QUOTE (106 @ Dec 22 2006, 00:49 )

Men utskjutning är en annan sak, även om man själv drar i utskjutningshandtaget och hinner positionera sig rätt så är det en rejäl acceleration och det har hänt att förare avlidit för att de haft fel position vid utskjutning. Tänk då på att de tidigare hade en hjälm som var mer än dubbelt så tung som Hjälm 90.
Har du säkert rätt i. Men vid utskjutning så får man väl inte en sådan kraft som ger en pisksnärt av huvudet? Jag vet inte, inte mitt omräde direkt

Kommer troligtvis heller aldrig råka ut för det, så skitsamma.
Fallet med landningshaverier är relevant, fullt jämförbart med andra former av kollisioner och inte något som man kan förbereda sig mer på än en vanlig krock med personbil.
Nej, men säkert inte lika frekvent förekommande, därför kanske man inte räknar det som någon större risk, jag vet inte...
Att Hjälm 90 inte är mycket till skydd vid en krock med personbil håller jag med om, men att den skulle vara farlig enbart pga dess vikt köper jag inte.
Nej, du gör som du själv vill, det är väl upp till dig själv till viss del. Jag bryr mig inte iaf så nog om det..
Men SäkI säger väl också att stridsvästen inte ska bäras om den är i vägen för säkerhetsbältet?
Ingen aning om jag ska vara ärlig, det får någon annan svara på som vet. Säkerhetsbälte användes för det mesta endast på och i anslutning till route 5. Detta för att snabbt kunna ta sig ur fordonet vid påskjutning osv utan en massa onödigt fippel. En fordons patrull i MeS går sällan fortare än 20-30km/h, så det var väl en avvägning som fick göras där. Så visst skulle man nog många ggr kunna haft hjälm på sig eftersom det var så låga hastigheter för det mesta, men det var även så att man skulle hålla så låg profil som möjligt, så man får väl väga för o nackdelar där lite.
Men Hur väl följdes den regeln?
Inte alls skulle jag vilja säga. För det första, om det smäller tror du då att det är bra eller dåligt att inte ha utrustningen på sig? Britterna berättate om erfarenheter som de hade, att utrustning du inte har på dig vid en stridskontakt, den kommer bli kvar i fordonet när du lämnar det... Så stridsutrustningen satt alltid på. För det andra så finns det oftast inget utrymme för att lägga ifrån sig grejorna på, så du är ändå tvungen att ha det på dig

För det tredje, körning i a-stan är närmast att jämföra med terrängkörning, är osäker, men vad säger Säki om terrängkörning, måste man verkligen ha bälte då? Hur som helst så kan man ändå inte alltid följa Säki till punkt o pricka tyvärr..
Satt vapnen fast i hållare?
Nej, lystringsgraden var sådan att man hade vapnet så eldberett man kunde utan att för den skull peka på folk med det. Är osäker på om det finns hållare i TLC, kanske det gör, men det är inget som används iaf. Passar säkert inte AK5D iaf
Var all last lastsäkrad?
Ja och nej skulle jag vilja svara på den. Ganska mycket som ska med i bilen. så lastutrymmet blir ganska proppfullt om man säger så, från golv till tak. Så lasten blir väl indirekt säkrad av sig själv om du förstår vad jag menar.
Sade beredskapsgraden att hjälm skulle bäras när ni inte åkte fordon?
Som sagt, låg profil skulle hållas o man skulle försöka se så avslappnad ut som möjligt. Men det fanns även tillfällen då hjälm bars, men för det mesta inte.
Om det inte var krav på hjälm på så var det väl egentligen aldrig något problem och ibland får ju chefen (och soldaterna) faktiskt bestämma sig för vilken säkerhet som är viktigast.
Exakt, lite av det jag ville komma fram till.
MVH /J