QUOTE (GC1 @ Jul 30 2006, 16:22 )

kort om en ganska generell syn på terrorister.
visst har man en politisk gren så kan det finnas skäl att förhandla med dem för att få dem att påverka de väpnade skarorna att lägga ner vapnen.
frågan är hurpass intresserat hizbolla är av att avsluta kampen mot israel?
finns det överhuvudtaget ett förhandlingsläge?
jag anser att de som hejar på terrorister främjar den väpnade kampen på ett så påtagligt sätt att det inte bör göras någon större skillnad.
ja visst var det bra att de inte plockade upp några skolflickor för då hade det nog inte funnits en hel byggnad i hela libanon, frågan är om man skulle ge faan i att som representant i den Libanesiska regeringen ha element som infiltrerar grannländer och kidnappar någon överhuvudtaget.
hand upp ni som tror att en utväxling skulle innebära slut på aggressioner från hizbolla.
israel lämnade buffertzonen för över fem år sedan under löfte att skyddet skulle skötas av fn och att libanesiska myndigheter skulle avväpna hizbolla.
oavsett hur israel beter sig just nu så finns det en hel del färska exempel på hur andra parter aktivt jobbat för att förhindra fred och faktist tvingat fram det senaste kriget. hur ställer vi oss till dem?
Hur pass intresserade de skulle vara, är svårt att veta, eftersom, som jag tidigare påpekat, alla stirrar sig hejvilt blinda på den väpnade delen av Hizbollah. Men det finnes exempel på att det faktiskt GÅR att få en väpnad gren att upphöra. Israels Stern ligan är ett exempel, IRA ett annat. Även om IRA inte är helt och fullt ute ur det hela än, så är de på rätt väg i allafall.
Lika lite som jag kan säga att de ÄR intresserade av det, kan någon som inte är djupt insatt i det hela säga att de INTE är det. Så att anta någon av de punkterna rakt av som klart och sant vore felaktigt på vilken sida man en sitter av det hela.
Och när det gäller biten att ge fan i att ha element som infiltrerar andra länder, inklusive grannländer, så är inte Israel direkt oskyldiga på den biten heller, och på det kalla krigets dagar så ägnade sig både USA och Sovjetunionen sig åt samma saker, säkerligen England likaså. Så att se sådana aktioner som något nytt och elakt som Hizbollah kommit på helt själva är lite knasigt.
Och jag är fortfarande inte helt 100 på var de israeliska soldaterna befann sig då det blev kidnappade. Om de befann sig på ockuperad mark, eller rörde sig omkring i gränsområden eller dylikt.
Terrorhandlingar enligt mig rör sig om angrepp mot civil befolkning, eller civila mål i syfta att sprida skräck och dylikt. Om soldaterna i fråga var i tjänst i den stund de blev tillfångatagna, så är de väl knappast civila? Hade de däremot suttit hemma och haft permission eller dylikt, så är det en annan femma, då är de ju trots allt civila. Så innan jag vet huruvida de var i tjänst eller inte. Men nu vet jag inte vardera, så jag tänker inte försöka spekulera i det. Menar bara att man måste göra skillnad på huruvida det räknas som en terrorhandling att kidnappa soldater också, för i sådant fall skulle vilken motståndsgrupp som helst automatiskt betraktas som terrorgrupp så fort de tog soldater till fånga. Urk, det är sent, vet inte riktigt om det kommer fram vad jag försöker säga :P
Och huruvida agressionerna skulle upphöra om det kom till en fångutväxling? Återigen svårt att säga, men det SKULLE kunna leda till ett tillfälligt eld upphör, som i sin tur skulle kunna leda vidare på mera fredliga vägar. Och personligen skulle jag föredra att chansa på att det skulle gå att lösa på det viset.
Så den del av befolkningen som ser upp till Hizbolla mest för den samhällshjälp som de enligt de källor som jag läst, får helt enkelt skylla sig själva? Eller bara för att de kunde få läkarvård på ett någorlunda fungerande sjukhus som Hizbollah på något sätt varit med att organisera, och därför kände sig någorlunda välvilligt inställda till dem, borde alltså acceptera att det sprängs hejvilt omkring dem? Skall de räknas som folk som "Hejjar" på terrorister? Jag menar mest att det finnes säkerligen en ansenlig del som ser upp till Hizbollah just för de samhällsprogram som de hjälpt till och organisera, och inte för deras militanta sida.
Jag trodde själv att befolkningen först skulle vara grymt trötta på hizbollah som krigade hejvilt innan jag läste att de bidragit med mer än bara krig och agressioner, sen dess har jag fått lite annan syn på det.
Var det inte relativt lugnt på den fronten mot Libanon innan Israel fick sina soldater kidnappade och gick för att leta efter dem? Jag säger inte att Israel medvetet provocerade fram någonting, men det ter sig för mig i allafall som att Hizbollah gick till angrepp i samband med att Israel började söka efter sina soldater på de föredetta ockuperade områdena?
Och jag undrar fortfarande om Israel hade kunnat finnas i den formen det finnes idag, om omvärlden varit lika benhårda på att inte förhandla med terrorister på den tiden då Stern ligan med mera var i farten.
Erm, knepigt samtalsämne, intressant men knepigt, och av nån anledning så väljer jag alltid de bästa tidpunkterna på natten och diskutera saker. :P
Och jag ber om ursäkt på förhand om jag verkat snäsig på någon vänster, inte min mening.
MvH
//Handvulp