stolpskottet
Dec 9 2006, 13:03
har inte kollat på övriga klippen i tråden om de är av det mer seriösa slaget!
Här kommer ett av de mer oseriösa klippen!
Låt mig få presentera...
IED-Hunter
stolpskottet
Dec 9 2006, 13:15
QUOTE (Tikkanen @ Nov 28 2006, 01:58 )

Numa NumaFlottister som dansar
Känns som man kan dra en parallelll till "In the Navy" med Village people
Schmutte
Dec 9 2006, 15:57
QUOTE (Hedin @ Dec 6 2006, 23:30 )

Här kommer en till me Strf90, nog den bästa enligt mig... kan dock bero på att det är Hägglunds själva som har gjort den.
Hägglundsvideo CV90, youtubeHittade även en om Amos, tror inte den har varit uppe än. Också den officiell från Patria Hägglunds.
Innehåller Amos systemet i alla dess skepnader.
Patria Hägglundsvideo, AMosNya hjälmar och grafik?
QUOTE (Koskela @ Dec 7 2006, 15:26 )

Jag gillar hur man
(panik)minerar på den finska filmen...
/Koskela
Ser ut som om de kastar frisbees. lol
QUOTE (Faers @ Dec 7 2006, 20:57 )

QUOTE (UAV @ Dec 9 2006, 12:47 )

En hemskemassa IED och lemlästade amerikaner:
http://www.youtube.com/watch?v=KMNeU3Yfgno...related&search=Notera speciellt kroppparna som flyger vid 1:01.
Varför vill man se döda kroppar?
Vildmannen
Dec 10 2006, 18:06
Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung
http://expressen.se/index.jsp?a=786985
PokerJoel
Dec 10 2006, 19:19
QUOTE (Vildmannen @ Dec 10 2006, 18:06 )

Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung
http://expressen.se/index.jsp?a=786985Jag gissar vilt:
P10, Norra fältet. Lastbilen på väg nordväst på Vansövägen, till ICA Granbecks i Fogdö kanske? CV90 kommer från Hålby?
Snygg undanmanöver av lastbilschaffisen! Kan jag i all fall säga utan att gissa.
larsev
Dec 10 2006, 22:11
QUOTE (PokerJoel @ Dec 10 2006, 19:19 )

http://expressen.se/index.jsp?a=786985Jag gissar vilt:
P10, Norra fältet. Lastbilen på väg nordväst på Vansövägen, till ICA Granbecks i Fogdö kanske? CV90 kommer från Hålby?
Snygg undanmanöver av lastbilschaffisen! Kan jag i all fall säga utan att gissa.
Frågan är om CV90 föraren hade glömt att ta med sin hjärna
Sett från filmarens håll verkar det vara STOPP-plikt för CV90.
Fogfighter
Dec 10 2006, 22:40
Spontan reaktion: Jösses! Mer nära stora rubriker och pressmeddelande från FM går det nog inte att komma. Sjukt lite marginal för ICA-chaffisens 2,60 m breda bil!
Låter i klippet som att vagnen gasar på rätt duktigt för att sedan pallnita så någon tappade visst uppfattningen om såväl tid, rum som väglag. Nåväl, hade varit rätt intressant att höra vad som sas i vagnen direkt efter att den stannat...
EDIT: Tillägg
Skarec
Dec 11 2006, 01:42
QUOTE (Fogfighter @ Dec 10 2006, 22:40 )

Spontan reaktion: Jösses! Mer nära stora rubriker och pressmeddelande från FM går det nog inte att komma. Sjukt lite marginal för ICA-chaffisens 2,60 m breda bil!
Låter i klippet som att vagnen gasar på rätt duktigt för att sedan pallnita så någon tappade visst uppfattningen om såväl tid, rum som väglag. Nåväl, hade varit rätt intressant att höra vad som sas i vagnen direkt efter att den stannat...
EDIT: Tillägg
Instämmer! och om det var något befäl i vagnen?
Undrar nog vad som hade blivit kvar av lastbilen om det tragiska hade inträffat?
Lerede
Dec 11 2006, 11:28
Vid just den här händelsen brast vagnchefen i observation och kommenderade föraren halt för sent.
ExpressenMin uppfattning är att det är föraren, och inte vagnchefen, som har gjort fel. Innan passage av väg ska föraren genom kommandot "Anmäl vägen fri" begära att vagnchefen kontrollerar om vägen är fri. Det vore helt absurt om det ligger i vagnchefens ansvar att i detalj kontrollera förarens vägval.
Jag agerade utifrån ovanstående under min värnplikt...
Har de lagt orättvist mycket ansvar på vagnchefen eller har jag brister i mitt resonemang?
J-Star
Dec 11 2006, 16:08
Hmm... det klonkar till lite granna... touchar CV90:n lastbilen månne?
/J
Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung.
J-Star
Dec 11 2006, 16:49
QUOTE (Jeppe @ Dec 11 2006, 16:14 )

Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung.
Sådant är svårt att se på en så lågupplöst video... dessutom är en "touche" inte samma sak som en krock. Kan ha varit detaljer som slog ihop och böjdes utan att gunga fordonet för det.
/J
Lerede
Dec 11 2006, 16:56
Jag skulle sätta mina slantar på att det är lastbilen som går ner i en håla i vägkanten eller liknande, och därav ljudet.
optimus
Dec 11 2006, 17:00
QUOTE (J-Star @ Dec 11 2006, 16:49 )

QUOTE (Jeppe @ Dec 11 2006, 16:14 )

Sådant är svårt att se på en så lågupplöst video... dessutom är en "touche" inte samma sak som en krock. Kan ha varit detaljer som slog ihop och böjdes utan att gunga fordonet för det.
/J
eldröret står du i klockan 12 och de är ju lite längre än vagnen och om nått tog i så borde de ju vara eldröret men man ser ingen färg eller nått på de efter.
kan dessutom vara ljud från när vagnen går från att bromsa med låsta band på snö till asfalt.
The Swede
Dec 11 2006, 17:01
QUOTE (Lerede @ Dec 11 2006, 11:28 )

Vid just den här händelsen brast vagnchefen i observation och kommenderade föraren halt för sent.
ExpressenMin uppfattning är att det är föraren, och inte vagnchefen, som har gjort fel. Innan passage av väg ska föraren genom kommandot "Anmäl vägen fri" begära att vagnchefen kontrollerar om vägen är fri. Det vore helt absurt om det ligger i vagnchefens ansvar att i detalj kontrollera förarens vägval.
Jag agerade utifrån ovanstående under min värnplikt...
Har de lagt orättvist mycket ansvar på vagnchefen eller har jag brister i mitt resonemang?
Självklart är det föraren som gjort fel och inte observerat stoppskylten.
Att sen inte skytten eller VC är uppluckad för att hjälpa till vid passagen av allmän väg är även det IG.
Nu sitter iofs VC i paraplyläge men det är inte tillräckligt.
QUOTE (Skarec @ Dec 11 2006, 01:42 )

Instämmer! och om det var något befäl i vagnen?
Undrar nog vad som hade blivit kvar av lastbilen om det tragiska hade inträffat?
Jag undrar även vad som hade hänt med de 6(?) gubbar som stod upprätt med luckan uppe bak på vagnen, de skulle nog ha fått sig en smäll även de.
J-Star
Dec 12 2006, 01:48
Om det hade blivit krock hade största risken nog varit för gubbarna som stod uppluckade att bli rejält klämda av delar av lastbilen. Chaffisen hade klarat sig (om han hade bälte) eftersom hytten är högre än CV'n. Och VC, Förare, Skytt hade klarat sig helt enkelt tack vare att de befinner sig i en plåtlåda modell Hållfast.
/J
Syster Håkan
Dec 12 2006, 02:30
ÄNTLIGEN!!
Nu har jag hittat det jag har letat efter, kan normenen så kan vi!!
vapen exsercis på hög nivåvapen exsercis på högnivå 2

nu se så till att högvakts förbanden håller på med sånt hära nu!
Darkwand
Dec 12 2006, 04:01
Jag kommer inte ihåg någonting om "Anmäl vägen fri" från när jag låg inne. DOCK så stannade man ALLTID vid passage av vägar modell (här kan det finnas civilister) och körde man längs sådana vägar då var det bara att montera på backspeglarna.
Lerede
Dec 12 2006, 08:26
QUOTE (J-Star @ Dec 12 2006, 01:48 )

Och VC, Förare, Skytt hade klarat sig helt enkelt tack vare att de befinner sig i en plåtlåda modell Hållfast.
/J
Fast nu snackar vi en lastbil som i stora slängar borde väga lika mycket som stridsfordonet, iaf om den är lastad. Hastigheten är lite svårbedömd men jag skulle säga minst 50 km/h i passeringsögonblicket. Till skillnad från lastbilen finns det inga deformationszoner i stridsfordonet och inredningen bör väl klassas som allt annat än mjuk... Därtill har man inga säkerhetsbälten.
Jag skulle, utan egentligt stöd, vilja påstå att besättningen skulle få sig en rejält oskön resa inne i vagnen.
Edit: När ska det förbaskade tangentbordet lära sig stava?
Darkwand
Dec 12 2006, 13:16
??????? inga säkerhersbälten?
Jag skulle inte ha velat köra stridsfordon om det inte fanns sådana.
Det finns definitivt bälten på samtliga stolar i fordonet.
Vikström
Dec 12 2006, 13:50
QUOTE (Darkwand @ Dec 12 2006, 13:16 )

Och dom används inte alltid så flitigt i tornet. Dom är i vägen samt att dom ibland fastnar i kransen och då är det direkt oskönt om man har det på sig.
gislemark
Dec 12 2006, 16:25
QUOTE (Syster Håkan @ Dec 12 2006, 02:30 )

ÄNTLIGEN!!
Nu har jag hittat det jag har letat efter, kan normenen så kan vi!!
vapen exsercis på hög nivåvapen exsercis på högnivå 2

nu se så till att högvakts förbanden håller på med sånt hära nu!
Ang film1. Helt OK!!!! (Kan man inte vända kameran åt rätt håll när man filmar ska man nog låta bli

)
Ang film 2 Helt OK!!!! (Men det ser allmänt fjantigt ut att hålla på med sånna övningar utan uniform)
Schmutte
Dec 12 2006, 16:33
QUOTE (gislemark @ Dec 12 2006, 16:25 )

Ang film 2 Helt OK!!!! (Men det ser allmänt fjantigt ut att hålla på med sånna övningar utan uniform)
Uniformen ser fjantig ut. FM borde skaffa något snyggt och inte någon nopprad påfågel doppad i bläck..
Lerede
Dec 12 2006, 16:37
QUOTE (Darkwand @ Dec 12 2006, 13:16 )

Okej, så 90:orna har bälten, mer än vad jag visste... Jag förutsatte helt enkelt (och uppenbarligen felaktigt) att det saknades, precis som i stridsvagnarna...
/L, som inte hade något bälte
NBG 
WOW är allt jag säger!
C PI62
Dec 12 2006, 20:34
QUOTE (Faers @ Dec 12 2006, 19:06 )

NBG 
WOW är allt jag säger!
Vad är det för fordon 4:26 in i filmen? En 90:a med annorlunda dörr?
The Swede
Dec 12 2006, 21:04
QUOTE (C PI62 @ Dec 12 2006, 20:34 )

QUOTE (Faers @ Dec 12 2006, 19:06 )

NBG 
WOW är allt jag säger!
Vad är det för fordon 4:26 in i filmen? En 90:a med annorlunda dörr?
Ja, en CV9030.
Vet inte om den tillhör FMV eller är inlånad av Hägglunds.
Kimster
Dec 12 2006, 23:48
var inte det den dära gråa testvagnen ?
Agentorange67
Dec 13 2006, 16:34
Fyller på med
NGB temat,det är en ny tv-reklam/recryterings från FM om NGB som är riktigt bra, tycker jag.
Superholger
Dec 13 2006, 17:24

http://expressen.se/index.jsp?a=786985P10 vintern 2002-2003 under en kompaniövning filmad av STA, mitt kompani (men inte min vagn)
Israeliska soldater dansar och festar på gränsen till Libanon:
Länk 1Mycket snyggare musikvideo (nåt för alla merkavah-lovers) till hyllning av IDF:
Länk 2
QUOTE (J-Star @ Dec 11 2006, 16:08 )

/J
Hittade denna komentar under klippet med CV90 och Ica bilen.
-Ja var gruppchef på den vagnen. Hände under en övning i strängnäs. Felet va att förarens sladd till hjälmen åkt ur. Hade lite lätt panik ett tag innan vi fick stopp på vagnen. Var emot med eldröret i sidan på lastbilen. Fick en skaplig utskällnig av majoren sen. (ps han som filma)
Så enligt detta så var det kontakt mellan vagn och bil.
david_88
Dec 15 2006, 21:21
ok! kan man lita på denna kille? om man kan det, så är det ju bra att ha fått lite info. Tack
Agentorange67
Dec 15 2006, 21:28
Källkritik...
Lerede
Dec 15 2006, 22:23
QUOTE (RaVeN @ Dec 15 2006, 05:28 )

/J
-Ja var gruppchef på den vagnen. Hände under en övning i strängnäs. Felet va att förarens sladd till hjälmen åkt ur. Hade lite lätt panik ett tag innan vi fick stopp på vagnen. Var emot med eldröret i sidan på lastbilen. Fick en skaplig utskällnig av majoren sen. (ps han som filma)
Ett par funderingar...för jag får inte saker och ting att gå ihop.
Du skriver i din profil att du gjorde lumpen 92/93 som Sjuktransportman. För det första levererades de första 90-vagnarna (enligt Soldf.com) 1993. För det andra har jag aldrig hört talas om sjukvårdare som åker strf 90.
Det kanske viktigaste är ändå... Om nu förarens kabel åkt ur och han följaktligen inte fått "vägen fri", varför i helsike kör han då vidare?
Någonstans förekommer (medvetet eller ej) felaktiga uppgifter...
QUOTE (Lerede @ Dec 15 2006, 22:23 )

/J
Ett par funderingar...för jag får inte saker och ting att gå ihop.
Du skriver i din profil att du gjorde lumpen 92/93 som Sjuktransportman. För det första levererades de första 90-vagnarna (enligt Soldf.com) 1993. För det andra har jag aldrig hört talas om sjukvårdare som åker strf 90.
Det kanske viktigaste är ändå... Om nu förarens kabel åkt ur och han följaktligen inte fått "vägen fri", varför i helsike kör han då vidare?
Någonstans förekommer (medvetet eller ej) felaktiga uppgifter...
Nja, sjukvårdare i 90-vagnar behöver du inte leta efter precis. Men som sagt att åka 90:a innan dom är levererade kan bli ganska problematiskt. Och sen som sagt att som förare passera en väg, speciellt en allmän väg med stop-skylt, utan att få "korsning fri" är ganska IG.
Skuggan
Dec 15 2006, 23:34
nu skriver ju inte Raven att han befann sig på platsen heller....
han skriver ju enbart att han hittade den kommentaren under filmen!
Superholger
Dec 16 2006, 12:37
Och sen som sagt att som förare passera en väg, speciellt en allmän väg med stop-skylt, utan att få "korsning fri" är ganksa IG.
Jag har för mig att vagnen var under beskjutning eller att vagnen jagade ett mål och då kan det lätt bli stressigt som förare. Vagnen bakom ser ut att vara utskjuten. Sen att man ägnar sig åt den typen av övningar där det kan passera civila fordon är en annan fråga.
Lerede
Dec 16 2006, 13:25

QUOTE (Skuggan @ Dec 15 2006, 23:34 )

Där håller jag inte riktigt med dig ;)
The Swede
Dec 16 2006, 13:28
QUOTE (Lerede @ Dec 16 2006, 13:25 )

QUOTE (Skuggan @ Dec 15 2006, 23:34 )

Där håller jag inte riktigt med dig ;)
Problemet med RaVeNs post är att han inte satte textmassan inom citattecken.
Den sista meningen i hans inlägg tyder även den på att han inte skriver om sig själv.
johanp
Dec 16 2006, 14:14
Att fö saknar samband med VC/Sk har väl inget att göra med om han stannar eller ej. STOPP-skylten syns från förarplats! Sen kanske han var stressad osv. men det är ju hans beslut att stanna och har ju inget med de andra i vagnen att göra...
VC's kommando bör ju vara i stil med -
"kör längs med åkern 500 m, därefter in i skogen längs svartvägen och när ngn väg ska passeras så kommer ett korsning klar motsv."
Följande känns lite fel liksom -
"kör 5 m, stanna för vägen, vänta, korsning klar, framåt, framåt, fortsätt framåt, lite åt höger, vänster om 50, vänster om 20, vänster osv."
Erik_G
Dec 16 2006, 14:23
QUOTE (johanp @ Dec 16 2006, 14:14 )

Att fö saknar samband med VC/Sk har väl inget att göra med om han stannar eller ej. STOPP-skylten syns från förarplats! Sen kanske han var stressad osv. men det är ju hans beslut att stanna och har ju inget med de andra i vagnen att göra..
Men om sladden åker ur vid fel tillfälle, och föraren försöker sätta dit den, vid ett ännu mer olämpligt tillfälle, så kanske han inte har uppmärksamheten riktat åt rätt håll.
Det verkar klart olämpligt att köra stridsövningar i anslutning till allmän väg, utan trafikvakter. För det kan ju inte vara rätt beteende att lära in att man måste ha koll på trafikläget OCH samtidigt slåss för sin överlevnad?
/E
johanp
Dec 16 2006, 14:47
QUOTE (Erik_G @ Dec 16 2006, 14:23 )

Men om sladden åker ur vid fel tillfälle, och föraren försöker sätta dit den, vid ett ännu mer olämpligt tillfälle, så kanske han inte har uppmärksamheten riktat åt rätt håll.
Det verkar klart olämpligt att köra stridsövningar i anslutning till allmän väg, utan trafikvakter. För det kan ju inte vara rätt beteende att lära in att man måste ha koll på trafikläget OCH samtidigt slåss för sin överlevnad?
/E
Visst kan det ju vara så, men nån form av fram förhållning får man ju allt ha. Det är ett stort ansvar att köra ett stort och tungt fordon.
Jag tycker snarare att det är realistiskt. Så kommer det vara på en eventuellt utlandstjänst så det är ju lika bra att få in nån form av trafiksäkerhet direkt. Visst är det god sikt och man blir beskjuten så kanske man inte stannar vid en stoppskylt om Sk eller Vc ger klartecken först, men att avskärma försvaret från resten av världen tror jag inte är en bra lösning.
Händer ju ofta att man måste passera vägar på övnigsfälten.
Dock skall föraren inte passera innan han har fått "korsning klar" eller liknande.
Så detta skall egentligen inte kunna hända om alla i vagnen sköter sin uppgifter och gör som dom är utbildade.
Lerede
Dec 16 2006, 16:57
QUOTE (The Swede @ Dec 16 2006, 13:28 )

Problemet med RaVeNs post är att han inte satte textmassan inom citattecken.
Den sista meningen i hans inlägg tyder även den på att han inte skriver om sig själv.
Självklart

Borde jag förstås ha insett... Får straffa mig med ett par öl ikväll
Erik_G
Dec 16 2006, 17:11
QUOTE (johanp @ Dec 16 2006, 14:47 )

Jag tycker snarare att det är realistiskt.
Ja, men det vore ju mer realistiskt att köra med skarp ammunition också, men av olika anledningar gör man inte det. Nu är det kanske inte främst de värnpliktigas säkerhet jag tänker på. Det skulle definitivt förstöra min dag om jag blev tillplattad av en stridsvagn som hade bråttom över vägen för att hitta en bra eldställning på andra sidan. Jag menar, det är ju inte JAG som ska på utlandstjänst, och när jag kommer där på huvudleden, på väg att hämta ungarna på dagis, är jag ju kanske väldigt omedveten om att jag i själva verket befinner mig i en stridszon. Skulle jag veta att jag måste korsa ingenmansland för att ta mig till dagis, så är kanske krock med ett stridsfordon inte heller det jag skulle oroa mig för mest...

/E
Maskirovka
Dec 17 2006, 13:03
Agentorange67
Dec 18 2006, 19:52
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.