Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skottlossning i Täby som slutat i tragik
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
jed
QUOTE (II63 @ Jul 4 2006, 19:05 ) *
<snip>
QUOTE (jed @ Jul 4 2006, 18:52 ) *

Nej.

Innan dom har gått grundkursen får dom inte ens vara med som åskådare på övningar eftersom försäkringen inte täcker dom (och inte får täcka dom)...

Vet du detta eller är det något som du antar?

Återigen verkar det som om olika regler gäller i samma försvarsmakt... har undersökt detta med "min" utbildningsgrupp och dom har kollat med HKV och det är grönt ljus därifrån. Försäkringen gäller från det att man skrivit på "ansökan om antagning i allmänna hemvärnet"

Det är den information som jag har fått från min kompanichef.

Att det är olika regler i olika delar har jag inte alls svårt att tro, som vanligt med andra ord.
Fk Satan
QUOTE (jed @ Jul 4 2006, 21:40 ) *

<snip>

Nej.

Innan dom har gått grundkursen får dom inte ens vara med som åskådare på övningar eftersom försäkringen inte täcker dom (och inte får täcka dom)...

Återigen verkar det som om olika regler gäller i samma försvarsmakt... har undersökt detta med "min" utbildningsgrupp och dom har kollat med HKV och det är grönt ljus därifrån. Försäkringen gäller från det att man skrivit på "ansökan om antagning i allmänna hemvärnet"

Att det är olika regler i olika delar har jag inte alls svårt att tro, som vanligt med andra ord.

Eller också är det samma regler men olika tolkningar av reglerna...
Kvasifilosofen
QUOTE (Knekt @ Jul 4 2006, 17:05 ) *
Och du tror inte alls att det kommer bli kaos när något händer i semestertid och såväl gruppchefen och plutonchefen befinner sig på semester.

Extra uppsättningar nycklar innebär att hela idén med säkra lås urholkas.

Så detta köper jag icke.

Vi får väl sätta upp en skylt i Lede Fi´s marchriktning - "Semesterstängt!"? ;)

Allt går att lösa med god planering. Har man bara bestämt vad nuläget är och vilken förändring man vill åstadkomma är resten inte så svårt. Mot bakgrund av de fall som faktiskt inträffat tror jag faktiskt inte att man behöver något supersäkert centralt förvaringslager. Det blir bara krångligt och onödigt stora kostnader. Alltså återstår en lösning med nycklar skillt från vapnet.

Hur man sedan löser nyckelhanteringen med extranycklar och huvudnycklar tål att tänkas på. Det viktiga är att man smidigt kan höja beredskapen eller öva samtidigt som de förvaras under tillfredsställande säkerhet. Man kan kanske tänka sig att i ett höjt beredskapsläge delas nycklarna ut som en en av många åtgärder.
Fk Satan
QUOTE (Kvasifilosofen @ Jul 4 2006, 21:49 ) *
QUOTE (Knekt @ Jul 4 2006, 17:05 ) *

Och du tror inte alls att det kommer bli kaos när något händer i semestertid och såväl gruppchefen och plutonchefen befinner sig på semester.

Extra uppsättningar nycklar innebär att hela idén med säkra lås urholkas.

Så detta köper jag icke.

Vi får väl sätta upp en skylt i Lede Fi´s marchriktning - "Semesterstängt!"? ;)

Allt går att lösa med god planering. Har man bara bestämt vad nuläget är och vilken förändring man vill åstadkomma är resten inte så svårt. Mot bakgrund av de fall som faktiskt inträffat tror jag faktiskt inte att man behöver något supersäkert centralt förvaringslager. Det blir bara krångligt och onödigt stora kostnader. Alltså återstår en lösning med nycklar skillt från vapnet.

Hur man sedan löser nyckelhanteringen med extranycklar och huvudnycklar tål att tänkas på. Det viktiga är att man smidigt kan höja beredskapen eller öva samtidigt som de förvaras under tillfredsställande säkerhet. Man kan kanske tänka sig att i ett höjt beredskapsläge delas nycklarna ut som en en av många åtgärder.

Vad inträffar om huvudnycklar till AK4:an kommer på drift? hur skall dessa förvaras på ett säkertsätt? hur skall Gruppchef eller Plutonchef förvara 10-50 nycklar på ett säkert sätt? Även detta förvaringssätt har sina brister. Oavsett system och regler kommer det alltid att finnas brister i systemet. Vad händer den dagen Plutonchef "glömt" att låsa ett vapen och detta vapen används på ett felaktigt sätt?

Samma sak med den händelse som nu inträffade. Individen i fråga har frångått ett stort antal regler vad avser användandet av vapnet. Samt på okänt sätt tillskaffat sig am. Oavsett system så går det att fuska och kringgå reglerna.

Personligen anser jag att de nuvarande reglerna är bra och enkla. Dock så kan det vara så att de nya har 1 till 2 års väntetid innan de får förvara sina vapen i bostaden.

Med glömt avses att Plutonchef glömt att låsa eller vapeninnehavaren har på något sätt fuskat med låsningen i syfte att lura Plutonchef

Tillägg>
Däremot kanske olika delar i ett kompani och en bataljon har olika lång beredskap i händelse av larm. Där vissa har vapen ute, andra har det inte. Kanske så att i kompanierna har Kompanichef, Plutonchef och Gruppchef nivåerna sina vapen ute. Men soldaterna har inte några vapen ute. Inom Insats har kanske samtliga individer vapnen ute.

För att få vara med i en insatspluton höjs kraven på dels personlig mognad men även vägen in till Insatsorganisationen. Med 1-2 "över"uppfyllda kontraktsår inom Kompaniet samt av cheferna inom kompaniet bedöms som mycket dugliga och personligt mogna. Vem vet vad vi har att vänta i framtiden på denna front.
Kvasifilosofen
Allt handlar om sannolikheter. Det finns en i förhållande till antalet hemvärnsmän liten risk att något som Täby inträffar. Det finns också en liten sannolikhet att huvudnycklar kommer på drift. Sannolikheten att två sådana händelser samverkar blir naturligtvis ännu mindre. I praktiken blir det betydligt svårare att ställa till det, oavsett om det är oförstånd eller ett medvetet försök att ställa till en katastrof.

Ska bli intressant att se vad utfallet blir.

Noterade för övrigt att Täby-händelsen inte var med i rapports rubriker utan bara nämndes mot slutet av sändningen.
Sir Vival
QUOTE (jed @ Jul 4 2006, 21:40 ) *

<snip>

Nej.

Tror jag backar upp jed där...
En vanlig kringående manöver är att registrera den ännu icke antagne Hv-soldaten som medlem i FBU och så får FBU "vara med" på övningarna (timmarna går till föreningen).
Erik Adam
Med central förvaring hade detta inte skett.

Jag avser naturligtvis central förvaring av folk som inte ska gå lösa.
En person som flippar ur så totalt är en "accident waiting to happen", likt Flink, bildåren på Västerlånggatan, Åkeshovsdräparen och inte minst det tragiska flickmordet i Tungelsta nyligen. Alkohol är måhända en del av anledningen i några av dessa fall, men knappast något att skylla på och där Ehv ej använts har dåren i fråga haft fantasi nog att hitta något annat sätt att skada/döda folk på.

Innan nån hinner påpeka det, så kan jag dock säga att även jag ser kombinationen "dåre + skarpladdad AK" som en större fara än kombinationen "dåre + kniv/bil/järnrör" e dyl.

Ifall Hv skulle ha "karenstid" innan man får förvara vapnet hemma, så förordar jag att den sätts i gjorda övningstimmar (100 timmar kan vara lagom) istf att sätta den i antal år man varit med, eller soldatens ålder. De förslagen är helt tandlösa.

Central förvaring av vapen skulle döda Hvs övningsbudget totalt. Betänk att alla soldater skall åka med sitt eget vapen till "den centrala platsen". Naturligtvis sker detta under övningstid och mot milersätting. Ett snabbt överslag ger att jag skulle spendera ca 25 timmar per år på EXTRA resor till-från Livgardet inklusive förmodat tidsspill för hämtning-lämning. wacko.gif

Tjejen hoppas jag blir fullt återställd fortast möjligt. Den f.d Hv-mannen har jag ingenting till övers för, pga det obefintliga omdöme han visat, den stora fara han utsatt folk i Täby + 4,5km radie för, hans aggression och våld mot tjejen, det totala ointresse han visat inför att deltaga i övningar trots att han bevisligen sökt sig till Hv, samt slutligen; all den skit han försatt Hv i.
Beklagar dock förlusten för hans anhöriga.
Erik Adam
QUOTE (Bellum @ Jul 4 2006, 11:54 ) *
Jaha... Då är drevet igång igen då...
Idag har jag tagit mig friheten att skriva mitt livs första insändare med anledning av händelserna.. Tänkte kolla med er på forumet innan jag skickar den någonstans, cVad tycker ni:

"Kommentar angående skottdramat i Täby

Inledningsvis vill jag rikta mina kondoleanser till alla inblandade och deras nära och kära. Det är alltid lika tragiskt varje gång någonting dylikt inträffar. Detta berör emellertid en annan aspekt som jag och många med mig anser vara ungefär lika skrämmande.
Varje gång någonting händer där Försvarsmakten är inblandad dyker en hätsk debatt om nedläggning, avväpning och liknande upp. Givetvis är debatter alltid av godo och en öppen debatt är en förutsättning för att en demokrati skall kunna fungera. Men en debatt måste även vara saklig, annars är den bara skadlig!

Vari ligger egentligen det tragiska som måste debatteras och åtgärdas?
Ligger det i att delar av Hemvärnet förvarar sina vapen i hemmet, eller ligger det i att en ung människa kan må så dåligt att han väljer att agera som 21-åringen i Täby utan att någon samhällsinstans märker var det bär hän i förväg?
Bör vi diskutera hur han tog sitt liv och försöka förebygga att någon annan gör detsamma, eller bör vi diskutera varför?

En människa som råkar tillhöra Hemvärnet går sönder inombords och tar sitt liv med sitt tjänstevapen, och omedelbart krävs det att Hemvärnet ska lämna in sina vapen och/eller läggas ned omedelbart. Låt mig göra två jämförelser:
Det händer ibland att hundägare bussar sina djur mot andra människor. Bör vi därför förbjuda hundar?
Det händer även att journalister har fel i det dom skriver, alternativt rent utsagt ljuger. Är lösningen på detta att förbjuda dagspressen och införa inskränkningar i yttrandefriheten?"

Är den värd vatten? Ska jag göra om/göra rätt/skrota?
Uppskattar alla kommentarer!

1. .."lika tragiskt varje gång någonting dylikt inträffar" - Detta KAN tolkas som "varje gång nån Hv-man går bärsärkagång.
2. .."en ung människa kan må så dåligt...utan att någon samhällsinstans märker var det bär hän i förväg?" - Varför och hur skall "någon samhällsinstans" upptäcka när folk mår dåligt? "Samhället" har inte till uppgift att detektera psykiskt sjukdom hos gemene man. Jag är innerligt less på folk som skyller på "samhället" när man inte hittar någon gripbar felkälla.
3. "En människa som råkar tillhöra Hemvärnet" - Nej, man "råkar" inte tillhöra Hv. Man söker sig självmant och frivilligt dit och blir antingen antagen eller ej antagen. 21-årigen var på inget sätt utan alternativ i denna fråga.

För att svara på din fråga; - skrota!
dalmas
Hv-vapen och Hv- männens psyke är ett jätteproblem, Jägarnas jaktvapen och psyke är det inte. (Trots att en korrekt förvaring av ak4 hemma förmodligen är säkrare än de regler som gäller för jaktvapen). Kan det månne hänga ihop med jägarnas antal och förmåga till lobbyverksamhet?

Centralförvaring av nycklar kombinerat med andra rutiner för närvaro på övningar tycker jag är det glasklara svaret på problemet.
Kvasifilosofen
QUOTE (dalmas @ Jul 5 2006, 08:53 ) *
Hv-vapen och Hv- männens psyke är ett jätteproblem, Jägarnas jaktvapen och psyke är det inte. (Trots att en korrekt förvaring av ak4 hemma förmodligen är säkrare än de regler som gäller för jaktvapen). Kan det månne hänga ihop med jägarnas antal och förmåga till lobbyverksamhet?

Skillnaden är stor. Försvaret är ett statligt organ som ska verka för skydd av riket och dess befolkning. Varje fall av skadade eller dödade civila är därför helt oacceptabelt. För att inge förtroende hos allmänheten måste man förmedla trygghet genom ansvar och kompetens, inte att man utgör en stor risk med labila människor som närsomhelst kan spruta kulor i grannskapet. Det är exempelvis därför som den uppmärksammade "nakenskjutningen" var så allvarlig eftersom det stod klart för alla och en var att man glatt struntar i regelverk efter eget huvud.

En jägare är en individ. Det finns många knäppgökar som jagar eller sysslar med skytte. När det allvarliga händelser inträffar, som exempelvis i Göteborg nyligen, drabbar det iofs alla civilal vapenägare i viss mån men fokus läggs nästan undantagslöst på förövaren.
Lindahl
QUOTE (rhdf @ Jul 4 2006, 09:58 ) *
<½ OT>
nu kanske jag är ute på juridiskt gungfly.
men om ett hemvärnsvapen används utanför HV-vht så är det väl att klassa som ett illegalt vapen?

eftersom man inte har licens på vapnet så får man använda det (utanför övningar) lika lite som jag får använda älgstudsare utan licens

</ ½ OT>

Det som brukar avses med "illegala vapen" är vapen som någon kommit över på illegal väg. Du har so HV-soldat rätt at inneha vapnet du fått ut, men du har inte rätt att använda det privat. Om du köper en extra AK på plattan så har du illegalt införskaffat ett vapen du inte har rätt att inneha = "illegalt vapen".

Termen används normalt för att diskutera civilt vapeninnehav där välmenande men dåligt insatta personer försöker minska mängden jakt- och tävlingsvapen i syfte att minska mängden brott som begås med skjutvapen.
Lindahl
QUOTE (Knekt @ Jul 4 2006, 09:27 ) *
Inom loppet av en knapp arbetsvecka befinner sig Sverige som nation nu högt på den internationella terrorismens fem-i-topp för tänkbara mål. Und-inhämtning visar på en ökad aktivitet hos militanta islamister och en kristallklar tydlighet i att Sverige som nation inte längre betraktas som ett praktiskt transitland utan som en fiende och måltavla.

Är det någon här som på fullaste allvar påstår att ett liknande scenario skulle vara omöjligt eller att det i ett liknande läge finns tid att låta 30 000 soldater stå i kassunkö?

Varför i all världen skulle 30 000 soldater mobiliseras i ett sådant läge? Det hot vi är utsatta för i läget du beskriver är terrordåd begångna av enskilda individer som snabbt improviserar något. Att ett land är utsatt för hot innebär inte att terrorister teleoprteras dit med sprängladdningar lindade runt kroppen.

Så, de som skulle kunna göra något är de extremister som redan befinner sig i landet, och redan är organiserade för att utföra terrordåd. Hur många sådana tror du att det finns? Och vad tror du att Hv skulle kunna göra mot dem? Det är polisens sak att lösa, och de normala vaktstyrkornas sak att bevaka mot.

Så, det finns gott om tid att mobilisera soldater i det läget, ja. Men ingen kommer att göra det för det kostar pengar, och det finns ingen anledning utom PR-syftet att HV ska synas för att ställa upp ett par kompanier runt riksdgen och ett par andra byggnader av den digniteten för syns skull.

HV får bevaka skyddsobjekt, men vilka attacker har utförts av militanta islamister de senaste åren? Tunnelbanor, bussar, affärsbyggnader och flygplan. Tunnelbanan är visserligen ett vilande skyddsobjekt, men so what? Då tar de tåget från norrköping och spränger det i en av tunnlarna in i sthlm, och sedan då?

Det som fungerar mot terrorism är polisarbete, tullens, säpo:s och rikskrims underrättelser och utredningar. Inte Hv.
Nilsanders
(Trots att en korrekt förvaring av ak4 hemma förmodligen är säkrare än de regler som gäller för jaktvapen).

Med tanke på att (1)huvuddel med patronlägeslås, (2)underbeslag samt (3)nyckel till patronlägeslås oftast förvaras GÖMDA i en lägenhet/hus medan ett jaktvapen skall vara inlåst i ett godkännt vapenskåp där nyckeln inte finns gömd i lägenhet/hus så undrar jag vad du menar? surprise.gif

Tänk att man råkar ha två vapenskåp - ett pistolskåp (fastbultat) samt ett gevärsskåp (151kg + fastbultat). I gevärsskåpet får förvaras huvuddel (på nåder från försvarsmakten - helst ska det ju vara gömt istället!) DOCK får man inte förvara vare sig underbeslag eller nyckel i pistolskåpet utan dessa skall finnas GÖMDA. banghead.gif
Darkwand
Målet med diskussionen lutar ju åt att man vill minska den skada som vettvillingar kan tänkas orsaka, och i sådana fall så är det ingen skillnad på tex en bil och en AK4:a.

***Disclamer***
Nu tänkte jag vara osmakligt cynisk så känsliga personer behöver inte läsa vidare.

Nu verkar det ju inte media ha blåst upp den här situationen särskillt mycket, samtidigt så har det varit ett flertal incidenter där brottslingar har använt skjutvapen under veckan så det här kommer nog att blåsa över.
Tidningarna har "maffigare" story's som säljer mer upplagor än det här samtidigt så kommer nog inte Försvarsmakten att göra så mycket väsen av sig.
Från politiskt håll så kan jag inte se att regeringen skulle ta upp det här så särskillt mycket innan valet eftersom det kan leda dill almänna diskussioner om försvaret vilket mediastrategerna skulle tycka var obra.
joppe
jag tror inte det hade spelat någon roll om täby killen gjort 200 timmar eller 0. Kanske skillnaden hade varit att han hade dödat pga bättre vapenhantering. Han flippade ut på fyllan.
Det kanske dags att psykundersöka o registerkontrollera hv soldater med regelbundna tidsintervaller.

utredning
Ing
QUOTE (Darkwand @ Jul 5 2006, 11:32 ) *
Målet med diskussionen lutar ju åt att man vill minska den skada som vettvillingar kan tänkas orsaka, och i sådana fall så är det ingen skillnad på tex en bil och en AK4:a.

Inte jämför du på allvar bilar med hemvärnets AK4?
Lt.E
Denna tråd verkar nu diskutera samma sak som är upp i:
Skrota HV!!

----------------------------------

Tid för repetition?
Ings lilla quote-skola
rhdf
QUOTE (Lindahl @ Jul 5 2006, 10:36 ) *
QUOTE (rhdf @ Jul 4 2006, 09:58 ) *

<½ OT>
nu kanske jag är ute på juridiskt gungfly.
men om ett hemvärnsvapen används utanför HV-vht så är det väl att klassa som ett illegalt vapen?

eftersom man inte har licens på vapnet så får man använda det (utanför övningar) lika lite som jag får använda älgstudsare utan licens

</ ½ OT>

Det som brukar avses med "illegala vapen" är vapen som någon kommit över på illegal väg. Du har so HV-soldat rätt at inneha vapnet du fått ut, men du har inte rätt att använda det privat. Om du köper en extra AK på plattan så har du illegalt införskaffat ett vapen du inte har rätt att inneha = "illegalt vapen".

Termen används normalt för att diskutera civilt vapeninnehav där välmenande men dåligt insatta personer försöker minska mängden jakt- och tävlingsvapen i syfte att minska mängden brott som begås med skjutvapen.

ehh
för det första så förtydligar du egentligen bara mitt inlägg
det jag försökte få fram var just att innehavet av vapnet inte är illegalt, däremot brukandet

Men sen förstår jag inte varför termen "illegala vapen" skulle användas främst för att diskutera civila lagliga vapen.
Senaste gångerna jag sett den användas är när man talat om vapen som förs in i landet illegalt och stulna vapen som är på vift bland kriminella.
Fu Tobbe
QUOTE (Ing @ Jul 5 2006, 11:40 ) *
QUOTE (Darkwand @ Jul 5 2006, 11:32 ) *

Inte jämför du på allvar bilar med hemvärnets AK4?

Psykfall verkar ju finnas överallt i dagens samhälle. Jag tror att när det väl slår slint för en av dessa sorgliga individer så använder dom första bästa tillhygge dom får tag på, ak4, älgstudsare, kniv, hammare eller en bil. Även om alla vapen låses in kommer människor ändå att förolyckas av psykfall.

Som Jan Gillou (reservation för felstavning) sa: Det är människor som dödar, inte vapnen.

För övrigt tycker jag om idén om att man måste ha varit aktiv i HV ett visst antal år för att få förvara ak4:an hemma.
Ing
QUOTE (Fu Tobbe @ Jul 5 2006, 12:41 ) *
Psykfall verkar ju finnas överallt i dagens samhälle. Jag tror att när det väl slår slint för en av dessa sorgliga individer så använder dom första bästa tillhygge dom får tag på, ak4, älgstudsare, kniv, hammare eller en bil. Även om alla vapen låses in kommer människor ändå att förolyckas av psykfall.

Som Jan Gillou (reservation för felstavning) sa: Det är människor som dödar, inte vapnen.

För övrigt tycker jag om idén om att man måste ha varit aktiv i HV ett visst antal år för att få förvara ak4:an hemma.

Ja, folk kommer alltid att kunna spåra ur, och en bil är väldigt praktisk om man ska ha ihjäl stora mängder människor samtidigt, tydligen blir man inte ens särskilt hårt straffad om det visar sig att man druckit innan, MEN!!! Då har inte försvarsmakten sponsrat med verktyget. Det borde vara en skillnad i den här diskussionen. (Dessutom är det garanterat ganska många som INTE är vapenägare tidigare som går med i HV - därmed fler vapeninnehavare)

"Guns don't kill people, people kill people" Vet inte vem som sa det först, men det var förmodligen inte Guillou. Jag tror på det jag också, men ser fortfarande inte varför FM ska sponsra med vapen.

Ni som tjatar om karenstid innan man får ut vapen, varför skulle det fungera för dem att öva på det viset, men inte efter de hundra timmarna eller 5 åren eller vad det skulle bli för tid? Går det första tiden utan vapen hemma bör det fungera i fortsättningen också.
eskil
Jag anser att centralförvaring, vare sig det gäller vapen eller nycklar, är fel lösning på fel problem.

Ifall gärningsmannen inte hade varit hämvärnsman utan i stället lånat/tillgripit/stulit en hämvärnsmans vapen, låst upp och monterat ihop vapnet, laddat det med sin egen ammunition för att till sist gå ut och skjuta vilt omkring sig; Ja, då hade även jag tyckt att det vore en bra idé med centralförvaring. Men nu var det inte det som hände.

Det som hände var att hemvärnet har satt ett automatvapen i händerna på någon som inte borde anförtros ett vapen. Hade hans vapen varit centralförvarat så hade han lika gärna kunnat börja skjuta vilt omkring sig på en övning när han ändå hade vapnet i händerna. Eller för den delen avvika från övningen med vapnet i handen.

Problemet är inte hemvärnets förvaringsrutiner för vapen. Problemet är att det släpps in folk i hemvärnet som inte ska vara där!
Sir Vival
QUOTE (eskil @ Jul 5 2006, 16:16 ) *
Ifall gärningsmannen inte hade varit hämvärnsman utan i stället lånat/tillgripit/stulit en hämvärnsmans vapen, låst upp och monterat ihop vapnet, laddat det med sin egen ammunition för att till sist gå ut och skjuta vilt omkring sig; Ja, då hade även jag tyckt att det vore en bra idé med centralförvaring. Men nu var det inte det som hände.
/.../
Problemet är inte hemvärnets förvaringsrutiner för vapen. Problemet är att det släpps in folk i hemvärnet som inte ska vara där!
Det är väl ingen skillnad?! I ditt exempel så är det lika illa eftersom hvsoldaten inte tillräckligt noga följt anvisningar för förvaring.
Om en person inte är mentalt tillräknelig eller en jäkla slarver kan ju definitivt kvitta - båda personligheterna är tillräckligt svåra att upptäcka vid rekrytering.
Ghostface
Finns ingen som helst anledning att ha vapen hemma längre. I ett invasionsförsvar kanske det behövdes...
Att man inte tidigare fixat central förvaring är för mig o de flesta kollegorna ett mysterium.
stolpskottet
Dagen efter dramat i Täby sköt en jägare sin fru i huvudet med ett jaktvapen http://www.aftonbladet.se/sok/korttidsarkivet.html (hittar ingen länk till artikeln)

Var är polisens uttalande om "hårdare vapenlagar" bodström som justitieminister borde uttala sig ala leni björklund!

Ett fåtal incidenter inträffar nästan årligen vpl som försöker stjäla sina egna vapen etc. dessa fåtal är för många men hur många incidenter inträffar med civila jaktvapen inblandade?
Någon som har några siffror?
Personligen känns det som om FM är rel. förskonade från ovannämnda men när de inträffar får de plats i media!
dalmas
QUOTE (Kvasifilosofen @ Jul 5 2006, 09:25 ) *

Skillnaden är stor. Försvaret är ett statligt organ som ska verka för skydd av riket och dess befolkning. Varje fall av skadade eller dödade civila är därför helt oacceptabelt. För att inge förtroende hos allmänheten måste man förmedla trygghet genom ansvar och kompetens, inte att man utgör en stor risk med labila människor som närsomhelst kan spruta kulor i grannskapet. Det är exempelvis därför som den uppmärksammade "nakenskjutningen" var så allvarlig eftersom det stod klart för alla och en var att man glatt struntar i regelverk efter eget huvud.

En jägare är en individ. Det finns många knäppgökar som jagar eller sysslar med skytte. När det allvarliga händelser inträffar, som exempelvis i Göteborg nyligen, drabbar det iofs alla civilal vapenägare i viss mån men fokus läggs nästan undantagslöst på förövaren.

Så kan man naturligtvis se på det, och det gör nog jag också, men i en situation där någon får psykbryt spelar det mindre roll om han står där med en ak4 eller en civil jaktstudsare för den som blir träffad. Polisen ser det så, de struntar fullständigt i försvarsmaktsperspektivet. I ett pragmatiskt perspektiv måste alla jägare liksom hv-män vara presumtiva Flinkare och alla legala vapen, utöver Polisens, ska helst låsas in i en jättelik kasun nära Korpilombolo. Men detta gäller i verkligheten bara Hv-män inte jägarna. Av skäl som jag angav i mitt första inlägg.
dalmas
QUOTE (Nilsanders @ Jul 5 2006, 11:31 ) *

(Trots att en korrekt förvaring av ak4 hemma förmodligen är säkrare än de regler som gäller för jaktvapen).

Med tanke på att (1)huvuddel med patronlägeslås, (2)underbeslag samt (3)nyckel till patronlägeslås oftast förvaras GÖMDA i en lägenhet/hus medan ett jaktvapen skall vara inlåst i ett godkännt vapenskåp där nyckeln inte finns gömd i lägenhet/hus så undrar jag vad du menar? surprise.gif

Tänk att man råkar ha två vapenskåp - ett pistolskåp (fastbultat) samt ett gevärsskåp (151kg + fastbultat). I gevärsskåpet får förvaras huvuddel (på nåder från försvarsmakten - helst ska det ju vara gömt istället!) DOCK får man inte förvara vare sig underbeslag eller nyckel i pistolskåpet utan dessa skall finnas GÖMDA. banghead.gif

Och hur lång tid tror du ditt säkerhetsskåp kan motstå en motiverad tjuvs brytande? Att få upp ett säkerhetsskåp är bara en fråga om rätt våld. Att hitta en patronlägeslåsnyckel är en fråga om tid. Vad gör tjuven, letar efter nyckeln ett ovisst antal timmar eller ger sig på ett vapenskåp som han vet ungefär hur lång tid det tar att borra upp?
Raptor
Jag anser att behovet ska styra vapenförvaringen.

En jägare har ett behov av ett vapen för att kunna jaga. Han genomgår kurser och prov för att visa sin kompetens som jägare. Han måste när han väl anskaffar vapnen förvara dessa på ett korrekt sätt i ett vapenskåp.

En pistolskytt måste ha en pistol för att kunna utöva sin hobby. Han får också genomgå kurser (för grönt kort), bevisa sin skjutskicklighet och ska tillslut tillstyrkas av klubben. Teoretiskt kan detta ske på sex månader men kan du få ut din pistol snabbare än ett år så ska du få en ryggdunk av fabror Raptor.

Så, 10 000 kr frågan. Behöver våra 30 000 hv-soldater sina AK-4 i hemmet? Är det ett behov av att snabbt mobilisera 30 000 man för bevakning-och skyddsuppdrag? Inte i min bok. Och inte enligt den nya FM.

Lagstiftarna anser att skjutvapen är farliga saker som inte ska finnas i samhället om det inte föreligger ett behov. Särskilt stöldbegärliga vapen (pistoler) är det extra mycket kinkighet från polismyndigheten om. En AK-4 är en mycket farlig tingest som är stöldbegärlig och som inte, enligt mig, ska finnas i samhället utan en god och påtaglig anledning.

För majoriteten av hv-förbanden tror jag att centralförvaring är en fullt genomförbar lösning. Nu menar vissa att det krävs hemförvaring av AK-4 för att det ska finnas nog med personalunderlag för att bedriva övningar i glesbyggden. För mig skulle eventuellt undantag kunna medges men grundprincipen är för mig att behovet inte överväger säkerhetsaspekterna. (Hade varit intressant att se några konkreta exempel på en krets där alla måste färdas 40 mil till centralförvaring).

Om nu undantag ska medges förstår jag inte varför inte AK-4 skulle förvaras som andra vapen. Enligt mig skulle ett godkänt vapenskåp vara ett krav, utöver vapenlåset. Dessutom tror jag helt på en centralförvaring av vapenlåsnycklarna. Jag tycker inte att det är för mycket begärt av hv-cheferna att ha så mycket koll så att nycklarna alltid följer med till övningen. Min hv-chef klarade av att komma ihåg kasunnyckeln och kodkortet varje övning som krävde att vi hade AK-4:or.

Att nötter finns inom jägare, pistolskyttar och dylikt har jag inga invändningar mot. De kan vara svåra att upptäcka. Mattias Flink beskrevs av sina kollegor som en lugn, kompetent soldat innan han löpte amok. Dock ser jag inte ett tillräckligt stort behov av hemförvaring av AK-4 för att motivera dess framtida existens.
dalmas
QUOTE (Raptor @ Jul 6 2006, 00:30 ) *
Jag anser att behovet ska styra vapenförvaringen.

En jägare har ett behov av ett vapen för att kunna jaga. Han genomgår kurser och prov för att visa sin kompetens som jägare. Han måste när han väl anskaffar vapnen förvara dessa på ett korrekt sätt i ett vapenskåp.

En pistolskytt måste ha en pistol för att kunna utöva sin hobby. Han får också genomgå kurser (för grönt kort), bevisa sin skjutskicklighet och ska tillslut tillstyrkas av klubben. Teoretiskt kan detta ske på sex månader men kan du få ut din pistol snabbare än ett år så ska du få en ryggdunk av fabror Raptor.

Så, 10 000 kr frågan. Behöver våra 30 000 hv-soldater sina AK-4 i hemmet? Är det ett behov av att snabbt mobilisera 30 000 man för bevakning-och skyddsuppdrag? Inte i min bok. Och inte enligt den nya FM.

Lagstiftarna anser att skjutvapen är farliga saker som inte ska finnas i samhället om det inte föreligger ett behov. Särskilt stöldbegärliga vapen (pistoler) är det extra mycket kinkighet från polismyndigheten om. En AK-4 är en mycket farlig tingest som är stöldbegärlig och som inte, enligt mig, ska finnas i samhället utan en god och påtaglig anledning.

För majoriteten av hv-förbanden tror jag att centralförvaring är en fullt genomförbar lösning. Nu menar vissa att det krävs hemförvaring av AK-4 för att det ska finnas nog med personalunderlag för att bedriva övningar i glesbyggden. För mig skulle eventuellt undantag kunna medges men grundprincipen är för mig att behovet inte överväger säkerhetsaspekterna. (Hade varit intressant att se några konkreta exempel på en krets där alla måste färdas 40 mil till centralförvaring).

Om nu undantag ska medges förstår jag inte varför inte AK-4 skulle förvaras som andra vapen. Enligt mig skulle ett godkänt vapenskåp vara ett krav, utöver vapenlåset. Dessutom tror jag helt på en centralförvaring av vapenlåsnycklarna. Jag tycker inte att det är för mycket begärt av hv-cheferna att ha så mycket koll så att nycklarna alltid följer med till övningen. Min hv-chef klarade av att komma ihåg kasunnyckeln och kodkortet varje övning som krävde att vi hade AK-4:or.

Att nötter finns inom jägare, pistolskyttar och dylikt har jag inga invändningar mot. De kan vara svåra att upptäcka. Mattias Flink beskrevs av sina kollegor som en lugn, kompetent soldat innan han löpte amok. Dock ser jag inte ett tillräckligt stort behov av hemförvaring av AK-4 för att motivera dess framtida existens.

Det räcker med central förvaring av nycklar för att komma åt den uppkomna händelsen.
Raptor
QUOTE (dalmas @ Jul 6 2006, 01:17 ) *
Det räcker med central förvaring av nycklar för att komma åt den uppkomna händelsen.
Jag berörde inte den specifika incidenten. Inlägget var mer övergripande än så.
KD803
QUOTE (Raptor @ Jul 6 2006, 00:30 ) *

Men har pistolskytten behov av att ha sin pistol i hemmet? Där får han ju ändå inte skjuta. Alltså vore det bättre om alla pistolskyttar centralförvarade sina pistoler i sina föreningars kassuner. vissel.gif
Raptor
QUOTE (BJE @ Jul 6 2006, 08:55 ) *
Men har pistolskytten behov av att ha sin pistol i hemmet? Där får han ju ändå inte skjuta. Alltså vore det bättre om alla pistolskyttar centralförvarade sina pistoler i sina föreningars kassuner. vissel.gif
Inte mig emot.
Exemplet är dock inte jämförbart eftersom det egentligen inte är klubbarnas uppgift att centralförvara pistolerna. Du är inte tilldelat pistolen från skytteklubben. Det är inte alltid skyttet bedrivs på klubbens bana och inte klubbens uppgift att se till att du har 24 timmars tillgång till din pistol. Transportproblematiken är också mer aktuell eftersom du återigen inte är tilldelad vapnet från din pistolklubb.
KD803
QUOTE (Raptor @ Jul 6 2006, 09:46 ) *
Inte mig emot.
Exemplet är dock inte jämförbart eftersom det egentligen inte är klubbarnas uppgift att centralförvara pistolerna. Du är inte tilldelat pistolen från skytteklubben. Det är inte alltid skyttet bedrivs på klubbens bana och inte klubbens uppgift att se till att du har 24 timmars tillgång till din pistol. Transportproblematiken är också mer aktuell eftersom du återigen inte är tilldelad vapnet från din pistolklubb.

Tja, i dag är det inte HVs uppgift att centralförvara alla HV-mäns vapen. Om vi nu ändå ska ändra på reglerna för vapenförvaring så kan vi ju lika gärna bestämma att en grundförutsättning för att få pistollicens är att vara medlem i en pistolskytteförening och att föreningen ansvarar för att centralförvara medlemmarnas pistoler. 24 timmars tillgång behövs inte heller, det räcker gott med dagtid. Lite får allt pistolskyttarna offra för att vi andra ska kunna känna oss säkra, trots allt så handlar det om individers fritidssysselsättning och inte någon samhällsnyttig verksamhet. ;)
Fk Satan
@Raptor

delar av hemvärnet värmland
delar av hemvärnet dalarna
delar av Fjällbataljonen
delar av Nordvästra bataljonen
delar av Gränsjägarbataljonen
delar av Lapplandsjägarbataljonen
stora delar av 612 hemvärnsbataljonen

Här finns det mkt stora delar som måste åka mer än 40mil för att hämta vapen. Eftersom jag tyvärr inte har XY på varje individ i dessa bataljoner så kan jag inte göra beräkningar på hur lång väg medelsoldaten i de olika bataljonerna har att åka för att hämta ut sina vapen... Tillsammans täcker dessa bataljoner närmare 35-45% av landets yta....

Vad gäller jägare borde de oxå ha sina vapen centralförvarade, för de använder inte sina vapen särskilt ofta. Eftersom syftet med vapeninnehavet enbart är i anslutning till jakttider.
Vysotskij
QUOTE (Fk Satan @ Jul 6 2006, 11:01 ) *
Vad gäller jägare borde de oxå ha sina vapen centralförvarade, för de använder inte sina vapen särskilt ofta. Eftersom syftet med vapeninnehavet enbart är i anslutning till jakttider.

Om man bortser från att jägare till skillnad från hemvärnare äger sina vapen, så varför inte? Kanske kunde man få bort ett och annat vådaskott av äldre entusiaster som borde vara mer intresserade av annan optik än kikarsikten?
Raptor
QUOTE (BJE)
Om vi nu ändå ska ändra på reglerna för vapenförvaring så kan vi ju lika gärna bestämma att en grundförutsättning för att få pistollicens är att vara medlem i en pistolskytteförening och att föreningen ansvarar för att centralförvara medlemmarnas pistoler.

Helt rätt. Det beslutet hade man kunnat ta. Men med tanke på hur olika verksamheterna är så verkar det inte särskilt logisk.

Skillnaden mellan hv och pistolskyttar (sportskyttar) är dock för stor för att det här exemplet ska funka tycker jag. Klubben har inte tilldelat skytten dess vapen och ansvarar inte för förvaringen av dessa. Staten har dock tilldelat hv-männen AK-4 och rimligen är det också staten som ska se till att förvaringen är säker och tillräcklig.

Sedan tycker jag inte att du har lyckats förklara behovet för förvaring av AK-4 i hemmet. Du har bara ifrågasatt om pistolskyttarna har ett tillräckligt behov av det.

QUOTE (Fk Satan)
En jägare kan bedriva jakt väldigt ofta om han vill. Jägaren kan också öva sitt skytte. Jakt är inte så säsongsbetonat som du vill göra gällande. Här blir det ännu mer diffust vem som ska centralförvara vapnet. Men i vilket fall som helst, eftersom vapnet inte är tilldelat så är det jägarens uppgift att förvara sitt vapen.

Av ren nyfikenhet, övar dessa glesbyggdsförband inte alls i närheten av militära områden? (Jag är från Skåne så stora avstånd är typ 2 mil).

Rent allmänt skulle jag vilja ha svar på följande frågor:
1) Vad är behovet för att förvara AK-4 i hemmet? (Annat än logsistiska skäl i glesbyggden).
2) Varför skulle hv-män med en AK-4 i hemmet ha undantag från regler gällande vapenförvaring?
3) Skulle centralförvaring vara bra där det är genomförbart?
4) Varför skulle inte centralförvaring av nyklar till vapenlåsen vara ett alternativ om centralförvaring inte medges?
DaRaven
Nu bor jag inte i Glesbyggden (kan ju jag tycka i alla fall) men de flesta på mitt kompani har 6-8 mil in till Uppsala, om man skulle centralförvara där (vilket är närmaste ort med ett militärt förband, och lite större ort). Vilket ganska effektivt skulle strula till lokala övningar i terrängen där kompaniet faktiskt ska agera.

Och det är det som jag anser är det allra viktigaste anledningen till vapen i hemmet, att effektivisera övning. Med de 20 timmar som soldaten ska göra vill jag inte kasta bort en massa timmar på logisitiskt skitgöra eller fullständigt onödiga transporter..
Kingecho1
QUOTE (Fk Satan @ Jul 6 2006, 11:01 ) *
@Raptor

delar av hemvärnet värmland
delar av hemvärnet dalarna
delar av Fjällbataljonen
delar av Nordvästra bataljonen
delar av Gränsjägarbataljonen
delar av Lapplandsjägarbataljonen
stora delar av 612 hemvärnsbataljonen

Här finns det mkt stora delar som måste åka mer än 40mil för att hämta vapen. Eftersom jag tyvärr inte har XY på varje individ i dessa bataljoner så kan jag inte göra beräkningar på hur lång väg medelsoldaten i de olika bataljonerna har att åka för att hämta ut sina vapen... Tillsammans täcker dessa bataljoner närmare 35-45% av landets yta....

Ok men om man skulle börja med de delar där det ÄR genomförbart. Finns ju säkerligen 75% av vapnen och dess innehavare som inte har sådana extrema problem! Börja där, utvärdera, fundera ut nått för de övriga 25% under utvärderingstiden! Även om folk nu vill vrida o vända på siffrorna som jag har absolut noll i underlag för så fungerar det även i det motsatta förhållandet om 25% kan lämna in sina vapen utan större problem. Börja där då!!

Behöver man förövrigt ha ett personligt vapen under lösskjutning? Kanske kunde finnas särskilda löskjutningsvapnen? Hur stor del av övningarna sker med lös- resp skarpammunition?

FN1.gif

Edit tillägg:
Och det är det som jag anser är det allra viktigaste anledningen till vapen i hemmet, att effektivisera övning. Med de 20 timmar som soldaten ska göra vill jag inte kasta bort en massa timmar på logisitiskt skitgöra eller fullständigt onödiga transporter..

Ska ca 2 PROMILLES årlig verksamhet styra att man ska ha vapnet hemma? Låter det logiskt? Tänk efter nu!!
Nilsanders
QUOTE (dalmas @ Jul 5 2006, 20:44 ) *
Och hur lång tid tror du ditt säkerhetsskåp kan motstå en motiverad tjuvs brytande? Att få upp ett säkerhetsskåp är bara en fråga om rätt våld. Att hitta en patronlägeslåsnyckel är en fråga om tid. Vad gör tjuven, letar efter nyckeln ett ovisst antal timmar eller ger sig på ett vapenskåp som han vet ungefär hur lång tid det tar att borra upp?

Vilket/vilka verktyg har den genomsnittlige inbrottstjuven med sig? Större skruvmejsel?
DaRaven
Edit tillägg:
[quote]Och det är det som jag anser är det allra viktigaste anledningen till vapen i hemmet, att effektivisera övning. Med de 20 timmar som soldaten ska göra vill jag inte kasta bort en massa timmar på logisitiskt skitgöra eller fullständigt onödiga transporter..[/quote]
Ska ca 2 PROMILLES årlig verksamhet styra att man ska ha vapnet hemma? Låter det logiskt? Tänk efter nu!!
[/quote]

Ja, det anser jag att det ska. OM vi över huvudtaget ska bedriva den här verksamheten så ska vi göra den så effektivt som möjligt. Vapeninnehavet är i sammanhanget ett fullständigt överdrivet icke-problem, se till att det är rätt människor som får ha dem bara.
KD803
QUOTE (Raptor @ Jul 6 2006, 11:26 ) *
Skillnaden mellan hv och pistolskyttar (sportskyttar) är dock för stor för att det här exemplet ska funka tycker jag. Klubben har inte tilldelat skytten dess vapen och ansvarar inte för förvaringen av dessa. Staten har dock tilldelat hv-männen AK-4 och rimligen är det också staten som ska se till att förvaringen är säker och tillräcklig.

Staten har redan idag gett klubbarna ett ansvar i och med att det är deras intyg som ligger som grund för tilldelning av pistollicens. Precis lika gärna skulle staten kunna ålägga klubbarna att ansvara för centralförvaring av medlemmarnas vapen. Logiskt eller inte har inte så mycket med saken att göra, politik är som sagt att vilja...

Beträffande Försvarsmaktens vapen så har staten sett till att utfärda bestämmelser för hur dessa ska förvaras. Av någon anledning, förmodligen ekonomisk, har man då inte ställt krav på att vapen som förvaras i bostad ska förvaras i säkerhetsskåp. Detta gäller inte bara HV-män, utan alla FM-anställda som av någon anledning förvarar tilldelat vapen i bostaden.
Sedan tycker jag inte att du har lyckats förklara behovet för förvaring av AK-4 i hemmet. Du har bara ifrågasatt om pistolskyttarna har ett tillräckligt behov av det.

Det har jag motiverat i ett antal inlägg i den här och andra trådar. Läs dessa istället så slipper jag upprepa mig hela tiden, det börjar kännas lite tjatigt. Pistolskyttarna tog jag bara upp därför att du nämnde dem som några som tydligen hade behov av att ha vapnen i hemmet.
Men i vilket fall som helst, eftersom vapnet inte är tilldelat så är det jägarens uppgift att förvara sitt vapen.

Varför då? Staten reglerar ju vapeninnehav även av privatägda vapen. Varför skulle man då inte kunna ställa krav på centralförvaring?
Av ren nyfikenhet, övar dessa glesbyggdsförband inte alls i närheten av militära områden? (Jag är från Skåne så stora avstånd är typ 2 mil).

Även om man övar på t ex ett skjutfält så innebär det inte att man kan ha centralförvaring på det fältet. Det krävs nämligen bevakning eller en insatstid på kortare tid än 60 minuter för att vapen ska få förvaras.
2) Varför skulle hv-män med en AK-4 i hemmet ha undantag från regler gällande vapenförvaring?

Det har de inte. Däremot är reglerna för Försvarsmaktens vapen annorlunda än reglerna för privatpersoner.
QUOTE (Kingecho1 @ Jul 6 2006, 11:42 ) *

En HV-man har fått tuppjuck. En av 30000 blir 0,03 promille. Ska det få påverka regelverket för vapenförvaring?
eskil
QUOTE (BJE @ Jul 6 2006, 12:56 ) *

En HV-man har fått tuppjuck. En av 30000 blir 0,03 promille. Ska det få påverka regelverket för vapenförvaring?

Bästa komentaren hittils. Mina applåder BJE!

Vi i Sverige är ju bäst i världen på det här med moralpanik, så varför inte?

Jag hävdar fortfarande att det inte är vapenförvaringen som är problemet, utan att vi inte kan lita på dem vi rekryterar.
EO4
Hur ser statistiken ut genom tiderna? Jag har svårt att tro att det bara är en HV-man som fått tuppjuck under efterkrigstiden. Jag har svårt att tro att INGEN har gjort en "going postal" sedan 1950. Har för mig jag sett någon gammal nyhetsnotis om ett svartsjukedrama med 3 avlidna pga ilsken HV-man + mauser, men jag har inga konkreta källor.

Skillnaden är nog att under kalla kriget var samhället mer benäget att betala det tragiska priset för ett insatsberett hemvärn med enskilt förvarade vapen än det kanske visar sig vara idag och i den nära framtiden. Eller?
KD803
QUOTE (EO4 @ Jul 6 2006, 13:46 ) *
Hur ser statistiken ut genom tiderna? Jag har svårt att tro att det bara är en HV-man som fått tuppjuck under efterkrigstiden. Jag har svårt att tro att INGEN har gjort en "going postal" sedan 1950. Har för mig jag sett någon gammal nyhetsnotis om ett svartsjukedrama med 3 avlidna pga ilsken HV-man + mauser, men jag har inga konkreta källor.

Tja, i sådana fall får man ju räkna med alla som varit HV-män sedan 1940 vilket torde vara ett antal hundratal tusen. Så då krävs det att minst ett hundratal "gått post" för att det ska bli en promille. Det torde man ha hört talas om...
dalmas
QUOTE (Nilsanders @ Jul 6 2006, 11:48 ) *

Vilket/vilka verktyg har den genomsnittlige inbrottstjuven med sig? Större skruvmejsel?

Vilka verktyg har du liggande i garaget?
Vysotskij
QUOTE (dalmas @ Jul 6 2006, 16:07 ) *

Den genomsnittlige inbrottstjuven har inget garage. Heller ingen borrmaskin. Eller tid att släpa på eller dyrka upp vapenskåp.
Kingecho1
QUOTE (BJE @ Jul 6 2006, 12:56 ) *

Nej kanske inte just denna incidenten alléna till 100%. Men man är ju dum om man inte lär sig av alla misstag och försöker förhindra framtida fel! Men jag ser mer till helheten och samhällets utveckling än just precis denna tragiska händelse.
Fk Satan
Med tanke på att det kommer att genomföras en översyn av regler osv. av HKV, Must och Rikshemvärnschefen så är denna debatt ganska död för tillfället. Sedan så har Rikshemvärnschefen gått ut att sagt att det inte skall skapas några nya hot och problem bara för att man tar bort ett annat hot eller problem. Bl.a. eskorter av vapen.

För i dagsläget finns det mycket hårt styrda regler kring eskorttjänst i fredstid. Men dessa regler är inte något vi behöver ta upp i denna tråd, eller på detta forum. Utan dessa regler bör era resp. utb. grupper känna till.
dalmas
QUOTE (Vysotskij @ Jul 6 2006, 16:41 ) *
QUOTE (dalmas @ Jul 6 2006, 16:07 ) *

Den genomsnittlige inbrottstjuven har inget garage. Heller ingen borrmaskin. Eller tid att släpa på eller dyrka upp vapenskåp.

Har ingen aning om inbrottstjuvar har garage eller ej.

4 mm stålplåt mot en vinkelslip, det är inte en fråga om timmar utan minuter. Hur många jägare har inte en vinkelslip liggande tillgänglig för tjuven i garage eller förråd?
KD803
QUOTE (Kingecho1 @ Jul 6 2006, 16:50 ) *
Men jag ser mer till helheten och samhällets utveckling än just precis denna tragiska händelse.

Och det är precis det jag gör också, ser till helheten. Och den har inte förändrats alls egentligen på grund av Täby. Så då ser jag inga skäl att ändra de befintliga reglerna, som trots allt har ändrats sedan slutet av kalla kriget.
Fk Satan
Vilka nya problem uppstår med centralförvaring? vilka nuvarande problem kommer man ifrån med centralförvaring? Vem är ansvarig för vapnen när de är centralförvarade? vem ska ha behörighet att öppna kasunerna? Vem löser transport av vapen tvärs och kors? hur ska den hanteringen lösas? Finns mängder med frågor att besvara rörande centralförvaringens vara eller inte vara. Kanske bäst att besvara dessa innan man målar in sig i ett hörn med ngn panikåtgärd...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.