Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG på F17
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Skuggan
det som gäller jusst nu ang FE01 är anställning från 1a januari, dock inryck betydligt senare (början på februari troligen), besked om antagningar mm sägs komma runt v50! (veckan innan jul altså, och det är jävligt sent)

lönen är avtalsenlig och beror på tjänsten osv, men några 72kr/dag är det inte tal om.. lägsta ligger på ca 18000kr i månaden innan skatt osv vill jag minnas.
bor gör vi gratis och maten får vi se hur det blir med.

tydligen är det löneförhandlingar för vissa tjänster som är det stora problemet och det är därför det inte kommer nån info.

detta är iaf det senaste jag hört.
Harald
Ang FE01 så skall vi komma ihåg att vissa delar är R10 och andra R30. Skulle uppskatta om ni specifierar vilket det gäller när ni gör inlägg, så slipper ialllafall jag att gissa.
Vad gäller vakanserna till FE01 så kan jag informera att de flesta befattningar som annonserades ut för flygbasskyddsplutonerna var/är R30.
På R10 plutonen saknades/saknas framförallt hundförare. Det var inte så att ingen hade sökt utan de vill bara ha fler att välja på.

Mvh Harald.
bartil
Vet inte om det är rätt tråd att fråga i, men jag gör ett försök:

Jag kommer med all säkerhet söka till tredje terminen och därmed NBG nån gång runt jul, och isåfall kommer jag förmodligen söka till det R10-ingenjörskompani som kommer sättas upp på Ing2. Jag gör värnplikten just nu och därför kan jag inte söka via Internet utan via det där skriftliga formuläret. Frågan lyyyder: Hur får man reda på vilka "koder" som gäller för vilka befattningar i NBG? Om ni förstår vad jag menar. :S
wizeguy
QUOTE (bartil @ Nov 18 2006, 11:27 ) *
Hur får man reda på vilka "koder" som gäller för vilka befattningar i NBG? Om ni förstår vad jag menar. :S

Alternativ 1:
Sök NBG

Alternativ 2:
Prata med din plutonchef, dom brukar hjälpa till att fixa ansökningsblanketter och bef. koder.
bartil
Tackar wizeguy!
klarg carlsson
Prata precis med MJ Höglund och första underlagen var klara igår och las på lådan idag.. så inom dom närmsta dagarna borde dom komma..... skickar tydligen ut dom i omgångar..
FN1.gif camo.gif dribble.gif
husky258
QUOTE (klarg carlsson @ Nov 22 2006, 12:42 ) *
Prata precis med MJ Höglund och första underlagen var klara igår och las på lådan idag.. så inom dom närmsta dagarna borde dom komma..... skickar tydligen ut dom i omgångar..
FN1.gif camo.gif dribble.gif

Det var skönt att höra bara att hoppas att man får brevet snart för min chef undrar om och när jag behöver vara tjänsteledig.
Har själv ringt och kollat men ingen som visste ngt.
Hornet
Hej.
Vi kommer att sitta med uttagningarna under vecka 49. Kort därefter blir du kontaktad av någon av oss.
Kn Stefan
Flygplatspluton
F17

v49 är inte det igentligen lite sent? med tanke på att förbandet ska ryka in i Januari?
Kan tänka mig att många arbetsgivare vill veta långt i förväg om personal försvinner i ett år eller 2.
Skuggan
QUOTE (Hornet @ Nov 23 2006, 14:46 ) *
Hej.
Vi kommer att sitta med uttagningarna under vecka 49. Kort därefter blir du kontaktad av någon av oss.
Kn Stefan
Flygplatspluton
F17

v49 är inte det igentligen lite sent? med tanke på att förbandet ska ryka in i Januari?
Kan tänka mig att många arbetsgivare vill veta långt i förväg om personal försvinner i ett år eller 2.

förmodligen senarelägger de inryck ett par veckor....
det som sades när de ringde mig i september var "inryck blir förmodligen nån gång i månadsskiftet januari - februari, jusst nu är det v4 som är på bordet, men vi får väl se vad som händer"

det tyder altså på att någon fast vecka inte varit satt från början, just med tanke på det som nu skett.
NEMO79ER
Då är man Uttagen som rampman/godsman i FE01!!

Men jag var ju tvungen att mönstra om, sa han som ringde i september!? Varför får man ingen kallelse
till det samtidigt?? Eller slipper man??

Lycka till till er andra!
husky258
QUOTE (NEMO79ER @ Nov 24 2006, 11:31 ) *

Men jag var ju tvungen att mönstra om, sa han som ringde i september!? Varför får man ingen kallelse

Varför var du tvungen att mönstra om är det ngt alla får göra eller vad.
kanske låter dumnt men frågar man inte så får man inget svar.

Är oxå uttagen som ramp o godsman men vad jag vet skulle jag inte mönstra om
NEMO79ER
QUOTE (husky258 @ Nov 24 2006, 11:44 ) *
QUOTE (NEMO79ER @ Nov 24 2006, 11:31 ) *

Varför var du tvungen att mönstra om är det ngt alla får göra eller vad.
kanske låter dumnt men frågar man inte så får man inget svar.

Är oxå uttagen som ramp o godsman men vad jag vet skulle jag inte mönstra om

Var uttagen till utb reserv. Plus att det nästan var 10 år sedan jag mönstrade! Vill väl veta om jag fläskat på mig??
Topel
Hej!

Jag är också uttagen till detta "förband" som ramp/godsserviceman. Blev uppringd för x antal månader sedan av någon som sa att jag var antagen och mer info skulle skickas inom några veckor. Nu har det som sagt gått minst 3 månader och så dimper då äntligen det stora brevet ner i lådan...

Vad finner man? Jo ett stycke antagningsbevis som man ska fylla i och skicka tillbaks. Inte någon mer information över huvud taget, inte ens hur mycket man har i lön står det!?

Eftersom jag och säkert de flesta andra har civila jobb så kan det ju vara av intresse att veta hur mycket man tjänar innan man skriver på. Jag tänker ju inte flytta till Ronneby om jag inte känner att jag tjänar något på det, så desperat är jag inte... Än smile.gif

Jag är mycket tveksam om jag kommer hoppa på detta! Vad säger ni andra?
husky258
QUOTE (Topel @ Nov 24 2006, 14:26 ) *
Hej!

Jag är också uttagen till detta "förband" som ramp/godsserviceman. Blev uppringd för x antal månader sedan av någon som sa att jag var antagen och mer info skulle skickas inom några veckor. Nu har det som sagt gått minst 3 månader och så dimper då äntligen det stora brevet ner i lådan...

Vad finner man? Jo ett stycke antagningsbevis som man ska fylla i och skicka tillbaks. Inte någon mer information över huvud taget, inte ens hur mycket man har i lön står det!?

Eftersom jag och säkert de flesta andra har civila jobb så kan det ju vara av intresse att veta hur mycket man tjänar innan man skriver på. Jag tänker ju inte flytta till Ronneby om jag inte känner att jag tjänar något på det, så desperat är jag inte... Än smile.gif

vad jag har hört skulle det förhandlas om lönen på högre nivå så man kan väl inte mer än vänta.
Men håller med dig om att man känner sig tveksam till att skriva på när det inte finns ngn färdig löne spec som man kan titta på.
Harald
Har precis kommit hem från F17 och har lite information att delge.
All information gäller flygbassäk med R10.
Planerat inryck vecka 706 vilket jag inte tycker att vi skall klaga på.
Tänk på när arméförbanden påbörjar termin 3 så inser ni att vi har ett rejält försprång vare sig vi rycker in vecka 1 eller 6.
Plutonschefen verkar bra och jag tycker att han har helt rätt inställning till saker och ting.
Har även träffat min blivande gruppchef och känner absolut ingen oro där heller, vilket va en förutsättning för att jag skulle hoppa på tåget.
Plutonen verkar ha en bra mix av äldre/yngre, nymuckade/yxor, soldater/officerare.
Kommer säkert att bli högt till tak med en proffsig inställning och jag ser inga tendeser till GU-fasoner.
klarg carlsson
jag e utagen som passagerar man smile.gif
NEMO79ER
QUOTE (husky258 @ Nov 24 2006, 14:45 ) *
QUOTE (Topel @ Nov 24 2006, 14:26 ) *

Hej!

vad jag har hört skulle det förhandlas om lönen på högre nivå så man kan väl inte mer än vänta.
Men håller med dig om att man känner sig tveksam till att skriva på när det inte finns ngn färdig löne spec som man kan titta på.

Det enda de sa till mig när de ringde var att en NETTOlön på 16.000 kr gällde, (ramp/godsservice) samt att andra tillägg ex. missionstillägg traktamente etc. utgår vid en EVENTUELL mission. Så under första årets utbildning så är det 16.000 som gäller. Fritt boende sa de också, men kunde bli logement. Halva priset på maten skulle de försöka förhandla fram, men det var ytterst osäkert.
Jag håller också med om att det borde stått i antagningsbeskedet. Kommer det bli mindre än 16000 netto så är jag nog inte intresserad längre.
Ekkie
Hur kommer det sig att folk får svar så här tidigt?
Ansökan var ju möjlig bara för någon vecka sedan..
(Har en stor motivation för FE01, då jag tycker att de har de tjänster jag eventuellt är intresserad av)

Som det ser ut nu så har underhållspersonal fått svar (el. blivit uppringda).

Har själv sökta vissa tjänster, håller tummarna för eventuell intervju m.m.
bushman
nu skall det väl komma en del övn-tillägg, OB och andra liknande civila termer, som kan jaga upp löningen en bit.
men fett lär det inte bli.

dock vet jag av erfarenhet att FV är rätt duktiga på "welfare", så logementslivet kan nog bli behagligt.
Skuggan
QUOTE (Ekkie @ Nov 24 2006, 17:47 ) *
Hur kommer det sig att folk får svar så här tidigt?
Ansökan var ju möjlig bara för någon vecka sedan..
(Har en stor motivation för FE01, då jag tycker att de har de tjänster jag eventuellt är intresserad av)

Som det ser ut nu så har underhållspersonal fått svar (el. blivit uppringda).

Har själv sökta vissa tjänster, håller tummarna för eventuell intervju m.m.

nej, du tänker på Nordic Battle Group i sin helhet...
FE01 kunde man söka till redan i våras...
dock stämmer det att FE01 är en del av NBG, men med längre utbildningstid osv...
inryck för FE01 är i början på året, medan den är i augusti - september nån gång för resten av NBG.
Valpen
Blev också antagen.
Flygbassäk. Vet inte om jag kommer att skriva på eftersom man inte har någon som helst info om något.
Samt att jag står i beredskap under hela 2007 med ett annat förband. Vet inte hur FE01 ställer sig till det. =)
Harald
QUOTE (Valpen @ Nov 24 2006, 19:01 ) *
Blev också antagen.
Flygbassäk. Vet inte om jag kommer att skriva på eftersom man inte har någon som helst info om något.
Samt att jag står i beredskap under hela 2007 med ett annat förband. Vet inte hur FE01 ställer sig till det. =)

Om man inget frågar så får man inget veta... Ring upp F17 och begär att få tala med din blivande plutonschef. Han kan säkert svara på dina frågor.
Om du är med i något annat beredskapsförband så bör du givetvis tala om det för honom/henne samtidigt.
Ekkie
Blev också antagen.

Har samtliga flygbassäk blivit uppringda? För dessa tjänster fanns ju nyligen som sökbar befattning.. Ni gör mig helt förvirrade.. lite mer info tack än det som står på sidorna 1-4
Skuggan
QUOTE (Ekkie @ Nov 24 2006, 20:37 ) *

Blev också antagen.

Har samtliga flygbassäk blivit uppringda? För dessa tjänster fanns ju nyligen som sökbar befattning.. Ni gör mig helt förvirrade.. lite mer info tack än det som står på sidorna 1-4

det fanns nyligen ett antal vakanser ute som man kunde söka ja.
tydligen fick de inte ihop tillräckligt med ansökningar på första rundan.
Valpen
QUOTE (Harald @ Nov 24 2006, 19:53 ) *

Blev också antagen.

Om man inget frågar så får man inget veta... Ring upp F17 och begär att få tala med din blivande plutonschef. Han kan säkert svara på dina frågor.
Om du är med i något annat beredskapsförband så bör du givetvis tala om det för honom/henne samtidigt.

Ja, det tänkte jag självklart göra. Tackar inte nej utan att veta vad jag tackar nej till. Och han bör få reda på mitt andra uppdrag, ja. biggrin.gif

För ett tag sedan hittade jag en pdf-fil om FE01:s organisation mm. Men nu hittar jag inte den längre. Kollat runt på mil.se/int och F17s hemsida utan resultat. Någon som har en länk?
Harald
QUOTE (Valpen @ Nov 25 2006, 00:57 ) *
För ett tag sedan hittade jag en pdf-fil om FE01:s organisation mm. Men nu hittar jag inte den längre. Kollat runt på mil.se/int och F17s hemsida utan resultat. Någon som har en länk?

Var god
FE01
pock
Fick antagningsbeskedet idag. Någon som kan förklara befattningsnumret (2053) för jag är inte riktigt med i matchen med t ex nollan...?
Ekkie
Ska nog finnas info om detta här på forumet..
Men siffrorna står för pluton, grupp befattning. osv..

När du menar att du fick besked? Blev du uppringd, eller fick du hem brev med info osv..?
106
QUOTE (pock @ Nov 27 2006, 11:28 ) *
Någon som kan förklara befattningsnumret (2053) för jag är inte riktigt med i matchen med t ex nollan...?

På armémissioner/förband brukar första siffran vara kompani, andra pluton, tredje grupp och fjärde befattning. En nolla brukar innebära chef när det är befattningssiffran eller ledningsskiktet på respektive nivå om det är en av de andra siffrorna. Som exempel blir chefen 2 plut, 1 skkomp 2300 eller hans plutonsignalist 2303 och stf chef 3 grp 2331.

Men FV kan säkert ha något helt annat system.
Lynx Lynx
Jag fick en del info i samband med ett besök på F17 i förra veckan. Jag kan inte garantera att all info gäller alla, men det ska åtminstone gälla flygbasskyddspluton:

Förbandet FE01 sätts formellt upp i början av januari (hittills har endast 3 man arbetat med det, vilket förklarar brist på info m.m., dåligt prioriterat av F17/FM...).

Plutonchefer börjar v702.
GC/PtrlC och Stf GC/ptrlC börjar v704.
Övriga inryck v706.

Inledning med information om förbandet, löner, tidredovisning m.m. (Maslow) i ca två veckor (706-707).

Därefter utbildning på respektive tät.

Har själv fortfarande inte fått ETT ENDA PAPPER hem, som på något sätt informerar eller bekräftar mitt deltagande... Dock, efter påtryckningar, muntliga besked. Ska det vara så? Känns som om förbandet sannolikt kommer att inleda sin verksamhet med en gigantisk proteststorm från personalen... Den personal som haft möjlighet och mod att tacka ja, vill säga....
Skuggan
med skall jag och protestera över bristen på info kommer jag göra.....
men med skall jag iaf (om de får tummen ur att skicka pappren dvs)
kommer inte tacka nej pga bristen på info....

fast det är klart....
man skall ju bli uttagen först kanske....
Lynx Lynx
Då är vi två, Skuggan...

Nu har iaf antagningsbeskedet dykt upp, så då kan man väl hoppas att information dyker upp åtminstone en vecka innan inryck!!
Skuggan
QUOTE (Lynx Lynx @ Nov 27 2006, 19:12 ) *
Då är vi två, Skuggan...

Nu har iaf antagningsbeskedet dykt upp, så då kan man väl hoppas att information dyker upp åtminstone en vecka innan inryck!!

du har tur du, här lyser beskedet med sin frånvaro....

å andra sidan, posten brukar komma en dag senare till mig än till alla andra jag känner....
Tobba
Hej!

Jag fick uttagningsbeskedet i fredags. Chef för passagerarhanteringen på flygplatspluton R30 smile.gif .

Finns här någon som blivit uttagen på samma pluton?

Vore kul att höras!

Tobba
golffoxtrotfive
Trodde jag hade fått mitt lilla brev idag när jag vittjade postlådan, där låg nämligen ett brunt brev där det står militärbrev, gissa om jag blev besviken när det bara var reklam banghead.gif banghead.gif
Topel
Hej!

Tänkte bara berätta att det nu finns minst en vakans som Ramp/Godsserviceman att söka då jag har tackat nej till detta skämt.

Sökte några andra tjänster i Afghanistan istället smile.gif

T
Harald
QUOTE (Topel @ Nov 30 2006, 23:21 ) *
Hej!

Tänkte bara berätta att det nu finns minst en vakans som Ramp/Godsserviceman att söka då jag har tackat nej till detta skämt.

T

Stilla min nyfikenhet. Vad fick dig att tacka nej och på vilket sätt är det ett skämt?
FNYXA
QUOTE (Harald @ Dec 1 2006, 10:21 ) *

Hej!

T

Stilla min nyfikenhet. Vad fick dig att tacka nej och på vilket sätt är det ett skämt?

Tackat nej jag också....Håller med att detta är ett skämt att det ska vara så svårt att informera på deras hemsida vad som är pg......
Kjohansson
QUOTE (FNYXA @ Dec 1 2006, 11:59 ) *

Hej!

T

Tackat nej jag också....Håller med att detta är ett skämt att det ska vara så svårt att informera på deras hemsida vad som är pg......

tackade med nej, kan inte skriva på för nått som man inte vet nått om.
Topel

Hej!

T

Den totala avsaknaden av information räcker långt. Herregud man vet ju inte ens hur mycket man kommer få i lön!? Om ryktet stämmer att lönen BLIR 18000 före skatt då är ju det ännu ett skäl till att tacka nej. Då tjänar jag och förmodligen de flesta andra med jobb på att stanna i det civila arbetslivet.

I och med att jag jobbar med ungefär samma sak så känns det ju dumt att gå ner x antal tusenlappar i månaden på att göra samma jobb.

Sen så har jag jäkligt svårt att förstå vad vi ska göra i ett år nere i Ronneby? Utbildningen till detta kan omöjligt ta mer än några månader på sin höjd. Men det är väl bristen på information som gör sig påmind där igen...

T
Lynx Lynx
QUOTE (Topel @ Dec 1 2006, 12:34 ) *
Den totala avsaknaden av information räcker långt. Herregud man vet ju inte ens hur mycket man kommer få i lön!? Om ryktet stämmer att lönen BLIR 18000 före skatt då är ju det ännu ett skäl till att tacka nej. Då tjänar jag och förmodligen de flesta andra med jobb på att stanna i det civila arbetslivet.

I och med att jag jobbar med ungefär samma sak så känns det ju dumt att gå ner x antal tusenlappar i månaden på att göra samma jobb.

Sen så har jag jäkligt svårt att förstå vad vi ska göra i ett år nere i Ronneby? Utbildningen till detta kan omöjligt ta mer än några månader på sin höjd. Men det är väl bristen på information som gör sig påmind där igen...

T

Nog för att informationen på deras hemsida www.f17.mil.se har varit dålig, men nu har den väl ändå fått ett lyft? Kolla in på http://www.f17.mil.se/article.php?id=16105

Där presenteras en hel del av vad som gäller inryckning, boende, övningar m.m. Dock saknas info om löner, men det beror ju som alla redan vet på att avtalen ännu inte är färdiga (vilket vissa hävdar beror på att det är armen/NBG som styr förhandlingarna och de har ingen brådska eftersom deras personal rycker in i sommar...)

Tyvärr hittade jag inte ovanstående länk innan jag hann skicka ytterligare ett mejl till förbandsledningen med önskemål om mer info via hemsidan... blyg.gif Hoppas jag blir förlåten...
Hornet
Sa när dom ringde idag att jag tykte det var dålig info på nätet.
Och dom nämnde att löneförhandlingarna är klara i morgon.
Japp jag är också på biggrin.gif
jockster
QUOTE (Hornet @ Dec 5 2006, 21:18 ) *

Så om jag fattar saken rätt så ringer dom runt ang vakanserna nu?
& inryck i mitten/slutet av Januari?
Hornet
Inryck V7 sa han och ja det ska vara vakanserna
Skuggan
jaha....

det sket sig för både mig och Hornet...
vi är ute pga saknad av körkort...

med största sannolikhet var detta sistan (och enda) chansen för mig att komma ut, men den som lever får se som det heter...
söka kommer jag iaf fortsätta göra.

lycka till ni som fått (eller kommer få) positvt besked.
NEMO79ER
Ojoj!! Nu är både löner och inryckningsinformation inne på F17´s hemsida under internationellt!!
Christer Erixon
QUOTE (jockster @ Dec 5 2006, 21:24 ) *
QUOTE (Hornet @ Dec 5 2006, 21:18 ) *

Så om jag fattar saken rätt så ringer dom runt ang vakanserna nu?
& inryck i mitten/slutet av Januari?

Vakanserna hanteras under vecka 650 ons-tors form av en uttagningskommission , vilket är den normala hanteringen, därefter kommer det att ringas till de som är berörda. Problemet är att ledigheterna närmar sig så jag kan inte lova exakt när detta sker.

Christer Erixon
C FE01
Skuggan
gäller det även oss som står på reservlistan?
jag räknar med att dyker det upp vakanta platser nu så fylls de i första hand upp från reservlistan.
Catharina
QUOTE (rill3e @ Nov 13 2006, 17:27 ) *
Kan någon upplysa mig lite om FE01.. sökte ett par vakanser som fanns på F17 hemsida typ AE368, 369.

Men alltså FE01 ansökningsperiod är redan avslutad..när börjar anställningen isåfall? 1 januari hörde jag nyss och det är ju påtagligt snart. Lite svårt att avsluta allt man har hemma om det inte kommit besked än...!

Varför har inte FE01 samma period övriga NBG? Är det isåfall längre anställningsperiod eller hur funkar det?

Nån som har någon inside om löneförhållanden under T3 utbildningen? Om det är 72kr om dagen så blir det nog ett nej :(

8.gif

[b]Hejsan!
Har börjat lägga upp underlag om FE01 på F 17´s hemsida, FE01 hemsida
Den är fortfarande under utveckling...hoppas du hittar lite av det du söker.

//Catharina
Topel
Tänkte bara ge en liten eloge till ansvariga inom FE01 då de tydligen lyssnat på kritiken och skärpt till sig angående information till sökande. Tyvärr för min egen del är det lite sent då jag redan tackat nej men kul ändå att det händer något.

Kör hårt alla

T
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.