Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skottlossning i Täby som slutat i tragik
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sir Vival
QUOTE (BJE @ Jul 6 2006, 12:56 ) *
Även om man övar på t ex ett skjutfält så innebär det inte att man kan ha centralförvaring på det fältet. Det krävs nämligen bevakning eller en insatstid på kortare tid än 60 minuter för att vapen ska få förvaras.

30 minuter t.o.m enligt uppgift jag fått nyligen...
Fk Satan
QUOTE (Sir Vival @ Jul 6 2006, 18:02 ) *
Även om man övar på t ex ett skjutfält så innebär det inte att man kan ha centralförvaring på det fältet. Det krävs nämligen bevakning eller en insatstid på kortare tid än 60 minuter för att vapen ska få förvaras.

beror på kasunen och hur den är placerad osv. så tiderna är från 15 -> 60 min
KD803
QUOTE (Sir Vival @ Jul 6 2006, 18:02 ) *

30 min gäller för skyddsnivå 3, 60 min för skyddsnivå 4. Skjutvapen får inte förvaras i lägre skyddsnivåer än så.
Nilsanders
QUOTE (Nilsanders @ Jul 6 2006, 19:03 ) *
Tydligen fler som har varit ute med AK4:an:

21-åring greps med laddad AK4
LINKÖPING.
Ett stort antal polispatruller ryckte ut till ett mindre samhälle mellan Linköping och Motala vid tretiden i natt efter att polisen fått uppgifter om att en berusad man sprang omkring utomhus med en skarpladdad AK4.

Tidigt i morse kunde en 21-åring man gripas.
- Gripandet var odramatiskt, uppger vakthavande befäl Ronny Dahlqvist vid Östgötapolisen till corren.se.

Upprinnelsen till dramat började med ett gräl. 21-åringen var på besök hos sin styvpappa, som bor på orten. Han blev osams med styvpappan och hämtade då AK4:an.
- Det är 21-åringens hemvärnsvapen som han förvarade hos styvpappan, säger Dahlqvist till tidningen.
21-åringen hotade inte styvpappan med vapnet, däremot hotade han honom verbalt innan han försvann ut.

Polisen dirigerade om flera patruller från länet, minst sju patruller skickades till orten. Tidigt i morse greps mannan utan dramatik, han satt i sin bil en bit ifrån styvpappans hus. Det laddade vapnet fanns också i bilen.

21-åringen har förts till polisstationen i Motala där han ska förhöras om händelsen. Han misstänks för olaga hot och någon form av vapenbrott, skriver corren.se.
2006-02-18

Föregicks tydligen av:

Polisen jagar man med AK4
LINKÖPING.
Ett stort antal polispatruller är på väg till ett samhälle mellan Linköping och Motala efter att polisen fått uppgifter om att en berusad man springer runt med en AK4 utomhus, uppger corren.se.

- Han har tagit sin fars AK4 från hemvärnet, berättar vakthavande befäl Ronny Dahlqvist vid Östgötapolisen för tidningen.

Sju-åtta patruller har skickats till platsen. Mannen ska inte ha hotat någon eller avlossat några skott hittills.
2006-02-18

Någon som vet om det var eget vapen eller lånat?
Nilsanders
Vapnet tillrätta men var det komplett när det stals?:

Torsby:
Automatvapen återfunnet
Publicerad 3 maj 2006 - 16:27
Uppdaterad 3 maj 2006 - 16:28
Den AK4 som försvann från en hemvärnsman i Torsby under påskhelgen, har nu hittats.
Polisen hittade också ett hagelgevär och ett salongsgevär som stals vid ett inbrott i Sörmark.
De två personer som suttit häktade misstänkta för stölden av AK4:an, misstänks också för den andra vapenstölden, tillsammans med fler inblandade.
Fk Satan
QUOTE (Nilsanders @ Jul 6 2006, 19:16 ) *

Torsby:
Automatvapen återfunnet
Den AK4 som försvann från en hemvärnsman i Torsby under påskhelgen, har nu hittats.
Polisen hittade också ett hagelgevär och ett salongsgevär som stals vid ett inbrott i Sörmark.
De två personer som suttit häktade misstänkta för stölden av AK4:an, misstänks också för den andra vapenstölden, tillsammans med fler inblandade.

1 FM-vapen, 2 civila vapen.....
Raptor
QUOTE (BJE @ Jul 4 2006, 16:26 ) *
Nej, det finns ingen enskild person som har ett behov av vapen hemma.
Så långt verkar vi vara överrens.

Staten hade kunnat ålägga klubbarna ansvar för att förvara vapnen de ger licens för. Men någonstans måste jag angripa problemet logiskt. Klubbarna äger inte vapnen. De lånar inte ut medlemmarnas vapnen. De tilldelar inte vapnen någon. Tre ganska viktiga punkter som skiljer sig markant från FM ställning.

En personlig tanke är dock att centralförvaring av medlemmarnas pistoler inte är så långt borta som det låter. Polisen skruvar årligen åt tumskruvarna när det gäller vapenägandet för privatpersoner så i en inte allt för avlägsen framtid så...

Som den nuvarande lagstiftningen är utformad så är det ägaren till vapnet som svarar för förvaringen. Jägaren äger vapnet, därför står han för säker förvaring. Likså för pistolskytten. Staten äger AK-4:orna ergo blir staten skyldig att förvara dessa på ett säkert sätt.

Om Hv inte får ha någon ammunition till bössan hemma så kan han rimligen inte bedriva något skytte med AK-4 utanför ordinarie övningstid. Detta gör att hans behov av att ha AK-4 i hemmet (bortsett från logistiska som jag kan medge undantag för) är mindre än sportskyttar/jägare som skjuter oftare.

Jag vidhåller att ett vapenskåp borde vara ett naturligt steg för all vapenförvaring i hemmet. Hv-männen har ett undantag (eller omfattas av ett annat regelverk, vilket som) som jag inte håller med om. Jag förstår den ekonomiska aspekten av det men ett vapenskåp behöver inte heller vara hysteriskt dyrt. FM borde kunna subventionera det på något sätt, åtminstone delvis.

Hur ställer du dig till centralförvaring av vapenlåsnycklarna?
Hur ställer du dig till centralförvaring av AK-4 där det är möjligt?

QUOTE (BJE)
En HV-man har fått tuppjuck. En av 30000 blir 0,03 promille. Ska det få påverka regelverket för vapenförvaring?
I allra högsta grad. Om incidenten hade kunnat förhindras av att man centralförvarade nycklarna till vapenlåsen (en justeringen av vapenförvaringen alltså), vore inte det en ganska liten uppoffring för att försvåra sådana här saker att inträffa?

Det försvåras för vapenägare i samhället både för pistolägare och jägare. Skytteklubbar får högre krav på sina larmsystem. Polisen är mycket restriktiv med licenser. Detta har jag märkt under den tiden jag varit medlem i skytteklubbar. Dock har detta inte följt Hv av någon anledning och jag förstår inte det. AK-4 är stöldbegärlig och farlig, varför skulle inte den förvaras på ett liknande sätt som jaktgevär och pistoler i det civila samhället?
Ing
QUOTE (Fk Satan @ Jul 6 2006, 19:28 ) *
QUOTE (Nilsanders @ Jul 6 2006, 19:16 ) *

Torsby:
Automatvapen återfunnet

1 FM-vapen, 2 civila vapen.....

Behöver FM bjuda på någonting sådant här?

Edit: Det har ingen betydelse om det sitter ett vapenlås i vapnet, det ser precis lika farligt ut ändå, och skapar likadana tråkiga rubriker när/om folk är ute och viftar med dem. Nycklar in borde DEFINITIVT vara gjort sedan länge.
Fk Satan
@Ing

Du vet vad jag anser. Det jag anser och tycker är varje fall där ett av FM vapen har skapat en skada eller dödsfall för den egna befolkningen är ett felaktigt nyttjande av FM vapen. Min grundinställning är att vi i sverige aldrig skall falla offer för FM vapen om vårt syfte inte är att skada vårt land. Detta gäller oavsett om det är vpl, uof eller Hv som håller i vapnet. Efter varje händelse är det naturligt att utreda och förändra systemet för att undvika att svenska hederliga medborgare skadas av FM vapen. Men hur långt kan vi gå för att skydda oss? Vilka andra hot och problem kan vi skapa? Är det verkligen vapnen som är roten till det onda eller är det ett annat systemfel som finns?

Så att rusa iväg och skapa panikregler för detta anser jag vara fel lösning. Utan väl genomtänkta förändringar tycker jag är en bättre lösning.
KD803
QUOTE (Raptor @ Jul 6 2006, 20:11 ) *
Staten hade kunnat ålägga klubbarna ansvar för att förvara vapnen de ger licens för. Men någonstans måste jag angripa problemet logiskt. Klubbarna äger inte vapnen. De lånar inte ut medlemmarnas vapnen. De tilldelar inte vapnen någon. Tre ganska viktiga punkter som skiljer sig markant från FM ställning.

Visst är det skillnad mellan pistolskytteföreningar och FM. Den ena är en sammanslutning av privatpersoner som har skytte som fritidsintresse, den andra är en samhällsviktig institution.
Om Hv inte får ha någon ammunition till bössan hemma så kan han rimligen inte bedriva något skytte med AK-4 utanför ordinarie övningstid. Detta gör att hans behov av att ha AK-4 i hemmet (bortsett från logistiska som jag kan medge undantag för) är mindre än sportskyttar/jägare som skjuter oftare.

Såvida inte sportskyttarna/jägarna skjuter i hemmet så ser jag inte hur det argumentet hänger ihop...
Jag vidhåller att ett vapenskåp borde vara ett naturligt steg för all vapenförvaring i hemmet. Hv-männen har ett undantag (eller omfattas av ett annat regelverk, vilket som) som jag inte håller med om. Jag förstår den ekonomiska aspekten av det men ett vapenskåp behöver inte heller vara hysteriskt dyrt. FM borde kunna subventionera det på något sätt, åtminstone delvis.

Du menar alltså att HV-männen skulle betala för att de frivilligt engagerar sig i en samhällsfunktion?

Inte som det fungerar idag. Jag vet hur mycket tid och kraft som går ut på att hantera det fåtal AK4 som idag är kassunförvarade för att deras innehavare inte har en godkänd bostad. Jag vet också att det i vissa fall förekommer tillfälliga utlån av AK4 från instruktörer därför att det inte fungerar att få ut de kassunförvarade vapnen eftersom då skulle övningsbudgeten gå åt till att betala för vapentransporterna istället för övningen... Hela systemet bygger på att det stora majoriteten av vapnen förvaras av den enskilde.
I allra högsta grad. Om incidenten hade kunnat förhindras av att man centralförvarade nycklarna till vapenlåsen (en justeringen av vapenförvaringen alltså), vore inte det en ganska liten uppoffring för att försvåra sådana här saker att inträffa?

Nej. Det är precis samma sak som t ex Vägverket när de avgör hur mycket pengar de lägger ner på vägarna. De får inte kosta hur mycket som helst, även om man vet att den besparingen kommer att leda till att fler dör i trafiken. På samma sätt är det med vapenförvaringen, det blir en avvägning mellan kostnad och effekt.
Det försvåras för vapenägare i samhället både för pistolägare och jägare. Skytteklubbar får högre krav på sina larmsystem. Polisen är mycket restriktiv med licenser. Detta har jag märkt under den tiden jag varit medlem i skytteklubbar. Dock har detta inte följt Hv av någon anledning och jag förstår inte det. AK-4 är stöldbegärlig och farlig, varför skulle inte den förvaras på ett liknande sätt som jaktgevär och pistoler i det civila samhället?

Den stora skillnaden är att i ena fallet så är det privatpersoner som ägnar sig åt sin fritidssysselsättning. I det andra så är det samhället som ägnar sig åt sin verksamhet. Jag finner det fullkomligt naturligt att regelverket skiljer sig för dessa två grupper.
Vc_90
En HV-man har fått tuppjuck. En av 30000 blir 0,03 promille. Ska det få påverka regelverket för vapenförvaring?

Bevisar typ enbart att allt går att visa med statistik.

6-700 personer dör på vägarna varje år. Tveksam till om det ens är mätbart hur stor del av alla resor det är.
Likt förbaskat är det människor som DÖR i trafiken och som DÖR pga att Peter 40 år tycker det är kul att ha ett vapen hemma och inte orkar masa sig upp i tid när det är dags för övning.
Jag vet att ni lindar in det i andra förklaringar men jag tycker inte de håller.

Centralförvaring är det enda vettiga.
DaRaven
QUOTE (Vc_90 @ Jul 6 2006, 22:29 ) *

Bevisar typ enbart att allt går att visa med statistik.

6-700 personer dör på vägarna varje år. Tveksam till om det ens är mätbart hur stor del av alla resor det är.
Likt förbaskat är det människor som DÖR i trafiken och som DÖR pga att Peter 40 år tycker det är kul att ha ett vapen hemma och inte orkar masa sig upp i tid när det är dags för övning.
Jag vet att ni lindar in det i andra förklaringar men jag tycker inte de håller.

Centralförvaring är det enda vettiga.

Och hur många dör p.g.a. att Hemvärnet inte centralförvarar vapen?
Vc_90
QUOTE (DaRaven @ Jul 6 2006, 22:32 ) *

Jag har inte statistik i exakta siffror, däremot är det inte första gången vi har en sån här debatt.

Men vi kan ju vänta...
DaRaven
QUOTE (Vc_90 @ Jul 6 2006, 22:42 ) *
QUOTE (DaRaven @ Jul 6 2006, 22:32 ) *

Jag har inte statistik i exakta siffror, däremot är det inte första gången vi har en sån här debatt.

Men vi kan ju vänta...

Om den inte redan hade varit försumbar så hade vi nog inte fått ha ett enda vapen ute...
Fk Satan
@Vc90

jag citerar Hv-chefen

-Vi får inte hamna i en situation där vi tar bort ett hot och skapar ett annat, det vill säga att vi genomför stora vapentransporter i landet varje gång det är övning. På många platser i landet kan det vara frågan om upp till 30 mil av vapentransporter och det är inte önskvärt, tycker Ekenberg.
Vc_90
QUOTE (Fk Satan @ Jul 6 2006, 22:51 ) *
@Vc90

jag citerar Hv-chefen

-Vi får inte hamna i en situation där vi tar bort ett hot och skapar ett annat, det vill säga att vi genomför stora vapentransporter i landet varje gång det är övning. På många platser i landet kan det vara frågan om upp till 30 mil av vapentransporter och det är inte önskvärt, tycker Ekenberg.

30 mils vapentransport?

Låt vara att jag kanske är en sån där trångsynt typ från södra Sverige. Men 30 mil??? surprise.gif
Har Sverige hemvärnsförband på nordpolen?

Jag inser att det är ett problem med dessa transporter.
Alternativ 1 kan vara att få bort majoriteten av vapnen i hemmen genom att enbart låta IP ha sina vapen ute. Övriga får vid årets enda övningstillfälle antingen sätta sig i bilen någon timme, eller så får man ha en vapentransport för årets enda övning..

Alternativ 2 kan vara att vi tar ett majoritetsbeslut och anpassar reglerna efter de förutsättningarna som gäller för majoriteten av hemvärnsmännen. Det stora flertalet vapen i hemmen finns trots allt i södra Sverige i tätbefolkade områden.
Den som gnäller på centralförvaring i södra Sverige är enbart lat. Blir det så att vi tappar ett par förband i Norrland, tuff skit, men det är sällan det går att få lösningar som passar alla.
KD803
QUOTE (Vc_90 @ Jul 6 2006, 23:21 ) *
30 mils vapentransport?

Låt vara att jag kanske är en sån där trångsynt typ från södra Sverige. Men 30 mil??? surprise.gif

Titta på en Sverigekarta och rita ut var fredsförbanden ligger numera. Det finns tämligen stora delar av Sverige som har sådana avstånd, ja.
Övriga får vid årets enda övningstillfälle antingen sätta sig i bilen någon timme, eller så får man ha en vapentransport för årets enda övning..

Jättebra lösning i Skåne där man kommer tvärs över landet på en timme... Men i Sverige så är läget ibland annat.
Alternativ 2 kan vara att vi tar ett majoritetsbeslut och anpassar reglerna efter de förutsättningarna som gäller för majoriteten av hemvärnsmännen. Det stora flertalet vapen i hemmen finns trots allt i södra Sverige i tätbefolkade områden.
Den som gnäller på centralförvaring i södra Sverige är enbart lat. Blir det så att vi tappar ett par förband i Norrland, tuff skit, men det är sällan det går att få lösningar som passar alla.

Alternativ 3: följ de befintliga reglerna...
Raptor
QUOTE (BJE)
Såvida inte sportskyttarna/jägarna skjuter i hemmet så ser jag inte hur det argumentet hänger ihop...
En sportskytt/Jägare kan gå och skjuta när han vill. En Hv-man är bunden av övningstiden. En sportskytt kan tävla över hela Sveriges avlånga land. Se på alla inbjudningar på din lokala skjutklubb för uppslag. En jägare kan behöva åka långt för att komma in i ett lämpligt jaktlag o.s.v.

QUOTE (BJE)
Du menar alltså att HV-männen skulle betala för att de frivilligt engagerar sig i en samhällsfunktion?
Korrekt. Jag betalade för skott och deltagande i en FBU övning. Tycker inte det är så långsökt. Subventionering är en lösning. Avbetalning en annan. Jag har sett godkända vapenskåp för 3 000 kr här nere i Malmö i alla fall. Känns inte helt orealistiskt.

QUOTE (BJE)
Nej. Det är precis samma sak som t ex Vägverket när de avgör hur mycket pengar de lägger ner på vägarna. De får inte kosta hur mycket som helst, även om man vet att den besparingen kommer att leda till att fler dör i trafiken. På samma sätt är det med vapenförvaringen, det blir en avvägning mellan kostnad och effekt.
Känns för mig inte särskilt relevant för exemplet om centralförvaring av nycklar. Exakt vad är den enorma omkostnaden? Skulle inte ett liv vara värt "böket" med att du lämnar nyckeln till ansvarig person efter övningen? Jag förstår din poäng men den blir för mig lite väl drastiskt mot bakgrund av att din grp-chef har nyckeln (eller annan lämplig person) istället för du själv.

QUOTE (BJE)
Den stora skillnaden är att i ena fallet så är det privatpersoner som ägnar sig åt sin fritidssysselsättning. I det andra så är det samhället som ägnar sig åt sin verksamhet. Jag finner det fullkomligt naturligt att regelverket skiljer sig för dessa två grupper.
OK, jag håller inte med dig men det är din åsikt och det får jag acceptera.
corneliu

(Fk Satan @ Jul 6 2006, 22:51 )

@Vc90

jag citerar Hv-chefen

30 mils vapentransport?

Låt vara att jag kanske är en sån där trångsynt typ från södra Sverige. Men 30 mil???

Vadå? Jag räknade precis ut ( med hjälp av Eniros kartsystem) att om jag själv skulle hämta mitt centralförvarade vapen och åkte till mitt lokala skjutfält, skulle jag tillryggalägga uppemot 20 mil! För att sedan när övningen var slut tillryggalägga ytterligare 20 mil till!
Jag bor i Stockholms län och detta är en av anledningarna till att jag inte anser att centralförvaring av alla vapen är aktuellt!!!!
Jag kan tänka mig hur det ser ut för de som dessutom har längre sträckor att köra!
Man kan ju räkna ut också hur mycket tid som går åt, eller vad FM skulle gilla reseräkningarna? Eget fordon 40 mil, någon som vet vad ersättningen är idag för en mil med egen bil?

Nordpolen? NEJ! Det räcker med att åka inom Stockholms län för att komma upp i det antalet mil!!!
Sir Vival
QUOTE (BJE @ Jul 6 2006, 21:53 ) *
Inte som det fungerar idag. Jag vet hur mycket tid och kraft som går ut på att hantera det fåtal AK4 som idag är kassunförvarade för att deras innehavare inte har en godkänd bostad. Jag vet också att det i vissa fall förekommer tillfälliga utlån av AK4 från instruktörer därför att det inte fungerar att få ut de kassunförvarade vapnen eftersom då skulle övningsbudgeten gå åt till att betala för vapentransporterna istället för övningen... Hela systemet bygger på att det stora majoriteten av vapnen förvaras av den enskilde.
Hur mycket tid läggs inte av kompanichef/-ledning på vapeninventering och "onödiga" hembesök?
Tid som skulle kunna läggas på förbandsutveckling.

Som sagt, flytta utbildning till "centralorten" och öva på typobjekt och SOP som inte är geografiskt avhängigt.
En differentiering av förvaringsbestämmelser beroende på om det finns möjlighet till kasunförvaring och om man anser att "glesbygden" (läs: glest mellan folk och möjliga förvaringsplatser) även framöver skall försvaras.
"Sunda"/genomtännkta rutiner vid kasunförvaring - köbildning á la Moskva, tidigt 80-tal är bara en systemeringsfråga och lite vilja till att tänka kreativt.

Kanske är KFÖ-veckan inte så tokig...
Kingecho1
Alltså jag måste undra alla ni som är emot någon form av centrallagring av vapnen är ni det även om man bortser från alla problem? Tänk er att HV vann på lotto och det ekonomiska var löst. FM öppnade upp gamla regementen så att de fanns hyfsat nära alla i hela sverige och detachement skapades på de mest avlägsna platser. Dessutom så uppfinns en tidsmaskin så att tiden står stilla vid alla resor och ett supersystem finns vid hot mot Sverige som gör att alla HV-soldater har sitt vapen och utrustning vid sig inom max 15 minuter även om man är hos mormor på besök 40 mil bort. Det känns lite som att det finns ett enormt motstånd mot att ta bort vapnen från hemmen oavsett vilka åtgärder som kan göras!!!

Hur svårt ska det för övrigt vara att enas om att ett första steg är att i de fall där det är genomförbart att centrallagra vapnen så bör man göra det. Att börja med att de som bor inom 3 mil till ett regemente kan lämna in vapnen där exempelvis?

Sen får jag tydligen fråga igen. Måste man ha ett personligt vapen när man genomför lösskjutningar? Och hur stor del av övningarna är lös- resp. skarpskjutningar?

FN1.gif
Vc_90
QUOTE (corneliu @ Jul 7 2006, 00:44 ) *
Vadå? Jag räknade precis ut ( med hjälp av Eniros kartsystem) att om jag själv skulle hämta mitt centralförvarade vapen och åkte till mitt lokala skjutfält, skulle jag tillryggalägga uppemot 20 mil! För att sedan när övningen var slut tillryggalägga ytterligare 20 mil till!
Jag bor i Stockholms län och detta är en av anledningarna till att jag inte anser att centralförvaring av alla vapen är aktuellt!!!!
Jag kan tänka mig hur det ser ut för de som dessutom har längre sträckor att köra!
Man kan ju räkna ut också hur mycket tid som går åt, eller vad FM skulle gilla reseräkningarna? Eget fordon 40 mil, någon som vet vad ersättningen är idag för en mil med egen bil?

Nordpolen? NEJ! Det räcker med att åka inom Stockholms län för att komma upp i det antalet mil!!!

Så du bara måste åka till regementet längst bort för att sen åka till skjutbanan som ligger absolut närmast ditt hem?

Hur du får ihop 20 mil inom Stockholms län fattar jag inte. Om de inte har gjort Stockholms län VÄLDIGT mycke större sen jag kollade senast.

Själv har jag gjort mina år inom HV i Gbg, där hade 95% av min pluton (IP) sina vapen centralförvarade. Innebar absolut inga problem alls varken vad gäller ut/inlämning vapenvård eller liknande. Så det fungerar alldeles ypperligt om man vill.

BJE>> Apropå Sveigekarta, ta en och fundera på vart folk bor nånstans. Nej, jag bor inte i Skåne.
Och det befintliga reglerna verkar ju funka skitbra! Malajn.gif

Jag har inget intresse av att ställa till problem för nån. Men jag tycker att det gnälls lite väl mycket på bekvämlighetsaker (Nej, jag tycker inte man skall åka 30 mil)
Ett logistikproblem går att lösa, det är inte alltid en trasig människa gör det.

Ha gärna vapnen hemma, men då skall samma krav gälla vad gäller förvaring/kunskap etc som för vapenlicens.
Raffsec
Jag har inget emot att centralförvara bössan men då ska det vara vettiga avstånd. Som det är nu så har jag ca 5mil till närmsta regemente. Låter kanske inte så mycket men det är en hel del när man som jag och många andra i mitt kompani saknar bil.
pappa6116
Såpass i debatten kan jag sammanställa att frågan gäller centralförvaring kontra nuvarande system,
några var ju inne på (Aftonbladet bla) att förvara AK4 i ett vapen skåp... banghead.gif det gör ju ingen faktisk skillnad ( det är ju (förhoppningsvis!!??) HV soldaten som stoppade in EHV i vapenskåpet som har tillgång till koden/nyckeln. Personligen så tror jag att om nu Högkvarteret beslutar om central förvaring av EHV så kommer en stor del av de 30,000 HV soldaterna "tolka" det som ett stor misstroende röst gentemot dem, vilket i sin tur kommer att leda till en betydligt glesare i leden faktor...

Mina 5 ören...
CP2
"Centralförvara" slagstiftet, delas ut till resp soldat när han/hon ska ha ut ammunition. Eftersom jag inte tror att ett slagstift är nån vitalalare vapendel kan de samlades stiften förvaras hos närmre högre chefs hem, lägst PC.

Var det inte så de löste problemet i Norge efter en liknande händelse?
KD803
QUOTE (Raptor @ Jul 6 2006, 23:59 ) *
QUOTE (BJE)
Korrekt. Jag betalade för skott och deltagande i en FBU övning. Tycker inte det är så långsökt. Subventionering är en lösning. Avbetalning en annan. Jag har sett godkända vapenskåp för 3 000 kr här nere i Malmö i alla fall. Känns inte helt orealistiskt.

Nu gör du ett vanligt misstag, du blandar ihop frivilligorganisationerna med HV. De förra är föreningar (precis som pistolskytteföreningarna) som har en särskild relation med FM. Det senare är en del av HV. Det är lika rimligt att kräva att utlandsstyrkans soldater ska köpa sin egen utrustning som att kräva att HV-männen ska köpa vapenskåp.
QUOTE (Raptor @ Jul 6 2006, 23:59 ) *
QUOTE (BJE)
OK, jag håller inte med dig men det är din åsikt och det får jag acceptera.

Du måste väl ändå hålla med om att det är skillnad på privatpersoners skytteintresse och samhällets våldsapparat?
Bolle
QUOTE (Kingecho1 @ Jul 7 2006, 01:30 ) *
Alltså jag måste undra alla ni som är emot någon form av centrallagring av vapnen är ni det även om man bortser från alla problem?

Ja, själv tycker jag att det är en förtroendefråga. Tar de bössan så litar de inte på oss och isåfall ska de inte låta oss vara med alls. Jag vill iallafall inte vapenöva med folk som man inte kan lita på.
I sammanhanget kan det vara värt att nämna det igår kom ett brev till Bolle.
Där påstods det i skarpa ordalag att jag inte uppfyllt kraven på vapenkontroll och att mitt vapen därför var försett med skjutförbud. Detta är naturligtvis snicksnack, särskilt som det redan för ett par månader sedan gick ut liknande pålagor till ett antal av mina medsoldater(men inte till mig) vilka sedan av närmaste befäl uppmanades strunta i breven eftersom nån klantat sig inom administrationen. dry.gif Dessutom tar jag illa vid mig av att ta emot plötsliga hot om polisanmälan utan föregående varning, jag är en extremt laglydig individ.
Poängen är att man inte från skrivbordshåll klarar av det pappersarbete som man har idag. Nån som tror att det blir bättre med jätteapparaten "kontroll av inlämning/utlämning i samband med varje övning"? brow.gif
Tar de vapnen så blir väl nästa steg att dela ut plastnycklar till paradiset istället, sen kan vi alla agera iranska minröjare framför tremånadersvärnpliktiga eller vilka som nu förväntas försvara världsfreden! bash.gif
/Bolle
DaRaven
Alltså jag måste undra alla ni som är emot någon form av centrallagring av vapnen är ni det även om man bortser från alla problem? Tänk er att HV vann på lotto och det ekonomiska var löst. FM öppnade upp gamla regementen så att de fanns hyfsat nära alla i hela sverige och detachement skapades på de mest avlägsna platser. Dessutom så uppfinns en tidsmaskin så att tiden står stilla vid alla resor och ett supersystem finns vid hot mot Sverige som gör att alla HV-soldater har sitt vapen och utrustning vid sig inom max 15 minuter även om man är hos mormor på besök 40 mil bort. Det känns lite som att det finns ett enormt motstånd mot att ta bort vapnen från hemmen oavsett vilka åtgärder som kan göras!!!

Om jag får mitt vapen i handen när jag kommer till övning, oavsett var i terrängen vi ska öva just den dagen och ingen större del av övningstiden försvinner - då skulle jag jubla och tacksamt lämna in min Ak4.

Jag har absolut inget perveterat behov av att ha ett automatvapen hemma, tvärtom - det är klart olustligt att ha det hemma. MEN det är fortfarande oändligt praktiskt, i alla fall jämfört med den kasunförvaring som Upplands- och Västmanlandsgruppen har i dag.

Den som är med i Hemvärnet för att få ha ett vapen hemma är naturligtvis den sista som vi vill ha med i firman...
II63
QUOTE (Vc_90 @ Jul 7 2006, 06:50 ) *
Ha gärna vapnen hemma, men då skall samma krav gälla vad gäller förvaring/kunskap etc som för vapenlicens.

@VC90
Kraven för att få vapenlicens på ett jaktvapen är idag skrattretande lågt till alla er som nu kommer att skrika i högan sky så är det så att om man tror att man kan jaga bara för att man tagit jägarexamen så tror man fel. Det man får när man tagit jägarexamen är en grund. Det är sen det börjar..... Det kan jag med gott samvete säga efter att ha jagat i 25 år.

Att du kan jämföra jägarexamen som är på 150 timmar teori samt ett litet praktiskt skjutprov med en GU på minst 3,5 månader är för mig en gåta men du kanske kan vidareutvekla ditt resonemang.

Under jägarexamen får du reda på vad lagstiftningen säger sen är det upp till den enskilde att följa lagar och förordningar. Detsamma gäller för när du antas till hemvärnet då får du också regler förklarade för sig men det är upp till den enskilde att följa reglerna.

Det som är en stor fördel med försvaret är att det är betydligt lättare att aväpna en hemvärnssoldat än det är att dra in en licens för en jägare. det räcker inte med en misstanke för att återkalla en licens utan man måste vara dömd för ett brott för att återkalla licensen. För en hemvärnssoldat räcker det med misstanke att det inte står rätt till så avväpnas man.

Om man skall se till farlighetsfaktorn så kan man ställa till ett precis lika stort elände med ett jaktvapen.
II63
Isgubbe
Behöver vi ett hemvärn överhuvud taget idag? Den bästa lösningen på vapenfrågan kanske vore att helt avskaffa HV? rolleyes.gif
Rokare
Som den Maverick jag är måste jag hålla med Iceman.

I nuläget diskuterar vi hotet av vapen hos HV mannen vs. Nya hot som VapenTP eller Långt reseavstånd.

Personligen ser jag hellre att HV försvinner. Jag vet att det finns folk inom FM som gärna omfördelar medel så att de få uppdrag genomför med skarpa vapen lastas över på MP/Säk, Polis, Falk eller Tre Lingon.. När genomförde HV en insats sist där de var tvungna att ha vapen samt där inte något annat förband hade kunnat lösa detta givet att merkostanden finansierades ur den existerande HV Budgeten.

Visst, stöd till samhället är en uppgift där HV kan fylla en roll, men är det HV av idag med AK4 hemma som behövs för detta? Vidare, föreligger det idag eller inom överskådlig framtid ett sådant hot mot sverige så att man kan motivera vapen hos soldaten och de existerande insatstiderna inkl. skarpt vapen...

Antingen så fortsätter vi lalla runt med HV på det sätt vi har det med allt vad det innebär av risk för mediaexponering, eller så ser vi över vht och säksituationen och gör bedömningen att vi kanske skall försöka lösa det hela med andra förband som får ta del av budget och på så sätt även skapa övningstillfällen...

Vi bör nog slutligen funderar på att ta tillbaka våra 12/80 förband.. om HV skall stå emot trupp på land får vi väl även försöka slå den på vägen hit? För det är väl ingen som på allvar tror att HV skall lösa någon form av uppgift inom ramen av terroristhotet? Vad gäller terrorism så kommer ytterst få enheter i sverige att agera på förhand och HV är INTE ett av dem...

GMY
eskil
Jag vet att frågan var ställd till BJE, men jag delar gärna med mig av min åsikt i frågan också.

+ Transport av nycklar kräver inte eskort.
+ Kräver inte en stor och dyr kasun utan går bra att låsa in i ett säkerhetsskåp.
- Förhindrar till viss del vård av vapnet i hemmet.
- Slarvig hemvärnssoldat kanske inte låser vapnet innan han/hon lämnar in nyckeln.

Ja, det är smidigare än centralförvaring av hela vapen.

Jag har min AK centralförvarad, och ja det funkar, men det är ett jäkla besvär.

Om man absolut måste förhindra att hemvärnssoldater har funktionsdugliga vapen hemma så skulle jag föredra centralförvaring av underbeslagen.

+ Man kan vårda hela vapnet utom just underbeslaget.
+ Det syns på vapnet att det är obrukbart.
+ Jag behöver inte nödvändigtvis leta upp just mitt underbeslag i en hög med hundra stycken, utan jag kan ta första bästa om det behövs.
Ing
QUOTE (Rokare @ Jul 7 2006, 10:37 ) *
Vi bör nog slutligen funderar på att ta tillbaka våra 12/80 förband.. om HV skall stå emot trupp på land får vi väl även försöka slå den på vägen hit? För det är väl ingen som på allvar tror att HV skall lösa någon form av uppgift inom ramen av terroristhotet? Vad gäller terrorism så kommer ytterst få enheter i sverige att agera på förhand och HV är INTE ett av dem...

Du har ju missuppfattat och inte läst hela tråden.
Folk har sin AK4 hemma för att kunna öva, inte på grund av någon beredskap.

Vi har alltså MYCKET god ... övningsberedskap!
larsev
QUOTE (Fk Satan @ Jul 6 2006, 22:51 ) *

@Vc90

jag citerar Hv-chefen

30 mils vapentransport?

Jag inser att det är ett problem med dessa transporter.
Alternativ 1 kan vara att få bort majoriteten av vapnen i hemmen genom att enbart låta IP ha sina vapen ute. Övriga får vid årets enda övningstillfälle antingen sätta sig i bilen någon timme, eller så får man ha en vapentransport för årets enda övning..

Du kanske skulle titta till Elfsborgsgruppens, som du tillhör om du är med i HV och bor i Göteborg, geografiska utbredning. Jag har soldater som bor i Tranemo kommun och har cirka 14 mil in till FSC i Göteborg. sad.gif
Elfsborgsgruppen är inte detsamma som Göteborg fastän många göteborgare vill tro detta.
Hornet
Varför måste centralförvaring ske på ett regemente då?
Fins väl andra platser att centralförvara på? Jag har mitt i en Kasurnby men inte är det i närheten av något regemente inte...
san
30 mils vapentransport?

Uuuh, nää, men för att ta en kort geografilektion så är det ungefär 30 mil mellan Stockholm och Sundsvall, sen 30 till från Sundsvall till Umeå, sen 30 till från Umeå till Luleå (och 3 mil från Luleå till Boden), sen 30 till från Luleå till Kiruna, och vi är inte vid riksgränsen än.

Omsatt i södra-sverige termer: 30 mil är som att ordna centralförvaring för Stockholmsområdet nånstans i skogen norr om Tranås (norra småland). Eller, som att centralförvara Malmös grejor norr om Nässjö (också småland)

Om vi ska ha ett hemvärn eller inte har jag en åsikt om, men inte i den här tråden. Det beslutet ligger för övrigt långt över min lönegrad (det gäller förmodligen dom flesta här).

Ett 'blygsamt förslag': Vi kanske ska ta och lägga ner hela försvarsmakten och hyra in valfritt PMC för dom utlandsmissioner vi anser att vi behöver göra? Säkerhetsläget är ju lugnt 'inom överskådlig framtid' och vi skulle slippa förvara otäcka automatvapen inom landets gränser överhuvudtaget.

Eller också inte.

Jomen dåså. Då vet jag. brow.gif bash.gif
Hans Engström
QUOTE (Vc_90 @ Jul 7 2006, 06:50 ) *
Hur du får ihop 20 mil inom Stockholms län fattar jag inte. Om de inte har gjort Stockholms län VÄLDIGT mycke större sen jag kollade senast.

Visserligen är man ju kvartermästare (tf numer, avvecklar), så det blir ju lite extra mek. Men jag debiterar 312km minimum för större övningar. Jag har precis 104 km tur och retur till LG från söderförort. För att säkerställa att allt man beställt finns är oftast både jag och tf kompchef på LG på fredagen innan stängning. Sedan dit på lördag för hämtning vapen/understödsvapen och övningen (lägg till mil om vi övar annorstädes) , återlämning sker på måndagen. Visst kan man få saker i nätbur, men då finsn det ingen möjlighet att revidera om ngt inte finns tillgägngligt, och markavdelningen kan glömma nycklar etc.

Centralförvaring innebär även att kassun skall öppnas. Hos oss har 4 personer tillstånd att öppna kassun. En av dom saknar bil, en jobbar i Uppsala. Vi andra måste dela på alla in och utlåsningar, vilket leder till att när vissa kommer på att dom ska på kurs och behöver sitt vapen som är inlåst, så kan det vara så att det är olösligt.
KD803
QUOTE (Hornet @ Jul 7 2006, 11:49 ) *
Varför måste centralförvaring ske på ett regemente då?
Fins väl andra platser att centralförvara på? Jag har mitt i en Kasurnby men inte är det i närheten av något regemente inte...

Visst kan man centralförvara utanför ett fredsförband. Bara en insatsstyrka kan vara där inom 30 eller 60 minuter beroende på skyddsnivån. I undantagsfall så kan polis anlitas istället för insatsstyrka från FM, men jag tvivlar starkt på att polisen är intresserad av en sådan lösning.
II63

Japp kan inte mer än hålla med dig, då FM verkar ha det som signum att skriva regler som passar alla men i vekligheten inte passar någon.

Men för att återgå till det här med centralförvaring så går det inte att applicera överallt med hänvisning till att HV är ett FG 1 förband.

Allternativet är att hyra in valfritt vaktbolag som sköter vårt territorriella försvar. vilket inte jag ser som ett allternativ

II 63
Axial
Alltså jag måste undra alla ni som är emot någon form av centrallagring av vapnen är ni det även om man bortser från alla problem? Tänk er att HV vann på lotto och det ekonomiska var löst. FM öppnade upp gamla regementen så att de fanns hyfsat nära alla i hela sverige och detachement skapades på de mest avlägsna platser.
(---)

Om det ekonomiska inte var några problem alls skulle jag lösa det som följer:
Börja från början med logistiken:
En EUR-pall har måtten 120*80 cm och en Ak4 är 104,5 cm lång, 4,5 cm bred och 22 cm hög (utan rödpunktsikte, enligt SoldF.com faktasida).
Detta innebär att vi, på en lastpall, kan bygga ett facksystem där varje vapnen för varje hemvärnsgrupp ledigt ryms på pallen. Vill vi spara ytterligare på höjden lägger vi underbeslagen bredvid vapnen.
Bottenvarvet på lastpallen är 4. grupps vapen, andra varvet är 3. grupps vapen osv och toppvarvet (femte varvet) är plutonsstabens vapen). På det sättet har vi en hel plutons eldhandvapen på en pall. Dessa varv byggs så att de är bärbara var för sig. En liknande lösning skapas för varje plutons understödsvapen och en tredje pall ska innehålla förstahandsbehovet av ammunition till alla vapen. På detta sätt har vi skapat ett hållbart transport- och förvaringssystem där varje pluton aldrig behöver mer än 3 pallplatser på ett lasbilsflak. De går dessutom att hantera med vanliga truckar och handpallvagnar.

Till en övning i djupaste fred kanske 3. kompani bara vill ha sina eldhandvapen och då blir det en ruskigt smal sak för FMLog personal att lasta de lastpallarna på en lastbil och köra ut till övningsplatsen. Utlämningen går till som så att kompaniet ställer upp i ordning med plutonsstaben ur 1. pluton först, därefter 1 grupp ur 1.pluton osv. Förrådspersonalen drar fram respektive plutons pall på lastbilens bakgavellift och så kommer grupperna fram i tur och ordning, lyfter av sitt varv och flyttar sig till en plats bredvid lastbilen där man plockar ihop vapnen. Om inte gris-karlsson i 1. grupp är med i övningen får hans vapen ligga kvar. När 1.pluton har fått sina vapen går respektive grupp tillbaka med sina "varv" och staplar dem på pall igen varvid förrådspersonalen drar in den plutonspallen i lastbilen och drar sedan fram 2. plutons pall och så rullar det på så tills kompaniet fått sina vapen.
Inlämning efter övning sker i omvänd ordning.

För att ha järnkoll på vart varje vapen befinner sig i transportkedjan kan man använda sig av RFID-teknik med RFID-tags på varje vapen och avläsningsbågar i lastbilen. Då vet man på ögonblicket om vapnet är a) kvar i förvaring, B) på lastbilen eller c) utlämnat.

Genom att alltid öva efter detta mönster kommer vi i hemvärnet att slipa av alla kanter i hanteringen.
Tanken är vidare att vapnen alltid ska komma till hemvärnsmannen, så är det 45 mil mellan centralförvaringen och kompaniets övningsplats så får vapentransporten helt enkelt börja köra tidigare. Då blir det inte så stor tidsåtgång för hemvärnets del. Eskorten löses på lokalt lämpligast sätt, genom polis, väktarfirma eller hemvärnspersonal.

Om en enskild vill ha sitt vapen kvarstår dock problemet sådant det är idag men det går inte att lösa allt. I centralförvaringen finns ju möjligheten att skaffa bra lyfthjälpmedel så att förrådspersonalen inte behöver lyfta sig fördärvade när någon i 4. grupp ska ha sitt vapen.

Den dag skiten träffar fläkten, dvs det blir krig eller allmän mobilisering av hemvärnet av annan anledning så att alla vapen ska ut samtidigt, då får man kanske ge avkall på säkerhetsbiten till förmån för snabbheten och då ser jag två alternativ.
1. förrådspersonalen lastar en lastbil full och kör som f-n enligt en fastställd körplan och lämnar av lastpallarna på varje plats. Lastordningen på flaket motsvarar ju denna körplan så att det går smidigast möjligt att lossa varje pall.
2. man kommenderar "ett gäng" mindre lastbilar alternativt större pickup:er till att köra till centralförvaringen och hämta ett mindre antal pall per lastbil som sedan kör till respektive plats. Då kan t ex en pickup ha lastat 3. plutons alla pallar och kör direkt till 3.pluton med dessa.

Ett alternativ är att gradvis höja beredskapen när man bedömer att omvärldsläget är sådant att hemvärnet snart kommer att behöva sina vapen. Då börjar man gradvis portionera ut vapnen till lämpliga platser närmare förbandet. Det kan t ex vara den lokala polisstationens garage, en hangar på en flygplats med passerkontroll och dygnet-runtbemanning, den lokala godsterminalen för någon större transportfirma eller någon större affärs lagerutrymme. Sådana platser möjliggör ofta lossning med truck och det går anständigt lätt att övervaka och begränsa tillträdet till dessa platser. Dessa platser bevakas sedan av polis, hemvärn eller väktare. När skiten träffar fläkten, eller man bedömer att skiten kommer att träffa fläkten inom kort kan varje pluton rulla in i tur och ordning och hämta sina vapen.

Se där ett grovt tillyxat förslag. Kommer det att kosta pengar? Jajamän.
Born
Mycket (huvuddelen?) av försvarets bevakning utförs ju av civila vaktbolag numera. Man kanske skulle göra 2 flugor på smällen och låta de bolagen ta hand om centralförvaringen? Funkar ju bra i övriga FM. Men det är väl en kostnadsfråga, dock en möjlighet. Eller låta vaktbolagen ta över de "lättare" bev.uppgifterna som kräver snabb insatstid, de lär ju ha bättre förutsättningar än HV både vad gäller bemanning, utbildning och insatstid. Låt IP eller liknande vara kvar och lägg krutet på att ge de en bättre och bredare utb inom den biten som kräver militärt engagemang.

Ger fler jobb, blir mer samhällsekonomiskt riktigt, man får bort många korvgrillare i uniform, man kan satsa mer på ett framtida HV med IP som grund, man slipper en massa mil. vapen i omlopp osv.

Nackdelar finns säkert, speciellt om man vrider och vänder på allt...
Erik Adam
@ Axial

"Tanken är vidare att vapnen alltid ska komma till hemvärnsmannen, så är det 45 mil mellan centralförvaringen och kompaniets övningsplats så får vapentransporten helt enkelt börja köra tidigare. Då blir det inte så stor tidsåtgång för hemvärnets del. Eskorten löses på lokalt lämpligast sätt, genom polis, väktarfirma eller hemvärnspersonal."

Kontrollfråga 1: Eskortaras av obeväpnad Hv-personal menar du va? Tack för det uppdraget..

"Ett alternativ är att gradvis höja beredskapen när man bedömer att omvärldsläget är sådant att hemvärnet snart kommer att behöva sina vapen. Då börjar man gradvis portionera ut vapnen till lämpliga platser närmare förbandet. Det kan t ex vara den lokala polisstationens garage, en hangar på en flygplats med passerkontroll och dygnet-runtbemanning, den lokala godsterminalen för någon större transportfirma eller någon större affärs lagerutrymme. Sådana platser möjliggör ofta lossning med truck och det går anständigt lätt att övervaka och begränsa tillträdet till dessa platser. Dessa platser bevakas sedan av polis, hemvärn eller väktare."

Kontrollfråga 2: OK, så det kommer alltså en vapentransport från regemente X och dumpar av en pall med ca 40 * AK4B (+ am?) på din lokala DHL-terminal, ICA Maxi eller Biltemaaffär? Med andra ord så blir dessa privata näringsidkare helt plötsligt Skyddsobjekt va?

Övrig fråga:
Priset för detta kommer bli astronomiskt. Själva pallen snickras lätt ihop, men vad kostar det att rekvirera en vapentransport (lastbil) med personal och eskort, för användning mellan säg 05.00 och 19.00? Allt detta för en vanlig lördag/söndagsövning. Bye bye övningsbudget! blink.gif
Fk Satan
Får Hv-personal genomföra eskort i fredstid? En ganska intressant fråga som jag är övertygad om att 99.9% av deltagarna här inne inte har ngn koll på. Det är skrämmande få YOF som har koll på detta...
Hans Engström
Om man designerar hela rutten som skyddsobjekt så...
II63
QUOTE (Fk Satan @ Jul 7 2006, 21:54 ) *
Får Hv-personal genomföra eskort i fredstid? En ganska intressant fråga som jag är övertygad om att 99.9% av deltagarna här inne inte har ngn koll på. Det är skrämmande få YOF som har koll på detta...

@FK Satan
Det finns förmodligen bara folk som jobbar på FM log som har befogenheten att transportera i skyddsklass 4. vad man kan göra utanför militärt övningsområde är att gå i sk förbandstransport då är det ok om man har en skyddsstyrka. annars är det till att beställa transort 6 till 8 månader i förväg så att arbetstiderna för nämda personal hinner läggas utan övertidsersättning banghead.gif
Fk Satan
QUOTE (II63 @ Jul 7 2006, 22:53 ) *

@FK Satan
Det finns förmodligen bara folk som jobbar på FM log som har befogenheten att transportera i skyddsklass 4. vad man kan göra utanför militärt övningsområde är att gå i sk förbandstransport då är det ok om man har en skyddsstyrka. annars är det till att beställa transort 6 till 8 månader i förväg så att arbetstiderna för nämda personal hinner läggas utan övertidsersättning banghead.gif

Och detta måste du avslöja på en gång... Mkt roligare att få alla andra felaktiga svar innan.... laugh.gif
Hornet

Herm det har vi väll gjort många gånger escorterat!?

Skulle det inte vara lagligt? banghead.gif
Raffsec
Tycker Axials idé var bra men den var ju som sagt under förutsättning att typ Bill Gates sponsrade HV med hela sin förmögenhet det kan man ju bara drömma om.
Axial
@ErikAdam:
Svar kontrollfråga 1: Nej, jag tänkte mig nog beväpnad eskort. Tydligen verkar det som om inte hemvärnsmän får vara eskortstyrka i fred. Då får man lösa det med godkänd personal. Planering och framförhållning.

Svar kontrollfråga 2: Ja, i det läge jag tänkt mig får de privata näringsidkarna finna sig i läget. Observera att det inte är ett förslag till lösning under djupaste fred utan ett läge där en beredskapshöjning motiverar att näringsidkarna får "släppa till".

Svar övrig fråga: Ja det kommer att kosta fläsk. Jag är dock inte helt säker på att det måste belasta hemvärnets övningsbudget. Förrådspersonalen har betald arbetstid så det handlar om ordentlig framförhållning. Förslaget ska dessutom ses mot den bakgrunden att "samhället" kanske släpper till lite extra slantar hellre än att låta hemvärnet ha vapnen hemma. Jag vet inte om det blir så, men att dra in hemvärnets vapen till centralförvaring och sköta utlämning med dagens system är i min uppfattning en dålig lösning. Något måste ändras i så fall. Vill man till varje pris ha centralförvaring som ett praktiskt alternativ så kommer det att kosta.

Mitt förslag är dessutom grundat på förutsättningen som getts av Kingecho1, dvs att pengarna inte spelade någon roll.

@Hans Engström: Om jag begripit saken rätt så kan man väl inte lägga en hel körsträcka som skyddsobjekt?
Born
För att hoppa on topic igen efter lite utsvävande.
Har denna företeelse blivit något av en vardagshändelse eller har det bara blivit mer uppmärksammat? Uppenbarligen är vapen inget att göra i vissa hem, frågan är bara hur man ska kunna få reda på vilka hem som är lämpliga. En psykos, snefylla, droger eller liknande kan drabba vem som helst, och i slutändan står det antagligen en stackars lagens väktare och får ta konsekvenserna av det.

JA, det var en jägare och ingen hemvärnsman/kvinna (får se, nästa gång kanske det är det), men det var inte det jag ville ha sagt med inlägget utan jag tänkte att det kunde vara lämpligt att hoppa tillbaka till det tråden handlade om innan centralförvaringsdebatten drog igång.

Förövrigt anser jag att Securitas och liknande har större möjligheter att lösa vissa av HVs uppgifter än HV, men det är en annan debatt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.