QUOTE (Raptor @ Jul 6 2006, 11:26 )

Skillnaden mellan hv och pistolskyttar (sportskyttar) är dock för stor för att det här exemplet ska funka tycker jag. Klubben har inte tilldelat skytten dess vapen och ansvarar inte för förvaringen av dessa. Staten har dock tilldelat hv-männen AK-4 och rimligen är det också staten som ska se till att förvaringen är säker och tillräcklig.
Staten har redan idag gett klubbarna ett ansvar i och med att det är deras intyg som ligger som grund för tilldelning av pistollicens. Precis lika gärna skulle staten kunna ålägga klubbarna att ansvara för centralförvaring av medlemmarnas vapen. Logiskt eller inte har inte så mycket med saken att göra, politik är som sagt att vilja...
Beträffande Försvarsmaktens vapen så har staten sett till att utfärda bestämmelser för hur dessa ska förvaras. Av någon anledning, förmodligen ekonomisk, har man då inte ställt krav på att vapen som förvaras i bostad ska förvaras i säkerhetsskåp. Detta gäller inte bara HV-män, utan alla FM-anställda som av någon anledning förvarar tilldelat vapen i bostaden.

Sedan tycker jag inte att du har lyckats förklara behovet för förvaring av AK-4 i hemmet. Du har bara ifrågasatt om pistolskyttarna har ett tillräckligt behov av det.
Det har jag motiverat i ett antal inlägg i den här och andra trådar. Läs dessa istället så slipper jag upprepa mig hela tiden, det börjar kännas lite tjatigt. Pistolskyttarna tog jag bara upp därför att du nämnde dem som några som tydligen hade behov av att ha vapnen i hemmet.

Men i vilket fall som helst, eftersom vapnet inte är tilldelat så är det jägarens uppgift att förvara sitt vapen.
Varför då? Staten reglerar ju vapeninnehav även av privatägda vapen. Varför skulle man då inte kunna ställa krav på centralförvaring?

Av ren nyfikenhet, övar dessa glesbyggdsförband inte alls i närheten av militära områden? (Jag är från Skåne så stora avstånd är typ 2 mil).
Även om man övar på t ex ett skjutfält så innebär det inte att man kan ha centralförvaring på det fältet. Det krävs nämligen bevakning eller en insatstid på kortare tid än 60 minuter för att vapen ska få förvaras.

2) Varför skulle hv-män med en AK-4 i hemmet ha undantag från regler gällande vapenförvaring?
Det har de inte. Däremot är reglerna för Försvarsmaktens vapen annorlunda än reglerna för privatpersoner.
QUOTE (Kingecho1 @ Jul 6 2006, 11:42 )

Ska ca 2 PROMILLES årlig verksamhet styra att man ska ha vapnet hemma? Låter det logiskt? Tänk efter nu!!
En HV-man har fått tuppjuck. En av 30000 blir
0,03 promille. Ska det få påverka regelverket för vapenförvaring?