#1 för mej, när det gäller strategispel på dator, är
Combat Mission (de två senaste versionerna).
Airborne Assault (Red Devils over Arnhem) har klart intressantast AI och är en höjdare inom RTS-genren.
Panzer General 2 är helt okej, och lite mer variationsrik än 1:an.
Steel Beasts fungerar också bra som strategispel på kompani- eller bataljonsnivå, om man vill det.
Command & Conquer, liksom
War Craft, fungerar som kul tidsfördriv, men jag har svårt att se dem som strategispel. Det är för mycket stressat musklickande i förhållande till planering och situationsanpassning.
Close Combat har jag minimal erfarenhet av, testade bara demoversionen till första utgåvan en gång, men fick då uppfattningen att det krävs alldeles för mycket detaljstyrning för att få det till någonting annat än ett taktikspel där man bör föra befäl över max en grupp (10-12) soldater. Har man mer trupp än så hamnar CC snabbt i samma kategori som C&C.
Strategispel #1 alla kategorier är i min mening
Command Decision, som påminner en hel del om
Combat Mission men ligger ett snäpp högre i truppskala och har regler som klarar att hantera
allt som har med markstrid att göra. En amfibieoperation mot befäst strand, understött av flyg och flotta, koordinerat med luftlandsättningar, går som en dans att återskapa på ett realistiskt sätt.

Med lite övning kan man dessutom spela det i realtid!
/Olle