BertilXerxes
Jul 2 2006, 14:24
Ska man vara riktigt grinig (modell Expressen/Aftonbladet) bör man ju titta till statistiken och mena att det är dags att centralförvara ALLA vapen i landet. Hur man än vrider och vänder på det så dödas/skadas betydligt fler människor av olyckor (med eller utan alkohol och/eller uppsåt med i bilden) med civila jaktvapen än med militära dito.
QUOTE (BertilXerxes @ Jul 2 2006, 15:24 )

Ska man vara riktigt grinig (modell Expressen/Aftonbladet) bör man ju titta till statistiken och mena att det är dags att centralförvara ALLA vapen i landet. Hur man än vrider och vänder på det så dödas/skadas betydligt fler människor av olyckor (med eller utan alkohol och/eller uppsåt med i bilden) med civila jaktvapen än med militära dito.
Hm och hur skulle det gå till då enligt dessa Journalister? har inte hittat nåt på webben om detta har du källa frågas? II63
Magnus Redin
Jul 2 2006, 14:48
Tragiskt elände, en skadad och det var riktigt illa att han sköt sig, ingen möjlighet att bota eller med säkerhet ta reda på vad som gick fel.
QUOTE (Deron @ Jul 2 2006, 13:54 )

Ska HV få ha vapen hemma? Behövs det verkligen i den nya försvarsmakten?
Som jag ser det är det inte så viktigt att ha vapen hemma, det viktigaste är att kunna ha vapen hemma så beredskapen enkelt kan höjas vid behov. Att ha kvar hemförvaringen är ett sätt att ha kvar den möjligheten samtidigt som det underlättar vapenvård och övningar.
När det gäller ammunition förutsätter jag att den dela ut när beredskapen behöver höjas.
F.ö. har jag mitt vapen på kassun då jag uppskattar att vara offentlig av mig och det är extremt enkelt att ta reda på var jag bor.
Jag kan cykla till min kassun, för de som bor illa till behöver något smart hittas på typ kassuner placerade vid någon annan lämplig myndighet.
BertilXerxes
Jul 2 2006, 15:04
QUOTE (II63 @ Jul 2 2006, 15:42 )

QUOTE (BertilXerxes @ Jul 2 2006, 15:24 )

Hm och hur skulle det gå till då enligt dessa Journalister? har inte hittat nåt på webben om detta har du källa frågas? II63
Jag var otydlig - Kvällstidningarna har inte kommit på detta ännu, men enligt den "logik" som kvällstidningarna vanligen använder sig av skulle detta kunna vara ett sätt att lösa problemet med folk som löper amok med skjutvapen.
paananen
Jul 2 2006, 15:12
Ekot 1600:
21:årig hemvärnsman... ("nymuckad!")
pappa6116
Jul 2 2006, 15:20
Är det någon som tjänstgjorde med den numera icke aktiva HV mannen?
Är ute efter om det fanns några "varningsklockor" som man ser såhär i efterhand?
Magnus Redin
Jul 2 2006, 15:25
QUOTE (pappa6116 @ Jul 2 2006, 16:20 )

Är det någon som tjänstgjorde med den numera icke aktiva HV mannen?
Är ute efter om det fanns några "varningsklockor" som man ser såhär i efterhand?
Jätteintressant fråga men skulle den inte kunna störa utredningen som jag förutsätter görs?
Detta är ändå ett offentligt forum och det är opassande att utreda folk på det viset.
Det jag far efter är att om blandade grannar och personer som känner han som sköt börjar springa runt och leta borde det kunna ge en röra av sanningar och rykten som säkert blir roande att läsa men som kan skada närstående. Givetvis spekulerar man och är nyfiken men om man samtidigt gör det offentligt tar man på sig ett extra ansvar. Det finns inget som hindrar att det du skriver är citerat i aftonbladet en kvart senare.
Hans Engström
Jul 2 2006, 15:46
Jag, och (förutsätter jag) kamraterna inom mitt kompanis tankar går först och främst till den avlidnes familj och vänner, samt, naturligtvis till den stackars kvinna som skadades.
Det som här framförallt visar sig, är hur oerhört viktigt det är att man har det kamratstöd inom HV som förutsätts, och som tyvärr fallerat.
marcuzt
Jul 2 2006, 15:59
QUOTE (Vinceres @ Jul 2 2006, 14:06 )

Ska man kroppsvisitera folk efter övningarna?
som sagt , att smuggla med sig en ask eller två är ganska lätt.
Övningsledaren har ansvar ja , men har han det även efter avslutad övning?
när jag gjorde lumpen så hade vi skyddsvisitation efter några av våra striddskjutningar. detta för att folk inte skulle få för sig att ta med sig ammo hem.
Fk Satan
Jul 2 2006, 16:07
QUOTE (marcuzt @ Jul 2 2006, 16:59 )

QUOTE (Vinceres @ Jul 2 2006, 14:06 )

Ska man kroppsvisitera folk efter övningarna?
som sagt , att smuggla med sig en ask eller två är ganska lätt.
Övningsledaren har ansvar ja , men har han det även efter avslutad övning?
när jag gjorde lumpen så hade vi skyddsvisitation efter några av våra striddskjutningar. detta för att folk inte skulle få för sig att ta med sig ammo hem.
Och då är vi inne på ett juridiskt problem... Har en övningsledare på en hemvärnsövning rätt att kroppsvisitera deltagarana på övningen, samt kontrollera deras väskor osv utan misstanke?
Det skulle kanske vara praktiskt och enkelt. Men är det genomförbart? och går det att få tag i am ändå? ja det gör det... Att sådant här inträffar är tragiskt men hur mkt kan man förändra reglerna för oss som sköter sig för att förhindra stolpskott som gör sådant här utanför tjänsten och bryter mot ett stort antal lagar och regler?
Lite ny info:
Sedan hemvärnssoldaten genomgått sin grundkurs och fått sitt vapen i september i fjol hade han inte deltagit i några övningar. Han har dessutom varit svår att nå.
Det ledde till att ledningen för kompaniet han tillhörde diskuterade vad de skulle göra med mannen. Kompaniet ligger under Livgardet i Kungsängen.
-I maj beslutade vi att det skulle göras ett förnyat hembesök hos honom, säger Veronica Brink, informationschef vid Livgardet, till TT.
Besöket var planerat att genomföras efter semestrarna.
Hur mannen kom över ammunitionen som användes vid skottdramat är oklart.
Så visitation efterövningar av hemvärnssoldater skulle inte ha löst detta...
Tillägg>
Kanske ska det vara så att man inte får vapnen efter intron, utan kanske måste uppfylla kontrakten eller deltagit på ett visst antal övningar. Innan man får ut vapnen. Allt för att se om individen ifråga är ok att ha inom Hv?
Detta hände nära mig, så jag hörde skotten. Trodde att det var något sorts fyverkeri. Nu står hela hemvärnet i Täby utanför mig med TV-team och allt. De har sin lokal i källaren i det bostadsområde jag bor i.
tinhead
Jul 2 2006, 16:14
En siffra som figurerat är 50patroner som avfyrats...
Om han nu är nymuckad och varit med ett litet tag i hemvärnet så ska det till ett rejält fel om han knatar ifrån en skarpskjutning med 50patroner på fickan..
Tillägg efter ny info från Fk Satan: han har inte deltagit på några övningar...
Således är det mycket möjligt att han använt civil amnution?
Hmm nu har expressen dragit igång drevet...
http://www.expressen.se/ego/c_0/index.jsp?a=624359
Som jag ser det så finns det inga beredskapsskäl till att Hv skall ha vapen hemma, men däremot andra skäl som kan vara starka.
1. Vapen till övningar. När det redan är svårt att få folk att uppfylla kontrakten och med den tidsbrist som finns, så vill man inte vilja lägga två timmar/övning på vapen in/vapen ut.
Stora vapentransporter till varje övning. kostsamt och tidskrävande.
2. Lagerhållning, centralförvaring skulle bli kostsam. Mycket kostsam. Det är kanske lätt med centralförvaring i de delarna där det fortfarande finns ett regemente, men övriga delar av landet?
Sedan är det givetvis tragiskt när något sådant här händer. Visst kommer det att bli en debatt, men det är snart glömt när Carola tappar rösten, Madeleine kör och krockar eller något liknande händer. Se på grg skjutningen för någon månad sedan.
donSisu
Jul 2 2006, 16:26
QUOTE (Fk Satan @ Jul 2 2006, 17:07 )

Och då är vi inne på ett juridiskt problem... Har en övningsledare på en hemvärnsövning rätt att kroppsvisitera deltagarana på övningen, samt kontrollera deras väskor osv utan misstanke?
Det skulle kanske vara praktiskt och enkelt. Men är det genomförbart? och går det att få tag i am ändå? ja det gör det... Att sådant här inträffar är tragiskt men hur mkt kan man förändra reglerna för oss som sköter sig för att förhindra stolpskott som gör sådant här utanför tjänsten och bryter mot ett stort antal lagar och regler?
Svar nej.
Rätt till skyddsvisitation finns i Skyddslagen, applicerbart om någon begär tillträde, samt i Brotsbalken, applicerbart vid ett gripande, etc. (Regleras i PL§19:1 vill jag minnas).
MP har dock helt andra villkor...
Det pratas mycket i denna tråd om "behovet av förvaring i hemmet".
Det måste vara minst 10 år sedan behovet var av beredskapsskäl. Dagens behov är i första hand logistik. Det skulle kosta mängder med hantering kring övningar vid centralförvaring, inte bara i norrland. Dessutom skulle lång tid av övningstid tas i anspråk. Till viss del även en trovärdighetsfråga, detta vid rekrytering.
En tanke bara, behöver Hv-soldaten verkligen ha nyckeln till vapenlåset hemma?
Plutonsvis, kompanivis eller annan sammanförande så soldatens vapen låses upp i början av övningen av behörig personal. Enda nackdelen som jag ser det är att tid för särskilld tillsyn måste ges efter övningen, övningen förkortas därmed.
//donSisu
NisseNord
Jul 2 2006, 16:28
QUOTE (Hotel Charlie One @ Jul 2 2006, 14:57 )

Jag har aldrig förstått varför man som hemvärnsman när kriget kommer ska ta på sej uniformen, sätta ihop vapnet och sedan traska/cykla/köra till "mobplatsen" MED vapen men UTAN ammunition?? Kul att vara kombattant utan nåt att kombattera med...

Det är bara om det går från noll till 100 direkt det skulle bli så. Det finns många olika beredskapsgrader för hv, den första är nog att ammunition delas ut, sedan finns det många fler tex att man fortsätter att jobba som vanligt, fast man måste ha sin utrustning med sig till jobbet, osv.
QUOTE (Lt.E @ Jul 2 2006, 17:22 )

Som jag ser det så finns det inga beredskapsskäl till att Hv skall ha vapen hemma, men däremot andra skäl som kan vara starka.
1. Vapen till övningar. När det redan är svårt att få folk att uppfylla kontrakten och med den tidsbrist som finns, så vill man inte vilja lägga två timmar/övning på vapen in/vapen ut.
Stora vapentransporter till varje övning. kostsamt och tidskrävande.
2. Lagerhållning, centralförvaring skulle bli kostsam. Mycket kostsam. Det är kanske lätt med centralförvaring i de delarna där det fortfarande finns ett regemente, men övriga delar av landet?
Fråga angående påstående 1 och 2: Varföre skulle det bli kostsamt att centralförvara och jobbigt att transportera Hv-männens personliga vapen? Utan att ha 100%-ig koll förmodar jag att understödsvapnen förvaras i kasun i dagsläget. Ett par lådor till bör ju varken göra från eller till tycker jag.
tinhead
Jul 2 2006, 16:53
QUOTE (Kanna @ Jul 2 2006, 17:45 )

Fråga angående påstående 1 och 2: Varföre skulle det bli kostsamt att centralförvara och jobbigt att transportera Hv-männens personliga vapen? Utan att ha 100%-ig koll förmodar jag att understödsvapnen förvaras i kasun i dagsläget. Ett par lådor till bör ju varken göra från eller till tycker jag.
Dom flesta övningar genomförs utan understödsvapen då det är rätt omständigt att få ut dom.
Skulle man ta ut vapen så behöver man veta vilka som kommer..
alternativt ta ut alla...
båda alternativen är en logistik mardröm..som dessutom kräver stora resurser vid transport.
Sedan ska dom tillbaka och rengöras innan, idag sker mestadelen av rengöringen i hemmet av dom personliga vapnen, understödsvapen regörs på plats..så gott det går..
Samt det finns inte ett regemente runt husknuten. En del kommer få upp till 30mil till närmsta förvaring..
Disskutionen om vapnens vara eller icke vara i hemmet beror nog till största delen på att FM ser HV som förbandstyp 1 alltså ett förband som ska kunna sättas in med mycket kort varsel och innan man ändrat på det synsättet så kommer man inte att ändra sig. Den som sade detta är HV Chefen brigadgeneral Roland Ekenberg på ett seminarium i Umeå som undertcknad var och lyssnade på. Det är förmodligen inte en slump att vapnen förvaras i hemmen.
Om det skorpar till sig så kommer det att delas ut am mycket fort precis som Nisse Nord var inne på. Dessutom har alla kompanier ett RU lager som start dvs. den enskilde behöver bara ta sig till KP så fixar det sig därifrån. Beredskapstiden kan ju vara från några timmar till flera månader om det vill sig illa.
Om man vill skaffa sig am till Ak4 så är det ju bara att valsa in till närmaste vapenhandlare och köpa ut jaktmatch am i kaliber 3** har flera gånger köpt am utan att behöva visa upp licens.
Att Centralförvara nycklar till vapnen är kanske en framkommlig väg om det inte kolliderar med förbandstyp 1 kravet.
Men NBG då? ja enligt lagen idag så får inte de som är att betrakta som värnpliktiga sättats in mot terrorhot och liknande (Egersteska utredningen).
II63
BertilXerxes
Jul 2 2006, 17:10
Rätta mig om jag har fel nu - men är inte NBG specad för tjänst i just utlandet? Dessutom, vad säger att NBG är hemma när det behövs militär på plats runt närmaste kärnkraftverk?
QUOTE (BertilXerxes @ Jul 2 2006, 18:10 )

Rätta mig om jag har fel nu - men är inte NBG specad för tjänst i just utlandet? Dessutom, vad säger att NBG är hemma när det behövs militär på plats runt närmaste kärnkraftverk?
Exakt min point men det kan ju vara så att de råkar befinna sig hemma och är de då att betrakta som värnpliktiga eller är de kontraktsanställda men det tror jag hör hemma i en annan tråd.
Det är väl bara att inse, att galningar kommer de alltid att finnas. Bara det inte bli panik debatt nu och att HV skall avrustas.
Folk som mår dåligt och begår handlingar som inte hedervärda , kommer det alltid att finnas. Man kanske skall börja få igång en fungera psykvård istället, det är där problemet verka ligga , att människor som mår så jävla dåligt inte får någon vård.
Sedan skall givetvis respektiv HV kompani har olika meknismer för att rensa ut galningar, men det är inte där problemet ligger. Dom vansinnesdåd som har skett senare åren Järnspettsmannen, Gamla stan galningen, Anna Lidh morden, 5 åringen som blev mördad i Alvika och Ölands morden bero på icke fungerade psyskvård.
Nästa gång kanske någon 21 åring gör egna bomber från internet och spränger saker i luften, skall vi förbjuda internet då?
En sak man skulle kunna göra , att t.e.x inte låta nya HV Man har vapen hemma första åren, även patronlägeslåset bårde kanske förvaras på kompaniet?
efter Fk_Satans lilla extra info så ställer iaf jag mig en fråga
Om man redan i maj ansåg att det fanns behov att göra ett nytt hembesök, hur kommer det sig att man då beslutar sig för att vänta till "efter semestern"....
Jag tycker att alla blivande HV-män ska drogtestas så att man vet att folk är drogfria. Och gör testerna oannonserade så att man inte kan hålla sig "ren" inför ett test.
Går man inte med på test så inget hv samma som när man söker anställning hos dom stora arbetsgivarna i S-tälje inget drogtest inget jobb.
Sen kan man ha så att när man skriver på kontraktet så förbinder man sig att låta Must/Säpo göra oannonserade besök för att kolla att allt är ok oavsett om man har vapen eller inte hemma.
Doggydriver
Jul 2 2006, 17:45
Tragiskt - men tur i oturen ändå, kunde ju ha slutat värre. Och här ser man åter igen att när det går på tok i huvvet för en del, går det undan...
Hoppas att drevet håller sig undan smutskastning, och att debatten blir någorlunda saklig i alla fall.
Om diskussinen här på forumet kan jag bara säga: Efter eventuell lägenhetsbyte tänker jag som hv-soldat ändå inte ha en AK hemma. Jag ser inget tillräckligt bra skäl.
Hemvärnsman av guds nåde
Jul 2 2006, 18:03
Först vill jag säga att det är tråkigt för tjejen som blev skadad.
Och tankarna går även till killens anhöriga.
Jag tillhör samma kompani som gärningsmannen.
Däremot har jag aldrig träffat honom
Jag vet inte ens vad han heter. (Jag har inte frågat, tyckte inte det var viktigt.)
Personligen så välkommnar jag en diskution ang regelverket för vapenförvaring i hemmet.
Vi har diskuterade detta på HV-gården i eftermiddags.
Ett förslag var att man måste minst uppfylla sitt kontrakt i 1-2 år innan man får förvara AK:n i hemmet.
Detta för att lära känna soldaterna bättre innan dom får förvalta en automatkarbin själva.
Vi får se hur länge mediadrevet går på denna story.
Men jag tror att detta kommer att diskuteras länge i Hemvärnskretsar.
I synnerhet på vårat kompani.
Fk Satan
Jul 2 2006, 18:12
Hur är det med hemvärnsvapen i våra grannländer? hur har de löst det hela samt hur många fall av missbruk av vapnen har de per 10 000vapen och år? Skilljer den statisiken mellan länderna utifrån formen av hantering av vapen?
@donSisu
OM övningen är på ett skyddsobjekt kan det applicerbart... Men hur många av landets Hv övningar genomförs inte på ett skyddsobjekt? Att kollektivt kroppsvisitera (vilket är skillnad ifrån att skyddsvisitera) alla deltagare vid alla skarpskjutningar, är inte att säga att det finns misstanke om brott...
Undra vad FM jurister tycker om detta?
@Kanna
vid en övning, vilka vapen skall transporteras ut? vem vaktar vapnen som transporteras? vilken typ av transport är det? vem vaktar vapnen till de individer som inte kommer till övningen? hur lång tid innan måste en sådan vapentransport anmälas? vilken byråkrati är det runt en sådan transport?
Det blir DYRT att centralförvara vapen.
@GB Mek
Kan bara hålla med, så länga som FM gemensamma drogpolicy följs är det helt okej anser jag. Men frågan är vad FM jurister säger...
Fogelström
Jul 2 2006, 19:19
Vet inte om man ska skratta eller gråta åt dagens Rocky?
QUOTE (Fogelström @ Jul 2 2006, 20:19 )

Mycket smart av dn.se!
King Kill
Jul 2 2006, 19:37
Mycket tragisk händelse :(
Bor själv två eller tre stenkast ifrån men hörde inget, och det var väl lika bra det.
Mina kondoleanser till killens familj och ett hopp om tillfriskning till tjejen som blev skottskadad.
En annan fråga man kan ställa sig är om killen som sköt sig var känd av sjukvården.
Hemvärnet i all ära men folk kan vara hyffsat normala för att senare utveckla en psyksjukdom som gör dem ostabila, hur upptäcker du det?
att man från ledningen valt att göra besöket efter semestern kan ha att göra med att nästa utbtermin börjar då, alla sk nollor är inte potentiella mördare.
killen har ju genomfört värnplikten, märktes inget då?
det är ruskigt mycket som är märkligt i den här tragiska historien, och jag hoppas att de som råkat illa ut får hjälp att at sig genom det här på bästa sätt.
- Det är noggrann kontroll efter övningarna så man skjuter upp alla skott, säger Veronica Brink.
jahadu....
nogrann är väl inte det ord jag skulle använda, lägsta möjliga kontroll för att klargöra juridiken är väl mer den bild jag har av kontrollen av 7,62.
Nilsanders
Jul 2 2006, 20:44
Med tanke på det åldersförakt som verkar finnas allt mer hos unga inom HV mot äldre hemvärnsmän, som verkar ses som ett hinder för alla
"gung-ho:s", kan man fråga sig om det inte är så att individer som den nämnda "21-åringen" (poppulärt inom
"tjedje statsmakten" att benämna folk efter ålder typ "32-åringen", "49-åringen" etc etc) hade "avslöjat" sig innan han hade uppnått "vuxen" ålder och hade blivit utsorterad!?
Vad finns det för statistik över åldern på gärningsmän av den här typen? Flink var väl 25 år!? Har en känsla av att det oftast är "yngre" personer som begår denna typen av gärningar. Tidigare var oftast en hemvärnsman en person som efter 47-årsåldern avförts som "värnpliktig" och inte längre var krigsplacerad som valde att gå med i hemvärnet. Värnpliktiga (18-47 år) var med i FBU och hade inte tillgång till vapen i hemmet.
Fogelström
Jul 2 2006, 20:51
QUOTE (knaZen @ Jul 2 2006, 20:31 )

QUOTE (Fogelström @ Jul 2 2006, 20:19 )

Mycket smart av dn.se!

De lägger förvisso upp stripparna typ en månad i förväg, men ändå.. jag har mejlat chefredaktören och påpekat det olämpliga, men den lär inte hinna gå ner innan dagen är slut och det verkar bara vara jag som upptäckt det...
Vapensmen
Jul 2 2006, 21:09
QUOTE (Vinceres @ Jul 2 2006, 13:58 )

Sant, men att skärpa bestämmelserna skulle nog inte hjälpa . Man får ju ej ha skott hemma så, denna man som sagt hade det. Då är det väl inte HV som ska ställas till svars, eller har jag fel?
Angående stulna skott så är det väl den enskilde som hålls som ansvarig?
Ponera att personen i fråga även var jägare och hade en studsare kaliber .308. Skulle han vara förbjuden att ha am till studsaren hemma som jägare eftersom han inte får ha am hemma till ak4an? Det är ju samma kaliber.
Om man nu verkligen vill löpa amok så är det varken am eller vapen som är det viktiga. Tänk vad en busschaufför kan ställa till med om det slår slint.
QUOTE (Fk Satan @ Jul 2 2006, 19:12 )

@Kanna
vid en övning, vilka vapen skall transporteras ut? vem vaktar vapnen som transporteras? vilken typ av transport är det? vem vaktar vapnen till de individer som inte kommer till övningen? hur lång tid innan måste en sådan vapentransport anmälas? vilken byråkrati är det runt en sådan transport?
Det blir DYRT att centralförvara vapen.
Det är kanske värt det priset för att slippa fler vansinnesdåd? Nästa gång något liknande händer är det kanske inte en 21-åring med eventuella psykiska problem utan "Nisse Karlsson, egen företagare, vän med alla, ordförande i byns IOGT-NTO-förening och med 25 år bakom sig i Hemvärnet" som lackar ur för att frugan vill skiljas. Man vet aldrig vem som får en knäpp och när det händer. Då anser jag att det enda rätta är att ta det säkra före det osäkra. En eventuell invasion lär ju inte ske utan att vi får lite förvarning och så länge inte Hv har som uppgift att bekämpa terrorister och stå i ständig beredskap så ser jag ingen anledning till att folk ska förvara automatvapen hemma.
Att det sedan finns illegala automatvapen och andra vapen i omlopp är ett jobb för polisen men om Hv kan minska risken för att fler vapen hamnar i fel händer genom att centralförvara dem så är det positivt för samhället i allmänhet och Hv i synnerhet. Paradoxalt nog
kan centralförvaring å andra sidan öka tillgången av illegala vapen i samhället om någon får för sig att ta sig in i en kasun och får "jackpot". En svår balansgång med andra ord.
Nilsanders
Jul 2 2006, 21:37
Det var väl bara turen att det var så tidigt på morgonen som gjorde att det inte var fler personer ute och att det utvecklade sig till
"massmord". Tittar man lite snabbt på åldern på massmördare så ser man:
Tore Hedin - 24 år
Mattias Flink - 24 år
Johan Filip Nordlund - 25 år
Tommy Zethraeus - 25 år
Martin Bryant - 28 år
Baruch Goldstein - 37 år
Thomas Hamilton - 44 år
Robert Steinhäuser - 19 år
Charles Whitman - 25 år
Marc Lépine - 25 år
Eric Harris och Dylan Klebold - 18 år
Howard Unruh - 28 år
Michael Robert Ryan - 27 år
Thomas Hamilton -43 år
James Oliver Huberty - 41 år
Om man nu verkligen vill löpa amok så är det varken am eller vapen som är det viktiga. Tänk vad en busschaufför kan ställa till med om det slår slint.
Ja eller varför inte en yxa?
Med tanke på hur många hv-vapen som finns ute i samhället och hur ändå små problemen med dem är så är det kanske inte där man skall söka lösningen på ett sådant här drama.
Man måste nog titta på individen.
Kanske någon typ av karenstid innan vapen delas ut?
Kanske någon typ av obligatorisk utbildning av ugl typ?
Kanske en satsning på utökad kunskap om psykologi-psykiatri för befäl.
Framförallt kanske ett större socialiserande vid sidan av de rent militära övningarna.
På 20 timmar per år hinner man inte lära känna en person särskilt väl.
Inte fan skulle jag vilja ha must eller säpo hängandes runt knuten, det räcker med att jag måste undvika pudeltanten (en granne med öron som tefat och ögon som tennisbollar, hon är säkert utomjording och hennes pudlar är camouflerade korpar).
Magnus Redin
Jul 2 2006, 22:13
QUOTE (sleget @ Jul 2 2006, 22:41 )

Framförallt kanske ett större socialiserande vid sidan av de rent militära övningarna.
På 20 timmar per år hinner man inte lära känna en person särskilt väl.
Och det är något som vi var och en kan göra något åt själva utan att vänta på centrala beslut, pengar eller tilldelning av utrustning. Det borde tom vara roligt. Ring runt i gruppen och åk och bada eller vad som nu faller sig som skoj.
Månne tom soldf.com skulle kunna vara en inspiration till socialiserande och ett medium för att få fart på det?
Själv är jag inte så duktig på social verksamhet men jag hittade en billig och bra lokal för gruppens julfest. Om någon söker tips om en sådan i Linköping är det bara att skicka ett mail.
Hopas det nu inte är opassande att skrapa fram en positiv åtgärd mitt i diskusionen om en några timmar gammal tragedi.
QUOTE (Kanna @ Jul 2 2006, 22:36 )

Det är kanske värt det priset för att slippa fler vansinnesdåd?
Eller så är det inte värt priset. Det finns ett enormt tryck för nolltolerans mot ovanlig tragik medan man accepterar mycket stora vardagskostnader och obekvämligheter.
Cykelhjälmstvång kan nästan sorteras in i den kategorin även om jag är en envis cykelhjälmsförespråkare. Taggtråd har nästan ersatts av elstängsel för att det är enklare att hantera och mycket skonsammare mot djuren. Nu är det på gång att ev förbjuda effektiva elstängsel då de är så kraftiga att man kan dö av dem om man fastnar i dem, speciellt om man har hjärtfel, vilket borde hända någon var 10:e eller 30:e år eller så. Enorma krav på dagiskök är på gång för att kanske rädda några barn från olika ovanliga former av matförgiftning samtidigt som de räddas från att delta i och se matlagning. Det skulle vara helt i tidsandan att sluta med all hemförvaring av vapen för att ev hindra vansinnesdåd som sker var 10:e eller 30:e år eller så. Som jag ser det beror det på att värderingen inte är fullt rationell men å andra sidan är jag kanske lite kall som tänker på sådant i en stund som denna. :(
Broberg
Jul 2 2006, 22:57
QUOTE (donSisu @ Jul 2 2006, 17:26 )

Plutonsvis, kompanivis eller annan sammanförande så soldatens vapen låses upp i början av övningen av behörig personal. Enda nackdelen som jag ser det är att tid för särskilld tillsyn måste ges efter övningen, övningen förkortas därmed.
Vad är det för fel på denna tanken? Ganska enkelt genomförbart.
QUOTE (Nilsanders @ Jul 2 2006, 22:37 )

Det var väl bara turen att det var så tidigt på morgonen som gjorde att det inte var fler personer ute och att det utvecklade sig till
"massmord". Tittar man lite snabbt på åldern på massmördare så ser man:
Tore Hedin - 24 år
Mattias Flink - 24 år
Johan Filip Nordlund - 25 år
Tommy Zethraeus - 25 år
Martin Bryant - 28 år
Baruch Goldstein - 37 år
Thomas Hamilton - 44 år
Charles Whitman - 25 år
Marc Lépine - 25 år
Eric Harris och Dylan Klebold - 18 år
Howard Unruh - 28 år
Michael Robert Ryan - 27 år
Thomas Hamilton -43 år
James Oliver Huberty - 41 år
ja fast är det en massmördare vi har att göra med?
jag har ingen aning om hur det ser ut på platsen men en kvinna träffades i benet och klarade sig till sjukhus vilket kan peka på att han inte var ute efter att ha ihjäl henne, han hade ju bevisligen minst ett skott kvar efter att ha träffat henne.
jag tycker hela storyn är jäkligt obehaglig och ser bverkligen fram emot att få veta vad som låg bakom det hela.
för övrigt så skulle jag bara bli glad om någon äntligen tog beslutet att ta in huvuddelen av vapnen till centralförvaring. låt IP + övriga med fredstida eskorter på schemat behålla sin puffror resten kan lämna in.
QUOTE (Broberg @ Jul 2 2006, 23:57 )

QUOTE (donSisu @ Jul 2 2006, 17:26 )

Vad är det för fel på denna tanken? Ganska enkelt genomförbart.
jag missade det här inlägget.
ja varför skall man inte lämna in kolven och mekanismen också?
man kan behålla bara lådan ute och sedan som en 4stegsraket vid beredskapshöjning få ut mekanism, kolv, nyckel och am....
så länge det finns en anledning till att ha vapnen ute så borde det rimligtvis vara funktionsdugliga vapen, behövs inte det så ska dom in i förråd.
Persson_Insats
Jul 2 2006, 23:52
En tanke jag haft rörande vapenförvaring (vet inte hur realistisk den är dock), är att hyra in sig hos nämaste polismyndighet för förvaring. Detta torde vara billigare än centralförvaring iaf norr om dalälven. lösningen gör att ordnings makten får mycket god insyn samt att kostnaden om än högre än i nuläget borde bli lägre än vid centralförvaring. Sedan kan var hemvärnsman på övningsmorgonen kvittera ut sitt vapen och åka till övningen, för att sedan återlämna vapnet före viss utsatt tid. försvarsmakten ersätter polismyndigheten för omkostnader.
Nu har jag spånat fritt kring detta och inte kontrollerat några som helst fakta! men tanken känns inte fel. Annars så är jag personligen en förespråkare för centralförvarade nycklar då dessa rimmligtvis inte skulle behöva någon väpnade eskort.
Slutligen hoppas jag flickan tillfrisknar utan men! Och att dom anhöriga till gärningsmannen kan få svar på sina frågor/funderingar.
Persson_Insats
Hans Engström
Jul 2 2006, 23:57
QUOTE (GC1 @ Jul 3 2006, 00:08 )

för övrigt så skulle jag bara bli glad om någon äntligen tog beslutet att ta in huvuddelen av vapnen till centralförvaring. låt IP + övriga med fredstida eskorter på schemat behålla sin puffror resten kan lämna in.
Har IP fredstida eskorter på schemat? Och behöver dom inte hämta sina fordon på regemnte motsv. först? Då skulle man kunna hämta vapen samtidigt.
Personligen har jag inget emot att centralförvara allas vapen. Vet dock att det kommer bli ett rabalder på LG, som saknar pengar för att göra erforderliga markarbeten för att ta emot de kassuner som flyttas från P10 (enligt vad jag råkade höra där ute).
Fu_Lodin
Jul 3 2006, 00:05
Tror det är dags att vi alla inser allvaret i att ha ett skjutklart automat vapen(utan ammo) i hemmet. Vi har en av det äldre gardet i plutonen, med klara alkohol problem. Vid ett tillfälle påtalade jag med flera för befälen att han luktade sprit i samband med en övning, han togs åt sidan för ett snack, men fick förtsätta övningen eftersom det bara var löst.
Jag har talat om för berörda befäl att jag aldrig kommer medverka vid en skarpskjutning där han är närvarande, och jag hoppas jag inte är nere på stan när han får nån fyllenoja.
Kör jag 140 på en 30 sträcka blir jag av med jakt licensen och antagligen kickad ur HV fortare än jag hunnit säga upps, men att få fortsätta som HV soldat med vapen i hemmet med kända alkoholproblem övergår mitt förstånd.
Hoppas tjejen klarar sig utan men, skulle gärna bidra vid en insamlig från hv's sida till hennes fördel.
QUOTE (tinhead @ Jul 2 2006, 17:14 )

18000 får jobba som journalister (svenska journalistförbundets medlemsantal) - utan psyktest.
4 000 000 potentiella nuvarande, före detta eller blivande svenska våldtäktsmän har varken DNA eller psyktestats.
Ett helt tattarlass med människor får sina körkort förnyade varje år utan vare sig DNA, psyk, drog,alkoholtest eller ens en enkel utbildnigskontroll.
Birger Schlaugs personliga bilkörning har framkallat värre fara för annan än vad jag någonsin har gjort med något skjutvapen. Och han går fortfarande lös.
Allt detta är ungefär lika relevant och seriöst.
Det förringar inte tragedin på något sätt, men jag tycker att det är ett deprimerande sätt att göra nyheter och föra debatt.
QUOTE (san @ Jul 3 2006, 01:16 )

QUOTE (tinhead @ Jul 2 2006, 17:14 )

18000 får jobba som journalister (svenska journalistförbundets medlemsantal) - utan psyktest.
4 000 000 potentiella nuvarande, före detta eller blivande svenska våldtäktsmän har varken DNA eller psyktestats.
Ett helt tattarlass med människor får sina körkort förnyade varje år utan vare sig DNA, psyk, drog,alkoholtest eller ens en enkel utbildnigskontroll.
Birger Schlaugs personliga bilkörning har framkallat värre fara för annan än vad jag någonsin har gjort med något skjutvapen. Och han går fortfarande lös.
Allt detta är ungefär lika relevant och seriöst.
Det förringar inte tragedin på något sätt, men jag tycker att det är ett deprimerande sätt att göra nyheter och föra debatt.
Tråkigt sätt att föra diskussion, du drar ner nivån bra mycket lägre än någon kvällsblaska.
Vi pratar om att förvara ett automatvapen i hemmet... enbart för att underlätta de få övningstillfällen som normalhemvärnsmannen har... 3 gånger om året? Underlätta övningstillfällen. Jag tycker inte att det här duger som anledning, oavsett hur sällan det sker incidenter så är det för många om det går att undvika dem. Fishålan som har 30 mil enkel resa till närmsta möjliga kasunförvaring... kanske helt enkelt inte BEHÖVER något hemvärn om det inte är möjligt att beväpna dem på ett rimligt sätt, eller så har de sina övningar samordnat i närmsta stad med övningsmöjligheter.
Allt detta är ungefär lika relevant och seriöst.Som blågul säger jag till dig att NEJ, det är varken relevant eller seriöst. Så ge fan i den typen av inlägg i fortsättningen.
Darkwand
Jul 3 2006, 01:58
Varför ska vapnen centralförvaras ? om Hemvärnet inte litar tillräckligt på sina soldater untan att dom alltid måste vara under uppsyn när dom har vapen, ska man då våga dela ut vapen överhuvud taget?
Kan man inte ha speciella skutbanor för hemvärnsmän där vapnen är fastkedjade när man skall skuta med dom och i alla övriga fall kan man använda attrapper. Samma sak borde gälla alla vapen man skall endast få förvara vapen i kasun vid tex pistolskytteklubbens skjutbana.
Under Jakt kan folk få ha sina vapen hemma under tiden dom jagar men då måste dom rapportera till polisen en gång om dagen.
Om vi bara har tillräckligt stränga regler så kan man få bort allt våld i samhället.
Det var ingen "psykisk"-sjuk människa Mycket tragisk tragedi som skapat en onödig diskussion samt häxjakt enligt mig.
I nyheterna på SVT igår fick jag det till max 30s, inslag ang. detta och inte ens i början av programmen.
När det gäller kvällstidningarna så glöm inte att deras "nyheter" endast är till för att skaffa läsare till annonserna.
När det gäller att visitera folk efter övingarna: Hur många skulle komma på fler övningar efter detta? Och då kan man bara kasta ammunitionen i skogen för att hämta den senare. Vi måste kunna lita på folk. Vi skall inte utgå från at alla är onda, sedan gäller det att på bästa sätt ha en kontroll. Tror det skulle vara bra om man fick vänta ett tag på att få ut bössan.
Ingenting kan ersätta den personliga kontakten från chefer och kamrater.
Precis som Thomas Quick så var denna gång personen som löpte amok väldigt ung. Kanske det ändå är bäst att inte låta hemvärnare förvara vapen hemma förrän efter minst fem års aktivt medlemskap i HV och minst 35 år gammal? Kan om inte annat vara ett förslag som man kan lägga fram för att överhuvudtaget rädda kvar vapen förvaring i hemmet. Och utan vapen, och i min åsikt även ammo, förvaring i hemmet så vad är meningen med HV. Det är hela vitsen, med en styrka som kan vara vid vapen även vid totalt kaos och inom minuter.
Så om detta blossar upp som debatt i media, så kanske det vore bäst att vrida debatten mot problemet med att HV lockat till sig många unga hetsporrar på de sista åren. Och att försvaret gärna såg att de kunde begränsa deras rätt att ha vapen i hemmet tills de blev äldre och mer funnit sig själva i sina liv. Så de unga är välkomna och viktiga, men försvaret ber statsmakterna om tillstånd att undanta dessa från att ha vapen tills de blir äldre.
Och innan någon blir upprör över detta inlägg, kom ihåg att detta är en idé till "spin". Ett sätt att inte bli av med hela hemförvaringen i den uppkomna situationen.
Pansardvärg
Jul 3 2006, 07:16
På alla nyhetsidor står det så här: "Efter en introduktionskurs under en helg med vapenutbildning kan man välja att ta hem ett vapen."
Men så är det ju inte....nuförtiden måste man ju vänta ett Utb-år för att få ut sitt personliga EhV.
Men det verkar som inte försvarsmakten ger den infon till pressen?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.