på närmaste truppserviceförråd!

Fördelarna är många men jag ser dock en nackdel: Gruppchefens förmåga att målange i mörker genom att styra kspskytten att växla mellan målen och på så sätt visa målen för gruppen... risken är liksom att det blir massor av spårljus i luften...
2Sharp
Niiice, såg dem i kosovo, såg en del i Bosnien också men fick uppfattningen att det var sådan't som folk bytt till sig av annan "makt". (vilket kanske inte alltid är så smart)

Testade NATO 5.56 när jag gjorde GU 93/94, den var rätt kass, den tände inte, lyssatsen ramlade loss etc.
Säkert har man löst många av de bekymren nu.

Lite mer AP nu bara.. smile.gif
Fredriksson
Vi körde med 5,56 spårljus under min GU, provade även pansarbrytande 5,56 (svart spets). Förekommer AP 5,56 "officiellt" inom FM? (vår am. kom från Swedint, några av våra befäl hade Kulspruta 90-utb. för dom blivande yxorna, och råkade få med sig några lådor hem som lön) wink.gif
KP2
Den har precis kommit nu i veckan har bara pillat på den måste testa nästa vecka så fort jag har tid! Jag återkommer med testresultat snarast. Lär dock bli till att skjuta på skjutfält gissar att skjutbanan inte är att tänka på ej ens för "egna tester"...
KP2
Nä ingen AP finns officiellt... tilldelas i händelse av krig. Har försökt att beställa men icke!
SFC
Jag pangade en hel del med 5,56 spårljus nere i Kosovo på skjutfält och skjutbana, tror denna am var från lådorna med Kulspruta 90-am men är inte helt säker, upplevde inga som helst problem med denna faktiskt!
70-1020763829
Vet att våra befäl försökte få ut AP 7.62 ocg 5.56 till en förevisning, men tjii! Rädslan för att att Ap ammon skall komma ut till dom tveksamma civla elementen är för stor...
GRG_SKYTT
På nån av IA01 utb användes 5,56 spår ljus en del
fanns också i vanliga askar.
Radagast
AP, är det i grund och botten en vanlig FMJ med en yta av teflon?
KattenJansson
http://medlem.spray.se/coonan/762x51/762x51.html
http://medlem.spray.se/coonan/762x51/762x51_88.JPG

Ingen teflon på AP. Ganska olik i konstruktionen dessutom, titta på länkarna så förs¨år du vad jag menar.
KP2
Föreställer den undre länken vanlig 7.62 kontra 7.62 AP eller?
Mattias
Vi fick precis veta att spårljusammon har bytt färgkod från vit till röd för att passa NATO-standarden. Vet ni om deras lösplugg är röd också? (de kanske inte använder det ens?)
Är det någon som vet om vår lösa ammunition kommer byta färgkod också?
Radagast
Så det är alltså en mix av aluminium och wolfram som kärna. mantel utgörs av stål och ett lager "Tombac", men vad är Tombac? Koppar?

Till prickskyttegevär 90 finns det ju Pil, nån som vet eller kan tänka sig resultatet av att slänga iväg ett band med sådana med en Kulspruta 58?
KP2
NATO använder röd färg för att markera spårljus därför är all ny svensk sprljusam också röd dock är bara toppen på kulan röd så det är mkt liten risk att sammanblandning sker... på sikt skall färgerna ses över och anpassas helt mot NATO.
Radagast
QUOTE (KP2 @ Dec. 05 2002,21:29)
Kan nu medela för de som inte redan visste att spårljus ammunition till ak5 (ksp 90) nu har levererats och finns för uthämtning på närmaste truppserviceförråd!

Fördelarna är många men jag ser dock en nackdel: Gruppchefens förmåga att målange i mörker genom att styra kspskytten att växla mellan målen och på så sätt visa målen för gruppen... risken är liksom att det blir massor av spårljus i luften...

Och vi får ju inte glömma vad mr Murphy sade
"Tracers work both ways" (reserverar mig för fel vid återgivning av citat)
Ing
QUOTE (Radagast @ Dec. 06 2002,16:30)
Till prickskyttegevär 90 finns det ju Pil, nån som vet eller kan tänka sig resultatet av att slänga iväg ett band med sådana med en Kulspruta 58?

Hehe, det där funderade jag också på.. och frågade därför på en vapenkurs med FBU när han stod och pratade om den där underkalibriga.. vilket garv det blev i gruppen. :0
(Jag tror att alla andra också var sugna på att prova)

Iallafall, de går tydligen inte att använda i KSP, då hylsan som sitter runt "pilen" är gjord i plast, och inte uppskattar en varm pipa. *suck* Vill fortfarande testa ETT band....  

Däremot AP borde funka aldeles utmärkt. :devil
2Sharp
QUOTE (Mattias @ Dec. 06 2002,15:47)
Vi fick precis veta att spårljusammon har bytt färgkod från vit till röd för att passa NATO-standarden. Vet ni om deras lösplugg är röd också? (de kanske inte använder det ens?)
Är det någon som vet om vår lösa ammunition kommer byta färgkod också?

Jag är tämligen säker på att deras lösplugg är gröna, och av den typen som man använder till prickskyttegevär 90.
Mao, det finns ingen "kula", utan pluggen öppnar sig som en stjärna när man använder den.
LeadHead
Varför vill ni ha 5.56 AP? Var det inte sån ammunition jänkarna testade i Mogadishu. Den stoppade inte något vidare...

Hur ofta möter man motståndare som har kroppskydd som tål 5.56? Är det ett reellt problem? Någon som vet?
Radagast
Vissa skydd blir kanske bara till skyl på slagfältet.
Doggydriver
Leadhead, kanske är den inte tänkt att användas mot personal så mycket som den är tänkt att användas mot lätt pansrade fordon?
LeadHead
Jojo, men vilka bepansrade fordon skjuter man hål på med 5.56?

Iofs. hade nog somalierna gärna haft lite mot jänkarnas hummrar i Mogadishu...
80-1020717320
5,56mm spårljus fanns hos FV -91, denna var då köpt från Israel enligt befälen.
KP2
Jaha och så kan man inte lita på kompo:n längre, skulle nämligen köpa lite slprj häromdagen men icke!!! Nä det har vi inte alls fått in det kommer nya am.lådor med bipackade spårljusaskar i vår....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.