Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Libanon/Gaza - Tråd om de senaste händelserna
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Dec 29 2006, 01:10 ) *
Att sen Erik råkade skriva "Syrianskt" istället för "Syriskt" är väl totalt oviktigt?

Nejdå, det är ett utmärkt svepskäl att inte svara på en bra fråga man inte har ett bra svar på.

/E
SISU
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 05:29 ) *
QUOTE (SISU @ Dec 29 2006, 01:21 ) *

QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 03:11 ) *

QUOTE (Vargas @ Dec 29 2006, 01:09 ) *

Ehm, intressant att du slänger dig med benämningen "oss" när du samtidigt vill bli svensk soldat i NBG.

Hur är det intressant?

Om du nu blir soldat i NBG o ni blir i väg skickade till tex Palestina , hur skall du kunna vara neutral om du benämner dej med oss helat tiden när du pratar om Palestinerna/Syrierna ?

Jag är nyfiken

när jag säger "oss" så menar jag, jag som syrisk och mina landsmän i M.Ö

chansen att jag kommer joina NBG och dem skickar mig till palestina är obefintlig.

men om det hade hänt hade jag hade vart neutral för att det är mitt jobb, till en viss gräns såklart.

sverige hade vart där för att bevara freden. precis som frankrike är i libanon. Dem har ju varit nära på att skjuta ner israeliska plan som bryter mot vapenvilan. En vacker dag kanske det blir jag som får sänka ett israeliskt F-16 plan i sveriges och fredens namn biggrin.gif

Då är du alltså född o uppväxt i Syrien ? dry.gif huh.gif
Med din neutralitet o inställning till civila liv så borde du gå med i Hamas eller dyl org istället för NBG .
Sayid
QUOTE (SISU @ Dec 29 2006, 11:41 ) *
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 05:29 ) *

QUOTE (SISU @ Dec 29 2006, 01:21 ) *

QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 03:11 ) *

QUOTE (Vargas @ Dec 29 2006, 01:09 ) *

Ehm, intressant att du slänger dig med benämningen "oss" när du samtidigt vill bli svensk soldat i NBG.

Hur är det intressant?

Om du nu blir soldat i NBG o ni blir i väg skickade till tex Palestina , hur skall du kunna vara neutral om du benämner dej med oss helat tiden när du pratar om Palestinerna/Syrierna ?

Jag är nyfiken

när jag säger "oss" så menar jag, jag som syrisk och mina landsmän i M.Ö

chansen att jag kommer joina NBG och dem skickar mig till palestina är obefintlig.

men om det hade hänt hade jag hade vart neutral för att det är mitt jobb, till en viss gräns såklart.

sverige hade vart där för att bevara freden. precis som frankrike är i libanon. Dem har ju varit nära på att skjuta ner israeliska plan som bryter mot vapenvilan. En vacker dag kanske det blir jag som får sänka ett israeliskt F-16 plan i sveriges och fredens namn biggrin.gif

Då är du alltså född o uppväxt i Syrien ? dry.gif huh.gif
Med din neutralitet o inställning till civila liv så borde du gå med i Hamas eller dyl org istället för NBG .

nej född i tyskland, uppväxst i sverige. hade jag fått chansen hade jag anslutit mig till Hizbollah men jag är inte muslim, och min arabiska är inte klockren, så det hade inte gått.
The Swede
Jag väntar fortfarande på ett svar angående Golanhöjderna.
Sayid
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 00:57 ) *

QUOTE (Erik_G @ Dec 29 2006, 00:51 ) *

Vad är det till exempel med Golanhöjderna som är så speciellt att Israel inte kan få behålla det? Som jag förstår det, så har Syrien åkt på en jävla massa militärt stryk varje gång Syrien har gått i clinch med Israel? Är det då värt att spilla mer (främst syrianskt) människoliv över det? Om det handlar om värdefull terräng med naturresurser kan jag fatta det, men är det så? Jag menar inte att Syrien ska ge upp, men jag vill veta om det finns några logiska skäl att inte dra ett streck över det som varit. I bland får man ju helt enkelt "cut the losses" och gå vidare.

/E

"Syrianskt" Hahaha! laugh.gif

Golan tillhör oss, och ingen annan. Vi kommer aldrig överge området. Golan gränsar till genasarets sjö och är ett område med stor grönska.

Ok, vi har förstått din ståndpunkt men kan du inte, åtminstone för diskussionens skull, försöka svara på Eriks fråga, är Golan så oerhört strategiskt viktigt för Syrien att man till varje pris måste ha området tillbaka?

Att sen Erik råkade skriva "Syrianskt" istället för "Syriskt" är väl totalt oviktigt?

Golan är ett stort, väldigt viktigt och strategiskt område, Der är oacceptabelt med fred utan det.
se mer här. http://en.wikipedia.org/wiki/Golan_Heights
JCS
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 12:18 ) *
nej född i tyskland, uppväxst i sverige. hade jag fått chansen hade jag anslutit mig till Hizbollah men jag är inte muslim, och min arabiska är inte klockren, så det hade inte gått.

Vaddå? Skulle det inte räcka med att vara arab för att gå med i Hezbollah? Shiamuslimer och kristna går ju jättebra ihop nere i Libanon.

QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 12:24 ) *
Golan är ett stort, väldigt viktigt och strategiskt område, Der är oacceptabelt med fred utan det.

Stort är det inte.

Stategiskt är det efterom syrier en gång gillade att placera stora artilleripjäser där uppe och peppra Galilén. Som det är nu kan det inte hända.
Sayid
QUOTE (JCS @ Dec 29 2006, 12:26 ) *

Vaddå? Skulle det inte räcka med att vara arab för att gå med i Hezbollah? Shiamuslimer och kristna går ju jättebra ihop nere i Libanon.

jag har inte hört nått att Hizbollah tar in icke muslimer, Det jag vet är att dem kristna (även några av mina släktingar) skapade en egen armé http://en.wikipedia.org/wiki/South_Lebanon_Army och allierade sig med israel. Dem kristna har vanligtvis varit förädare för libanon så jag kan förstå varför dem inte vill ta in.
JCS
Ska du svara på Kimsters fråga också?

Edit:

Och en fråga till..

Skulle du klara av att tjänstgöra tillsammans med en sionistisk jude, både i värnplikt och NBG? Utan att skjuta den i skallen alltså?
Sayid
QUOTE (Kimster @ Dec 29 2006, 03:38 ) *
Direkt som på posten undrar jag, vi andra, då om Du hade skjutit ned ett Libanesiskt plan eller tom ett Syriskt om det hade brutit eller var på väg att bryta mot vapenvilan i det området. Sannolikheten för att det händer är inte intresant, jag undrar bara om du hade lytt ordern att skjuta ner det?

Jag hade nog varningsskjutit, men inte försökt skjuta ner. Får fredsbevarande styrkor ens skjuta ner plan även om dem bryter mot vapenvilan?
JCS
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 12:55 ) *

Direkt som på posten undrar jag, vi andra, då om Du hade skjutit ned ett Libanesiskt plan eller tom ett Syriskt om det hade brutit eller var på väg att bryta mot vapenvilan i det området. Sannolikheten för att det händer är inte intresant, jag undrar bara om du hade lytt ordern att skjuta ner det?

Jag hade nog varningsskjutit, men inte försökt skjuta ner. Får fredsbevarande styrkor ens skjuta ner plan även om dem bryter mot vapenvilan?

Du var ju iaf beredd att för Sveriges skull(!) skjuta ner israeliska F16, så...

Hur var det nu? Skulle du klara av att tjänstgöra tillsammans med en sionistisk jude, både i värnplikt och NBG? Utan att skjuta den i skallen?
Rokare
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 03:29 ) *
En vacker dag kanske det blir jag som får sänka ett israeliskt F-16 plan i sveriges och fredens namn biggrin.gif

Tack, ajö, troll.... Ridå...

Ps.. PM:a gärna ditt mönstringsdatum och plats till mig så skall jag fixa så att det närmaste du kommer NBG är Norrköpings Brigde Grupp...
Kimster

Okej det räcker som svar. Jag hade vart otroligt tveksam på att ens fundera på att sätta ett vapen i dina händer, framförallt i en annan del av världen där man som FNsoldat ska kunna aggera opartiskt och förstå att döda andra inte är lösningen i en konflikthärd, oavsett vad den ena och andra sidan har gjort i nutid och dåtid.

Jag uppfattar dig med tanke på vad du har skrivit att du vill döda/skada ett annat folk oavsett om de är militärer eller civila, det är för mig uppåtväggarn fel, det närmsta jag kan komma och tänka på är serbernas utränsning i Bosnienkriget och Nazityskland som vi tack och lov fick stopp på.
Jag anser du har helt fel värderingar och borde ta och lära dig ett och annat om moral och etik lära dig leva med andra människor oavsett vilket folkslag de tillhör. Hade du vart Israelit och sagt samma sak om Libaneser eller Syrier hade jag sagt samma sak, det handlar inte om vilken sida man står på utan om medmänsklig respekt och önskan att kuna leva i fred. Du verkar sakna de egenskaperna med att vilja ha ihjäl andra. Troligen hade du mått bra av lite 'Religon A' i gymnasiet om du hade lyckats ta till dig den utbildningen.
The Swede
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 12:24 ) *

QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 00:57 ) *

QUOTE (Erik_G @ Dec 29 2006, 00:51 ) *

Vad är det till exempel med Golanhöjderna som är så speciellt att Israel inte kan få behålla det? Som jag förstår det, så har Syrien åkt på en jävla massa militärt stryk varje gång Syrien har gått i clinch med Israel? Är det då värt att spilla mer (främst syrianskt) människoliv över det? Om det handlar om värdefull terräng med naturresurser kan jag fatta det, men är det så? Jag menar inte att Syrien ska ge upp, men jag vill veta om det finns några logiska skäl att inte dra ett streck över det som varit. I bland får man ju helt enkelt "cut the losses" och gå vidare.

/E

"Syrianskt" Hahaha! laugh.gif

Golan tillhör oss, och ingen annan. Vi kommer aldrig överge området. Golan gränsar till genasarets sjö och är ett område med stor grönska.

Ok, vi har förstått din ståndpunkt men kan du inte, åtminstone för diskussionens skull, försöka svara på Eriks fråga, är Golan så oerhört strategiskt viktigt för Syrien att man till varje pris måste ha området tillbaka?

Nänänä, så lätt kommer du inte undan.
Jag vill att du med egna ord förklarar varför Golan är så viktigt för Syrien, inga floskler om att det är viktigt och strategiskt eller länkar till Wikipedia.
Förklara varför du anser att Golan är viktigt för Syrien.
Munken_swe
Ytterst intressant. Sayid i debatt mot 3(!) blågul och diverse andra forumiter.

Men detta måste ju bevisa den sionistiska konspirationen! JCS har betalat Sayid för att göra en massa provocerande inlägg för att vi ska fråga ut honom istället för JCS så att hon istället kan fortsätta att jobba för ZOG! :P

Mystiken tätnar ph34r.gif

Ang. de snyggaste soldaterna. Tar de arabiska länderna i områden in kvinnliga värnpliktiga? Palestina har ju förvisso några kvinnor i olika organisationer (kanske inte Hamas).
Och är det fältmässigt med så tajta byxor? blink.gif

Har Libanon ett flygvapen?

Med tanke på att Sayid uppger att han inte har mönstrat så borde han väl gå på gymnasiet nu, om han nu sökt till det. Jag har för mig att Religion A finns som individuella val för samtliga. Så framåt, Sayid! Mot skolbänken!
Fk Satan
en snabb historia lektion om mellanösterns olika länder

http://www.mapsofwar.com/images/EMPIRE17.swf
Dobberman
Sayid
Denna gåta till medlem.
Som jag ser det har vi ett antal valmöjligheter att välja när vi klassificerar denna person.
Antingen ÄR han som många verkar tro ett

Eller så faller han in under gruppen "Omogen för debatt P.g.a ålder, kunskap eller influenser i övrigt".
Fraser som.
Här har ni det gott folk! detta är zionismen

Får mig i.o.f.s att luta åt en ung kille fylld med floskler från hemmet och föräldrars bekanta, samlat med en förbannad massa hat mot ngt han inte förstår ett smack om.

Eller så är han helt enklet en.
Sayid
QUOTE (Munken_swe @ Dec 29 2006, 19:52 ) *
Ytterst intressant. Sayid i debatt mot 3(!) blågul och diverse andra forumiter.

Men detta måste ju bevisa den sionistiska konspirationen! JCS har betalat Sayid för att göra en massa provocerande inlägg för att vi ska fråga ut honom istället för JCS så att hon istället kan fortsätta att jobba för ZOG! :P

Mystiken tätnar ph34r.gif

Ang. de snyggaste soldaterna. Tar de arabiska länderna i områden in kvinnliga värnpliktiga? Palestina har ju förvisso några kvinnor i olika organisationer (kanske inte Hamas).
Och är det fältmässigt med så tajta byxor? blink.gif

Har Libanon ett flygvapen?

Med tanke på att Sayid uppger att han inte har mönstrat så borde han väl gå på gymnasiet nu, om han nu sökt till det. Jag har för mig att Religion A finns som individuella val för samtliga. Så framåt, Sayid! Mot skolbänken!

Zionisterna har kontrollen över usa, det är ingen konspiration, kolla hur många judar som arbetar i vita huset,

Hur är det ens möjligt att det knappt finns en enda israel kritisk politiker i usa? Dem har kontrollen över median.

militären är frivilligt i vissa arabiska länder för kvinnor.

jag läste nåt att Judionorna i militären har sytt om sina byxor tajtare och många har fått böter för det.

Libanons flygvapen består av runt 60 helikoptrar, inga stridsplan.

QUOTE (rille116 @ Dec 29 2006, 20:20 ) *
Sayid
Denna gåta till medlem.
Som jag ser det har vi ett antal valmöjligheter att välja när vi klassificerar denna person.

Jag är den enda som vågar säga sanningen, Israel har ingen som helst legetim rätt att existera!
lanrezac
QUOTE (Fk Satan @ Dec 28 2006, 23:07 ) *
jaja då blir det Sayid och getterna kvar... Det är kanske en lösning, men kanske inte direkt den bästa lösningen.

Men kanske en lösning som Sayid får tillfredsställelse av vissel.gif

------------------------------------------------------------

Mej veterligt är väl det enda som hindrar Syrierna att återfå Golan är väl deras ovilja att inleda fredsamtal med Israel

Edit: 8 rapp för ett L för mycket
Sayid
QUOTE (lanrezac @ Dec 29 2006, 21:35 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Dec 28 2006, 23:07 ) *

jaja då blir det Sayid och getterna kvar... Det är kanske en lösning, men kanske inte direkt den bästa lösningen.

Men kanske en lösning som Sayid får tillfredsställelse av vissel.gif

------------------------------------------------------------

Mej veterligt är väll det enda som hindrar Syrierna att återfå Golan är väl deras ovilja att inleda fredsamtal med Israel

Dem senaste månaderna har Assad flera gånger frågat efter förhandlingar men ockupanterna har nekat för dem vill inte bli tvungna att lämna tillbaka stöldgodset!
Erik_G
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 21:31 ) *
Jag är den enda som vågar säga sanningen, Israel har ingen som helst legetim rätt att existera!

Vad modig du är.. Själv skulle jag aldrig säga det du säger, dels för att jag inte skulle stå för det, dels för att jag är rädd att jag skulle framstå som fruktansvärt omogen, naiv och indoktrinerad om jag påstod en sådan sak.

Vi väntar förresten på den mer djuplodande analysen på varför Golan är så strategiskt viktigt för Syrien.

/E
Krook
Zionisterna har kontrollen över usa, det är ingen konspiration, kolla hur många judar som arbetar i vita huset,

Hur är det ens möjligt att det knappt finns en enda israel kritisk politiker i usa? Dem har kontrollen över median.

jag läste nåt att Judionorna i militären har sytt om sina byxor tajtare och många har fått böter för det.

*snip*

Sånt här jävla skitsnack får du ta och lägga av med.
Det du skriver framstår som att du antingen är dum, lurad, obildad eller indoktrinerad, eller troligast en kombination av det ovanstående.
Här förs en seriös debatt och de flesta av deltagarna i den här tråden är hyggligt insatta och flertalet har varit i området och jobbat.

Så skärp dig, läs, ställ frågor till dem på forumet som VET en del om hur det är därnere och hur det fungerar i praktiken. Då kan du få lära dig saker som du tydligen har missat hittills.

/K, som skrivit ut en svordom för första gången på forumet. Det tog över tre och ett halvt år.
Erik_G
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 21:38 ) *
Dem senaste månaderna har Assad flera gånger frågat efter förhandlingar men ockupanterna har nekat för dem vill inte bli tvungna att lämna tillbaka stöldgodset!

Nu är jag inte jätteinsatt i alla turer i mellanöstern, men jag har svårt att se att Syrien har något att förhandla med. Vad har Syrien att erbjuda Israel i utbyte mot Golan? Det är nog inte så att Israel känner sig så jättehotade av Syrien, militärt, så det måste vara en trevlig morot de tar med sig till förhandlingsbordet, annars hade jag också varit ointresserad om jag vore Israels regering.

/E

(PS det heter "de senaste månaderna", men jag är intelligent nog att fatta vad du menar)
Sayid
QUOTE (Erik_G @ Dec 29 2006, 21:43 ) *

Vad modig du är.. Själv skulle jag aldrig säga det du säger, dels för att jag inte skulle stå för det, dels för att jag är rädd att jag skulle framstå som fruktansvärt omogen, naiv och indoktrinerad om jag påstod en sådan sak.

Vi väntar förresten på den mer djuplodande analysen på varför Golan är så strategiskt viktigt för Syrien.

/E

jag har redan förklarat varför Golan är viktigt. Och även om den inte var det, så spelar det ingen roll, marken tillhör syrien, och ingen annan.

ok, kan du då förklara varför israel har en rätt att existera?
Krook
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 22:18 ) *
Det kan jag göra.
Israel har rätt att existera eftersom det är en av FN och huvuddelen av världen erkänd nation. Utöver själva erkännandet så finns sedvanerätt som ger människor överlag rätt att existera där de har sin hemvist.

Självfallet är ockupationen av Golan, Västbanken och Gaza inte i sin ordning men Israel har rätt att existera ur de flesta synvinklar, förutom fundamentalistisk anti-sionism och antisemitism och andra överdrivna ism-er.

Israel blev medlem i FN 1949, ett år efter bildandet.
Som tillägg kan man se att Syrien blev medlemmar 1945, Sverige 1946 och Monaco 1993.

/K
Sayid
QUOTE (Krook @ Dec 29 2006, 21:45 ) *

jag läste nåt att Judinorna i militären har sytt om sina byxor tajtare och många har fått böter för det.

*snip*

Sånt här jävla skitsnack får du ta och lägga av med.
Det du skriver framstår som att du antingen är dum, lurad, obildad eller indoktrinerad, eller troligast en kombination av det ovanstående.
Här förs en seriös debatt och de flesta av deltagarna i den här tråden är hyggligt insatta och flertalet har varit i området och jobbat.

Så skärp dig, läs, ställ frågor till dem på forumet som VET en del om hur det är därnere och hur det fungerar i praktiken. Då kan du få lära dig saker som du tydligen har missat hittills.

/K, som skrivit ut en svordom för första gången på forumet. Det tog över tre och ett halvt år.

Hörrudu!, Jag har vart i Libanon och syrien tre gånger, jag kommer därifrån, min farbror stred 73, ingen på det här forumet vet tydligen mer än mig om detta ämne,

kan du svara på dem här frågorna:

1, Hur är det ens möjligt, att det inte finns en enda högt upsatt israelkritisk politiker i usa? Hur är detta ens möjligt?

2, Varför ger usa, israel 3 miljarder dollar varje månad, av amerikanernas skattepengar?

3, AIPAC har flera gånger stoppat vapentransporter till saudiarabien, något som varigt i usas intressen, men mot israels, så usas regerning, sätter israels intressen framför sina egna, vem styrs dem av?
Rokare
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 22:27 ) *
Hörrudu!, Jag har vart i Libanon och syrien tre gånger, jag kommer därifrån, min farbror stred 73, ingen på det här forumet vet tydligen mer än mig om detta ämne,

Du är född i tyskland, bor i sverige har varit i libanon och syrien tre gånger...

Var kommer du ifrån sa du?
Krook
Då tar vi på oss de geopolitiska glasögonen.

USA sätter inte Israels intresse före sitt eget. Det kan du vara lugn för. Dock så har länderna sammanfallande intressen.
USA har intresse av att ha en allierad nation med det geografiska läget.
Båda har intresse av förmågan att hålla fundamental islamism i något så när underläge.

Förresten: När blev Syrien självständigt?
Jo, 1946 alltså bara två år innan Israel blev egen stat.
Och eftersom Syrien har varit nära allierad med dåvarande Sovjetunionen så är det inte konstigt att USA satsade på den andra hästen, dvs Israel.

Alla nationer styrs av sin intressen och en gammal sanning säger att det inte finns några vänner utan endast gemensamma intressen. Det är sällan lönt att hetsa upp sig över det.

Vad du tror dig veta verkar vara propaganda av den värsta sorten.
Och tro mig, jag har erfarenhet från regionen och har jobbat både i Libanon och på Västbanken, som vuxen.

/K
Edit:

eller:
QUOTE (Sayid)
blink.gif
Sayid
QUOTE (Fk Satan @ Dec 29 2006, 19:59 ) *
en snabb historia lektion om mellanösterns olika länder

http://www.mapsofwar.com/images/EMPIRE17.swf

Den där kartan är fel, precis innan slutet när dem zommar in på palestina så visas inte den israel ockuperade marken som israelisk,

Detta är hur det ser ut idag: http://www.hamdden.co.uk/Images/Palestinia...nd_loss_Map.jpg

QUOTE (Rokare @ Dec 29 2006, 22:34 ) *
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 22:27 ) *

Du är född i tyskland, bor i sverige har varit i libanon och syrien tre gånger...

Var kommer du ifrån sa du?

Jag kommer från syrien. fast på pappas sida är släkten ursprungligen från turkiet, om man går tillbaka 100år.
Erik_G
jag har redan förklarat varför Golan är viktigt. Och även om den inte var det, så spelar det ingen roll, marken tillhör syrien, och ingen annan.

Du har nämnt att Golan är strategiskt viktigt, men inte på vilket sätt? Är det så att från Golan så når man Damaskus med artilleri? Eller är det tvärt om, att man nåt Tel Aviv med artilleri från Golan? Är Golan ett viktigt område ur kommunikationshänseende, dvs, blir Syrien isolerat pga att man inte har kontrollen över området (jfr Rysslands situation om de inte får tillträde till östersjöhamnarna i Kaliningrad eller St Petersburg)

En enkel förklaring till Israels rätt att existera torde väl vara att ingen lyckats få bort Israel, särskillt inte innan Israel hunnit bli erkänd nation av större delen av världen. Vad har Syrien, eller Sverige för existensberättigande?

/E
The Swede
Om nu Golan är så viktigt för Syrien hade man ju kunnat ge tusan i att anfalla Israel från första början så hade man inte blivit av med stenkullen.

Åter till allvaret. Nej, du har INTE förklarat på vilket sätt Golan, enligt dig, är så viktigt för Syrien att man absolut måste ha tillbaka området.
Fk Satan
klart att golan är viktigt för syrien! det är ju där deras enda skidbacke finns! var skall nu deras olypiska vintersport löften nu träna?

Syaid tycker att du får ta och snyta dig lite! kom med fakta istället för floskler. Så som du uppträder nu så stärker du inte sympatierna för palistinier direkt....
Sayid
QUOTE (Erik_G @ Dec 29 2006, 22:42 ) *

Du har nämnt att Golan är strategiskt viktigt, men inte på vilket sätt? Är det så att från Golan så når man Damaskus med artilleri? Eller är det tvärt om, att man nåt Tel Aviv med artilleri från Golan? Är Golan ett viktigt område ur kommunikationshänseende, dvs, blir Syrien isolerat pga att man inte har kontrollen över området (jfr Rysslands situation om de inte får tillträde till östersjöhamnarna i Kaliningrad eller St Petersburg)

En enkel förklaring till Israels rätt att existera torde väl vara att ingen lyckats få bort Israel, särskillt inte innan Israel hunnit bli erkänd nation av större delen av världen. Vad har Syrien, eller Sverige för existensberättigande?

/E

Golan är viktigt, därför att den tillhör oss, och det är nog förklaring.

som FKsatan sa så finns det även en skidbacke där, och det är ett plus ;)

Att israel ligger i palestina gör att den inte har nån rätt att existera.

Judarna måste leva i exil tills Messias återvänder , kolla gamla testamentet, Israel ligger inte i judiska intressen, utan i zionisternas,
Ragulin
The plot thickens, som tyskarna säger!

Sayid! Du skall passa dig noga för att likställa zionism med folk av judisk konfession! Judar är ingen RAS av människor. Det är utövare av en religion och de kan, liksom muslimer, kristna och buddhister, vara mer eller mindre sekulariserade. Snacket om att "judarna" dominerar USA är en typisk konspirationsteori och de som är anhängare av denna teori, brukar i nästa andetag dra fram Zions Vises Protokoll, som är ett rent falsarium som tillkommit för att underbygga antisemitiska strömningar i främst Ryssland under förra seklet. I samma kretsar finner man även historie-revisionister som brukar påstå att Förintelsen aldrig ägde rum.

Jag tycker att du skall tänka till lite innan du bestämmer dig för att anmäla dig till Utlandsstyrkan, för det du skrivit hitintills diskvalificerar dig definitivt från sådan tjänst. Skall du bli svensk soldat, så får du se till att få ordning på lojaliteterna. Du kan komma att hamna i en situation där du förväntas verka mot de du hyser starka sympatier för och vars agenda överensstämmer med din personliga. Så antingen eller, det kan inte bli bägge!
Sayid
QUOTE (The Swede @ Dec 29 2006, 22:54 ) *
Om nu Golan är så viktigt för Syrien hade man ju kunnat ge tusan i att anfalla Israel från första början så hade man inte blivit av med stenkullen.

Åter till allvaret. Nej, du har INTE förklarat på vilket sätt Golan, enligt dig, är så viktigt för Syrien att man absolut måste ha tillbaka området.

Syrien var tvungen att försöka förgöra israel, den har ju ingen rätt att existera!
The Swede
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 23:01 ) *

I rest my case. banghead.gif
Sayid
QUOTE (Ragulin @ Dec 29 2006, 23:03 ) *
The plot thickens, som tyskarna säger!

Sayid! Du skall passa dig noga för att likställa zionism med folk av judisk konfession! Judar är ingen RAS av människor. Det är utövare av en religion och de kan, liksom muslimer, kristna och buddhister, vara mer eller mindre sekulariserade. Snacket om att "judarna" dominerar USA är en typisk konspirationsteori och de som är anhängare av denna teori, brukar i nästa andetag dra fram Zions Vises Protokoll, som är ett rent falsarium som tillkommit för att underbygga antisemitiska strömningar i främst Ryssland under förra seklet. I samma kretsar finner man även historie-revisionister som brukar påstå att Förintelsen aldrig ägde rum.

Jag tycker att du skall tänka till lite innan du bestämmer dig för att anmäla dig till Utlandsstyrkan, för det du skrivit hitintills diskvalificerar dig definitivt från sådan tjänst. Skall du bli svensk soldat, så får du se till att få ordning på lojaliteterna. Du kan komma att hamna i en situation där du förväntas verka mot de du hyser starka sympatier för och vars agenda överensstämmer med din personliga. Så antingen eller, det kan inte bli bägge!

svara på dem här frågorna:

1, Hur är det ens möjligt, att det inte finns en enda högt upsatt israelkritisk politiker i usa? Hur är detta ens möjligt?

2, Varför ger usa, israel 3 miljarder dollar varje månad, av amerikanernas skattepengar?

3, AIPAC har flera gånger stoppat vapentransporter till saudiarabien, något som varigt i usas intressen, men mot israels, så usas regerning, sätter israels intressen framför sina egna, vem styrs dem av?

jag skiljer på judar och zionister, många kristna är även dem skyldiga för zionism, och det finns goda judar som är anti-zionister. www.nkusa.org
Krook

Judarna måste leva i exil tills Messias återvänder , kolla gamla testamentet, Israel ligger inte i judiska intressen, utan i zionisternas,

Om Frankrike hävdar att de ska ha tillbaka hela Syrien och Libanon för att de en gång ägde det, skulle du då acceptera det?

Vad tycker du om de ca 25% icke-judiska medborgarna i Israel av vilka huvuddelen är araber? Ska de förintas samtidigt som du för intar de övriga 75%:en?

Israel ligger i Israelernas intresse oavsett etnicitet. Dessutom ligger Israel i USA:s och delar av övriga västvärldens intresse så gilla läget för det kommer att kvarstå.

/K
Edit: Efter att ha kollat upp lite summor så kan jag dra slutsatsen att USA:s finansiella stöd till Israel utgjorde 662 miljoner dollar härom året.
36,5% av Israels export går till USA.
Utöver det så får Israel in lite pengar från amerikanska fartyg som bunkrar där.
Sayid
QUOTE (Krook @ Dec 29 2006, 23:11 ) *

Om Frankrike hävdar att de ska ha tillbaka hela Syrien och Libanon för att de en gång ägde det, skulle du då acceptera det?

Vad tycker du om de ca 25% icke-judiska medborgarna i Israel av vilka huvuddelen är araber? Ska de förintas samtidigt som du för intar de övriga 75%:en?

Israel ligger i Israelernas intresse oavsett etnicitet. Dessutom ligger Israel i USA:s och delar av övriga västvärldens intresse så gilla läget för det kommer att kvarstå.

/K

Frankrike har aldrig ägt syrien och libanon, dem har ockuperat länderna.

Det är inte folket i israel som ska förintas utan den zionistiska regimen, dem judarna som vill stanna i palestina får göra det, zionisterna får deporteras hem till vitryssland.

Usa är en krigsregim, så jag och många andra skiter i om israel ligger i dens intresse. va inte så säker på att israel står kvar endast pga att dem har usa som vän. för som du ser i irak idag, så vinner inte usa mot frihetskämparna biggrin.gif
JCS

Jag förklarade för dig hur den överväldigande majoriteten tolkar den delen av Torah. Det står aldrig uttryckligen att vi inte får återvända förren Messias ANkommer (inte återkommer), det är en tolkning som ett mycket litet antal judar gör, t.ex. de i lilla gruppen Nuterei Karta som deltog i Irans förintelsekonferens och konsekvent vägrar tillkännage sitt medlemsantal. De flesta tolkar Torahn som att människor ska ta egna initiativ, och inte vänta på att G-d fixar allt, som det ges många exempel på i Torah..

Iaf är det religion, och den första sionismen på 1800-talet hade inte med religion att göra. Men att säga att Israels upprättande strider mot judisk religion är helfel.

Jag trodde du begrep det när jag förklarade på PM.

"Judionor".. En blandning av orden judinnor och horor? Iaf stämmer inte historien (du har antagligen hittat på det), då alla soldater syr till sina uniformer. Man får i princip ut en potatissäck, och får sen själv gå till en skräddare som fixar till den.

Sayid, du har fortfarande inte svarat på min fråga:

Skulle du klara av att tjänstgöra tillsammans med en sionistisk jude utan att skjuta ihjäl den (som du skrivit att du önskar händer med alla sionister)?

Och vad får dig att tro att alla sionister är vitryssar? blink.gif Dina sjuka fördommar?
Erik_G

Ja, skidbacke-teorin är nog den som verkar mest trolig just nu.

"Det tillhör oss" är väl inget vettigt skäl. Landområden skiftar ägare genom historien. Syrien har inte alltid varit Syrien. Delar av Syrien har tillhört andra nationer, kungadömen och härskare, och vice versa..
Det är ju bara att bestämma sig, är Golan viktigt nog att spilla mer Syriskt blod över? Ja, då är det ju bara att försöka ta tillbaka det. Å andra sidan kan man ju bestämma sig för att det är bättre att skita i skidbacken och istället konstatera att man förlorat, och vara en god förlorare, ta i hand och blicka frammåt. Jag menar, en driftig syrier kanske kan öppna en ski-resort i Golan när det inte längre finns skäl till att fylla området med minor, värn och stridsvagnshinder, sen kan ju syrierna "invadera" Golan på ett betydligt fredligare sätt, med Rossignol och Oakleys istället för T-55 och Kalashnikov.

/E
Fk Satan
Sayid, har du tittat igenom min snabbkurs över utvecklingen i mellanöstern?
Dobberman
Men för i helv......

Alla har försökt pressa killen på ett resonabelt svar som vettiga personer förstår och kan argumentera med/mot..

Det KOMMER inget.

Sayid är ett resultat av år av indoktrinering av föräldrar, släkt och vänner.
Han VET inget annat än detta, han kan inte försvara detta på annat sätt än att som
en påtänd åsna gång på gång envist rabbla samma mantra han gjort genom hela tråden.

Förvänta Er inget fullvärdigt svar, för han KAN inte ge Er det.
Sayid
QUOTE (Fk Satan @ Dec 29 2006, 23:31 ) *
Sayid, har du tittat igenom min snabbkurs över utvecklingen i mellanöstern?

såg du inte mitt svar?
JCS
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 23:39 ) *
såg du inte mitt svar?

Jag såg inget svar på min mycket enkla fråga, som jag ställt c:a 5 gånger.
Sayid
QUOTE (JCS @ Dec 29 2006, 23:25 ) *

Jag förklarade för dig hur den överväldigande majoriteten tolkar den delen av Torah. Det står aldrig uttryckligen att vi inte får återvända förren Messias ANkommer (inte återkommer), det är en tolkning som ett mycket litet antal judar gör, t.ex. de i lilla gruppen Nuterei Karta som deltog i Irans förintelsekonferens och konsekvent vägrar tillkännage sitt medlemsantal. De flesta tolkar Torahn som att människor ska ta egna initiativ, och inte vänta på att G-d fixar allt, som det ges många exempel på i Torah..

Iaf är det religion, och den första sionismen på 1800-talet hade inte med religion att göra. Men att säga att Israels upprättande strider mot judisk religion är helfel.

Jag trodde du begrep det när jag förklarade på PM.

"Judionor".. En blandning av orden judinnor och horor? Iaf stämmer inte historien (du har antagligen hittat på det), då alla soldater syr till sina uniformer. Man får i princip ut en potatissäck, och får sen själv gå till en skräddare som fixar till den.

Sayid, du har fortfarande inte svarat på min fråga:

Skulle du klara av att tjänstgöra tillsammans med en sionistisk jude utan att skjuta ihjäl den (som du skrivit att du önskar händer med alla sionister)?

Och vad får dig att tro att alla sionister är vitryssar? blink.gif Dina sjuka fördommar?

jag förklarade till dig att GT förbjuder israel,

och "rättvisan" förbjuder också israel eftersom den ockuperar palestina.

ursäktet, jag stavade fel Judinnor menar jag, jag läste om det på nån nyhets sida för ett tag sedan, många kvinnor i idf hade sytt byxorna för tajta och blivit bötfällda.

även om mina åsikter hade skjilt sig från zionisten hade det inte effekterat tjänstgöringen.

med vitryssland, så menar jag tillbaka till deras hemland, polen, vitryssland, ukraina etc,
Krook
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 23:20 ) *
Frankrike har aldrig ägt syrien och libanon, dem har ockuperat länderna.

Det är inte folket i israel som ska förintas utan den zionistiska regimen, dem judarna som vill stanna i palestina får göra det, zionisterna får deporteras hem till vitryssland.

Usa är en krigsregim, så jag och många andra skiter i om israel ligger i dens intresse. va inte så säker på att israel står kvar endast pga att dem har usa som vän. för som du ser i irak idag, så vinner inte usa mot frihetskämparna biggrin.gif

Du. Syrien har funnits som nation i knappt 60 år. I början så var statskicket uruselt varvid man behövde hjälp för att hålla ihop och man slog sig ihop med Egypten 58-61.
Dessutom så har väl inte Syrien helt rent mjöl i påsen efter all inblandning i Libanons interna motsättningar?

Israels regering är ett demokratiskt valt styre i ett erkänt land. Sionismen som företeelse är marginaliserad iom nationen Israels bildande 1948. Det var innan det som Sionismen var viktig.
Många invandrade till Palestina från dåvarande Sovjetunionen innan staten Israel blev till så de kan ju inte vara skurkar i dramat eller? Då bodde ju på plats innan?
67,1 % av judarna i Israel är födda i landet.

Du skiter tydligen inte alls i USA och deras intresse i Israel. Du har i flera inlägg argumenterat för att det är fel av USA att ha det intresset. Således innebär det något för dig.

Den dagen du är syrier, Damaskus är invaderat av USA och du strider i organiserat motstånd mot inkräktarna kan du ta och jämföra dig med Irakier. Just nu bör du i stället ta och fundera på vad du egentligen vet om dig själv, ditt ursprung, om den aktuella konflikten, om statspolitik och diplomati, om krigshistroria, och inte minst hur man källhänvisar respektive anger vad som är spekulationer och dylikt.

/K
Edit: Tillägg om andelen Israelfödda judar.
Dobberman
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 23:47 ) *
även om mina åsikter hade skjilt sig från zionisten hade det inte effekterat tjänstgöringen.

UTTRYCKET SANDNEGER är fan i min själ inte passande så låt oss lägga
zionisten

under samma grupp.
Du är FARLIGT nära en retorik nu som det krävdes många döda för att bekämpa unge man.

Hänvisa f.o.m nu till folk efter deras landsnamn.
JCS
jag förklarade till dig att GT förbjuder israel,

Nej, det gjorde du inte. Bl.a. erkände du att du är så dåligt påläst inom ämnet religion att du inte ens begriper det ologiska i att tro på NT men inte på GT. Det känns inte som att du studerat Torah någon längre tid. Kan du förklara mer av ditt tänk? Kanske du har exempel på några talmudiska kommentarer för att försvara din ståndpunkt? Jag säger det igen: Återupprättandet av Israel var inte emot judisk religion, tvärtom t.om. Men som sagt styrdes inte återupprättandet av religion.

Du kan alltså acceptera att du har en sionistisk lumparkompis utan att själv skjuta ihjäl den, du bara hoppas att nån annan ska göra "the dirty work"?

med vitryssland, så menar jag tillbaka till deras hemland, polen, vitryssland, ukraina etc,

Åh, du bara generaliserade hela östeuropa till Vitryssland? Så du tror alltså att alla sionister är östeuropéer?
Sayid
QUOTE (rille116 @ Dec 29 2006, 23:52 ) *

UTTRYCKET SANDNEGER är fan i min själ inte passande så låt oss lägga
zionisten

under samma grupp.
Du är FARLIGT nära en retorik nu som det krävdes många döda för att bekämpa unge man.

Hänvisa f.o.m nu till folk efter deras landsnamn.

vad är ditt problem?, det är inget fel i att vara anti-zionist. Många judar är anti-zionister

zionister är inget folkslag utan var stämplad som en rasistisk idelogi av FN i många år. (dock ej längre)
JCS
QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 23:55 ) *
Många judar är anti-zionister

Jag har aldrig, i hela mitt liv, träffat en antisionistisk jude. Och jag har träffat väldigt många judar i väldigt många olika länder.

QUOTE (Sayid @ Dec 29 2006, 23:55 ) *
zionister är inget folkslag utan var stämplad som en rasistisk idelogi av FN i många år. (dock ej längre)

Resolutionen om att sionismen skulle vara rasistisk röstades, som du säkert vet, igenom tack vare en pakt mellan arabvärlden och Sovjetunionen, som fick alla sina lydstater att rösta likadant. Efter Sovjets upplösande har ånga av dessa, bl.a. Polen bett om ursäkt för att de, pga tryck från Sovjet, röstade för resolutionen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.