Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ZG fyr?...
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Fk Fjellman
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/...,229753,00.html

Ja... man får väll ta och bjuda in han till övningsfältet så får han köra runt lite medan vi skjuter STRIX på bilen. smile.gif Eller dom kanske menar en sån där granatkastare gjorda av ett tennisracket och en Hgr...?

//Sgt. Fjellman
76-1022829186
En Bazooka? Det var ju ett tag sedan man slutade använda sådana. Lyckas man hitta en sådan någonstans så är nog risken att den fungerar ganska låg.

Det här fick mig onekligen att tänka på en sak.

Ni har säkert tänkt på att varje gång det tas upp något med militär anknytning i kvällstidningarna så hittar man en massa faktafel och irriterar sig på det. Jag tar ett exempel från militärligans härjningar för några år sedan. Då skrev Expressen att vapnet som användes var "det nya 9 mm höghastighetsgeväret AK4", bland mycket annat. I en liknande artikel räknade jag till över 20 faktafel. Man irriterar sig ett tag men tänker sedan att journalisterna inte vet bättre.

En skrämmande tanke är dock - hur är det på de områden jag inte kan lika mycket om? Är det lika mycket faktafel där? Förmodligen, men jag hittar dem inte.

Det får mig ibland att fundera på hur felaktig medias bild egentligen kan tillåtas bli i vår trygga lilla välfärdsstat...
66-1027419152
om jag ska vara ärlig så tvivlar jag på att beckhams bil klarar en direktträff av en 8cm granatkastare (granaten då alltså) Och om den klarar spårljuspansarspräng. Vad fan ska man då med pansaret i pansarskyttefordon till. bättre att använda det pansar som finns i beckhams bil då ju. verkar ju tom vara billigare.
49-1032639582
Lt P.

Tyvärr är det inte bättre på andra områden heller.

Det är främst inom den "vanliga" nyhetsjournalistiken jag lyckats hitta fel. Det är lite bättre ställt på specialsidan, tex sport, ekonomi, motor, osv. Där verkar det som journalisterna har ett genuint intresse och kunskap i det de gör iaf.
76-1022829186
QUOTE (111 SSK bat @ Nov. 22 2002,11:34)
Lt P.

Tyvärr är det inte bättre på andra områden heller.

Det är främst inom den "vanliga" nyhetsjournalistiken jag lyckats hitta fel. Det är lite bättre ställt på specialsidan, tex sport, ekonomi, motor, osv. Där verkar det som journalisterna har ett genuint intresse och kunskap i det de gör iaf.

Någon här kanske skulle aspirera på att bli militärjournalist på expressen smile.gif

Flera brittiska dagstidningar har ju sådana...

Provköra stridsfordon, skjuta nya vapen, testa nya uniformer, åka på besök hos samtliga missioner. Drömjobb?
Fk Fjellman
Jag slutade iag lite på pressen efter det att jag var uppe i Kittelfjäll och kollade på Robinsson finalen förra året... Det blev ju en massa skrivirier om att det var upplopp, jätte bråk och så vidare... Det var inte mer bråk än vanligt.. snarare mindre... och om man trycker in en massa folk i små lokaler och ger dom en massa sprit så kan vissa bli lite irriterade osv.

Näpp... Granska ALLT kritiskt... Har man inte VARIT där och sett själv så ska man inte lite på allt.

//Sgt. Fjellman
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.