QUOTE (Fk_Djerf @ Jun 22 2006, 19:37 )

Fick lära mig på FOHS att summan av dynamiskt och statiskt tryck jämt var konstant, det är Bernoullis ekvation. (p + q =konstant)
Bernoullis ekvation är ett specialfall av Navier-Stokes ekvationer, som behandlar stationär, inkompressibel och friktionsfri strömning längs en strömlinje. Den är med andra ord inte allmängiltig

den är tvärt om en av dom mer missbrukade ekvationerna.

Jag tar nu hjälp av den gammla läroboken från FTS (Dom visste hur detta funkade trots att det var 1989 jag läste där!)
Nej det vet dom inte, Flygvapnets utbildningar inom aerodynamik lämnar en hel del att önska.

Enligt ovanstående ekvation erhålles ett lägre statiskt tryck på översidan och ett högre tryck på undersidan av en välvd vinge.
Allmänt säger man att ca 75% av lyftkraften kommer från det lägre trycket på översidan och resterande delen på undersidan, så visst helt rätt hade jag inte i mitt påstående ovan

Lyftkraft uppkommer genom att luften kring vingen accelereras nedåt, denna acceleration ger upphov till tryckfördelningen kring vingen som i sin tur ger olika hastigheter på över och under sidan vingen. Hastighets fördelningen kring vingen orsakar inte lyftkraften, utan är en effekt av lyftkraften.

Sammanställer man samtliga tryckkomposanter på vingprofilen får man en gemensam punkt där alla tryckkrafter är sammlade, den punkten kallas Tryckcentrum.
Man brukar faktiskt namnet till trots baka in friktionskrafterna när man bestämmer tryckcentrum, eftersom dm är små i jämförelse med tryckkrafterna. Tryckcentrum skall inte förväxlas med aerodynamisktcentrum.

Lyftkraften uttrycks enligt ekvationen L = Cl x q x S
Där L är lyftkraften i Newton
Cl är lyftkraftskoefficienten (den erhålles genom vindtunnelprov, beror på flera variabler)
S är vingens area i kvadratmeter
q är det dynamiska trycket i Pa
Cl är direkt proportionell mot alfa-vinkeln inom rimliga gränser.
Därför ser man att man behöver öka alfa-vinkeln vid lägre hastighet för att bibehålla lyftkraften och tvärt om.
Det är snarare ett sätt att beskriva lyftkraften med en dimensionslös koefficienten, som vi ingenjörer älskar så :P

Boken är på totalt 119 sidor och det tar för lång tid att skriva ner allt här :P
Behövs nog inte för min skull ;) har läst betydligt mer aerodynamik än så. B)