Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Libanon/Gaza - Tråd om de senaste händelserna
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
GrodanBoll
QUOTE (Spett och slägga @ Jul 31 2006, 19:24 ) *
Som brukliga av Hisbollah, så avfyrar de sina raketer intill FN eller civila, för när Israel slår till baka mot där ifrån missilerna kom, så går Israel i fällan, och media visar upp bilder på skadade och döda civila, bilder som hisbollah drar nytta av, och använder som ytterligare ett vapen i media/opinions kriget.

Dvs dubbel skada för Israel, dubbel träff för Hisbollah.

Kom ihåg att detta är ett sk assymetriskt krig.
IDF jagar terrorister som gömmer sig och sin utrustning/vapen, aktivt och medvetet mitt ibland civila.

Hisbollah för inte krig mot Israels armé IDF.

Hisbollah strider inte mot IDF, mer än i nödfall.
Man kan inte sikta på mindre mål än städer. Därför blir strategin att vinna genom att skrämma och döda civila.
För Hisbollah är Haifa, långt ner i Israel den viktigaste fronten.

Det finns mer bakom alla snabba klipp i TV, fundera lite över det.
Media är halva slagfältet idag, särskillt för terrorgrupper.

När Hezbollah, som enligt dig bara siktar på civila mål, hitintills lyckats döda 18 Israeliska civipersoner, och då IDF, som ju bara skjuter mot militära mål, hitintills lyckats döda drygt 600 civilpersoner, kan man verkligen fråga sig vem av de bägge som är mest inkompetent... Jag lutar åt att det blir "dött lopp".
Fanjunkar´n
QUOTE (SG OLSSON @ Jul 31 2006, 20:27 ) *
Hiphink: jag går på FN:s ställningstagande i frågan vilket var grunden för att säkerhetsrådet år 2000 beslutade att israel hadde dragit sig tillbaka från libanon i enlighet med UN425.
Hadde FN ansett att området var libanesiskt så hadde inte 425 varit uppfylld. Enligt FN är området syriskt och ägerfrågan ska regleras mellan syrien och Israel i ett ev fredsavtal dem imellan.

Hittade infon genom att söka på FN:s webb.

Förvisso men Syrien anser området vara libanesiskt, Libanon likaså. T o m Israel har i dagarna sagt att om man bara kan komma överens med Syrien så kan även de anse att Sheba Farm är libanesiskt. Men jag håller med om att det juridiskt är lite komplicerat eftersom det hela hänger ihop med Golan och ett ev. fredsavtal med Syrien. Borde dock kunna gå att komma överens om det på nå´t sätt. Särskilt som parterna verkar tycka mer och mer lika i sakfrågan. blink.gif
wizeguy
Kom ihåg att detta är ett sk assymetriskt krig.
IDF jagar terrorister som gömmer sig och sin utrustning/vapen, aktivt och medvetet mitt ibland civila.

Hisbollah för inte krig mot Israels armé IDF.
Hisbollah strider inte mot IDF, mer än i nödfall.

Och Israel strider inte ofta mot Hisbollah, utan det är civila som får ta den största smällen.

Man kan inte sikta på mindre mål än städer. Därför blir strategin att vinna genom att skrämma och döda civila.
För Hisbollah är Haifa, långt ner i Israel den viktigaste fronten.

Tydligen är Israels högprecisionsvapen inte speciellt mycket mer selektiva än Hisbollahs.
Det finns mer bakom alla snabba klipp i TV, fundera lite över det.
Media är halva slagfältet idag, särskillt för terrorgrupper.

Så du tycker att det är fel av medierna att visa upp bilderna på barnen i Libanon som dödas av de Israeliska anfallen?
hiphink
QUOTE (SG OLSSON @ Jul 31 2006, 20:27 ) *
Hiphink: jag går på FN:s ställningstagande i frågan vilket var grunden för att säkerhetsrådet år 2000 beslutade att israel hadde dragit sig tillbaka från libanon i enlighet med UN425.
Hadde FN ansett att området var libanesiskt så hadde inte 425 varit uppfylld. Enligt FN är området syriskt och ägerfrågan ska regleras mellan syrien och Israel i ett ev fredsavtal dem imellan.

Hittade infon genom att söka på FN:s webb.

Vi är helt eniga om att FN inte erkänt Shaba som varande på fel sida om blå linjen. Det var just det jag menade när jag skrev att utrikesminister Rice förstått/vågat något som FN hitintills inte gjort: att det blir väldigt svårt att få till stånd en långsiktig lösning utan att Shaba återbördas. Likt så många jordplättar i området har det laddats med en symbolisk betydelse vida överträffande dess faktiska värde. Jag gissar ( n.b ) att de Libaneser Rice träffade i Beirut klargjorde detta med all önskvärd tydlighet.

Om vi sedan lämnar det politiska därhän och tittar på sakfrågan (har Libanon rimliga historiska krav; har Syrien rätt att överlämna ett område det officiellt äger men inte kontrollerar) finns det olika uppfattningar. Jag respekterar det, givetvis. Min uppfattning är att Libanon har rimliga krav. Jag är däremot mer skeptisk till att Syrien kan skriva över rätten i nuläget, så där tycker jag att FN gjort rätt. Jag har förståelse för båda positionerna: FN arbetar efter en viss mall, och de har inte gjort fel utifån de förutsättningarna. Libanon har å sin sida ett rimligt anspråk, och om Syrien går med på det är det ur ett snävare nationellt/bilateralt perspektiv inte fel det heller.

Det är en krock mellan två olika nivåer av överstatlighet. Kanske kan Rice (hoppas det) lösa den gordiska knuten, och få lite prestige på kuppen. Det verkar inte som Israel bryr sig särskilt mycket om jordplätten, och de har ju hur som helst ingen laga rätt till den.

Edit: b plus ) blir en emoticon; ändrat
Spett och slägga
@GrodanBoll

När Hezbollah, som enligt dig bara siktar på civila mål, hitintills lyckats döda 18 Israeliska civipersoner, och då IDF, som ju bara skjuter mot militära mål, hitintills lyckats döda drygt 600 civilpersoner, kan man verkligen fråga sig vem av de bägge som är mest inkompetent... Jag lutar åt att det blir "dött lopp".

Hur lätt är det att filéa marmorerat kött?
Som sagt, Hisbollah gömmer sig, söker sig till civila, skulle Sverige kunnat göra det bättre, under regnet av ca 100 raketer om dagen?
Är det läge att rensa rum för rum, hus för hus, i en stor del av landet?

@Wizeguy Och Israel strider inte ofta mot Hisbollah, utan det är civila som får ta den största smällen.

Och det är Hisbollahs direkta avsikt!
Annars skulle man ha militär baser och Camps.

Nu står Luftvärnskanonerna på Bostadsrättsföreningens gräsmatta!

http://www.news.com.au/heraldsun/story/ utsmugglade bilder från Libanon://http://www.news.com.au/heraldsun/st...er från Libanon://http://www.news.com.au/heraldsun/st...er från Libanon://http://www.news.com.au/heraldsun/st...er från Libanon://http://www.news.com.au/heraldsun/st...er från Libanon

@Wizeguy Så du tycker att det är fel av medierna att visa upp bilderna på barnen i Libanon som dödas av de Israeliska anfallen?

Vem har sagt det?
Men om du tänker till lite, så har Hisbollah skapat för utstättningarna för bilderna, de har medvetet dragit eld på oskyldiga mål, där ibland FN.

Israel hade inte intention att skjuta Barn, de hade Hisbollah, men man använder fiendens vapen.
Och bilder på döda Libanesiska barn ger medvind för hisbollah.

Den kanadensiske FN-soldat som dödades när israelerna träffade FN:s postering av misstag, skickade ett mejl till CTV någon dag innan han dog. I mejlet skrev han att Hizbollah använder basen som "sköld" vid sin beskjutning av Israel genom att terroristerna sprang in i basen och angrep israelerna därifrån upprepade gånger. Detta bidrog till att basen hamnade i skottlinjen under flera dagar.

http://www.canada.com/ottawacitizen/news/story.
dxl
Jag vill minnas att jag under min GU blev ganska hårt indoktrinerad med att ska man göra skada där det finns civila då ska det fanemig vara till stor nytta för utgången på kriget.

Måste Israel verkligen offra ~20 talet civila för varje raketramp som hisbolla förfogar över.
Måste Israel bomba LV kanonen som står på en innergård?
osv

Israel är en demokrati med en demokratis skyldigheter och rättigheter, dom har rätt att försvara sig men inte till vilket pris som helst. thats my opinion folks
Spett och slägga
QUOTE (dxl @ Jul 31 2006, 21:33 ) *
Måste Israel bomba LV kanonen som står på en innergård?
osv

Vad skall de göra då?
Ringa Polisen?

Hur blir det om man inte kan stoppa fiendens vapen, bara för att fienden avsiktligt kört in den på innergården, hur blir det då? när majoriteten av fiendens arsenal, står inne på innegårdar och dylikt?

Skall man kalla på Konferans med ramlösa på borden, och diskutera, om fi skulle kunna flytta på sina arsenaler, ut på ödemarken, allt medan hundratalet raketer dimper ner i Israel, varje dag?

Skulle Sverige gjort det? Hur hade Sverige stoppat raketerna?
Archer? skulle archer förändra något, kanske skulle vi skickat UGGLAN på dem, Ugglan som Hitman, plocka en och en? Buss på!

Skall de ringa Koffi Annan, och be honom att mobilisera en FN styrka, som kommer efter tidigast om 3-4 veckor, och be dem gå in och rensa södra Libanon, medan Haifas befolkning sitter i skyddsrummet i veckor/månader och väntar?

Och föresten tror inte jag att FN är speciellt sugna på att gå i direkt strid mot en islamistisk rörelse.
De vill inte bli den store Satan, de också, dvs FN vs Islam stämpel, utan de låter gärna USA få behålla den titeln själva.

................................................................................
.........
Klar det är vidrigt när civila och barn dör!

Men kanske en och annan soldat väljer mellan sitt eget barn eller, den andres barn i slut ändan i allafall?

Frågan är:
Hur stoppar man raketerna?
Hur stoppar man "påfyllning" från Syrien?
Hur stoppar man Terroristerna från att fly utomlands med den kidnappade?
Hur stoppar man Hisbollah i huvud taget?
osv
Utan att skada Libaneser?
hiphink
QUOTE (Spett och slägga @ Jul 31 2006, 21:27 ) *

Helt kort om bilden ovan.

1) Den enda attributionen är en icke namngiven journalist och en icke namngiven 'smugglare'. Det framgår inte alls av artikeln hur vi ska antas förstå att det är Hezbollah på bilden. Ändå skriver man "THIS is the picture that damns Hezbollah". Det här är, oavsett hur det faktiskt förhåller sig, så jävla dålig journalistik att man kan börja grina.

2) Artikeln anger att bilden är från "[...] the Christian area of Wadi Chahrour in the east of Beirut [...]". Vi skall alltså anta att bilder från en kristen stadsdel som visar kortdistansluftvärn per automatik visar hezbollah på grönbete. Jahaja.

3) Gruppen i bilden förevisar mig veterligt ingen som helst likhet med bilder på Hezbollahs trupper eller ens milis. De är inte uniformerade utom den man vid sidan av bilen som bär ett kamo-mönster jag aldrig sett Hezbollah bära på bild, däremot har jag sett det på drusiska/maronitiska kämpar. Det ser ju onekligen ut som en tanke, i ett kristet område. Ingen har hjälm.

4) Ingen av personerna på bilden stoltserar med ett dygdigt islamistiskt skägg. Åtminstone två verkar bära halsband (svårt att se tydligt). Det är inte ett riktigt bevis i någon riktning, eftersom Hezbollah inte kräver skägg eller förbjuder halsband, men att vi här har sju personer utan verklig skäggighet och med ett par i halsband pekar i vilket fall som helst inte tydligt på att det är grannsamverkans-hezbollah som är ute och poserar med sin zsu.

Summa summarum så kan jag självklart inte säga klart ditt eller datt, Hezbollah eller maroniter, men att utpekandet i artikeln är direkt suspekt framstår som närmast löjligt övertydligt. Vill SMH peka med hela handen så borde de föra fram betydligt starkare källor.
Spett och slägga
QUOTE (hiphink @ Jul 31 2006, 22:43 ) *
QUOTE (Spett och slägga @ Jul 31 2006, 21:27 ) *

Helt kort om bilden ovan.

1) Den enda attributionen är en icke namngiven journalist och en icke namngiven 'smugglare'. Det framgår inte alls av artikeln hur vi ska antas förstå att det är Hezbollah på bilden. Ändå skriver man "THIS is the picture that damns Hezbollah". Det här är, oavsett hur det faktiskt förhåller sig, så jävla dålig journalistik att man kan börja grina.

2) Artikeln anger att bilden är från "[...] the Christian area of Wadi Chahrour in the east of Beirut [...]". Vi skall alltså anta att bilder från en kristen stadsdel som visar kortdistansluftvärn per automatik visar hezbollah på grönbete. Jahaja.

3) Gruppen i bilden förevisar mig veterligt ingen som helst likhet med bilder på Hezbollahs trupper eller ens milis. De är inte uniformerade utom den man vid sidan av bilen som bär ett kamo-mönster jag aldrig sett Hezbollah bära på bild, däremot har jag sett det på drusiska/maronitiska kämpar. Det ser ju onekligen ut som en tanke, i ett kristet område. Ingen har hjälm.

4) Ingen av personerna på bilden stoltserar med ett dygdigt islamistiskt skägg. Åtminstone två verkar bära halsband (svårt att se tydligt). Det är inte ett riktigt bevis i någon riktning, eftersom Hezbollah inte kräver skägg eller förbjuder halsband, men att vi här har sju personer utan verklig skäggighet och med ett par i halsband pekar i vilket fall som helst inte tydligt på att det är grannsamverkans-hezbollah som är ute och poserar med sin zsu.

Summa summarum så kan jag självklart inte säga klart ditt eller datt, Hezbollah eller maroniter, men att utpekandet i artikeln är direkt suspekt framstår som närmast löjligt övertydligt. Vill SMH peka med hela handen så borde de föra fram betydligt starkare källor.

Vill du att de ska visa leg?
De är inte, uppenbarligen, den reguljära armén.
De är inte gästmuskianter från Gränna.
Det är uppenbarligen inte heller någon annan libanesisk (SLA?) rörelse som väntar luftanfall av Hisbollah´s massiva flygvapen.

De kanske är parkeringsvakter?
Patrik Ps
Problemet med att bomba Hizbollahs anläggningar, med civila dödsoffer som följd, är att man på lång sikt gräver sin egen grav. Visserligen slår man ut fienden för stunden men hatet växer och då även fiendens skaror. Så länge civila dödas kommer hizbollah och andra terrorgrupper få fler anhängare än vad IDF lyckas ta bort, man dödar en och tre kommer till. Man skjuter bara upp problemet tills det en vacker dag blir omöjligt att hantera.
Charlie Spartan
Javisst man bara låter dem fortsätta skicka missil efter missil mot städerna i norra Israel utan att göra något.

Jäkla hopplös situation, Galningarna i Hizzbola skjuter missiler söder ut från bostadsområden i södra Libanon, Israelerna svara med att bomba avskjutningsplatserna med stora civala oskyldiga offer som följd.

Kanske vi skulle skicka våra utmärkta insattsförsvar till Södra Libanon för att avväpna Hizzbola, undra hur vi skulle lösa uppgiften när våra förband blir beskjutena från bostadsområden och skolor, besvara elden eller ta förlusterna.

skulle bli en rätt blodig uppgift även för oss. svårt att strida mot en fiende som valt att gömma sig bland civila.
Azan_Gb
http://www.moqawama.net/

Tryck på english.
En bra hemsida där det uppdateras mycket nytt, många utdrag från amerikanska och israeliska tidningen Haaretz.

Ännu ett israeliskt krigsfartyg av Saar45 har blivit beskjutet av två Hezbollah missiler i eftermiddags. Fartyget har en besättning på 53 officerare och soldater.

5 Merkava strv, 2 grävmaskiner och en jeep sprängdes idag, det är vad israel erkännt idag. Över 20 sold mellan döda och skadade.

Den bilden är inte hezbollah soldater som visades idag längre upp på soldf, det är en gamal bild på militärmilisen Al- Kataeb, men många av er vet säkert inte vad det är för en gerilla, kristen gerilla.

hezbollah har knappt 3-400 "krigare"( alla som håller på med militär verksamhet, allt från underrättelse till soldater) fast flera tusen ( 30 000) i reserv. Hezbollah sitter i parlamentet, Libanesiska militären och hezbollah har mycket militär sammarbeten, just nu är dem EN i Libanon.

Ps: Hezbollah har aldrig sagt död åt judar, död åt sionisterna, och där finns en skillnad.
Surveyor
QUOTE (hiphink @ Jul 31 2006, 19:27 ) *
QUOTE (Surveyor @ Jul 31 2006, 01:16 ) *

OP Khiam inhystes inte på fängelseområdet då jag besökte fängelset två år efter ockupationens slut. Att det skulle ändrats sedan dess finner jag mycket osannolikt av flera skäl. Hizbollah verkar betrakta fängelset som en mer eller mindre helig plats och symbolen för allt martyrskap. Fängelset är det "femkantiga" område du ringat in i den minsta cirkeln. Det ligger på en kulle med mycket branta slänter och en väl dold tillfartsväg norrifrån. Det finns gott om ytor att gruppera på och lokaler att använda som förråd på fängelset.
(Den orangefärgade ytan längst upp i den lilla röda cirkeln är ett tegelltak på en stor restaurangbyggnad där många gäster på söndagsutflykt till fängelset intar smörgåsbordet.)

Tack så mycket för svar! Vet du var OPn låg 2002? En av strukturerna direkt söder om fängelset?

Jag såg att det låg ett FN-OP några hundra meter söder om fängelset. Det borde ju inte kunnat vara något annat än OP-Khiam eftersom det enligt kartan är långt till nästa närmaste OP.
Surveyor
Hizbollahsoldater ser inte ut som personerna på bilden ovan.
lanrezac
QUOTE (Fanjunkar´n @ Jul 31 2006, 18:38 ) *
QUOTE (lanrezac @ Jul 31 2006, 09:36 ) *

Kanske Hizbolla har lite ansvar för det hela ?

According to a U.N. report, on April 18, Hezbollah, fired two Katyusha rockets and eight mortars at Israeli soldiers near the so-called Red Line (the northern limits of the "security zone") from areas about 200 meters southwest and 350 meters southeast of the United Nations compound. 15 minutes later an Israeli unit responded by shelling the area with M-109A2 155 mm guns

http://en.wikipedia.org/wiki/Qana_Massacre

18/4??? Det kallar jag återhållsamt med tanke på att anfallet mot Qana agde rum härom dagen... blink.gif

Gör om, gör rätt och läs de citerade styckena samt i länken. detta var 1996 vilket jag trodde var självklart eftersom det var det ditt urspungliga inlägg handlade om.

Edit: tillägg
wizeguy
Jag förstår inte riktigt folk som är så ihärdiga med att ställa sig på den ena eller andra sidan i den här konflikten.

Förr i tiden var det enklare (även om inte alla förstod det då): nazisterna var onda, sydstatarna var onda, Stalin var ond (tom kommunister erkänner det), USA var onda i Vietnamn, Talibanerna var/är onda etc.

Det är helt enkelt inte lika enkelt längre! Hisbollah (Hizbullah, Haschbollar eller hur det nu stavas) skickar raketer mot israel utan att bry sig om civila, Israel skickar raketer utan att bry sig om civila. Hizbollah kidnappar Israeler, Israel kidnappar regeringsmedlemmar.

Den enda egentliga skillnaden är väl att Israel kallar sig för en demokratisk stat och därför bör ha ett visst ansvar på sig när de försvarar sig. Man kan helt enkelt inte välja vilka internationella konventioner och lagar man vill följa och man tycker att andra bör följa.

Om det enda som krävs för att få kalla sig för en demokratisk stat är att man håller val så kan vi ju börja kalla Hamas för demokratiska och varför inte Kuba? Nej, det är sant: valen i Kuba är inte speciellt godtagbara, men är de det i Israel där man måste tillhöra en speciell religion för att få rösta?

Jag stödjer Israels kamp för att undanröja hot mot sig, men då måste de följa konstens regler. Oavsett om Hizbollah gömmer sig bland civila eller inte.

Och Libanon måste själv ta på sig ansvar för att avväpna olagliga miliser som agerar inom deras gränser, om de inte kan klara av det själva så måste de be om hjälp från världssamfundet och sluta gnälla på att Israel bombar dom.

Trött på det här internationella spelet som kallas för diplomati...folk dör för att ingen vågar ta tag i saker och ting...Rwanda, Sudan, Somalien etc etc etc. Diplomati i all ära, men senast jag kollade så krävs det att man kan prata med varandra för att det ska fungera...over and out!
GC1
QUOTE (Azan_Gb @ Jul 31 2006, 23:50 ) *
http://www.moqawama.net/

Den bilden är inte hezbollah soldater som visades idag längre upp på soldf, det är en gamal bild på militärmilisen Al- Kataeb, men många av er vet säkert inte vad det är för en gerilla, kristen gerilla.

Ps: Hezbollah har aldrig sagt död åt judar, död åt sionisterna, och där finns en skillnad.

1. VET du det? iså fall hur?

2. skillnad mot vad?
KD803
QUOTE (wizeguy @ Aug 1 2006, 00:53 ) *
Nej, det är sant: valen i Kuba är inte speciellt godtagbara, men är de det i Israel där man måste tillhöra en speciell religion för att få rösta?

Har du någon källa för påståendet att "man måste tillhöra en speciell religion för att få rösta" i Israel? Mig veterligt är rösträtten i Israel baserad på medborgarskap, inte religion.
wizeguy
QUOTE (BJE @ Aug 1 2006, 01:19 ) *
QUOTE (wizeguy @ Aug 1 2006, 00:53 ) *
Nej, det är sant: valen i Kuba är inte speciellt godtagbara, men är de det i Israel där man måste tillhöra en speciell religion för att få rösta?

Har du någon källa för påståendet att "man måste tillhöra en speciell religion för att få rösta" i Israel? Mig veterligt är rösträtten i Israel baserad på medborgarskap, inte religion.

Nej, jag förhastade mig nog lite där...det jag tänkte på var lagen som sedan ett par år förhindrar palestinier som är gifta med israeler att bli medborgare. My bad.

Källa för intresserade: http://www.globalpolicy.org/nations/sovere...802angerlaw.htm

Dock så finns det många diskriminerande lagar mot araber och palestinier, även om det inte stämmer att man måste tillhöra en speciell religion för att få rösta...

och för att folk inte ska ta det på fel sätt så är jag fullt medveten om att Israel fortfarande är det närmsta en demokrati man kan komma i det området.
Raptor
Nej, situationen där nere är onekligen mycket instabil. Inte mycket att orda om här.

Problemet från Israels sida är [Hizbollah] agerande. (Utläses fonetiskt för att eliminera stavfel). Officiellt kan Libanon ta avstånd från [Hizbollah] metoder. Samtidigt är det inte någon här som kan övertyga mig om att Libanon anstränger sig särskilt hårt för att ta fast de medlemmar som faktiskt skjuter raketer mot Israel. Libanon kan indirekt låta [Hizbollah] hållas i sina angrepp på Israel medan man mot FN/övriga världen har en annan policy.

[Hizbollah] är nog väldigt medvetna om att skadorna man åstakommer med sina raketer är tämligen små, men det sätter Israel i gungning. Israeliska politiker måste ju kunna försvara sitt folk för att inte bli avsatta. Det enda praktiska sättet blir genom att flexa musklerna i form av artilleri och flyganfall. För egen del kan jag inte utesluta att [Hizbollah] anfall egentligen syftar till att generera civila förluster i Libanon. Det gynnar deras sak extremt mycket varje gång en nyhetsförmedlare kablar ut rapporter om civila förluster.

Kidnappningen är också en sak jag blev skum på. Vad ville man ha i utbytte för en Israelisk soldat? ALLA fångar i Israeliskt fängelse som är muslimska motståndsmän. (Drygt 1000 man eller nåt..) Man hade lika gärna kunnat begärt att samtliga fångar ska levereras i 25 meters HUMVEES fyllda till bredden med pengar, när man ändå är inne på omöjliga krav.

Israel agerar på det enda sätt som de känner till, slå stenhård och målmedvetet. Kosta vad det kosta vill. Men Kill em all and let god sort em out-attityden slår nog tillbaka i längden på de eftersom omvärlden sympatiserar med Israels grannar i stället.

Det som slår mig är att där är väldigt mycket krav och åsikter på vad Israel inte ska göra, men desto mindre förslag om vad Israel BÖR göra. När raketer slår ner på bakgårdarna vad är Israels bästa drag som inte riskerar Israeliska soldater/civilas liv?

Förhandling säger säker många men hur förhandlar man med en motståndare vars uttalade mål är att utplåna ditt land? Hur kompromissar man med en opponent som vill radera ut ditt land och "kasta ut Israelerna i havet"?

Problematiken Israel är oerhört komplex och jag tror att USA:s stöd till Israel gör att det sticker ännu mer i ögonen på muslimer. Jag förvånas över att folk kan stödja en sida utan omsvep, utan att se bägge sidorna av myntet. För mig är det omöjligt att säga vem som har rätt och vem som har fel.

Jag tror det är säkert att säga att den här konflikten inte kommer att lösas inom en överskådlig framtid.
Azan_Gb
[/quote]
1. VET du det? iså fall hur?

2. skillnad mot vad?
[/quote]

Den har jag sätt på Al-kataebs hemsida( som är nerlagt), det är en gammal bild. ( om du inte tror mig, skiter väll jag i vilket. Du vet iallafall inte ett dug mer änn mig.

Jag VET att hezbollah inte ser härkemessiga ut. Hezbollah har alltidlikformig klädsel, de på bilden ser mer härke messiga ut.

Hezbollah är i bättre struktur än måna militärer runt om i världen.

Sionisterna är dem som är extremister, som menar att palestina är deras land. Där finns många israeler som är arabiska judar och mot staten israel. I israel bor det 1.5 miljoner arabiska judar, många är mot staten israel. Skillnad mellan europeisiska judarna och arab judarna.
caridon
QUOTE (Azan_Gb @ Jul 31 2006, 23:50 ) *

Har du ngn källhänvisning till detta ? (eller länk till bilden från tidigare artickel ?)

det skulle vara intresant (speciellt med tanke på hur spridd bilden är)

/C
GC1
QUOTE (Azan_Gb @ Aug 1 2006, 09:37 ) *
Den har jag sätt på Al-kataebs hemsida( som är nerlagt), det är en gammal bild. ( om du inte tror mig, skiter väll jag i vilket. Du vet iallafall inte ett dug mer änn mig.

Jag VET att hezbollah inte ser härkemessiga ut. Hezbollah har alltidlikformig klädsel, de på bilden ser mer härke messiga ut.

Sionisterna är dem som är extremister, som menar att palestina är deras land. Där finns många israeler som är arabiska judar och mot staten israel. I israel bor det 1.5 miljoner arabiska judar, många är mot staten israel. Skillnad mellan europeisiska judarna och arab judarna.

ojdå!

nej jag vet förmodligen inte mer än dig, däremot så avviker vi lite i uppfattning vad gäller källkontroll.

menar du att hela hizbolla har likformig utrustning/uniform?

vilka militära organisationer är sämre än hizbolla? du behöver bara nämna 2.

jag är fortfarande inte riktigt klar över din syn på skillnader, det är inte riktigt klart vad du jämför.
vad är skillnaden mellan europeiska judar och arabiska judar? vad är den?

har inte hizbolla gjort det klart att man vill utplåna staten israel?
caridon
om man kollar här: http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0...5006301,00.html

och tittar på bild 3 så noterar man dels ett fordon med den libanesiska flaggan, dels en kille som helt ogenerat filmar altihopa med stor videokamera.

Det går inte riktigt ihop med artickelns påstående om att bilderna skulle ha tagits i smyg och smuglats ut
(vilket insinuerar att HZ inte ville ha bilderna tagna.)

Desutom så finns inga bilder på robbotavskutningsramper vilket borde ha varit det stora "scoopet"
utan bara ett flertal bilder på denna lilla AA bössa.

Ju mer man rotar i detta desto mer mistänker jag att hela artickeln är ett påhit uppbackat av lite gamla bilder från förra kriget.

(Standard friskrivning. jag tar ingen moralisk ståndpunkt till HZ beteende, jag försöker bara få fram saningen i detta enskilda fall)

/C
Azan_Gb
QUOTE (GC1 @ Aug 1 2006, 11:43 ) *

ojdå!

nej jag vet förmodligen inte mer än dig, däremot så avviker vi lite i uppfattning vad gäller källkontroll.

menar du att hela hizbolla har likformig utrustning/uniform?

vilka militära organisationer är sämre än hizbolla? du behöver bara nämna 2.

jag är fortfarande inte riktigt klar över din syn på skillnader, det är inte riktigt klart vad du jämför.
vad är skillnaden mellan europeiska judar och arabiska judar? vad är den?

har inte hizbolla gjort det klart att man vill utplåna staten israel?

Ja, jag har sett det, dessutom olika uniformer till olika saker, olika uniformer till soldater i olika terräng. Jag tycker du bara är så löjlig, jag sa tro du inte på det, skit i det. För jag vet mer än dig. Jag vill inte övertyga dig eller övertala, jag bryr mig inte om vad du tycker.

Egyptens, Libanon, många afrikanska länder.

Europisiska judar kom till palestina efter andra världskriget, Arabiska judarna det är judar som levt i mellanöstern( I iran är där 20 000 judar, i irak med, där finns judar i många arabländer) i generationer, man levde jude, kristen och muslim som grannar innan de Europesiska judarna och även arabiska judar( Ehud Barak, Moshe är ju irakiska judar ursprungligen) kom och började förstöra.

www.nkusa.org

Sluta med frågor GC1 sista gången jag svarar på dina frågor.
Fanjunkar´n
QUOTE (lanrezac @ Aug 1 2006, 00:27 ) *
QUOTE (Fanjunkar´n @ Jul 31 2006, 18:38 ) *

QUOTE (lanrezac @ Jul 31 2006, 09:36 ) *

Kanske Hizbolla har lite ansvar för det hela ?

According to a U.N. report, on April 18, Hezbollah, fired two Katyusha rockets and eight mortars at Israeli soldiers near the so-called Red Line (the northern limits of the "security zone") from areas about 200 meters southwest and 350 meters southeast of the United Nations compound. 15 minutes later an Israeli unit responded by shelling the area with M-109A2 155 mm guns

http://en.wikipedia.org/wiki/Qana_Massacre

18/4??? Det kallar jag återhållsamt med tanke på att anfallet mot Qana agde rum härom dagen... blink.gif

Gör om, gör rätt och läs de citerade styckena samt i länken. detta var 1996 vilket jag trodde var självklart eftersom det var det ditt urspungliga inlägg handlade om.

Edit: tillägg

Dito. Jag skrev om den senaste händelsen (med en reflektion om händelserna i samma by 1996). Du skrev "Kanske Hizbolla har lite ansvar för det hela?" och följde upp det påståendet med ett klipp om händelserna 1996. Förklara gärna hur det kan komma sej att det som hände 1996 och eventuella hezbollah-ställningar i Qana kan motivera ett flyganfall nu.
jake the snake
@Azan_Gb: Jag förstår att du har starka känslor involverade i saken, men du gynnar knappast någonting genom att vara så snarstucken i den här tråden. Jag hade gärna lyssnat på din sida och dina upplevelser, men ditt beteende i tråden gör att jag inte lägger lika mycket vikt vid vad du säger som jag skulle kunna ha gjort.
Innuendo
Azan_Gb
Tyvärr måste jag hålla med Jake här. Jag tycker att dina reflektioner och kunskaper är intressanta och kunde vara mycket informativa om du utvecklade resonemanget lite djupare. För detta är ju trots allt ett diskussionsforum där det enligt definition finns flera sidor av en fråga. Annars skulle knappast en diskussion uppstå. Jag förstår att du känner starkt för din övertygelse, men för att då en intressant och givande diskussion för de som inte är så insatta är det viktigt att de som är starkast för det ena eller andra gör ett gott intryck genom att svara på diverse frågor. Detta är ju särskilt viktigt om man vill övertyga någon annan om just sin ståndpunkt.
---------------------------------------------------------

I övrigt måste jag säga att detta är en mycket intressant tråd, jag hade tidigare ingen aning om hur komplicerat det egentligen är. Något som jag skulle vilja få lite mer klargjort är vad de olika sidorna vill, altså vad de olika sidorna kräver för att kriget skall upphöra, känns lite luddigt just nu.
lanrezac
QUOTE (Fanjunkar´n @ Aug 1 2006, 13:44 ) *
Dito. Jag skrev om den senaste händelsen (med en reflektion om händelserna i samma by 1996). Du skrev "Kanske Hizbolla har lite ansvar för det hela?" och följde upp det påståendet med ett klipp om händelserna 1996. Förklara gärna hur det kan komma sej att det som hände 1996 och eventuella hezbollah-ställningar i Qana kan motivera ett flyganfall nu.

Ja, jag kanske måste se till att mina inlägg blir mer lättförståeliga så att alla hänger med... Mitt inlägg rör bara 1996 och av din reflektion framgår inte att hezbolla har en del i det hela. Så poängen var att man kan se att vissa saker inte har förändrats tex att hezbolla gärna använder FN som skydd och att IDF inte tvekar att beskjuta FN då.

(och ska jag messerschmitta lite ;) så var det 155mm och inte flygbomber 1996)
JCS
I israel bor det 1.5 miljoner arabiska judar, många är mot staten israel. Skillnad mellan europeisiska judarna och arab judarna.

?

Den stora majoriteten av araberna i Israel ar val anda kristna?
dxl
Mer korrekt är väl 1.5 miljoner arabiska Israeler. Man är inte per automatik jude bara för att man är israel, däremot så är det inte så svårt att bli israel om man är jude. Finns särskillda enheter i det militära för just arabiska israeler.
Lt.E
Undrar vad som behöver hända innan USA öppet skall kritisera Israel. Jag tror inte Bush och den Amerikanska administrationen är speciellt nöjda med den senaste tiden utveckling. Undrar verkligen vad Bush egentligen tycker?

Jag tror varken att hans eller Rice's åsikter stämmer med vad de visar öppet, utan att det ligger ganska mycket inrikespolitik bakom. Eftersom det är val till kongressen i höst så gäller det att så många som möjligt av hans partivänner blir återvalda och jag tror att ganska många i kongressen får ett starkt ekonomiskt stöd från judiska organisationer.

De senaste undersökningar jag sett från USA så stödjer inte den amerikanska opinionen regeringens hållning i denna fråga.
Fanjunkar´n
QUOTE (lanrezac @ Aug 1 2006, 14:17 ) *
QUOTE (Fanjunkar´n @ Aug 1 2006, 13:44 ) *

Ja, jag kanske måste se till att mina inlägg blir mer lättförståeliga så att alla hänger med... Mitt inlägg rör bara 1996 och av din reflektion framgår inte att hezbolla har en del i det hela. Så poängen var att man kan se att vissa saker inte har förändrats tex att hezbolla gärna använder FN som skydd och att IDF inte tvekar att beskjuta FN då.

(och ska jag messerschmitta lite ;) så var det 155mm och inte flygbomber 1996)

OK. taget. FN1.gif
GC1
QUOTE (Azan_Gb @ Aug 1 2006, 13:40 ) *

du behöver ju inte svara.

jag är bara lite förvånad eftersom jag upplever att du favoriserar en organisation som är minst lika ond som något annat i den där regionen.

all vet att hisbolla(oavsett stavningsvariant) är en stark organistation, det förtar dem dock inte från deras ansvar för det senaste kriget.

att man från libanesiskt håll inte kunnat genomföra de fnresolutioner som låg till grund från israels reträtt ur buffertzonen tyder enligt mig på att hizbolla inte är en särskilt fredsorienterad organisation.
dxl
Azan_GB: Du kanske inte ska vara så säker på att du ensamrådande har erfarenhet utav Libanon och konflikten där. Jag hade gärna lyssnat på dina argument om du varit saklig och inte så jädra hetsig mot de som försöker visa på andra vinklar. Du har förstört ganska mycket utav din trovärdighet på forumet genom det du skrivit i den här tråden..
Ville bara säga det.

DXL, som följer tråden med stort intresse
Azan_Gb
QUOTE (GC1 @ Aug 1 2006, 15:58 ) *

att man från libanesiskt håll inte kunnat genomföra de fnresolutioner som låg till grund från israels reträtt ur buffertzonen tyder enligt mig på att hizbolla inte är en särskilt fredsorienterad organisation.

Gc1 alla andr Fn resolutioner som israel bara struntar i? Vad kan du om dem? Israel bryter mot flera. Dem har ju inte enns lämnat i från sig occuperad mark sedan 1967 till palestina, så fort en resolution mot ett arabiskt land kommer då måste den omedelbart värkställas, men alla resolutioner som israel har fått, det skiter man i.

Alla som tagit åt sig. Jag har varit riktigt jäkla förbannad pga att vissa här är endast bra på att söka och tro på allt som sägs på Internet. Det ber jag om uräskt om.

Men jag vet hur hezbollah funkar, om ni som hela tiden vill ha källor, kan jag ge men dem står oftast bara på arabiska. Hemsidan jag lämnat innan i mina inlägg är bra, pga den tar upp mycket vad som står i israeliska tidninga.

Antingen kommer konflikten ta slut om några dagar, eller så kommer det bli ett stort krig. Jag hoppas på ett av altenativen.
dxl
Azan_GB:
Du får gärna lägga ut dina källor även om de är på arabiska....

Och vilka andra källor får du information från? Förutom media och internet då alltså?
Born
Information utan oberoende källor är ju som bekant bara spekulationer, tyckande och troande. Lite väl vågat att ge sig ut och säga att man vet mer än någon annan utan att kunna på något sätt påvisa det. Dessutom ganska dumt att skriva att andra inte vet något alls. Tror inte herr Azan har ensamrätt på "sanningen" på det här forumet. Eller rättare sagt jag är rätt säker på det.

Tagga ner och bli lite ödmjuk så kanske du kan återfå lite förtroende i debatten.
Alternativet fred kan nog dröja...
Gus
Intressant,
har varit borta från tråden ett par dagar, men jag vill bara chippa in och säga att jag också med stor självsäkerhet vågar mig på att påstå att det är kristen milis på denna bild.

Troligtvis bilder från förra kriget, som redan sagts. Det var då oerhört vanligt med AA-positioner på bakgårdarna i både de kristna områdena, och i de muslimska.

I dagens Beirut, så är det bara betongfundament av dessa positioner som är kvar. Jag har hängt en del i södra Beirut och nej, Hezhbollah tillåts INTE ha saker nära den internationella flygplatsen som kan skjuta ned flygplan smile.gif

De har kontroll över södra Libanon, men de har inte tungt utrustade soldater i Beirut. Det skulle vara att utmana Libanesiska staten för mycket.
Rickard N
Var drar de gränsen mellan Hizbollah och armén? Antar att det blev stökigare när de sitter i parlamentet också.
Azan_Gb
http://www.youtube.com/watch?v=YCRHb2fTaAs&search=Lebanon

Lite källor.

Vad som gör mig till en källa är att jag har sett saker och ting, dessutom så kan jag en massa om hezbollah. Efter som jag är lika militär kåt som många här så intresserar jag mig och söker information.
GC1
QUOTE (Azan_Gb @ Aug 1 2006, 17:12 ) *
QUOTE (GC1 @ Aug 1 2006, 15:58 ) *

Gc1 alla andr Fn resolutioner som israel bara struntar i? Vad kan du om dem? Israel bryter mot flera. Dem har ju inte enns lämnat i från sig occuperad mark sedan 1967 till palestina, så fort en resolution mot ett arabiskt land kommer då måste den omedelbart värkställas, men alla resolutioner som israel har fått, det skiter man i.

Antingen kommer konflikten ta slut om några dagar, eller så kommer det bli ett stort krig. Jag hoppas på ett av altenativen.

det jag menar med påpekandet om att Libaons regering inte vågat avväpna hizbolla är att det finns sällan mer än en kålsupare i en sån här konflikt.
jag tycker att israel gör helt rätt då de genomför operationer mot de terrorister som hizbolla trots allt är.
det jag tycker är jäkligt synd är att man inom IDF antingen skiter i eller är jäkligt dåliga på att motivera de operationer som medför civila offer.

vare sig Libanons regering (tillsammans med syrien och iran) eller hizbolla är oskyldiga till det vi ser idag. och då komma dragandes enbart med israeliska övergrepp ter sig något enkelspårigt.
jag tror att man från israeliskt håll helst sett en utveckling i regionen som inte kräver massiva militära insatser för att slå ut terroristbaser inne i libanon och på gaza.

att veta en massa om hizbolla eftersom du är militärkåt o läser en massa gör dig inte till en säker källa för information.
dxl
Azan_GB:
Fast nu sa du att du hade källor på arabiska... det var främst dom jag undrade om du kunde länka till, inte något på youtube som knappast är något man ska lita på vad gäller information.
Desutom så kan speakerrsöten i klippet du länkar till likagärna prata om svenskhistoria.
JCS
Alla ni som pratar om att IDF dodar civila, tank pa det har: Hezbollah skjuter sina raketer fran bebyggda civila libanesiska omraden. Hur svarar Israel pa det? Ska man ge blanka fan i raketerna som faller over israeliskt territorium? Ar det det ni tycker?

Vilka ar de egentliga mordarna?

Israel Defence Forces eller Hezbollah som anvander sin egen befolkning och Forenta Nationerna som manskliga skoldar? Arligt?

Israel har inget att vinna pa att libanesiska civila dor, det har daremot Hezbollah. De vinner pa att deras egen civilbefolkning dor i bombraderna.
hiphink
Märklig detalj i en artikel från BBC;

Our little media convoy sped back through the narrow streets to the relative safety of the centre of town.

There, the streets were quiet and almost all of the shops were shut. Ever present though - patrolling the streets in a fleet of old Volvo estate cars - were Hezbollah's local cadres.

huh.gif
Nubben
QUOTE (hiphink @ Aug 1 2006, 21:36 ) *

Our little media convoy sped back through the narrow streets to the relative safety of the centre of town.

There, the streets were quiet and almost all of the shops were shut. Ever present though - patrolling the streets in a fleet of old Volvo estate cars - were Hezbollah's local cadres.

huh.gif

Svenskt "bistånd" till allt som är anti-israel under t.ex. Palmes tid?
Brigadgeneralen
Israel har ju bara varit Israel på ort och ställe sedan
14 maj 1948!!!
Och som min salig farmor alltid sade är det "inte
ens fel att två träter",
så hur lösa detta??????
Surveyor
QUOTE (hiphink @ Aug 1 2006, 22:36 ) *

huh.gif

När jag första gången besökte Hizbollahtrakter i Bekaadalen i östra Libanon i början av 90-talet noterade jag att antalet Volvo ur 240-serien var överrepresenterade procentuellt. Vid närmare betraktelse såg jag att föraren uteslutande pryddes av det karaktäristiska helskägget och ibland även bar huvudbonad "a la Hassan Nasrallah".
Min chaufför skrattade och förklarade att: "Hizbollah like your cars, good and strong, real armycar!
Man kan väl hålla med om att en gammal volvo är pålitlig vid tuffa tag?
Spett och slägga
Några paranteser.

(arabiska judar, som omnämns här brukar kallas för orientaliska judar, dvs, de som levt i mellanöstern, för dem var/är landet Israel lika viktigt som för Europeiska judar)

(När okupationsmakten Rom krossade det judiska upproret och ödelade Jesrusalem år 70, så gav romarna landet namnet Philistea för att Filisteérna var Israels forna Fiende, för att förnedra lite extra.
Namnet Palestina kommer från Philistea (Filistéa), Filisteér har inget med palestinier att göra, olika folkslag.)

................................................................................
.....................................................................

Ofta när Media beskriver mellanösternkonflikten, så skalar man nästan alltid bort bakggrunds fakta, historia osv.
I regel får man bara se Israels reaktion, men sällan vad de har reagerat på, eller vad som under en längre tid byggt upp en reaktion, utan man tar ett "stick prov" på hur det är just nu, dvs, Israel som anfaller och slår vilt omkring sig, och terror grupper som till synes blir oskyldigt attackerade.

Ofta när det hänt något som Bombningen på badstranden nydligen, eller den jätte kända bildserien på en far och son som försöker gömma sig bakom en tunna, men blir skjutna till slut båda två, så kablas det ut stora rubriker världen över, sedan när det granskas, och kommer fram att, det inte var en fartygskanon som dödat familjen på stranden, inte ett spår, inte en krater i sanden, skotthålen i väggen bakom far och som kom från fel håll och dess utom 7.62, men att kropparna kremerades ögonblickligen, så att ingen kunde göra en enkel obduktion osv, osv, då blir det högst notiser.

Jag menar att nyheterna verkar ha backventiler.

Jag tror att, och särskillt i Sverige, att reportrar är har sympati och är partiska per automatik, mot den grupp som upplevs som svag eller offer, eller i underläge, de vill vara solidariska med de "svaga" i kampen mot förtryck, utan att tänka på att det lätt blir propaganda.

I i Israels/palestinas/hisbollahs fall, tittar man blint på styrke förhållandena, inte vad grupperna har för mål, ideologi, osv.

Hur många vänster reportrar, bara för att använda en enkel bild/illustration, gapar jämt om USA´s övergrepp i Irak, guantanamo, men man hör inte lika mkt om Rysslands övergrepp i Tjetenien, eller Castro´s övergrepp på oppositionella i Cuba av dessa?

Media är en del av dagens krig, oftast behövs det lite tid och perspektiv, för att se vad som igentligen har hänt i en situation, men den informationen hamnar inte på löpsedlarna, utan i artiklar som den stora massan kanske inte läser för att det inte är "snabba nyheter" (enkla nyheter) utan just artiklar/analyser med mkt text och lite bilder.
Brigadgeneralen
Nu måste jag bara citera min
11 åriga dotter när vi ser en
SUV eller nåt annat skit:
"Pappa, visst är det här
originalet??" när vi sitter
i min krigar-Jeep (made in
USA)!!!
Volvo kanske duger att
finåka till korum i, eller...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.