Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG på F17
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
KD803
QUOTE (Lynx Lynx @ Sep 27 2006, 13:54 ) *
Det var helt klart en nyhet för mig att delar av NBG alltså ska ha R30 under perioden 2008-01-01 - 2008-06-30, då hela konceptet bygger på en hel BG med R10... Var kommer den informationen ifrån?

Dokument från F17 med samtliga befattningar. Där anges bland annat vilka som är R10 och vilka som är R30.
Skuggan
QUOTE (Kiowa @ Sep 27 2006, 14:22 ) *
QUOTE (Lynx Lynx @ Sep 27 2006, 13:54 ) *

QUOTE (BJE @ Sep 21 2006, 21:10 ) *

"Säkdelen" utgörs av en flygbasjägarpluton och två flygbassäkplutoner. Halva fbjplutonen och ena flygbassäkplutonen är R10, resten är R30.

Det var helt klart en nyhet för mig att delar av NBG alltså ska ha R30 under perioden 2008-01-01 - 2008-06-30, då hela konceptet bygger på en hel BG med R10... Var kommer den informationen ifrån?

Enligt de genomgångar jag varit på angående FE01 så ska förbandet vara moduluppbyggt för att kunna anpassas mot vilken typ av flygplats det är tänkt att man ska använda. T.ex. om man använder en hyffsat säker och uppbyggd flygplats så behövs inte lika mycket säkerhetspersonal, infrastrukturstöd och ramppersonal. Därför är det stor sannolikhet att inte hela förbandet kommer att sättas in om det inte är frågan om att en ladningsbana mitt ute i ingenstans ska byggas upp till en stor flygplats. Det kan vara därför vissa delar sätts i R30 beredskap.

Min info från telefonsamtalet säger att FE01 skall kunna agera från 2 flygplatser samtidigt, en Strategisk utanför AAO (Civil flygplats m/internationell) och ett taktiskt flygfält som i princip inte behöver vara mer än en grusbana (mitt i smeten altså)
transporter mellan strategisk och taktisk sker via C130 eller C17 (beror på om vi köper in C17)
transport till strategisk sker med AN124, C17 eller motsvarande inhyrda kärror.
Krook
Nuvarande försök med BSA (Beredskapssoldatsavtalet) ger till hands:
Befattningslön minus 5000:-
Två fria hemresor per månad
Fritt boende (kan vara logement)
Arbetstidsreglerad enligt FM:s avtal (vilket ger kompensation för övertid, övningsdygn, jour, mm.)

Hur det kommer se ut för de som ska ingå i NBG är inte klart än men man kan väl gissa att det inte blir allt för olikt nuvarande avtal. Men som sagt, avtalet är inte klart än.

/K
Lynx Lynx
Tack för förtydliganden, Kiowa och BJE!

Vad är det för genomgångar du talar om, Kiowa? Har dessa annonserats på något sätt eller har de varit interna?

Dokumentet du hänvisar till BJE, kan man få tag på det?

Har för övrigt mejlat ledningen FE01 för att be dom informera bättre, via F17 hemsida eller annan plats. För jävligt, men som vanligt, att information ska behöva ta sådan omvägar för att nå fram till dom som behöver den eller bara är intresserade... Jag ser inte problemet.
Skuggan
är det någon som hört nåt mer?
FNYXA
QUOTE (Skuggan @ Oct 2 2006, 18:11 ) *
är det någon som hört nåt mer?

Ringde nu i veckan o där visste man 0

Majoren som hade hand om det var sjukskriven o resten var på övning i skogen
Skuggan
som vanligt altså....

nåja.... jag får väl försöka ringa i veckan jag också, OM jag hinner dvs....
inte direkt så mobiler mm funkar på jobbet, och ont om tid är det gott om....
golffoxtrotfive
kollar själv mailen dagligen, blev ju utlovad lite förhansinfo från Plutonchef eller motsvarande innan snigelposten skulle komma, men det blir väl att invänta vecka 48 när pappirena skulle komma
Skuggan
V48?

är inte det lite sent?

jag måste ju "förhandla" med chefen på mitt jobb också....

fö så blev jag informerad om att info skulle komma i slutet på oktober 7.gif
golffoxtrotfive
Hoppas verkligen att du har hört rätt skuggan, vecka 48 ÄR sent mycke bättre med slutet oktober ja ja vi får väl vänta och se....men lite besviken blev jag allt när det utlovade mailet låter vänta på sej och inte står det nått på F17 hemsida heller smått dåligt kan man säja
Skuggan
QUOTE (golffoxtrotfive @ Oct 23 2006, 20:02 ) *
Hoppas verkligen att du har hört rätt skuggan, vecka 48 ÄR sent mycke bättre med slutet oktober ja ja vi får väl vänta och se....men lite besviken blev jag allt när det utlovade mailet låter vänta på sej och inte står det nått på F17 hemsida heller smått dåligt kan man säja

jo, vi är nog ganska många nu som börjar bli lite irriterade och funderar på att ringa F17 och fråga vad som tar sån tid (obs, lägg till några "svordommar" mellan raderna).

[edit] blev nån form av dubbelpost där
krille0128
mmmmmmmmm Blev vi inte lovade att det skulle skickas ut papper vecka 41 och undrar var ni har fått v. 48 ifrån

krille
Skuggan
verkar som alla fått olika besked......

nå, vem tar på sig uppgiften att ringa på kontorstid imorgon och förhöra nån på F17?
golffoxtrotfive
QUOTE (krille0128 @ Oct 23 2006, 20:34 ) *
mmmmmmmmm Blev vi inte lovade att det skulle skickas ut papper vecka 41 och undrar var ni har fått v. 48 ifrån

krille

hmmmm ja de e välan jag som troligtvis hört som en kratta och hört fel förhoppningsvis banghead.gif (eller e de jag som hört rätt)ja ja vi får väl göra det som soldater e bäst på......VÄNTA banghead.gif banghead.gif
FNYXA
QUOTE (golffoxtrotfive @ Oct 23 2006, 21:01 ) *

krille

hmmmm ja de e välan jag som troligtvis hört som en kratta och hört fel förhoppningsvis banghead.gif (eller e de jag som hört rätt)ja ja vi får väl göra det som soldater e bäst på......VÄNTA banghead.gif banghead.gif

Jag ringde idag o Han som har hand om det var på möte o jag ska ringa i morgon igen
krille0128
ja det är bara att vänta, och det känner man igen sedan F17 tiden.. Det hade som sagt inte varit fel med lite info till firman om hur det blir med utb och liknade saker

krille
krille0128
QUOTE (FNYXA @ Oct 23 2006, 21:13 ) *
QUOTE (golffoxtrotfive @ Oct 23 2006, 21:01 ) *

krille

Jag ringde idag o Han som har hand om det var på möte o jag ska ringa i morgon igen

Hur gick det? Fick du fatt inågon som kunde svara på om vi får några papper snart eller vi får vänta på tomten

Tjena grabbar! Hur många är vi som tillhör UH-plut här på forumet. Själv är jag blivande gnistan på plutonen

Krille camo.gif 8.gif

Tjena grabbar! Hur många är vi som tillhör UH-plut här på forumet. Själv är jag blivande gnistan på plutonen

Krille camo.gif 8.gif

Krille camo.gif 8.gif
golffoxtrotfive
@krille 0128
vet ju inrte vilken pluton jag förväntas tillhöra, men rörmockeriet låter ju som om det skulle tillhöra underhållet så vi kanske finns på samma pluton men vem vet man har ju vart stridande röris förr så osvuret e ju bäst :P men enligt PM jag fick av FNyxan så skulle info skickas om 1-2 veckor så vi får väl fortsätta att öva oss i det som soldater e bäst i hela världen på....VÄNTA banghead.gif
krille0128
QUOTE (golffoxtrotfive @ Oct 24 2006, 20:59 ) *
@krille 0128
vet ju inrte vilken pluton jag förväntas tillhöra, men rörmockeriet låter ju som om det skulle tillhöra underhållet så vi kanske finns på samma pluton men vem vet man har ju vart stridande röris förr så osvuret e ju bäst :P men enligt PM jag fick av FNyxan så skulle info skickas om 1-2 veckor så vi får väl fortsätta att öva oss i det som soldater e bäst i hela världen på....VÄNTA banghead.gif

Jah det får vi göra. Jag har glömt vad pc hette , tror att han var norrlänning, hade lite svårt att henga med i talet eller så kom han ifrån bräckinge..... Ja du tillhör uh-plut.

krille 8.gif
Tobba
QUOTE (golffoxtrotfive @ Sep 21 2006, 19:56 ) *
QUOTE (Skuggan @ Sep 21 2006, 19:34 ) *

jag blev uppringd idag
Ramp/Gods man

verkar som jag är inne, men vi får se när resten av infon kommer.

R10 från 080101 är det btw.
hörde dock inget om R30

btw?????vi i helsefyr e de??? e det nått som alla utom jag vet vad det betyder???
det börjar arta sej vi e ju en 5-6 styckna nu :P

QUOTE (golffoxtrotfive @ Sep 21 2006, 19:56 ) *
QUOTE (Skuggan @ Sep 21 2006, 19:34 ) *

jag blev uppringd idag
Ramp/Gods man

verkar som jag är inne, men vi får se när resten av infon kommer.

R10 från 080101 är det btw.
hörde dock inget om R30

btw?????vi i helsefyr e de??? e det nått som alla utom jag vet vad det betyder???
det börjar arta sej vi e ju en 5-6 styckna nu :P

Hej! Jag är alldeles ny medlem på forumet och detta är mitt första inlägg, hoppas jag
gör rätt nu huh.gif

Jag blev uppringd för ca 4 veckor sedan och blev erbjuden att vara med i flygplats-
plutonen, passagerahantering, R 30. Någon annan som skall vara där?
Väntar som alla er andra på skriftligt besked/kontrakt.

Vi ses!
Tobba
golffoxtrotfive
Kolla här http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34465 hur i jösse namn kan dom refan ha börjat öva????? vi har ju varken fått brev eller tackat ja banghead.gif banghead.gif :P
Dazzle
känner en som ligger inne på F17 nu och ska va med och han sa att dom redan hade fått papper om eventuella avtal och sånt
krille0128
Ha, där ser man. Ja don gör en buss resa på flotiljen och övar, det är nästan så att man blir tårögd...... Är det någon som har fått tag på majoren Höglund och frågat varför vi inte har fått någon info.......

krille 8.gif
krille0128
QUOTE (krille0128 @ Oct 26 2006, 19:14 ) *
Ha, där ser man. Ja don gör en buss resa på flotiljen och övar, det är nästan så att man blir tårögd...... Är det någon som har fått tag på majoren Höglund och frågat varför vi inte har fått någon info.......

krille 8.gif

Varför kunde dom inte bjödit in till ett litet studie-besök för oss vanliga gubbar, och även då kört en info..

krille 8.gif
Kingecho1
Verkar ju mera vara någon form av slutövning för de värnpliktiga på F17 som en förberedelse inför T3. Men lustigt att de benämner det som FE01 då det inte kan vara det? Men antar att de redan nu utbildar för samma organisation som FE01 och att det sedan bara byts ut viss personal när det är dags för anställning med NBG?

FN1.gif
golffoxtrotfive
Kingecho verkar ha rätt, när man läste lite noggrannare så ståd det ju sisomsåhär:
Genomförande över förväntan
Trots att förbandet aldrig övat tillsammans tidigare, har allt fungerat över förväntan. En av utmaningarna har inneburit att utbilda en helt ny typ av soldater som skall ansvara för hanteringen av passerare och gods. [b]Utbildningen har tidigare under året bedrivits inom respektive funktion och soldaterna har i princip inte träffat varandra tidigare, förutom möjligtvis i matsalen.
verkar faxis som att det är nån slutövning eller förtest för att se om teorierna funkar, fast dom kunde ju ha gått ut med en inbjudan till oss intresserade tycker man ju :P

förresten, e de nån som har koll på hur många forummedlemmar som e på G till FE01?? för några veckor sen va vi väl en 5-6stycken nån mer som tillkommit?
krille0128
QUOTE (golffoxtrotfive @ Oct 26 2006, 19:41 ) *
Kingecho verkar ha rätt, när man läste lite noggrannare så ståd det ju sisomsåhär:
Genomförande över förväntan
Trots att förbandet aldrig övat tillsammans tidigare, har allt fungerat över förväntan. En av utmaningarna har inneburit att utbilda en helt ny typ av soldater som skall ansvara för hanteringen av passerare och gods. [b]Utbildningen har tidigare under året bedrivits inom respektive funktion och soldaterna har i princip inte träffat varandra tidigare, förutom möjligtvis i matsalen.
verkar faxis som att det är nån slutövning eller förtest för att se om teorierna funkar, fast dom kunde ju ha gått ut med en inbjudan till oss intresserade tycker man ju :P

förresten, e de nån som har koll på hur många forummedlemmar som e på G till FE01?? för några veckor sen va vi väl en 5-6stycken nån mer som tillkommit?

jag är på g till fe01

krille 8.gif
krille0128
Är det någon som vet vad pc heter på uh-plut. Har ett svagt minne av att han hette något med anders???????

krille 8.gif
Dazzle
[quote name='Kingecho1' post='505337' date='Oct 26 2006, 19:31 ']
Verkar ju mera vara någon form av slutövning för de värnpliktiga på F17 som en förberedelse inför T3. Men lustigt att de benämner det som FE01 då det inte kan vara det? Men antar att de redan nu utbildar för samma organisation som FE01 och att det sedan bara byts ut viss personal när det är dags för anställning med NBG?

Det är deras bataljonsövning inför slutövningen, ska vara uppbyggd på samma sätt med samma befäl som till NBg bara att viss personal byts ut till termin 3
krille0128
Tjena!

Har nu varit i kontakt med majoren Höglund och fått besked om att, vi kommer att få ett besked om ca någon vecka och där ska vi svara om vi vill vara med eller inte... Om mna svar ja på det kommer man att få ett tjockare kuver med mer info.

Krille 8.gif
NEMO79ER
Är migrän ett hinder vid en civil tjänst i FE01??
tinhead
QUOTE (NEMO79ER @ Oct 30 2006, 22:50 ) *
Är migrän ett hinder vid en civil tjänst i FE01??

Jorå eller risken enorm att det klassas som klart olämpligt..

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artike...ategoryID=15118
Migrän ger flera olika symtom

Vid migrän får man anfall av svår och sprängande eller dunkande huvudvärk på ena eller båda sidorna av huvudet. Samtidigt mår man illa och är oftast överkänslig för ljud och ljus. Migränanfallet kan inledas med att man får förkänningar, så kallad aura. Om man inte behandlar migrän finns den kvar från fyra timmar upp till tre dygn. Det vanligaste är att den sitter i ett halvt till ett dygn, i genomsnitt 19 timmar. Det som utlöser ett migränanfall kan vara till exempel stress, hormonsvängningar under menstruationscykeln och vissa födoämnen. Migrän drabbar både vuxna och barn och är dubbelt så vanligt hos kvinnor som hos män.

Stress är garanterat en hög faktor vid eventuell aktivering av FE01.
Och jag tvivlar på att enheten vill tappa en viktig funktion vid en stressig situation.

Däremot hur svår migrän du har vet bara du och kanske din läkare, fråga han/hon om denne ser det lämpligt att du har en tjänst som innebär stress, höga ljud/ljus och krav på hög prestation under lång tid under stress.

Att det står civil innebär bara att du inte behöver ha gjort värnplikten för att kunna få den tjänsten, dvs inte krav på det magiska talet: 10-7-7
NEMO79ER
Jo det är helt riktigt! Men min migrän yttrar sig bara genom att en liten punkt i synfältet blir blind och det varar i 15-30 sekunder. Huvudvärken samt utslagningen i 2-3 dagar är jag förskonad från.

Återstår att se alltså! tveka.gif
Kingecho1
Så folk har blivit uppringda men inte fått besked om huruvida de är med? Har jag förstått det rätt då? Och besked ska komma om någon vecka? Och nu finns vakanserna ute på mil.se? Lustigt agerande måste jag säga!

FN1.gif
Skuggan
QUOTE (Kingecho1 @ Nov 1 2006, 19:59 ) *
Så folk har blivit uppringda men inte fått besked om huruvida de är med? Har jag förstått det rätt då? Och besked ska komma om någon vecka? Och nu finns vakanserna ute på mil.se? Lustigt agerande måste jag säga!

FN1.gif

det är helt rätt uppfattat.

uppenbarligen har de helt enkelt för få sökande för att fylla alla platserna, redan INNAN kontrakten skrivits.
Eckervad
Sökt vakans tjänst på förbandet.. så nu är det bara väntan på ja / Nej

Inget är som väntans tider. Å andra sidan väntan är ju en av grundstenarna i militär verksamhet..
jockster
QUOTE (Eckervad @ Nov 2 2006, 10:12 ) *

Inget är som väntans tider. Å andra sidan väntan är ju en av grundstenarna i militär verksamhet..

Det verkar som att FE01 har riktigt kort om folk!
Tror ni att d finns en chans för en rutinerad Jägare att
få en plats på Bassäk motsv el dom plutonerna kanske
är relativt populär att söka?
Skuggan
QUOTE (jockster @ Nov 2 2006, 20:18 ) *
QUOTE (Eckervad @ Nov 2 2006, 10:12 ) *

Det verkar som att FE01 har riktigt kort om folk!
Tror ni att d finns en chans för en rutinerad Jägare att
få en plats på Bassäk motsv el dom plutonerna kanske
är relativt populär att söka?

testa....

ingen har mått illa av att söka.

och som jägare, tja... du har nog större chans än en vanlig skyttesoldat..
NEMO79ER
Någon som fått något roligt brev från F17 (FE01) än??

Det är F*N vad de drar ut på det här!?! Jag måste ju ge besked till min chef snart!
Skuggan
nej, inte hört nåt än...
börjar bli jäkligt brådis här också....
NEMO79ER
Vad kommer tjänsten som godsman innebära mer militärt inom FE01 tror ni?? ( Dvs förutom det som man kan från det civila, invisning, bogsering/pushback o lastning o lossning etc) Fick lite luddigt "svar" där de sa att allt inte var klart än.
Kingecho1
Tja antar att man ska kunna försvara campen motsv. vid ev. anfall/riots. Dessutom ska man väl kunna försvara sig själv, sin grupp och fordon vid eventuella transporter. Och detta då enligt ROE. Personligen anser jag att man alltid tjänstgör som skyttesoldat utanpå/under sin övriga tjänst, oavsett vad den nu är och då vid behov ska kunna lösa det primära målet för enheten först o främst. Är det oroligt och trupp måste ut och de ordinarie enheterna ex. är på leave, andra uppdrag eller kanske under återhämtning måste man kunna lita på att man kan ta vilka som helst för att få ett "godtagbart" resultat. Nu är väl det primära målet för FE01 antagligen att få flygplatsen motsv. att fungera, tillskillnad från de mekskytteförband som jag tillhört men man vet ju aldrig vad som kan hända. Se på KS09!!

Eller missförstod jag totalt nu vad du menade?

FN1.gif
NEMO79ER
Nej svaret var kanon!
Förstog nämligen inte vad ett helt års utbildning skulle syfta till, när man lär sig de "civila" uppgifterna på ett par månader. Tyckte bara att utbildningen lät lite lång. Men men...
KD803
QUOTE (NEMO79ER @ Nov 6 2006, 23:18 ) *
Förstog nämligen inte vad ett helt års utbildning skulle syfta till, när man lär sig de "civila" uppgifterna på ett par månader. Tyckte bara att utbildningen lät lite lång. Men men...

Länk
Slöbevakarn
Nu verkar det som om dom äntligen har tagit bladet ur munnen och ringer runt till alla som blivit antagna.
Dom ringde till mig för en stund sen och berättade att jag blivit antagen som stabsassistent i FE01. smile.gif

Synd bara att det kommer 1 månad försent och att jag redan skrivit på kontrakt plus förlängning av KS15. blyg.gif
Han jag pratade med sa att dom hade fått olika besked när dom skulle sända ut bekräftelserna till FE01 och det är därför det dröjt.
Så jag fick helt enkelt tacka nej. :(

Nåja någon lycklig kommer att få min plats istället. happy.gif
Skuggan
men... men.... men.... GAAAAAAHHHH!!!!!!! banghead.gif

mig kan de ju inte nå förräns TIDIGAST 1730 pga arbete!

hoppas de kontaktar mig på något annat sätt då....
husky258
Tjena är ny på forumet och skulle säga hej jag har oxå fått en plats i/på FE01 som ramp o gods man har inte heller fått avtalet bara det kommer snart när man har ringt.
NEMO79ER
QUOTE (husky258 @ Nov 12 2006, 23:57 ) *
Tjena är ny på forumet och skulle säga hej jag har oxå fått en plats i/på FE01 som ramp o gods man har inte heller fått avtalet bara det kommer snart när man har ringt.

Hej! Har du fått plats muntligen för några veckor sedan, eller har de ringt nyligen??

Har inte heller fått post än...
husky258
QUOTE (NEMO79ER @ Nov 13 2006, 06:38 ) *
QUOTE (husky258 @ Nov 12 2006, 23:57 ) *

Hej! Har du fått plats muntligen för några veckor sedan, eller har de ringt nyligen??

Har inte heller fått post än...

Ringde o kollade och där sade de att jag var med i listan på uttagna men har inte fått något avtal ännu börjar bli kärvt på jobbet nu chefen vill veta när utbn börjar.
rill3e
Kan någon upplysa mig lite om FE01.. sökte ett par vakanser som fanns på F17 hemsida typ AE368, 369.

Men alltså FE01 ansökningsperiod är redan avslutad..när börjar anställningen isåfall? 1 januari hörde jag nyss och det är ju påtagligt snart. Lite svårt att avsluta allt man har hemma om det inte kommit besked än...!

Varför har inte FE01 samma period övriga NBG? Är det isåfall längre anställningsperiod eller hur funkar det?

Nån som har någon inside om löneförhållanden under T3 utbildningen? Om det är 72kr om dagen så blir det nog ett nej :(

8.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.