Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Libanon/Gaza - Tråd om de senaste händelserna
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
VMI2002
Jag ar fortfarande inte helt inforstadd pa vad Israel kan tankas fa ut av att bekampa FN-positioner. Nagon som kan upplysa? Det ser ju bara ut som skit....

"krigets dimma", nagon?
Fanjunkar´n
QUOTE (VMI2002 @ Jul 26 2006, 14:17 ) *
Jag ar fortfarande inte helt inforstadd pa vad Israel kan tankas fa ut av att bekampa FN-positioner. Nagon som kan upplysa? Det ser ju bara ut som skit....

"krigets dimma", nagon?

Man angriper inte FN-positioner som sådana, man struntar bara i att dom finns där... På samma sätt som man bombar bostadsområden utan hänsyn till civila offer. Det är bara att titta på förlustsiffrorna: ca 400 döda libaneser mot ca 40-50 döda israeler (varav drygt hälften soldater på den israeliska sidan).

Det var fel av Hezbollah att provocera fram Israels anfall med sina raketattacker men de är helt i sin rätt att försvara sitt land så som nu sker. Hezbollah är folkrättsligt en kombattant.

Ingen av parterna är ovetande om att FN finns i området.

Se´n KANSKE det KAN finnas ett syfte att göra det så svårt för FN att verka i området att de drar sej ur och då finns inga ögon och öron kvar i området som kan rapportera. Israeliska UD:s talesman sa på CNN att IDF erbjudit UNIFIL logistisk hjälp om de ville utrymma eller omgruppera sina enheter. Se´n "råkade" en missil komma för nära... Ooops!

UNIFILs rapporter om sk "firing-close" handlar om just sådana trakasserier mot FN-personal.
Lekhunden
Borde Sverige skicka trupp då? vilket förband blir det då att vi skickar? sätter vi upp ett nytt som te.x KS04 ?
Fanjunkar´n
QUOTE (Lekhunden @ Jul 26 2006, 14:33 ) *
Borde Sverige skicka trupp då? vilket förband blir det då att vi skickar? sätter vi upp ett nytt som te.x KS04 ?

Ja vi bör delta! Med vad? Kolla den här tråden.
Born
QUOTE (Lekhunden @ Jul 26 2006, 14:33 ) *

Disskuteras för fullt här

Fanjunkar´n.
Är verkligen Hezbollah en folkrättslig kombatant? Som privatperson i ett ickeoccuperat område har man rätt att försvara sig SPONTANT tills man fått reguljära styrkor på plats eller bildat reguljära uniformerade (eller lätt identifierbara) trupper, och då gäller öppet visade vapen och följandet av folkrätten/krigslagar.

Är lite osäker på saken bara, hoppas du vet mer än jag så jag kan bli upplyst smile.gif

EDIT. Toktvåa
Fanjunkar´n
QUOTE (Born @ Jul 26 2006, 14:46 ) *
Fanjunkar´n.
Är verkligen Hezbollah en folkrättslig kombatant? Som privatperson i ett ickeoccuperat område har man rätt att försvara sig SPONTANT tills man fått reguljära styrkor på plats eller bildat reguljära uniformerade (eller lätt identifierbara) trupper, och då gäller öppet visade vapen och följandet av folkrätten/krigslagar.

Är lite osäker på saken bara, hoppas du vet mer än jag så jag kan bli upplyst smile.gif

Jag har sett inslag på bl a CNN där Hezbollah numera är att betrakta som en armé snarare än som tidigare en terrororganisation. De har ca 7-10.000 soldater i kompanier och bataljoner som uppträder helt öppet, uniformerat och under ansvarigt befäl. De är oerhört mycket mer disciplinerade än när jag var därnere för ca 15 år sedan.

(Foto BBC)

Läs mer på BBC ( Who are Hezbollah?)
Läs också artikel från Al Jazeera.
Nubben
Oberoende av hur dom är organiserade så är dom väl knappast accepterade som Libanons reguljära armé, ifall dom är det så har väl Israel all orsak att attackera Libanon...
Hotel Charlie One
Enligt Sveriges Radio ska FN ringt 10 gånger till ansvariga israeliska befäl och vädjat om att de ska sluta beskjuta FN-posteringen angry.gif
Vinter
QUOTE (Salto @ Jul 26 2006, 13:37 ) *
QUOTE (Vinter @ Jul 26 2006, 07:23 ) *

QUOTE (Salto @ Jul 26 2006, 04:22 ) *

Jag vet vilken sida jag står på i denna konflikt iaf, men alla har rätt att tycka vad dom vill

Den ena eller den andra sidan som struntar i om civila dör menar du?
Alltid intressant med människor som väljer sida i konflikter dom egentligen inte har någon som helst inblandning i. rolleyes.gif

RIP till FN personalen.

Okej, du har rätt att det är lätt för oss människor som bor så pass långt bort som bara får förvridna halvsanningar till nyheter. Blev dock upprörd över detta då jag vill göra US efter min lump och kan inte förstå att detta inte var med flit att dom bomba dessa FN-observatörer.

Om du vill göra US betänk gärna vad det innebär att vara peacekeeper, det är enligt färska psykloogiska undersökningar sämre för psyket än öppet krig. Pga maktlöshet.
Men det innebär även att man måste tänka objektivt hela tiden.
Kanna
Grattis Israel! Nu har ni lyckats visa ert totala förakt för världssamfundet! bash.gif

Tankarna går den omkomna FN-personalen och deras anhöriga.
GC1
QUOTE (Lekhunden @ Jul 26 2006, 13:56 ) *
Näe men tänkte mer på Göran P och hans kompanjoner (angående att inte få besvara elden)..
vad händer när israelerna för smaka på svensk eldkraft? det lär ju bli ett jävla liv från israel, vi lär ju bli anklagade för nazister,jude hatare,att stå på terrorsiternas sida dyl..Och tror ni Regeringen pallar trycket för nåt sånt här? Jag tycker det verkar som dom viker sig för det mesta....

hur tänker du nu?

om vi skulle okynnesbeskjuta isrealer är det klart att det blir liv.
om fredsstyrkans trupper däremot klarar av att sköta det de är satta att sköta så tror jag faktist att israelerna kommer att vara nöjda över att nån annan får brottas med hizbolla.

om man åker på mission och hoppas på en garanti om att inget kommer att gå åt helvete så ska man nog fundera lite över sina val. även om man kan hoppas att risken skall vara låg, steget mellan att vinka till barnen och att få en molotovcocktail i nyllet är inte så väldigt långt.
Born
QUOTE (Fanjunkar´n @ Jul 26 2006, 15:06 ) *
QUOTE (Born @ Jul 26 2006, 14:46 ) *

Fanjunkar´n.

Jag har sett inslag på bl a CNN där Hezbollah numera är att betrakta som en armé snarare än som tidigare en terrororganisation. De har ca 7-10.000 soldater i kompanier och bataljoner som uppträder helt öppet, uniformerat och under ansvarigt befäl. De är oerhört mycket mer disciplinerade än när jag var därnere för ca 15 år sedan.

Stämmer mer in på någon sorts kårverksamhet än en armé om jag fattat det rätt. Hur legala de är rent folkrättsligt är väl lite svårbedömt då det defacto finns repressentanter för den politiska delen av Hezbollah i regeringen samtidigt som jag fått uppfattningen om att den militära delen av Hezbollah inte är vidare poppis bland övriga i regeringsposition.

Hur finansieras gruppen? Rekryteras den internt eller är det en öppen "legion" där kringliggande länders frihetskämpar hoppar in när de känner för det? Hur sker utbildningen? Vilken tyngre materiel har de? Finns kopplingar till regeringar i andra länder med intresse i konflikten?

För att återgå till topic så kan jag bara beklaga sorgen för anhöriga och vänner till de FN-observatörer/soldater som drabbats. Må det aldrig hända igen...
Salto
QUOTE (Vinter @ Jul 26 2006, 15:44 ) *
QUOTE (Salto @ Jul 26 2006, 13:37 ) *

QUOTE (Vinter @ Jul 26 2006, 07:23 ) *

QUOTE (Salto @ Jul 26 2006, 04:22 ) *

Jag vet vilken sida jag står på i denna konflikt iaf, men alla har rätt att tycka vad dom vill

Den ena eller den andra sidan som struntar i om civila dör menar du?
Alltid intressant med människor som väljer sida i konflikter dom egentligen inte har någon som helst inblandning i. rolleyes.gif

RIP till FN personalen.

Okej, du har rätt att det är lätt för oss människor som bor så pass långt bort som bara får förvridna halvsanningar till nyheter. Blev dock upprörd över detta då jag vill göra US efter min lump och kan inte förstå att detta inte var med flit att dom bomba dessa FN-observatörer.

Om du vill göra US betänk gärna vad det innebär att vara peacekeeper, det är enligt färska psykloogiska undersökningar sämre för psyket än öppet krig. Pga maktlöshet.

Det ska jag göra, jag har alltid velat att hjälpa folk som inte har det lika bra , jag skiter om jag åker dit med vapen eller inte. Bara jag får hjälpa någon/några istl för att jobba på en fabrik hela livet. Vinter, har du gjort Us ? Någon erfarenhet som du vill dela med dig om? Jag är nyfiken
Lekhunden
jamen syftar mer på om isael kan bomba en FN-byggnad så kan dom ju lika gärna få för sig att hävda nåt sånt där...båda är sakerna är ju korkat. Och ja man kan räkna med förluster om vi skickar trupp och riskerna är många m m ..
men skulle Regeringen palla/klara av att ''föra krig'' (antar att det skulle vara mycket mer ''hairy'' där borta än i Liberia t.ex) där nere när man skiter ner sig när Ryssland vill ha tillbaks sin spion... blink.gif

vild gissning bara....
Born
QUOTE (Lekhunden @ Jul 26 2006, 16:21 ) *
jamen syftar mer på om isael kan bomba en FN-byggnad så kan dom ju lika gärna få för sig att hävda nåt sånt där...båda är sakerna är ju korkat. Och ja man kan räkna med förluster om vi skickar trupp och riskerna är många m m ..
men skulle Regeringen palla/klara av att ''föra krig'' (antar att det skulle vara mycket mer ''hairy'' där borta än i Liberia t.ex) där nere när man skiter ner sig när Ryssland vill ha tillbaks sin spion... blink.gif

vild gissning bara....

Föra krig gör parterna, förhindra krigföring gör FN/NATO-ledd styrka motsv. PUNKT.
Nej, jag tror inte i min vildaste fantasi att sverige skulle låta bli att skicka soldater bara för att de skulle kunna kallas nazister och dyl. Så långsökt och irrelevant att det inte ens står i det finstilta på kartan.
Apone
QUOTE (stene @ Jul 26 2006, 11:22 ) *
Det som nu kan väntas är en snabbare övergång från dollar till Euro av ett antal parter i regionen och en snabbare överflyttning av investeringar av arabländer från USA till andra marknader, typ EU. Krig kan även utföras genom att låta bli att låna pengar till USA...

Något jag faktiskt ser fram emot.
Vildmannen
QUOTE (Hotel Charlie One @ Jul 26 2006, 15:36 ) *
Enligt Sveriges Radio ska FN ringt 10 gånger till ansvariga israeliska befäl och vädjat om att de ska sluta beskjuta FN-posteringen angry.gif

Mer om detta här: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5217176.stm
Lekhunden
Skrev jag att man skulle ge fan i att skicka soldater???! Eftersom att det blev ett jävla liv när 3st dog i Afghanistan så (om vi skickar trupp) vad lär det inte bli nu då? Svenska folket vart ju chokade när det hände, även folk i Regeringen. vad tror du händer om vi läser i AB (t.ex) :''10 Svenska soldater döda och 5 kidnappade i libanon i attack mot konvoj!'' Tror du Regeringen och svenska folket skulle ta det coolt och vilja fortsätta med uppgiften?....skulle väl bli nån form av uppror och det är det jag menar med att om Göran och co skulle klara av.
Born
QUOTE (Lekhunden @ Jul 26 2006, 16:47 ) *
Skrev jag att man skulle ge fan i att skicka soldater???! Eftersom att det blev ett jävla liv när 3st dog i Afghanistan så (om vi skickar trupp) vad lär det inte bli nu då? Svenska folket vart ju chokade när det hände, även folk i Regeringen. vad tror du händer om vi läser i AB (t.ex) :''10 Svenska soldater döda och 5 kidnappade i libanon i attack mot konvoj!'' Tror du Regeringen och svenska folket skulle ta det coolt och vilja fortsätta med uppgiften?....skulle väl bli nån form av uppror och det är det jag menar med att om Göran och co skulle klara av.

Blev det ett jävla liv? Snarare så att en intressant och givande debatt om säkerheten för våra US-soldater startade iomed det. En del av debatten utmynnade i en förstärkning av ISAF vilket knappast kan betecknas som ett nederlag för FMs förmåga att verka utomlands.
Varför skulle svenska soldater plötsligt få för sig att dö i sådan utsträcknig som du skriver? Risken finns, det gäller bara att hitta lämpliga förband och sätt att lösa de uppgifter som kommer ställas på ett liknande förband. Svenska soldater är inte helt borttappade vad gäller fredsbevarande verksamhet så det kommer nog inte vara ett gäng blågula måltavlor som åker ner.

Och förövrigt tror jag i min enfalld att Israel uptäckte att det var en stor jävla miss att attakera en FN-byggnad och passar sig för det i fortsättningen.
Lt.E
QUOTE (Ing @ Jul 26 2006, 12:00 ) *
QUOTE (Lekhunden @ Jul 26 2006, 13:56 ) *

näe men tänkte mer på Göran P och hans kompanjoner (angående att inte få besvara elden).. vad händer när israilerna för smaka på svensk eldkraft? det lär ju bli ett jävla liv från isarel, vi lär ju bli anklagade för nazister dyl..Och tror ni Regeringen pallar trycket för nåt sånt här? jag tycker dom viker sig för det mesta....
Vad svamlar du om?
Tryck från israel, nazistisk FN-trupp för att man skjuter tillbaks?
Att däremot lyckas skjuta tillbaks på flygbomber kan bli svårt för svenska förband...

Lyckas FN-truppen med sitt uppdrag kan det inte finnas någon som helst anledning för israeler att ens vara i närheten, om de ens kommer att få vara det.

Tyvärr så är det ofta detta Israel använder. Tycker ofta att deras svar på all kritik är att bemöta kritikern för att vara anti-semit eller nazist.
Hammurabi

Det blev tydligen inte ett så pass "jävla liv", att du ens förstod att det var TVÅ soldater som dog.
SuperTruper
Vinter ...//Om du vill göra US betänk gärna vad det innebär att vara peacekeeper, det är enligt färska psyklogiska undersökningar sämre för psyket än öppet krig. Pga maktlöshet.
Men det innebär även att man måste tänka objektivt hela tiden....//

Det där lät VÄLDIGT intressant, precis vad jag själv velat starta en tråd om under "anhörigforum" men klurar på hur jag ska formulera frågan, så jag kan få lite mer input från er med erfarenhet och kunskap om hur det påverkar er att som gör US, (gör, är i, har gjort, ska göra).

Det måste vara förbaskat svårt att "hålla igen" och ha impulskontroll i krigssituationer där man är under stress i hotfull miljö, oavsett hur pass drillad man är. Ingen kan gå ur det opåverkad. Och det är ju viktigt OCH intressant som anhörig att få förståelse och kunskap, eller för all del, för oss alla. Såg en annan tråd om, flåt om mitt minne sviker mig, att fredsbaskrarna ville få titeln veteran på de som HAR GJORT US. Just pga det ovanstående? (Får köra EDIT i efterhand om jag mindes fel, rätta mig gärna.)

Sen kan jag själv tänka mig att det måste vara frustrerande när det kanske inte är så påtagligt med direkt feed-back på ATT man gjort en insats genom att vara peacekeeper, för det kanske inte ger direkt resultat..

Tillägg: För den anspänningen/stresspåslaget i systemet under flera månader - hur fasiken får man ur sig det? Något som ni lär er under utbildningen eller något som ni helt enkelt förväntas fixa som soldat?

Mvh "en anhörig tjej"
M203
QUOTE (Apone @ Jul 26 2006, 16:33 ) *
QUOTE (stene @ Jul 26 2006, 11:22 ) *

Det som nu kan väntas är en snabbare övergång från dollar till Euro av ett antal parter i regionen och en snabbare överflyttning av investeringar av arabländer från USA till andra marknader, typ EU. Krig kan även utföras genom att låta bli att låna pengar till USA...

Dollar är världens reservvaluta och kommer nog vara det ett litet tag till då det finns starka krafter som vill hålla upp dollarn. Den dagen man släpper petrodollarn, Kina köper guld för sina dollar, ja då kan det hända grejor...

/P
Lt.E
QUOTE (Vinter @ Jul 26 2006, 13:44 ) *

Har svårt at tänka mig någon värre situation än för de brittiska FN soldaterna under Holländskt befäl i Bosnien, som hindrades ingripa samtidigt som folk slaktades.

QUOTE (Lekhunden @ Jul 26 2006, 14:47 ) *

Våra framtida missioner kommer med all säkerhet att vara mer riskfyllda än vad de varit på länge (sedan Kongo på 60-talet). FM är medvetna om detta, men frågan är om politikerna är det?

Det gäller bara att få den svenska befolkningen att redan i förhand förstå detta, vilket är svårt.

Om man tittar på opinionens acceptans till förluster så skiljer det sig markant åt mellan USA och UK. I USA har det traditionellt alltid varit svårt för sittande president att ta förluster samtidigt som det accepterats lättare i England (mindre krav på tillbakadragande)

QUOTE (Born @ Jul 26 2006, 15:04 ) *

(---)

Blev det ett jävla liv? Snarare så att en intressant och givande debatt om säkerheten för våra US-soldater startade iomed det. En del av debatten utmynnade i en förstärkning av ISAF vilket knappast kan betecknas som ett nederlag för FMs förmåga att verka utomlands.
(---)

Lite synd att det är sådant som skall krävas innan detta diskuteras på allvar...

När det gäller hanteringen av omkomna svenskar, så verkar det som att vi numera kör på amerikanskt vis, med kistor i svenska flagga ombord på flyplan som landar, helst i mörker. Hur var det förr? Är det någon som vet hur hemtransporten har sett ut för de som t.ex. omkommit i den främsta dödsorsaken bland svenskar, trafiken.
ugly
QUOTE (Ing @ Jul 26 2006, 14:00 ) *
Lyckas FN-truppen med sitt uppdrag kan det inte finnas någon som helst anledning för israeler att ens vara i närheten, om de ens kommer att få vara det.

Tyvärr kommer israel inte släppa kontrollen över gränsen ovasett hur många FN-soldater som finns längs gränsen.
Deras respekt för FN är enligt mitt tycke lika med noll. Jag vet bara hur det var när jag var nere sommaren -93.
GrodanBoll
Helt jävla rubbat att bomba dessa obeväpnade observatörer! Men tyvärr lär det passera helt ostraffat. kanske kommer FN skicka "en skarp not" eller "fördömma" attacken (dock mindre troligt eftersom minst ett land i säkerhetsrådet kommer att rösta mot ett fördömmande), men mer än så blir det inte.

Vilket jävla liv det hade blivit om det varit Hezbullah som hade utfört denna medvetna attack istället.. Men jag vägrar tro att den var beordrad från högre Israeliska befälhavare, eller från politiskt håll. Mer troligt att attacken beordrats av någon lokal förbanschef som helt enkelt tyckte att FN inte har något där att göra. Men om de oberoende observatörerna försvinner så kommer den här skitsoppan bara bli värre och värre och värre...
JCS
Kom ihag nagra saker bara:

1. Hezbollah skjuter dagligen raketer in pa israeliskt territorium, som urskilljningslost dodar civila israeler.

2. Hezbollahterroristerna som skjuter raketerna haller sig i narheten av FN-posteringar for att kunna anvanda dem som manskliga skoldar.

3. Israel ar en modern fungerande demokratisk stat med sunda varderingar, som vilket europeisk land som helst. Vad har de for intresse av att bomba FN med flit?

Vad ska IDF gora? Sitta passivt och lata raketerna mot israel floda in over gransen bara for att skurkarna gommer sig nara FN-posteringar?

Oskyldiga dor i krig, det ar alltid trakigt.

/JCS, 5 kilometer fran dar terroristernas raketer faller
J.K Nilsson
QUOTE (JCS @ Jul 26 2006, 20:07 ) *
2. Hezbollahterroristerna som skjuter raketerna haller sig i narheten av FN-posteringar for att kunna anvanda dem som manskliga skoldar.

Just därför krävs ett hårt mandat för styrkorna. Den initiala reaktionen i Israel på Annans uttalande imponerade inte på mig i alla fall. dry.gif

J.K Nilsson
Maul
QUOTE (J.K Nilsson @ Jul 26 2006, 20:20 ) *
QUOTE (JCS @ Jul 26 2006, 20:07 ) *

Just därför krävs ett hårt mandat för styrkorna. Den initiala reaktionen i Israel på Annans uttalande imponerade inte på mig i alla fall. dry.gif

J.K Nilsson

Hurdan var den? Det vanliga "anti-semit!!!111oneeleven!11!" tjatet?
J.K Nilsson
QUOTE (Maul @ Jul 26 2006, 21:23 ) *
Hurdan var den? Det vanliga "anti-semit!!!111oneeleven!11!" tjatet?

Fritt ur minnet så ansåg Generalsekreteraren att det måste ha varit avsiktligt ifrån Israel då man ett tiotal gånger varit i kontakt med IDF och bett dom sluta då det smällde obehagligt nära. Detta var förgäves och resulterade i fyra omkommna UNTSO-arbetare.

Repliken var att generalsekreteraren snarast skulle be om ursäkt för denna anklagelse, för hur kunde man tro något sådant om Israel/IDF?

Om man varit i kontakt så många gånger och märkt ut byggnaden nogrant men ändå lyckas träffa så det goda är att vi kanske äntligen kan sluta tala om kirurgiska ingrepp med precisionsvapen.

J.K Nilsson
GC1
QUOTE (GrodanBoll @ Jul 26 2006, 19:57 ) *
Helt jävla rubbat att bomba dessa obeväpnade observatörer! Men tyvärr lär det passera helt ostraffat. kanske kommer FN skicka "en skarp not" eller "fördömma" attacken (dock mindre troligt eftersom minst ett land i säkerhetsrådet kommer att rösta mot ett fördömmande), men mer än så blir det inte.

Vilket jävla liv det hade blivit om det varit Hezbullah som hade utfört denna medvetna attack istället.. Men jag vägrar tro att den var beordrad från högre Israeliska befälhavare, eller från politiskt håll. Mer troligt att attacken beordrats av någon lokal förbanschef som helt enkelt tyckte att FN inte har något där att göra. Men om de oberoende observatörerna försvinner så kommer den här skitsoppan bara bli värre och värre och värre...

jag håller inte riktigt med om din syn på fördömmandet.
israel har stillasittande fått äta raketer till frukost under flera år, det eskalerade innan kriget bröt ut.
hizbollaministrarna som stöds av iran och syrien vill krossa den judiska staten, hur tycker du att en lämplig reaktion på det ser ut?

nu dog tyvär ett antal människor som var placerade där för att få slut på en konflikt som är otroligt gammal, den är så gammal att man bara pratar om den i allvaliga ordalag när det är någon som inte bor i området som påverkas eller drabbas
Kanna
QUOTE (GC1 @ Jul 26 2006, 21:36 ) *
israel har stillasittande fått äta raketer till frukost under flera år, det eskalerade innan kriget bröt ut.
hizbollaministrarna som stöds av iran och syrien vill krossa den judiska staten, hur tycker du att en lämplig reaktion på det ser ut?

Inte fan är en lämplig reaktion att beskjuta en FN-postering med artilleri och flyg i alla fall, det kan inte ens du tycka eller? Oavsett om Hizbollah grupperar i närheten av FN:s posteringar med flit så finns det säkert fler mål att välja för IDF.

Sen har jag svårt att förstå tanken bakom Israels idéer när det gäller buffertzoner. De tycker att det är OK att invadera ett grannland och skapa en buffertzon i södra Libanon för att på så sätt minska risken för raketangrepp men om nu inte detta funkar, varför inte skapa en buffertzon i norra Israel då? En bit ingen-mans-land på israeliskt territiorium där det är förbjudet att vistas. Israelerna bör vid det här laget veta hur långt Hizbollah klarar av att skjuta med sina rakter, ta det avståndet plus lite till och oskyldiga israeler slipper sätta livet till i raketangrepp. Det kan vara värt att offra en bit land för att klara sig helskinnad ur det hela.
justair
QUOTE (Kanna @ Jul 26 2006, 22:48 ) *
... varför inte skapa en buffertzon i norra Israel då? En bit ingen-mans-land på israeliskt territiorium där det är förbjudet att vistas. Israelerna bör vid det här laget veta hur långt Hizbollah klarar av att skjuta med sina rakter, ta det avståndet plus lite till och oskyldiga israeler slipper sätta livet till i raketangrepp. Det kan vara värt att offra en bit land för att klara sig helskinnad ur det hela.

Med tanke på vissa raketers räckvidd skulle det inte bli mycket kvar av Israel. Är det hela din idé?

Vad gäller FN-observatörerna så är det givetvis synd - men folk dör i krig. Så enkelt är det.
Erik_G
Att Israel bombar en FN-byggnad är väl inte speciellt överraskande. Utan att lägga någon vikt åt vare sig det ena eller andra hållet så måste man konstatera att IDF och Israel historiskt sett visat prov på att vara riktigt hårda och iskalla när det gäller att skicka budskap till höger och vänster.
Vi snackar inte hästhuvud i sängen, utan hela j-a stallet.

Israel drar sig inte heller att "bita i den hand som föder dem". Under en tidigare libanonkonflikt besköt israeliskt attackflyg ett fraktfartyg tillhörande amerikanska flottan, som var på väg till Libanon. Om jag minns rätt var det inte bara en, utan upprepade vändor med akaneld, och flera matroser dog osch skadades.
Fartyget var naturligtvis väl uppmärkt med amerikanska flaggan mm vid tillfället.
Den officiella förklaringen var naturligtvis att IDF misstog fartyget för ett fartyg som smugglade vapen till PLO, det inofficiella budskapet var naturligtvis att Israel inte ville se en ökad amerikansk närvaro i regionen då detta motverkade Israels intressen.

Det finns även tidigare fall av israelisk verkanseld mot FN-trupp. Till och med med svenska dödade och sårade.

Ska vi skicka trupp till Libanon ska det inte vara små snälla "dela ut choklad till barnen" soldater i obepansrade eländewagens, som måste stanna och bocka så fort en israelisk soldat (eller Hizbollah-gerilla) vill gå över gatan, utan tuffa, hårda "we break for nobody" soldater i Strf 9040C och Strv 122B som kan stirra en Merkava i ögat utan att darra, som kan visa vem det än är som vill motarbeta FN-truppen, att vi inte ger vika. Soldaterna måste ges mandat och utrustning som ger soldaterna känslan av att vara oövervinnerliga (eller iallafall allra minst jämnbördiga med IDF).
Om det internationella samfundet och svenska politiker inte är beredda att gå så långt har vi inte där nere att göra, för då är jag bara rädd att vi får hem soldater i säckar helt i onödan.

Säga vad man vill om Israel i övrigt, men de kan vara jäkligt kompromisslösa, och en del av mig respekterar det. Men samtidigt, bråkiga barn kan behöva tas i örat ordentligt någon gång i bland, annars tappar man kontrollen över dem.

/Erik G, rutinerad pappa.
Kanna
QUOTE (justair @ Jul 26 2006, 23:04 ) *

... varför inte skapa en buffertzon i norra Israel då? En bit ingen-mans-land på israeliskt territiorium där det är förbjudet att vistas. Israelerna bör vid det här laget veta hur långt Hizbollah klarar av att skjuta med sina rakter, ta det avståndet plus lite till och oskyldiga israeler slipper sätta livet till i raketangrepp. Det kan vara värt att offra en bit land för att klara sig helskinnad ur det hela.

Med tanke på vissa raketers räckvidd skulle det inte bli mycket kvar av Israel. Är det hela din idé?

De raketerna har inte Hizbollah i dagsläget, då skulle de säkerligen ha använt dem för länge sedan. Skulle de införskaffa dem i framtiden så får man naturligtvis göra någonting åt det när den tiden kommer. I dagsläget tror jag dock att de flesta israeler och libaneser skulle vara nöjda med en sådan lösning eftersom båda sidor med stor sannolikhet är ganska trötta på krig. Problemet är väl Israels kompromisslöshet som Erik_G nämner i sitt inlägg.

Alternativt kan man för rättvisasns skull ta mark i södra Libanon och norra Israel och införa en DMZ under FN-mandat.
Göta Lejon
QUOTE (Erik_G @ Jul 26 2006, 23:06 ) *
Israel drar sig inte heller att "bita i den hand som föder dem". Under en tidigare libanonkonflikt besköt israeliskt attackflyg ett fraktfartyg tillhörande amerikanska flottan, som var på väg till Libanon. Om jag minns rätt var det inte bara en, utan upprepade vändor med akaneld, och flera matroser dog osch skadades.
Fartyget var naturligtvis väl uppmärkt med amerikanska flaggan mm vid tillfället.
Den officiella förklaringen var naturligtvis att IDF misstog fartyget för ett fartyg som smugglade vapen till PLO, det inofficiella budskapet var naturligtvis att Israel inte ville se en ökad amerikansk närvaro i regionen då detta motverkade Israels intressen.

USS Liberty i anslutning till sexdagars-kriget 1967, mer att läsa här (mindre objektivt dock). Detta var innan USA blev vapenleverantör no.1 till IDF. Det var i själva verket ett embargo mot Israel från USAs sida fram till omkring 1969-70 när de första leveranserna av A-4 och F-4 påbörjades.
Ing
Det kan vara värt att offra en bit land för att klara sig helskinnad ur det hela.
Varför ska israel utrymma en stor del land för att terrorister skjuter på dem? En ganska allmän uppfattning är att man INTE ska vika sig för terrorism, och det vore precis vad man gjorde om man utrymde sitt eget land för att slippa få raketer i huvudet.
Erik_G
QUOTE (Göta Lejon @ Jul 27 2006, 00:02 ) *
USS Liberty i anslutning till sexdagars-kriget 1967, mer att läsa här (mindre objektivt dock). Detta var innan USA blev vapenleverantör no.1 till IDF. Det var i själva verket ett embargo mot Israel från USAs sida fram till omkring 1969-70 när de första leveranserna av A-4 och F-4 påbörjades.

Stämmer.. mindes bara inte att det var så långt tillbaka. Hade vagt för mig att det var början av 80-talet..

Men det krävs ju ändå lite cojones att ge sig på en supermakt så nonchalant, för att skicka ett "budskap" biggrin.gif

Det kan vara värt att offra en bit land för att klara sig helskinnad ur det hela.

Sen när hizbolla flyttat fram sina positioner lite till ger man upp lite mer land etc etc.. sen när inget israel finnes mer har hizbolla vunnit.. så då kan de ju börja slåss med PLO och Hamas om vem som ska styra området biggrin.gif

/E
Henil
hit och lyssna på vad en kanadensisk General har att säga om FN posteringar och hizbollah.

Läs sedan de olika kommentarerna.
Odeys
Israel är ett intressant land.

Vad som ofta glöms bort är att även om judendomen historiskt inte varit militärt inriktad så är det inte en push-over kultur vi pratar om, Abrahams gud är inte en vek lirare. Jahve kräver obrottslig lojalitet in i döden (mest kända exempel är kanske första mosebok, om Abraham och tvånget att offra sin son). Att delar av befolkningen inte är judar eller är sekualiserade spelar mindre roll, det religösa arvet syns rätt tydligt (eller som Erik_G träffande uttryckte det: "Vi snackar inte hästhuvud i sängen, utan hela j-a stallet"). Gamla testamentet har en moralkodex som skiljer sig markant mot nya testementets...

Budskapet till både hizbolla (stavning?) och FN känns rätt glasklart.
Om Hizbolla använder FN som sköld kommer FNs installationer att träffas, det finns inget skydd att tillgå.

Jag misstänker att IDF uppriktigt beklagar dödsfallen men anser det vara en acceptabel kostnad.
Mina fria fantasier är att IDF gärna ser att FN flyttar på alla obervatörer tills FN har en styrka på plats som garantera att ingen kan använda FNs byggnader som sköldar.

min femkrona

Mvh O.
Fu Johanson
QUOTE (Erik_G @ Jul 27 2006, 00:28 ) *
Stämmer.. mindes bara inte att det var så långt tillbaka. Hade vagt för mig att det var början av 80-talet..

Men det krävs ju ändå lite cojones att ge sig på en supermakt så nonchalant, för att skicka ett "budskap" biggrin.gif

/E

En (möjligen lika icke-objektiv och med annan slutsats men ganska grundlig/intressant) genomgång/analys av incidenten finns att läsa här: http://p076.ezboard.com/fhistorypoliticsan...opicID=47.topic
Därmed har jag dock inte tagit någon ställning åt endera hållet utan avser endast att komplettera med motsatta synpunkter för en helhetsbild.
Darkwand
Enligt "FOX News" wacko.gif så ska tydligen Australien dra sig ur FN styrkan eftersom det är för farligt.
Born
Funderar mer och mer på hur FN-posteringens beredskap och evakueringsplan såg ut.
Enligt uppgift så hade IDF pangat på i anslutning till posteringen under hela dagen. Ringde det någon klocka som sa "fan grabbar, dehär är inte så jävla nyttigt, nu skiter vi i dethär och sticker iväg"? Fanns den möjligheten? Fanns det evakueringsplaner och hur såg de ut? Om inte varför? Begära fri lejd från parterna och sedan evakuera till lämpligt ställe borde väl inte ha varit en omöjlighet?

Min tro är att anfallet mot posteringen var en vink om att det nog var dags att pysa iväg för vi har jobb att göra i området, och som sagts tidigare så var det obeväpnade observatörer vilket torde innebära att de inte hade något mitt i striderna att göra. Att bara smita ner i shelter låter som ett ganska dåligt sätt att skydda sig själv.

Nu menar jag inte på något sätt att FN-personalen ska skylla sig själva, den som tror det är välkommen att diskutera saken i PM. I regel tycker man ju att man ska vara relativt trygg i en väl uppmärkt och välkänd postering. Men något måste ligga bakom att personalen fortfarande var på plats efter en dags art/flyg anfall.
Günther
QUOTE (Darkwand @ Jul 27 2006, 05:38 ) *
Enligt "FOX News" wacko.gif så ska tydligen Australien dra sig ur FN styrkan eftersom det är för farligt.

israel - FN 1-0

Kan det inte vara så att det här är precis vad israel ville uppnå? Oberoende observatörer kan vara en ganska stor finne i röven på en arme som vill ha fria tyglar.

(edit: stavningen...)
Erik_G
QUOTE (Günther @ Jul 27 2006, 08:40 ) *
Kan det inte vara så att det här är precis var israel ville uppnå? Oberoende observatörer kan vara en ganska stor finne i röven på en arme som vill ha fria tyglar.

Nejdå, om det stämmer som det är sagt, att Hisbolla använder FN-posteringar som skydd och dess personal som levande sköldar, ja då får det ofrånkomligen resultatet att FN-posteringarna blir bombade.
Åter igen, ett starkt FN-mandat och med FN-trupp som är utrustad med skarp materiel ska inte behöva låta sig utnyttjas som sköldar. Men så länge någon annan kan diktera villkoren för FN's närvaro kommer FN bara sitta fast mellan en sten och ett hårt ställe.

/E
caridon
QUOTE (Erik_G @ Jul 27 2006, 08:47 ) *
QUOTE (Günther @ Jul 27 2006, 08:40 ) *

Kan det inte vara så att det här är precis var israel ville uppnå? Oberoende observatörer kan vara en ganska stor finne i röven på en arme som vill ha fria tyglar.

Nejdå, om det stämmer som det är sagt, att Hisbolla använder FN-posteringar som skydd och dess personal som levande sköldar, ja då får det ofrånkomligen resultatet att FN-posteringarna blir bombade.
Åter igen, ett starkt FN-mandat och med FN-trupp som är utrustad med skarp materiel ska inte behöva låta sig utnyttjas som sköldar. Men så länge någon annan kan diktera villkoren för FN's närvaro kommer FN bara sitta fast mellan en sten och ett hårt ställe.

/E

Det är ett par saker jag har funderat på här angående dessa uttalandena från (fråmst USA och Israel) om att HZ skjuter bara på civila och gömmer sig vid FN posteringar.

Har man några oberoende bevis för detta ? eller är det bara en partsinlaga som godtages för att HZ är "terrorister" ?

Jag läste nämligen en artickel i DN om läget i haifa och kollade sen hur den staden ser ut. (google earth är trevlig) och om inte reportern ljuger om var raketerna landar så har HZ siktat på hamnen och oljeterminalen (endast ett fåtal raketer har hamnat i själva staden och med tanke på vad dom skjuter så är det ju inte förvånande)

Men om man framför den sortens fråga på internationella forum såsdränks man i en massa "du din onda terroristanhängare vill du avsluta vad nassarna började va ?" kommentarer så det är omöjligt att få en vettig diskution i ämnet.

(ursäkta att det går lite OT)

/C
Erik_G
Och hamnen och oljeterminalen är legitimt militära mål?
Vad gör Haifas oljehamn mer legitimt mål än t.ex Libanons flygplats?
Grejen är väl inte så mycket att civila dör av bomberna och raketerna, problemet är väl ATT det kommer raketer från norr, och att det återgäldas med bomber från söder.
Hade jag varit israelisk premiärminister hade jag inte heller tolererat att delar av mitt land utsattes för godtycklig artilleribeskjutning, även om ingen någonsin blev träffad pga inkompetens från artilleristernas sida.

/E
GC1
QUOTE (GC1 @ Jul 26 2006, 21:36 ) *

Inte fan är en lämplig reaktion att beskjuta en FN-postering med artilleri och flyg i alla fall, det kan inte ens du tycka eller? Oavsett om Hizbollah grupperar i närheten av FN:s posteringar med flit så finns det säkert fler mål att välja för IDF.

Sen har jag svårt att förstå tanken bakom Israels idéer när det gäller buffertzoner. De tycker att det är OK att invadera ett grannland och skapa en buffertzon i södra Libanon för att på så sätt minska risken för raketangrepp men om nu inte detta funkar, varför inte skapa en buffertzon i norra Israel då? En bit ingen-mans-land på israeliskt territiorium där det är förbjudet att vistas. Israelerna bör vid det här laget veta hur långt Hizbollah klarar av att skjuta med sina rakter, ta det avståndet plus lite till och oskyldiga israeler slipper sätta livet till i raketangrepp. Det kan vara värt att offra en bit land för att klara sig helskinnad ur det hela.

Det jag vänder mig mot är att hela världen nu är i upplösningstillstånd pga någon annan än en israel fått sätta livet till.
jag försvarar verkligen inte en styrd attack mot ett FNmål, jag kan tänka mig in i FNsoldaternas situation på ett påtagligt sätt.

frågan är bara varför de som nu är fullständig hårresande upprörda över israels offensiv mot hizbolla och libanon inte var ens i närheten av samma affekt då det nästan regnade raketer över norra israel, en siffra som nämnts var 80 nedslag på en vecka.

din inställning till att vika ner sig fullständigt för terrorattacker förvånar mig!
hur kan man ens tänka tanken på att evakuera stora delar av sitt eget land bara för att det finns ett gäng fanatiker stödda av grannländerna som vill förgöra ens land.

sådana här företeelser kan leda till att man tappar lite av skyddet från den blå flaggan....
FN/Hizbolla
Koskela
Hårda strider i onsdags. I dagens Haaretz står utförlig artikel.

Bland annat fick man bära de sårade två kilometer till CASEVAC... blyg.gif

The evacuation, which was finally accomplished only six hours after the start of the battle, utilized four Black Hawk helicopters that landed two kilometers from the scene of the fighting. The soldiers carried their injured comrades on foot to the improvised landing strip.

/Koskela
Magnus Redin
QUOTE (Apone @ Jul 26 2006, 16:33 ) *

En rejäl depression i USA med högre oljepris för de som betalar med en svag valuta skulle lära dem spara energi, det är nog den spark i röven som världsmästarna i slöseri behöver.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.