Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skottlossning i Täby som slutat i tragik
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
BertilXerxes
Bolle mfl har uttryckt mycket bra saker i den här tråden. Det handlar inte om centralförvaring eller inte (centralförvaring är fel åtgärd - försent) - det handlar om MÄNNISKAN vi anförtror ett vapen.

Se nu till era egna kompanier - har ni någon snubbe i listorna som ni inte sett på ett par månader? FÅNGA UPP HONOM/HENNE IDAG! Är ni dessutom GC / PC är det fanimej tjänstefel att inte ha koll på sitt folk! Jag säger inte att tragedin kunde ha undvikits till 100% bara genom att någon från killens kompani hade ringt på hans dörr och kollat läget - men det är ändå värt att göra det försöket. I detta fall hade han väl inte ens träffat folket i sin pluton?

Alla som vet om att det finns nollor i sitt kompani har banne mig en uppgift att lösa - IDAG.
Kingecho1
Men inte kan den enda anledningen till att man ska ha vapnen hemma vara att det ska vara smidigare vid övningar? Det verkar ju som folk enbart av den anledningen vill ha kvar systemet som det är? Självklart ska det inte ta 3 timmar o få ut ett vapen och inte heller ska man tvingas köra 30 mil för att hämta det heller. Dessa o många till är praktiska problem som ska lösas men att bara ha vapnen hemma för smidighets skull är ju fel anledning. Och nog måste alla se att hotbilden har ändrats och därmed behovet av att ha vapnen hemma!!

FN1.gif
BertilXerxes
Nej - en av anledningarna till varför vi har (och bör ha) vapnen hemma är pga egen övning. Det märks ganska fort vilka som är vana vid sitt vapen och vilka som inte är det - 20 timmar är inte i närheten tillräckligt för att kunna behålla säker vapenhantering. Det system som vi har idag anser jag vara det perfekta. Vapnen hemma med lås utan ammo. Dessutom medger det högre beredskap / mindre transportproblem etc etc.

OM reglerna följts skulle detta inte hänt. Han skulle inte haft någon ammo hemma. Detta är HANS fel - inte befälets. Efter det att han som soldat deklarerat "ingen ammunition kvar, all matriel med" övergår det rent formella ansvaret för hans stöld av ammo helt på honom själv. Nu är detta ett sidospår - vad som är viktigt att komma ihåg är att han uppenbarligen inte var lämplig som HV-man och att det är MYCKET märkligt att någon får ut ett vapen och sedan tillåts loda runt utan att vara med på övningarna under så pass lång tid som detta gällde.

Ursäkta om detta låter uppkäftigt - men jag börjar ledsna på alla som vill bota denna incident med att låsa in alla vapen dom bara kan hitta.
Born
Är det inte bra med en debatt om huruvida vanliga människor ska få ha fullt skjutklara automatvapen hemma utan mer kontroll än att de gö sina (mycket få) timmar/år?

Jag vet att det är ovanligt med missbruk, och ännu mer ovanligt med dödsskjutningar. Men debatten måste man kuna ta utan att bara låsa sig fast vid att "det har ju alltid varit så, varför kan vi inte göra så i fortsättningen också?"

Hellre bättre kontroll över de med vapen hemma än att centralförvara, men behovet av hemmaförvaring bör vara större än riskerna för att det ska vara befogat.
Fk Satan
n kvinna dödades vid skottlossning i centrala Göteborg på eftermiddagen. SOS Alarm fick larmet om skottlossningen vid 17.30-tiden. En man fördes med skottskador till Sahlgrenska sjukhuset.

Kvinnan blev liggande utanför en bil intill en parkeringsplats. Intill henne låg ett gevär. Enligt uppgifter har mannen skjutit kvinnan och sedan sig själv.

hoppas att det inte är en copycat... Så vad ska vi göra med den grupp vapen som denna individ använde?

eller vad inträffar med alla vapen av den typ som använts vid följande?

En väktare blev skjuten vid ett rån i Hallonbergen utanför Stockholm vid 18-tiden.

-Det enda jag kan säga nu är att det har varit ett grovt rån på Prisxtra i Hallonbergen. Det är en väktare som är skjuten, okänt vad det är för status på honom i nuläget, säger Gert Fredlin, vakthavande befäl vid Västerortspolisen, till TT.

-Han är skjuten. Okänt var på kroppen, men troligen i ansiktet.

Det är också oklart hur många gärningsmän det var som genomförde rånet. Enligt SOS Alarm har en ambulans och en akutbil skickats till platsen.

Källa: TT
Vesku
När man läser vad tidningarna skriver, vad politikerna anser och beslutar undrar man varför folk som gissningsvis inte är inblandade i försvaret på något sätt får fatta en massa beslut och skapa oppinion. Visst det är enkelt för dem att anse och besluta om tex att vapen måste förvaras i kasuner men de ser inte problematiken och kostnaderna runt det. Vidare så går det ju alltid för personer att få tag i vapen om de nu verkligen vill ha tag i vapen.
Trekker
QUOTE (Minimi @ Jul 3 2006, 16:37 ) *
Att förbjuda folk att dricka blir nog svårt, men vi kan förändra attityder till alkoholen och sluta glorifiera den.

Av folk som sysslar med våldsbrott så är helt klart de som nyttjat alkohol överrepresenterade. ( I ca 70-80% av alla våldsbrott är alkohol inblandat.) Naturligtvis krävs det skjutvapen för att skjuta någon, men att HV-män skulle vara högt upp på listan finner jag föga troligt.

Jo, jag skulle allt vilja påstå att det var alkoholen som gjorde att han i vredesmod tog sin utkvitterade Ak och började skjuta. Dessutom har jag, och många andra med mig, haft vapen hemma, jag/vi har inte börjat skjuta... Således fungerar inte din logik!

Den som inte har ett vapen kommer inte kunna skjuta så min logik fungerar nog.
Jag håller med dig (även om den inte låter så), alkohol för absolut inget bra med sig, och visst är nyttjandet av alkohol starten till många våldsbrott. Jag kan inte se något syfte att hemvärnet ska ha sina vapen hemma, redan där hade vi reducerat tre-fyra liknande situationer de senaste 5åren.
Hemvärnsman av guds nåde
QUOTE (Bolle @ Jul 3 2006, 11:59 ) *
QUOTE (panzerkampfwagen @ Jul 3 2006, 11:41 ) *

Så åt helvete tragiskt. Kille från mitt kompani, synd att man aldrig såg honom...

Fråga till er i Täbykompaniet:
Hur många övningar har han haft möjlighet att vara med i sedan han fick vapnet i september(Källa: Media tveka.gif )?
Anledningen til min undran är formuleringar som "Ända sedan september då han fick vapnet har han inte deltagit i någon övningsverksamhet...!"
Vad kan det röra sig om? Tre, kanske fyra övningar eller något sådant? Vore skönt att ha lite kött på benen inför diskussionen med alla civila bekanta! saint.gif
/Bolle

Han har haft chans att göra minst 8-9 övningar.

På Södra roslags komp så har jag svårt att tro att okontaktbara "nollor" tolereras i fortsättningen.

Jag kommer i alla fall att kräva att mina soldaterna har samband med mig minst en gång i månaden.

Min åsikt är att i det här fallet så det är just den personliga kontakten som KUNDE ha räddat grabben.

Vi har lärt oss en dyr läxa. :(
Fu Eriksson
Mina 2 cent.

Jag tycker det vore bra att höja kraven och höja kontrollen så att det blir lite mer status med HV (någon sa det). Att det är som nu, att vilken MÖP som helst kommer in, är inte så bra...

Mer/bättre kontroll ökar chansen att man fångar upp sjuka o knäppa och därmed minskar risken att bli skjuten i ryggen på nästa skarpskjutningsövning också.

Sen kan man låsta vapnen med patronlägeslåsen och ha nycklarna i en knippa på typ plutonnivå. Plutoncheferna skulle kunna hålla rätt på den (hoppas inte dom blir knäppa). Då skulle logistiken fortfarande funka eftersom vi "typ alltid" kommer använda vapnen på lägst plutonnivå... vi är ju inga "ensama vargen"-soldater, HV kommer alltid lösa uppgifter tillsammans.

Där återknyter jag till det viktiga att man känner sina medsoldater och det löser sig själv om man skulle öva oftare (högre krav)!
kolle
Såg detta nu i kväll på västnytt : En kvinna sköts till döds och en man i 60-årsåldern skadades i ett skottdrama i centrala Göteborg vid 17.40.
- Det finns vittnesuppgifter från sådana som sett händelsen

På marken ser man något som liknar en älgstudsare med kikarsikte ligga ,nog dax att ha central förvaring av alla jägares vapen nu med?? wacko.gif
volt
QUOTE (II63 @ Jul 3 2006, 14:44 ) *
Jaha nu får alla göteborgare ha sina vapen centralförvarade.
Källa

Kul att se hur man ska lösa det om man har särskilt tillpassade vapen (kortade kolvar osv.) eller om det kommer att bli som med de stackars K-pistar som man hämtar på förrådet att det inte gjorts vapenvård ordentligt innan de inlämnas på förådet.

II63

Grejen i sig är ju inte ny, vill minnas att jag hörde talas om centralförvaring av göteborgarnas vapen redan på sent nittiotal (länken säger visst tidigt 2000-tal). Se även Västnytt på weben (funkar nog bara idag, 060703), http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34002&from=program_ao klicka på "Senaste sändningarna" och "22:15".
Först kommer det förmodade mordet på kvinnan och 5:47 in i programmet om HV och central vapenförvaring.
Kanske var det läge att tala om det för medierna just idag? (Hmmm, kan jag väl inte tro).
/volt
jed
QUOTE (Fu Eriksson @ Jul 3 2006, 21:39 ) *
Jag tycker det vore bra att höja kraven och höja kontrollen så att det blir lite mer status med HV (någon sa det). Att det är som nu, att vilken MÖP som helst kommer in, är inte så bra...
Aftonblaskan eller expressen är inte en bra källa...

Jag har intervjuat ett antal sökande till hemvärnet och ratat flera stycken pga att jag inte fick förtroende för dom. Jag ställer mig alltid frågorna "Är det här en person som jag vill ha med mig i ett skarpt läge?" och "Vill jag att den här personen ska ha ett vapen hemma?". Kan jag inte svara ovillkorligt JA! på bägge så rekommenderar jag att han/hon inte kommer in.

Jag tycker att det här är en otroligt tråkig händelse och hoppas att tjejen som blev träffad inte får några men.

MEN! Jag blir så trött på alla som panikreagerar och kräver att alla hemvärnsvapen omedelbart ska låsas in, det är fel åtgärd och försent. Bättre vore att dela upp nycklarna till vapenlåsen på gruppchef / stf gruppchef (ingen ska ha nycklarna till sitt eget vapen). Då har vi kvar samma möjligheter till övning och samma beredskap som nu, men utan "risken" som finns nu.

Många av dom som uttalar sig i tidningarna just nu har noll koll, eller egna intressen...
Status quo
Först vill jag bara säga att det här är en oerhört tragisk händelse som jag hoppats slippa uppleva.
Jag har vid ett par tillfällen jobbat tillsammans med chefen för det berörda hemvärnskompaniet och han fru, två av de vettigaste och trevligaste personer jag någonsin träffat.

Jag tycker personligen att det är fel att rikta in sig på vapenförvaringen som problem. Efter som det inte går att skjuta någon utan ammunition. Ett vapen i sig är inte farligt. Det är samma sak med fordon, knivar, yxor, motorsågar osv..
Jag såg inget som tydde på hårdare regler för förvaring av yxor efter att en psyksjuk man huggit ett antal personer i stockholm, ej heller några åtgärder när en person som trodde sig vara förföljd av säpo körde rakt in i en folkmassa i gamla stan.

Det finns en miljon föremål som i fel händer är livsfarliga. Militära vapen är självklart något som många tycker är läskigt, men inte mycket farligare än vad en bil, en kniv eller en älgstudsare är. Lika så är det knappast svårt att skaffa sig pistol licens..
Förbjud alkohol istället..
Sir Vival
QUOTE (Status quo @ Jul 4 2006, 07:49 ) *
Jag tycker personligen att det är fel att rikta in sig på vapenförvaringen som problem. Efter som det inte går att skjuta någon utan ammunition. Ett vapen i sig är inte farligt. Det är samma sak med fordon, knivar, yxor, motorsågar osv..

1) det är ju en relativ skillnad mellan hur effektivt ett automatvapen och en yxa är - annars skulle vi kunna sparat mycket pengar genom åren på att utrusta förband med valfritt skogsavverkningsredskap...

2) om gärningsmannen inte har direkt tillgång till vapnet, så sker det inte med FM tillhandahållen utrustning - möjligen en trist pragmatisk "se-om-ditt-eget-hus"-attityd, men dock nödvändig.

3) am-argumentet är inte speciellt hållbart, om än att det kräver ett visst mått av planering att kringå att am inte är tilldelad.

Däremot så är kasunförvaring inte ett frikort att anta vilka som helst.
martinator
Hur lång tid har en hemvärnsman på sig att inställa sig i händelse av ofred?
Vem fattar beslutet att ofred råder och att hemvärnet ska inställa sig?
Oavsett så verkar det för mig som att även om man har 45 mil till sitt vapen
inte bör ha några problem med att hinna. Vid övning få man väl räkna in uthämtning
vid planering av övingen.

En anekdot som passar i samnhanget är den om torpet och Länghems
brandförsvar. Det var midsommar och de frivilga brandmännen satt och hade
det rätt trevligt. Plötsligt gick larmet. Två av killarna som var rätt nyktra sprang
ner till stationen. där kom de på att ingen av dem kunde köra så de tog var sin
slang och slängde över axeln. Hoppade på sina cyklar och trampade iväg i högsta
fart till torpet som vid det här laget brann rätt frikst. När de kom fram slogs de av
tanken att de saknade pump...... Inte mycket nytta med två rullar slang om man inte
har resten.

Min poäng är att det inte är mycket mening med att kunna rusa ut i skogen på
10 minuter med en massa AK4:or om man inte har någon ammunition att ladda
den med. Då kan man lika bra centralförvara dem med.

/martinator
rhdf
QUOTE (Sir Vival @ Jul 4 2006, 10:44 ) *

Touche
att förhindra att vem som helst inte ska ha en AK är bara en av anledningarna att man ska skärpa kraven, både för de som redan är inne, men även för de som vill in
Knekt
I debatten här har flera undrat över orsakerna till dagens vapenförvaring. Det har sagts att säkerhetsläget inte kräver ett beväpnat hemvärn och att vapnen därför borde centralförvaras.

Det är detta jag vänder mig mot.

Vi har inte vapen hemma för att kunna möta en dag som den 3 juli 2006, en dag som vi idag, den 4 juli 2006, med facit i hand vet var fridfull och utan incidenter.

Vi har våra vapen för en högst osäker morgondag, där ett hot kan uppstå betydligt snabbare och med mindre förutsägbarhet än under det kalla kriget.

Har alla glömt det ökade hotet mot våra utlandsförband, främst i Afganistan?

Har alla glömt att det inte var länge sedan svensk(a?) beskickning sattes i brand efter att fri press i ett av våra grannländer publicerat religösa nidbilder.

Låt säga att en serie händelser inträffar under den del av året (en betydande del) då försvaret av svensk mark i princip helt utgörs av Hemvärnet.

En liten historia

Det är nu sommar och extrem nyhetstorka. Den nya lag som säger att militär personal kan användas vid terrorangrepp trädde i kraft den 1 juli, men ingenting tyder på något ökat hot mot svensk mark.

Då händer följande.
1) Aftonbladet publicerar på måndagen en artikel som avslöjar ekonomiska oegentligheter hos ledande svenska muslimer.

2) Expressen följer upp på tisdagen, och en sommarvikarie publicerar dessutom en av nidbilderna av profeten Muhammed som tidigare figurerat i dansk press. Chefredaktören förklarar misstaget, men försvarar samtidigt soin redaktörs frihet att utöva tidningens rätt enligt tryckfrihetsförodningen. Kritiken från arabvärlden är enorm och mycket hotfull. Expressens gamla "Kör ut dem"-löpsedel tas fram och sprids över världen.

3) I Afganistan drabbar svensk trupp under tisdagen samman med demonstranter. 3 barn dödas vilket leder till omfattande demonstrationer och krav på ett svensk återtagande av trupp. Dödandet av barnen sätts i direkt samband med tidningsrubrikerna i Sverige och riket anklagas av en sammstämmig arabvärld för att vara USA:s bundsförvanter väl i klass med Storbrittanien.

4) Högerextrema grupper i Sverige ser chansen och tapetserar under natten mellan tisdag och onsdag tio större svenska städer med afficher föreställande Muhammed i grovt sexuella poser. Under afficheringen hamnar en grupp Nationaldemokrater, varav en är ledamot i kommunfullmäktige, i slagsmål med en grupp invandrare. En invandrare av iranskt ursprung misshandlas svårt och två nationaldemokrater, bland annat ledamoten i kommunfullmäktige, grips av polis och identifieras.

5) Redan på onsdagens förmiddag rapporterar Al Jazira och CNN att demonstranter i flera muslimska stater bränner svenska flaggor.

6) Under natten mellan onsdagen och torsdagen råkar ett svensk MOT-team i Afganistan av en slump på en efterlyst toppchef inom Al Qaida. Under sammanstöten dödas mannen tillsammans med en handfull av sina familjemedlemmar och några livvakter. Två av familjemedlemmarna är en flicka på fem år samt flickans mormor. Makabra bilder på de döda tillsammans med kvarlämnad svensk materiel (främst en vapenrock med nationsemblemet) kablas ut över världen.

Inom loppet av en knapp arbetsvecka befinner sig Sverige som nation nu högt på den internationella terrorismens fem-i-topp för tänkbara mål. Und-inhämtning visar på en ökad aktivitet hos militanta islamister och en kristallklar tydlighet i att Sverige som nation inte längre betraktas som ett praktiskt transitland utan som en fiende och måltavla.

Är det någon här som på fullaste allvar påstår att ett liknande scenario skulle vara omöjligt eller att det i ett liknande läge finns tid att låta 30 000 soldater stå i kassunkö?

Edit: Lite fix.
Kingecho1
Men alltså jag uppfattar det fortfarande som att den enda anledningen till att ha vapnena ute är av rena smidighetsskäl vid övningar. Eller om jag ska tolka de som klagar på att man ska centralförvara vapnen. Sen är vi nog alla överens om att man inte ska slå på stora trumman för denna incident och enbart ska samla in dem för denna och liknande saker. Men är väl dags att inse att världsbilden/hotet/samhället har ändrat sig. Tiden har gått frammåt! Det är anledningarna till att vapnen ska bort från hemmen anser jag.

Att det sen inte ska ta 5 timmar o få ut dem o allt sånt är BARA praktiska problem som SKA lösas! Se möjligheterna nu istället!! Tänk utanför boxen!!

FN1.gif
Bolle
QUOTE (martinator @ Jul 4 2006, 11:03 ) *
Vid övning få man väl räkna in uthämtning
vid planering av övingen.

Fundera på hur många mantimmar det blir år, för alla förband i landet. Antingen ska det dras "per hv-person" som får åka och hämta sitt eget vapen, eller oxå ska vi ha särskild personal som ägnar tid åt detta. Vem står då för ansvaret om en (eller flera) vapen försvinner? Hur bevakas gemensamma transporter? Ska övn-tid ges för att hämta/lämna, eller ska man göra det utanflör sina 20/60 timmar eller vad det nu är? dry.gif

Min poäng är att det inte är mycket mening med att kunna rusa ut i skogen på
10 minuter med en massa AK4:or om man inte har någon ammunition att ladda
den med. Då kan man lika bra centralförvara dem med.
/martinator

Det är otroligt mycket enklare att distribuera amm (som är en förbrukningsvara och redan finns i logistiksystemen) än vapen(som är personliga och kräver extrema säkerhetsåtgärder för vilka man saknar rutiner). Kom ihåg att det inte var länge sedan vi (till stora kostnader) gick ifrån tanken med kassuner pga stöldrisken.
/Bolle
Status quo
QUOTE (Sir Vival @ Jul 4 2006, 10:44 ) *
QUOTE (Status quo @ Jul 4 2006, 07:49 ) *

1) det är ju en relativ skillnad mellan hur effektivt ett automatvapen och en yxa är - annars skulle vi kunna sparat mycket pengar genom åren på att utrusta förband med valfritt skogsavverkningsredskap...

2) om gärningsmannen inte har direkt tillgång till vapnet, så sker det inte med FM tillhandahållen utrustning - möjligen en trist pragmatisk "se-om-ditt-eget-hus"-attityd, men dock nödvändig.

3) am-argumentet är inte speciellt hållbart, om än att det kräver ett visst mått av planering att kringå att am inte är tilldelad.

Om jag tar en kniv, hoppar på ett tunnelbane tåg, knivhugger ett antal personer sen snabbt byter till nästan tåg och fortsätter, kan jag nog hugga ihjäl 10 pers innan polis eller väktare får tag på mig.. visst kan jag döda fler med automatvapen men man bör ju beakta att det finns upp mot 30 000 hemvärnsmän och det här är iaf första gången jag hört om en situation där någon blivit skadad när någon löpt amok..
Lt.E
QUOTE (marcuzt @ Jul 3 2006, 10:47 ) *
...
Sedan så skyddsvisiterade han alla. Och valde ut några väskor på måfå som han kollade igenom.

Detta tycker jag var en bra idé. Det behöver inte göras jämt, men ibland och ingen vet när det görs. detta kan nog avskräcka en del från att råka få med sig ammo.

Är det verkligen en sådan verksamhet vi vill ha? Är det inte så att vi skall ha med personer som vi kan lita på? Och vill man verkligen sno ammunition så kan man bara gömma lite i skogen och åka tillbaka senare? Om man låter personer delta i aktiviteter i stort sett utan ersättning så måste man visa förtroende för att de skall komma tillbaka.

Lyssnade på Roland Ekenberg (Ekengren?) (RiksHvC) på SVT24 igår och han lät förstå att han inte var inne på spåret att centralförvara vapen av två anledningar: Beredskapsskäl och möjligheter till övning.

Däremot så satt där en stackars polis som fick säga två meningar och var emot att Hv hade vapen hemma.

Problemet när det gäller vapen i Sverige är inte legala vapen utan de vapen som väller in över gränserna. Visst skall man förhindra att legala vapen blir illegala, men hur stort är detta problem?
Bellum
Jaha... Då är drevet igång igen då...
Idag har jag tagit mig friheten att skriva mitt livs första insändare med anledning av händelserna.. Tänkte kolla med er på forumet innan jag skickar den någonstans, för det kan mycket väl vara så att jag överreagerar eller inte får fram vad jag vill säga..
Vad tycker ni:

"Kommentar angående skottdramat i Täby

Inledningsvis vill jag rikta mina kondoleanser till alla inblandade och deras nära och kära. Det är alltid lika tragiskt varje gång någonting dylikt inträffar. Detta berör emellertid en annan aspekt som jag och många med mig anser vara ungefär lika skrämmande.
Varje gång någonting händer där Försvarsmakten är inblandad dyker en hätsk debatt om nedläggning, avväpning och liknande upp. Givetvis är debatter alltid av godo och en öppen debatt är en förutsättning för att en demokrati skall kunna fungera. Men en debatt måste även vara saklig, annars är den bara skadlig!

Vari ligger egentligen det tragiska som måste debatteras och åtgärdas?
Ligger det i att delar av Hemvärnet förvarar sina vapen i hemmet, eller ligger det i att en ung människa kan må så dåligt att han väljer att agera som 21-åringen i Täby utan att någon samhällsinstans märker var det bär hän i förväg?
Bör vi diskutera hur han tog sitt liv och försöka förebygga att någon annan gör detsamma, eller bör vi diskutera varför?

En människa som råkar tillhöra Hemvärnet går sönder inombords och tar sitt liv med sitt tjänstevapen, och omedelbart krävs det att Hemvärnet ska lämna in sina vapen och/eller läggas ned omedelbart. Låt mig göra två jämförelser:
Det händer ibland att hundägare bussar sina djur mot andra människor. Bör vi därför förbjuda hundar?
Det händer även att journalister har fel i det dom skriver, alternativt rent utsagt ljuger. Är lösningen på detta att förbjuda dagspressen och införa inskränkningar i yttrandefriheten?"

Är den värd vatten? Ska jag göra om/göra rätt/skrota?
Uppskattar alla kommentarer!
Knekt
QUOTE (Lt.E @ Jul 4 2006, 11:41 ) *
Lyssnade på Roland Ekenberg (Ekengren?) (RiksHvC) på SVT24 igår och han lät förstå att han inte var inne på spåret att centralförvara vapen av två anledningar: Beredskapsskäl och möjligheter till övning.

Däremot så satt där en stackars polis som fick säga två meningar och var emot att Hv hade vapen hemma.

När? Vilket program?
rhdf
<½ OT>
nu kanske jag är ute på juridiskt gungfly.
men om ett hemvärnsvapen används utanför HV-vht så är det väl att klassa som ett illegalt vapen?

eftersom man inte har licens på vapnet så får man använda det (utanför övningar) lika lite som jag får använda älgstudsare utan licens

</ ½ OT>
Lt.E
QUOTE (Knekt @ Jul 4 2006, 09:55 ) *
QUOTE (Lt.E @ Jul 4 2006, 11:41 ) *

När? Vilket program?

Studio24, tror jag det var.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=12174

QUOTE (rhdf @ Jul 4 2006, 09:58 ) *
nu kanske jag är ute på juridiskt gungfly.
men om ett hemvärnsvapen används utanför HV-vht så är det väl att klassa som ett illegalt vapen?

eftersom man inte har licens på vapnet så får man använda det (utanför övningar) lika lite som jag får använda älgstudsare utan licens

Stämmer ganska bra. För några månader sedan dömdes en yngling för vapenbrott sedan han tagit pappans Hv AK4 och poserat på några bilder som han senare lagt ut på nätet.
Born
Håller med Kingecho1.
Varför bara se problemen med centralförvaring? Behovet av vapen i hemmet är enligt vad jag kan se inte så högt. Att det är osmidigt att "åka 30 mil för att hämta vapnet" är en logistikfråga som inte kan vara omöjlig att lösa.

Verkar som att det är viljan att ha ett vapen hemma som styr vissa inlägg här i tråden, inte behovet.

Att det skulle ta mer tid och bli osmidigt vid övningar låter inte som ett hinder i mina öron, bara en logistikfråga som borde kunna lösas ganska enkelt. Behovet av snabb mobilisering är heller inget som låter som en vettig anledning. Ska MYCKET till innan knäckebröhults HV får ett väpnat uppdrag i sverige.

Alternativet om det nu är så viktigt att ha en knallpåk i hemmet får väl vara centralisering av nycklar till partonlägeslåsen (?). Det borde väl vara det enklaste och mest logiska. Dock är det kanske inte heller det säkraste.
KD803
QUOTE (Kingecho1 @ Jul 4 2006, 11:34 ) *
Men alltså jag uppfattar det fortfarande som att den enda anledningen till att ha vapnena ute är av rena smidighetsskäl vid övningar.

Inte så mycket smidighetsskäl, som att möjliggöra att öva med dagens HV. Det är en viss skillnad...
Men är väl dags att inse att världsbilden/hotet/samhället har ändrat sig. Tiden har gått frammåt!

Visst har världen förändrats sedan 1989. Men varför ska detta med automatik innebära att vapnen ska centralförvaras? Trots allt så har ju fler vapen försvunnit ur olika centralförvaringar än ur enskilda HV-mäns hem.
Att det sen inte ska ta 5 timmar o få ut dem o allt sånt är BARA praktiska problem som SKA lösas! Se möjligheterna nu istället!! Tänk utanför boxen!!

ja, och lösningen på de praktiska problemen är att vapnen förvaras i hemmen...
QUOTE (Born @ Jul 4 2006, 12:14 ) *
Att det skulle ta mer tid och bli osmidigt vid övningar låter inte som ett hinder i mina öron, bara en logistikfråga som borde kunna lösas ganska enkelt. Behovet av snabb mobilisering är heller inget som låter som en vettig anledning. Ska MYCKET till innan knäckebröhults HV får ett väpnat uppdrag i sverige.

Nej, det är inte omöjligt. Men det är dyrt. Jag tvivlar starkt på att HVs budget skulle utökas för att täcka kostnader för vapentransporter, utan de kostnaderna kommer då att tas från verksamheten. Dvs centralförvaring = mindre övningar = sämre förband.
Knekt
QUOTE (BJE @ Jul 4 2006, 12:26 ) *
Men alltså jag uppfattar det fortfarande som att den enda anledningen till att ha vapnena ute är av rena smidighetsskäl vid övningar.

Inte så mycket smidighetsskäl, som att möjliggöra att öva med dagens HV. Det är en viss skillnad...

Med andra ord: utan centralförvaring blir det mycket svårt (för att inte säga omöjligt) att upprätthålla kvalitet på soldaternas utbildning. Låt säga att det tar 10 timmar totalt per år och soldat (vilket knappast är en otrolig siffra) att hämta och lämna sitt centralförvarade vapen. Det är halva den kontrakterade tiden som går åt!

Lägg sedan till detta; att systemet även måste möjliggöra att samtliga hemvärnsmän vid en beredskapshöjning (som kan komma oerhört fort, oavsett vad många vill intala sig) samtidigt ska kunna hämta ut sina vapen. 30 000 man i kassunkö i ett läge när tiden är dyrbar och bättre läggs på att förbereda den skarpa uppgiften.
Collector
Det har i vissa tidningar (ex här: http://www.expressen.se/index.jsp?a=625254 ) framförts att möjligheten att ha ett vapen hemma används av HV vid rekryteringen och att många skulle hoppa av om vapnet försvann.

Hur många av er skulle hoppa av enbart utifrån orsaken att vapnet försvann ur garderoben??

Liten reflektion........1987 fyllde jag 18år och blev antagen som extra HV-man. Fick omgående hämta ut min AK4 samt amm på K1. Hade inte gjort vpl ännu, jag hade inte heller träffat någon från HV face to face (något telefonsamtal var all kontakt). Med detta i bakhuvudet verkar dagens system med alla kontroller vid antagning samt introduktionsutbildning ganska OK.

//Collector
Status quo
"Beväpnad person i kris kan vara livsfarlig"

avd: No shit sherlock.....

En person som hamnat i en djup kris och har tillgång till vapen - den kombinationen kan vara livsfarlig. Det menar rättspsykiatrikern Eva-Marie Laurén.

Fascinerande slutsatser.. Man får väl dock tänka på att knappast alla som har tillgång till vapen hamnar i djupa kriser, och knappast alla som hamnar i djupa kriser använder sig av sitt vapen.
Born
Håller med om att det är en smidig lösning att ha vapnen hemma, men nödvändigheten som vissa gör anspråk på ser jag inte. Men det ligger på ett högre plan än bara vapenförvaringen. Tex om varenda liten håla är i behov av en egen liten brandkårsstyrka i form av en HV-plut eller liknande. Men den diskussionen kan vi ta någon annanstans.

Rent beredskapsmässigt ser jag dock inget som tyder på att man BEHÖVER ha sitt vapen hemma i sängkammaren även om många vill ha det så. Då återstår frågan om smidigheten för den enskillda soldaten kontra risken för missbruk (tex vet jag att det förekommer att vissa, långt ifrån huvuddelen men en liten minoritet gärna visar upp knallpåken för vänner och bekanta efter visst alkoholintag osv osv).

Man får inte glömma bort att det ÄR ett kraftfullt vapen som är stöldbegärligt och att en del människor har inte alla hästar i hagen även om de har en helt ok yta.

Vill bara slippa se liknande rubriker i tidningarna, FM och HV har det svårt med imagen utan liknande historier även om de är ytterst ovanliga. Och att visa att man gör något åt saken i det här läget kan vara ett sätt att få tillbaka lite av förtroendet. Media fokuserar på vapenhanteringen, och det är en så enkel grej att fixa till i sammanhanget så...
II63
QUOTE (Born @ Jul 4 2006, 12:14 ) *
Behovet av snabb mobilisering är heller inget som låter som en vettig anledning. Ska MYCKET till innan knäckebröhults HV får ett väpnat uppdrag i sverige.

Alternativet om det nu är så viktigt att ha en knallpåk i hemmet får väl vara centralisering av nycklar till partonlägeslåsen (?). Det borde väl vara det enklaste och mest logiska. Dock är det kanske inte heller det säkraste.

Tja du jag har haft iallafall ett uppdrag när jag fått fara skyndsamt med vapen i hand där det inte skulle funnits en chans att hinna hämta vare sig vapen eller nycklar. det rörde sig om en nödlandad helikopter som skulle bevakas tills dess att FV personal kunde komma och repa felet. Kunde då inte polisen komma och bevaka helikoptern? nja där jag bor så finns det 2 polispatruller i ett område som är lika stort som Skåne och Blekinge tillsammans så polisen är inte intresserade att lägga sina resurser där.

Ja säger man då det är ju bara en händelse. ja visst är det en händelse men man vet inte säkert när nästa kommer.Visste man det så skulle en massa lösa sig ganska snabbt.

Vad det här handlar om är att FM ska ta en principbeslut att HV inte längre ska vara ett förbandsgrupp 1 förband (D V S omedelbart gripbara förband) gör man avkall på detta så finns det idag inga eller mycket små resurser att tillgå för att lösa hot eller andra svåra påfrestningar. Värnpliktiga finns inte inne året runt och att US befinner sig utomlands. Det däremot är en disskution som hör hemma i ett annat forum men man måste se till helheten annars så hamnar man i ett väldigt konstigt läge.
martinator
QUOTE (II63 @ Jul 4 2006, 14:16 ) *
Tja du jag har haft iallafall ett uppdrag när jag fått fara skyndsamt med vapen i hand där det inte skulle funnits en chans att hinna hämta vare sig vapen eller nycklar. det rörde sig om en nödlandad helikopter som skulle bevakas tills dess att FV personal kunde komma och repa felet. Kunde då inte polisen komma och bevaka helikoptern? nja där jag bor så finns det 2 polispatruller i ett område som är lika stort som Skåne och Blekinge tillsammans så polisen är inte intresserade att lägga sina resurser där.

Och amunitionen kom då ifrån...?

Nu tycker inte jag man bör göra det svårare än vad det är.... För inte kan det vara så att alla som har vapen hemma har minst 30 mil till en centralförvaringsplats? det måste väl finnas de som bor nämre och som i sådan situationer när det behövs 4 gubbar kan hämta ut sina vappen utan att det tar 5 timmar med bil? Eller? Är det så illa att hemvärnet bor så jäkla utspritt ja då uppstår frågan om man överhuvud taget behöver en organisation som inte kan få ihop mer än 5 pers på 5 timmar för att de bor så himla långt från allt och alla.
Sverige är glesbefolkat, men fan inte så glesbefolkat. På vissa här låter det som om hela landets försvar bygger på någon form av enmans-gör-det-själv-himpjimpalösning för det är för långt till understöd.
För mig som utomstående icks-HV så verkar det finnas ett egenvärde som övergår mitt förstånd med att ha vapen hemma.

/martinator
Bolle
QUOTE (Born @ Jul 4 2006, 14:14 ) *
... Och att visa att man gör något åt saken i det här läget kan vara ett sätt att få tillbaka lite av förtroendet. Media fokuserar på vapenhanteringen, och det är en så enkel grej att fixa till i sammanhanget så...

Fast det är ju det som är den springande punkten: Det är inte en "enkel grej" att fixa till vapenförvaringen! Det är både dyrt, krångligt och medför risk för att fler vapen blir stulna samtidigt.
Däremot håller jag helt med om vi ska visa att vi tar tag i problemet. Problemet består i det här fallet inte av vapen i hemmet, utan vilka hem som får ha vapen!
Vi behöver fokusera på antagningskraven!
/Bolle
PS: Born, med tanke på det "intresse" du anger i din profil tar jag dina synpunkter med en fältspade salt! ;)
rhdf
på många platse så bor kanske alla soldater på ett rimligt avstånd från varandra, tex samma ort, problemet kommer när denna ort ligger för långt bort från en lämplig förvaringsplats.
Så att få ihop personalen är inte svårt, men sen skall man lyckas sammanföra personal och vapen, det är DET som kan bli bökigt

Sen finns det såklart de som är mer lyckligt lottade som har gångavstånd till kasunen
II63
QUOTE (martinator @ Jul 4 2006, 14:34 ) *
QUOTE (II63 @ Jul 4 2006, 14:16 ) *

Och amunitionen kom då ifrån...?

Nu tycker inte jag man bör göra det svårare än vad det är.... För inte kan det vara så att alla som har vapen hemma har minst 30 mil till en centralförvaringsplats? det måste väl finnas de som bor nämre och som i sådan situationer när det behövs 4 gubbar kan hämta ut sina vappen utan att det tar 5 timmar med bil? Eller? Är det så illa att hemvärnet bor så jäkla utspritt ja då uppstår frågan om man överhuvud taget behöver en organisation som inte kan få ihop mer än 5 pers på 5 timmar för att de bor så himla långt från allt och alla.
Sverige är glesbefolkat, men fan inte så glesbefolkat. På vissa här låter det som om hela landets försvar bygger på någon form av enmans-gör-det-själv-himpjimpalösning för det är för långt till understöd.
För mig som utomstående icks-HV så verkar det finnas ett egenvärde som övergår mitt förstånd med att ha vapen hemma.

/martinator

Snabbt svar: det var före beslutet att dra in all mobam så am var inget problem.

Vet inte varifrån du är men om man åker runt i detta avlånga land så ser man att det på sina ställen är vääldigt glesbefolkat. Västerbotten är 1/8 del av Sverige och har ca 220 000 innevånare varav 110 000 bor i umeå området och 70 000 bor Skellefteå området däri ligger problemet. Om folk från Sorsele ska hämta sina vapen i Umeå är det ca 40 mil enkel resa hur ofta blir det då övat?
eskil
QUOTE (Born @ Jul 4 2006, 14:14 ) *
Media fokuserar på vapenhanteringen, och det är en så enkel grej att fixa till i sammanhanget så...

Gör de? Det har i alla fall inte jag märkt.
De som fokuserar på vapenhanteringen är vi, inte media.
Media konstaterar att en kille har gått med i hemvärnet, fått sitt vapen, därefter skolkat från verksamheten för att till sist genomföra detta vansinnesdåd.
Knekt
Att ta sig 10 mil på en norrländsk landsväg går förbaskat mycket fortare än att försöka ta sig söder ifrån genom Stockholm och ut till Livgardet om något allvarligt inträffat i stan.

Har folk här ingen fantasi alls? Kom ihåg att vi övar och är rustade för att möta okända och överaskande hot. Om vi på förhand kunde veta exakt vad som händer och när det händer, då skulle vi förmodligen inte behöva något väpnat försvar alls.

Det vore ju trevligt om någon kunde förklara hur det ska gå till att ha kvar Hv som FG-1-förband med mycket kort beredskapstid och samtidigt ha alla vapen i centrala förråd. Eller på ren svenska: hur gör man för att ha 30 000 man omedelbart gripbara om det är så att man innan insats måste hantera 30 000 vapenutlämningar?

Jag är ledsen, men det blir lite som när försvarsmotståndare säger att vi inte ska ha nått försvar alls "för att det vore så bra om alla var snälla", helt utan att kunna förklara hur man ska gå till väga just för att få alla att vara snälla dagarna i ända.

Ni som föreslår en förändring; fram med förslagen. Hållbara och genomtänkta. Inga "det borde ju gå", eller "rimligtvis så...".

Edit: stavfel
II63
@knekt

Så sant som det är sagt.....
Kvasifilosofen
Vi tar svaret igen.

Vapnet i bostaden och nycklarna på annan adress. Vill man undvika stölder av brukbara vapen och nya galenskaper av förvirrade människor är detta förmodligen fullt tillräckligt eftersom det krävs att två personer är delaktiga. Nycklarna kan exempelvis förvaras hos gruppbefäl, vars nyckel i sin tur finns hos plutonsbefälet etc. Dessutom kan man förvara extra kompletta uppsättningar i ett litet larmat värdeskåp för att underlätta vid övningar etc. Med elektroniska lås kan man lätt ordna så att ingen kan komma åt sin egen nyckel.

Jag tycker det är bra om vapnet i sig är tillgängligt i bostaden. Man borde också kunna förvara ett litet förråd av ammunition i förseglad behållare under förutsättning att den enskilde inte kan bruka vapnet på eget initiativ.

Centralförvaring innebär risk i sig. Skulle någon komma på ett sätt att bryta skyddet kan de komma över stora mängder vapen.
Born
Som att kasta in en sockerbit i en myrstack smile.gif

Är inte ute efter att rycka bort knallpåkarna från alla HV män och kvinnor. Försöker bara se alternativen OM beslut tas på att samla in alla vapen. Dock ser många bara svårigheter, antingen reella eller långsökta förklaringar.

Fråga. OM beslut tas om centralplacering av vapen, hur ska man lösa det på lämpligaste sätt? Kan det vara så att många ser sin lilla box utan att våga tänka på större förändringar? Tror ni inte att det kan komma fram något lämpligt alternativ till hemförvaring? Är det hugget i sten att man som HV-soldat med mindre än ett dygns övningstid/år måste ha ett vapen hemma? Är det kanske av gammal vana och rädsla för att tappa medlemmar som man behåller det gamla systemet med "hög beredskap"?

JAG personligen anser att gemene hemvärnsman/kvinna inte har ett BEHOV av att ha ett vapen hemma, däremot kan det finnas smidighetsskäl som gör att möjligheten ska finnas efter behovsprövning (tex de som övar mycket och har långt till närmsta lämpliga plats att förvara vapnet på). Det ska inte vara en självklarhet att vem som helst (nåja, lite interviuer och några få timmars sammankomst/år) ska få ha ett automatvapen hemma enligt mig.

Sammanfattning. Behovspröva varje enskillt fall, utöka kriterierna och kontrollerna för att ha vapen hemma. Gör det omöjligt att missbruka vapnet om man nu måste ha det hemma i garderoben. En snefylla eller något liknande ska inte kunna resultera i att ett militärt vapen ska användas i fel syfte även om det inte är vapnet i sig som är farligt utan människan bakom.
KD803
QUOTE (Born @ Jul 4 2006, 16:06 ) *
Fråga. OM beslut tas om centralplacering av vapen, hur ska man lösa det på lämpligaste sätt? Kan det vara så att många ser sin lilla box utan att våga tänka på större förändringar? Tror ni inte att det kan komma fram något lämpligt alternativ till hemförvaring?

Genom att bygga upp anläggningar för centralförvaring som inte bara ligger på befintliga fredsutbildningsförband. Dessa ska vara placerade så att det blir rimliga avstånd för förbanden, gärna i anslutning till övningsfält motsv. Om dessa sedan hamnar så att kravet på 60 minuters insatstid inte kan uppfyllas så får man även se till att anläggningarna har bevakning 24/7. Förband som har rimliga avstånd till befintliga fredsförband kan givetvis utnyttja dessa, givet att dessa anpassar sig till HVs behov av in-/utlåsning utanför normal arbetstid för SFD.
QUOTE (Born @ Jul 4 2006, 16:06 ) *
JAG personligen anser att gemene hemvärnsman/kvinna inte har ett BEHOV av att ha ett vapen hemma

Nej, det finns ingen enskild person som har ett behov av vapen hemma. Däremot så har förbanden behov av att kunna bedriva övningar på ett effektivt sätt. På det sätt som HV idag är organiserat och utbildas så fungerar det i många fall inte med centralförvaring som den tillämpas idag, nämligen i stort sett uteslutande på fredsförband.
Knekt
QUOTE (Kvasifilosofen @ Jul 4 2006, 15:38 ) *
Vi tar svaret igen.

Vapnet i bostaden och nycklarna på annan adress. Vill man undvika stölder av brukbara vapen och nya galenskaper av förvirrade människor är detta förmodligen fullt tillräckligt eftersom det krävs att två personer är delaktiga. Nycklarna kan exempelvis förvaras hos gruppbefäl, vars nyckel i sin tur finns hos plutonsbefälet etc. Dessutom kan man förvara extra kompletta uppsättningar i ett litet larmat värdeskåp för att underlätta vid övningar etc. Med elektroniska lås kan man lätt ordna så att ingen kan komma åt sin egen nyckel.

Jag tycker det är bra om vapnet i sig är tillgängligt i bostaden. Man borde också kunna förvara ett litet förråd av ammunition i förseglad behållare under förutsättning att den enskilde inte kan bruka vapnet på eget initiativ.

Centralförvaring innebär risk i sig. Skulle någon komma på ett sätt att bryta skyddet kan de komma över stora mängder vapen.

Och du tror inte alls att det kommer bli kaos när något händer i semestertid och såväl gruppchefen och plutonchefen befinner sig på semester.

Extra uppsättningar nycklar innebär att hela idén med säkra lås urholkas.

Så detta köper jag icke.

@Born
Nej, det är knappast av "gammal vana" HV har hög beredskap. För det första så är det ett relativt nytt påfund att Hv ingår i FG-1, för det andra så är det ju faktiskt så att inte finns något annat än Hv under stora delar av året.

@BJE
Intressant och kreativ idé med dygnetruntbemannade "vapencentraler". Men de faller på två saker:
1) Pengar; den typen av anläggningar torde blir ytterst kostsamma. Försvarsmakten kommer knappast få ytterligare anslag för fler kostsamma fasta installationer. Så var ifrån ska pengarna tas?

2) Tillgängliheten; den går säkert att lösa på landsbygden. Men i Stockholm är det ett faktum att trafikläget gör ett dylikt system oerhört sårbart. Det krävs idag larvigt lite redan i djupaste fred för att det ska bli fullständigt kaos i frafiken.
Fk Satan
@martinator

finns lösningar på det, som inte är lämpliga att ta på ett öppet forum...
Ing
Om 30000 hv-gubbar ska plocka ut sina vapen på en gång ... så tar själva uttaget förmodligen inte mer än 10 minuter. De ska inte in i samma kasun allihop. De flesta som är med i HV idag har någon form av militär utbildning tidigare, där det varit utplockning av vapen före varje övning medelst vapen... lite ordning och reda så går det hur smidigt som helst. Det fungerar utmärkt för oss i GBG, förstår inte vad besväret med utplockningen är, det är alltid mycket annat som ska disktueras igenom innan övningen ändå. Passa på att fika under tiden som grannplutonen tar ut sina vapen, kaffet måste ändå drickas innan övningen påbörjas... ;)

F.ö. tror jag på Nifelhels förslag i en granntråd. Röra runt lite i HV-grytan, hälla ut alla delar på golvet, pilla ut det som är någonting att ha, göra något vettigt av det, och kasta resten. Tjäbblet om att övningsberedskapen är största skälet till att ha en bössa hemma tycker jag lägger ribban på en nivå som visar på hur moget "förbandet" egentligen är.

Jag tycker att vi fortsätter den här diskussionen i tråden Lägg ner HV nu.

Någon nämnde att om folk flippar så kan de ta vad som helst istället för sin hemförvarade AK4. Jag är lite tveksam till att det är RIKTIGT så enkelt. Det blir fasen så mycket farligare med någon beväpnad med en AK4 än en kniv. Jag antar att det är något lättare att ge sig på folk på avstånd med skjutvapen än att faktiskt hugga ner dem med kniv.
Att jämföra automatvapen, knivar och bilar känns dessutom inte riktigt riktigt.
KD803
QUOTE (Knekt @ Jul 4 2006, 17:05 ) *

Det finns redan huvudnycklar till låsen idag. Och innan någon börjar skrika, detta är en öppen uppgift...
Intressant och kreativ idé med dygnetruntbemannade "vapencentraler". Men de faller på två saker:
1) Pengar; den typen av anläggningar torde blir ytterst kostsamma. Försvarsmakten kommer knappast få ytterligare anslag för fler kostsamma fasta installationer. Så var ifrån ska pengarna tas?

Visst skulle en sådan lösning kosta pengar, och jag tror inte heller att det kommer att bli så. Vilket är skälet till att jag är emot centralförvaring i dagsläget. Men eftersom Born så snällt efterlyste förslag så...
2) Tillgängliheten; den går säkert att lösa på landsbygden. Men i Stockholm är det ett faktum att trafikläget gör ett dylikt system oerhört sårbart. Det krävs idag larvigt lite redan i djupaste fred för att det ska bli fullständigt kaos i frafiken.

Inte mer sårbart än andra delar av förbandets mobilisering. Ammunitionen ligger där den ligger, fordon ska tillföras och gemensam materiel fram osv osv samt att förbandet ska samlas någonstans. Om man sedan även har sina vapen centralförvarade på samlingsplatsen så har man inte förlorat mycket jämfört med att ha vapnen i hemmet.
II63
QUOTE (Kvasifilosofen @ Jul 4 2006, 15:38 ) *

Och du tror inte alls att det kommer bli kaos när något händer i semestertid och såväl gruppchefen och plutonchefen befinner sig på semester.

Så detta köper jag icke.

@Born
Nej, det är knappast av "gammal vana" HV har hög beredskap. För det första så är det ett relativt nytt påfund att Hv ingår i FG-1, för det andra så är det ju faktiskt så att inte finns något annat än Hv under stora delar av året.

@BJE

Landsbygden.... skall det vara någorlunda ekonomisk bärighet i det resonemanget så är det nog till att nyttja de idag befintliga regementena vilket i sig innebär att man exluderar stora delar av Sverige.

Ett sätt att lösa det här är nog att ha en "karenstid" innan man kan få ut sitt vapen. Ett konkret förslag är att man när man ansöker till hemvärnet så skall de sedvanliga intervjuerna ske men under tiden som alla papperskvarnar mal så skall inte den som ansökt bara sitta hemma och glo in i väggen utan att man raskt som den utrustar den sökande med all utrustning förrutom vapnet med tillbehör. Tid från intervjun till dess man hämtar sin utrustning på förrådet kan vara så kort som från några dagar till en vecka.

Vad uppnår man för fördelar med detta tillvägagångssätt jo

1: den som söker får vara med på övningar och prova på hur det är ute på ett hemvärnsförband

2: Kamrater och befäl hinner bilda sig en uppfattning om vad det är för en som sökt sig till förbandet Den som söker får en "mentor" som kan svara på frågor och komma med goda ideer som förbättrar förbandsgemenskapen

3: får man in en "fruitcake" så kan man hoppas att den hinner avslöja sig innan den fått ut sitt vapen. om så skulle vara fallet så är det ju bara kläder och sådant som skall in.

Med tanke på hur lång tid det tar för alla papperskvarnar att mala så är det ju en gratischans att ha dem på "prövotid" på ett naturligt sätt. Kan detta vara ett sätt kanske?
jed
QUOTE (II63 @ Jul 4 2006, 17:34 ) *
Landsbygden.... skall det vara någorlunda ekonomisk bärighet i det resonemanget så är det nog till att nyttja de idag befintliga regementena vilket i sig innebär att man exluderar stora delar av Sverige.

Ett sätt att lösa det här är nog att ha en "karenstid" innan man kan få ut sitt vapen. Ett konkret förslag är att man när man ansöker till hemvärnet så skall de sedvanliga intervjuerna ske men under tiden som alla papperskvarnar mal så skall inte den som ansökt bara sitta hemma och glo in i väggen utan att man raskt som den utrustar den sökande med all utrustning förrutom vapnet med tillbehör. Tid från intervjun till dess man hämtar sin utrustning på förrådet kan vara så kort som från några dagar till en vecka.

1: den som söker får vara med på övningar och prova på hur det är ute på ett hemvärnsförband

2: Kamrater och befäl hinner bilda sig en uppfattning om vad det är för en som sökt sig till förbandet Den som söker får en "mentor" som kan svara på frågor och komma med goda ideer som förbättrar förbandsgemenskapen

3: får man in en "fruitcake" så kan man hoppas att den hinner avslöja sig innan den fått ut sitt vapen. om så skulle vara fallet så är det ju bara kläder och sådant som skall in.

Med tanke på hur lång tid det tar för alla papperskvarnar att mala så är det ju en gratischans att ha dem på "prövotid" på ett naturligt sätt. Kan detta vara ett sätt kanske?

Nej.

Innan dom har gått grundkursen får dom inte ens vara med som åskådare på övningar eftersom försäkringen inte täcker dom (och inte får täcka dom)...
II63
QUOTE (jed @ Jul 4 2006, 18:52 ) *
QUOTE (II63 @ Jul 4 2006, 17:34 ) *

Nej.

Innan dom har gått grundkursen får dom inte ens vara med som åskådare på övningar eftersom försäkringen inte täcker dom (och inte får täcka dom)...

Vet du detta eller är det något som du antar?

Återigen verkar det som om olika regler gäller i samma försvarsmakt... har undersökt detta med "min" utbildningsgrupp och dom har kollat med HKV och det är grönt ljus därifrån. Försäkringen gäller från det att man skrivit på "ansökan om antagning i allmänna hemvärnet"
Status quo
QUOTE (Ing @ Jul 4 2006, 17:28 ) *
Jag antar att det är något lättare att ge sig på folk på avstånd med skjutvapen än att faktiskt hugga ner dem med kniv.
Att jämföra automatvapen, knivar och bilar känns dessutom inte riktigt riktigt.

Precis.. det känns inte riktigt riktigt.. men det är ändå i princip det samma. Det finns nog antagligen fler fall av knivdåd, mord begågna med jaktvapen eller fordon (rattfylla osv) än vad det finns med automatvapen från hemvärnet.
Det är ju fortfarande en människa som sitter bakom spakarna, ska vi eliminera allt farligt för att man kan göra skada med det?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.