Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rote med två Saab J 29 Tunnan
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
3924
När jag åkte ner till mina föräldrar under dagen så såg jag två J 29 som flög rote över F7.
Det såg ut som de övade för någon uppvisning, mycket vackert att titta på.
Bertil Ludvig 1
Men finns det verkligen mer än 1 J29:a som flyger ?

Jag trodde att det endast fanns Gul Rudolf som man renoverade på F10 som nu skall ha sin hemmabas i Halmstad: mil.se ang tunnan

Eller har man lyckats få upp den som har funnits på F3:
Ytterligare J29 info

/BL1
larsev
QUOTE (3924 @ Jun 9 2006, 13:27 ) *
När jag åkte ner till mina föräldrar under dagen så såg jag två J 29 som flög rote över F7.
Det såg ut som de övade för någon uppvisning, mycket vackert att titta på.

Flygdag den 18 juni. Se AIR SHOW 2006. SWEDISH AIRFORCE 80th ANNIVERSARY horny.gif horny.gif fun_icon_nana.gif
3924
Jo vist var det två tunnan, de flög rote i massa rollar och lopar +en massa lågflygning.

Kan inte svara på var tunnan nr2 kommer ifrån, men det låter ju troliggt att de övade inför Flygvapnets flygdag.
Troppchefen
QUOTE (3924 @ Jun 9 2006, 15:51 ) *
Jo vist var det två tunnan, de flög rote i massa rollar och lopar +en massa lågflygning.

Kan inte svara på var tunnan nr2 kommer ifrån, men det låter ju troliggt att de övade inför Flygvapnets flygdag.

Om det nu mot förmodan skulle vara två J29 så torde den ena vara i från Österike (har de något flygande ex. kvar??). Sverige har ju som tidigare nämnts F10 Gul Rudolf vilken tidigare har fått stått stilla ibrist på ny motor, är lite skeptisk till att det skulle vara 2 svenska tunnor.
BJK
Det var inte Vampiren du såg då? Eller 32:an?
106
QUOTE (BJK @ Jun 9 2006, 22:13 ) *
Det var inte Vampiren du såg då? Eller 32:an?

... eller huntern?
Hornet
är det helt omöjligt att FV kan ha fixat till en till då så det faktiskt fins 2st? Såg J29 3 gånger när jag var på FMTS och jag kan nästan svära på att det var 2 olika plan jag såg.
106
QUOTE (Hornet @ Jun 9 2006, 23:19 ) *
är det helt omöjligt att FV kan ha fixat till en till då så det faktiskt fins 2st? Såg J29 3 gånger när jag var på FMTS och jag kan nästan svära på att det var 2 olika plan jag såg.

"ingenting är oomöjligt" (sagt på brett dalmål)
Känner bara inte till något sådant projekt, men det säger ju inte så mycket. I så fall undrar jag vilka som står bakom det och hur de löst pilotfrågan, för att inte tala om finansieringen. Man kanske blir tvungen att åka till Såtenäs 18/6 och ta reda på hur det ligger till. Hur går det med den A32A och SK60 (med RM9) de har där?
Danne
QUOTE (Hornet @ Jun 9 2006, 23:19 ) *

Inte omöjligt, men så nära det kan komma. Gul Rudolf har varit groundad nu i några år pga att bland annat motorn behövt bytas. Att då FV, som inte kunnat hålla EN maskin i luften nu kastar upp två utan att bla SFF exploderar av glädje....är mikroskopisk. Vad gäller utlandet tror jag bestämt att det inte finns någon där heller.

F7s A32 kommer troligen inte flyga, men är inte långt från flygvärdighet. Dock är det pappersjobb kvar och ett antal flytter mellan byggnader har sinkat det arbete som återstår.

Hoppas allt jag skrivit är fel...
Skuggan
F7´s A32a är flygduglig, men ej godkänd av luftfartsverket, så mao får den inte flyga än...

sedan är jag lite fundersam om inte kamratföreningen på F7 (de som meckar Lansen bla) har hållt på med en J29a också....
då inte en F modell som den tidigare flygande maskinen är (F hade EBK, det hade inte tidigare modeller)
är det helt omöjligt att de fått den i flygvärdigt skick och dessutom godkänd av LFV?
3924
Jo, jag trode det var två J-34 först men planen var för korta. fick dock en bild på dem men 300mm objektiv. har dock DIA så bilden kommer att dröja ett tag.
J.K Nilsson
Problemet är att det är så få motorer till J29 och för att kunna garantera luftvärdighet så blir det rätt dyra översyner, vilken ingen verkar vara intresserad av att betala.

J.K Nilsson
Wolfie
- såg en, antagligen rudolf gul, starta från sin hemmabas i Halmstad idag. Utanför står även en hunter och en vampire, de har stått där ett tag nu.
Danne
QUOTE (Wolfie @ Jun 13 2006, 15:09 ) *
- såg en, antagligen rudolf gul, starta från sin hemmabas i Halmstad idag. Utanför står även en hunter och en vampire, de har stått där ett tag nu.

Och den turen skall ha varit den första för Rudolf för i år ( och förra året stod den stilla) så därför är en rote med Tunnor än mer omöjlig.

Huntern och Vampiren skall flytta till Norge, då det är för dyrt att ha dem kvar här...tack Sveriges regering.
simon
Dessutom siktades en 35:a över Halmstad runt 1100, samt på plattan vid 1315 tillsammans med 29:an.
rhdf
QUOTE (Danne @ Jun 13 2006, 15:13 ) *
Huntern och Vampiren skall flytta till Norge, då det är för dyrt att ha dem kvar här...tack Sveriges regering.

hur många flygande Vampire har vi i sverige idag?
den enda jag känner till (pga att jag ser den ibland) är
"SE-DXS" som finns i norrköping ( om den inte flyttats sen 2006-06-05)
Emil666
Om jag inte minns fel så finns det en nere på gamla F5 Sk28c
Och två på F7 oxå Sk28c fast målade i standar färger för Fv och märkta F14
sedan finns det någon till men var vet jag inte just nu(En grogg för mycket clap.gif tror jag)
Emil666
QUOTE (J.K Nilsson @ Jun 10 2006, 12:22 ) *
Problemet är att det är så få motorer till J29 och för att kunna garantera luftvärdighet så blir det rätt dyra översyner, vilken ingen verkar vara intresserad av att betala.

J.K Nilsson

Det finns bara en motor nu till Gul Rudolf som fungerar
Den gammla som satt i från början hade gjort sitt så man fick en motor med mycket gångtid kvar från Fv museum.Men den kollads noga i Arboga innan den blev isatt i Gul Rudolf
Xenon
Igår (1/10 ca kl 13-14) flög Vampire över Söderåsen vid Åstorp. Kul att de gammle också är ute och flyger.
Psilander
För en 6 veckor sedan såg jag en 32 Lansen landa på F17.

Men snart är det med flyget som med flottan, fler veteranfartyg än i linje navy2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.