QUOTE (sgt Odh @ Jun 22 2006, 21:50 )

Jag har en teori.
Det finns en koppling mellan klimat och statsskick. Har ni sett några militanta självmordsbombargrupper motsv. i Finland, Canada eller i något annat land med tempererat klimat (förutom Nordirland). Så här ligger det till: i en nation där du är beroende av en fungerande infrastruktur har du inget intresse av att förstöra samhället. Ta alla pengar som USA plöjer ner i militära närvaro i Irak och ge dem till organisationer som förser folket med el, vatten, avlopp, vård, skola, kassaservice, pressbyrån, bingolotto och arbeten. En person som varje dag går till jobbet och uppbär lön, har en familj att bry sig om, kapitalvaror att köpa och tv-program att se på är nöjd med det han har. Har du något så är du rädd om det, har du inget så har du inget att förlora.
Det måste vara bättre att drömma om en cool båt eller en sommarstuga eller en LCD-tv än att behöva drömma om att få ström i huset, mat på bordet, att behöva hoppas att dina barn inte blir sprängda till mos på väg till skolan.
Detta är min teori.
Ehm, koppling mellan klimat och statskick tror jag sannerligen inte spelar någon roll.
Vi har idioter på extrema Höger och Vänsterkanten här i Sverige som börjar ta sig för allt mer och mer utomparlamentariska och våldsamma metoder för att hävda sig, så att säga att vi inte har något liknande på gång här, är ju inte helt riktigt. Visst, de kanske inte har sprängt något stort än, men om de inte görs något åt det så kommer det tyvärr hända förr eller senare även här. (Jag räknar bland annat attacker mot respektive motparts lokaler, samt flyktingförläggningar som bränns ner etc etc inom området "Terror", men även vissa bombförsök mot poliser och Journalister.)
Sedan har ju USA haft sina inhemska terrordåd, ta Oklahoma bombningen t.ex för att nämna en av dem. Och sen var det väl nyligen någon terroristplot som avslöjades i Kanada också vill jag minnas?
Och om jag inte minnes fel, så var förövarna bakom attacken i London inte någon fattig, outbildad grupp. Från vad jag läst så var de väl studenter, och dessutom boende i England?
Visst, Fattigdom föder desperation, och desperation manar till våld, men det måste inte ALLTID vara sant.
Och hur stoppa terrorismen?
Först kanske man kan fundera vilka man klassar som terrorist.
Vad menar jag med det? Jo, att det har blivit en fruktansvärt massa "Terrorister" utav vad som förut ansågs vara motståndsrörelser.
Ta de Tamilska Tigrarna till exempel i Sri Lanka. Jag läste lite om detta efter att ha fått dem påpekade för mig i en annan diskussion. De har nu blivit uppförda som Terrorister utav EU.
http://www.eubusiness.com/afp/060529213854.1x3ndml2/Det jag syftar på är, att i vissa fall kan det vara rätt bekvämt att klassa vissa grupper som Terrorister och därigenom skaffa sig rätt att vägra förhandla med dem, och i detta fall ger det den sittande regeringen i Sri Lanka ännu en sätt att komma åt sin motståndare, genom att strypa dess ekonomi, något jag tror kommer verka i fel syfte.
Och om jag inte misminner mig helt, så har även Ryssland stämplat rebellerna i Tjetjenien som terrorister likväl.
Samt att det även BARA finnes terrorister i Irak och Afghanistan nu förtiden, absolut inga legitima rebeller eller motståndskämpar. (Notera Ironin. Vissa personen får säga vad de vill, men jag skulle tippa på att ALLA som slåss nere i Irak eller Afghanistan är inte terrorister, men det är terroristerna som tar störst plats i media, och dessutom vet hur man skall använda media för att nå sina egna syften.)
Så, för att förklara mig kort, steg ett tror jag är en liten mer nyanserad bild på exakt VAD som är terrorism.
Steg två är att bekämpa den nu lite mer nyanserade terrorismen.
Detta måste nogs ske både rent militärt/polisiärt/civilt.
Militärt i form av att söka upp, och hantera träningsområden och dylikt, där direkt militär träning och utbildning utav terrorister förekommer.
Polisiärt i form av att spåra upp och slå till emot organisationen i sig, frysa tillgångar och på andra sätt försvåra arbetet med att bedriva organisationen.
Civilt i form av att först åtgärde den särklass största gruppen av "frivilliga" för terroristorganisationer, med andra ord fattiga människor i fattiga nationer. Satsa på utbildning och någorlunda framtidstro för dem, ge dem något att leva för, snarare än att dö för. Även se på vad som kan driva mindre fattiga människor likväl i händerna på sådana här organisationer, och se vad man kan göra för att åtgärda detta likväl.
Jag har några mer steg och funderingar också, men dessa får vänta tills senare, för jag är på tok för trött just nu för att orka formulera mig vidare.