Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Libanon/Gaza - Tråd om de senaste händelserna
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
JCS
QUOTE (Krook @ Dec 16 2006, 00:23 ) *
QUOTE (JCS @ Dec 14 2006, 22:38 ) *

Sen är jag lite småskeptisk till att man bör stå just i de områderna med en väska fylld av 35 miljoner dollar i cash..
Det kan väl knappast vara att rekommendera ur säkerhetssynpunkt men de pengarna var avsedda för PA tydligen och det ska knappast vara ett argument för att bli stoppad.

/K

Men tar han personligen med sig 1/4 miljard i cash när han vet att han definitivt skulle få igenom pengarna genom att låta nån annan gå med dem, och kanske splitta det i lite mindre summor åt gången.....jaja, skit i det. Förhopningen får väl vara att senaste stridigheter mellan Hamas och Fatah (de skadade tydligen Haniyehs son och dödade hans livvakt) inte leder till nåt större.

Chanukah sameach! (judiska och betyder "God jul"...) ;)
Slöbevakarn
Personligen tror jag det kommer att bli värre innan det blir bättre.
Hamas och Fatah kommer att panga på varandra och mer blod kommer att spillas. 8.gif

Och jag tror att Israel inte kommer att agera nämnvärt åt detta.

Israelerna är glada att Gazaborna skjuter på varandra istället på Israel.
JCS
QUOTE (Slöbevakarn @ Dec 16 2006, 19:56 ) *
Personligen tror jag det kommer att bli värre innan det blir bättre.
Hamas och Fatah kommer att panga på varandra och mer blod kommer att spillas. 8.gif

Och jag tror att Israel inte kommer att agera nämnvärt åt detta.

På vilket sätt tycker du Israel borde/kan agera? Med tanke på åtminstone ena partens inställning till staten Israel?
Slöbevakarn
QUOTE (JCS @ Dec 17 2006, 01:26 ) *
På vilket sätt tycker du Israel borde/kan agera? Med tanke på åtminstone ena partens inställning till staten Israel?

Ja Israel är väll inte Hamas polare nr 1.

Men jag ser ett scenario där Israel ståt vid sidan om utan att agera i konflikten mellan Hamas och Fatah.
Tillslut kanske grupperna enas och då vänder dom än en gång sina vapen mot Israel, och våldsspiralen fortsätter på nytt.

Men om Israel agerar genom blandning av politisk påtryckning och förnödenheter till det palistinska folket som är dom som lider mest av bråket.
Kan man sprida lite god will till palistinierna som ser att Israel vill hjälpa. Och palistinierna sätter press på sina egna ledare att nå en fredlig lösning.

Jag tycker att det är bättre att visa att man bryr sig istället för att låtsas som ingenting.
JCS
QUOTE (Slöbevakarn @ Dec 17 2006, 08:14 ) *
QUOTE (JCS @ Dec 17 2006, 01:26 ) *

Ja Israel är väll inte Hamas polare nr 1.

Rätt milt sagt. Om man läser Hamas partiprogram är det lättare att förstå att Israel hellre ser Fatah som förhandlingspart. Studera gärna inledningen och artiklarna 7 och 28...Krävs rätt mycket för att Israel inte ska ta ställning mot ett parti som påstår att profeten Muhammed själv propagerat för krig och mord mot judar samt att naturen(!) vill förinta det judiska folket. Plus deras ständiga ovilja att ens erkänna staten Israel, vilket gör dem till en omöjlig förhandlingspart, och därmed gör palestiniska folket en stor otjänst.
Slöbevakarn
Frågan är då "Hur får man bort Hamas från makten?"

Folket röstade för Hamas, så då måste man se till att folkets stöd för Hamas försvinner.
Om Israel lyckas vinna förtroende av det palestinska folket (fråga mig inte hur). mellow.gif
Så kan palestinierna tvinga Hamas till förhandlingsbordet.
JCS
QUOTE (Slöbevakarn @ Dec 17 2006, 18:47 ) *
Frågan är då "Hur får man bort Hamas från makten?"

Folket röstade för Hamas, så då måste man se till att folkets stöd för Hamas försvinner.
Om Israel lyckas vinna förtroende av det palestinska folket (fråga mig inte hur). mellow.gif
Så kan palestinierna tvinga Hamas till förhandlingsbordet.

Folket har inte förtroende för Hamas. Vore det nyal idag skulle Fatah vinna. Anledningen till att man röstade på Hamas från första början var den enorma korruptionen som funnits (finns?) inom Fatah. Vinst för Fatah skulle antagligen leda till att omvärldens sanktioner upphör..
Krook
Just nu ser det inte så bra ut.
Hamas förlorar popularitet och förtroende, något som de förmodligen inte kommer att erkänna eller acceptera. Jag tror att de kommer att försöka hålla sig kvar vid makten med näbbar och klor. Vad Fatah kan göra åt det förutom det föranmälda nyvalet är svårt att se.

Våldet ökar och med det nöden och desperationen. Det är överhängande risk att detta kommer att spilla över på Israel.

Om jag hade varit C Israel hade jag i all tysthet stöttat Fatah i sin strävan att få bort Hamas och för att försöka dämpa våldet. Fatah är väl inte helt hundra men avsevärt mycket trevligare än Hamas och just nu finns det inga andra potentiella makthavare.
Men det behövs inte mycket nu för att det ska gå käpprätt åt...

/K
Erik_G
QUOTE (Krook @ Dec 18 2006, 10:07 ) *
Om jag hade varit C Israel hade jag i all tysthet stöttat Fatah i sin strävan att få bort Hamas

Det är väl till och med så att Israel stöttar Fatah utan att hålla tyst om det. Med tanke på att Israel dels tillåtit Fatah att hämta soldater från Jordanien och lovat att ställa egen trupp till Fatahs förfogande, för att bekämpa terrorister (läs Hamas).

/E
Slöbevakarn
Ett stort problem är alla "undergrupper" inom dom olika palestinska partierna, vars enda mål är att ställa till förtret.
En viktig fråga är hur man kan kontrollera dom så att dom inte agerar utanför sitt eget parti.

Som detta exempel med folk som inte respekterar vapenvilan.www.svd.se
Status quo
Ja nu verkar det arta sig lite som jag förutspådde tidigare, Israel stödjer / uppviglar palestinska grupper mot varandra, ser till att de får fiender inpå hörnet och lättar på trycket på israel..
Sen när de dödat varandra tills det bara finns några få kvar som överlevt, hälften hatar den andra halvan och vice versa, då är det bara att stödje den grupp som kan tänka sig att erkänna israels existens.. Och det har ju Abbas redan sagt att han är redo att göra...
JCS
QUOTE (Status quo @ Dec 19 2006, 08:00 ) *
Och det har ju Abbas redan sagt att han är redo att göra...

Och därför stödjer man honom och inte Hamas som i sitt eget partiprogram proklamerar att det är en tjänst åt herren att mörda judar. Tycker du att det är moraliskt fel att inte ge sitt stöd till en grupp som direkt uppmanar till mord på ens land majoritetsbefolkning?

Sen uppviglar inte Israel dem mot varandra, det fixar de så gott själva.
Slöbevakarn
Som sagt varade inte vapenvilan länge och allt är "som vanligt."

DN tar upp lite om dagarnas händelser.www.dn.se

Verkar som om dom palestinska ledningarna har lite svår att kontrollera sina underhuggare.
JCS
QUOTE (Slöbevakarn @ Dec 19 2006, 17:21 ) *
Verkar som om dom palestinska ledningarna har lite svår att kontrollera sina underhuggare.

Nja, i alla fall Hamas ledning är i högsta grad ansvariga för vad som händer nu, eftersom man valde att helt bojkotta den presskonferens då Abbas skulle deklarera vapenvilan. Inte konstigt vilka signaler man då sänder ut om vad man tycker om Fatah-folket.
Erik_G
QUOTE (JCS @ Dec 19 2006, 17:47 ) *
..eftersom man valde att helt bojkotta den presskonferens då Abbas skulle deklarera vapenvilan. Inte konstigt vilka signaler man då sänder ut om vad man tycker om Fatah-folket.

Var det inte Fatah som bojkottade en Hamas-presskonferens där vapenvilan skulle deklareras, eller var det en annan presskonferens, eller är jag helt snurrig i bollen?

/E
JCS
QUOTE (Erik_G @ Dec 19 2006, 21:23 ) *
QUOTE (JCS @ Dec 19 2006, 17:47 ) *

..eftersom man valde att helt bojkotta den presskonferens då Abbas skulle deklarera vapenvilan. Inte konstigt vilka signaler man då sänder ut om vad man tycker om Fatah-folket.

Var det inte Fatah som bojkottade en Hamas-presskonferens där vapenvilan skulle deklareras, eller var det en annan presskonferens, eller är jag helt snurrig i bollen?

/E

Helt rätt, så var det..tack

Och medlemmar av Fatahs Al aqsa skjuts ihjäl av IDF på Västbanken JPost..så att Israel helhjärtat stödjer Fatah går inte säga..hmm..det här är så knasigt och gör mig så snurrig så jag ska ta och utnyttja mina hebrew-skills och ringa lite kompisar därnere imorrn om vad de tror om läget..tror inte jag blir klokare för det dock:(
Erik_G
QUOTE (JCS @ Dec 19 2006, 22:36 ) *
Och medlemmar av Fatahs Al aqsa skjuts ihjäl av IDF på Västbanken JPost..så att Israel helhjärtat stödjer Fatah går inte säga..hmm..det här är så knasigt och gör mig så snurrig så jag ska ta och utnyttja mina hebrew-skills och ringa lite kompisar därnere imorrn om vad de tror om läget..tror inte jag blir klokare för det dock:(

Jo, men Al Aqsa är väl en helt annan tekopp än PLO's politiska gren i och för sig. Lite som att jämföra Popular Peoples Front of Judea med Peoples Popular Front of Judea. Eller? biggrin.gif

/E
JCS
QUOTE (Erik_G @ Dec 19 2006, 23:15 ) *
QUOTE (JCS @ Dec 19 2006, 22:36 ) *

Jo, men Al Aqsa är väl en helt annan tekopp än PLO's politiska gren i och för sig. Lite som att jämföra Popular Peoples Front of Judea med Peoples Popular Front of Judea. Eller? biggrin.gif

/E

Men Al aqsa är ju organiserad direkt under al-Fatah..som är medlem i PLO. PPFJ är från Life of Brian? Eller? tveka.gif Ett tag sen jag såg den..bästa monte python som gjorts...
Erik_G
QUOTE (JCS @ Dec 19 2006, 23:22 ) *
PPFJ är från Life of Brian? Eller? tveka.gif Ett tag sen jag såg den..bästa monte python som gjorts...

Japp, den absolut bästa "dokumentären" om hur religion och mellanöstern funkar, ever..

Jo, Al Aqsa må vara knutet till PLO, men samtidigt är det ju allmänt känt att delar av PLO inte gör vad andra delar av PLO säger..
Så är det väl med de flesta "befrielseorganisationer" världen över där de mer publika figurerna börjar inse att en fredlig lösning är bäst för alla parter, medan delar av fotfolket fortfarande har en eller annan hämnd att utkräva..

Det tog ju ett tag innan IRA hade lugnat ner sig, och helt avväpnade är de väl inte ännu?

/E
JCS
QUOTE (Erik_G @ Dec 19 2006, 23:27 ) *
Jo, Al Aqsa må vara knutet till PLO, men samtidigt är det ju allmänt känt att delar av PLO inte gör vad andra delar av PLO säger..

Men Al aqsa är inte medlemmar i PLO. De är en väpnad underorganisation som tillhör Fatah, som i sin tur är medlemmar i PLO. Al aqsa ska inte ta order från PLO, utan från Fatah.
Erik_G
QUOTE (JCS @ Dec 19 2006, 23:35 ) *
Men Al aqsa är inte medlemmar i PLO. De är en väpnad underorganisation som tillhör Fatah, som i sin tur är medlemmar i PLO. Al aqsa ska inte ta order från PLO, utan från Fatah.

Erik håller för händerna för öronen och skriker....

NU behöver jag en huvudvärkstablett...

Skämt å sido.. ska man tro den fd CIA agenten Robert Baer i boken "See No Evil" så är mellanösterns terrororganisationer ett saligt mischmasch av å ena sidan klanbildningar, och å andra sidan influenser från organisationer knutna direkt till Irans ledarskap. Nu gäller hans analys för hur det såg ut i Libanon under det glada 80-talet, men jag kan inte se att det kan ha förändrats särskillt mycket. Jag antar att en del nyckelspelare bytts ut och en del av lagen har bytt namn, men det är nog fortfarande samma coacher..

/E
JCS
QUOTE (Erik_G @ Dec 19 2006, 23:44 ) *
QUOTE (JCS @ Dec 19 2006, 23:35 ) *

Erik håller för händerna för öronen och skriker....

NU behöver jag en huvudvärkstablett...

Skämt å sido.. ska man tro den fd CIA agenten Robert Baer i boken "See No Evil" så är mellanösterns terrororganisationer ett saligt mischmasch av å ena sidan klanbildningar, och å andra sidan influenser från organisationer knutna direkt till Irans ledarskap. Nu gäller hans analys för hur det såg ut i Libanon under det glada 80-talet, men jag kan inte se att det kan ha förändrats särskillt mycket. Jag antar att en del nyckelspelare bytts ut och en del av lagen har bytt namn, men det är nog fortfarande samma coacher..

/E

Är inte helt med på vad du menar, men vi säger så så kan du sluta skrika och får förhoppningsvis somna utan huvudvärk inatt.. happy.gif
Erik_G
QUOTE (JCS @ Dec 19 2006, 23:49 ) *
Är inte helt med på vad du menar, men vi säger så så kan du sluta skrika och får förhoppningsvis somna utan huvudvärk inatt.. happy.gif

Att allt är en sabla röra, fast med fler ord..

/E
Rickard N
<Mr Gumby>My brain hurts</Mr Gumby>
JCS
Andra vapenvilan bruten och tre raketer in i Israel...
Slöbevakarn
QUOTE (JCS @ Dec 20 2006, 15:39 ) *

Alla förvånade räker upp handen. dry.gif
J.K Nilsson
QUOTE (Slöbevakarn @ Dec 20 2006, 19:36 ) *
QUOTE (JCS @ Dec 20 2006, 15:39 ) *

Alla förvånade räker upp handen. dry.gif

fun_icon_nana.gif Det måste självklart ha varit så att man missade sina kontrahenter på palestinskt område. Vill man verkligen att Israel skall skjuta de inblandade också, snacka om Bellum omnium contra omnes. Var är Darwin?

J.K Nilsson
Slöbevakarn
Jag skulle vilja se den dag då ledarna för dessa grupper som bråkar, var dom som slogs.

Hur många av dessa ledare som sitter och predikar om den andres undergång skulle våga gå ut på gatan och delta i bråken tror ni?
Slöbevakarn
En fråga dök upp i huvudet. unsure.gif

Hur gick det med dom tillfångatagna Israeliska soldaterna?
Är dom fria eller har jag missat några nyhetssändningar? unsure.gif
JCS
QUOTE (Slöbevakarn @ Dec 22 2006, 13:09 ) *
En fråga dök upp i huvudet. unsure.gif

Hur gick det med dom tillfångatagna Israeliska soldaterna?
Är dom fria eller har jag missat några nyhetssändningar? unsure.gif

Eldad Regev och Udi Goldwasser blev antagligen inte kidnappade, utan de dödades och deras kroppar forslades in i Libanon. Annars hade man sett dem på video, vädjande om att Israel ska sluta bomba...Antagligen samma historia med Gilad Shalit.
Slöbevakarn
QUOTE (JCS @ Dec 22 2006, 20:09 ) *
Eldad Regev och Udi Goldwasser blev antagligen inte kidnappade, utan de dödades och deras kroppar forslades in i Libanon. Annars hade man sett dem på video, vädjande om att Israel ska sluta bomba...Antagligen samma historia med Gilad Shalit.

Tack för svaret JCS. :(
Slöbevakarn
Det verkar som om den israeliska soldaten Galid Shalit fortfarande är vid liv.

Än finns det hopp JCS. smile.gif
www.aftonbladet.se
JCS
QUOTE (Slöbevakarn @ Dec 27 2006, 17:24 ) *
Det verkar som om den israeliska soldaten Galid Shalit fortfarande är vid liv.

Än finns det hopp JCS. smile.gif
www.aftonbladet.se

Tja, alltid trevligt när det finns hopp för liv...Men tycker fortfarande att det är skumt att inte Hamas ger några bevis på att han lever och frodas. Svårt att vara hoppfull när det gäller saker som involverar Hamas dry.gif ... Men man kan ju alltid försöka hoppas smile.gif .

Fast Gilad heter han..inte Galid..dumaftonbladetkanintestava.

Mer som hänt är ju att IDF nu fått order om att bekämpa Qassamceller i Gaza...vilket är på tiden. Situationen som den är nu är ohållbar. Över 60 raketer har skickats från Gaza in i israeliska samhällen sedan dag 1 av "vapenvilan". Några har träffat dagiset i Sderot. Inte många glasfönster i samhället är hela. Abbas gjorde kanske tappra försök i början för att stoppa beskjutningen, men det hjälper inte. Vapenvilan ska bevaras enligt Olmert, men man ska göra nålsticksoperationer mot terrorceller.
Krook
QUOTE (JCS @ Dec 27 2006, 21:02 ) *
/.../Vapenvilan ska bevaras enligt Olmert, men man ska göra nålsticksoperationer mot terrorceller.

Jag hoppas för någons skull att dessa operationer blir välriktade och utan collatoral damage.

Som motvikt till det positiva som trots allt verkar hända är att en ny bosättning ska uppföras på Västbanken. Jag kan inte förstå att de aldrig lär sig.

/K
JCS
QUOTE (Krook @ Dec 27 2006, 21:23 ) *

/.../Vapenvilan ska bevaras enligt Olmert, men man ska göra nålsticksoperationer mot terrorceller.

Jag hoppas för någons skull att dessa operationer blir välriktade och utan collatoral damage.

Att man bara skjuter mot Islamiska jihads militärbaser menar du? Har du koordinaterna till dem?

Saxat från annat ställe:
Ur Svenska Akademins ordlista:

HÖNS-HJÄRNA

1) BRUK: (vard.)

BETYDELSE: till 1 e, bildl. om klent utrustad hjärna; klent förstånd; äv. om person med klent förstånd;

2) En terrorist som inte hade fattat att det finns risk för att oskyldiga skadas i svarselden när man beskjuter israeliska samhällen över gränsen från tättbebyggt område.

Jag hoppas verkligen att civila palestinier inte skadas i försök till att få bort qassamceller, men med tanke på den taktik som grupper som Islamiska jihad och Hamas använder sig av är det lite naivt att höja på ögonbrynen och bli förvånad om det blir så.
Munken_swe
QUOTE (JCS @ Dec 27 2006, 22:29 ) *
QUOTE (Krook @ Dec 27 2006, 21:23 ) *

Att man bara skjuter mot Islamiska jihads militärbaser menar du? Har du koordinaterna till dem?

Saxat från annat ställe:
Ur Svenska Akademins ordlista:

HÖNS-HJÄRNA

1) BRUK: (vard.)

BETYDELSE: till 1 e, bildl. om klent utrustad hjärna; klent förstånd; äv. om person med klent förstånd;

Jag hoppas verkligen att civila palestinier inte skadas i försök till att få bort qassamceller, men med tanke på den taktik som grupper som Islamiska jihad och Hamas använder sig av är det lite naivt att höja på ögonbrynen och bli förvånad om det blir så.

Eld mot ett bebyggt område då man vet att civila kommer att träffas är medvetna beslut från båda sidor. Det är ren och skär hämnd och hämnd på hämnden det handlar om. Skillnaden är väl mest att Israel kan hantera sina vapen och rikta dem mer effektivt mot sina mål, med tanke på antalet döda. I början av invasionen av Libanon så kom det floder av raketer in i Israel, och hur stora blev de civila, eller för den del de militära förlusterna?

När ska Israel f.ö. fatta att de inte blir så poppis bland palestinier, beväpnade och obeväpnade, när de dödar en massa civila? Det är ju bra naivt att den israeliska armén på allvar skulle tro att de som utfört attacken fortfarande är kvar på plats när hämnden kommer. Visst att du har låga tankar om deras intelligens, men så dumma tror jag inte att de är. Något lär dem väl sig efter alla dessa år.

Krook kanske menar att det finns andra metoder än att bomba skiten ur allt och alla och att helt bortse från konsekvenserna?
JCS
QUOTE (Munken_swe @ Dec 28 2006, 02:33 ) *
Eld mot ett bebyggt område då man vet att civila kommer att träffas är medvetna beslut från båda sidor. Det är ren och skär hämnd och hämnd på hämnden det handlar om. Skillnaden är väl mest att Israel kan hantera sina vapen och rikta dem mer effektivt mot sina mål, med tanke på antalet döda.

Du förstod att när jag skrev:
"Jag hoppas verkligen att civila palestinier inte skadas i försök till att få bort qassamceller, men med tanke på den taktik som grupper som Islamiska jihad och Hamas använder sig av är det lite naivt att höja på ögonbrynen och bli förvånad om det blir så."..

Så menade jag inte att Israel resonerar att "eftersom ni är dumma och skjuter mot civila får vi också göra det !!" utan att det handlar om VARIFRÅN trerrorister avfyrar sina raketer. Det är inte ifrån några militärbaser där det inte finns civila, utan från ställen som Beit Hanoun. Då är det inte förvånande att det ibland slutar illa.

I början av invasionen av Libanon så kom det floder av raketer in i Israel, och hur stora blev de civila, eller för den del de militära förlusterna?

Jamen visst, vad fan var det att gnälla över egentligen? Vi kunde väl lika gärna leva med den beskjutningen i vardagen?

Jag hoppas att du någon gång hamnar i ett raketregn.

Anledningen till att det inte blev några större militära skador av raketbeskjutningen var att den nästan uteslutande riktades mot civila. Anledningen till att inte så många dog var Israels väl utbyggda raketvarnings- och skyddsrumssystem. En halv miljon människor sprang under jorden så fort en raket detekterades. Ibland hann man inte.
När ska Israel f.ö. fatta att de inte blir så poppis bland palestinier, beväpnade och obeväpnade, när de dödar en massa civila? Det är ju bra naivt att den israeliska armén på allvar skulle tro att de som utfört attacken fortfarande är kvar på plats när hämnden kommer. Visst att du har låga tankar om deras intelligens, men så dumma tror jag inte att de är. Något lär dem väl sig efter alla dessa år.

Nej, det finns ingen naivitet i handlandet. Du pratade om att du körde runt i närheten av Gaza i höstat? Såg du den vita "ballongen" i himlen? Gaza är bevakat 24/7. Bland annat har man från den ballongen filmat demonstrationer med "döda" palestinier, som gång på gång ramlar av båren, ställer sig upp, borstar av dammet, och sen snällt lägger sig på båren igen och blir ett lik igen. Iaf, de skjuter inte raketer utan att IDF ser det, och IDF är inte slöa.
Krook kanske menar att det finns andra metoder än att bomba skiten ur allt och alla och att helt bortse från konsekvenserna?

Hur du tolkar Krooks ord "Jag hoppas för någons skull att dessa operationer blir välriktade och utan collatoral damage." som att han menar att han önskar att det inte blir några operationer öht, förstår jag verkligen inte.

Edit: Du citerade bara första delen av "SAOL-utdraget", du förstod att det bara var det andra som var centralt och betydde något, va?
Slöbevakarn
Svårt att vara hoppfull när det gäller saker som involverar Hamas dry.gif ... Men man kan ju alltid försöka hoppas smile.gif .

Hoppet likt Pandoras ask är det sista som överger människan.
Sayid
Palestinierna har all rätt att skjuta raketer mot israel så att deras land kan bli befriat, utan ockupationen, hade det inte funnits nån motståndsrörelse. Så länge israel inte lämnar tillbaka stöldgodset till oss , kommer vi aldrig acceptera fred, ingen rättvisa, ingen fred.
Born
QUOTE (Sayid @ Dec 28 2006, 11:21 ) *
Palestinierna har all rätt att skjuta raketer mot israel så att deras land kan bli befriat, utan ockupationen, hade det inte funnits nån motståndsrörelse. Så länge israel inte lämnar tillbaka stöldgodset till oss , kommer vi aldrig acceptera fred, ingen rättvisa, ingen fred.

Må vara ett av de minst genomtänkta inläggen i den här tråden.
Palestina blir inte "befriat" av att sjuka människor pumpar in raketer i Israel. Med din inställning är det lätt att förstå varför läget är som det är i området.
Ing
Tycker du inte att det kan vara skillnad på hur man krigar?
Kanske att det kan vara lite dumt att skjuta från tätbefolkade områden, eller att målinriktat ge sig på civila bussar och kaféer?
Sayid
QUOTE (Ing @ Dec 28 2006, 11:51 ) *

Tycker du inte att det kan vara skillnad på hur man krigar?
Kanske att det kan vara lite dumt att skjuta från tätbefolkade områden, eller att målinriktat ge sig på civila bussar och kaféer?

Palestinierna krigar på ett riktigt dåligt sätt måste jag erkänna, dåliga vapen och dålig taktik. Hizbollah är modellen för hur en riktig motståndsrörelse ska se ut.

Med tanke på att ca 90% av israel befolkning är zionister och stödjer ockupationen, hur kan dem här bussarna och caféerna kallas civila mål? israel har byggt israeliska bostäder på palestinsk och syriska områden. Dem är legetima mål.

QUOTE (Born @ Dec 28 2006, 11:49 ) *

Må vara ett av de minst genomtänkta inläggen i den här tråden.
Palestina blir inte "befriat" av att sjuka människor pumpar in raketer i Israel. Med din inställning är det lätt att förstå varför läget är som det är i området.

På det sättet palestinierna uppför sig nu kommer dem aldrig bli fria. Det har du helt rätt i, för att befria palestina krävs en större och bättre motståndsrörelse i likhet med Libanons Befrielse Armé Hizbollah.
Ing
Sayid: Jag har inte tid att argumentera just nu, men jag uppmanar dig till försiktighet, med tanke på din varningsnivå så har du INTE mycket förtroendekapital kvar här, så var försiktig med vad du skriver i dina inlägg.

Det gäller andra medlemmar också. Någon form av respekt krävs alltså.

Pussiljumsken.
/Blågul.
Munken_swe
QUOTE (JCS @ Dec 28 2006, 07:12 ) *

Eld mot ett bebyggt område då man vet att civila kommer att träffas är medvetna beslut från båda sidor. Det är ren och skär hämnd och hämnd på hämnden det handlar om. Skillnaden är väl mest att Israel kan hantera sina vapen och rikta dem mer effektivt mot sina mål, med tanke på antalet döda.

Du förstod att när jag skrev:
"Jag hoppas verkligen att civila palestinier inte skadas i försök till att få bort qassamceller, men med tanke på den taktik som grupper som Islamiska jihad och Hamas använder sig av är det lite naivt att höja på ögonbrynen och bli förvånad om det blir så."..

Så menade jag inte att Israel resonerar att "eftersom ni är dumma och skjuter mot civila får vi också göra det !!" utan att det handlar om VARIFRÅN trerrorister avfyrar sina raketer. Det är inte ifrån några militärbaser där det inte finns civila, utan från ställen som Beit Hanoun. Då är det inte förvånande att det ibland slutar illa.

Nej, förvisso. Men genom beskjutningen så är det ju självklart att förödande collateral damage sker. Detta är et medvetet beslut, om jag inte anser gagnar Israel någonting, eftersom det föder nya terrorister.

I början av invasionen av Libanon så kom det floder av raketer in i Israel, och hur stora blev de civila, eller för den del de militära förlusterna?

Jamen visst, vad fan var det att gnälla över egentligen? Vi kunde väl lika gärna leva med den beskjutningen i vardagen?

Jag hoppas att du någon gång hamnar i ett raketregn.

Du missförstår mig. Vad jag ville åsyfta på var att de arabiska milisernas färdigheter vad gäller raketer inte är världens bästa. F.ö. hoppas jag att du aldrig hamnar i ett raketregn, eller någon annan, israeliskt eller palestinsk, men oj så naiv jag var nu.

Anledningen till att det inte blev några större militära skador av raketbeskjutningen var att den nästan uteslutande riktades mot civila. Anledningen till att inte så många dog var Israels väl utbyggda raketvarnings- och skyddsrumssystem. En halv miljon människor sprang under jorden så fort en raket detekterades. Ibland hann man inte.

Då har man lärt sig lite nytt. Det är ju trevligt att alla civila har någonstans att fly när den andra sidan anfaller.

Nej, det finns ingen naivitet i handlandet. Du pratade om att du körde runt i närheten av Gaza i höstat? Såg du den vita "ballongen" i himlen? Gaza är bevakat 24/7. Bland annat har man från den ballongen filmat demonstrationer med "döda" palestinier, som gång på gång ramlar av båren, ställer sig upp, borstar av dammet, och sen snällt lägger sig på båren igen och blir ett lik igen. Iaf, de skjuter inte raketer utan att IDF ser det, och IDF är inte slöa.

Så palestinska civila förluster är obefintliga? Hela världen är grundlurade av den palestinska propagandan, som t.o.m. den israelsika fredsrörelsen fallit för om man betänker deras förlustberäkning sedan andra intifadan.

Hur du tolkar Krooks ord "Jag hoppas för någons skull att dessa operationer blir välriktade och utan collatoral damage." som att han menar att han önskar att det inte blir några operationer öht, förstår jag verkligen inte.

Edit: Du citerade bara första delen av "SAOL-utdraget", du förstod att det bara var det andra som var centralt och betydde något, va?

Jag tog bort den delen eftersom jag inte ville ta med ett "citat" som du ändrat till eget tycke, oavsett hur uppenbart det var. Ungefär som du gjorde med Erik_G tror jag det var. Men jag åsyftade ju till dina åsikter om deras intelligens i mitt inlägg.

Det stämmer inte riktigt. Palestinska raketer är medvetet riktade mot civila israelsika områden. Att mörda civila är ingenting som gagnar Palestinas sak, det leder bara till att fler oskyldiga dör, på båda sidor. Om raketerna endast hade varit mot militära mål så skulle jag säga att de har rätt att skjuta raketer, men eftersom de riktas mot civila så fördömer jag det.

Det väpnade motståndet är förståeligt, men det är oacceptabelt som det bedrivs idag och dessutom så stjälper det bara för palestinierna själva,. Fred tror jag bara kan komma utifrån, genom tryck från omvärlden, men det kan nog inte bli aktuellt förren tidigast nästa amerikanska presidentval.

Och du som uppenbarligen är palestinier, hur skulle du vilja se en realistisk lösning på konflikten, och en realistisk fred? Vilka områden är stulna? Vilka tillhör Israel? Och vad är rättvisa?
Sayid
QUOTE (Munken_swe @ Dec 28 2006, 12:12 ) *

Det stämmer inte riktigt. Palestinska raketer är medvetet riktade mot civila israelsika områden. Att mörda civila är ingenting som gagnar Palestinas sak, det leder bara till att fler oskyldiga dör, på båda sidor. Om raketerna endast hade varit mot militära mål så skulle jag säga att de har rätt att skjuta raketer, men eftersom de riktas mot civila så fördömer jag det.

Det väpnade motståndet är förståeligt, men det är oacceptabelt som det bedrivs idag och dessutom så stjälper det bara för palestinierna själva,. Fred tror jag bara kan komma utifrån, genom tryck från omvärlden, men det kan nog inte bli aktuellt förren tidigast nästa amerikanska presidentval.

Och du som uppenbarligen är palestinier, hur skulle du vilja se en realistisk lösning på konflikten, och en realistisk fred? Vilka områden är stulna? Vilka tillhör Israel? Och vad är rättvisa?

Jag är inte palestinie, Hela palestina är under israelisk ockupation. "civila mål" finns inte i israel, hela israel är byggd på palestina och delvis syrien. Därför är motståndsrörelsen helt legetim, men tyvärr är palestinierna dåliga på att befria deras land.

Ända sättet vi kommer acceptera fred är när hela israel avvecklas och Golan lämnas tillbaka till Syrien, Judarna som vill bo kvar får göra det, zionisterna kan åka hem till vitryssland.

QUOTE (Ing @ Dec 28 2006, 12:10 ) *
Sayid: Jag har inte tid att argumentera just nu, men jag uppmanar dig till försiktighet, med tanke på din varningsnivå så har du INTE mycket förtroendekapital kvar här, så var försiktig med vad du skriver i dina inlägg.

Det gäller andra medlemmar också. Någon form av respekt krävs alltså.

Pussiljumsken.
/Blågul.

Det ända jag gör är att skriva sanningen, men admin på detta forum verkar vara rädd för den. Det är därför jag hotas med banning.

edit:
Fixade citatet så inlägget blev läsbart....
Born
@Sayid

Jisses. En sjuk syn på konflikten om du frågar mig... Du behöver ta en funderare på dedär..
Erik_G
QUOTE (Born @ Dec 28 2006, 12:29 ) *
@Sayid

Jisses. En sjuk syn på konflikten om du frågar mig... Du behöver ta en funderare på dedär..

I och för sig en retorik som är representativ för regionen i fråga, och en ledtråd till varför en permanent fred är allt för avlägsen. Tyvärr är ju retoriken lika trist på bägge sidor, när fel folk får chansen att höras.

Problemet är väl att vi inte köper den typen av retorik på detta forumet, utan gärna ser en mer saklig debatt. Därför riskerar man att inte få "säga sanningen" om man inte anpassar sig.

Rätt många lyckas ju ändå hålla en israelkritisk position och ändå skriva inlägg som inte luktar kalashnikovpolitik.

Det verkar som jag får vara lite mer närvarande här ett tag, mitt i julstöket och sånt..

Det vore ju trist om vi var tvungen att julstänga vissa trådar.

/Erik G
Munken_swe
@Sayid
Jag uppfattade dig som palestinier då du skrev, och senare skrivit likande igen:
Så länge israel inte lämnar tillbaka stöldgodset till oss , kommer vi aldrig acceptera fred, ingen rättvisa, ingen fred.

Har jag missat något?

Israel är förvisso byggt på Palestina, och jag tycker att det var beklagigt att saker gick som det gick. Tycker att man kunde försökt få fram avtal om ett arabiskt-judiskt Palestina, alltså en enstat, men gjort är gjort, Israel existerar och dess invånare har också rätt till ett land.

Om du anser att civila mål inte finns, vad skickar det för signal till omvärlden, och till det palestinska folket själva? Det blir ju en terrorstämpel över alla motståndsrörelser och araber, det utländska stödet försvinner och Israel får ännu fler skäl för att utfärda attacker och använda strategier som inte borde anstå ett civiliserat land. Motståndsrörelsen anser jag förvisso vara legitim, men många av dess metoder är det inte, och är helt oacceptabla. Internationella lagar och överenskommelser måste följas, av båda sidor.

Fred är en lång process i det här fallet. Att Golanhöjderna bör återlämnas till Syrien anser jag vara ett rimligt krav, och likaså återställande samtliga gränserna före 6-dagarskriget, men då måste det ju ställas krav på palestinierna också. Problemet är ju att palestinierna litar inte på Israel, och Israel litar inte på palestinierna. Varför skulle Israel upphöra med attacker mot Gaza och Västbanken när de utsätts för attacker själva? Varför skulle Palestinska folket protestera mot eller motverka de som anfaller Israel med terror, de kanske tänker något i stil med att utan dem så får man inget "skydd" och IDF kan göra vad dem vill mot palestinierna.

Det arabhat som finns i västvärlden idag gör ju inte saken lättare när båda sidor använder terrormetoder, men bara araberna ska ställas till svars. Om motståndsrörelsen upphör med attacker mot civila och oskyldiga så får ju Israel inget "skäl" att slå tillbaka med samma mynt. Likaså tvärt om. Ett hävande av blockaden av Gaza med allt var det innebär anser jag skulle underlätta både för det palestinska folket och Israel genom att Israel visar att de bryr sig om palestiniernas liv och att levnadsvillkoren för folket skulle öka. Israelisk tull, kustvakt och kontroller skulle ju rimligtvis kunna motverka införsel av diverse vapen.
Krook
QUOTE (JCS @ Dec 27 2006, 22:29 ) *
Nej, jag har inte kvar koordinaterna sedan sist och de har visst slutat lägga ut dem på nätet också. dribble.gif Med ballongen och annan intel så torde man kunna ha en större precision i arbetet än vad som kännetecknat IDF det senaste året och på så sätt kirurgiskt operera bort problemet utan att "smittan" sprider sig, om liknelsen tillåts mig.

QUOTE (JCS)
Israel har nu chansen att göra mer rätt än sin motpart. De borde ta den även fast det kommer att vara krävande. Om man fortsätter i gammal stil med att bara lägga på tio gånger så mycket trotyl i svaret på angrepp så kommer inte opinionen svänga till Israels fördel. Om man däremot är lite mer precis så kommer den stora massan i väst att ta Israels parti. Det är viktigt.

Viktigt är också att få bort missdådare utan att nya missdådare värvas pga. det.

/K
Sayid
QUOTE (Munken_swe @ Dec 28 2006, 18:21 ) *
@Sayid
Jag uppfattade dig som palestinier då du skrev, och senare skrivit likande igen:
Så länge israel inte lämnar tillbaka stöldgodset till oss , kommer vi aldrig acceptera fred, ingen rättvisa, ingen fred.

Har jag missat något?

Israel är förvisso byggt på Palestina, och jag tycker att det var beklagigt att saker gick som det gick. Tycker att man kunde försökt få fram avtal om ett arabiskt-judiskt Palestina, alltså en enstat, men gjort är gjort, Israel existerar och dess invånare har också rätt till ett land.

Om du anser att civila mål inte finns, vad skickar det för signal till omvärlden, och till det palestinska folket själva? Det blir ju en terrorstämpel över alla motståndsrörelser och araber, det utländska stödet försvinner och Israel får ännu fler skäl för att utfärda attacker och använda strategier som inte borde anstå ett civiliserat land. Motståndsrörelsen anser jag förvisso vara legitim, men många av dess metoder är det inte, och är helt oacceptabla. Internationella lagar och överenskommelser måste följas, av båda sidor.

Fred är en lång process i det här fallet. Att Golanhöjderna bör återlämnas till Syrien anser jag vara ett rimligt krav, och likaså återställande samtliga gränserna före 6-dagarskriget, men då måste det ju ställas krav på palestinierna också. Problemet är ju att palestinierna litar inte på Israel, och Israel litar inte på palestinierna. Varför skulle Israel upphöra med attacker mot Gaza och Västbanken när de utsätts för attacker själva? Varför skulle Palestinska folket protestera mot eller motverka de som anfaller Israel med terror, de kanske tänker något i stil med att utan dem så får man inget "skydd" och IDF kan göra vad dem vill mot palestinierna.

Det arabhat som finns i västvärlden idag gör ju inte saken lättare när båda sidor använder terrormetoder, men bara araberna ska ställas till svars. Om motståndsrörelsen upphör med attacker mot civila och oskyldiga så får ju Israel inget "skäl" att slå tillbaka med samma mynt. Likaså tvärt om. Ett hävande av blockaden av Gaza med allt var det innebär anser jag skulle underlätta både för det palestinska folket och Israel genom att Israel visar att de bryr sig om palestiniernas liv och att levnadsvillkoren för folket skulle öka. Israelisk tull, kustvakt och kontroller skulle ju rimligtvis kunna motverka införsel av diverse vapen.

Jag är syrisk.

det finns ett två stats avtal om 1967 års gränser som israel bryter, förut accepterade jag 1967års gränserna men tack vare att israel inte verkar acceptera dem, så gör inte jag det heller , nu är det 1948 års gränser som gäller, och inget annat är acceptabelt.

det finns väldigt lite civila i israel, ett par tusen ortodoxa Neturei Karta judar och araber, resten är zionister som stödjer ockupationen. Jag stödjer personligen tex inte självmordbombare, men om någon vill göra det i kampen mot ockupanterna så har dem all rätt att ta till dem medlen. jag personligen anser att Hizbollah taktiker är bättre, anti-tank missiler, vägbomber, sniper etc.

"Om motståndsrörelsen upphör med attacker mot civila och oskyldiga så får ju Israel inget "skäl" att slå tillbaka med samma mynt. "

Vad hände i sommras? Hizbollah attackera IDF, strax efter attackera Palestinierna IDF, Inga såkallade "civila" och vart slog IDF till?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.