Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Libanon/Gaza - Tråd om de senaste händelserna
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
JCS
QUOTE (Isgubbe @ May 20 2007, 20:25 ) *
Ta gärna detaljerna via pm istället för här i tråden.

/BlåGul

Hittills har sex civila dött, jag inte sett någon uppgift på om dessa varit libaneser eller palestinier, förmodligen var de palestinier. Antagligen kommer detta vara viktigt ur händelseutvecklingssynpunkt, och därav min fråga. Men det är taget.
Isgubbe
Jag har absolut inget mot att det diskuteras antal skadade och döda samt på var de hörde hemma på ett sakligt sätt i denna tråd. Jag ser däremot att inlägg om enstaka personer och relationer tas via PM och inte öppet i tråden. Inlägg av chatt karaktär klarar vi oss bäst utan precis som det står beskrivet i § 9 i reglerna.

/BlåGul
caridon
QUOTE (JCS @ May 16 2007, 21:17 ) *
QUOTE (Krook @ May 16 2007, 21:06 ) *
Du vet också om markfördelningen och att barriären/avskiljaren inte byggs på israelägd mark till huvuddel.

Jag vet att mellan tio och 15 procent av marken på Västbanken hamnar på Israels sida om barriären. Jag tycker att det är godtagbart - inte bra, men godtagbart.

Det är inte bara mängden mark som har betydelse.

Det är VILKEN mark det är.

Det området är inte precis skåne där det växer upp grödor bara man blinkar litegrand.
Den mästa av marken där är oduglig som odlingsmark (av olika anledningar, främst brist på vatten)

Och de siffror jag har hört pratar om att israel/bosättarna har lagt beskag på ca 80% av vattentilgångarna.

Det är oroande.
/C
JCS
QUOTE (caridon @ May 21 2007, 09:32 ) *
QUOTE (JCS @ May 16 2007, 21:17 ) *
QUOTE (Krook @ May 16 2007, 21:06 ) *
Du vet också om markfördelningen och att barriären/avskiljaren inte byggs på israelägd mark till huvuddel.

Jag vet att mellan tio och 15 procent av marken på Västbanken hamnar på Israels sida om barriären. Jag tycker att det är godtagbart - inte bra, men godtagbart.

Det är inte bara mängden mark som har betydelse.

Det är VILKEN mark det är.

Det området är inte precis skåne där det växer upp grödor bara man blinkar litegrand.
Den mästa av marken där är oduglig som odlingsmark (av olika anledningar, främst brist på vatten)

Och de siffror jag har hört pratar om att israel/bosättarna har lagt beskag på ca 80% av vattentilgångarna.

Det är oroande.
/C

Jo, jag har skrivit om markens bördighet (brist på det) i ett tidigare inlägg. Det är dock rent geografiska egenskaper som är främsta orsaker till detta. Hela området består i princip av kuperade stenfält och det som odlas används främst för husbehov. Israelerna i området försörjer sig med fabriksproduktion, och i städerna (Ariel t.ex.) med att att forska och producera högteknologiska produkter. 80 procent är en något överdriven siffra, därtill får man ta hänsyn till att israelerna återanvänder vatten i mycket högre grad. Allt det här finns reglerat i avtal med Palestinian Authority. Det är värt att notera att palestinska arabers tillgång till vatten är lika hög som sina jordanska grannars, du bör således vara orolig för vattensitutionen i hela området. Israel är bland de världsledande inom området vattenforskning och det finns flera förslag på hur man ska kunna lösa frågan. På förslag finns en pipeline från Turkiet genom Syrien. Detta är förstås i dagsläget en politisk omöjlighet. Syrien skulle däremot kunna dela med sig till araberna i Judea och Samarien, om det inte vore så att man har intresse i deras vattenbrist. Ett annat förslag är en förbindelse mellan Medelhavet och Döda Havet, där man genom omvänd osmos skulle kunna ta vara på sötvatten. Detta beräknas kunna vara slutfört år 2015 och skulle kunna lösa hela vattenfrågan med råge. Idag ägnar man sig åt att reglera vilken typ av blommor som kommunerna får köpa in (såna som inte kräver mycket vatten) och begränsa antalet bevattnade gräsplättar. Biltvättar är enligt lag skyldiga att återanvända vattnet som förbrukas och man använder renat avloppsvatten för att bevattna bomullsfält och till vissa fruktträd.
Rickard N
QUOTE (JCS @ May 16 2007, 21:08 ) *
QUOTE (Rickard N @ May 16 2007, 11:18 ) *
Men ändå väljer de att dra barriären genom någons odling, varför inte dra den utanför odlingen och flytta på folket som de vill skydda istället för att flytta på folket de vill skydda sig från?

På det här sättet behöver så få människor som möjligt "flytta på sig". Istället för att evakuera hela samhällen behöver man endast flytta människor som bor precis där barriären planerats att dra. Men det är inte bara så att staten går in och konfiskerar mark, det är en byråkratisk process där överklaganden till domstolen kan lämnas in och man får sitt fall prövat. Om du är väldigt intresserad kan du mejla Israels justitiedepartement och be att få en engelsk översättning på alla de fall där människor överklagat dragningen.

Sannolikheten att en palestinsk olivodlare får sitt fall prövat i israelisk domstol med gott resultat är? Åter så tycker du att det är bättre att flytta på personer som inte är intresserade av barriären än att flytta på dem som är intresserade. Vad har du för argument för det?
QUOTE (Rickard N @ May 15 2007, 16:02 ) *
Det finns flera rapporter om hur palestinier inte får passera vissa checkpoints, oklart hur trovärdiga de är , men de finns. Dessutom finns det rapporter om hur palestinier blir trakasserade vid checkpoints. Orsaken må vara att det är palestinier som spränger checkpoints och kaféer, men om nu barriären skall skydda, är det då inte bättre att de som den skall skydda mot inte behöver passera checkpoints mer än nödvändigt?

Absolut, helt rätt, soldaterna ska hållas i stramt koppel. Det finns gott om rapporter om trakasserier vid checkpoints och jag betvivlar dem inte. Jag är dock säker på att du känner till de psykologiska processerna som är inblandade när soldater utsätts för stressiga högriskmiljöer, där man ser sina kamrater skjutas och kidnappas på regelbunden basis, och den press det innebär att ha ansvaret för att inte någon självmordsbombare släpps igenom just ens egen checkpoint.

För övrigt har man nu börjat evakuera Sderots befolkning på grund av beskjutningen från Gaza. Över 300 raketer har skjutits mot staden sedan "vapenvilan" inleddes. Min gissning är att det blir en större militär insats i området.

Om man ser till att de som odlar inte behöver gå genom checkpoints så blir väl soldaterna av med delar av stressen, då borde det vara en win-win eller?
Ang. raketer, ja det är kass, men hindrar barriären dem? Och nej, jag sympatiserar inte med Hamas motsv. så du behöver inte dra växlar på det.
JCS
QUOTE (Rickard N @ May 21 2007, 11:33 ) *
Sannolikheten att en palestinsk olivodlare får sitt fall prövat i israelisk domstol med gott resultat är? Åter så tycker du att det är bättre att flytta på personer som inte är intresserade av barriären än att flytta på dem som är intresserade. Vad har du för argument för det?

Det finns mängder av fall där barriären ändrat dragning efter prövning i domstol. Googla lite så kan du hitta olika kartor på barriärens dragning, och hur den har förändrats. Och som sagt, skriv en rad eller bättre: slå en signal till Justitiedepartementet (tel nr 02-6466340/321) så kan de hjälpa dig. Jag tycker att det är bäst att så få människor som möjligt behöver flytta på sig, och då rör det de som bor precis där barriären ska dras, och inte genom att evakuera hela samhällen.

Om man ser till att de som odlar inte behöver gå genom checkpoints så blir väl soldaterna av med delar av stressen, då borde det vara en win-win eller?
Ang. raketer, ja det är kass, men hindrar barriären dem? Och nej, jag sympatiserar inte med Hamas motsv. så du behöver inte dra växlar på det.

Nej, det blir inte en "win win" eftersom soldaterna och checkpointarna står där av en anledning. Det var bättre före år 2000, då fanns det knappt en enda checkpoint i hela området, de som finns där nu har kommit till i och med andra Intifadan.

Du är på det klara med att det är från Gazaremsan som raketerna skjuts? Sedan finns det ju barriär och bevakning kring Gazaremsan också och denna, som du säger, hindrar inte Hamas från att skjuta raketer, däremot hindrar den dem från att ta sig längre in i Israel för att skjuta på andra samhällen än Sderot och Ashqelon, vilket naturligtvis är mycket positivt.

Enligt den senaste händelseutvecklingen har Hamas nu blivit mer öppna och ärliga och förklarar nu öppet att partiets mål är att få bort Israel och ersätta henne med en palestinsk stat, och "slåss tills den siste juden lämnat Palestina" och "skjut mot Ashkelon tills invånarna lämnar staden, precis som man gjort i Sderot". Det som såg så ljust ut för bara ett par månader sen:-(. Länk
Krook
QUOTE (JCS @ May 21 2007, 11:55 ) *
*snip*
Nej, det blir inte en "win win" eftersom soldaterna och checkpointarna står där av en anledning. Det var bättre före år 2000, då fanns det knappt en enda checkpoint i hela området, de som finns där nu har kommit till i och med andra Intifadan.

*snip*

Hmm. När jag var i området 1997 så fanns det ett antal checkpoints som reglerade in- och utfart samt rörelse på de palestinska områdena. Varje större väg hade minst en CP och palestiniers väntan i dessa checkpoints mättes i timmar.
Utöver det så upprättades MCP:er titt som tätt.

Så där har du fel info JCS.

/K
JCS
QUOTE (Krook @ May 21 2007, 13:21 ) *
*snip*

*snip*

Hmm. När jag var i området 1997 så fanns det ett antal checkpoints som reglerade in- och utfart samt rörelse på de palestinska områdena. Varje större väg hade minst en CP och palestiniers väntan i dessa checkpoints mättes i timmar.

/K

Jämfört med hur det är idag fanns det knappt en enda.
Rickard N

Du är på det klara med att det är från Gazaremsan som raketerna skjuts? Sedan finns det ju barriär och bevakning kring Gazaremsan också och denna, som du säger, hindrar inte Hamas från att skjuta raketer, däremot hindrar den dem från att ta sig längre in i Israel för att skjuta på andra samhällen än Sderot och Ashqelon, vilket naturligtvis är mycket positivt.

Hur är det inte en win-win. Ditt argument är att om man drar barriären som det är gjort måste bonden ta sig genom en CP som gör att soldater blir stressade av. Om man istället drar barriären så att bonden slipper CP, då blir det färre passager och därmet mindre stress. Har jag missat någon del?

Raketerna var det du som tog upp, jag koncentrerar mig på barriären och dess dragning, byt inte ämne.
JCS
QUOTE (Rickard N @ May 21 2007, 14:04 ) *

Hur är det inte en win-win. Ditt argument är att om man drar barriären som det är gjort måste bonden ta sig genom en CP som gör att soldater blir stressade av. Om man istället drar barriären så att bonden slipper CP, då blir det färre passager och därmet mindre stress. Har jag missat någon del?

Islamiska jihad? PFLP? Hamas? Al Aqsa-martyrernas brigader? Muhammeds svärd? Fatah al Islam? Ja, du missade några delar.

Raketerna var det du som tog upp, jag koncentrerar mig på barriären och dess dragning, byt inte ämne.

Jag försöker inte byta ämne. Den här tråden handlar om den senaste utvecklingen vid Gaza och Libanon. Därmed är beskjutningen från Gaza helt och fullt on topic. Ursäkta om det är svårt att koncentrera sig på två saker samtidigt.
Krook
QUOTE (JCS @ May 21 2007, 13:48 ) *
*snip*

*snip*

/K

En CP/större palestinsk ort + en/större vägavsnitt, var standarden då och det är inte vad jag kallar "knappt en enda". Hur mycket är det nu då?

/K
JCS
QUOTE (Krook @ May 21 2007, 14:46 ) *
QUOTE (JCS @ May 21 2007, 13:48 ) *
*snip*

*snip*

/K

En CP/större palestinsk ort + en/större vägavsnitt, var standarden då och det är inte vad jag kallar "knappt en enda". Hur mycket är det nu då?

/K

Hur definerar du "större ort"? Det finns runt 500 check points idag.
Rickard N
QUOTE (JCS @ May 21 2007, 14:27 ) *

Islamiska jihad? PFLP? Hamas? Al Aqsa-martyrernas brigader? Muhammeds svärd? Fatah al Islam? Ja, du missade några delar.

Så du tycker att eftersom det finns terrorister i området så bör man tvinga vanliga civila genom CP:n i större utsträckning än nödvändigt eftersom det är bättre än att flytta de man vill skydda genom att ha massa stängsel.
JCS
QUOTE (Rickard N @ May 21 2007, 16:50 ) *
QUOTE (JCS @ May 21 2007, 14:27 ) *

Så du tycker att eftersom det finns terrorister i området så bör man tvinga vanliga civila genom CP:n i större utsträckning än nödvändigt eftersom det är bättre än att flytta de man vill skydda genom att ha massa stängsel.

Ja, jag tycker man bör tvinga vanliga civila genom checkpoints eftersom det finns terrorister i området. Anledningen är rätt simpel: En terrorist brukar inte klä sig så här när han/hon smugglar vapen och sprängbälten, utan snarare så här.

Men visst hade det varit fint om man kunde ha en kö för civila och en kö för terrorister.

Kan du definera "större utsträckning än nödvändigt"? Hur hård kontroll är "nödvändig"? Tar du ansvaret om kontrollen inte var tillräckligt hård?
Rickard N
QUOTE (JCS @ May 21 2007, 17:15 ) *
QUOTE (Rickard N @ May 21 2007, 16:50 ) *

Ja, jag tycker man bör tvinga vanliga civila genom checkpoints eftersom det finns terrorister i området. Anledningen är rätt simpel: En terrorist brukar inte klä sig så här när han/hon smugglar vapen och sprängbälten, utan snarare så här.

Men visst hade det varit fint om man kunde ha en kö för civila och en kö för terrorister.

Kan du definera "större utsträckning än nödvändigt"? Hur hård kontroll är "nödvändig"? Tar du ansvaret om kontrollen inte var tillräckligt hård?

Med "större utsträckning än nödvändigt" menar jag att lantbrukare inte skall behöva åka genom en checkpoint som de inte får ta sig igenom och slippa få sin land uppplöjd för att någon skall sätta upp ett stängsel som skall hålla en borta från den landplätt som gör att man lever. Åter, varför inte bygga stängslet bort från andras land och bygga det på eget land?

Varför är det bra att tvinga fler genom CP?
Vargas
Ett par saker sakerför att försöka få en lite smidigare och trevligare debatt:

- Undvik att skapa långa citat-kedjor, utan försök att begränsa er till att citera det eller de inlägg ni svarar på. Det underlättar läsningen av tråden.

- Att slå hål på den andres argument och åsikter är enklare än att föra fram och slåss för sina egna. Det enkla är inte alltid det som skapar bäst diskussion. För att föra diskussionen framåt så uppmanar jag er till att försöka undvika situationer där ni ältar samma sak fram och tillbaka, fast med andra ord i nåt segt "nä-jo-nä-jo"-baslinjespel. Det går att ta ett steg tillbaka och konstatera att man divergerande uppfattningar och att man inte kommer särskilt mycket längre. Ibland kan man hamna i ett läge där ingen "kan vinna" och fortsätter man ändå kommer det bara sluta med att tråden låses av den ena eller den andra anledningen och då förlorar alla.

/Vargas, Blågul K&K
Vargas
Vad är det här? Kom ni av er alldeles när det efterlystes lite konstruktiv debatt och inte bara massa malande?

Det torde finnas en del att avhandla nu med tanke på att det återigen har blivit lite småhett därnere med en del interna stridigheter i Libanon och ett Israel som gärna vill ha ett ord med i spelet.

Tråden är farligt nära gult kort för passivt spel!

wink.gif

/V
Status quo
Det som händer i Gaza området för tillfället är precis det jag har sagt tidigare. Palestinierna slåss mot varandra, inbördeskrig "hotar" enligt media. Om samma sak skulle ske i något västland skulle jag säga att det är inbördeskrig och knappast hotande.
Regeringen är nu avsatt och Abbas efterlyser nyval, Hamas kontrollerar Gaza och Permiärministern vägrar lämna sin post.
Detta om något måste passa Israel alldeles perfekt. Och som jag tidigare nämnt gissar jag att man gör allt man kan för att behålla en terrorbalans mellan de båda partien, och bistår de som är minst fientliga mot israeler, dvs Fatah.

Israel bör ta tillfället i akt och försöka se till att hålla sig från att uppröra palestinska grupper, inga fler räder och inga terroristjakter, bara låta dom slåss med varandra utan att lägga sig i. Om de skulle göra något dumt kanske det på nytt skulle ena palestinierna och nya terrordåd skulle följa. Koncentrera sig på att befästa sig lite ytterligare vid gränsen mot syrien efter som det börjar byggas upp ett hot därifrån igen.
JCS
QUOTE (Status quo @ Jun 15 2007, 11:05 ) *
Det som händer i Gaza området för tillfället är precis det jag har sagt tidigare. Palestinierna slåss mot varandra, inbördeskrig "hotar" enligt media. Om samma sak skulle ske i något västland skulle jag säga att det är inbördeskrig och knappast hotande.
Regeringen är nu avsatt och Abbas efterlyser nyval, Hamas kontrollerar Gaza och Permiärministern vägrar lämna sin post.
Detta om något måste passa Israel alldeles perfekt. Och som jag tidigare nämnt gissar jag att man gör allt man kan för att behålla en terrorbalans mellan de båda partien, och bistår de som är minst fientliga mot israeler, dvs Fatah.

Israel bör ta tillfället i akt och försöka se till att hålla sig från att uppröra palestinska grupper, inga fler räder och inga terroristjakter, bara låta dom slåss med varandra utan att lägga sig i. Om de skulle göra något dumt kanske det på nytt skulle ena palestinierna och nya terrordåd skulle följa. Koncentrera sig på att befästa sig lite ytterligare vid gränsen mot syrien efter som det börjar byggas upp ett hot därifrån igen.

Något nyval har, vad jag vet, inte utlysts. Snarare råder undantagstillstånd och enligt DN ska en expeditionsregering (nån som vet vad det innebär?) inrättas. Det är inte bara i Gaza man har problem. Hamas har ett start fäste även i Nablus och segern i Gazaremsan har i allmänhet stärkt Hamas aktier på "västbanken". Som jag uppfattar det så har man nu slutat räkna antalet döda i stridigheterna . Enligt DN sköts Fatahmännen en efter en när presidentpalatset togs över men gör ingen upskattning om hur många det kan röra sig om. Jag tyckte att det såg ganska ljust ut för några månader sedan. Nu har, enligt BBC, ett fritt Palestina aldrig varit så fjärran och många Gazabor önskar en israelisk återockupering (vilket jag starkt tvivlar på). I Gaza har Hamas dessutom deklarerat att det är slut med "kätteriet" och mer sharia ska implementeras. FN har deklarerat att man vill sända en trupp till Gaza och detta har välkomnats av Israel som dessutom vill att gränsen till Egypten ska bevakas hårdare men Hamas har förklarat att alla utländska trupper kommer ses som ockupationssoldater och militära mål.

Drar förövrigt till Israel på tisdag och kanske kan ge lite observationer från "västbanken" framöver. Om det ens blir nån inresa dit, kanske är för oroligt - jag kommer inte besöka Nablus i alla fall.

Som DN skriver - En mycket talande bild från presidentpalatset:

Slöbevakarn

Jag tycker tvärt om att detta är Israels chans att lysa.
Genom att hjälpa Palestinierna med förnödenheter och få parterna till förhandlingsborden kan Israel höja sitt anseende hos den palestinska befolkningen.
Ingen förutom dom onda krafterna vinner på fortsatta strider och instabilitet i regionen.
Det du föreslår är att man vänder bort blicken medan tusentals människor lider, helt oacceptabelt!

Om striderna fortsätter och extremisterna segrar, kommer det bara att leda till mer blodspilla mellan Israel och Palestina.
JCS
QUOTE (Slöbevakarn @ Jun 15 2007, 15:46 ) *

Jag tycker tvärt om att detta är Israels chans att lysa.
Genom att hjälpa Palestinierna med förnödenheter och få parterna till förhandlingsborden kan Israel höja sitt anseende hos den palestinska befolkningen.
Ingen förutom dom onda krafterna vinner på fortsatta strider och instabilitet i regionen.
Det du föreslår är att man vänder bort blicken medan tusentals människor lider, helt oacceptabelt!

Om striderna fortsätter och extremisterna segrar, kommer det bara att leda till mer blodspilla mellan Israel och Palestina.

Man ska också, enligt Haaretz, skicka en större hjälpsändning in till Gaza, i stil med sommarens 1000 lastbilar. Det stora problemet är om Hamas kommer acceptera den eller inte, då man inte accepterar Israel som stat. Tanken är att man ska köra in förnödenheter genom Eretz-korsningen, på villkor att det inte finns en människa i närheten då man kör in lassen (rädsla för kidnappning av hjälparbetarna).
Status quo
Missförstå mig rätt nu.. självklart tycker jag inte att civila palestinier ska behöva lida. Däremot tycker jag att ju fler terrorister och fanatiker som dör dessto bättre.
Israel lär fortsätta bistå Fatah med diverse, efter som de iaf påbörjat att erkänna israel som stat om jag inte missuppfattat det?
Enligt CNN har Abbas utlyst nyval "så fort som möjligt". Det lär dock dröja tills regionen blivit stabilare.
Israel kanske borde ta chansen att alliera sig med Fatah efter som det ligger i bådas instressen att Hamas inte blir för starka..
JCS
QUOTE (Status quo @ Jun 15 2007, 23:49 ) *
Missförstå mig rätt nu.. självklart tycker jag inte att civila palestinier ska behöva lida. Däremot tycker jag att ju fler terrorister och fanatiker som dör dessto bättre.
Israel lär fortsätta bistå Fatah med diverse, efter som de iaf påbörjat att erkänna israel som stat om jag inte missuppfattat det?
Enligt CNN har Abbas utlyst nyval "så fort som möjligt". Det lär dock dröja tills regionen blivit stabilare.
Israel kanske borde ta chansen att alliera sig med Fatah efter som det ligger i bådas instressen att Hamas inte blir för starka..

Jo, Fatah har erkänt att Israel existera och att landet ska fortsäta få göra det. Det har inte Hamas gjort, vilket fått väldigt tråkiga följder i form av indraget bistånd m.m. Det är tragiskt när man tänker på at Haniyah bara behövt avvara ungefär 20-30 sekunder av sitt liv och ställa sig framför kameran och säga "Hamas erkänner Israels rät at existera" för att pengakranen skulle vridas på. Jag kan för allt i världen inte begripa hur de tänker. Däremot är jag kluven angående om man bör isolera Hamas helt och bara ägna sig åt att förhandla med Fatah. Det är ju dumt eftersom man då exkluderar en ganska sor grupp, men samtidigt - hur givande är ett samtal med någon som inte ens erkänner att du finns? Det ska bli intressant at se hur situationen ser ut om ett par månader, om vi då har tre olika områden: Hamas-gaza, Israel och Fatah-västbanken.
Rickard N
Jag tycker att det är fantastiskt att Hamas inte vill ha en internationell fredsstyrka på plats. Har inte palestinierna alltid velat ha det tidigare. Kanske inte passar nu när de (förmodligen) begår handlingar som inte bör synas utåt huh.gif
JCS
QUOTE (Rickard N @ Jun 16 2007, 02:44 ) *
Jag tycker att det är fantastiskt att Hamas inte vill ha en internationell fredsstyrka på plats. Har inte palestinierna alltid velat ha det tidigare. Kanske inte passar nu när de (förmodligen) begår handlingar som inte bör synas utåt huh.gif

Tja, Hamas är trots allt extremister och fundamentalister. För dem är det Fallastiin from the river to the sea som gäller. Inte helt beräknerliga gubbar. Å andra sidan är Fatah inte heller några änglar. Det finns filmer på YouTube som visar checkpoints där Fatah-män skjuter alla som har skägg och vill passera.

Edit

Även Hizbullah och Syrien deklarerade ju att en större FN-styrka i södra Libanon skulle ses som en ockupationsstyrka.
Vargas
Det verkar blåsa skit i fläkten även på Västbanken:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=661813
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15826771.asp
Slöbevakarn
En tråkighet kommer sällan ensam. Och jag tror nog att det kommer bli värre innan det blir bättre. banghead.gif

Men det spelar ingen roll att Hamas och Fatah slåss med varandra, man kan ändå alltid hitta lite tid för "anti Israel" aktiviteter.
Dessutom har Hamas enligt Reuters förbjudit beväpnade män att bära mask, såvida de inte är i färd med attacker mot Israel.
JCS
G. Tikotzinsky på bloggen Al Hamatzav ger en intressant analys av läget:

Vi vet fortfarande inte vart det nya geopolitiska läget som nu råder i Mellanöstern kommer att leda. Det enda som är helt klart är att splittringen mellan Fatah och Hamas är total. Sedan i går har palestinierna två regeringar, de har två armeer, och de har två territorier. Här är några tankar:

1. En av palestiniernas verkligt stora politiska framgångar har varit att övertyga sig själva och världen att Gaza och Judea/Samarien är ett sammanhängande nationalterritorium. I och med splittringen så verkar det som om den illusionen är slut. Vi kommer i framtiden att se två konkurrerande politiska och geografiska enheter som tävlar inbördes om namnet Palestina, om omvärldens erkännande och om den palestinska befolkningens stöd.

2. Inbördeskriget och Hamas maktövertagande kan vara början till slutet på den palestinska nationalismen. Det är alltför uppenbart för alla rationella observatörer att palestinierna inte är kapabla att upprätta en självständig stat just nu. Om Hamas-styret i Gaza blir alltför blodigt och Fatah-styret i Judea/Samarien blir alltför korrupt, så kan den palestinska befolkningen helt enkelt tappa smaken för en självständig stat. Det är möjligt att palestiniernas nationalism nu kollapsar på samma sätt som pan-arabismen försvann efter sexdagarskriget 1967 och Nassers död 1970.

3. Vare sig det utropas noll, en eller två palestinska stater, så tror jag det två palestinska territorierna kommer att upprepa Koreas öde. Ett folk (?), två territorier, två helt skilda samhälls-system. Om 30 år kan vi jämföra det islamistiska eländet och misären i Gaza med (påtvingad) politisk pragmatism och ekonomisk utveckling i Judea/Samarien.

4. För Hamas står islamismen och Sharia-staten högre på prioriterings-listan än palestinsk nationalism. Hamas har medvetet offrat palestinska nationella ambitioner för att införa islamistiskt styre i Gaza. Naturligtvis är detta endast ett litet steg i den islamistiska världsrevolution som Hamas förespråkar. Hamas gör som andra revolutionära rörelser genom världshistorien har gjort - ett litet taktiskt offer fullt övertygade om att den totala revolutionen kommer att segra så småningom.

5. Den svenska vänstern har varit helt tyst. Förutom några halvhjärtade “det är Israels fel rakt igenom-artiklar” (och bloggposter) så verkar krigsförbrytelserna i Gaza vara helt OK. Att vänstern inte bryr sig ett skvatt om palestinierna visste vi redan, men nu är det så uppenbart att det nästan besvärar. Efterlyses: ISM-aktivister som står i kö för att åka till Gaza och skydda civila palestinier.

6. En internationell styrka i Gaza är dödfött. En sådan styrka skulle vara totalt handlingsförlamad i avsaknad av precisa militära underrättelser. Utan underrättelser är urban warfare mot en gerillastyrka besvärligt, med mindre man lägger ut bombmattor eller river hela staden. För att vara effektiv skulle en internationell styrka behöva minst 10,000-15,000 soldater, tunga vapen, luftunderstöd, ett flerårigt mandat, och, som sagt, underrättelser. Vidare skulle styrkan vara tvungen att acceptera något tusental egna döda, samt väsentliga civila förluster i collateral damage. Efterlyses: Frivilla länder och frivilliga soldater.

När revolutioner är ett faktum kan världen inte göra så mycket annat än att stå vid sidan och titta på. Så har det varit med de kommunistiska revolutionerna under 1900-talet, och så var det med den islamistiska revolutionen i Iran. Det enda praktiska handlingsalternativet har varit containment, dvs. politisk och ekonomisk isolering. Eftersom Israel nu har ett fientligt islamistiskt territorium 40 km från Tel Aviv, så är det först och främst “fortsatt-blockad” strategin som gäller. Sedan behövs en ny strategi och initiativ för att dra fördel av den nya situationen. Vi får se vad Olmert, Livni och Barak hittar på. Fast jag är inte speciellt optimistisk när de gäller den där meningen “ny strategi och initiativ“…
Status quo
DN om israels planerade attack

Blivande nya försvarsministern Ehud Barak planerar ett anfall inom någon vecka för att krossa Hamas, uppger höga israeliska militärkällor.

Samtidigt rapporteras att USA lovat avbryta den ekonomiska bojkotten mot palestinierna när de får en regering utan Hamasministrar.

Ett angrepp på Gazaremsan är oundvikligt eftersom Israel inte kan tolerera att gränsa till ett aggressivt "Hamastan", säger en källa som är närstående Barak i brittiska Sunday Times nätupplaga.

Jag hade tydligen fel. Israel ser hellre att Hamas krossas än att de möjligtvis lyckas behålla gaza. Dessutom lovar USA och Israel att bistå Fatah om Hamas inte finns med i regeringen. Och alltså avbryta sina saktioner.
Således har någon kommit underfund med att Hamas troligtvis är starkare än Fatah och att om konflikten fortsätter kan Hamas möjligtvis även få ett starkare fäste på västbanken.
Det här börjar bli ganska intressant, efter som en seger i gaza mot Hamas och avbrutna sanktioner skulle antagligen förbättra relationerna med Fatah avsevärt och Abbas erkänner israel som stat, vilket gör att fred i regionen på nytt kan bli verklighet. Förutsatt att man nu vinner striderna mot Hamas utan att ådra sig vrede från fatah anhängare.
20 000 israeliska soldater med stridsvagnar och attackflyg mot 12 000 fanatiska Hamas anhängare, på en väldigt liten yta, skadorna kommer förmodligen bli omfattande även fast israel är väldigt duktiga på just urban krigsföring.
EU och USA har terroristklassat Hamas och således lär det inte vara några motsättningar för att få bort Hamas kontroll i Gaza.

Min analys:
En smidig aktion med få civila förluster åsamkade av israel och ett i princip totalt utrotande av Hamas (hur nu det ska gå till) och dess ministrar, för att sedan göra ett överlämnande till Fatah.
Dra tillbaks styrkorna när Fatah har kontrollen igen.
Dra tillbaks sanktionerna och stödja Fatah ekonomiskt.
Påbörja samtal med Fatah för att förhindra eventuella palestinska terrordåd på israeliskt territorium.
Påbörja samtal för ett totalt erkännande av Israel som stat och palestina som stat.

Om detta lyckas finns det förmodligen hopp om en långvarig fred mellan palestinerna och israel.
JCS
QUOTE (Status quo @ Jun 17 2007, 09:23 ) *
DN om israels planerade attack

Blivande nya försvarsministern Ehud Barak planerar ett anfall inom någon vecka för att krossa Hamas, uppger höga israeliska militärkällor.

Samtidigt rapporteras att USA lovat avbryta den ekonomiska bojkotten mot palestinierna när de får en regering utan Hamasministrar.

Ett angrepp på Gazaremsan är oundvikligt eftersom Israel inte kan tolerera att gränsa till ett aggressivt "Hamastan", säger en källa som är närstående Barak i brittiska Sunday Times nätupplaga.

Jag hade tydligen fel. Israel ser hellre att Hamas krossas än att de möjligtvis lyckas behålla gaza.

Nu behöver vi ju inte "hoppa till slutsatser" för fort. Det är trots allt uppgifter från anonyma källor. Med det inte sagt att de inte kan vara sanna.
Status quo
QUOTE (JCS @ Jun 17 2007, 09:47 ) *
Nu behöver vi ju inte "hoppa till slutsatser" för fort. Det är trots allt uppgifter från anonyma källor. Med det inte sagt att de inte kan vara sanna.

Nej jag menade det mer som en analys av läget förutsatt att israel går in i Gaza. Det vet man ju inte om dom kommer göra.
Jag brukar inte lite på anonyma källor men det låter logiskt att israel skulle vilja stoppa Hamas från att få ett för starkt fäste i Gaza.
Slöbevakarn
www.dn.se

Redan nu har Israeliska trupper rullat in i norra Gaza.
JCS
QUOTE (Slöbevakarn @ Jun 17 2007, 14:22 ) *
www.dn.se

Redan nu har Israeliska trupper rullat in i norra Gaza.

Skönt för Sderot- och Ashkelonborna i alla fall, kan inte vara kul att leva granne direkt bredvid Hamastan.
Born
Så kan det gå när man försöker bygga upp en stat som redan från början visar sig vara helt och totalt beroende av bistånd utifrån. Speciellt när man inte ens erkänner de största biståndsgivarnas existens.

Min 50öring är att det kommer bli en mycket het och inte alls vidare trevlig sommar i området.
JCS
QUOTE (Born @ Jun 17 2007, 14:37 ) *
Så kan det gå när man försöker bygga upp en stat som redan från början visar sig vara helt och totalt beroende av bistånd utifrån. Speciellt när man inte ens erkänner de största biståndsgivarnas existens.

Min 50öring är att det kommer bli en mycket het och inte alls vidare trevlig sommar i området.

Hade man bara...

A) Låtit bli att bränna ner de högteknologiska växthus, där det mesta av Israels fruktexport producerades, som bosättarna lämnade efter...

B) Satsat på att bygga upp en bra textilindustri (en specialité för området) istället för att bygga och skjuta qassamraketer...

C) Hamas tagit sig i kragen och sagt "Ja, Israel existerar tydligen och kan väl få göra det"...

Så kanske läget varit väldigt annorlunda.

Tragiskt? Ja.
JCS
Återigen skjuts raketer från Libanon in i Israel. Fyra katyusharaketer mot Kiryat Shmone än så länge.

JPost

Och som vanligt skjuter man inte från en öppen plats eller någon form av militärläger, utan ifrån en by full av civila mänskliga sköldar. I det här fallet den lilla byn Taibeh.

Edit: stvanign
Yohn
QUOTE (JCS @ Jun 17 2007, 14:44 ) *
C) Hamas tagit sig i kragen och sagt "Ja, Israel existerar tydligen och kan väl få göra det"...

Eller så kanske FN aldrig borde "gett" palistina till judarna/israelerna från första början. dry.gif
Men men.. gjort är gjort. Vi kommer nog aldrig att få se fred där nere. sad.gif

Så när Israelerna har krossat hamas, vem ska styra palestina då? Var de inte så att de vart valda demokratiskt?
Rickard N
QUOTE (Yohn @ Jun 18 2007, 23:34 ) *

Eller så kanske FN aldrig borde "gett" palistina till judarna/israelerna från första början. dry.gif

Så när Israelerna har krossat hamas, vem ska styra palestina då? Var de inte så att de vart valda demokratiskt?

Även om en regering är demokratiskt vald bör den kanske passa sig för att skjuta på grannar.
sisuchef
Se även UNEF 3 tråden, kanske en liten ihopslagning eller??
SVT

IDF stridsvagnar 1 km inne i Gaza
JCS

Varfor inte? Det var ingen som ville ha nat "Palestina" pa den tiden. Da skulle omradet inforlivas i Jordanien, Syrien och Egypten. Mellan 48 och 67 fanns ingen som helst ambition hos Jordanien och Egypten att skapa nat "Palestina" pa det som idag kallas Vastbanken och Gazaremsan. Det var forst nar den judiska staten Israel overtog marken efter att ha blivit anfallet av grannstaterna som det tog hus i helvete och ett "Palestina" skulle upprattas. Hade det inte varit for sexdagarskriget sa skulle ingen snacka om nagot "Palestina" idag.

ISRAELERNA krossat Hamas?? Det ar Fatah som satter upp vagsparrar och massakrerar alla man med skagg. Vem ska styra "Palestina"? Du verkar inte ett dugg insatt. Fatah kommer styra "Vastbanken", och Gazaremsan blir Hamastan. Jag skulle helst bo pa "Vastbanken" om jag var arabisk palestinier. Speciellt om jag var kristen arab eftersom man nu borjat spranga kyrkorna m.m.

Vad det galler "demokratiskt valda", sa ja det var dem. Dock har omvarlden ingen som helst skyldighet att ge pengar till eller och ha kontakt med en terrorgrupp.

QUOTE (sisuchef @ Jun 19 2007, 14:24 ) *
Se även UNEF 3 tråden, kanske en liten ihopslagning eller??
SVT

IDF stridsvagnar 1 km inne i Gaza

Att sa mycket mediauppmarksamhet laggs pa att det finns israeliska stridsvagnar dar bosattningarna stod forr ar en ganske rolig lustifikation. "Palestinierna" far garna slakta varandra i hundratal, men om Israel rullar in nagra hundra meter for att kunna skydda Sderot mot fortsatt beskjutning, ja da blir det varldskrigrubriker och all uppmarksamhet laggs pa det.
lanrezac
Fem spanske FN-soldater dræbt i Libanon
Lebanon 'bomb' kills UN soldiers

Fem spanske FN-soldater er blevet dræbt under en patruljeringsopgave i det sydlige Libanon.

Kilder i området siger, at der sandsynligvis er tale om en bombe i vejkanten, som blev udløst via fjernkontrol
.

Flere andre er blevet såret. Det oplyser sikkerhedsfolk til Reuters og Associated Press
Krook
Ånej! Har den gamla otrevliga vanan med roadside bombs återuppstått i Libanon?
Det har ju varit ganska lugnt på den fronten i Libanon ett tag men förr var det värre. Har konstruktörerna "jobbat" i annat missionsområde ett tag?

/K
Cratti
QUOTE (Krook @ Jun 24 2007, 21:56 ) *
Ånej! Har den gamla otrevliga vanan med roadside bombs återuppstått i Libanon?
Det har ju varit ganska lugnt på den fronten i Libanon ett tag men förr var det värre. Har konstruktörerna "jobbat" i annat missionsområde ett tag?

/K

Antagligen, verkar ju som att den "andra" sidan ser alla konflikter som dem mot oss även om vi inte ser det så.
Status quo
QUOTE (Cratti @ Jun 24 2007, 22:35 ) *
Antagligen, verkar ju som att den "andra" sidan ser alla konflikter som dem mot oss även om vi inte ser det så.

Det är väl ett ganska klassiskt mellanösternsyndrom att man slåss folkslag mot folkslag då alla i det landets medborgare, samt övriga från omkringliggande samhällen ses som godkända mål, beväpnade eller obeväpnade spelar ingen roll.
I väst anser man ju att krig står mellan två eller fler arméer, här ser man det som att ett krig står mellan två eller fler civilisationern och alla är inblandade.
combat
Median osv förvränger o vi i sverige som är så naiva tycker så synd om vissa folkgrupper.
Libanon är ett kristet land, presidenten kommer alltid att vara kristen oavsett vad som än händer, det är grundpelarna i deras land.

Problemet i landet är att folket går beväpnade hur som helst, det finns massvis med politiska partier som får igenom sina val mm via hot, mord och krig.

Ett enkelt exempel, invandrarna i Sverige får för sig en dag att köpa in vapen från tex Norge och gå sedan in i Ryssland och kidnappa 2 av deras soldater.. Ryssland varnar att de förklarar krig om inte dessa två soldater återlämnas, obsv att detta har inte Svenska regeringen godkänt utan en vanlig invandrar grupp som bara bestämt sig för detta. Nu står Sverige helt plötsligt i krig tack vara denna man/männen/gruppen av invandrare. Detta leder till att Ryssland totalt förstör Sverige och många Svenska rycker med...
och vi börjar om från Noll med bygga upp Sverige.

Så är det i Libanon, dessa flyktingar har öppnat krig mot Israel flera gånger och nu mot Libanons egna regering. Denna gång så har Libanons regering valt att ta till strid istället.

Libanon har svårt att avväpna dessa grupper då de har blivit större än regeringen, obsv att Libanons arme ha inte varit i strid sedan 1980 utan det har alltid varit "besökarna" i landet som ha orsakat dessa problem. Frankrike och FN valde att de skulle bo i Libanon sedan 1945 då Frankrike lämnade tillbaka Libanon till Libaneserna. Kravet var dock att muslimerna skulle bo i norr och i flyktingförläg. Men den Libanesiska regeringen behandlade de som vanliga Libaneser och där fick de tacken tillbaka. Påminner mig lite om historien om sköldpaddan och scorpionen.

Undra hur vi skulle agera om Ahmed, Mahmoud mm skulle ta och beväpna sig och gå upp mot kungen/statsministern mm i vilja att ta över landet.

Ett ordspråk, mitt hem är MITT hem. Så jag förstår frustationen av Libaneserna, de har uppenbarligen fått nog.
The Swede
QUOTE (combat @ Jun 25 2007, 20:19 ) *
Median osv förvränger o vi i sverige som är så naiva tycker så synd om vissa folkgrupper.
Libanon är ett kristet land, presidenten kommer alltid att vara kristen oavsett vad som än händer, det är grundpelarna i deras land.

Det där är väl ändå lite förenklat.

Följande kommer från Wikipedia men det stämmer nog med vad jag fick lära mig inför min FN-tjänst i Libanon 1991:
The National Pact is an unwritten agreement that laid the foundation of Lebanon as a multi-confessional state, and has shaped the country to this day. Following negotiations between the Shi'ite, Sunni, and Maronite leaderships, the National Pact was born in the summer of 1943 allowing Lebanon to be independent. Among the following key points of the agreement are:

-the Maronites to not seek foreign intervention and accept Lebanon as an "Arab" affiliated country, instead of a "Western" one.
-the Muslims (Shi'a and Sunnis) to abandon their aspirations to unite with Syria
-the President of the Republic to always be Maronite.
-the President of the Council of Ministers (prime minister) to always be Sunni.
-the President of the National Assembly to always be Shi'a.
-the deputy speaker of the Parliament has to always be a Greek Orthodox

Jag skulle med andra ord kalla Libanon för ett blandreligiöst land med stor frihet för den enskilde att utöva sin tro.

The Swede pansar2.png
Lfskbat
BBC repportern Allan Johnston frigiven nu inatt kl 03.05 svensk tid.... Allt enl BBC
sisuchef
Det är inte muslimerna som bor i flyktingläger i Libanon, det är palelstiner som flytt under många år från Palestina/Israel, många härstammar från 1948, sedan kom det en hel del efter att Jordanien slängde ut PLO under ska Svarta September (1970). Många palestinder är kristna (tex Arafats hustru). Att bara muslimer är i lägrena är med andra ord helt fel.
lanrezac
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152766

Bombeangrep mot FN-kjøretøy i Libanon

En liten bombe gikk i luften like ved et kjøretøy fra FN-styrken UNIFIL sør i Libanon mandag.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.