Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 1 hål i väggen.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
Livkomp05
En pryl som är bra att ha till mycket i SIB är försvarsladdning 21, speciellt vid försvar av tagen byggnad. Men en grej som vi testat är att ha en 21:a på ett grövre läkt, tryckt upp den igenom ett fönster en våning upp och blåst av - sen har vi en rätt så säker inbrytningszon redan innan man är inne.

Och en bra MHC-laddning är Stridsvagnsmina 5, palla upp den lite lätt och spräng dig in.
KD803
QUOTE (Livkomp05 @ Jun 25 2006, 01:48 ) *
Men en grej som vi testat är att ha en 21:a på ett grövre läkt, tryckt upp den igenom ett fönster en våning upp och blåst av - sen har vi en rätt så säker inbrytningszon redan innan man är inne.

Har ni gjort det fullskarpt? Jag är lite nyfiken på hur ni hanterade den inte obetydliga risken runt omkring minkroppen.
heiho
Har för mig att jag sett nårot liknanade i SolF från ~-63
Man bygger ihopa 2 läkt till ett L med lika långa armar, sätter en 21:a i ena änden, sticker den ut genom föstret och upp till nästa våning och " bash.gif ". du kommer då i skydd både av ytterväggen och av taket ovanför dig.
pagge
Hönsnät är det väl bara att slänga upp några rullar på mtrlgruppens pbv så kan man enkelt ta med sig det till striden? Apropå försvarsladdningar bör man kunna improvisera en sådan med lite sprängdeg i en rulle med det mycket nyttiga hönsnätet (eller ännu hellre concertina).
pappa6116
Om man nu måste bräscha sig in i en byggnad så betyder det ju att det finns fi som har förskansat sig i byggnaden, håller alla med? Alltså så måste Farb/ Inbrytnings gruppen "jobba" framför ett av Fi kontrollerat obj. Jaja man har understöd och jaja jag vet att överskjutning fredstid och i ett skarpt läge är helt olika saker...Men jag tror nog att Plutonchef/ Gruppchef väljer den mest dolda framryckningsvägen för Farb/ Inbrytnings gruppen och sen så kan du ge dig fan på att om du har med dig 2 bräsch laddningar så står där en dörr på glänt..och vice versa, Det jag vill komma fram till att valet av inbrytnings sätt styrs av situationen, miljö, skyddsgrad på huset, osv, osv. Och givetvis så strävar man efter att få IP så nära ett trapphus som möjligt

Och jag har iallafall lärt mig att rensningen påbörjas nerifrån man tar säker zon, därefter livlina upp så långt det går, för att ( om skyddsnivån i väggarna tillåter ) därefter med Ksp, verka genom väggarna, för att slutligen gå över rum för rum förfarande.

Mina korvören
Olle P
QUOTE (pappa6116 @ Jul 19 2006, 01:40 ) *
Om man nu måste bräscha sig in i en byggnad så betyder det ju att det finns fi som har förskansat sig i byggnaden, håller alla med?
Enligt äldre utgåvor av SoldF så är bräsch förstahandsalternativ vid blotta misstanken att Fi haft tillgång till byggnaden, och därmed kunnat förskansa sej eller sätta upp mineringar.
Byggnaden anses även tom på civila.

De senaste decenniernas strider i världen har väl visat på ett närmast motsatt förhållande. Man brukar kunna utgå ifrån att det finns civilister i huset (och därmed inga eller få mineringar), och sedan får man leta efter eventuella fiender.

/Olle
Lt.E
Är det någon som har erfarenhet av ett p-skott under ett fönster och vad RSV laddningen gör med radiatorn?

När man diskuterara SIB måste man först titta på vad det är för en typ av byggnad, väggar etc. Armerade betongväggar, tegel eller trä. Påverkar valet av metod.

Såg en demo film från Danmark där de sprängde en hgr m/56 inne i en villa som helt kollapsade.
Vikström
QUOTE (Lt.E @ Jul 19 2006, 12:08 ) *
Såg en demo film från Danmark där de sprängde en hgr m/56 inne i en villa som helt kollapsade.
Den villan var antingen felbyggd eller preparerad för att falla. Det finns inte en chans i h-vete att ha sönder en normal svensk (reservation här, vet inte om dom bygger villor i papier mache i danmark) villa med en enda hgr.
Lt.E
QUOTE (Vikström @ Jul 19 2006, 10:46 ) *
Den villan var antingen felbyggd eller preparerad för att falla. Det finns inte en chans i h-vete att ha sönder en normal svensk (reservation här, vet inte om dom bygger villor i papier mache i danmark) villa med en enda hgr.

Förlåt mig. Villa var kanske en överdrift. Stuga/sommarstuga är kanske mer korrekt benämning. Ca 30-40m².
heiho
Är det någon som har erfarenhet av ett p-skott under ett fönster och vad RSV laddningen gör med radiatorn?

När man diskuterara SIB måste man först titta på vad det är för en typ av byggnad, väggar etc. Armerade betongväggar, tegel eller trä. Påverkar valet av metod.

Enl uppgift.

P-skott i betongvägg c:a 250 kg betongskrot
Grg, pansarspräng c:a 500 kg betongskrot
Andrew
Keep it simpel ... jag kör helst med trälekt som jag kapar 220 cm sedan slalombana med pentyl räcker och klarar tillochmed av de flesta ståldörrarna. Dock lindar jag inte pentyl hela vägen upp utan sparar de översta 20-30 cm fria. Den övre delen av läktet som inte täcks av pentyl har jag försågat skåror i lektet för att kunna knäcka och anpassa min laddning för div. olika dörrhöjder.

Har praktiserat det skarpt både dörr och fönster på 2a våningen och det funkar alldeles ypperligt.
Fördelar som jag själv anseer är att: finns det dörrar så använd dem , det spar tid , resuser och skapar tempo. Samt så väger det inget och kan lätt fyllas på bakifrån. Tiderna för fältarbeten med sprängdeg , dämning utav stryminor mm skapar bara extra jobb och standon enligt min erf.

För övrigt håller jag med om mångt och mkt som redan har nämnts i tråden ang. skenmanövrar , att inte ens riskera genom att gå in osv.
Beeslutar man trots allt att gå in så tycker jag nyttjande utav dörrar och pentyl-trälekt är optimalt , men det är bara min personliga åsikt.

Mvh Andy
Solon
Och jag har iallafall lärt mig att rensningen påbörjas nerifrån man tar säker zon, därefter livlina upp så långt det går, för att ( om skyddsnivån i väggarna tillåter ) därefter med Ksp, verka genom väggarna, för att slutligen gå över rum för rum förfarande.

Mina korvören

När var det du utbildades på detta förfarande?
Det känns ju inte så bra att du utbildats på att skjuta genom väggarna med KSP, det finns ju ganska så stor risk att det finns civila/VIPs du vill ha tag på i huset om du bestämmer dig för att gå in. Det blir svårt att säkra några viktiga underrättelser/personer om man helt enkelt mejar ned allt i sin väg.
joppe
QUOTE (pagge @ Jun 21 2006, 20:24 ) *
Hönsnät kan vara lämpligt att sätta i en dörr man vill blockera från granater, då det är lättare att missa ett sådant än en soffa modell större under stress.

Övriga trix:
Handgranatsskydd för fönster:
För att förhindra att fienden kastar in handgranater genom fönster och öppningar kan man
göra en ram av trä och förse med finmaskigt nät och sätta den utanpå fönstret. Vill man själv
kunna kasta ut handgranater fästs ramen bara i överkant. Ramen skall givetvis sitta på utsidan
av fönstret.
Tänk på att hönsnät inte håller! En handgranat kastas lätt igenom nätet, även om det är
dubbelt. Det är bättre att försöka få tag på riktigt Gunnebostängsel.
Denna typ av skydd har till viss del spelat ut sin roll då granattillsatser ändå kommer att kunna
skjuta in granaten eller åtminstone få den att detonera vid nätet.

taget ur livgardets sib farbreglemente
LeadHead
QUOTE (heiho @ Jul 20 2006, 14:27 ) *
Enl uppgift.

P-skott i betongvägg c:a 250 kg betongskrot
Grg, pansarspräng c:a 500 kg betongskrot

Märkligt. Som jag har fattat det ska de två ha ungefär samma verkan. Vad skulle ge upphov till skillnaden?
heiho
Tänk på att hönsnät inte håller! En handgranat kastas lätt igenom nätet, även om det är
dubbelt. Det är bättre att försöka få tag på riktigt Gunnebostängsel.
Denna typ av skydd har till viss del spelat ut sin roll då granattillsatser ändå kommer att kunna
skjuta in granaten eller åtminstone få den att detonera vid nätet.[/quote]
taget ur livgardets sib farbreglemente
[/quote]

@joppe
Visa mig den svensk som kastar en handgranat genom ett hönsnät banghead.gif . Jag bjuder honom/henne på en fotvandring till alperna.

@leadhead
Ber att få rätta mig själv, avseende p-skott så är det det gamla m/68
Kaliber och laddningsvikt kanske
pagge
QUOTE (heiho @ Jul 20 2006, 21:48 ) *
Visa mig den svensk som kastar en handgranat genom ett hönsnät banghead.gif . Jag bjuder honom/henne på en fotvandring till alperna.

Tja, Ricky Bruch skulle nog ha klarat det :P

Apropå att öppna dörrar med pentylläkt blev vi utbildade på en metod med dubbel pentyl "sandwichad" mellan två lager silvertejp, med en utstickande bit för tändning. När dörren ska öppnas river man av den ena tejpbiten och kan då enkelt kleta fast laddningen på ett gångjärn eller längs en dörr. Fördelen med systemet var att det gick snabbt och att det var lätt att få med sig ganska stora mängder i stridsutrustningen.
Andrew
There you go pagge Sticky bomb works everytime ;)
joppe
@ heiho
skjut inte budbäraren! jag bara citerade ur livgardets skrift. happy.gif
Olle P
QUOTE (Solon @ Jul 20 2006, 17:18 ) *
... med Ksp, verka genom väggarna, ...
... det finns ju ganska så stor risk att det finns civila/VIPs du vill ha tag på i huset om du bestämmer dig för att gå in.
Att skjuta genom väggar golv och tak (med den ak4 som soldaterna förväntas ha) var standardförfarande enligt en del äldre utgåvor av SoldF. (Se t ex SoldF 74.)

- Civilbefolkningen förutsätts ha flytt/evakuerats från stridszonen långt tidigare.
- Dörrar och fönster förutsätts vara försåtsminerade.
- Fienden kan ha förskansat sej i några av byggnadens rum.
- Att jämna huset med marken eller låta det vara är inte förstahandsalternativ då det gäller att (åter-)erövra en hel stad.

Skulle det, mot förmodan och högst osannolikt, finnas indikationer på att en fientlig VIP finns i byggnaden så får man förstås anpassa taktiken därefter...

/Olle
Rickard N
QUOTE (Solon @ Jul 20 2006, 17:18 ) *

Mina korvören

När var det du utbildades på detta förfarande?
Det känns ju inte så bra att du utbildats på att skjuta genom väggarna med KSP, det finns ju ganska så stor risk att det finns civila/VIPs du vill ha tag på i huset om du bestämmer dig för att gå in. Det blir svårt att säkra några viktiga underrättelser/personer om man helt enkelt mejar ned allt i sin väg.

Har man fått order om att rensa har någon fattat beslut att det inte finns några civila/VIP i huset. Att skjuta genom väggarna är knappast värre än att skicka in en spränghandgranat.

(hmmm, läsa hela tråden också... doh blush.gif )
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.