DaRaven
Oct 20 2006, 12:23
Och det kommer att gå åt mer tid för plutonchefen =(
Den marginella poäng som fanns med vapnet i hemmet försvinner, känns som om patronlägeslås var bortkastade pengar som hellre kunde använts till kassunbyggen på lämpliga platser.
Personligen vill jag inte ha ett vapen hemma som jag varken kan vårda eller bruka utan att vara i kontakt med plutch, motsv. Borde dessutom bli lättare att bara plocka vapnet ur en kassun än att jaga plutch runt runt i jakten på nyckel för att kunna medverka vid övnings-/kursverksamhet utan dennes medverkan alt tvingas plutch fara runt på diverse samlingsplatser inför kurs/övning som totalt saknar anknytning till honom.
Lite ironi att i princip bli påprackad en knallpåk för att annan förvaringsplats saknas, för att sedan göra den obrukbar om den förvaras på samma plats, samt att ta tid från övningstillfällen för vård av personligt vapen när de flesta aktiva förband skriker om tid eller bättre använd tid.
FM logik/framförhållning i ett nötskal.
Rickard N
Oct 23 2006, 12:17
Det är en sanning med modifikation. Det är jäkligt mycket lättare att ta med 40 nycklar till en övning med en pluton, och 100 nycklar till en kompaniövning än att ta med lika många vapen.
NisseNord
Oct 23 2006, 12:37
Sedan är ju frågan hur restrektiva regelverket kommer att vara gällande när nycklarna ska lämnas ut. Om Plutonschefen inte kan vara med på en övning får han då lämna över nyklarna till sin ställförträdande, eller någon annan som ska vara med på övningen? Om det är bara några få som ska iväg på tex en skyttetävling eller ett b-styrke uppdrag, får man då själv låna nykeln kvällen innan eller måste man åka förbi chefens hem på morgonen och få vapnet upplåst? Hur ska man göra om man som plutonchef åker på semester en vecka eller två?
Det är några av frågorna som jag är mest intesserade av att få svar på. Om regleverket kommer att vara hyfsat liberalt, tex att man kan själv få låna nyckeln upp till ett dygn före och efter en övning så tror jag inte att man kommer att märka någon skilnad på de stora hela. Om det däremot är väldigt restrektivt så tror håller jag med i att det kommer att bli mycket svårare att öva.
Predikant Larsson
Oct 23 2006, 14:56
QUOTE (709 @ Jul 2 2006, 13:43 )

Ja, att vi behöver några tiotusen Ak4 ute bland civila människar är ju ett måste i Sverige 2006.
Ja, absolut.
QUOTE (Hotel Charlie One @ Jul 2 2006, 14:18 )

Eftersom man som hemvärnsman inte får ha ammunition hemma så faller argumentet att man på något vis skulle kunna ha en högre beredskap. Vad ska man använda vapnet till om man inte har nån ammunition? Hytta med och se allmänt farlig och kärv ut??
Det är därför man ska ha ammunition hemma också.
Snabbt och snärtigt.
Vill man så löser man problemen, vill man inte så hittar man fler problem...
Hade inte möjligheten till förvaring av vapnet hemma funnits skulle man inte haft några problem att ha vitala delar eller nycklar centralförvarade. Handlar bara om att skapa nya rutiner istället för att klaga. Flexibilitet i systemet uppnås lättare om man är flexibel istället för att påpeka att "såhär har vi alltid gjort" och sätta sig på tvären när saker ändras ;)
QUOTE (Born @ Oct 23 2006, 17:50 )

Snabbt och snärtigt.
Vill man så löser man problemen, vill man inte så hittar man fler problem...
@ Born
Jag håller med dig. Med tanke på att centralförvarning var ett av alternativen så var det här en bra lösning. Låt oss nu se vad som kommer att hända med detaljreglerna som kommer innan ak:n åker i sjön. Jag hoppas ju att man har stor flexibilitet i hur nycklarna skall utlämnas annars blir det merjobb.
II63
Predikant Larsson
Oct 23 2006, 18:24
Det handlar inte om motstånd mot förändring, det handlar om motstånd mot en dålig förändring. Stor skillnad.
Jag är övertygad om fördelarna med att ha ett HV med vapen och ammunition förvarad hemma. Jag ser också gärna att hemvärnet gradvis professionaliseras ytterligare och blir ännu mer av deltidsarmé än vad det redan är.
Hela den här historien är hopplöst fånig, ett utslag av medias och politikers mesmentalitet och rädsla och förakt för allt som har med det militära att göra. Visst ska man som soldat lyda order, även om jag kommer att gnissla tänder en hel del när jag lämnar in nyckeln. Som medborgare är det däremot min rätt och min skyldighet att diskutera politiska beslut, exv. på forum som detta. Det tänker jag fortsätta med.
Ett forum utan diskussioner är ett otroligt dåligt forum. Såtillvida håller jag med.
Men jag har svårt att förstå hur man kan klaga på ett beslut när man inte ens vet hur beslutet kommer se ut i praktiken. Det tyder enligt mig på att man har en förutfattad mening som är helt ogrundad (precis som alla dommedagsprofeter som klagade över att man lika gärna kunde gå och ta livet av sig nu när borgarna tagit över i regeringen, allt kommer gå åt helvete och solen kommer sluta gå upp på mornarna samtidigt som all världens elände kommer drabba oss med full kraft) då man inte ens sett resultatet av vad som beslutats.
I min lilla värld är katastrofen inte ett faktum förrän den inträffat, och jag har tagit för vana att inte ta ut varken seger eller förlust i förväg då det mesta visar sig lösas på ett ganska lämpligt sätt när allt kommer omkring. Dock tar jag ibland ut en seger i förskott, detta för att kunna glädjas åt den en gång iallafall
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.