QUOTE (JCS @ Dec 28 2006, 07:12 )

QUOTE (Munken_swe @ Dec 28 2006, 02:33 )

Eld mot ett bebyggt område då man vet att civila kommer att träffas är medvetna beslut från båda sidor. Det är ren och skär hämnd och hämnd på hämnden det handlar om. Skillnaden är väl mest att Israel kan hantera sina vapen och rikta dem mer effektivt mot sina mål, med tanke på antalet döda.
Du förstod att när jag skrev:
"Jag hoppas verkligen att civila palestinier inte skadas i försök till att få bort qassamceller, men med tanke på den taktik som grupper som Islamiska jihad och Hamas använder sig av är det lite naivt att höja på ögonbrynen och bli förvånad om det blir så."..
Så menade jag inte att Israel resonerar att "eftersom ni är dumma och skjuter mot civila får vi också göra det !!" utan att det handlar om VARIFRÅN trerrorister avfyrar sina raketer. Det är inte ifrån några militärbaser där det inte finns civila, utan från ställen som Beit Hanoun. Då är det inte förvånande att det ibland slutar illa.
Nej, förvisso. Men genom beskjutningen så är det ju självklart att förödande
collateral damage sker. Detta är et medvetet beslut, om jag inte anser gagnar Israel någonting, eftersom det föder nya terrorister.

I början av invasionen av Libanon så kom det floder av raketer in i Israel, och hur stora blev de civila, eller för den del de militära förlusterna?
Jamen visst, vad fan var det att gnälla över egentligen? Vi kunde väl lika gärna leva med den beskjutningen i vardagen?
Jag hoppas att
du någon gång hamnar i ett raketregn.
Du missförstår mig. Vad jag ville åsyfta på var att de arabiska milisernas färdigheter vad gäller raketer inte är världens bästa. F.ö. hoppas jag att
du aldrig hamnar i ett raketregn, eller någon annan, israeliskt eller palestinsk, men oj så naiv jag var nu.

Anledningen till att det inte blev några större militära skador av raketbeskjutningen var att den nästan uteslutande riktades mot civila. Anledningen till att inte så många dog var Israels väl utbyggda raketvarnings- och skyddsrumssystem. En halv miljon människor sprang under jorden så fort en raket detekterades. Ibland hann man inte.
Då har man lärt sig lite nytt. Det är ju trevligt att
alla civila har någonstans att fly när den andra sidan anfaller.

När ska Israel f.ö. fatta att de inte blir så poppis bland palestinier, beväpnade och obeväpnade, när de dödar en massa civila? Det är ju bra naivt att den israeliska armén på allvar skulle tro att de som utfört attacken fortfarande är kvar på plats när hämnden kommer. Visst att du har låga tankar om deras intelligens, men så dumma tror jag inte att de är. Något lär dem väl sig efter alla dessa år.
Nej, det finns ingen naivitet i handlandet. Du pratade om att du körde runt i närheten av Gaza i höstat? Såg du den vita "ballongen" i himlen? Gaza är bevakat 24/7. Bland annat har man från den ballongen filmat demonstrationer med "döda" palestinier, som gång på gång ramlar av båren, ställer sig upp, borstar av dammet, och sen snällt lägger sig på båren igen och blir ett lik igen. Iaf, de skjuter inte raketer utan att IDF ser det, och IDF är inte slöa.
Så palestinska civila förluster är obefintliga? Hela världen är grundlurade av den palestinska propagandan, som t.o.m. den israelsika fredsrörelsen fallit för om man betänker deras förlustberäkning sedan andra intifadan.

Krook kanske menar att det finns andra metoder än att bomba skiten ur allt och alla och att helt bortse från konsekvenserna?
Hur du tolkar Krooks ord "Jag hoppas för någons skull att dessa operationer blir välriktade och utan collatoral damage." som att han menar att han önskar att det inte blir några operationer öht, förstår jag verkligen inte.
Edit: Du citerade bara första delen av "SAOL-utdraget", du förstod att det bara var det andra som var centralt och betydde något, va?
Jag tog bort den delen eftersom jag inte ville ta med ett "citat" som du ändrat till eget tycke, oavsett hur uppenbart det var. Ungefär som du gjorde med Erik_G tror jag det var. Men jag åsyftade ju till dina åsikter om deras intelligens i mitt inlägg.
QUOTE (Sayid @ Dec 28 2006, 11:21 )

Palestinierna har all rätt att skjuta raketer mot israel så att deras land kan bli befriat, utan ockupationen, hade det inte funnits nån motståndsrörelse. Så länge israel inte lämnar tillbaka stöldgodset till oss , kommer vi aldrig acceptera fred, ingen rättvisa, ingen fred.
Det stämmer inte riktigt. Palestinska raketer är medvetet riktade mot civila israelsika områden. Att mörda civila är ingenting som gagnar Palestinas sak, det leder bara till att fler oskyldiga dör, på båda sidor. Om raketerna endast hade varit mot militära mål så skulle jag säga att de har rätt att skjuta raketer, men eftersom de riktas mot civila så fördömer jag det.
Det väpnade motståndet är förståeligt, men det är oacceptabelt som det bedrivs idag och dessutom så stjälper det bara för palestinierna själva,. Fred tror jag bara kan komma utifrån, genom tryck från omvärlden, men det kan nog inte bli aktuellt förren tidigast nästa amerikanska presidentval.
Och du som uppenbarligen är palestinier, hur skulle du vilja se en realistisk lösning på konflikten, och en realistisk fred? Vilka områden är stulna? Vilka tillhör Israel? Och vad är rättvisa?