Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Libanon/Gaza - Tråd om de senaste händelserna
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Surveyor
QUOTE (GC1 @ Aug 1 2006, 11:43 ) *
nej jag vet förmodligen inte mer än dig, däremot så avviker vi lite i uppfattning vad gäller källkontroll.

menar du att hela hizbolla har likformig utrustning/uniform?

vilka militära organisationer är sämre än hizbolla? du behöver bara nämna 2.

jag är fortfarande inte riktigt klar över din syn på skillnader, det är inte riktigt klart vad du jämför.
vad är skillnaden mellan europeiska judar och arabiska judar? vad är den?

har inte hizbolla gjort det klart att man vill utplåna staten israel?

Skillnaden är bla den att de flesta arabiska (eller orientaliska) judar är födda i Israel och har några generationer bakom sig där. De har alltså inte blivit förtryckta, fördrivna och sökt sig dit. De europeiska judarna kom naturligtvis dit i stort antal strax efter ww2. Europeiska och även judar från flera andra håll, bla Nordafrika har kommit dit på senare år. Anledningen är densamma som för de som kom tidigare från Europa, flykt undan förföljelse.
Naturligt blir då att de som tvingats ta sin tillflykt dit driver den sionistiska frågan lite hårdare.
Skillnaden är alltså att europeiska judar är lite mer hårddrivande i sin sak.
Brigadgeneralen
Anna moch fähem, malish!!!!!

"Jag fattar inte, det spelar ingen roll"

eller på annan svenska
dj-ar vad länge sedan jag gjorde
en bataljon.......!
julenissen
QUOTE (Azan_Gb @ Aug 1 2006, 17:12 ) *
Gc1 alla andr Fn resolutioner som israel bara struntar i? Vad kan du om dem? Israel bryter mot flera. Dem har ju inte enns lämnat i från sig occuperad mark sedan 1967 till palestina,

Israel trakk seg tilbake fra Gazastripen i 2005.

så fort en resolution mot ett arabiskt land kommer då måste den omedelbart värkställas, men alla resolutioner som israel har fått, det skiter man i.

Finnes det noe arabisk land som oppfyller elementære krav som FNs menneskerettighetskonvensjon?
wizeguy
QUOTE (julenissen @ Aug 2 2006, 01:19 ) *

Gc1 alla andr Fn resolutioner som israel bara struntar i? Vad kan du om dem? Israel bryter mot flera. Dem har ju inte enns lämnat i från sig occuperad mark sedan 1967 till palestina,

Öhh, jo, visserligen...men sedan dess har ju Israel åter gått in i Gaza, så vad spelar det för roll?
KD803
QUOTE (wizeguy @ Aug 2 2006, 05:30 ) *
Öhh, jo, visserligen...men sedan dess har ju Israel åter gått in i Gaza, så vad spelar det för roll?

Och varför gjorde de det då, om man får fråga?
Lt.E
QUOTE (GC1 @ Aug 1 2006, 16:31 ) *
det jag menar med påpekandet om att Libaons regering inte vågat avväpna hizbolla är att det finns sällan mer än en kålsupare i en sån här konflikt.
jag tycker att israel gör helt rätt då de genomför operationer mot de terrorister som hizbolla trots allt är.

Det är vi i västvärlden som anser att de är terrorister. Under de senaste veckorna så har stödet för Hizbolla ökat i Libanon, konstigt... Som det är nu så kommer deras stöd att öka ännu mer i hela arabvärlden, eftersom de är de enda som vågar stå upp mot Israel och USA.

Om jag inte minns helt fel så grundades Hizbolla i början av 80-talet som svar på Israels invasion av Libanon av shiitiska bönder?

Hörde idag på TV:n att flera rådgivare i Washington nu anser det vara fel att stämpla Hizbollah som terrorister och inte föra en dialog.
QUOTE (GC1 @ Aug 1 2006, 16:31 ) *
det jag tycker är jäkligt synd är att man inom IDF antingen skiter i eller är jäkligt dåliga på att motivera de operationer som medför civila offer.

Nu skall man väl vara allmänt restriktiv när det gäller anfall mot civila mål och det intryck man får är ju att IDF precis som du skriver helt enkelt skiter i det.

QUOTE (JCS @ Aug 1 2006, 18:26 ) *
Alla ni som pratar om att IDF dodar civila, tank pa det har: Hezbollah skjuter sina raketer fran bebyggda civila libanesiska omraden. Hur svarar Israel pa det? Ska man ge blanka fan i raketerna som faller over israeliskt territorium? Ar det det ni tycker?

Nej, det är svårt att acceptera att någon skjuter på en, men ibland kan man kanske ställa sig frågan varför? Och när man ser bostadshus totalt demolerade i Libanon och barnliken grävs fram så undrar man om svaret verkligen är det rätta.
QUOTE (JCS @ Aug 1 2006, 18:26 ) *
Vilka ar de egentliga mordarna?

Israel Defence Forces eller Hezbollah som anvander sin egen befolkning och Forenta Nationerna som manskliga skoldar? Arligt?

Israel har inget att vinna pa att libanesiska civila dor, det har daremot Hezbollah. De vinner pa att deras egen civilbefolkning dor i bombraderna.

Nej, vilka är egentligen mördarna. Ärligt? Om man får sin familj dödad eller sina grannar sprängda så struntar men förmodligen om det sker genom stadsstödda bomber eller "hemma snickrade" rakater?

Jag tycker nog att de är ungefär lika dåliga "kålsupare" bägge sidor. Har svårt att ge min sympati till någon av dem egentligen, däremot är det synd om alla oskyldiga på bägga sidor.

Visst är det så att de endast som gynnas av Israels agerande är Hizbolla, därför är det så tråkigt att IDF gör deras jobb.

Ibland verkar det som att Israel saknar förmåga att tänka mer än i två steg framåt.
Blixten den vita
Ibland verkar det som att Israel saknar förmåga att tänka mer än i två steg framåt.

Med tanke på hur mycke vi igentligen vet om vad Israel vill uppnå i Libanon så tycker ja inte att vi riktigt kan bedömma deras förmåga att se konsekvenser. Det har ju alltid varit så att israel tidigare har varit väldigt duktiga på att utnyttja situationer och tänka strategiskt för framtiden så ja tror inte direkt att det här är nått sort fullständigt oplanerat vredesutbrott från deras sida. De har nog sina orsaker till varför dom gör som dom gör. Däremot kan man ju alltid ha åsikter om deras sätt att genomföra det hela, med följden att barn och FN-observatörer dödas. Men att säga att dom inte vet vad dom sysslar med tror jag är att gå lite långt
GC1
QUOTE (wizeguy @ Aug 2 2006, 05:30 ) *
QUOTE (julenissen @ Aug 2 2006, 01:19 ) *

pga att man infiltrerade och kidnappade en israelisk soldat från gazaremsen, en inte helt obetydlig provokation.

QUOTE (Lt.E @ Aug 2 2006, 08:26 ) *
Det är vi i västvärlden som anser att de är terrorister. Under de senaste veckorna så har stödet för Hizbolla ökat i Libanon, konstigt... Som det är nu så kommer deras stöd att öka ännu mer i hela arabvärlden, eftersom de är de enda som vågar stå upp mot Israel och USA.

Om jag inte minns helt fel så grundades Hizbolla i början av 80-talet som svar på Israels invasion av Libanon av shiitiska bönder?

Hörde idag på TV:n att flera rådgivare i Washington nu anser det vara fel att stämpla Hizbollah som terrorister och inte föra en dialog.

ja det är mest vi i västvärlden som anser att en organistaion som terrorbeskjuter israeler är en terrororganisation.

vad som hände på 80 talet har inte helt relevans idag, skulle dansk motståndsrörelse fortsätta att med våld bekämpa tyska intressen i danmark idag så skulle det förmodligen liknas vid terrorism.

vad rådgivare i washington säger till tv är en sak och vad som görs i praktiken en annan.
dom anser nu att det var fel, vad tyckte de förut?
förmodligen har dom rätt men frågan är vilka villkor hizbolla skulle ställa för att avväpna sig och samtidigt vara på god fot med syrien och iran. eller vilken organisatiopn skulle de mest hårföra terroristerna sluta sig till om hizbolla lade ner den väpnade kampen?
lanrezac
QUOTE (Surveyor @ Aug 2 2006, 00:16 ) *
Skillnaden är bla den att de flesta arabiska (eller orientaliska) judar är födda i Israel och har några generationer bakom sig där. De har alltså inte blivit förtryckta, fördrivna och sökt sig dit. De europeiska judarna kom naturligtvis dit i stort antal strax efter ww2. Europeiska och även judar från flera andra håll, bla Nordafrika har kommit dit på senare år. Anledningen är densamma som för de som kom tidigare från Europa, flykt undan förföljelse.
Naturligt blir då att de som tvingats ta sin tillflykt dit driver den sionistiska frågan lite hårdare.
Skillnaden är alltså att europeiska judar är lite mer hårddrivande i sin sak.

Till "orientaliska" Judar så räknar man väl även de som flydde undan förföljelse i Arabiska länder. Bla 850 000 (?) tusen 1948 och enligt en del siffror totalt sett 1,5 miljoner (?)
3924
För att citera en något platt amerikansk film,
”when that first bullet go’s by your head all politics go’s right out the window”

Jag menar om du fått hela/delar-av din familj sprängd (av en självmordsbobbare/raket) eller sönder bombad (av en flygbomb) så är nog det minsta du bryr dig om politiska ställningstaganden. Det finns otaliga krig där många krigförande personer inte vet eller viste vad grundkonflikten handlade om. Se bara på balkankonflikten och de många inbördeskrig som rasar/rasat i Afrika.

Hämnd är en av människan starkaste drivkrafter, hade föremånen att ha en Bosnisk kille i min klass i Gymnasiet, hanns berättelser om kriget och hans oerhörda hämndbegär han bar med sig under lång tid efter konflikten.
Han hade/har inte något emot de andra folkgrupperna i fr. Jugoslavien på rent etnisk/religösa grunder, utan hanns hämnd drevs av saknaden av hanns förlorade bror.

Det är därför sådana här konflikter är svåra, det finns många som är med i den här konflikten som drivs av olika saker.

Vad vill jag nu ha sagt med allt mitt babbel, Jo

Man bör nog inte vara så snabb med att pekar ut någon/några som ansvariga i en konflikt av detta slag.
För då kan man finna sig i ett läge där andra börjar peka på en själv.
Lt.E
QUOTE (Blixten den vita @ Aug 2 2006, 08:11 ) *

Med tanke på hur mycke vi igentligen vet om vad Israel vill uppnå i Libanon så tycker ja inte att vi riktigt kan bedömma deras förmåga att se konsekvenser. Det har ju alltid varit så att israel tidigare har varit väldigt duktiga på att utnyttja situationer och tänka strategiskt för framtiden så ja tror inte direkt att det här är nått sort fullständigt oplanerat vredesutbrott från deras sida. De har nog sina orsaker till varför dom gör som dom gör. Däremot kan man ju alltid ha åsikter om deras sätt att genomföra det hela, med följden att barn och FN-observatörer dödas. Men att säga att dom inte vet vad dom sysslar med tror jag är att gå lite långt

Okej, jag var kanske lite otydlig. Nej, att det var oplanerat tror inte jag heller, de sökte bara en förevändning och då kom det här med de kidnappade soldaterna som en skänk från ovan.

Det jag ville ta fram är att ingen vet hur många nya fanatiska terrorister deras agerande skapar? Vad händer om 20 år när de som idag fått sina lekplatser och skolor sönderbombade växt upp? Vilka är det som blir självmordbombare? Är det inte de som absolut inte har något hopp kvar?

Så länge Israel har USA:s stöd så behöver de inte tänka så långt fram, eftersom USA lägger in sitt veto i säkerhetsrådet på allt som är "aja baja".

Om man skall vara riktigt konspiratorisk, så vet vi verkligen vem som kidnappat soldaterna?

QUOTE (GC1 @ Aug 2 2006, 08:31 ) *
ja det är mest vi i västvärlden som anser att en organistaion som terrorbeskjuter israeler är en terrororganisation.

Nej, att detta är terrorism är ganska solkklart, men när det gäller båda Hamas och Hizbolla så har de annan verksamhet som lyfts fram mer i arabvärlden än hos oss. Som viss social verksamhet och då blir de inte så mycket terrorister i ögonen på de som ser denna verksamhet som hos oss som bara förknippar dem med raketer.
QUOTE (GC1 @ Aug 2 2006, 08:31 ) *
vad rådgivare i washington säger till tv är en sak och vad som görs i praktiken en annan.
dom anser nu att det var fel, vad tyckte de förut?
(---)

Nej, det är ju alltid lätt att vara efterklok...

Det skulle vara mycket spännande att få reda på hur alla diplomatiska turer egentligen går till istället för att bara få andra och tredje hands information
GC1
QUOTE (Lt.E @ Aug 2 2006, 11:23 ) *
Nej, det är ju alltid lätt att vara efterklok...

Det skulle vara mycket spännande att få reda på hur alla diplomatiska turer egentligen går till istället för att bara få andra och tredje hands information

jag skulle luta mig tillbaka och skriva en bok sen skulle jag köpa Microsoft för intäkterna
biggrin.gif
JCS
Gc1 alla andr Fn resolutioner som israel bara struntar i? Vad kan du om dem? Israel bryter mot flera. Dem har ju inte enns lämnat i från sig occuperad mark sedan 1967 till palestina, så fort en resolution mot ett arabiskt land kommer då måste den omedelbart värkställas, men alla resolutioner som israel har fått, det skiter man i.

-98 sa erbjod ju Barak faktiskt palestinierna Gaza, Vastbanken och Ostra Jerusalem, men palestinierna tackade nej.. Nar palestineierna till slut fick Gaza i borjan av 2000-talet var det en blomstrande plats med vackra hus och stora val fungerande jordbruk.

Vad var det forsta palestinierna gjorde nar de fick denna rika valmaende plats? - De brande ner precis allting som en gang tillhort judar. blink.gif Och nu klagar de pa att de lever i fattigdom och far miljardbistand.

Vilka andra resolutioner ar det Israel bryter mot?
caridon
QUOTE (JCS @ Aug 2 2006, 13:52 ) *

Gc1 alla andr Fn resolutioner som israel bara struntar i? Vad kan du om dem? Israel bryter mot flera. Dem har ju inte enns lämnat i från sig occuperad mark sedan 1967 till palestina, så fort en resolution mot ett arabiskt land kommer då måste den omedelbart värkställas, men alla resolutioner som israel har fått, det skiter man i.

-98 sa erbjod ju Barak faktiskt palestinierna Gaza, Vastbanken och Ostra Jerusalem, men palestinierna tackade nej.. Nar palestineierna till slut fick Gaza i borjan av 2000-talet var det en blomstrande plats med vackra hus och stora val fungerande jordbruk.

Vad var det forsta palestinierna gjorde nar de fick denna rika valmaende plats? - De brande ner precis allting som en gang tillhort judar. blink.gif Och nu klagar de pa att de lever i fattigdom och far miljardbistand.

Vilka andra resolutioner ar det Israel bryter mot?

Palestinierna tackade nej för att prislappen var för hög. Prislappen inehöll nämligen att dom palestinska flyktingarna nekades rätten att återvända till israel och att de palestinska flyktingarna (interna och externa) inte skulle få kompensation för de marker som israel har beslagtagit.

Ang bränningen av dom israeliska bosättningarna: så har uppretade folkmassor uppfört sig i alla länder som har haft liknande situationer. enda settet som man kunde förhindrat det skulle varit om den palestinska myndigheten hadde dygnet unt bevakat dessa bosätningar till man bestämmt vem som skulle få dem. och det hadde dom knappas resurser till.

ang fattigdom så fanns den långt innan bosätningarna lämnades över och beror på ett flertal faktorer såsom, dälig infrastruktur, dålig utbildning, vattenbrist, att det är svårt att hantera internationell handel då ens område kan spärras av från omvärden i veckor utan förvarning, problem med komunikation osv osv.

Alla dessa faktorer är saker som Israel har kontrolerat under okupationen och som har stått utanför Palestiniernas kontroll.

/C
JCS
QUOTE (caridon @ Aug 2 2006, 14:11 ) *
Ang bränningen av dom israeliska bosättningarna: så har uppretade folkmassor uppfört sig i alla länder som har haft liknande situationer.

Till exempel..?

Jag forstar inte vitsen med att branna ner nagot som skulle ge landet och folket valstand.
lanrezac
Palestinierna tackade nej för att prislappen var för hög. Prislappen inehöll nämligen att dom palestinska flyktingarna nekades rätten att återvända till israel och att de palestinska flyktingarna (interna och externa) inte skulle få kompensation för de marker som israel har beslagtagit.

jag antar att dom får kompensation samtidigt som Arabländerna kompenserar dom Judiska flyktingarna och att dom får återvända samtidigt som Karelarna får återkomma till Viborg, Tyskarna till Stettin och Polackerna till Lwów ;)
GC1
QUOTE (lanrezac @ Aug 2 2006, 14:35 ) *

jag antar att dom får kompensation samtidigt som Arabländerna kompenserar dom Judiska flyktingarna och att dom får återvända samtidigt som Karelarna får återkomma till Viborg, Tyskarna till Stettin och Polackerna till Lwów ;)

som sagt....

drar man i historiens tåtar så blir det svårt att någonsin utmäta rättvisa, något som borde reta åtminstone de någorlunda verklighetsorienterade unga på båda sidor.

det finns alltid en anledning att slåss!
är det inte sillstrypargänget i götet så är det araber mot judar eller serber mot albaner osv
sisuchef
Konflikten i mellanösterns startade för ett antal hundra år sedan, kommer ni ihåg de heliga korstågen. men för att närma oss nutiden, 1948 förklarar nubildade FN att staten Israel skulle bildas på det dåvarande Palestina. Dessutom gör man så att Palestina blir en delad nation. Kanske inte något av FNs mest begåvade beslut.
Ett krig utbryter omedelbart som den nybildade nationen Israel vinner ganska lätt, mest pga en väl utbredd gerilla verksamhet som funnits i Palestina under flera år, bla till britterna och Bernadottes förtret.
Nästa krig, 1956 har egentligen inget med Israel att göra då det är pga att Egypten beslyutar sig för att göra Suezkanalen till en nationell angelägenhet.

Sedan var det dags igen då 1967, sexdagarskriget då Golan, Gaza och Västbanken ockuperades. Såvitt jag vet är den älsta nutida ockupationen vars områden fortfarande är de facto ockuperade, trots allt snack att Israel har dragit sig bort från delar av områdena. Så länge man inte tillåter nationen Palestina att återuppstå som ett normalt land så kommer de att ha problem i området, obs min personliga tolkning av situationen.

1973 Yom Kippur kriget, kunde ha varit Israels sista andetag men de räddas av ett fåtal mycket duktiga militära befälhavare.

Sedan var det ett relativt lugn fram till 1978 då Israel tröttnade på PLO (främst) angrepp på Isreael från Libanon, men "befriade " då Libanon upp till Litanifloden via en kort men mycket våldsam inc´vasion av Libanon. OBS Israel hyllades då av shiiter/sunni i området då även de var MYCKET trötta på PLO's fasonen i området.
1982 var det dags igen, då man efter 1978 INTE drogs sig ur Libanon utan valde att gå samman med kristna utbrytare (läs SLA) milisgrupper tröttnade muslimerna, AMAL och hezbollah bildades och förde ett ganska framgångsrikt gerilla krig mot IDF/SLA.
Så Israel invaderade ännu längre in i Libanon, fram till Beiruts utkanter, innan man drogs sig tillbaka till tidigare linje (litani) förutom i nordöstra området där man var ytterligare några mil längre in i Libanon (Södra Bekaadalen). Dessa områden höll man till år 2000 då man plötsligt drog sig ur Libanon.
Och nu 2006 ska man till Litanifloden igen.
Jag tror nog att Israelerna skulle kunna lära sig något bara genom att titta på sin egen korta historia, prata med sina grannar t ex istället för att ockupera delar av sina grannar.
lanrezac
QUOTE (Azan_Gb @ Aug 1 2006, 13:40 ) *
Europisiska judar kom till palestina efter andra världskriget, Arabiska judarna det är judar som levt i mellanöstern( I iran är där 20 000 judar, i irak med, där finns judar i många arabländer) i generationer, man levde jude, kristen och muslim som grannar innan de Europesiska judarna och även arabiska judar( Ehud Barak, Moshe är ju irakiska judar ursprungligen) kom och började förstöra.

Det finns dom som inte håller med dig i din syn på hizbolla eller Judarnas situation i arabvärlden.

I det öppna brev från 1985 som kan beskrivas som rörelsens programförklaring heter det bland annat att Israels uttåg ur Libanon endast skall betraktas som ”en inledning till dess slutgiltiga utplånande och befrielsen av det vördade Jerusalem ur ockupationens klor”.
I detta dokument fastslås också att Hizbollah inte erkänner ”något fördrag, något eldupphör eller några fredsavtal” med Israel.
Hizbollah har under årens lopp gjort sig skyldig till en rad mord, bombdåd och självmordsattacker – mot såväl militära som civila mål – kidnappningar av utländska medborgare och flygplanskapningar.
Benämningen terrororganisation är välgrundad.
Organisationen har också som mål att upprätta en islamisk stat i Libanon styrd utifrån islamisk lag, sharia.

http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/mat...ticle175671.ece

I Egypten till exempel utfärdades den första ”Nationalitetskoden” redan 1926. Den stipulerade att bara den som hade en far som ”rasmässigt tillhörde den arabiskspråkiga majoritetsbefolkningen, eller vars religion var Islam” var berättigad till medborgarskap. Detta uteslöt 85% av de egyptiska judarna

redan 1941 ägde en regelrätt pogrom rum i Baghdad då ca 200 judar dödades och tusentals skadades under ett upplopp under ledning av pronazisten Rashid Ali al-Jilani

Men all förföljelse började inte på 1940-talet. 17 000 jemenitiska judar flydde redan mellan 1923 till 1943. Över huvud taget var inte judarnas situation i arabvärlden före sionismen den idylliska bild man från arabiskt håll vill måla upp

http://www.svensktidskrift.se/2004-1/2004-1-26_27.html

Den israeliske araben, Sabri Geries, PLO-medlem och författare till Araberna i Israel och tidigare chef för Israelavdelningen för Institutet för Palestinska Studier i Beirut, skrev redan den 15 maj 1975:

Det är inte sant att främmande makter – särskilt Tsar-Ryssland, Nazi-Tyskland, Storbritannien och USA – var de enda bakomliggande faktorerna till de förhållanden som ledde fram till Israels tillkomst. Araberna tog också en del i förloppet; det är sorgligt att säga, men de gjorde det mycket aktivt. När Israel upprättades den 14 maj 1948 hade det en befolkning på ca 650 000 judar. I dag (1975) är antalet 3 miljoner och 1,5 miljoner av dem kom till Israel från åtta arabiska stater – samtliga medlemmar i Arabförbundet, representerande varje slags regim som finns i arabvärlden; monarkistiska, revolutionära, progressiva. Det här är knappast platsen att beskriva hur judar i arabiska länder drevs ut ur sina urgamla hem, hur de skändligen deporterades sedan deras ägodelar konfiskerats eller övertagits till lägsta möjliga pris… (An-Nahar, Beirut).

Även vardagen för en jude i arabvärlden före och under kolonialismen var problematisk. Social, juridisk och ekonomisk diskriminering var legio. Professorn i sociologi vid Sorbonne, Albert Memmi, jude född i Tunisien, som är mest känd för standardverket The colonizer and the colonized, beskriver situationen så här:

När det gäller den förkoloniala perioden, så finns det inte minsta tvivel i de tunisiska judarnas kollektiva minnen. De judiska församlingarna levde i skuggan av historien, i ett klimat av godtycklighet och skräck, under allsmäktiga monarker vars beslut varken kunde annulleras eller ens diskuteras. Judarna var inte bara i monarkens eller sultanens våld utan också i massornas. Min farfar bar fortfarande speciella märken på sin klädsel för att han var jude, och han levde i en tid då vilken judisk förbipasserande som helst, kunde få ett slag på huvudet av vilken muslim som helst, som han råkade möta. Ritualen hade t o m ett namn, ”chtáká” … Sålunda uppnådde judarna en viss grad av säkerhet under kolonialperioden, Detta var sant även för de fattigaste judarna, medan det förut bara var de rikaste klasserna som bodde i den europeiska stadsdelen, som levde mer eller mindre drägligt. Men även dessa judar förblev andra klassens medborgare, då och då underkastade explosioner av folklig vrede som de franska, engelska eller italienska kolonisatörerna medvetet eller likgiltigt underlät att dämpa i tid. (”Jews and Arabs”).

http://www.smedjan.com/etta.asp?sida=display&nr=1105
stene
QUOTE (JCS @ Aug 2 2006, 14:23 ) *

Ang bränningen av dom israeliska bosättningarna: så har uppretade folkmassor uppfört sig i alla länder som har haft liknande situationer.

Till exempel..?

Jag forstar inte vitsen med att branna ner nagot som skulle ge landet och folket valstand.

Efter det att tyskarna lämnade Ålesund i Norge så gick norrmännen in och totalt demolerade de kaserner och anläggningar som tyskarna byggt upp. Dessa anläggningar var ett stort symbolvärde för ockupationen. Dessutom så är bosättningarna som Israel byggt upp för luxulösa för att man med bibehållen solidaritet skall kunna bestämma vilka av Palestinierna skall flytta in i anläggningarna.

QUOTE (lanrezac @ Aug 2 2006, 14:35 ) *

Man kan lätt inse varför Palestinerna sade nej till uppgörelsen när man ser en karta på vad som skulle bli resultatet. Målet för Israel var att skapa ett antal Bantustans á la Sydafrika och att få kontrollen över i stort sett alla vattentillgångar av vikt. Detta utöver flyktingarnas situation.
wizeguy
QUOTE (sisuchef @ Aug 2 2006, 15:10 ) *
Så länge man inte tillåter nationen Palestina att återuppstå som ett normalt land så kommer de att ha problem i området, obs min personliga tolkning av situationen.

Dock så har iofs Palestina aldrig existerat som nation, så det blir lite svårt för det att "återuppstå".
Hela området kallades för Palestina och var under brittiskt styre innan 1948.

Däremot så håller jag med dig om att det krävs en tvåstatslösning som är godtagbar av båda parter.
Rifleman/Medic
"Get the facts and stand up for Israel."

Kort och informativ film:

http://www.aish.com/movies/Lebanon.asp
JCS
QUOTE (stene @ Aug 2 2006, 18:03 ) *
Man kan lätt inse varför Palestinerna sade nej till uppgörelsen när man ser en karta på vad som skulle bli resultatet. Målet för Israel var att skapa ett antal Bantustans á la Sydafrika och att få kontrollen över i stort sett alla vattentillgångar av vikt. Detta utöver flyktingarnas situation.

Ar det din egen personliga tolkning? For Gaza, Vastbanken och ostra Jerusalem var namligen hela 90 procent av det som palestinierna begarde av Israel.

En tanke vad det galler de palestinska flyktingarna forresten...Alla arablander talar jamt om de palestinska flyktingarna som "Vara arabiska broder". Men om de nu har sant varmhjartat stod fran oljerika arabgrannar, varfor lever de fortfarande i fattigdom?

Svar: Darfor att de utnyttjas som politiska verktyg i kampen mot Israel. Flyktingarna kunde lyftas ur fattigdomen vilken dag som helst, men det hade inte sett bra ut ur politisk synvinkel for vissa.
hiphink
Dessutom så är bosättningarna som Israel byggt upp för luxulösa för att man med bibehållen solidaritet skall kunna bestämma vilka av Palestinierna skall flytta in i anläggningarna.

Exakt. Jag har själv stått och glott genom stängslet på en av bosättningarna i centrala Gaza, och jag kan inte tänka mig att man någonstans i världen, någonsin, kunde stå på ett ställe och se så totalt olika levnadsvillkor bara hundra meter ifrån varandra. På ena sidan moderna luftiga hus av amerikanskt förortssnitt med perfekta gräsmattor, kommunal pool och tennisbana (sades det, jag såg den inte), till och med stenläggningen mellan gata och trottoar var mönsterlagd, av någon anledning fastnade jag för just den detaljen. Jo just det, det fanns träd på den "goda" sidan stängslet. Bara en sådan sak.

På andra sidan usla kåkar som slängts upp på en dag (och hade en tendens att rasa titt som tätt), jordgolv (tips: det är bra för ett hus att stå på en grund), rinnande vatten ett par dagar i veckan och elektricitet kanske hälften av dygnets timmar, avloppssystem som var så dåligt och underdimensionerat att det slog läck hela tiden och navigerandet genom gränderna styrdes av var man kunde undvika att vada genom sketvatten och var det överhuvudtaget gick att komma fram eftersom ungefär hälften av "gatorna" plötsligt bara slutade med tre rader staplade tunnor som fyllts med cement. Också folk, precis överallt precis hela tiden.

Hur det skulle ha gått att göra dessa tu till ett ungår mitt förstånd, i varje fall. Synd att se nice hus sprängas, men i just det här fallet, ner med skiten, bort, bort bort. Som en gubbe i Jabalya sa, det är en jävla misär det här, men åtminstone delar vi den alla lika.

(Nu är inte det helt sant, för det fanns faktiskt hus även i lägren som var någorlunda ok, ett par våningar, rimligt välbyggt och med egna generatorer. Jag sov i ett. Alla flyktingar i Gaza kom inte utblottade, en del kunde faktiskt kosta på sig att bygga ett riktigt hus. Men till och med där fanns det inga glasrutor i fönstren på andra våningen; "det lönar sig inte att laga, de blir bara sönderskjutna direkt igen". Och varje gång det var dags för räfst och rättarting var det naturligtvis de husen som först fick dörrarna inslagna för att IDF skulle upprätta temporär förläggning.)

Fan, jag var bara där i två dagar och hatade varje minut, jag har aldrig verkligen hatat ett ställe som jag avskydde Gaza, det tog veckor innan lukten gick ur kändes det som, men nu när jag sitter här och kommer ihåg och blir sentimental vore det jätteintressant att åka ner och titta hur det går.

Ja, inte just nu förstås, men när det lugnat ner sig. Sorry om det här blev ett konstigt och känsloladdat inlägg utan större substans, men Gaza var (och är, gissar jag) ett av de där ställena som man bara kan förhålla sig till känslomässigt. Det är så himla upp och ner på en så liten plats med så mycket folk att det inte går (för mig i varje fall) att riktigt fånga i ord och helt klart inte i förnuftstermer. Gaza var för mig ljud, stanker, blickar som antingen tittar i marken eller är hatiska och röster som bara skriker hela tiden, man går på en gata och helt plötsligt ligger en åsna i ett dike och dör och ingen lägger ens märke till det och man går förbi och sedan tänker man "låg det verkligen en åsna och bara dog där?" men så rundar man hörnet och där står en olivgrönklädd soldat och sparkar in en bildörr och man skyndar på stegen, och så vidare.
KD803
QUOTE (hiphink @ Aug 2 2006, 21:34 ) *
Hur det skulle ha gått att göra dessa tu till ett ungår mitt förstånd, i varje fall. Synd att se nice hus sprängas, men i just det här fallet, ner med skiten, bort, bort bort. Som en gubbe i Jabalya sa, det är en jävla misär det här, men åtminstone delar vi den alla lika.

Låter som sämsta typens rättvisa tycker jag. "Om inte jag kan få så ska ingen annan heller få..."
caridon

Till exempel..?

Kolla då olika kolonialmakter har lämnat kolonier och då diverse diktaturer har blivit störtade.

/C
hiphink
QUOTE (BJE @ Aug 2 2006, 21:58 ) *
Låter som sämsta typens rättvisa tycker jag. "Om inte jag kan få så ska ingen annan heller få..."

Hur skulle du ha löst det då? På ena sidan fem tusen familjer i drygt en kvadratkilometers misär, på andra sidans knappa kvadratkilometer hundra familjer i västerländsk standard av det högre snittet. Ska man riva stängslet, anordna lotteri, och låta hundra familjer flytta in nästgårds, medan de fyra tusen nio hundra andra familjerna blir kvar i skiten?

Spräng och bygg vettiga bostäder så att lägren kan börja tömmas, det betyder flervånings flerbostadshus på rad, inte förortsidyll med kåkstad bredvid.

Gaza behöver ett miljonprogram, minst. Där kanske vi kan bidra med något, kag känner till svenska arkitekter som varit nere och jobbat där bl.a i Hebron, men det är kanske inte främst förfinad restaurering av historiska miljöer de behöver, utan vettig storskalig bostadspolitik. Vi byggde bort "lortsverige", och gudarna skall veta att det finns en hel del lort att bygga bort där nere.

Det är inte utan att man tänker på gamle August;

Där gamla kåkar stodo tätt
och skymde ljuset för varandra,
dit sågs en dag med stång och spett
en skara ungfolk muntert vandra

...

Fast med hus istf. esplanad, förstås. Och väldigt off-topic igen, ledsen unsure.gif
caridon
QUOTE (JCS @ Aug 2 2006, 20:43 ) *

Ar det din egen personliga tolkning? For Gaza, Vastbanken och ostra Jerusalem var namligen hela 90 procent av det som palestinierna begarde av Israel.

En tanke vad det galler de palestinska flyktingarna forresten...Alla arablander talar jamt om de palestinska flyktingarna som "Vara arabiska broder". Men om de nu har sant varmhjartat stod fran oljerika arabgrannar, varfor lever de fortfarande i fattigdom?

Svar: Darfor att de utnyttjas som politiska verktyg i kampen mot Israel. Flyktingarna kunde lyftas ur fattigdomen vilken dag som helst, men det hade inte sett bra ut ur politisk synvinkel for vissa.

JA det är ingen hemlighet att även om Israel med sina bosättningar endast upptar mindre än 20% av västbanken, så upptar dom ca 80% av vattentilgångarna.
Och det är dom som är viktiga i sammanhanget.

Ang arabisk solidaritet: Jag ser inte varför det faktum att arabländerna inte är snälla och humanistiska (vad fan förväntar du dig av en bunta diktaturer och monarkier) ursäktar Israel (som ska vara den skinande demokratin) att inte bete sig ordentligt.

Vist används de som politik men inte bara av Arabländerna utan även av israel.
/C
KD803
QUOTE (hiphink @ Aug 2 2006, 23:04 ) *
Spräng och bygg vettiga bostäder så att lägren kan börja tömmas, det betyder flervånings flerbostadshus på rad, inte förortsidyll med kåkstad bredvid.

Och hur många flerbostadshus har man byggt sedan man sprängde de befintliga husen då?
hiphink
QUOTE (BJE @ Aug 2 2006, 23:45 ) *
Och hur många flerbostadshus har man byggt sedan man sprängde de befintliga husen då?

Förmodligen inga. Med tanke på läget skulle det förvåna mig om de hade kommit igång. De resurserna, och förmodligen inte heller kunskaperna, finns inte i Gaza. Det måste komma utifrån.

Men du undviker min fråga, hur skulle du ha löst det?
Spett och slägga
QUOTE (hiphink @ Aug 2 2006, 23:04 ) *
QUOTE (BJE @ Aug 2 2006, 21:58 ) *

Hur skulle du ha löst det då? På ena sidan fem tusen familjer i drygt en kvadratkilometers misär, på andra sidans knappa kvadratkilometer hundra familjer i västerländsk standard av det högre snittet.

Är det då Israels fel att det är missär och fattigdom ibland palestinier?
De började lika, Israel har byggt upp sitt land, de har planterat varje träd för hand.

Det är just denna vinkel som används flitigt av mullor och ledare i många arabländer, för att lura fattiga och outbildade medborgare, nämnligen att, det är Israels fel att ni är så fattiga, det är Israels fel, att det inte växer träd i vårat land, det är Israels fel att ni är arbetslösa, medan mullorna/ledarna göder sina familjer/släkter med resurserna.

Hade Libanon inte flörtat med Hisbollah, så hade de säkert haft fullt upp med turistnäringen istället.
Hade Libanon skött sitt, hade inte deras vackra land varit en grus hög i dag.
Hade PLO/al-fatha inte varit så BRUTALT korrupt, så hade pengarna nått folket/samhället.
hade arabländerna inte varit så genom impregnerade av diktatur och vanstyre, så hade de också haft västerlänsk standard överlag, men det finns inget initsiativ, inget pionjäranda, inget uppfinnande, utan det verkar som alla går mest och gnisslar tänder: hade det inte varit för Israel...

................................................................................
...................................................

Om jag är en uttråkad "kickers" och flyger på en Polis, bara så där, och vevar på han så blodet skvätter, och han skjuter mig i benet, vems fel var det då?

Men, svenskar som vi är, så gör vi allting upp och ner, vi sätter polisen i fängelse för grov misshandel, och dömmer honom att betala ett stort skadestånd för sveda och verk, och dessutom lite till brottsförebyggande rådet också.
Men jag får krishjälp, psykolog och kurator hjälp, och en massa resurser.

Känns det igen?

Terrorister är terrorister, hade de (Hisbollah) haft gott i sinnet, så hade Libanon blomstrat.
Och detta med att Hisbollah ger folket bistånd osv, det är IRAN som slantar, för att köpa anhängare för sin sak.
JCS
QUOTE (caridon @ Aug 2 2006, 23:07 ) *

JA det är ingen hemlighet att även om Israel med sina bosättningar endast upptar mindre än 20% av västbanken, så upptar dom ca 80% av vattentilgångarna.

Ang arabisk solidaritet: Jag ser inte varför det faktum att arabländerna inte är snälla och humanistiska (vad fan förväntar du dig av en bunta diktaturer och monarkier) ursäktar Israel (som ska vara den skinande demokratin) att inte bete sig ordentligt.

/C

QUOTE (caridon @ Aug 2 2006, 22:59 ) *

Till exempel..?

Kolla då olika kolonialmakter har lämnat kolonier och då diverse diktaturer har blivit störtade.

/C

Kan inte komma pa nan gammal koloni dar ursprungsinvanarna brannt sonder livsviktiga grejer som kolonialmakten lamnat.

Pa vilket satt anvander sig Israel av de palestinska flyktingarna?
KD803
QUOTE (hiphink @ Aug 3 2006, 00:03 ) *

Till att börja med skulle jag inte ha sprängt fungerande hus innan jag visste att jag kunde ersätta dem... Bättre att några får det bättre än att inga får det.
Lt.E
QUOTE (Spett och slägga @ Aug 2 2006, 22:44 ) *
De började lika, Israel har byggt upp sitt land, de har planterat varje träd för hand.

Nu är inte förutsättningarna riktigt lika. Israel har under åren fått ganska stort bistånd, särskilt från USA. Dock inte så mycket från den amerikanska staten.

En del av problemen i Palestina måste man nog lägga på den korruption som förekommer inom Arrafats organisation. Frågan är egentligern hur mycket pengar som t.ex. EU länderna pumpat in i Palestina och var de hamnat?
Det är just denna vinkel som används flitigt av mullor och ledare i många arabländer, för att lura fattiga och outbildade medborgare, nämnligen att, det är Israels fel att ni är så fattiga, det är Israels fel, att det inte växer träd i vårat land, det är Israels fel att ni är arbetslösa, medan mullorna/ledarna göder sina familjer/släkter med resurserna.

Därför är det så viktigt med utbildning. Om det är något vi skall satsa biståndspengar på så tycker jag nog det skall vara utbildning och inget annat.
hade arabländerna inte varit så genom impregnerade av diktatur och vanstyre, så hade de också haft västerlänsk standard överlag, men det finns inget initsiativ, inget pionjäranda, inget uppfinnande, utan det verkar som alla går mest och gnisslar tänder: hade det inte varit för Israel...

Vill vi i västvärlden ha demokrati i arabvärlden? Eller bara då det passar oss (USA). Skulle vi verkligen vilja ha demokrati i Saudi-Arabien?

Tvärr är det alltför lätt för t.ex. Iran att skylla på Israel pga det sätt som de uppträder.
Terrorister är terrorister, hade de (Hisbollah) haft gott i sinnet, så hade Libanon blomstrat.
Och detta med att Hisbollah ger folket bistånd osv, det är IRAN som slantar, för att köpa anhängare för sin sak.

Som jag tidigare skrivit så är förmodligen definitionen på terrorist lite olika beronde på var i världen man frågar.
QUOTE (BJE @ Aug 3 2006, 05:04 ) *
QUOTE (hiphink @ Aug 3 2006, 00:03 ) *

Till att börja med skulle jag inte ha sprängt fungerande hus innan jag visste att jag kunde ersätta dem... Bättre att några får det bättre än att inga får det.

Vilka problem skapar inte detta? Nu menar jag inte det här med att spränga husen, men en av dössynderna: Avund. Hur kommer inställningen hos de mindre lottade att vara? Läste en artikel från Afganistan, där svenskarna delat ut fem radioapparater i en by, i all välmening, men detta hade bara skapat mer problem eftersom de som inte fått någon var "pissed off".

@JCS
Snälla: Ings lilla quote-skola
caridon
QUOTE (JCS @ Aug 3 2006, 04:43 ) *

Bland annat för att motivera ett antal mindre trevliga lagar och för att motivera den starka krigsmakten.

Jag skall dock rätta mitt uttalande så det stämmer bättre.

Dom palestinska flyktingarna används av vissa delar av israel (främst extremister) för politiska ändamål.

/C
caridon
QUOTE (Spett och slägga @ Aug 3 2006, 00:44 ) *

delvis ja. (delvis är det egyptens fel.)

Om man tittar på historien för tex gaza

så ser man att israel har varit ansvariga för området under ca 40 år. (sedan -67)
Den som är okupationsmakt är ansvarig för infrastruktur, sjukvård, skola,polis mm.

Du kan knappast påstå att Israel har get gaza ens i närheten av samma förutsätningar som resten av israel har på de områden jag nämt ovan (och som är kritiska för skapandet av välstånd)
Desutom så har gaza stängts av från omvärlden lite då och då utan förvarning och itan att man vet när området öppnas igen.
Det gör det ju inte så enkelt att ha ett företag som importerar eller exporterar, eller hur.
slutgiltligen så hjälper det säkert att områdets invandrare har fått stå ut med långa och krongliga kontroller mm för att kunna arbeta
i resten av israel.

så det påståendet att dom började från samma position men Israel har lyckats (underförstått det är dom lata och onda arabernas fell)
Är en klasisk lögn som sprids främst i USA Den hamnar i närheten av protokolls of zion i trovärdighetsskalan.

/C
lanrezac
QUOTE (caridon @ Aug 3 2006, 08:44 ) *

så ser man att israel har varit ansvariga för området under ca 40 år. (sedan -67)
Den som är okupationsmakt är ansvarig för infrastruktur, sjukvård, skola,polis mm.

Du kan knappast påstå att Israel har get gaza ens i närheten av samma förutsätningar som resten av israel har på de områden jag nämt ovan (och som är kritiska för skapandet av välstånd)

Är det inte så? att man under Infitadorna glatt har bränt ned Israelbyggda skolor mm eftersom det är "ockupationsmakten" som byggt dom, sen kan man väl fö inte klaga på polistätheten i området saint.gif

Desutom så har gaza stängts av från omvärlden lite då och då utan förvarning och itan att man vet när området öppnas igen.
Det gör det ju inte så enkelt att ha ett företag som importerar eller exporterar, eller hur.
slutgiltligen så hjälper det säkert att områdets invandrare har fått stå ut med långa och krongliga kontroller mm för att kunna arbeta
i resten av israel.

Ja och varför har man krångliga kontroller och stängda gränsövergångar då..... för att Israelerna vill djävlas i allmänhet eller för att stoppa självmordsbomber och attentat?

så det påståendet att dom började från samma position men Israel har lyckats (underförstått det är dom lata och onda arabernas fell)
Är en klasisk lögn som sprids främst i USA Den hamnar i närheten av protokolls of zion i trovärdighetsskalan.

Nähä, så hur var det 1948 med ekonomi och infrastruktur då?

Sen finns det andra klassiska saker och det är ditt försök att misskreditera andras påståenden genom att koppla ihop dom med egna negativa påståenden.

Så om jag säger att man hade ungefär samma förutsättningar 1948 så vill du påskina att jag anser att
det är dom lata och onda arabernas fell
Det är så jag tolkar ditt inlägg. Sen kan du gärna ange lite källor om dom onda lögnerna som sprids i USA....
Blixten den vita
QUOTE (caridon @ Aug 2 2006, 23:07 ) *

/C

Det hela är ju en ganska sjuk situation egentligen. Araberna som säger att palestinierna är deras "bröder" vill ju precis lika lite som israel att de palestinska flyktingarna slår sig ner i deras land. Detta har ju numera drivits till det sjuka att när man nu så här "några" år efter att staten israel bildades lever kan se hur andra och tredje generationens palestinska flyktingar lever i flyktinglägren. De här människorna hade säkert kunnat tänka sig att slå sig ner och skapa sig ett nytt liv, men på grund av att de arabiska grannarna använder palestinerna som ett sätt att sätta press på israel så ser man medvetet till att flyktingarna lever i missär.
caridon
QUOTE (lanrezac @ Aug 3 2006, 09:50 ) *
QUOTE (caridon @ Aug 3 2006, 08:44 ) *

Är det inte så? att man under Infitadorna glatt har bränt ned Israelbyggda skolor mm eftersom det är "ockupationsmakten" som byggt dom, sen kan man väl fö inte klaga på polistätheten i området saint.gif

Det kan mycket väl vara så det har jag ingen ordentlig koll på. (du får gärna förse oss alla med fakta)
Men för det första så kvittar det utifrån Israels ansvar som okupationsmakt.
och för det andra så var det ett exempel. Är du berädd att påstå att Israel har gett folket i gaza samma förutsätningar att leva väl
som folket i israel ? samma utbildningsmöjligheter ? samma grad av infrastruktur ? samma sociala skydsnät ?
rättvis bedömning då det gäller tillstånd mm ?

i resten av israel.

Ja och varför har man krångliga kontroller och stängda gränsövergångar då..... för att Israelerna vill djävlas i allmänhet eller för att stoppa självmordsbomber och attentat?

http://www.seruv.org.il/english/default.asp
Ger en fingervisning om att det inte är bara för att skydda israel.

Nähä, så hur var det 1948 med ekonomi och infrastruktur då?

Jag gissar att det 1948 var ganska blandad med infrastrukturen, bra i dom större städerna och skit utanför.
Som dom flesta kolonier som storbritanien administrerade.
Sen finns det andra klassiska saker och det är ditt försök att misskreditera andras påståenden genom att koppla ihop dom med egna negativa påståenden.

Så om jag säger att man hade ungefär samma förutsättningar 1948 så vill du påskina att jag anser att
det är dom lata och onda arabernas fell
Det är så jag tolkar ditt inlägg. Sen kan du gärna ange lite källor om dom onda lögnerna som sprids i USA....

Nu svarade jag inte på ditt inlägg (såvida du inte är "Spett och slägga" i förklädnad smile.gif )
Men det jag ville påpeka med min komentar var att om man skriver
"Är det då Israels fel att det är missär och fattigdom ibland palestinier?
De började lika, Israel har byggt upp sitt land, de har planterat varje träd för hand."

så insinuerar man ganska tydligt att det är palestiniernas fel att de är fattiga och har missär.

Jag har sett det argumentet ett otal gånger på nätet(fråmst på forum med hög mängd amrikanska medlemmar). och är
ganska trött på det. JAg kan erkänna att jag kan ha övertolkat det specifika uttalandet en aning men jag anser att jag i grunden har rätt. Skilnaden mellan situationen i gaza och Israel beror på olika förutsätningar inte på att israelerna är "bättre" än palestinierna.

/C
JCS
QUOTE (caridon @ Aug 3 2006, 08:29 ) *
QUOTE (JCS @ Aug 3 2006, 04:43 ) *

Bland annat för att motivera ett antal mindre trevliga lagar och för att motivera den starka krigsmakten.

Jag skall dock rätta mitt uttalande så det stämmer bättre.

Dom palestinska flyktingarna används av vissa delar av israel (främst extremister) för politiska ändamål.

/C

Israel motiverar en stark forsvarsmakt med palestinska flyktingar?

Nej, Israel motiverar en stark forsvarsmakt med att staten har manga fiender. T.ex Iran, som just nu utvecklar karnvapen och vars president har sagt att han vill utrota alla judar i Israel samt ta bort Israel fran kartan.

Vilka "mindre trevliga lagar"?
JCS
QUOTE (caridon @ Aug 3 2006, 14:01 ) *

Det ger mig fortfarande inte svar pa hur de palestinska flyktingarnas lidande ar till gagn for Israel.

Kan du forresten sammanfatta alla de dar lankarna lite grann sa vore det till stor hjalp. Tack.
Krook
QUOTE (Spett och slägga @ Aug 3 2006, 00:44 ) *
...
Hade Libanon inte flörtat med Hisbollah, så hade de säkert haft fullt upp med turistnäringen istället.
Hade Libanon skött sitt, hade inte deras vackra land varit en grus hög i dag.
Hade PLO/al-fatha inte varit så BRUTALT korrupt, så hade pengarna nått folket/samhället.
...

Och då kan man svara så här:
Hade inte Israel fördrivit palestinier så hade inte palestinska flyktingar organiserat sig och utfört attacker från Libanon mot Israel.
Då hade inte Israel varit tvungna att ockupera Libanon.
Om inte Israel hade ockuperat Libanon hade Hizbollah (förmodligen) inte funnits.
Hade inte Hizbollah funnits...osv.

Å andra sidan.
Hade inte den europeiska och ryska/sovjetiska majoriteten behandlat judarna som skräp så hade inte Sionismen fått den starka innebörd som den fick under början av 1900-talet.
Hade inte Sionismen fått genomslag så hade inte tanken på Israel uppkommit.
Hade inte Storbrittaniens ekonomi varit så usel pga WW2 så hade de inte haft så bråttom att gå Sionismen till mötes.
Hade inte Israel utropats så hade världen förmodligen ändå inte sett bättre ut.
Det sista bygger jag på min tro att det ändå hade varit rätt stökigt i regionen samt att vi idag har ett västorienterat samhälle i Mellanöstern som utgör ett underbart turistmål med värme, bad, historia och goda viner: Israel.

Libanon hade västerländsk standard överlag och Beirut kallades Mellanösterns Paris med många semesterfirande svenskar på leave från krigets Cypern. Tyvärr var det några som bombade Beirut åt H-vete och förstörde allt. Libaneserna började sedan att bygga upp landet igen men...
Notan för de senaste veckornas bombningar är nu uppe i 14 miljarder SEK bara i materiella värden.

/Krook
KD803
QUOTE (Lt.E @ Aug 3 2006, 08:18 ) *
Vilka problem skapar inte detta? Nu menar jag inte det här med att spränga husen, men en av dössynderna: Avund. Hur kommer inställningen hos de mindre lottade att vara? Läste en artikel från Afganistan, där svenskarna delat ut fem radioapparater i en by, i all välmening, men detta hade bara skapat mer problem eftersom de som inte fått någon var "pissed off".

Om alla alltid ska ha det lika bra, och alla förbättringar av levnadsstandarden ska ske lika mycket för alla, så kommer i stort sett all ökning av levnadsstandarden att utebli... Det är bara att inse att världen är orättvis. Men om några får det bättre så är det bättre än att ingen får det...
PB-Syte
Hörde på radion idag att en rad muslimska länder nu var intresserade av att delta med trupp i en ev. internationell fredsbevarande insatts. Personligen tycker jag nog att det låter som en sådär bra idè... Malajn.gif

Spontana kommentarer ngn? vissel.gif
wizeguy
QUOTE (PB-Syte @ Aug 3 2006, 19:02 ) *
Hörde på radion idag att en rad muslimska länder nu var intresserade av att delta med trupp i en ev. internationell fredsbevarande insatts. Personligen tycker jag nog att det låter som en sådär bra idè... Malajn.gif

De skulle säkerligen kunna göra ett bra jobb, men frågan är om Israel godkänner det...knappast.
JCS
QUOTE (wizeguy @ Aug 3 2006, 19:26 ) *
QUOTE (PB-Syte @ Aug 3 2006, 19:02 ) *

De skulle säkerligen kunna göra ett bra jobb, men frågan är om Israel godkänner det...knappast.

Beror naturligtvis pa vilka lander det galler. Israel har ganska goda forhallanden med t.ex Egypten och Jordanien. Vilka lander handlade det om?
J.K Nilsson
QUOTE (BJE @ Aug 3 2006, 18:49 ) *
Om alla alltid ska ha det lika bra, och alla förbättringar av levnadsstandarden ska ske lika mycket för alla, så kommer i stort sett all ökning av levnadsstandarden att utebli... Det är bara att inse att världen är orättvis. Men om några får det bättre så är det bättre än att ingen får det...

Om du inte kan skapa legitimitet för det så är det till ingen nytta.

J.K Nilsson
PB-Syte
Beror naturligtvis pa vilka lander det galler. Israel har ganska goda forhallanden med t.ex Egypten och Jordanien. Vilka lander handlade det om?

Det framgick inte vilka länder det rörde sig om, tydligen har det hållits nån form av konferans för muslimska länder - och där kom man bl.a fram till detta...
Tror säkert att dom skulle kunna sköta dom militära bitarna lysande, frågan jag ställer mig är hur opartiska vissa av dom muslimska länderna skulle kunna hålla sig!? Å andra sidan är det nog tveksamt om Israel skulle godkänna dom länderna... tveka.gif
JCS
QUOTE (PB-Syte @ Aug 3 2006, 20:00 ) *

Det framgick inte vilka länder det rörde sig om, tydligen har det hållits nån form av konferans för muslimska länder - och där kom man bl.a fram till detta...
Tror säkert att dom skulle kunna sköta dom militära bitarna lysande, frågan jag ställer mig är hur opartiska vissa av dom muslimska länderna skulle kunna hålla sig!? Å andra sidan är det nog tveksamt om Israel skulle godkänna dom länderna... tveka.gif

Aa, konferensen i Malaysia dar Irans president Ahmadinejad aterigen hetsade for att Israel maste forintas? Ja, jag forstar om Israel ar skeptisk till iranska trupper vid gransen.

Citat fran Jpost:

Ahmadinejad called on all Muslim states to "cut their open and secret political and economic ties with the fake and outlawed Zionist regime"

slut citat

Annu ett citat fran Jpost:

"Although the main solution is for the elimination of the Zionist regime, at this stage an immediate cease-fire must be implemented,"

Slut citat

(Forlat, men quote-knappen vill inte just nu..)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.