QUOTE (JCS @ Nov 20 2006, 15:43 )

Dessutom retar det mig lite att jag inte kan ställa en simpel fråga om något aktuellt i regionen utan att nån börja raljerar om hur IDF inte bryr sig om regler och andras liv. Det var likadant när jag frågade om Israel skulle ha rätt att försvara sig mot Iran redan innan de gjort verklighet av sitt hot om utplåning.
Problemet är väl att ingen fråga ÄR simpel..
Du undrar varför inte UNIFIL hottat 15.000 katjuschka-raketer? Antagligen är dessa raketer inte prydligt uppställda på någon exercisplats någonstans så att vem som helst kan hitta dem, utan som någon sade, gömda i bland bostadshus, i garage, eller var som helst. En del kanske är köpta men ej levererade, så de finns i depåer i syrien kanske.
Israel kan ju lätt skicka en rote F-15I Ra'am och ta itu med ett upplag med raketer, om det så ligger i Syrien och ta de diplomatiska konsekvenserna, eftersom dessa är relativt ringa. Vi är vana vid liknande ingripanden från Israel. Jag lägger ingen värdering i detta. Israel gör sådana saker. Argumentera emot mig om du vill, men det är fakta. Att FN skulle företa sig en sådan operation utan att det stötts och blötts i säkerhetsrådet, och innan vapnen hade hunnit fraktas från platsen är en omöjlighet. Skulle detta ändå ske skulle ju FN bryta mot sina egna regler så att säga.
Israel bryr sig om Israel. Israel lägger inga fingrar emellan. Termen "tyst diplomati" är ingen israelisk uppfinning. Jag må vara mer eller mindre överrens med Israel hur de hanterar konflikterna, men jag har en jäkla respekt för den "no bullshit"-mentalitet de ändå har.
Om att bry sig om regler. Varför skulle Israel bry sig om vissa "regler" när dels motståndarna totalt skiter i allt som har med folkrätt och internationell lag att göra, dels när Israel är mer eller mindre immuna mot påföljd? Åter igen, Israel gör vad Israel anser sig behöva göra. Om det innebär att man slår ut en kärnreaktor i ett annat land bara för att man kan anta att den ska användas som basen i ett kärnvapenprogram, eller att man skickar mordpatruller runt om i världen för att ta motståndare av daga, so be it.
Sen kan man ju diskutera i huruvida det är moraliskt rätt eller fel att göra som de gör, men jag lämnar moralen vid dörren och konstaterar kallt att vissa KAN bomba sönder ett bostadskvarter de misstänker husera hizbollah-raketer, andra kan inte göra det, eftersom de ploitiska förutsättningarna är så totalt olika.
QUOTE (JCS @ Nov 20 2006, 15:43 )

Det var likadant när jag frågade om Israel skulle ha rätt att försvara sig mot Iran redan innan de gjort verklighet av sitt hot om utplåning.
Jag vet inte vad du menar riktigt, var du missnöjd över mitt svar till dig? Eller var det någon annans svar du tyckte var raljerande? Eller ville du att någon skulle svara "Självklart får de angripa Iran närsomhelst nu när det sagt så dumma saker"?
Om jag ringer dig och säger "Jag ska slå ihjäl dig" och du ser på nummerpresentatören (jag är korkad nog att ringa från hemtelefonen) vem jag är, vart jag bor etc, och kommer hem till mig och skjuter ihjäl mig "just in case". Har du då möjlighet att åberopa självförsvar? Nej.
Samma sak gäller för Israel. Som medlem i FN ska de istället ta upp saken i FN's säkerhetsråd (och du ska i exemplet ovan ringa polisen). Irans kärnvapenprogram ÄR ju faktiskt redan en fråga i FN´s säkerhetsråd.
Skulle Israel kunna bevisa att de kärnvapenbestyckade robotarna var tankade och nedräkningen hade börjat, när IDF bombar robotsilona, ja, då är möjligen kriterierna för självförsvar uppfyllda, möjligen.
Men, som jag också sade, så riskerar ju inte Israel någon påföljd om de så angriper Iran utan tydliga bevis på att ett angrepp är nära förestående, eftersom USA har vetorätt och troligen lägger in sitt veto mot varje förslag på resolution mot Israel. Vilket är betydligt bättre sits än den du hamnar i efter att ha skjutit ihjäl mig i exemplet ovan.
Sen är jag som sagt övertygad om att Israel inte kollar allt för länge i regelboken innan de skickar iväg flygföretaget mot de iranska reaktorerna om Israel anser sig behöva detta. Jag baserar detta antagandet på historiska fakta som t.ex Osirak.
/E
PS Ska bara förtydliga att jag inte har någon som helst önskan att slå ihjäl någon, ovanstående var bara ett exempel. Så du behöver inte vara rädd för mig. Inte för att jag tror att en rote F-16I Sufa kommer leverera några mavericks genom min dörr "just in case", men man vet ju aldrig