QUOTE (Psilander @ Jun 22 2006, 12:28 )

Det liggernat i det, 340an varför liten att härbergera stridsledare och dessutom sa far man längre flygtid med SAAB 2000, vilket var önskemalet
Jag föreslar att de 4 "överblivna" S100 blir ombyggda till MPA(SH100), en förmaga FM idag saknar efter SH89s utranering. Med samma system som HKP 14 och möjlighet till vapenlast under vingarna (T-45, rb17, rb15 sjb51 motsv)
Det var vad jag hade läst ngnstans, att 340:an var för liten för att kunna fungera som en "riktig" stridsledningscentral.
Annars torde väl ombyggnation till transportplan vara ett mer trängande behov för försvarsmakten? Just den storleken av plan saknas väl helt och kanske finns behov av?
Enligt den här tråden,
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...kustbevakningen, ersätts kustbevakningens havsövervakningsplan av Bombardier Q300, så den förmågan kommer finnas kvar. Behöver vi verkligen ytterligare sådana som dessutom ska kunna ta vapenlast (och varför ska dom kunna ta vapenlast?)?. Sverige kommer ju aldrig mer hamna i krig och för internationella insatser finns det ju en uppsjö med bättre flygplan med den uppgiften som dessutom har enorm erfarenhet av det.
QUOTE (BJE @ Jun 22 2006, 10:12 )

Planet blir förmodligen Saab 2000, även om jag tycker att Gulfstream IV vore ett bättre alternativ. Tidsplan har jag ingen aning om och de gamla 340orna blir väl antingen transportplan, skrotas eller säljs.
En tanke som slår mig är var alla 2000-plan ska komma ifrån. Förutom Sverige då ska ju tydligen Pakistan ha en massa SAAB2000-plan till sina Erieye och som transportplan. SAAB producerade bara 63 st plan och då ska Sverige samt Pakistan vara tvungen att lyckas köpa sina begagnade från något flygbolag då. För inte kommer SAAB återöppna fabriken bara för att bygga ett dussin kärror till svenska och pakistanska flygvapnet, dessutom är väl reservdelar både kinkigare att få tag på och dessutom dyrare när så få individer producerats och produktionen är nedlagd.
Gulfstream IV eller EMB-145 är väl mycket bättre alternativ isådanafall...