Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Libanon/Gaza - Tråd om de senaste händelserna
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Vinter
Vilket land skulle tolerera att 2 av sina soldater kidnappats och 8 samtidigt dödats utan reaktion?

http://gluefox.com/min/kontr/journal.htm

http://copyriot.blogspot.com/2006/07/mndag...ning-kring.html

Heja sverige......
Fanjunkar´n
Läste ett par artiklar på BBC om USA:s stöd till Israel. Kan vara bra med lite bakgrund.

Pro-Israel pressure strong in US

Evangelical Christians plead for Israel
Fanjunkar´n
QUOTE (Fanjunkar´n @ Aug 10 2006, 09:35 ) *
Är det nå´n mer än jag som tycker det är egendomligt att det efter snart en månads krig i Libanon och Israel inte funnits en enda rad på mil.se om läget i området eller nå´n info över huvudtaget? Vi har ju trots allt svenskar i FN-tjänst i UNTSO, placerade i bl a Libanon och Syrien.

FN1.gif

Så kom det lite info från mil.se. Tack för det! Keep it coming! FN1.gif

Pressat läge för svenska FN-observatörer
C-O.M
QUOTE (Vinter @ Aug 11 2006, 00:06 ) *
Vilket land skulle tolerera att 2 av sina soldater kidnappats och 8 samtidigt dödats utan reaktion?

Heja sverige......

Israel - under Sharon och Baraks ledning. (källa: The Economist 28 juli)
Däremot är det nog lite svårare för en nation att ta några tusental civila dödade och en pajad infrastruktur utan en proportionerlig reaktion. Enligt den av EU sanktionerade proportionaliteten skulle det vara helt proportionerligt av tex Hamas att bomba Israel till stenåldern och vidare med några tiotusen civila dödade. 1:10 ration verkar gällande för vedergällning. Speciellt med tanke på att Israel spritt ut militära mål i form av värnpliktiga och reservister i de flesta familjer.
Med tanke på att Israel kränker palestiniernas rätt till sitt land varje dag så torde vedergällningsbollen dessutom ligga hos dem. Det finns nämligen inga säkerhetskäl att ha civila bosättare utan är ett utslag av ren landhunger, kombinerat med rikliga skvättar religiös fundamentalism och rasism.
Om Israel ville ha fred skulle dom inte stjäla land och terrorisera palestinierna för att behålla landet dom stulit (förlåt, menar fått av gud).
Det var även detta som drev fram att Israel skapade hizbollah vid förra invasionen, man var tvungen att slå sönder de förtrycktas motstånd.
Israel försöker göra i Libanon det som Sydafrika misslyckades med i Namibia, Mocambique och Zimbabwe. Dvs slå ner Nelson Mandelas terroristorganisation som krävde att dom svarta skulle få rösträtt i den Vita Staten istället för i bara sina reservat dit dom blivit fördrivna.

När man ser såna här bilder måste man förstå att södra afrikas enda fungerande demokrati måste ha rätt att skydda sig mot sådana terrorister som fredspristagarna Arafat och Mandela:

[url=http://www.netcomuk.co.uk/~springbk/enemy.html]

Speciellt med tanke på att britterna lät boerna sitter i fångläger och dö i mängder måste vi har förståelse för att boerna.

Men till skillnad från vita sydafrikaner och judar kan iaf svarta och araber glädja sig åt att dom blir dödade av äkta demokratiska kulor i god ordning beslutade av folket som har stulit deras land. Vad mycket bättre det måste kännas då - lite som för den där brasilisanske elektrikern som blev skjuten i tunnelbanan i london som dog en sann demokratisk anti-terrorist död.
Dock så kanske Hamas valseger nu även kan ge Hamas en möjlighet att döda civila i demokratins namn - det är väl bara att hoppas eftersom vi måste stödja demokratier som dödar drösvis med civila helt urskiljningslöst. Så då har vi äntligen möjlighet att återigen ge bistånd till och handle med den palestinska befolkningen.
Olof
Born
QUOTE (C-O.M @ Aug 11 2006, 16:53 ) *
QUOTE (Vinter @ Aug 11 2006, 00:06 ) *

Heja sverige......

Israel - under Sharon och Baraks ledning. (källa: The Economist 28 juli)
Däremot är det nog lite svårare för en nation att ta några tusental civila dödade och en pajad infrastruktur utan en proportionerlig reaktion. Enligt den av EU sanktionerade proportionaliteten skulle det vara helt proportionerligt av tex Hamas att bomba Israel till stenåldern och vidare med några tiotusen civila dödade. 1:10 ration verkar gällande för vedergällning. Speciellt med tanke på att Israel spritt ut militära mål i form av värnpliktiga och reservister i de flesta familjer.
Med tanke på att Israel kränker palestiniernas rätt till sitt land varje dag så torde vedergällningsbollen dessutom ligga hos dem. Det finns nämligen inga säkerhetskäl att ha civila bosättare utan är ett utslag av ren landhunger, kombinerat med rikliga skvättar religiös fundamentalism och rasism.
Om Israel ville ha fred skulle dom inte stjäla land och terrorisera palestinierna för att behålla landet dom stulit (förlåt, menar fått av gud).
Det var även detta som drev fram att Israel skapade hizbollah vid förra invasionen, man var tvungen att slå sönder de förtrycktas motstånd.
Israel försöker göra i Libanon det som Sydafrika misslyckades med i Namibia, Mocambique och Zimbabwe. Dvs slå ner Nelson Mandelas terroristorganisation som krävde att dom svarta skulle få rösträtt i den Vita Staten istället för i bara sina reservat dit dom blivit fördrivna.

När man ser såna här bilder måste man förstå att södra afrikas enda fungerande demokrati måste ha rätt att skydda sig mot sådana terrorister som fredspristagarna Arafat och Mandela:

[url=http://www.netcomuk.co.uk/~springbk/enemy.html]

Speciellt med tanke på att britterna lät boerna sitter i fångläger och dö i mängder måste vi har förståelse för att boerna.

Men till skillnad från vita sydafrikaner och judar kan iaf svarta och araber glädja sig åt att dom blir dödade av äkta demokratiska kulor i god ordning beslutade av folket som har stulit deras land. Vad mycket bättre det måste kännas då - lite som för den där brasilisanske elektrikern som blev skjuten i tunnelbanan i london som dog en sann demokratisk anti-terrorist död.
Dock så kanske Hamas valseger nu även kan ge Hamas en möjlighet att döda civila i demokratins namn - det är väl bara att hoppas eftersom vi måste stödja demokratier som dödar drösvis med civila helt urskiljningslöst. Så då har vi äntligen möjlighet att återigen ge bistånd till och handle med den palestinska befolkningen.
Olof

Kanonkälla du hittat där, nu har jag verkligen bytt sida. DÖD åt alla israeler och krossa israel, ge allt land åt palestinierna (förutom lite i norr som kan kallas hezbollaland) och fördriv alla judar. De ska fan inte få ha ett eget land om inte alla andra också ska få ha det.

Allt skrivet med viss trötthet över skygglappsmentalitet och djup ironi, på gränsen till idioti....
C-O.M
Har jag sagt krossa israel? Bestrider du det faktum att Israel med våld förvärvat land för bosättningar?
Jag säger inte heller att Hizbollah eller Hamas är folkrättsliga champions. Jag ser bara konflikten svart-svart och tycker inte det finns så stort behov av att racka ner på dom som redan är på svarta listan och tycker väl att Hamas är värdiga medlemmar av "demokratiska svarta listan" om Israel är det. Är folkvald ett tillräckligt kriterium för att göra vad man vill ska det väl vara ömsesidigt?
Vad är det mina skygglappar dolt?

Bra källa på bilden? Jag har ingen anledning att anta att bilden är falsk då Mandela i sin biografi nämner att civila dödades (=erkänner) av Umkhontos terroroperationer, och att han var terroristämplad av USA. Googlade på mandela och terror.

http://www.int.iol.co.za/index.php?click_i...600578&set_id=1

Varför skulle man inte ta boernas rädsla på samma allvar som israelernas. Det var inte direkt så att det saknades svarta som ville hämnas? Jag har bott på en sydafrikansk farm och det var ett bra mycket mer utsatt läge än en Israelisk bosättning och 10% av de vita farmarna dödades 91-94. Dessutom skulle Sydafrika ha mycket svårare att använda de kärnvapen man utvecklat tillsammans med Israel eftersom den etniska problemgruppen var geografiskt mycket mer uppblandad med den vita staten. De vita sydafrikanerna hade all rätt i världen att frukta för sin existens - Israel bakom en mur med en stor majoritet av den etniskt önskvärda befolkningen och med användbara kärnvapen har en mycket liten risk i sammanhanget. Problemet uppstår när man ska annektera land som är bebott med fel etnisk grupp. Man vill ha ett stort och judiskt land - men på landet runt bor araber. Inte konstigt att det blir problem när man ska skyffla bort dom. Och att ändå göra det är säkerhetsmässigt vansinne. Det effektivaste för säkerheten vore naturligtvis att retirera till etniskt säkra gränser - ha en geografisk säkerhetzon och bygga sin mur där och förbjuda invandring. Även om man gjorde detta skulle man få ett mycket större land än man fick i den ursprungliga delningsplanen.
Olof
Spett och slägga
QUOTE (Cratti @ Aug 10 2006, 13:36 ) *

Hittade den här bilden på ett annat forum.
Har även sett bilden på nyheterna där föraren påstår
att hans bil blev träffad av en israelisk raket/robot.
Något förslag på vad det kan vara som träffade bilen?
Första antagandet får väl nästan bli att det var en blindgångare

Den va ju snygg, för mig som mekaniker, så ser det ut som man tagit en skrotad ambulans (är det rostfläckar på taket?), hoppat på taket och kört upp ett hål med antingen luftdriven hackspett, ellet, skärverktyg.
Är det Ambulansens ruta som står i bakgrunden till vänster?

Brukar det se ut så, om en, tex Maveric slagit ner? :P

Det har florerat mkt manipulerade bilder, tex den där gamla kvinnan som står och klagar framför sitt sönderbombade hus, hon verkar vara en gammal fotomodell, då hån finns på flera olika bilder framför olika hus.
KD803
Eftersom det är populärt att slänga in olika artiklar i den här tråden som bjuder jag på den här. Källkritiken får ni själva stå för, men artikeln ger ju onekligen ett något annorlunda perspektiv än vad jag sett i svensk press...
Born
QUOTE (C-O.M @ Aug 11 2006, 17:29 ) *
Har jag sagt krossa israel? Bestrider du det faktum att Israel med våld förvärvat land för bosättningar?
Jag säger inte heller att Hizbollah eller Hamas är folkrättsliga champions. Jag ser bara konflikten svart-svart och tycker inte det finns så stort behov av att racka ner på dom som redan är på svarta listan och tycker väl att Hamas är värdiga medlemmar av "demokratiska svarta listan" om Israel är det. Är folkvald ett tillräckligt kriterium för att göra vad man vill ska det väl vara ömsesidigt?
Vad är det mina skygglappar dolt?

Bra källa på bilden? Jag har ingen anledning att anta att bilden är falsk då Mandela i sin biografi nämner att civila dödades (=erkänner) av Umkhontos terroroperationer, och att han var terroristämplad av USA. Googlade på mandela och terror.

http://www.int.iol.co.za/index.php?click_i...600578&set_id=1

Varför skulle man inte ta boernas rädsla på samma allvar som israelernas. Det var inte direkt så att det saknades svarta som ville hämnas? Jag har bott på en sydafrikansk farm och det var ett bra mycket mer utsatt läge än en Israelisk bosättning och 10% av de vita farmarna dödades 91-94. Dessutom skulle Sydafrika ha mycket svårare att använda de kärnvapen man utvecklat tillsammans med Israel eftersom den etniska problemgruppen var geografiskt mycket mer uppblandad med den vita staten. De vita sydafrikanerna hade all rätt i världen att frukta för sin existens - Israel bakom en mur med en stor majoritet av den etniskt önskvärda befolkningen och med användbara kärnvapen har en mycket liten risk i sammanhanget. Problemet uppstår när man ska annektera land som är bebott med fel etnisk grupp. Man vill ha ett stort och judiskt land - men på landet runt bor araber. Inte konstigt att det blir problem när man ska skyffla bort dom. Och att ändå göra det är säkerhetsmässigt vansinne. Det effektivaste för säkerheten vore naturligtvis att retirera till etniskt säkra gränser - ha en geografisk säkerhetzon och bygga sin mur där och förbjuda invandring. Även om man gjorde detta skulle man få ett mycket större land än man fick i den ursprungliga delningsplanen.
Olof

Sedär, nu blev jag klokare. Tack. Någongång får du förklara för en enkel skyttjävel vad du menar.
Spett och slägga
Här är en klassisk svensk sida om hur vinklade och felaktiga TT`s nyheter är.
Den har varit uppe förut på SoldF.

Det finns mkt att läsa om felaktiga nyheter i Libanonkrisen.

http://tt-kritik.blogspot.com/

Nyhetsbyrån TT är den enda rikstäckande nyhetsbyrå som de facto har monopol på operativ nyhetsbevakning i Sverige. Tyvärr är TT:s bevakning långt ifrån objektiv. Bland TT-journalister finns ökända extremister, revisionister, israelhatare och förnekare av Förintelsen. Istället för objektiv och opartisk bevakning bedriver de opinionsbildning helt i strid med TT:s stadgar.

En mkt inressant och lättläst sida!
Fanjunkar´n
QUOTE (Spett och slägga @ Aug 11 2006, 17:48 ) *

Nyhetsbyrån TT är den enda rikstäckande nyhetsbyrå som de facto har monopol på operativ nyhetsbevakning i Sverige. Tyvärr är TT:s bevakning långt ifrån objektiv. Bland TT-journalister finns ökända extremister, revisionister, israelhatare och förnekare av Förintelsen. Istället för objektiv och opartisk bevakning bedriver de opinionsbildning helt i strid med TT:s stadgar.

Hmmm... jaha du... och vem/vilka som står bakom den sidan, tt-kritik, framgår inte så nå´n aktiv källkritik är inte möjlig. Tycker nog de får specficera sin (underbyggda?) kritik av TT o inte bara svepande hänvisa till "Bland TT-journalister finns ökända extremister, revisionister, israelhatare och förnekare av Förintelsen". Det är lätt att fastna i mediaträsket av manipulation av än den ena sidan än den andra. Föredrar personligen BBC men tycker också det är oerhört fascinerande att kolla på Fox emellanåt... dry.gif
C-O.M
Jag menar: Varför har folk ingen respekt för boernas strävan efter en etniskt ren stat efter att dom suttit i koncentrationsläger och dessutom fått landet av gud efter att besegrat Zulu. Varför anses 10% döda farmare vara ett resultat av att den vita staten gapat efter för mycket mark - och inte som svart terror som ska bekämpas med drösvis med dödade civila?
Varför anses den vita staten behandlat de svarta mycket värre när de dödat långt färre civila genom våldshandlingar, och satte dom svarta terroristerna i fängelse istället för att döda dom och deras anhöriga med raketanfall. Mandela erbjöds till och med frigivning mot avståndstagande från våld men vägrade.
Det var inte värre att bo i ett township eller bantustan än på västbanken eller i gaza. Det vita sydafrika var en modern, västerländsk och demokratisk stat som erbjöd sina medborgare världens högsta välstånd. Det var som vilket västland som helst. Dom svarta i bantustansen under sina korrumperade, diktatoriska stamhövdingar krävde med hjälp av terror och hot att få del av de frukter dom vita kristna skapat och har nu kört landet i botten och utsätter vita för trakasserier i form av diskriminering, särbeskattning och rasistisk offentlig upphandling och stöld av vitas farmer i ett genomkorrumperat system. Om Sydafrika haft samma internationella stöd för en beslutsam etnisk politik och haft möjlighet att använda lika mycket våld som Israel så hade det aldrig behövt gått som det gick nu och sydafrika hade kunnat få förbli det lysande exemplet i regionen på välstånd, demokrati och medborgerliga rättigheter istället för ytterligare ett afrikanskt exempel på infödingarnas korruption, demokratiska, administrativa och ekonomiska analfabi samt kränkningar av individers rättigheter.
Olof
lanrezac
QUOTE (C-O.M @ Aug 11 2006, 16:53 ) *
Enligt den av EU sanktionerade proportionaliteten skulle det vara helt proportionerligt av tex Hamas att bomba Israel till stenåldern och vidare med några tiotusen civila dödade. 1:10 ration verkar gällande för vedergällning.

Aha så Israel sysslar med vedergällning och inte med att slå ut Hizbolla!

Men jag förstår inte varför dom inte genomförde EN massiv bombning av Beirut så hade man genomfört vedergällningen på en gång och sparat en massa flygtid istället för att hatta runt med marktrupper och skjuta ett par om dan.......

Sen verkar du glömma att Israel uppfyllde Säkerhetsrådes resolution 425 och drog sig tilbaka från Libanon år 2000 samt lämnade Sinai tilbaka till Egypten. Man har dessutom förhandlat med Palestinierna och dragit sig tilbaka och dessutom övergett bosättningar

Sydafrika får du gärna starta en egen tråd om, men jag skulle vilja se en källa på dom 10% dödade farmarna.
C-O.M
10 % backar jag på, var en uppgift jag fått från farmaren jag bodde hos. 4 % dödade vita farmare sen -91 verkar vara en rimligare siffra: (1000-1700 dödade, 40-45 000 farmare)

http://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Farmer_Murders (innehåller vidare länkar)

Kontentan är fortfarande: Det är långt mycket farligare att vara bosättare i Sydafrika än i Israel

Dessutom är det inte intressant huruvida Israel ockuperar Libanon eller inte för dess egna ställning. Sydafrika ockuperade inte Mocambique och Zimbabwe, men dom stödde ANC ändå.

En vedergällning syftar till att verka avskräckande. Ju mer effekt, ju mer vedergällning. Om inte syftet var att vedergälla skulle man inte agerat som man gjorde i tex Gaza. Hur hittar man en kidnappad soldat med flyganfall? Sen när principen var etablerad blev det samma sak för Hizbollah- som betett sig så där tidigare utan samma reaktion. Om Israel velat ha ett stabilt, demokratiskt grannland i Libanon hade man inte betett sig som man gjort, ävem om man till viss grad har folkrättsligt stöd för handlingarna i den *isolerade* situationen.
Precis som jag har nödvärnrätt om någon ska hämnas på mig för att jag våldtagit hans dotter och dödat hans son. I detta fallet dödar jag honom- tycker jag har använt en alldeles förträfflig proportionalitet och dessutom är ytterst moraliskt högstående - jag har nämligen papper från regeringsrätten att jag blivit benådad och således avtjänat mitt straff och ska betraktas lika oskyldig som vem helst. Jag blir alltså utsatt för ett helt orprovocerat angrepp- försvarar mig lite extra och dessutom är det bra att se till att han dör så att han inte kan försöka hämnas igen.
Olof
Ing
Jag är fortfarande intresserad av att få reda på alternativa sätt för israel, folk är bra på att tala om fel de gör. De är i ett ganska trängt läge där de är just nu. Men jag antar att grannarnas inställning att staten israel skall utplånas är israels eget fel.

Går det att hålla sydafrika utanför det här?
(Bra att skarva lite (lägga på över 100% förluster) även i ditt exempel. Det blev lite misslyckat?)

"Dessutom är det inte intressant huruvida Israel ockuperar Libanon eller inte för dess egna ställning."
Jag tycker att det är självklart att man till slut går in i ett land som föder terrorister, särskilt om varken det landet, FN eller någon annan gör någonting åt det.
JCS
QUOTE (C-O.M @ Aug 11 2006, 20:17 ) *
Hur hittar man en kidnappad soldat med flyganfall? Sen när principen var etablerad blev det samma sak för Hizbollah- som betett sig så där tidigare utan samma reaktion. Om Israel velat ha ett stabilt, demokratiskt grannland i Libanon hade man inte betett sig som man gjort, ävem om man till viss grad har folkrättsligt stöd för handlingarna i den *isolerade* situationen.

Har ingen talat om for dig att konflikten inte bara handlar om kidnappade soldater, utan aven om beskjutning med kassamraketer mot bl.a. Sderot och uppbyggandet av en raketarsenal fran Iran vid libanesiska gransen? Varfor tror du att en stat som vill forinta Israel och judarna villigt skanker raketer till terroristerna i Hezbollah?

Hur folk an vrider och vander pa sina argument kan iaf jag inte se hur Israel beter sig riktigt illa.
Sen ar jag val lite partisk ocksa med tanke pa att jag sitter i Galileen och hor flyglarmet nar katyushfanskapen ar pa ingang...
Erik_G
Jag tror inte att vi på forumet här, lika lite som israelerna och resten av världen kan nå någon form av konsensus om vem som har rätt till vad och vem som startade allt.
Alltså föreslår jag att vi kanske tonar ner diskussionen något och håller oss till att kommentera händelseutvecklingen på en "day to day basis".

/E
lanrezac
@C.O.M
Starta gärna en Sydafrika tråd så jag kan påpeka fler felaktigheter i dina inlägg.

--------------------------------------------------------------

Här är en länk med bild från Haifa som visar att Hizbollas raketer innehåller stålkulor för ökad spliterverkan mot "mjuka mål" Sidan innehåller även en Powerpoint presentation med bilder från Haifa

http://www.strategypage.com
C-O.M
Hizbollah började skjuta raketer som reaktion på Israels svar. Deras första handling var kidnappning och strid mot Israelisk militär.

Vad Israel skulle kunna göra för att uppnå legitimitet i mina ögon:

Gå tillbaka till gränserna som man fick enligt FN:s delningsplan för sin civilbefolkning och bygga en mur där- landerövring genom våld kan inte accepteras (Egentligen borde ju de boende i det brittiska protektoratet palestina fått rösta om sin framtid). En rent militär buffertzon kan behållas om det behövs för säkerheten - tex det land som Israel erövrade i försvarkriget -48 kan tjäna som en av Israel militariserad men ej bebodd zon tills dess att alla palestinier är tillräckligt att lita på. Palestinierna kommer även vid en sådan delning få bra mycket anständigare förhållanden - förhållanden som dom har rätt till. Kartor - PDF

Proportionalitet och återhållsamhet i Libanon: Inse att man själv genom sitt aggressiva beteende (landerövring) och försvaret av detta (förra angreppet på libanon) har större ansvar för Hizbollahs existens än de stackars medborgarna i det sönderslitna slagfältet libanon. Det är alltså rimligare att Israel tar förluster för att nå sina mål än att civila libaneser dödas. Och varför bombar man vattenverk?

Acceptans av att många palestinier och libaneser känner ett rättmätigt hämndbegär mot landet som dödat massor med vänner och anhöriga och förstört hus för att kunna stjäla deras land - och därför att Israel måste ansvara för nedtrappningen av våldet genom måttfull vedergällning där man begränsar dom civila skadorna till det yttersta. Idag vedergäller man självmordsbombningar genom att förstöra huset för självmordsbombarens familj - helt i linje med demokratiska rättsprinciper....
Läste även en artikel i Foreign Affairs om hur bra riktade mord funkar - ibland slinker det med lite barn och familjer till den man ska döda osv. Apartheidregimen i Sydafrika framstår ju som storsint i jämförelse. Och avslutningsvis - terrorn i Storbritannien beror på att tillräckligt många är tillräckligt förbannade. Att gå i krig med pakistan och iran är INTE lösningen på storbritanniens problem. (jag ska förövrigt bo i london i 3 år - inte det minsta orolig för terror och anser att det är Tony Blair som dragit terrorn över sitt land genom irakkriget - att säga att terroristerna är urskiljningslösa svin tjänar ingenting till för sådana människor kommer alltid att finnas. Det är bara att låta bli att mata dom. Om jag peppe dödar min familj om jag stjäl hans cykel är det bättre att låta bli att stjäla cykeln trots att jag har behov av den. Det betyder inte att peppe är snäll.)

Avrasistifiering av Israels lagar och avskaffande av särskiljande tecken för judar och araber.

Delning av vattnet efter befolkningsmängd istället för 80-20 som idag.

Erkännande av Hamas legitima rätt att företräda det palestinska folket som en statlig aktör. Dom må ha sysslat med terror och ha en ideologi som inte erkänner Israel. Men det är handlingarna i regeringsställning som ska bedömas och och enskilda individer som ska straffas för brott i det förgångna. Förövrigt är det legitimt att ha målsättningar om att ingen Israelisk stat ska finnas - även om man inte får sträva efter det hur som helst. Var det illegitimt att eftersträva Sovjetunionen falls.
Dessutom har Israel haft lika snälla personer som Hamas i sin regering. Terroristen och premiärministerministern Menachem Begin tex. Eller Sharon som av en israelisk kommision fanns personligt ansvarig för flyktingmassakern i libanon.

Och sen borde man fundera på varför Barak sa att han skulle gått med i en terroristorganisation om han fötts som palestinier Källa(sök barak) och att Israel trots det fortsätter föra en sådan politik.
Eller: As Ben?Gurion told Nahum
Goldmann, president of the World Jewish Congress, “If I were an Arab leader I
would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their
country. . . . We come from Israel, but two thousand years ago, and what is that
to them? There has been anti?Semitism, the Nazis, Hitler, Auschwitz, but was
that their fault? They only see one thing: we have come here and stolen their
country. Why should they accept that?”37 (Samma som ovan).

Klart Israel inser att dom har tagit för sig och att palestinierna är förbannade. Dom tycker bara att makt ger rätt - så enkelt är det - varför göra rätt om man kan få mer genom att göra fel. Sen är dom inte dummare än att dom förstår att förpacka det aptitligare. Men landstölden kommer man inte ifrån - det handlar inte om säkerhet - det handlar om att makt är rätt. Allt jag kräver är att EU tillämpar samma sanktioner mot Israel som mot Sydafrika till Israel låter rätt var rätt istället för makt vara rätt.

Förövrigt så undrar jag hur det skulle gå om man införde samma princip i mellanöstern som i baltikum: allt land ska återbördas till sina mellankrigstidsägare eller i sydafrika: "allt land som bytt ägare pågrund av rasmässiga regler sen 1913 ska återbördas". Av någon anledning är sådan rättvisa otänkbar i Israel/palestina. Varför är rule of law otänkbart i en demokrati?

Lanzerac: Vad i ligger det anmärkningsvärda att Hizbollah beter sig som terrorister vilket är rätt förväntat av terrorister och försöker döda människor?
Olof
KD803
QUOTE (C-O.M @ Aug 12 2006, 09:47 ) *
Hizbollah började skjuta raketer som reaktion på Israels svar. Deras första handling var kidnappning och strid mot Israelisk militär.

Nej, Hizbollah sköt raketer i samband med deras anfall och kidnappning. Det var alltså innan det första israeliska flyganfallet som svar på anfallet.
caridon
QUOTE (BJE @ Aug 12 2006, 10:03 ) *

Nej, Hizbollah sköt raketer i samband med deras anfall och kidnappning. Det var alltså innan det första israeliska flyganfallet som svar på anfallet.

@ BJE och @ C-O-M

Kan någon av er komma med en opartisk hänvisning till detta eftersom jag har sett båda påståendena men inga oberoende raporter i ämnet (alla hånvisningar ramlar tillbacka till antingen HZ eller IDF)

/C
GC1
QUOTE (caridon @ Aug 12 2006, 10:09 ) *

@ BJE och @ C-O-M

Kan någon av er komma med en opartisk hänvisning till detta eftersom jag har sett båda påståendena men inga oberoende raporter i ämnet (alla hånvisningar ramlar tillbacka till antingen HZ eller IDF)

/C

jag orkade inte leta reda på den artikel jag läst men jag kollade på FNs sida för deras sammandrag.
Där står följande att läsa:
"Geir Pedersen, the Secretary-General’s Personal Representative for Lebanon, condemned today’s Hizbollah attack in the strongest possible terms.

He said he was deeply disturbed by this violent breach of the Blue Line, which contradicts the stated intent of the Lebanese side to maintain calm and stability along the Line.

Pedersen called on Hizbollah to release the soldiers and urge all parties to exercise maximum restraint and avoid any further escalation. "

min fetmarkering och jag kan inte tolka det här på annat sätt än att attacken startades från Libanesiskt territorium och finns det någon krigsförklaring så faller skuggan tungt på de styrkor som opererar i/från Libanon.
C-O.M
QUOTE (caridon @ Aug 12 2006, 10:09 ) *

@ BJE och @ C-O-M

/C

Enligt min källa (Economist special report crisis in the middle east - 22 juli) så började konflikten med att Hizbollah förstörde två Humvees och kidnappade två soldater, israelerna tog upp jakten och Hizbollah förstörde en "tank" med en "enorm" mina och besköt undsättningsteamet för den förstörda "tanken".
Nasrallah gick ut på tv och sa att Hizbollah inte sökt konfrontation (!) men att man var redo om Israel valde det.
Israels svar var att införa en luft och sjöblockad och bomba Beiruts flygplats.

Den informationen är som sagt var lite gammal, men å andra sidan så är det inget nödvändigt ont att med nyheter innan propagandamaskinerna vaknat till liv- dessutom brukar Economist vara bra.
Jag har också frågat efter rapporter om Hizbollah-raketer innan kidnappningen eller innan Israels svar, publicerade innan propagandan gick igång. Dvs: finns det några internationella nyhetsbyråer som rapporterat hizbollahattacker mot civila den 12e juli eller innan.
Jag har hittils inte fått några sådana hänvisade. Men nu kanske jag kan få en och då ändra jag mig på den punkten.

GC1: Isåfall faller ju ansvaret för alla civila dödade israeler av palestinska terrorister på Israel - som militärt varit på fel sida den lagliga gränsen flera decennier. Om det nu är en legitim anledning att urskiljningslöst döda civila.
Olof
PB-Syte
FN antog i går kväll resolution 1701 som kräver ett omedelbart eldupphör samt att UNIFIL ska byggas ut till 15000man...

En liten länk!
GC1
QUOTE (C-O.M @ Aug 12 2006, 10:53 ) *
GC1: Isåfall faller ju ansvaret för alla civila dödade israeler av palestinska terrorister på Israel - som militärt varit på fel sida den lagliga gränsen flera decennier. Om det nu är en legitim anledning att urskiljningslöst döda civila.
Olof

Det är självfallet inte bra när det dör folk pga tvister oavsett vilken form.

Frågan jag brukar ställa mig är:
Om israel trots ett antal angreppskrig från grannländer som nästan uteslutande ända tills nyligen uttalat att staten Israel skall utplånas ger ifrån sig de landområden där motståndet är som störst, vad händer då?
Blir det verkligen fred när länder som syrien och iran ständigt låter andra föra sitt smutsiga terrorkrig.

Exemplet med buffertzonen i södra libanon ligger nog färskt i minnet hos många.
Hizbolla bekämpade under många år den ockuperande fienden från söder som var där för att man ansåg att hotet från terrorgrupper var såpass högt att ingen annan lösning var tillfredställande.

2000 drar sig israel ur under förutsättning att hizbolla avväpnas.
oavsett om en enda kränkning från hizbolla skett sedan dess så har man under tiden byggt upp en enorm militärmakt i libanon, så stark att libanesiska regeringen inte vågar ge sig på dem.

jag tycker att det här är omständigheter som faktist helt ligger libanon och hizbolla i fatet.

om israel drar sig ur idag och en fredsstyrka tar över, hur skall man i norra israel någonsin kunna lita på att det inte kommer en dag när de israelfientliga rörelserna får för sig att det varit fred för länge?
idag arbetar 20000 soldater med att försöka förhindra hizbolla att skjuta på civila mål i norra israel.
hur skall det lösas av en fredsstyrka?
kanske kommer beskjutningarna att upphöra, men förmågan att skjuta hundratals raketer över gränsen varje dag måste krossas för gott!

QUOTE (PB-Syte @ Aug 12 2006, 11:04 ) *
FN antog i går kväll resolution 1701 som kräver ett omedelbart eldupphör samt att UNIFIL ska byggas ut till 15000man...

En liten länk!

när striderna upphör skall en fredsstyrka sättas in.....

Om en israelisk befälhavare har den här bildenpå näthinnan så kommer han kanske att dra sig en stund för att kommendera eldupphör och lämna över avväpnandet av hizbolla till UNIFIL
C-O.M
Jag har full respekt för militärr ockupation i säkerhetssyfte. Det är bara det att Israels militära ockupationer för säkerhetssyfte har ungefär lika stor trovärdighet som om Tyskland nu ockuperade Israel eftersom den Israeliska terrorgruppen Mossad mördade folk i Tyskland (är mord och kidnappningar främmande för Mossad-nä...). Även om Tyskland skulle ha fullt legitima skäl skulle det inte vara så populärt i Israel misstänker jag....
Det var ju inte helt populärt med tysk trupp i Jugoslavien ens...
Olof
Born
QUOTE (C-O.M @ Aug 12 2006, 12:37 ) *
Jag har full respekt för militärr ockupation i säkerhetssyfte. Det är bara det att Israels militära ockupationer för säkerhetssyfte har ungefär lika stor trovärdighet som om Tyskland nu ockuperade Israel eftersom den Israeliska terrorgruppen Mossad mördade folk i Tyskland (är mord och kidnappningar främmande för Mossad-nä...). Även om Tyskland skulle ha fullt legitima skäl skulle det inte vara så populärt i Israel misstänker jag....
Olof

Märkliga kopplingar du kommer med. Kanske skulle koncentrera dig på den konflikten som defacto pågår och inte fantisera ihop andra saker, den är komplex som den är utan att blanda in fiktion.
Tyskland är inte grannar med israel och israel har inte mig vererligen skjutit in robotar i tyskland.

Håll dig i rätt del av världen nu, snälla...
JCS
Olof, forlat, men ar du pa riktigt?

-Exakt vilka legitima skal har Tyskland att ockupera Israel? Ett utforligt svar, tack.

- Skulle du kunna leva lyckligt om ditt grannland inte tycker att ditt land borde fa existera, och skickar sjalvmordsbombare som dodar din familj?

- Varfor har inte Israel ratt till Gaza, som togs fran Egypten da de bredrev anfallskrig mot Israel?

- Eller Vastbanken som togs fran Jordanien da de bedrev anfallskrig mot Israel?

- Exakt vilka lagar skiljer en israelisk jude fran en israelisk arab? EXAKT vilka? Endast ett citat fran lagboken godtas som svar.

- Pa den tiden da Golanhojderna inte var israelisk mark blev dricksvattnet som kommer darifran forgiftat av terrorister, tycker du det ar okej, och hur skulle man kunna forhindra det om Israel lamnade ifran sig omradet?

- Israel har de facto lamnat ifran sig Gazaremsan till palestinsk styre och utrymt platsen. IDF ar bara tillbaka dar tillfalligt. Du ar medveten om det, va?

Skulle uppskatta om du kunde svara pa det har i punktform.

Citat fran Israels ambassad i Sverige forresten: (citatknappen funkar tyvarr inte for mig..)

Israels svar på provokationerna
Israels agerande är inte enbart beroende på gränsincidenten och på Hizbollahs oprovocerade attack inne I Israel mot israeliska soldater. Israels militära operation sker mot ett verkligt och påtagligt hot eftersom Hizbollah attackerar civila samhällen, städer och byar i norra Israel och har gjort så sedan Israel dragit sig tillbaka från södra Libanon för sex år sedan.

Hizbollah, en terrororganisation, som har som mål att utplåna Israel och som kontrollerar södra Libanon, har tiotusentals missiler riktade mot Israel och har använt dem mer än en gång. Detta kan Israel inte se genom fingrarna med. Hizbollahs massiva användning av dessa raketer under de gångna veckorna har dödat israeler och orsakat förstörelse i Israel och har gjort Israels svar på dessa provokationer nödvändigt.

Hotet och konfrontationen som Hizbollah utgör har stötts av regeringen i Libanon (och av Syrien och Iran som Hizbollah tar order ifrån). Hizbollah skulle inte på egen hand ha kunnat skaffa den militära utrustning som de förfogar över om den libanesiska regeringen inte hade tillåtit det. Hizbollahs hot mot Israels gränser skulle inte vara möjligt om den libanesiska regeringen istället hade haft sina styrkor i södra Libanon.

Slut citat
GC1
QUOTE (C-O.M @ Aug 12 2006, 12:37 ) *
Olof

jag måste få svara på det här även om man behöver en stor dos av tålamod för att följa resonemangskedjan från hizbolla till tyskland.

skillnaden mellan mossad och hizbolla är för de flesta uppenbar.
och du får nog fråga någon högt uppsatt tysk för att få ett riktigt svar på varför tyskland inte ockuperade israel....
jag tror att det berodde på att man inte ansåg att mossad utgjorde ett hot mot tyskland somnation.
jag kan tänka mig att man inom mossad har en annan syn på rättsäkerhet men att man åtminstone kan anses vara duktiga på underrätelsetjänst och därigenom målidentifikation.

det har aldrig handlat om att skjuta tonvis med israeliska raketer in i tyska bostadsområden.
Ing
QUOTE (JCS @ Aug 12 2006, 12:58 ) *
(citatknappen funkar tyvarr inte for mig..)

Läs det här.
C-O.M

-Exakt vilka legitima skal har Tyskland att ockupera Israel? Ett utforligt svar, tack.

Inte specifikt Tyskland (vad jag vet), men väl Storbritannien och Norge där Mossad har mördat. I Norge lyckades dom till och med mörda en oskyldig. Kraftiga suveränitetskränkningar. Varför ska NATO acceptera sådana kränkningar och inte sätta stopp för Mossad. Tyskland tog jag då dom har ett lätt svärtat rykte av ockupationer.
Vad är skillnaden mellan att Hamas mördar civila i Israel mot att Mossad gör det i Norge?
(och nej, jag tycker inte ockupation är proportionell)

- Skulle du kunna leva lyckligt om ditt grannland inte tycker att ditt land borde fa existera, och skickar sjalvmordsbombare som dodar din familj?

Jag ska flytta till England - jag antar att jag kommer vara lycklig där trots att Tony Blair dragit terrorn över sitt land. Om jag inte blir lycklig får jag väl flytta till något land istället för att kräva ockupation av pakistan. Har inget som helst emot Israelisk invandring till Europa.

- Varfor har inte Israel ratt till Gaza, som togs fran Egypten da de bredrev anfallskrig mot Israel?

Därför att landsförvärv genom krig är förbjudet ? Varför ska enskilda diktatorer beröva folk rätt till sitt land? Varför har Ryssland, Storbritannien och USA inte rätt att fördriva alla tyskar till Österrike och ta över över Tyskland. Tyskland började. Man har inte rätt att straffa ett folk för en stats agerande. Om jag inte ansåg det skulle jag tycka självmordsbombningar var ett korrekt svar på Israel landstöld vilket jag inte tycker.

- Eller Vastbanken som togs fran Jordanien da de bedrev anfallskrig mot Israel?

Se ovan.

- Exakt vilka lagar skiljer en israelisk jude fran en israelisk arab? EXAKT vilka? Endast ett citat fran lagboken godtas som svar.

Lag från gov.il sida

Law of Return:

"4. Every Jew who has immigrated into this country before the coming into force of this Law, and every Jew who was born in this country, whether before or after the coming into force of this Law, shall be deemed to be a person who has come to this country as an oleh under this Law."

Dvs alla judar ska betrakas som "oleh" men inte araber. Om man sen tex har en Land Law som förbjuder överföring av mark förutom i det fall där det är explicit tillåtet - dvs om man har tillstånd från Israel Land Authority - som i sin tur får sin policy från "Israel land council", som inte har någon engelskspråkig hemsida, men vars ledamöter är 10 personer ur "Jewish national fund" och 12 ur regeringen så kan dessa med diskretion utfärda att policyn tex är att "oleh" personer har rätt att förvärva mark i Israel.
Det finns alltså ett begrepp i israleisk lagstiftning, oleh, som syftar på etniska judar. Och att judisk etnicitet används i praxis finns det inget tvivel om.

- Pa den tiden da Golanhojderna inte var israelisk mark blev dricksvattnet som kommer darifran forgiftat av terrorister, tycker du det ar okej, och hur skulle man kunna forhindra det om Israel lamnade ifran sig omradet?

Nej det tycker jag inte. Men det ger ingen orsak att ha bosättningar där och visa på avsikten att förvärva landet för gott. Vidare, hur tycker du palestinierna ska hindra Israel från att ta 80% av vattnet eller bomba vattenverk? Ockupera Israel?

- Israel har de facto lamnat ifran sig Gazaremsan till palestinsk styre och utrymt platsen. IDF ar bara tillbaka dar tillfalligt. Du ar medveten om det, va?

Ehh, jag syftar inte på ockupationen av Gazaremsan utan snarare all mark Israel tagit med våld. Se min profil för bild.
Israel fick en stor bit land 1947 i FN-resolutionen. Tog mer i kriget -48 och har sen fortsatt expandera med bosättningar och ockupation.

GC1: Mossad har mördat oskyldiga. Självmordsbombningar är inget hot mot Israels existens precis som att USAs existens inte hotas av 3000 döda i WTC eller storbritanniens av juli-bombningarna.

Olof
Rifleman/Medic
QUOTE (Spett och slägga @ Aug 11 2006, 17:48 ) *

Även vänsterjournalisterna på vår ”fria” television gör sitt yttersta för att pracka på folket sina antisemitiska åsikter. Den senaste veckan har man upprepade gånger under sina nyhetssändningar påpekat det olämpliga i att det svenska folket inte skänker mer pengar till de organisationer som har för avsikt att hjälpa till vid uppbyggnaden av terroristernas infrastruktur.
JCS
QUOTE (C-O.M @ Aug 12 2006, 15:26 ) *
Inte specifikt Tyskland (vad jag vet), men väl Storbritannien och Norge där Mossad har mördat. I Norge lyckades dom till och med mörda en oskyldig.

Nar skedde detta och under vilka omstandigheter?

Jag ska flytta till England - jag antar att jag kommer vara lycklig där trots att Tony Blair dragit terrorn över sitt land. Om jag inte blir lycklig får jag väl flytta till något land istället för att kräva ockupation av pakistan. Har inget som helst emot Israelisk invandring till Europa.

Fragan gallde inte enskilda sma terrorceller, som i Storbritannien, utan ett helt grannland vars regering vill forinta ditt land. Skulle du kunna leva i trygghet med det?

Dvs alla judar ska betrakas som "oleh" men inte araber. Om man sen tex har en Land Law som förbjuder överföring av mark förutom i det fall där det är explicit tillåtet - dvs om man har tillstånd från Israel Land Authority - som i sin tur får sin policy från "Israel land council", som inte har någon engelskspråkig hemsida, men vars ledamöter är 10 personer ur "Jewish national fund" och 12 ur regeringen så kan dessa med diskretion utfärda att policyn tex är att "oleh" personer har rätt att förvärva mark i Israel.
Det finns alltså ett begrepp i israleisk lagstiftning, oleh, som syftar på etniska judar. Och att judisk etnicitet används i praxis finns det inget tvivel om.

"etniska" judar? Den handlar om manniskor med religionen judendom, men lagen har med invandring att gora. Nar man ar medborgare finns det ingen lag som sarskiljer israeliska araber, israeliska judar och t.ex. druzerna fran varandra. Cirka 19 procent av Israels befolkning bestar av araber. Tror du man kan fortrycka en femtedel av landets befolkning genom att ha nan form av apartheid-lagar?

Nej det tycker jag inte. Men det ger ingen orsak att ha bosättningar där och visa på avsikten att förvärva landet för gott. Vidare, hur tycker du palestinierna ska hindra Israel från att ta 80% av vattnet eller bomba vattenverk? Ockupera Israel?

Lite intressant info om vattentillgangarna i regionen

Israels militära operation sker mot ett verkligt och påtagligt hot eftersom Hizbollah attackerar civila samhällen, städer och byar i norra Israel och har gjort så sedan Israel dragit sig tillbaka från södra Libanon för sex år sedan.

Kommentar?
Spett och slägga
Hizbollahraket mot FN i södra Libanon

http://tv4.se/482501.html

Israeliska muslimer fruktar Hizbollah

I Mellanöstern har striderna mellan den libanesiska Hizbollahgerillan och Israel fortsatt med hårda strider i södra Libanon. Samtidigt har Hizbollah skjutit iväg åtskilliga raketer in över norra Israel, bland annat mot staden Deir el-Asad där det nästan uteslutande bor sunnimuslimer.

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=915057

Här är ett kul bildspel om olika manipulerade bilder (bla den med rök som är så känd) med en viss ironi! biggrin.gif Mkt informativ!

http://www.aish.com/movies/PhotoFraud.asp

Edit: la in fler länkar
Surveyor
QUOTE (Rifleman/Medic @ Aug 12 2006, 19:28 ) *
Även vänsterjournalisterna på vår ”fria” television gör sitt yttersta för att pracka på folket sina antisemitiska åsikter. Den senaste veckan har man upprepade gånger under sina nyhetssändningar påpekat det olämpliga i att det svenska folket inte skänker mer pengar till de organisationer som har för avsikt att hjälpa till vid uppbyggnaden av terroristernas infrastruktur.

Jag antar att du syftar på bl.a. Röda Korsets och Rädda barnens insamlingar till de drabbade i Libanon.
Snälla var lite mer ödmjuk, landet består inte bara av ociviliserade araber och fanatiska Hizbollah. Hela landet är drabbat på flera sätt av det som nu pågår och som nog får räknas till EN av de störrre militära aktiviteterna i regionen på lång tid.
För en kort tid sedan reste sig landet ur askan och började återuppstå mer och mer. Tyvärr var fortfarande inflytandet från en del grannländer för stort och bidrog till att det aldrig utvecklades till en värdig självständighet. Det är det som nu får stå dem dyrt, Libanon fick aldrig riktigt chansen förra gången att återhämta sig helt.
Utgången av det som händer nu är kanske trots allt positiv i en mycket avlägsen framtid, om FN kan agera och lyckas med det som egentligen påbörjades 1978. Tyvärr är det en generation till som fått kriget som ett minne för livet och vänskapsbanden med Israel lär väl inte stärkas heller på lång tid.

Det är därför våra och andra givares bidrag behövs, så att västvärlden hjälper till med återuppbyggnaden. Annars strömmar bidragen bara in från stater i regionen som får anses som orsaker till konflikten och dessa får äran att framstå som den räddande ängeln. Då kommer allt fler att sympatisera med dem istället för med regeringen och sedan rullar det på och Hizbollah m.fl. aktörer får ny grogrund och det med kriget i färskt minne är det en rejäl drivkraft.
Den totala misär som Libanon skulle kunna befinna sig i om inte omvärlden hjälper till är en gynnsam källa till organisationer som vill få med sig röster för en strikt militant kamp mot allt från väst.
I huvudsak är Libanon ett mer västorienterat land än de övriga runt medelhavet som vi har som turistmål, USA-influensen är stor. Låt vara att just det är en junk-kultur, men den är i alla fall något vi i Sverige kan identifiera oss med. Tänk på att de flesta drabbade är som oss, vanliga människor med samma intressen.
IDF har rätt i sitt agerande mot Hizbolah, dock rättfärdigar det ändå inte den totala utslagningen av Libanon som land.
I israel har man tyvärr levt med kniven mot strupen hela tiden. Det har lett till att när det ska ageras militärt blirt det kraftfullt. Olyckligtvis reser sig den andre parten bara upp lite senare och dubblar sprängladdningarna i bältet när han går på Caféet i Tel Aviv.
När kommer turisterna tillbaka till Israel och kan ta en kvällspromenad på Disengoff eller Ben Jehuda? Snart?
När de kommer tillbaka till Corniche Mazra eller downtown i Beirut lär i alla fall dröja!
GC1

Inte specifikt Tyskland (vad jag vet), men väl Storbritannien och Norge där Mossad har mördat. I Norge lyckades dom till och med mörda en oskyldig. Kraftiga suveränitetskränkningar. Varför ska NATO acceptera sådana kränkningar och inte sätta stopp för Mossad. Tyskland tog jag då dom har ett lätt svärtat rykte av ockupationer.
Vad är skillnaden mellan att Hamas mördar civila i Israel mot att Mossad gör det i Norge?
(och nej, jag tycker inte ockupation är proportionell)

GC1: Mossad har mördat oskyldiga. Självmordsbombningar är inget hot mot Israels existens precis som att USAs existens inte hotas av 3000 döda i WTC eller storbritanniens av juli-bombningarna.

Olof

Om du inte hade något exempel på tysklands möjligheter att ockupera israel kanske du skulle valt ett annat land som exempel där det faktist finns punkter att jämföra?
det blir lite väl konstigt med exempel som inte existerar.

En organisation som har israels utplåning på dagordningen och genomför attacker mot civila mål är inte ett reelt hot mot ett lands existens?
Kanske inte i första skedet men sådana kampanjer kan leda till en samhällskollaps om de får fortgå ostört.

så om det dagligen ramlade ner fullastade flygplan i amerikansak storstäder så skulle det inte vara ett hot mot USA som nation?
Jag ser inte de enskilda atackerna som isolerade händelser men jag förstår om det gagnar dina syften att göra det.

@surveyor
Nu kanske Rifleman kan uppfattas som raljant men betänk att samma organistaion som kidnappar israelisk trupp och vräker tonvis med raketer över civila samhällen i norra israel faktist sitter i den libanesiska regeringen.
En morot för att snabba på avväpningen av hizbolla kanske skulle vara att frysa allt bistånd tills terroristernas förmåga till angrepp är slagen i grunden.
Darkwand
Det verkar dö en hel del Israeler i sina stridsvaganar nog för att Hezbollah har hyffsade pansarvärnsrobotar men Amerikanernas M1:or i Irak har väl nästan bara haft skadade i vagnen vid beskjutning där. Är merkavan inte så bra som man har trott det har ju sagts att den är den bäst bepansrade stridsvagnen i världen?
lanrezac
QUOTE (Surveyor @ Aug 13 2006, 01:16 ) *
I huvudsak är Libanon ett mer västorienterat land än de övriga runt medelhavet som vi har som turistmål, USA-influensen är stor. Låt vara att just det är en junk-kultur, men den är i alla fall något vi i Sverige kan identifiera oss med. Tänk på att de flesta drabbade är som oss, vanliga människor med samma intressen.

eftersom Israels bombningar i huvudsak har riktat sig mot hizbolla fästen så tror jag att dom drabbade inte har riktigt samma intressen som "medelsvensson" när det gäller tex kultur och syn på kvinnor, och det är kanske det som avspeglar sig i oviljan att ge bidrag

Varför tror du att befolkningen i en by skulle få reda på att pengarna dom får kommer från Sverige om det kanske blir den lokale hizbolla ledaren som i slutänden delar ut bidragen?

Jag anser att det bästa bidrag vi kan ge Libaneserna är ett rejält truppbidrag.

Lite OT men
junk-kultur
huh.gif

sen vet jag inte om du läst länken som BJE postade, det var en annan syn på det hela..
QUOTE (BJE @ Aug 11 2006, 17:37 ) *
Eftersom det är populärt att slänga in olika artiklar i den här tråden som bjuder jag på den här. Källkritiken får ni själva stå för, men artikeln ger ju onekligen ett något annorlunda perspektiv än vad jag sett i svensk press...

QUOTE (Darkwand @ Aug 13 2006, 03:25 ) *
Det verkar dö en hel del Israeler i sina stridsvaganar nog för att Hezbollah har hyffsade pansarvärnsrobotar men Amerikanernas M1:or i Irak har väl nästan bara haft skadade i vagnen vid beskjutning där. Är merkavan inte så bra som man har trott det har ju sagts att den är den bäst bepansrade stridsvagnen i världen?

Har du några källor? jag har bara sett att en Strv skulle ha gått åt och det var pga av en bomb i vägbanan
Born
Angående bistånd och bidrag till drabbade länder osv. Finns visserligen seriösa spelare på den marknaden, men man kanske ska tänka ett steg till innan man kastar ner pengar i diverse skramelburar osv. Känns säkert bra för egot att lägga ner dedär 4.50 kr som blev över, men vart tar de vägen?
Röda korset och rädda barnen anses vara seriösa, frågan är bara hur mycket av alla bidrag som går åt för att hålla den massiva organisationen rullande, administrativt, personellt resor osv osv.
Själv har jag slutat för gott med att ge bidrag (mycket tack vare att en hel del kontakter inom diverse NGOs berättat lite om vad de pysslar med) till folk som skramlar på stan eller anordnar jättegalor för miljontals kronor. Jag ger mitt bidrag på andra sätt.

Mitt enda bidrag kommer att vara en ansökan till en mycket eventuell mission i området, och jag skäms inte det minsta när jag ställer de som samlar in pengar på stan mot väggen och begär att få veta var mina bidrag skulle gå om jag lade ner något. De flesta vet det inte själva.
C-O.M
QUOTE (JCS @ Aug 12 2006, 22:06 ) *
Nar skedde detta och under vilka omstandigheter?

Lillehammer - skulle mörda någon PLOare och skjöt en kypare istället. Dömdes till fängelse.
Vänstervriden tidning - IDF har tyvärr ingen källa på att Israel mördar folk i Europa¨¨

Fragan gallde inte enskilda sma terrorceller, som i Storbritannien, utan ett helt grannland vars regering vill forinta ditt land. Skulle du kunna leva i trygghet med det?

Vilket grannland? Och om man kunde vinna krig och erövra land -48 och -67 finns det inga existentiella hot idag förutum kärnvapen mot Israel.

"etniska" judar? Den handlar om manniskor med religionen judendom, men lagen har med invandring att gora. Nar man ar medborgare finns det ingen lag som sarskiljer israeliska araber, israeliska judar och t.ex. druzerna fran varandra. Cirka 19 procent av Israels befolkning bestar av araber. Tror du man kan fortrycka en femtedel av landets befolkning genom att ha nan form av apartheid-lagar?

Att det var religionen Judendom tolkades så av högsta domstolen först på 2000-talet. Annars är det väl judendom på mödernet som är den traditionella definitionen. Jude i blodet dvs.
Och varför ska alla *judar* som föds i Israel betraktas som Oleh då, då man blir medborgare om man föds i landet....
Och naturligtvis går detatt förtrycka 19 % av ett lands befolkning, det går utmärkt med upp till 80-90 också förövrigt. Dessutom, varför gör så få araber värnplikt när det är ytterst svårt för personer som fått "oleh" status även utan medborgarskap att undkomma militärtjänstgöring om de är under 25 enligt en invandringsguide tiill Israel. Men naturligtvis är det bättre att vara Israelisk medborgare än israelisk livegen. Precis som det var bättre att vara färgad och indier i Sydafrika, träffade vissa färgade och indier som var bittra över apartheids fall än vita då deras relativt goda legala och ekonomiska position försvunnit.

Och, det där motsäger inte mitt påstående? Israel hävdar där att dom inte slösar och att dom har rätt att ta 95% av vattnet.

Israels militära operation sker mot ett verkligt och påtagligt hot eftersom Hizbollah attackerar civila samhällen, städer och byar i norra Israel och har gjort så sedan Israel dragit sig tillbaka från södra Libanon för sex år sedan.

Jag säger varsågod att försvara er om ni FÖRST lämnar tillbaka stulet land. Den moraliska självförsvarsrätten förfaller i mina ögon om man själv begår brott som föranleder självförsvarsrätten. (även om det inte är så rent legalgt, jmfr inbrottstjuven som får skadestånd för han skadar sig under ett inbrott. Israel har alltså visst legalt stöd för den isolerade händelse - men på ett totalt plan är Israel en lika stor skurk - minst. Båda parter begår brott och övergrepp- Israel dödar fler civila.)

Förövrigt- i en annan tråd pågår diskussioner om huruvida det var rätt av USA att använda atombomber eller inte. Ett försvar som framförs för folkmordet är att det förvisso dödade många civila men fick ett snabbt slut på kriget med färre nettodöda, och att det trots allt var Japan som började.
Är samma resenomang tillämpbart på självmordsbombningar tycker du. Färre nettodöda för att avslutsa den olagliga bosättningspolitiken initierad av Israel jämfört med en invasion av Israel.

Vidare ansåg du att Israel vid krig hade rätt att ta land av Egypten och Jordanien. Gäller det även när Israel angriper palestinierna- att dom har rätt att erövra hela Israel om dom kan - då Israel började?

GC1
Om du inte hade något exempel på tysklands möjligheter att ockupera israel kanske du skulle valt ett annat land som exempel där det faktist finns punkter att jämföra?

En organisation som har israels utplåning på dagordningen och genomför attacker mot civila mål är inte ett reelt hot mot ett lands existens?
Kanske inte i första skedet men sådana kampanjer kan leda till en samhällskollaps om de får fortgå ostört.

så om det dagligen ramlade ner fullastade flygplan i amerikansak storstäder så skulle det inte vara ett hot mot USA som nation?
Jag ser inte de enskilda atackerna som isolerade händelser men jag förstår om det gagnar dina syften att göra det.

Möjligheter är ointressant. Den principiella grunden skulle kunna vara att Tyskland är ett NATO som precis som flera andra NATO länder utsatte för grova kränkningar av Israelisk underrättelsetjänst.
Jämförelsen med Tyskland baseras på dom har ett lika gott historiskt rykte som Israel vad gäller trovärdighet i strikt militära motiv. Stor-Tyskland och Stor-Israel har båda varit politiska mål som till och från förverkligats i krigföring och som finns kvar under ytan här och där- om jag bodde inom gränserna för ett ihopdrömt storrike - oavsett om det är ett återupplivande av tysk-romerska riket eller av det bibliska Israel skulle jag bli orolig när det började röra på sig. Speciellt med bosättningspolitiken i baktanken.

Och nej, Al-qaida är inget hot mot varken USA, Spaniens eller Storbritanniens existens. Du får gärna sammanställa hur många som dödats av terror i Israel med jämfört med WTC-Ambassadbombningarna-Julibombningarna-madridbombningarna är det inga anmärkningsvärda siffror. Förövrigt slapp Spanien terrorn när de slutade delta i folkrättsbrott. Al-qaidas terror kan inte heller ses som enskilda händelser - men det är inte så mycket att bry sig om egentligen. Deras mål är att skrämma folk - bryr man sig inte så går effekten mot noll då antalet dödade är en skitsumma jämfört med trafiken. Alkoholpåverkade är västvärldens stora terrorister.
Olof
Gus
JCS,
Här är en bättre länk...Wiki är faktiskt oftast hyffsat nyanserade.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lillehammer_affair

Jag vet inte om du sett "Munchen" ännu, men den filmen handlar om operationerna som följde efter OS-attaken. I filmen så framställs det som att bara skyldiga dödas, och den hade fått ett enormt mycket större djup om man tagit med Lillehammermisstaget, men jag antar att det var för kontroversiellt för vissa markander.
Born
Bra C-O.M, nu fick du till det.

Kontenta. Al-quaida och alla andra terrrororganisationer är helt ofarliga sålänge de får som de vill. Vettigt och logiskt resonemang. Problemet kommer väl bara när de folkvaldas vilja går emot den lilla våldsamma minoritetsgruppens. Helt j*vla sjukt att påstå att al-quaida inte är ett hot och att de inte är något att bry sig om pga "de har ju inte döat så många, bara några få om man ser det i ett större sammanhang", säg det öga mot öga till de anhöriga som drabbats, vilken sida av konflikten det än må vara....

Grannlandet du frågar om är ju som du vet Libanon, varesig man vill se det eller inte, skygglappar osv du vet. Du har ju själv påpekat att Hezbollah är en del av den valda regeningen, och i deras partibok står det någon liten notis om israels förintande eller vad det nu var.
Surveyor
[quote name='lanrezac' date='Aug 13 2006, 09:37 ' post='482367']

eftersom Israels bombningar i huvudsak har riktat sig mot hizbolla fästen så tror jag att dom drabbade inte har riktigt samma intressen som "medelsvensson" när det gäller tex kultur och syn på kvinnor, och det är kanske det som avspeglar sig i oviljan att ge bidrag

Varför tror du att befolkningen i en by skulle få reda på att pengarna dom får kommer från Sverige om det kanske blir den lokale hizbolla ledaren som i slutänden delar ut bidragen?

Jag anser att det bästa bidrag vi kan ge Libaneserna är ett rejält truppbidrag.

Lite OT men [quote]junk-kultur[/quote] huh.gif

Israels bombningar har i stor utsträckning riktat sig mot broar, vägar, kraftverk och annan infrastruktur. De drabbade är inte bara de som fått direktträffar i sina bostäder. De drabbade jag även syftar på "medelsvensson" är de som fått sin väg till skolan/arbetet avskuren, får leva med elransonering och vattenbrist, inte kan tanka sin bil, fått en oljeförorenad kust. etc. etc.

Det skall inte vara några bidrag som delas ut av lokala ledare. Administrationen skall ske genom hjälporganisationer och landets regering.
GC1
på sätt och vis hoppas jag att du "trollar", jag återkommer strax till det.

QUOTE (C-O.M @ Aug 13 2006, 09:44 ) *
Vilket grannland? Och om man kunde vinna krig och erövra land -48 och -67 finns det inga existentiella hot idag förutum kärnvapen mot Israel.

om jag inte minns fel så skrev jag "tills nyligen" ang grannar som hyste agg mot israel, det satt ju ganska långt inne att erkänna staten israel.
att sedan hizbolla står vid israels norra gräns som syrien och irans förlängda arm underlättar ju inte situationen.
Hizbollas beskjutning av israel har fördrivit mängder av civila och i stort sett tömt norra israel, det kommer inte att leda till att israel försvinner från kartan men kan få långtgående effekter på tex ekonomin och andra samhällsfunktioner.

GC1

Möjligheter är ointressant. Den principiella grunden skulle kunna vara att Tyskland är ett NATO som precis som flera andra NATO länder utsatte för grova kränkningar av Israelisk underrättelsetjänst.
Jämförelsen med Tyskland baseras på dom har ett lika gott historiskt rykte som Israel vad gäller trovärdighet i strikt militära motiv. Stor-Tyskland och Stor-Israel har båda varit politiska mål som till och från förverkligats i krigföring och som finns kvar under ytan här och där- om jag bodde inom gränserna för ett ihopdrömt storrike - oavsett om det är ett återupplivande av tysk-romerska riket eller av det bibliska Israel skulle jag bli orolig när det började röra på sig. Speciellt med bosättningspolitiken i baktanken.

Kan du inte ta upp ett exempel på när mossad urskillningslöst skjutit eller sprängt hela fastigheter i ruiner utan hänsyn till vad som finns däri?
Det lilla jag vet är att, hur rättsvidrigt det än är, så har man åtminstone gjort sig besväret att försöka identifiera de mål man bekämpar. Man skulle kunna kalla det för det första "Kriget mot terrorn".
Det pekar ju tex det olyckliga mordet i norge på. ville man bara ut o ha ihjäl muslimer så hade man ju inte behövt åka till norge.
lite intressant att du bara benämner mannan i norge som oskyldig....
Och nej, Al-qaida är inget hot mot varken USA, Spaniens eller Storbritanniens existens. Du får gärna sammanställa hur många som dödats av terror i Israel med jämfört med WTC-Ambassadbombningarna-Julibombningarna-madridbombningarna är det inga anmärkningsvärda siffror. Förövrigt slapp Spanien terrorn när de slutade delta i folkrättsbrott. Al-qaidas terror kan inte heller ses som enskilda händelser - men det är inte så mycket att bry sig om egentligen. Deras mål är att skrämma folk - bryr man sig inte så går effekten mot noll då antalet dödade är en skitsumma jämfört med trafiken. Alkoholpåverkade är västvärldens stora terrorister.
Olof

Nu kommer vi till trollningsverksamheten....
kan du skriva under på att en organistion som al quaida inte har någon betydelse och inte är något att bry sig om?
jag tycker att usa beter sig fruktansvärt illa under täckmanteln "kriget mot terrorn" men usama och hans polare började ju spränga hus i usa redan -94.
inser du inte effekterna av ett tiotal sprängda flygplan på väg till usa? har man tur dör bara folket i flygplanen, annars pratar vi långt över de 3000 som dog i WTC.
låter vi dem sen hållas så kan vi ställa in allt flyg till usa....
nästa stag blir då fartygstrafiken, men vem bryr sig?

dina resonemang om eftergifter låter som om du har en plats i valfri terrororganistaion.

du tyckte tidigare att man kunnat undvika kidnappningar genom fångutväxlingar, det har man ju provat tidiager och nu sitter vi där igen.
vad säger att tex iran inte kommer att fortsätta stötta organistaioner som med våld bekämpar mål i israel, oavsett hur palestinierna har det?
Ing
QUOTE (Surveyor @ Aug 13 2006, 10:41 ) *
Det skall inte vara några bidrag som delas ut av lokala ledare. Administrationen skall ske genom hjälporganisationer och landets regering.
Har det fungerat bra i området tidigare?
Skicka in trupp som säkrar området. Det är prio ett, två och tre.
Sätt därefter för återuppbyggnad in ledning från våra egna byggföretag, ev. med lokal arbetskraft om det kan visa sig fungera. Att vräka pengar över mellanöstern ser jag som värre än slöseri.
GC1
QUOTE (Surveyor @ Aug 13 2006, 10:41 ) *

En regring som inte kan anses direkt opartisk till den organistaion som vräker raketer in i norra israel trots en FNresolution om dess avväpnande......
Jag tycker att det är dags att avväpna den militära delen av hizbolla och så länge de sitter i Libanons regering så verkar det hittils inte som om det kommer att ska frivilligt.
då återstår påtyckningar och våld....

frys allt bistånd som inte distrubieras av fredsstyrkan tills de muslimska milisernas förmåga till väpnad kamp är krossad!
C-O.M
QUOTE (Born @ Aug 13 2006, 10:26 ) *
Bra C-O.M, nu fick du till det.

Kontenta. Al-quaida och alla andra terrrororganisationer är helt ofarliga sålänge de får som de vill. Vettigt och logiskt resonemang. Problemet kommer väl bara när de folkvaldas vilja går emot den lilla våldsamma minoritetsgruppens. Helt j*vla sjukt att påstå att al-quaida inte är ett hot och att de inte är något att bry sig om pga "de har ju inte döat så många, bara några få om man ser det i ett större sammanhang", säg det öga mot öga till de anhöriga som drabbats, vilken sida av konflikten det än må vara....

Grannlandet du frågar om är ju som du vet Libanon, varesig man vill se det eller inte, skygglappar osv du vet. Du har ju själv påpekat att Hezbollah är en del av den valda regeningen, och i deras partibok står det någon liten notis om israels förintande eller vad det nu var.

Dom är inte ofarliga - naturligtvis måste man hålla koll på dom vilket verkar ske rätt effektivt just nu.
Problemet att det folkvaldas vilja går emot terroristers är inte nytt - en socialpolitik rättfärdigas ju ofta med att det minskar brottsligheten om inte anant. Personligen tycker jag inte det är en tragedi om folk backar från olagligheter eller terroristattacker. Att Spanien drog från Irak är inget problem - begår man brott får man räkna med hämnd. Problem är däremot om Playboy i Indonesien tvingas slå igen efter terrorism eller att folk ändra sina planer av rädsla.
Det största problemet med Al-qaidas terror är att folk blir rädda och låter sina liv påverkas - även om jag är tacksam för att flyg till/från london blir billigare. Däri ligger deras makt. Detta trots att flyg fortfarande är säkrare än bil alla dagar i veckan.
Naturligtvis är det synd att folk dör men om det bara vore antalet döda som vore problemet skulle det vara bättre med krig mot rattfylla och fortkörning. Men det är folk inte rädda för - alltså inget krig.

Skulle du kunna säga till anhöriga till trafikdödade av rattfyllon och fortkörare att du tycker dagsböter/penningsböter är ett lagom straff - istället för några år på Guantanamo. Biltrafiken dödar 37 000 personer i EU årligen. Utan fortkörning och och rattfylla skulle den siffra ungefär halveras.
Så varför har vi inget krig mot fortkörare och rattfyllon om det är att folk dör som är problemet?

I Libanons regering må sitta personer som tycker Israel ska utplånas - precis som vi i Sverige har en regering av republikaner och stödpartier som vill avskaffa marknadsekonomin.

Och USAs krig mot terrorism är bra mycket mer försvarkrig än Israels som mer har karaktären av flankskydd av offensiv politik. USA har väl dock liknande problem med legalitet. Och jag tycker inte att terrorism inte ska bekämpas - jag anser bara att det finns andra skyddsvärda principer som måste vägas mot målsättningen. Jag tänker fortsätta flyga som jag vill och kan både ställa upp på att bli pillad i rumpan och ha en buggad mobiltelefon om det förbättra min säkerhet tillräckligt. Dock så vill jag inte bli ihjälskjuten utan rättegång (inte med heller, för den delen) eller kidnappad och torterad i Egypten. Om jag tex skrev i detta forum att jag tänkte skänka lite pengar till Hamas kärnvapenutveckling i samma stolta tradition som min farfars deltagande i Manhattan project så vill inte jag att Mossad ska komma och skjuta mig - vilket dom vill ha rätt att göra. Och att jag titulerade endast norge-mordet som oskyldigt är naturligtvis efter Israeliska mått. Enligt demokratiska legala mått var naturligtvis alla oskyldiga.
Olof
Solon
Vidare ansåg du att Israel vid krig hade rätt att ta land av Egypten och Jordanien. Gäller det även när Israel angriper palestinierna- att dom har rätt att erövra hela Israel om dom kan - då Israel började?

Du gör ett rätt så vanligt misstag här, du ser de militära operationer som skett under de senaste decenierna som operationer mot palestina. Du bör betänka att någon palestinsk stat inte har existerat, någonsin.
Som sagts tidigare och som även du antyder så har områdena erövrats ifrån Jordanien och Egypten, det var dessa man förde krig mot, inte palestinierna (dock så ingick det palestinska brigader i egyptiska armén).
Idag så är det hamas, en terror organisation, som dessutom är regeringen i palestina.

Något som gör mig förbryllad är hur folk pratar om att Israel hämmat Palestinas möjlighet till att bli en egen stat, när Egypten och Jordanien hade kontrollen över de palestinska områdena från 1948-1967 utan att för den delen hjälpa till att sätta upp en palestinsk stat.
GC1
QUOTE (C-O.M @ Aug 13 2006, 11:14 ) *
Dom är inte ofarliga - naturligtvis måste man hålla koll på dom vilket verkar ske rätt effektivt just nu.

Det största problemet med Al-qaidas terror är att folk blir rädda och låter sina liv påverkas - även om jag är tacksam för att flyg till/från london blir billigare. Däri ligger deras makt. Detta trots att flyg fortfarande är säkrare än bil alla dagar i veckan.
Naturligtvis är det synd att folk dör men om det bara vore antalet döda som vore problemet skulle det vara bättre med krig mot rattfylla och fortkörning. Men det är folk inte rädda för - alltså inget krig.

Skulle du kunna säga till anhöriga till trafikdödade av rattfyllon och fortkörare att du tycker dagsböter/penningsböter är ett lagom straff - istället för några år på Guantanamo. Biltrafiken dödar 37 000 personer i EU årligen. Utan fortkörning och och rattfylla skulle den siffra ungefär halveras.
Så varför har vi inget krig mot fortkörare och rattfyllon om det är att folk dör som är problemet?Olof

De är alltså inte helt betydelselösa?

Problemet är alltså inte att man bombar flygplan och nattklubbar utan att folk blir rädda när det händer?
Det känns lite som om vi anmgriper problemet i fel ände här....

Javisst är flyg säkert men om vi har personer som är beredda att spränga sig själva för att störta flygplanet så finns rädslan med som parameter hos många. Jag har sett mängder med trafikolyckor men inte i närheten så många döda människor som blir fallet då en boeing 737 ramlar ner i nordsjön istället för att landa på stansted....

skillnaden mot trafiken är intressant men inte helt lätt att följa helt ut. hur många trafikdödas årligen av förare som medvetet till varje pris försöker ta med sig så många som möjligt i döden?

I sverige så har vi en regering och riksdag som inte tilldelar polisen tillräckliga resurser för att trafikövervaka våra vägar i den utsträckning som skulle krävas för att ytterligare pressa ner rattfyllon och andra riskbeteenden i trafiken.

Du kan väl inte på allvar mena att vi inte behöver bry oss om terrordåd så länge antalet döda underskrider andra kategorier dödsfall som trafikolyckor eller cancer.....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.