Fast nu är det inte så mycket israeliska soldater som Hizbollah har försökt döda med sina raketattacker, utan just civila. Innan det israeliska anfallet, som skedde som svar bland annat på dessa raketattacker, så var inte en tum libanesiskt territorium ockuperat. De krigshandlingar som Hizbollahs raketanfall utgjorde torde vara mer än tillräckligt för att Israel kan åberopa självförsvar enligt FN-stadgan. I alla fall hade det varit det för vilket annat land som helst...
Nåja Cheeba farms är iaf ockuperat, där Syrien och Libanon hävdar att området är Libanesiskt och Israel hävdar att det är syriskt.
Ett område som under flera tusenår haft namnet Palestina, skulle inte det av hävd kunna vara ett land??
Vad säger folkrätt om den saken?
Att Israel ockuperar land 1967 och dessutom bostätter sig där är det rätt ur folkrätten?
Varje land har rätt att försvara sig självt, men inte urskillningslöst.
Att Israel sam deras stödmilis SLA/DFF vid många tillfällen 1978-2000 skadade/dödade FN soldater vid UNIFIL samt besköt deras positioner varje dag, är det rätt? Jag har själv blivit beskjuten av dessa styrkor och kan vid dessa tillfällen gå ed på att det inte fanns några AMAL/Hezbollah eller liknande styrkor vid min position. Deras vanliga taktik var att vid misstanke/eldöppnande eller liknande beskjuta terrängen 360grader runt om utan någon som helt urskillning.
Jag tror att det kan alla Lib veteraner och skriva under på.
Senast häromdagen sade en stabsofficer från IDF att nu ska kriget gå in på att beskämpa strategiska mål till hörande Libanon och dess regeringen (som om man inte redan gjort det) men tidigare har man hela tiden sagt att man krigar mot Hezbollah, inte Libanon.
Om bara IDF drar sig ur Libanon (även Cheeba området) och återskapoar något så när normala förhållanden med sina grannar så tror JAG att konflikten i Mellanöstern kommer att minska redikalt.
Mycket ansvar ligger på samtliga regeringsföreträdare i hela mellanöstern.