QUOTE (Lättöl @ Jun 20 2006, 00:45 )

Är det inte lite en ansvarsfråga också? Jag menar, om din fd. tränare i all välmening ger dig ett felaktigt råd - vad har han då för ansvar? Om en läkare eller nuvarande träningsläkare ger dig felaktig diagnos är ju ansvarssituationen ganska klar. Och om nu träningen var en stor och viktig bit i ert liv kanske det är ännu viktigare?
Kan det inte vara lite vad som, där nere i hälen? Har själv haft inflamerade slemsäckar, vilket iofs. behandlades på samma sätt.
Jo, givetvis. Men! jag tror faktiskt inte att det var ren tillfällighet att jag bar mig träningsmässigt dumt åt och satte igång alldeles för hårt efter varit sjuk i influensa, mycket dumt och på så sätt drog på mig en inflammerad hälsena för att jag övertränade. En läkare skulle troligtvis konstatera det jag redan vet. Visst kan det vara något helt annat och jag ska gå till läkare om det inte blivit bra om en vecka. Det tar ungefär 1 - 1 ½ mån för en inflammerad hälsena att bli helt okej.
Inflammerade slemsäckar är dessutom mycket värre än en inflammation om man nu sköter inflammationen på rätt sätt dvs. Vilket tyvärr betyder vila. :(
QUOTE (Grndl @ Jun 20 2006, 00:57 )

Det är vanligt att man efter hälseneinflammationer rekomenderar excentrisk styrketräning och stretching. I det här fallet skullle det innebära omvända tåhävningar med främre delen av foten på ett trappsteg, planka eller liknande. Belastningen ökas efter hand tills man är helt smärtfri. Ökad smärta och svullnad indikerar en för hög belastning.
Först när man gör tåhävningarna helt utan smärta kan man återgå till hopp och spring.
Man ska vara försiktig med att börja träna fullt ut för tidigt då detta kan leda till kronisk hälseneinflammation, vilket är klart obra.
Har hört det också. Kör rätt mycket stretchning och vågade mig på lite tåhävningar igår kväll. Gjorde inte överdrivet ont så det går i rätt riktning