Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 1 hål i väggen.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
heiho
Vid inbrytning i bebyggelse, var är bästa stället att bryta in/ spränga bräsch OCH varför just där?
Sir Vival
Skall du genom Lugnets "gated community"-yttermur eller menar du "inbrytnig i byggnad"? ;)
heiho
In i byggnad var det tänkt.
Lugnets ev. mur kan man lättast hoppa över dribble.gif
pagge
QUOTE (heiho @ Jun 15 2006, 23:16 ) *
Vid inbrytning i bebyggelse, var är bästa stället att bryta in/ spränga bräsch OCH varför just där?

Yttertaket, eftersom en byggnad enklast rensas uppifrån och ner (att det sedan kanske inte är helt enkelt att osedd ta sig upp på taket är en annan sak).
skaya
vad fan gör du om du får skador när du går in uppifrån, och inte tar dig vidare?
Vakten_F4
Har du inte läst SoldF? biggrin.gif

SoldF 2001, sid 298:

"Tillverkning av väggladdning

Fäst två stödben på en ammunitionslåda. Fyll
lådan med sprängdeg och stick in en krutstu-
bin med sprängpatron. För yttervägg krävs
10-14 kg sprängdeg, för innervägg 5-8 kg.

Väggladdningen placeras med fördel mot
yttervägg under fönster. Detta ger en större
bräsch, och restverkan ökar då splitter från
värmeradiatorn (elementet) sprids i rummet.
"
pagge
QUOTE (skaya @ Jun 16 2006, 00:22 ) *
vad fan gör du om du får skador när du går in uppifrån, och inte tar dig vidare?

Det beror ju pa hur situationen ser ut i ovrigt, ev. brandtrappor som man kan ta ut folk med eller kanske tillgang till sjvtphkp, men standardforfarandet ska ju vara att lamna de skadade i inbrytningszonen och fortsatta anfallsrorelsen. Kommer man inte vidare ar ett alternativ att lata understodsgruppen bryta in pa en annan punkt pa bottenvaningen som avlastning. Jag har fatt lara mig att rensning om mojligt ska paborjas ovanifran, och visst sager val SoldF och Forbr A SIB detsamma?
Flamdämpare
QUOTE (heiho @ Jun 15 2006, 23:16 ) *

Med tanke på vad du vet om SIB så vet jag att du kan svaret på den frågan.. smile.gif
Så jag tror att du vill ha andra ”problemlösningar” med din fråga?

Om man tillåts tänka fritt utan reglemente, Använd två inbrytningspunkter där den ena är en skenmanöver där anfallet tar och säkrar det rum de kommer in i, Men inte längre.

Den andra inbrytningspunkten är huvudanfallet där hänsyn ska tas till om det går att skapa en ”pipeline” för transport av förstärkningar/amm in och fångar/skadade/civila ut.
Bräschladdningen här ska sättas så att framryckningen dit kan understödjas av egen eld om det behövs, Helst ska det vara en överraskning var inbrytningen sker. Detta om huset behöver rensas.

Finns det fi i huset och vi har lokalt eldövertag, Meddela dem att vi bränner ner huset om de inte ger upp och kommer ut. Finns ingen anledning att offra egna soldater för ett hus där det bara finns fiender.
Viker
Hej
Märkliga tyckanden här i tråden.
Byggnader rensas nerifrån, har byggnaden källare
börjar man där och spränger man sig sedan sig uppåt i huset.

Trappor ska man utgå ifrån att de är försåtsminerade.

Allt enl SoldF 1986 sid. 242 - 246

mvh Christer
Ing
QUOTE (Viker @ Jun 16 2006, 18:12 ) *
Hej
Märkliga tyckanden här i tråden.

Allt enl SoldF 1986 sid. 242 - 246

mvh Christer

Kommer all din erfarenhet från SoldF 1986, eller har du tagit in information från andra källor också?

Att komma med "Märkliga tyckanden"-kommentarer med en bok som är ersatt sedan flera år tillbaks som enda källa känns inte helt riktigt.

Jag har lite undringar om tillvägagångssättet när bräscher ska sprängas. Är det någon som provat på det här skarpt, vilken materiel används, och hur går det till? Det handlar om över 10 kilo sprängämnen för att "öppna" en yttervägg. Det är ganska mycket. Riskavstånd m.m....? Att stå på ett tak och spränga bräsch för att ta sig ner igenom detsamma..... man kommer inte så värst långt från laddningen.
rhdf
Det lilla jag hört om spängande av brächer är att det inte är nåt man gör så ofta.

troligen för mycket meck jämfört med "taktisk nytta"
heiho
Som trådägare är jag precis som Flämparn skriver intresserad av andra lösningar än mina egna.
Fortsätt gärna med inlägg.

Inläggskomentar 1."SoldF 2001, sid 298:
Tillverkning av väggladdning

värmeradiatorn (elementet) sprids i rummet."

RIV UT OCH KASTA DENNA SIDA.
Att spränga sig in under ett fönster kan te sig smart OM man inte vet hur ett radiatorsystem fungerar.

Vi antar att:
- det är - 15 grader utomhus.
- hyreshuset är 4 våningar högt.
- det innehåller 20 lägenheter.
och är byggt på 50-talet.

Det innebär att:
- vi har ett radiatorsystem på c:a 500-1500 liter.
- trycket på bottenvåningen är c:a 1 bar.
- framledningstemperaturen ligger på c:a 50-55 grader.

VEM VILL NU SPRÄNGA BORT ELEMENTET OCH KRYPA IN GENOM HÅLET OCH BLI BÅDE "DRÄNKT OCH SKÅLLAD"?

Inläggskommentar 2.

"Märkliga tyckanden här i tråden.

Allt enl SoldF 1986 sid. 242 - 246"

RIV UT OCH KASTA ÄVEN DESSA SIDOR.
Beteende vetenskap!
En man som inte kan fly slåss för sitt liv!
Sträva att rensa uppifrån och ner, då får fienden en möjlighet att fly när vårt tryck blir honom övermäktigt.
Skjut ihjäl eller ta honom till fånga då han kommer ut.

Att spränga en innervägg kräver enl. SoldF 2001, sid 298 5-8 kg.
Vi skall betänka att vid sprängningen av Iranska ambassaden i Stockholm användes 8 kg.
Denna laddning spräckte huset genom 3 våningar

VEM VILL NU VARA I HUSET OCH SPRÄNGA SIG FRAM??

Kan jag tyckas kategorisk, jaja mensan. dry.gif
Viker
Hej
Hur beskriver SoldF 2001 hur hus stormas?

mvh Christer
Vikström
QUOTE (pagge @ Jun 16 2006, 09:51 ) *
Jag har fatt lara mig att rensning om mojligt ska paborjas ovanifran, och visst sager val SoldF och Forbr A SIB detsamma?
Har inte läst FörbR A SIB, men i SoldF 2001 förespråkas att man går in via bottenvåningen och tar sig upp till översta våningen via takbräsch och sedan rensar uppifrån och ner. Detta pga att man har ett övertag när man strider i "nedförsbacke" dessutom ges fi möjlighet att dra sig ur byggnaden vilket gör det lättare att bekämpa densamme.

Att ta sig upp på taket innebär i mina ögon en allt för stor risk. Den största torde vara exponeringen på väg upp på taket, och när man sedan vistas på taket är man också en trevlig måltavla från högra hus. Som lök på laxen är det dessutom väldigt tacksamt att minera ett tak.
heiho
QUOTE (Viker @ Jun 16 2006, 18:53 ) *
Hej
Hur beskriver SoldF 2001 hur hus stormas?

mvh Christer

Svaret varierar, vilket det skall göra. Diskussionen är svaret och ger inlärning med förståelse i vanlig ordning. Enkla svar är till för barn och reglementen, majorer etc.

Ta SoldF och alla andra reglementen med en nypa salt, betrakta dom som "guidelines" och inte som lag.
Följer du böckerna så gör du dig förutsägbar och därmed sårbar för du skall lungt räkna med att fiende läser samma böcker som du.

Pröva t.ex. att kasta in en handgranat utan att osäkra den och "följ med den in"!
fienden dyker i skydd och väntar på smällen. När smällen inte kommer tittar han fram och ser rakt in i mynningen på din Ak. KLART SLUT PÅ DEN KILLEN.

@Wikström.

Helt rätt, handgranater faller lättare neråt än uppåt.
Det är även lättare att slå hårt med släggan när man slår neråt. bash.gif
Viker
QUOTE (heiho @ Jun 16 2006, 18:52 ) *
Som trådägare är jag precis som Flämparn skriver intresserad av andra lösningar än mina egna.
Fortsätt gärna med inlägg.

Inläggskomentar 1."SoldF 2001, sid 298:
Tillverkning av väggladdning

värmeradiatorn (elementet) sprids i rummet."

RIV UT OCH KASTA DENNA SIDA.
Att spränga sig in under ett fönster kan te sig smart OM man inte vet hur ett radiatorsystem fungerar.

Vi antar att:
- det är - 15 grader utomhus.
- hyreshuset är 4 våningar högt.
- det innehåller 20 lägenheter.
och är byggt på 50-talet.

Det innebär att:
- vi har ett radiatorsystem på c:a 500-1500 liter.
- trycket på bottenvåningen är c:a 1 bar.
- framledningstemperaturen ligger på c:a 50-55 grader.

VEM VILL NU SPRÄNGA BORT ELEMENTET OCH KRYPA IN GENOM HÅLET OCH BLI BÅDE "DRÄNKT OCH SKÅLLAD"?

Jodå det kommer att skvala vatten men inte mycket då ledningsdimensionen
och trycket inte är särdeles högt i radiatorsystemet och med den
laddningsmängden behöver man inte krypa, värre vore om man sprängde
av inkommande fjärrvärmestam, som de flesta flerfamiljhus är anslutna till,
då skulle man bli dränkt.

Förresten, vad har de moderna SIB-förbanden för förmåga till tung eld?

mvh Christer
Vikström
QUOTE (Viker @ Jun 16 2006, 20:58 ) *

mvh Christer
Dom kan tilldelas understöd som alla andra förband, alltså striv, art och grk. Med lite tur kan det även finnas flygunderstöd att tillgå.
Viker
Hej

Jo just, tillföra.
Förbandets egna förmåga var jag intresserad av.

mvh Christer
heiho
Jodå det kommer att skvala vatten men inte mycket då ledningsdimensionen
och trycket inte är särdeles högt i radiatorsystemet och med den
laddningsmängden behöver man inte krypa, värre vore om man sprängde
av inkommande fjärrvärmestam, som de flesta flerfamiljhus är anslutna till,
då skulle man bli dränkt.

mvh Christer

Ledningsdimensionen ligger nog på 1" eller 3/4". Det ger c.a 1 liter/ 2 meter rör.
Trycket, som jag skrev c:a 1 bar.
Har själva bytat en dykgivare under tryck,½", det blir blött fort.
Fjärrvärmen håller i regel till i källaren så det är nog inget problem på en bottenvåning. Måste dock ge dig credit för tanken då fjärrvärmen kan ligga på 6-10 bar och upp emot 120 grader då det är rktigt kallt.

Tung eld! Pbv, CV9040 och grk
106
QUOTE (Ing @ Jun 16 2006, 18:19 ) *
Är det någon som provat på det här skarpt, vilken materiel används, och hur går det till? Det handlar om över 10 kilo sprängämnen för att "öppna" en yttervägg.

Jag har endast sett en film om strid i bebyggelse från någon sommar på 80-talet (eller tidigt 90-tal), personalen uppträder nämligen i byxa m/59, fältskjorta m/59 och stridsbälte 304K. Det är filmat när något förband i södra Sverige genomför lite olika SiB-övningar, bland annat i bostadsområden och med skarp Shgr m/56 i "riktiga" hus och hoppar i och ur rullande Pbv302. Till bräschladdningen hade de visst laddat lite för mycket så hela väggen skadades, men själva hålet blev ändå inte så stort. Är tyvärr ett par år sedan jag såg den så jag minns inte exakt.
rhdf
QUOTE (106 @ Jun 16 2006, 22:40 ) *
Till bräschladdningen hade de visst laddat lite för mycket så hela väggen skadades, men själva hålet blev ändå inte så stort. Är tyvärr ett par år sedan jag såg den så jag minns inte exakt.

som det nämts tidigare så kan nog en "riktigt" laddad brächladdning (10 kg) göra rätt stor skada

jag kan, utan att vara byggnadsingenjör, tänka mig att man gör rätt mycket mer än bara öppnar ett lagom hål, tex förpassar all form av puts, "tegeltäckning" mm ner i en snygg driva framför tänkt inbrytningspunkt
heiho
QUOTE (106 @ Jun 16 2006, 22:40 ) *
QUOTE (Ing @ Jun 16 2006, 18:19 ) *

Är det någon som provat på det här skarpt, vilken materiel används, och hur går det till? Det handlar om över 10 kilo sprängämnen för att "öppna" en yttervägg.

Jag har endast sett en film om strid i bebyggelse från någon sommar på 80-talet (eller tidigt 90-tal), personalen uppträder nämligen i byxa m/59, fältskjorta m/59 och stridsbälte 304K. Det är filmat när något förband i södra Sverige genomför lite olika SiB-övningar, bland annat i bostadsområden och med skarp Shgr m/56 i "riktiga" hus och hoppar i och ur rullande Pbv302. Till bräschladdningen hade de visst laddat lite för mycket så hela väggen skadades, men själva hålet blev ändå inte så stort. Är tyvärr ett par år sedan jag såg den så jag minns inte exakt.

I16 i halmstad gjorde en sådan film i et utdömt bostadsomr.
Flamdämpare
QUOTE (Vikström @ Jun 16 2006, 18:57 ) *
Har inte läst FörbR A SIB, men i SoldF 2001 förespråkas att man går in via bottenvåningen och tar sig upp till översta våningen via takbräsch och sedan rensar uppifrån och ner. Detta pga att man har ett övertag när man strider i "nedförsbacke" dessutom ges fi möjlighet att dra sig ur byggnaden vilket gör det lättare att bekämpa densamme.

Har funderat på för och nackdelar med detta stridssätt. Enligt mig:

+Fi får en chans att komma ut.

-Fi strider själv i nedförsbacke mot oss, Hans fördel.
-Kräver dubbelt så mycket ammunition, stegar, spräng/tändmedel och stöttningsmaterial då huset ska passeras två gånger.
-Riskerna för egen trupp fördubblas då de ska passera genom huset två gånger.
- "Pipelinen" blir dubbelt så lång.

Om kriguppgiften in kräver det typ civila i huset, egen trupp i huset, Huset har ett värde för oss genom sin unika funktion då förstår jag stridssättet i Soldf 2001. Men, Om det går att undvika då föreslår jag att man söker samband med Fi och ger ett ultimatum: Kom ut, lägg ner era vapen annars bränner vi huset och/eller skjuter det i flisor.
skaya
Det finns en tråd i vilken man kan läsa om de surt förvärvade erfarenheterna från de amerikanska styrkorna i irak. om jag inte har ett minne som... så kom de fram till att det mest fördelaktiga var att börja nerifrån och jobba uppåt eftersom skador var såpass vanliga och det var enklare att ta hand om sårade när man hade "nedförsbacke" ut, men att det var upp till varje "squad leader" och situationen kunde variera från stund till ställe.

om detta bero på att de "insurgents" de strider mot likt förbannat kämpar till sista blodsdroppen låter jag vara osagt. Men det är ju trubbel om du får en skada och du tappar tempot på väg nedåt. Har du ingen väg ut så ser det det brunaste av brunt ut. mina fem ören, men ska jag någonsin med på något sådant så litar jag på någon mer sakkunnig. salute.gif
heiho
@Flämparn.

Där har du 2 points:
1. Eld är ett underskattat stridsmedel, molotovcoctails och/eller grg-rök borde göra susen även mot en befäst fiende. Har vi ingen nytta av huset, bränn ner det.
2. Belägring, detta underbara klassiska stridssätt, den med mest förnödenheter vinner clap.gif

Vad som då är värt att fundera på:
1. Risken för att branden sprider sig och/eller att civila blir skadade.
2. Tidsfaktorn och/eller risken att fi får förstärkning.
Solon
QUOTE (Flamdämpare @ Jun 17 2006, 18:00 ) *
QUOTE (Vikström @ Jun 16 2006, 18:57 ) *

Har funderat på för och nackdelar med detta stridssätt. Enligt mig:

+Fi får en chans att komma ut.

-Fi strider själv i nedförsbacke mot oss, Hans fördel.
-Kräver dubbelt så mycket ammunition, stegar, spräng/tändmedel och stöttningsmaterial då huset ska passeras två gånger.
-Riskerna för egen trupp fördubblas då de ska passera genom huset två gånger.
- "Pipelinen" blir dubbelt så lång.

Har du ont om manskap, ammunition eller sprängmedel föreslår jag at du hittar på något annat än att rensa huset rum-rum.

Vad menar du med att huset skall passeras två gånger?

Ibland kan det vara av fördel att inte ge folket i huset möjlighet att ta sig ut, t.ex. när man skall gripa dessa.

Som svar på trådskaparens fråga:
Använd "naturliga" passager, t.ex. dörrar, fönster. Du slipper oroa dig för att huset skall rasa samman, spränga av ledningar och det är lättare att ta sig in och ut ur huset/ta sig runt inne i huset.

Beskjut fasaden med 9040/PBV302/PATGB, lobba in granater/skjut understöds eld medelst ksp genom dörren för att trycka undan fi, ta en inbrytning och fyll sedan på med mer folk som arbetar sig uppåt i huset.
Olle P
QUOTE (Solon @ Jun 18 2006, 04:00 ) *
Använd "naturliga" passager, t.ex. dörrar, fönster. Du slipper oroa dig för att huset skall rasa samman, spränga av ledningar ...
Övergripande situation: Konventionellt krig mellan två reguljära styrkor och man förutsätter att civilbefolkningen har lämnat staden.
Det är okänt om och i vilka hus fiender befinner sej.

Då bör man även förutsätta att dörrar, och i viss mån fönster, är minerade.
Öppna en dörr och huset rasar samman, eller åtminstone skadas de som är i närheten när dörren öppnas.

/Olle
KD803
QUOTE (Olle P @ Jun 18 2006, 09:56 ) *
Öppna en dörr och huset rasar samman, eller åtminstone skadas de som är i närheten när dörren öppnas.

/Olle

Det är därför man "öppnar" dörrar med pentyl. Om man ska spränga sig genom varenda vägg i huset så kommer soldaterna inte göra annat än att bära på all sprängdeg som går åt. Om man överhuvudtaget har så mycket deg...
Solon
QUOTE (Olle P @ Jun 18 2006, 09:56 ) *
QUOTE (Solon @ Jun 18 2006, 04:00 ) *
Använd "naturliga" passager, t.ex. dörrar, fönster. Du slipper oroa dig för att huset skall rasa samman, spränga av ledningar ...
Övergripande situation: Konventionellt krig mellan två reguljära styrkor och man förutsätter att civilbefolkningen har lämnat staden.
Det är okänt om och i vilka hus fiender befinner sej.

/Olle

Om det är osäkert vilka hus fienden befinner sig i så varken spränger du eller skjuter du förren du vet vart han är, man har bara en viss mängd ammunition och den lär du behöva när du väl hittar fi.

I övrigt så kan du nästan räkna med att fienden kommer att använda ytterdörren för att ta sig in och ut ur huset själva, så några mer exotiska försåtsmineringar kan man nästan glömma. Dessutom vore det tämligen korkat att använda så mycket sprängdeg i en försåtsminering att huset du skall försvara rasar samman med dig i det.

Dessutom kan man alltid öppna dörren med hjälp av 84mm grg granat eller 40mm 9040 granat...
Flamdämpare
Har du ont om manskap, ammunition eller sprängmedel föreslår jag at du hittar på något annat än att rensa huset rum-rum.

Det föreslår jag här och quotar mig själv, min fetmarkering.
Om kriguppgiften inte kräver det, typ civila i huset, egen trupp i huset, Huset har ett värde för oss genom sin unika funktion, etc.. då förstår jag stridssättet i Soldf 2001. Men, Om det går att undvika då föreslår jag att man söker samband med Fi och ger ett ultimatum: Kom ut, lägg ner era vapen annars bränner vi huset och/eller skjuter det i flisor.

enligt detta citat:
"I SoldF 2001 förespråkas att man går in via bottenvåningen och tar sig upp till översta våningen via takbräsch och sedan rensar uppifrån och ner."
Det innbär att du först måste strida dig uppåt = en passage genom huset.
Sedan måste du strida dig nedåt = en passage genom huset = 2 passager.

Beskjut fasaden med 9040/PBV302/PATGB, lobba in granater/skjut understöds eld medelst ksp genom dörren för att trycka undan fi, ta en inbrytning och fyll sedan på med mer folk som arbetar sig uppåt i huset.

Vad händer troligen när fienden märker att vi kämpat oss upp till översta våningen och börjar kämpa oss neråt?
En fiende som är minst lika erfaren som vi sätter eld på huset när de omgrupperar till sin alternativa stridsställning vilken de säkert förberett innan. Jag vill inte finnas överst då.

I övrigt så kan du nästan räkna med att fienden kommer att använda ytterdörren för att ta sig in och ut ur huset själva, så några mer exotiska försåtsmineringar kan man nästan glömma.

Detta är ditt andra klassiska misstag, Får se om du kommer på dem bägge?

@Heiho

Tror du dagens ungdom kan göra äkta Molotovs idag och inte bara brandbomber? biggrin.gif
Vikström
QUOTE (Flamdämpare @ Jun 18 2006, 18:15 ) *

enligt detta citat:
"I SoldF 2001 förespråkas att man går in via bottenvåningen och tar sig upp till översta våningen via takbräsch och sedan rensar uppifrån och ner."

Förfarandet i Soldf innebär inte att man strider sig uppåt, man väljer sådant läge i huset att man springer på så lite fi som möjligt. Dessutom så blir ev fi mindre stridsvillig efter att ha fått golvet uppsprängt genom r*ven.
Man spränger sig alltså upp och säkrar bara det rum där man tagit upp bräschen samt intilliggande rum, detta tills man är på vinden. Därifrån fortsätter man neråt med ett klassiskt rensningsförfarande av hela byggnaden.
Vad händer troligen när fienden märker att vi kämpat oss upp till översta våningen och börjar kämpa oss neråt?
En fiende som är minst lika erfaren som vi sätter eld på huset när de omgrupperar till sin alternativa stridsställning vilken de säkert förberett innan. Jag vill inte finnas överst då.
Vilket skulle göra fis dag ytterligare dålig då vårat understöd står utanför byggnaden och sedermera gör mos av finden?
Solon

Det föreslår jag här och quotar mig själv, min fetmarkering.
Om kriguppgiften inte kräver det, typ civila i huset, egen trupp i huset, Huset har ett värde för oss genom sin unika funktion, etc.. då förstår jag stridssättet i Soldf 2001. Men, Om det går att undvika då föreslår jag att man söker samband med Fi och ger ett ultimatum: Kom ut, lägg ner era vapen annars bränner vi huset och/eller skjuter det i flisor.

Att bränna husen är knappast ett allternativ, speciellt inte om vi slåss på egen mark.
Dessutom skall du tänka på att det vi tar idag kanske du får försvara imorgon, det är tämligen lättare att försvara ett hus än en askhög.

enligt detta citat:

Nu behöver du ju inte strida dig upp igenom huset, du genomför en inbrytning, säkrar den. Sen spränger du dig upp genom taket till våningarna ovanför, säkrar varje rum du sprängt dig in i tills du kommer högst upp.
Där rensar du våning för vånging tills du tagit dig ända ned.

Att dem skall försöka omgruppera till en annan byggnad är ju det vi vill. Vi har ju en säkringsstyrka som ligger utanför och väntar på just detta. Varför tror du att man rensar uppifrån och ned? Det är ju för att ge fienden möjligheten att ta sig ut ur byggnaden där vår säkringsstyrka kan ta hand om dem, varför rensa huset rum till rum när man lika gärna kan få fienden att utrymma det?

I övrigt så kan du nästan räkna med att fienden kommer att använda ytterdörren för att ta sig in och ut ur huset själva, så några mer exotiska försåtsmineringar kan man nästan glömma.

Detta är ditt andra klassiska misstag, Får se om du kommer på dem bägge?

Ganska luddigt att hävda att jag har gjort två klassiska misstag och sedan inte precisserat vad dessa skulle vara.
Magnus Redin
QUOTE (Solon @ Jun 18 2006, 20:23 ) *
Att bränna husen är knappast ett allternativ, speciellt inte om vi slåss på egen mark.

Ekonomin måste bli bra dålig innan det är billigare att uppfostra nya soldater än bygga nya vanliga hus, då är vi nog tillbaka i förindustriell tid. Givetvis med undantag för byggnader som har extremt symbolvärde eller ekonomiskt värde men då är det nog mera en fråga om att FI har det historiska huset eller mångmiljardindustrianläggningen som gisslan oavsett ev världsarv eller farliga krafter status.

Men verkligheten borde även vara full med civilister och troligast är en insats långt bort där symbolvärdet i brinnande kvarter kan vara enormt och kanske är folk så fattiga att hus är värda mer än liv, för dem.
Ing
Är ett hus där man sprängt så mycket som ni talar om (många tiotals kilo) någonting att spara på i efterhand? Jag vill se hur ett rum ser ut efter att en laddning på ett par kilo sprängdeg detonerat mot en av väggarna...

Återigen, övas det här, eller är det enbart teori? Räknas rummet som rensat när man behövs ta sig ner tre våningar för att klara sig när man spränger upp taket till nästa våning?
heiho
Gör, ja det kan dom säkert OM det går att få tag i ingredienserna.
kronvrak
Tror du dagens ungdom kan göra äkta Molotovs idag och inte bara brandbomber? biggrin.gif

Gengaständstickor är inte så förekommande idag vilket kan bli ett problem.
Biprodukten från koks/gasframställningen produceras fortfarande så den går att få tag på.
Bensin är dyrt som drivmedel för bilen men i det här sammanhanget är det inte för dyrt.
I den mer avancerader formen bytte man ut gengaständstickorna mot en kemikalier i en separat flaska men den varianten är kanske inte så lämpligt att berätta om på ett öppet forum (Även om det är väldigt lätt att ta reda på det.)?
Det känns som jag har glömt en kemikalie som ska reagera med det som finns i den separata flaskan men just nu står det ganska still.

Åter till tråden

Att ta mig in i ett hus är inget jag har sysslat med men rent spontant så skulle jag som försvarare surra ihop möbler till hinder vid fönster, dörrar och i korridorer/trapphus där jag själv inte tänker ta mig fram. I en äldre version av SoldF har jag för mig att man skulle fylla möbler med sten och använda för att blockera fönster och dörrar för att uppnå en liknande effekt. Med lite tur så får man som försvarare de sekunder som krävs för att man ska kunna möta ett angrepp om anfallaren fastnar lite längre vid varje inbrytningspunkt, med rätt placerade försvarladdningar så kan den fördröjningen bli betydligt längre.
Solon
QUOTE (Ing @ Jun 18 2006, 20:46 ) *
Återigen, övas det här, eller är det enbart teori? Räknas rummet som rensat när man behövs ta sig ner tre våningar för att klara sig när man spränger upp taket till nästa våning?

Vad menar du? Finns inte fi i rummet är det ju rensat och taget.
Magnus Redin
QUOTE (Ing @ Jun 18 2006, 20:46 ) *
Är ett hus där man sprängt så mycket som ni talar om (många tiotals kilo) någonting att spara på i efterhand? Jag vill se hur ett rum ser ut efter att en laddning på ett par kilo sprängdeg detonerat mot en av väggarna...

Hur gjorde man när europa återuppbyggdes efter vk2?

Jag tror kraven delvis beror på omständigheterna, i ett ganska oskadat land skulle man nog riva ned till ett hål i marken för att vara på säkra sidan och även kunna återuppbygga rationellt. I ett svårt sargat skulle man nog nöja sig med att de bärande delarna är oskadda, reparerbara eller kompletterbara och sedan riva ur och bygga nya innerväggar osv som vid en rejäl storrenovering.
KattenJansson
Ær en nonchalant jævel så jag orkade inte læsa igenom varenda sak som skrivits men det jag vill sæga ær att under min værnplikt så skulle vi gøra en demonstration med att gøra en bræschladdning. Det vi anvænde var en stridsvagnsmina 5 (10kg pressad trotyl) denna fæste vi på en vægg av cement. Det blev en bra smæll men hålet blev førhållandevis litet. Dom som hade varti på andra sidan hade nog mått lite annorlunda men hålet blev inte tillræckligt stort før att man utan problem skulle kunna hoppa in i det. Vi fick bættre ressultat med sprængdeg på aluminiumram som fick agera RSV.

Cementvæggen vi anvænde var ca 50 cm och var av den typ som går att køpa i sektioner i væggen var den før isolerad med frigolit (således ej solid) och hade æven armeringsjærn. Med strv mina 5 så var hålet något større æn minan men det var armeringsjærn som stack ut och en del hade inte slitits av "rent" utan stack något førvridna ut och omøjlig gjorde en enkel ingång till rummet.

Med deg på aluminiumprofil så blev hålet mer kontrollerat och armeringsjærnen blev vackert "klippta" och att anvænda det hålet skulle varit smidigare.
pagge
I min varld blir det en del problem om man tar till standardforfarande att spranga sig upp till vinden. Det ar ett forfarande som kraver stora mangder sprangamne, tar tid, medfor spring in och ut ur skydd och gor ens beteende forutsagbart. Da ar en battre losning att overraskande och hart sla fran vanliga trappor.

En annan synpunkt jag har ar att man inte ska forutsatta att fi har dorrarna som retrattvag. Det kan mycket val finnas tunnlar motsv.

Slutligen ska inbrytningar med brasch i min mening endast goras om vi oundvikligen maste ta huset. I annat fall kor man fram en Tunguska (motsv) och pulvriserar huset. Talar vi internationell insats med ev. gisslan blir det val anda ett genomsoksforfarande dar brascher ar out of bounds.
eskil
Att göra ett hål i väggen genom att ramma huset med ett stridsfordon går fortare, kostar mindre och orsakar mindre strukturella skador på huset än att spränga.
Flamdämpare
En tanke som trådskaparen väckt hos mig är taktikanpassning.

Våra stridsätt (typ Rensing av hus, etc.. ) Är ju troligen rätt kända nu. Att underskatta fienden är ett klassiskt misstag och att tro att han är korkad är ett ännu värre misstag.

Naturligtvis har hans taktik anpassats efter våra motmedel, Han läser ju våra instruktionsböcker i syfte att hitta våra svagheter för att kunna slå oss. Jag är ganska övertygad om att en framtida motståndare har både taktikanpassat sig och hittat rutiner för att undvika hamna i de situationer som beskrivs i Soldf-Bibeln.

Pagge har enligt min lilla erfarenhet rätt inställning.

/Tillägg.

@Solon. Ber ber om ursäkt om jag verkade luddig eller snorkig.
Solon
QUOTE (pagge @ Jun 19 2006, 10:11 ) *
I min varld blir det en del problem om man tar till standardforfarande att spranga sig upp till vinden. Det ar ett forfarande som kraver stora mangder sprangamne, tar tid, medfor spring in och ut ur skydd och gor ens beteende forutsagbart. Da ar en battre losning att overraskande och hart sla fran vanliga trappor.

En annan synpunkt jag har ar att man inte ska forutsatta att fi har dorrarna som retrattvag. Det kan mycket val finnas tunnlar motsv.

Slutligen ska inbrytningar med brasch i min mening endast goras om vi oundvikligen maste ta huset. I annat fall kor man fram en Tunguska (motsv) och pulvriserar huset. Talar vi internationell insats med ev. gisslan blir det val anda ett genomsoksforfarande dar brascher ar out of bounds.

Jag har sett vad som händer med ett genomsnittligt infanteriförband som försöker storma upp för försvarade trappor (under övning) det tog väldigt mycket stopp, detta utan att försvararna ens hade tillgång till speciellt mycket handgranater eller var speciellt välövade i strid.

Det tar stopp och det blir blodigt. Ett trapphus är oftast väldigt lätt att försvara.

@Solon. Ber ber om ursäkt om jag verkade luddig eller snorkig.

Det är lungt, bara svårt att veta vad du tänker. Lättare att ha en bra diskussion om man inte behöver gissa vad alla andra menar smile.gif
heiho
@kronvrak.

Där har du en points.

Ställ en soffa eller en säng strax innanför dörren, på högkant.
När handgranaten kastas in så stutsar den ut igen banghead.gif och kastaren med stridsparskamrat mår annorlunda. dry.gif
Solon
QUOTE (heiho @ Jun 21 2006, 18:20 ) *
"kronvrak.

Där har du en points.

När handgranaten gastas in så stutsar den ut igen banghead.gif och kastaren med stridsparskamrat mår annorlunda. dry.gif

Kanske därför man tittar in innan man kastar?

Edit: hmm det där lät jäkligt arrogant, var inte menat att vara det.
heiho
QUOTE (Solon @ Jun 21 2006, 19:04 ) *
QUOTE (heiho @ Jun 21 2006, 18:20 ) *

"kronvrak.

Där har du en points.

När handgranaten gastas in så stutsar den ut igen banghead.gif och kastaren med stridsparskamrat mår annorlunda. dry.gif

Kanske därför man tittar in innan man kastar?

Edit: hmm det där lät jäkligt arrogant, var inte menat att vara det.

Man kanske är arrogant och inte kollar, eller stressad vissel.gif
pagge
Hönsnät kan vara lämpligt att sätta i en dörr man vill blockera från granater, då det är lättare att missa ett sådant än en soffa modell större under stress.
heiho
QUOTE (pagge @ Jun 21 2006, 20:24 ) *
Hönsnät kan vara lämpligt att sätta i en dörr man vill blockera från granater, då det är lättare att missa ett sådant än en soffa modell större under stress.

Japp, men det är svårare att ta sig genom ett hönsnät än att flytta soffan då man vill ut.
eskil
QUOTE (heiho @ Jun 21 2006, 20:28 ) *
QUOTE (pagge @ Jun 21 2006, 20:24 ) *

Japp, men det är svårare att ta sig genom ett hönsnät än att flytta soffan då man vill ut.

Hönsnät som hänger som en gardin är inte så svårt att ta sig förbi. Nackdelen med hönsnät är dock att det kan vara lite svårt att få tag på "i stan"...
kronvrak
QUOTE (eskil @ Jun 23 2006, 12:40 ) *
Hönsnät som hänger som en gardin är inte så svårt att ta sig förbi. Nackdelen med hönsnät är dock att det kan vara lite svårt att få tag på "i stan"...

Det här finns det däremot gott om. saint.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.