Det var någon klok person som sa (möjligen här): Vill du bli bra på att slåss, så träna på slagsmål.
Misstolka inte, ni förstår förhoppningsvis vad jag menar...
Såg en kul grej på National Geographic, om Muay Thai. Det kom ett gäng duktiga Kung Fu killar till Thailand för att gå matcher mot thaiboxare i landet. De åkte på rådäng så de åkte hem igen... Ett par år senare när de hade tränat så kom de tillbaks för revansch.
Återigen fick de rejält med smäll, varav en ska ha sagt:
"Det här är ingen sport. Det här är våld!".
Sen kom det en "expert" som sa att Kung Fu killarna inte är vana att någon står och vevar slag&sparkar på dem, därav blir de ovana.
(Vet ju självklart inte om det här stämmer och jag vet inte heller någonting om hur Kung Fu utövas, säger bara vad jag såg på TV.)
Har tränat lite olika grejer;
Tae Kwon Do - Klubben lades ner efter 15 månader men jag tyckte om det. Roligt med sparkar.. I rent självförsvar så fungerar nog de lätta sparkarna bra (väldigt lite slagträning), men "coola" rundsparkar ska man kanske glömma om man inte heter Lee i efternamn. (trånga jeans och hala skor, ajaj.)
Tränade även boxning i något år vilket var skoj!... Tror det hjälper en ganska mkt att komma ifrån "rallartekniken" när man ska till att försvara sig.
Sedan så började jag Ninjutsu och jag kan ju säga att det knappast var det roligaste jag har gjort (inget illa om den "konsten"). Det passade mig inte alls.. mkt bryt, slit o butt. Kändes som om man måste vara en ninja för att kunna försvara sig på det sättet.
Började thai-boxning för ett tag sen... kul att börja sparka igen. Dock på ett annat sätt...
Men det bästa måste väl vara. Slå-spring... eller helt enkelt, spring.

Vill förövrigt inte låta som någon kampsports-guru, vilket absolut inte är fallet. Pratar endast från egna erfarenheter.
Tycker att Krav Maga verkar vara en mkt bra gren! Med största sannolikhet så huserar jag i Linköping om ett par år och hoppas på en klubb där då. Kanske finns någon redan nu, har dock inte hittat någon...
Ha det! (Avslutar ett luddigt inlägg)