QUOTE (C-O.M @ Nov 15 2006, 15:28 )

Säkerhetskontrollen och det upplevda hotet borde väl vara samma oavsett om det är svartmuskiga eller rödmuskiga terrorister. Att övriga världen inte skulle förstå att det är jobbigt att ockupera ett territorium är således skitsnack.
Kan du inte bara erkänna att du kom på hur löjlig din jämförelse av islamisk terror i Storbritannien var jämfört med situationen i Israel? Eller är det jobbigt? Sluta efterhandskonstruera dina inlägg. Så här skrev du från början
Det ar tamligen latt att begripa pa avstand. Forovrigt bor jag i London som ar ett av Mossads operationsomraden och tydligen valdigt drabbad av Islam enligt gratistidningarna. Bomber, giftgas och sant dar.
Dvs en jämförelse av
dagens terrorism. Då kan man erkänna att man pratade i nattmössan, men göra en ny jämförelse med hur det såg ut när IRA härjade. Till det kan jag svara att ländernas historier kan inte vara mer olika, och därför inte duger som exempel. Som
ett exempel har palestinierna vid ett stort antal tillfällen kunnat ta chansen att få en egen stat, medan IRA hopplöst bombade på. Som
ett annat var väl den konflikten stort sätt isolerad till terror i Nordirland. I Israel har man säkerhetskontroller
överallt. Både i Tel Aviv och i Mishmar Ha-negev, som är en liten håla i öknen. Men med väldigt god shwarma:-). Som
två av extremt många olikheter av konflikterna..

Så för romerna kanske det är aktuellt, någon del av europa borde dom väl ändå förtjäna? Dom var ju förövrigt också offer för nazismen och borde därmed ha kvalificerat sig till att få en etnisk plätt någonstans där dom kan jaga iväg alla andra.
Nej, det gör de inte, eftersom romerna aldrig varit bofasta och haft sitt eget land. Vilket lands område skulle man ta ifrån? Dessutom fanns det ju inte en etablerad stat i forna området som kallades palestina (dagens "palestinier" kallades som bekant inte "palestinier" då.). Idag finns det inget liknande område (där det dessutom skulle existerat en tidigare romsk stat för att vara en rättvis jämförelse med Israel). Återigen blandar du ihop äpplen och päron. Byt ut kurderna mot romer i mitt inlägg så fattar du..

Om det en gång har funnits är helt irrelevant(samerna har inte rätt till hela Norrland, Indianerna inte till hela USA), relevant är vad som finns. Och vitas närvaro i Sydafrika är like väletablerad som vitas i USA. Afrikaanerna är ett eget folk med ett eget språk, afrikaans. Och hur man behandlar utlänningar på arbetsplatserna är väl på arbetsplatsen diskretion (japan, någon?). Kan knappast rättfärdiga en felaktig politik från början att offren får saft och bulle på fikarasten.
Det med judarna och Israel skedde för 60 år sedan. Det med indianer och samer för hundratals år sedan, långt innan det fanns något internationellt organ. Det är klart att det är relevant att landet en gång tillhörde judarna men blev stulet från dem medan området i Sydafrika aldrig tillhört något "rike för vita", som sedan blev stulet från dem. De har ju aldrig haft något där att göra. Dessutom har det ju som sagt alltid funnits en betydande judisk närvaro i området. Du jämförde sk gästarbetares sitution och jag frågade hur vanligt det var att svarta fick vara chefer över vita? Som faktiskt sker med palestinierna i Israel.

Däremot skulle man efter andra världskriget kunnat tvinga Tyskland att avstå land till en judisk stat med hög legitimitet.
Va? Jag begriper mig inte på dig. Först får Israel under inga som helst omständigheter ta mark från stater som vill utplåna henne, men helt plötsligt borde man stulit land från Tyskland?? Med hög legitimitet dessutom?
Desutom - tror du de judar som suttit i Auschwitz, Dachau, Treblinka och liknande ville stanna i området, omringade av människorna som förintat deras vänner och släktingar? Sammanlagt 80 % av den europeiska judenheten? Varför inte återvända till det ända nationalhem man haft? Som dessutom är sk "disputed territory" och inte innehas av någon? Återfå sin egen stat jämte en ny arabisk?

Vinnarna på dagens lösning var tyskarna (som fick mer land/ per capita och blev av med sin judiska befolkning (förintelsen lyckades i den bemärkelsen), judarna som fick nytt land och förlorarna var palestinierna som blev av med sitt.
Ehh...Du har säkert inte missat att palestinierna skulle få en egen stat va? Den
första och
enda stat man någonsin skulle haft? De missade tyvärr den..

Skyddet mot förföljelse är ett nonsens argument då USA alltid varit överlägset Israel på att skydda judar. Israel är antagligen ett av de farligaste ställena i världen att vara jude på.
Och om man ska få ha sin kultur i fred så är det andra grupper som har klar rätt till det, tex homosexuella som alltid bott överallt, varit förföljda och drabbats av hitler. Om man ska kolla på vilken plätt dom borde få är Grekland kanske lämpligt med tanke på att det var den offentliga homosexualitetens hemland, och var accepterat och sågs till och med som finare än heterosexualitet.
Hehehehe...hahahaha..hehehehe..haha.. Vad vet du om det? Har du varit jude på många olika platser i världen? Det har jag. Israel är det ända land där jag fullt ut känner mig trygg och kan vara mig själv utan att det är något konstigt. Visst skulle man vara säkrare mot yttre hot såsom tokar som Ahmadinejad, Nasser och liknande, men säker och trygg som judisk? Nej. Fattar inte hur du kan säga att USA skulle vara säkrare än Israel på att skydda judar. Du kan väl försöka leta upp statistik på antalet rasistiska brott mot judar i USA? Dessutom var det som bekant en
kombination av ett antal faktorer som gjorde att judarna fick sitt land, bl.a. : 1. Kraftig förföljning och utrotning. 2. Existensen av ett tidigare hemland som man blev ivägkörda ifrån. 3. Detta hemland hade fortfarande inte fått en självklar ny innehavare. 4. Man har behållit en oavbruten närvaro i området. Av dessa anledningar skapades och utropades en judisk stat i området.
Skilj gärna på etnisk grupp och sexualitet. Vet inte hur mycket du fått lära dig i skolan, men på grund av något om kallas "blommor och bin" så vore en homosexuell stat rätt dömd att misslyckas.

Regler spelar ingen roll om det är viktigt approachen öppnar ju för precis vad som helst, tex att det krävs en humanitär intervention med kärnvapen mot Israel för att rädda palestinierna från etnisk rensning. Den bryter mot tre grundregler i internationell lag, men kan mycket väl vara förenlig med alla "legitimitets"regler i Iran.
Hoppas du inte menar att du tycker att det är lika rätt att släppa en atombomb över Israel som att precisionsbomba Iraks kärnvapenanläggningar som kan användas för att utplåna andra? Ja gösta petter...
Vad tycker du man bör göra om ett land hotar ett annat med förintelse och är i farten med att forskar med sin nukleära förmåga?