QUOTE (GA KA @ Aug. 08 2002,10:19)
Pratar vi om en kurs med "Gryt I" så vill jag gärna höra mer.
Misstänker att du pratar om Löjtnanten I.? Nej, han var inte med. Han var givetvis på plats i Lomben, men han fick inte vara med och basa över kursen.. Jag frågade befälen varför, och fick bara ett mummel till svar.

Tror inte de riktigt gillar hans sätt att lära ut, av någon anledning. ;) "Jo, he går!"
Befälen var allihop gamla Ing3:are, dock en som fullständrigt tappat besinningen och gått och skaffat en svart basker

på I19
Kursen var bra tycker jag, gick dock lite långsamt. Men det var för att det var en del med som inte ens tänt en krutstubin tidigare, och de var tvugna att börja på en lååååg nivå för att få med sig alla.
Gick igenom det vanliga med enskild laddning (krutstubin, tändpatron och ½ gubbe deg). Ung. en dag med minering. En dag minröjning och hur man tar sig ut ur en avståndslagd minering. Lite om laddning av vägbank/trumma/bro. Lite taktik om fältarbeten, var man fältarbetar och varför...
Sedan, sista dagen var det skarp sprängning av väg och ett gäng minor m.m. Det är alltid lika roligt. Dock inga gryt. ???
Frågor på detta? *minnet är bra, men kort*
Det jag saknade var nog lite mer teori bakom hur man spränger t.ex. trummor. Och även objektssprängning. Spränga sönder mindre saker, stolpar, räls, sten..... Någon som vet en bra kurs om sådant?
Snack om att starta upp en del2. Den ska jag på då!