Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Libanon/Gaza - Tråd om de senaste händelserna
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Ragulin
Sayid! Snälle vän!!! Ta nu lite goda råd från alla här som verkligen försöker hjälpa dig att förstå hur viktigt det här är!!! Du har inte gjort GU och du är ung. Du vill söka US! Du MÅSTE klara ut dessa sakerna på djupet i dig själv, annars gör du dig bara en stor otjänst och kan till och med sätta dina kamraters liv på spel!
Ta tag i några VETENSKAPLIGT UNDERBYGGDA BÖCKER och läs på lite grand!
Dobberman
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 23:55 ) *
vad är ditt problem?, det är inget fel i att vara anti-zionist. Många judar är anti-zionister
zionister är inget folkslag utan var stämplad som en rasistisk idelogi av FN i många år. (dock ej längre)

Mitt "problem" är att du när du omtalar ett folkslag/vissa ur ett folkslag med ett av dom själva
sett negativt uttryck tror dig vinna poäng.
Jag kan slå vad om att du när du skriver "zionist" inte gör det med en sund hänvisning till det aktuella folkslaget/persongruppen du syftar på, utan en OERHÖRD negativ mening i namnet.

Nu ska du få ett råd gratis.

OM du nu mot all förmodan skulle lyckas finta Psyk på mönstringen och BLI placerad på förband.
Så kan jag LOVA dig att 3,65 sek efter att du sagt "Zionist" första gången högt kommer du UTAN att nudda marken med din lilla beniga röv att fladdra ut genom grindarna på den inrättning FM felaktigt ansett dig vara lämplig till att vara på.

Detta löfte tror jag MÅNGA här på forumet kan hjälpa till att hålla.

Du vet OERHÖRT väl vad jag syftar på i inlägget ovan så lägg ner.
;)
Sayid
QUOTE (rille116 @ Dec 30 2006, 00:06 ) *

vad är ditt problem?, det är inget fel i att vara anti-zionist. Många judar är anti-zionister
zionister är inget folkslag utan var stämplad som en rasistisk idelogi av FN i många år. (dock ej längre)

Mitt "problem" är att du när du omtalar ett folkslag/vissa ur ett folkslag med ett av dom själva
Jag kan slå vad om att du när du skriver "zionist" inte gör det med en sund hänvisning till det aktuella folkslaget/persongruppen du syftar på, utan en OERHÖRD negativ mening i namnet.

OM du nu mot all förmodan skulle lyckas finta Psyk på mönstringen och BLI placerad på förband.
Så kan jag LOVA dig att 3,65 sek efter att du sagt "Zionist" första gången högt kommer du UTAN att nudda marken med din lilla beniga röv att fladdra ut genom grindarna på den inrättning FM felaktigt ansett dig vara lämplig till att vara på.

;)

Tror du inte jag vet det? Allt jag skrivit på detta forum hade jag ALDRIG nämnt för nån på lumpen, om jag nu bestämmer mig för att göra den.
Vargas
QUOTE (Sayid @ Dec 30 2006, 00:12 ) *

;)

Tror du inte jag vet det? Allt jag skrivit på detta forum hade jag ALDRIG nämnt för nån på lumpen, om jag nu bestämmer mig för att göra den.

Varför inte då? Står du inte för dina åsikter?
JCS

Alltså, de flesta judar, inkl jag, beskriver gärna oss själva som sionister. Det är inget negativt uttryck i sig. Sen att Sayid gärna skriver zionister (vilket egentligen är lika korrekt som att stava med "s", men jag misstänker skarpt att Sayid bara stavar med z för att få ordet att låta mer främmande och "läskigt") och nazionister (i PM till mig), vilket är rätt larvigt.
Erik_G
Jag är av samma åsikt som Rille, ovan. Vi ska kalla saker vid dess rätta namn. Israel är befolkat av Israeler, Judar är ett folk som bekänner sig till judendom etc. (och det heter SYRIER, jag har fattat det)

Lika lite som vi kallar alla tyskar för "nassar" och afghaner för "talibaner" använder vi hädanefter "sionister" som benämning på israeler eller judar.

Har man problem med det är man välkommen att ventilera detta med mig via PM.
Först ska man dock ha läst och förstått reglerna för detta forum, i synnerhet §8 och 13.

Mvh
Erik G
BLÅGUL

QUOTE (JCS @ Dec 30 2006, 00:13 ) *
Alltså, de flesta judar, inkl jag, beskriver gärna oss själva som sionister. Det är inget negativt uttryck i sig. Sen att Sayid gärna skriver zionister (vilket egentligen är lika korrekt som att stava med "s", men jag misstänker skarpt att Sayid bara stavar med z för att få ordet att låta mer främmande och "läskigt") och nazionister (i PM till mig), vilket är rätt larvigt.

Ok, men det är likväl ett förvirrande uttryck för oss svennar som aldrig varit längre bort än spritaffären i Helsingör biggrin.gif

Vad är en sionist mer exakt?
Vc_90

Vi skall reda ut 2 saker här ytterligare:

1. Du kan inte bestämma dig för att göra lumpen helt på egen hand. Det finns något som kallas pliktverket. De tar bort sådana som inte är lämpliga. Flera därifrån läser även på SoldF.
Du har ju garanterat gjort intryck på dem. biggrin.gif

2. Jag har ALDRIG sett någon PÅ lumpen.
Om du inte menar att du ligger ovanpå en hög trasiga kläder.
Sayid
QUOTE (Erik_G @ Dec 30 2006, 00:17 ) *

En individ som strävar efter en stat endast för judar.

Icke judar kan kalla sig zionister.
Dobberman

And how is that working out for you son?

Du har UPPENBARLIGEN inte lyckats tala väl för din sak här, så mitt råd är.

Stay in school son.
Sayid
QUOTE (Vargas @ Dec 30 2006, 00:13 ) *

systemet kan inte hantera sanningen.
Vargas
QUOTE (Sayid @ Dec 30 2006, 00:27 ) *

Är det samma system som det bara ingår kassa gymnasieprogram i?
Sayid
QUOTE (Vargas @ Dec 30 2006, 00:29 ) *

vad är det för system?
Erik_G

Vilka sanningar? Det enda jag kan se är att du tycker att israel borde utplånas.. ok.. det är en åsikt. Men varför? Har du någon vettig motivering?

annars kan jag också leka..

Finland borde inte finnas.

Kan du hantera den "sanningen"?
Vargas
QUOTE (Sayid @ Dec 30 2006, 00:30 ) *

vad är det för system?

Det "system" som du pratar om ... eller det kanske finns flera system ... Jag anar en konspiration ph34r.gif
Krook

Du skrev lite fel. Rätt ska vara:
Sayid kan inte hantera sanningen.

Du är inte något för FM och FM är inte något för dig för där tolereras inte såna åsikter som de du har. Där krävs riktiga män och kvinnor som har en sund människosyn, skaplig självinsikt och som inte tror sig vara bättre än systemet de ingår i.

/K
JCS
QUOTE (Erik_G @ Dec 30 2006, 00:17 ) *
QUOTE (JCS @ Dec 30 2006, 00:13 ) *

Ok, men det är likväl ett förvirrande uttryck för oss svennar som aldrig varit längre bort än spritaffären i Helsingör biggrin.gif

Ett väldigt vitt begrepp, men generellt:

1. En sionist är oftast jude, men det finns även många kristna, som är det på teologiska grunder.

2. Rörelsen grundades av Theodore Herzl, i.o.m hans bok "Der Judenstaat", som skrevs på 1800-talet och anses vara sionismens "bibel". Det är en ruskigt intressant bok att läsa. Att jämföra Herzls visioner mot vad den judiska staten är idag. T.ex. skrev han om problemet med vilket språk som skulle talas i landet. Detta var innan hebreiskan hade restaurerats och moderniserat så att det skulle kunna användas som ordentligt talspråk. Herzl skrev att det förstås var önskvärt att hebreiska skulle talas, men att detta tycktes omöjligt då språket i princip var dött. Han föreslog istället en språkfederation liknande Schweiz. Men men, ett antal decennier efter verket hade Eliezer Ben Yehuda fixat till hebreiska, och detta blev, som bekant, landets språk.

3. Man stödjer staten Israel.

I princip detta. Att läsa Der Judenstaat är ett måste för att förstå rörelsen.
Sayid
QUOTE (Krook @ Dec 30 2006, 00:32 ) *

Du skrev lite fel. Rätt ska vara:
Sayid kan inte hantera sanningen.

Du är inte något för FM och FM är inte något för dig för där tolereras inte såna åsikter som de du har. Där krävs riktiga män och kvinnor som har en sund människosyn, skaplig självinsikt och som inte tror sig vara bättre än systemet de ingår i.

/K

om jag väljer att göra lumpen, så kommer inte mina åsikter att synas.

QUOTE (Vargas @ Dec 30 2006, 00:32 ) *
QUOTE (Sayid @ Dec 30 2006, 00:30 ) *

vad är det för system?

Det "system" som du pratar om ... eller det kanske finns flera system ... Jag anar en konspiration ph34r.gif

Det systemet jag pratar om är västvärlden som hävdar att israel har en rätt att existera.

vad är det för system du pratar om där det endast finns dåliga gymnasieprogram?
Dobberman
Sayid
Du har i princip ett antal vägar att gå i denna fråga, rent praktiskt.

Du kan.
1 Skaffa dig en gedigen utbildning i ämnet och aktivt påverka skedet genom att verka
nationellt eller internationellt för "saken".
Du kan arbeta med det vapen som verkar bäst ...Kunskap.

2 Fortsätta skalla väggar med din "icke" förmåga att övertyga, för att till slut i din vrede
ta till det enda vapen du utan kunskap HAR "våld", där du ANTAGLIGEN kommer att sluta dina dagar som kosmisktstoft eftersom du när du ledde din Semtexpackade åsna mot en vägspärr
nös vid fel tillfälle.

NU är du bara en kille som kryssar mellan ställda frågor och gör bort dig.
Krook
QUOTE (Sayid @ Dec 30 2006, 00:37 ) *
om jag väljer att göra lumpen, så kommer inte mina åsikter att synas.
För det första så är det inte du som gör valet och mitt råd till dig är att försöka undvika att ens komma till mönstring. Det är liksom inte någon idé.
För det andra så kommer folks åsikter fram under värnplikten. Det kan du vara helt övertygad om.

Det systemet jag pratar om är västvärlden som hävdar att israel har en rätt att existera.
Det systemet kallas civilisation, om du känner till det. Det innebär att folk har rätt att leva, att sammanknyta sig i samhällen, att bilda stat. Det är en av de drivande krafterna i den mänskliga världen, att bilda större familj och ett stabilt samhälle.
Det du kallar "system" är den värld som du är född till, en värld som tillåter att folk faktiskt får leva oavsett vilken etnicietet eller annat de tillhör.
Civilisationen medger också att folk kan utvandra från ett land till ett annat, föda barn för att sedan återigen emigrera till ett nytt land.
Civilisation innebär acceptans och tolerans men det innebär också att man måste underordna sig vissa regler för att civilisationen ska kunna fortleva.

/K
Vargas

Det var en retorisk fråga som syftade tills saker du skrivit i andra trådar, där det enligt din mening är skolans (en del av det beryktade och förhatliga "systemet") fel helt och hållet att du inte har slutfört gymnasiestudierna.

Det är alltid JÄVLIGT lätt att skydda sig bakom att skylla på "systemet", dvs det är någon annans (gärna okänd/mäktig/mystisk/farlig/etc) fel att saker är ditten och datten.
Guess what ... oavsett hur det än är så nån gån är det dags att vakna upp och känna lukten av yesterday's garbage och inse att det kanske är dags att man själv lyfter på röven och plockar ut den där stinkande plastpåsen med gamla kaffefilter och äggskal.
JCS
En liten reflektion angående Ben Yehuda, som jag nämnde i förbigående tidigare...

Sayid, du har förklarat för mig hur mycket du beundrar "den store ledaren Ahmedinejad!"

Titta på Ben Yehuda...Han gjorde det till sitt livsverk att återskapa och modernisera ett helt språk som varit dött sedan länge. Han byggde. Han skapade. Han lyckades. Hans bidrag till kulturen är enormt och ovärderligt.

Vem bör man beundra? Människor som Ahmedinejad, som hotar om länders utplåning, eller människor som Ben Yehuda, som verkligen skapar saker?

blyg.gif <-- JCS tårar av stolthet vid tanken på Ben Yehudas verk...Om inte han levat...
Erik_G
QUOTE (JCS @ Dec 30 2006, 00:52 ) *
Vem bör man beundra? Människor som Ahmedinejad, som hotar om länders utplåning, eller människor som Ben Yehuda, som verkligen skapar saker

Vaddå? Menar du att det inte är kreativt att konstruera sina egna kärnvapenbärande robotar med tillhörande laddningar? Nu får du allt ge dig. Du är ju aldrig nöjd :P

/E
Sayid
QUOTE (Vargas @ Dec 30 2006, 00:51 ) *

Det var en retorisk fråga som syftade tills saker du skrivit i andra trådar, där det enligt din mening är skolans (en del av det beryktade och förhatliga "systemet") fel helt och hållet att du inte har slutfört gymnasiestudierna.

Det är alltid JÄVLIGT lätt att skydda sig bakom att skylla på "systemet", dvs det är någon annans (gärna okänd/mäktig/mystisk/farlig/etc) fel att saker är ditten och datten.
Guess what ... oavsett hur det än är så nån gån är det dags att vakna upp och känna lukten av yesterday's garbage och inse att det kanske är dags att man själv lyfter på röven och plockar ut den där stinkande plastpåsen med gamla kaffefilter och äggskal.

VAAAAAAAAAAAA???????!!!!!!! surprise.gif

Har jag sagt att det är skolans fel din lögnare!!

jag sa att JAG gjorde felaktiga beslut och valde linjer som jag tyckte var dåliga. bash.gif

jag skyllde inte nåt på skolan. 8.gif
JCS
QUOTE (Erik_G @ Dec 30 2006, 00:56 ) *
QUOTE (JCS @ Dec 30 2006, 00:52 ) *

Vem bör man beundra? Människor som Ahmedinejad, som hotar om länders utplåning, eller människor som Ben Yehuda, som verkligen skapar saker

Vaddå? Menar du att det inte är kreativt att konstruera sina egna kärnvapenbärande robotar med tillhörande laddningar? Nu får du allt ge dig. Du är ju aldrig nöjd :P

/E

Jo, det är ju sant. Dumma dumma jag.. Me --> bash.gif <--Me
Vargas
QUOTE (Sayid @ Dec 30 2006, 00:57 ) *
QUOTE (Vargas @ Dec 30 2006, 00:51 ) *

VAAAAAAAAAAAA???????!!!!!!! surprise.gif

Har jag sagt att det är skolans fel din lögnare!!

jag sa att JAG gjorde felaktiga beslut och valde linjer som jag tyckte var dåliga. bash.gif

jag skyllde inte nåt på skolan. 8.gif

Andemeningen var ändå att det bara fanns dåliga linjer och att du inte orkade (motsv) gör det du borde göra, det vill säga utbilda dig och skaffa dig grundläggande kunskaper i religion, geografi och historia.
Sånt kan vara användbart har jag hört.
Sayid
när sa jag att det bara fanns dåliga linjer?

jag är självlärd i geografi, religion och delvis historia.
Vargas
QUOTE (Sayid @ Dec 30 2006, 01:01 ) *
ag är självlärd i geografi, religion och delvis historia.

Operativt ord i den här meningen är "självlärd" .... och hur tycker du att det går?
JCS
QUOTE (Vargas @ Dec 30 2006, 01:03 ) *

ag är självlärd i geografi, religion och delvis historia.

Operativt ord i den här meningen är "självlärd" .... och hur tycker du att det går?

Och vad menar du med det? Har du klagomål på Sayids kunskaper eller? Tycker du man kan önska mer från en genomsnittig ung kille? Malajn.gif
Erik_G

Jag är självlärd i konsten att desarmera bomber.. vill du komma över och kolla när jag övar?
Ta med egen övningsbomb.

Ska vi skippa utbildningssnacket nu, och fokusera på de senaste händelserna i Libanon/Palestina?

För övrigt så borde jag påminnt om att det finns en separat tråd om Israels vara eller icke varande i mellanöstern för länge sedan, så jag gör det nu

/E
JCS
QUOTE (Erik_G @ Dec 30 2006, 01:06 ) *
För övrigt så borde jag påminnt om att det finns en separat tråd om Israels vara eller icke varande i mellanöstern för länge sedan, så jag gör det nu

*Alla rusar som vilda noshörningar till "Israels plats i mellanöstern"-tråden...*
GC1
Jag måste tyvär påstå att det är killar som Sayid som förser trångsynta "svenskar" med argument som möjliggjör rasistiska organisationers stöd i större folklager än på länge....

@Sayid:
Jag har själv hårddragit egna argument för att få till en knorr på diskussionen här inne men du tar snart priset.
Det leder ingen vart att säga:
- Golan höjderna är viktiga, om man inte tilläger varför de är det.
- Israel måste bort, med argumentet de är inge vidare bra, vi var här först! Utan att det egentligen var så...
- USA verkar vara styrt av ZOG eller motsv, med enda argument att de stöttar den enda riktigt demokratiska staten i den världsdelen som dessutom inte är eller har särskilt många öppet USAfientliga grupper.

Svar på frågan i stil med svara du först eller jag har redan svarat flera ggr (fast inte riktigt på den ställda frågan) är förvillande lik en metod som flitigt användes även av mig för en så där dryga 25 år sedan, du kan vara en .... eller du är..... alt ....kan du vara själv!

Godnatt Sayid!
Och om dina kristna polare är medlemmar i guds parti så kan jag med mina begränsade kunskaper om Hizbolla bara säga att de bör mörka sina besök i högmässan.....
Krook
QUOTE (Erik_G @ Dec 30 2006, 01:06 ) *

Jag är självlärd i konsten att desarmera bomber.. vill du komma över och kolla när jag övar?
Ta med egen övningsbomb.

Ska vi skippa utbildningssnacket nu, och fokusera på de senaste händelserna i Libanon/Palestina?

/E

Det är väl nästan läge att ge upp drömmen om två olika trådar va?
Med tanke på att en hel del argument från bägge sidor hänvisar till dåtid och rätt att leva med mera, och säkerligen kommer att fortsätta så, så verkar tanken på två trådar körd.
Men så är det när historian blir en del av den aktuella strävan. Har man inga nya argument så kör man på med gamla "sanningar" och när de är slut hittar man på nya och kallar dem för gamla.

Det är ju en del av de flesta konflikter och denna i synnerhet, att man hänvisar till historiska händelser mer än att titta på realtid och framtid.

Men lycka till i alla fall.

/K
Rickard N

Betyder självlärd att du valt att läsa det som passar?
Status quo
QUOTE (Rickard N @ Dec 30 2006, 13:55 ) *

Det betyder antagligen att han suttit med väldigt objektiva arabiska böcker och läst varför islam är bäst och israel är sämst..
Ing
QUOTE (Rickard N @ Dec 30 2006, 13:55 ) *

Svårt för honom att svara eftersom han är bannad från forumet sedan ett par dagar.
Krook
Jaha. Det här är riktigt illa.

Usch.

/K
JCS
QUOTE (Krook @ Jan 29 2007, 18:49 ) *
Jaha. Det här är riktigt illa.

Usch.

/K

Känner igen det där stället så väl. Det är sjukt..Fattar inte hur det kunde hända...Det finns två vägar in till Eilat och båda vaktas av checkpointer. Och killen kunde gå runt med rock och väska i varma öknen utan att någon reagerade..sånt tänker man ju jämt på.. Och säkerhetsvakten, vad sjutton tänkte han på? Eller så blev han inte insläppt utan trängde sig in, det har hänt, antagligen var det så. Eilat där alla känt sig så säkra..Surt.
JCS
Oroligt vid gränsen: Libanesisk militär öppnade eld med maskingevär mot IDF, som svarade med stridsvagnseld. 5 skadade eller dödade libanesiska soldater enligt UNIFIL. Tidigare i veckan ska libanesiska soldater ha kastat sten mot israeler vid Rosh Hanikra..

Jpost

Notera killen i kommentarfältet..Sayid från Sweden..man tror väl aldrig att det är den Sayid.. ph34r.gif
Henil
QUOTE (JCS @ Feb 8 2007, 00:34 ) *
Oroligt vid gränsen: Libanesisk militär öppnade eld med maskingevär mot IDF, som svarade med stridsvagnseld. 5 skadade eller dödade libanesiska soldater enligt UNIFIL. Tidigare i veckan ska libanesiska soldater ha kastat sten mot israeler vid Rosh Hanikra..

Jpost

Notera killen i kommentarfältet..Sayid från Sweden..man tror väl aldrig att det är den Sayid.. ph34r.gif

Med de kommentarerna och samma verklighetsfrånvända delirium så tror jag att det är samma. wacko.gif
GC1
QUOTE (Henil @ Feb 8 2007, 20:38 ) *
QUOTE (JCS @ Feb 8 2007, 00:34 ) *

Jpost

Med de kommentarerna och samma verklighetsfrånvända delirium så tror jag att det är samma. wacko.gif

Det verkar i övrigt som om jag på en liten punkt nästan håller med "Sayid", Israel behövs inte i den där delen av världen....
Det eviga krigandet om egentligen ingenting fortsätter i alla fall!
Slöbevakarn
Nu har Hamas och Fatah kommit överens om fördelningen av styret mellan grupperna.
Hoppas nu bara det leder till ett slut på våldet.

www.svd.se
JCS
QUOTE (GC1 @ Feb 9 2007, 09:17 ) *
Det verkar i övrigt som om jag på en liten punkt nästan håller med "Sayid", Israel behövs inte i den där delen av världen....
Det eviga krigandet om egentligen ingenting fortsätter i alla fall!

Israel/Jordanien har idag väldigt fina relationer, likadana är på gång med Egypten. Var lite positiv istället=)

QUOTE (Slöbevakarn @ Feb 9 2007, 11:28 ) *
Nu har Hamas och Fatah kommit överens om fördelningen av styret mellan grupperna.
Hoppas nu bara det leder till ett slut på våldet.

www.svd.se

Jag ställer mig tyvärr tvivlande.

..Och samtidigt leker palestinier (länk) att Israels renoveringar, med den modernaste utrustningen i världen, är ett större hot mot heliga platser än palestinska dito (länk).
Krook
Och idag rapporteras det om att Israel tvångsinlöser mark på norra Västbanken för att fortsätta murbygget.
Man jobbar visst för fred, ay?

/K
JCS
QUOTE (Krook @ Apr 29 2007, 22:17 ) *
Och idag rapporteras det om att Israel tvångsinlöser mark på norra Västbanken för att fortsätta murbygget.
Man jobbar visst för fred, ay?

/K

Tja, en fet bomb i Afula eller Zichron Yaakov kan också sätta P för en långt gången fredsprocess. Barriären har definitivt räddat liv och tvångsinlösningar med kompensation är inget nytt under solen, varken i Mellanöstern eller i Sverige.
KD803
QUOTE (JCS @ Apr 30 2007, 11:36 ) *
tvångsinlösningar med kompensation är inget nytt under solen, varken i Mellanöstern eller i Sverige.

Nej, men då brukar svenska staten tvångsinlösa mark i Sverige. Det blir lite annorlunda ifall svenska staten skulle tvångsinlösa mark i Finland, eller hur?
Larsleo
Tja, en fet bomb i Afula eller Zichron Yaakov kan också sätta P för en långt gången fredsprocess.

Och det ursäktar Israels felsteg menar du? brow.gif
Så du menar bara för att några försöker sabotera fredsprocessen ger det alla andra rätt att göra det samma?
för det är så du resonerar, "men han började ju" sandlåderetorik dry.gif
JCS
QUOTE (KD803 @ Apr 30 2007, 11:48 ) *
tvångsinlösningar med kompensation är inget nytt under solen, varken i Mellanöstern eller i Sverige.

Nej, men då brukar svenska staten tvångsinlösa mark i Sverige. Det blir lite annorlunda ifall svenska staten skulle tvångsinlösa mark i Finland, eller hur?

Det vore jättemärkligt, eftersom Finland är en suverän stat.

QUOTE (Larsleo @ Apr 30 2007, 13:09 ) *
Tja, en fet bomb i Afula eller Zichron Yaakov kan också sätta P för en långt gången fredsprocess.

Så du menar bara för att några försöker sabotera fredsprocessen ger det alla andra rätt att göra det samma?

Nej, det är inte "sandlåderetorik", det är du som inte begriper vad jag skriver. Säkerhetsbarriären har bevisligen stoppat terrorattentat och räddat människoliv. Barriären stoppar terrordåd, som skulle sätta P för ett fredsavtal, som man förhoppningsvis kommer komma närmare i.o.m. de regelbundna samtal som precis börjat hållas mellan Abbas och Olmert.
Krook
QUOTE (JCS @ Apr 30 2007, 14:25 ) *
QUOTE (KD803 @ Apr 30 2007, 11:48 ) *

Det vore jättemärkligt, eftersom Finland är en suverän stat.
Ja, precis. Och känns det märkligt att diskutera om nationer som inlöser mark som inte är deras egen?
Det är ju liksom ingen hemlighet att Israels tvångsinlösningar sker på icke-israelisk mark.

QUOTE (Larsleo @ Apr 30 2007, 13:09 ) *

Nej, det är inte "sandlåderetorik", det är du som inte begriper vad jag skriver. Säkerhetsbarriären har bevisligen stoppat terrorattentat och räddat människoliv. Barriären stoppar terrordåd, som skulle sätta P för ett fredsavtal, som man förhoppningsvis kommer komma närmare i.o.m. de regelbundna samtal som precis börjat hållas mellan Abbas och Olmert.
Jättebra att barriären bedöms ha stoppat attacker. Genom att fortsätta bygga barriären och göra det på annekterad mark så gynnas fredsprocessen, eller?
Det handlar inte bara om att få stopp på det kortsiktigt utan att bygga grunden för en långsiktig fred. Det görs inte genom att omhänderta andras mark och att bygga murar på den.

/K
Isgubbe
Alltså nu låter det här rätt cyniskt och det börjar man väl bli också vi det här laget men finns det någon som ärligt fortfarande tror på en "freds"process? Mellan ett Palestina som slits i bitar av inre maktkamper och olika extrema grupper och på andra sidan ett Israel som också har starka extrema grupper samt oftast svarar med peace through superior firepower?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.