QUOTE (Sayid @ Dec 30 2006, 00:37 )

om jag väljer att göra lumpen, så kommer inte mina åsikter att synas.
För det första så är det inte du som gör valet och mitt råd till dig är att försöka undvika att ens komma till mönstring. Det är liksom inte någon idé.
För det andra så kommer folks åsikter fram under värnplikten. Det kan du vara helt övertygad om.
Det systemet jag pratar om är västvärlden som hävdar att israel har en rätt att existera.
Det systemet kallas civilisation, om du känner till det. Det innebär att folk har rätt att leva, att sammanknyta sig i samhällen, att bilda stat. Det är en av de drivande krafterna i den mänskliga världen, att bilda större familj och ett stabilt samhälle.
Det du kallar "system" är den värld som du är född till, en värld som tillåter att folk faktiskt får leva oavsett vilken etnicietet eller annat de tillhör.
Civilisationen medger också att folk kan utvandra från ett land till ett annat, föda barn för att sedan återigen emigrera till ett nytt land.
Civilisation innebär acceptans och tolerans men det innebär också att man måste underordna sig vissa regler för att civilisationen ska kunna fortleva.
/K