I22 Vargen
Dec 7 2005, 15:44
Tjena,
Ser fler och fler som har ett par avlånga "vingar" i svart (mot grön bakgrund) sydda på M90´n över höger bröst.... tror att det är något holländskt, men ingen vill prata om det !!? vad är det? hur fick dom tag på det ? och är det reglementerat ?
Någon som vet ?
är du säker på att dom ser ut så då?

detta är våra piloter på bröstet kanske fins en grön variant med
I22 Vargen
Dec 7 2005, 16:20
QUOTE (Sandqvist @ Dec 7 2005, 16:17 )

Jo det kanske det finns.... men jag är ganska säker på att det har med Holland att göra + om man är pilot behöver man väl inte ha attityden "det skulle du allt gärna vilja veta" när man frågar...eller !?
Vad jag tror är att det är någon slags: "Hoppa 5 hopp militärt, kostar x kr öppet för alla och du kan bära märket grej.... men jag vet inte säkert !
Adam Wilhelm
Dec 7 2005, 16:29
Är det dessa?

Googlade på "Dutch parachute wings".
Edit: hittade en sida om den holländska kursen,
http://aia.lackland.af.mil/homepages/pa/sp...aug04/atc12.cfm
vore ju kul att veta varför Svenska soldater bär dom isåfall
Adam Wilhelm
Dec 7 2005, 16:37
Hittade hemsidan:
Paracentrum, TexelRoligt att det finns en svensk länk på danska. :P
Varför bär man dessa vingar?
-de är godkända att bära på uniformen?
-Bärarna tror att de är godkända för bärande på uniformen?
-Bärarna vill vara häftiga och hemliga?
Hans Engström
Dec 7 2005, 16:41
Godkända att bära på uniformen för svensk personal. Även godkända för amerikanska och irländska soldater.
Och din källa till att dom är godkända att bära är vilken då ?
Såvitt jag vet så har några begärt bärandetillstånd för de Holländska vingarna och fått avsteg ifrån UniR men något generellt bärande tillstånd är jag så gott som säker på att det ej finns,. ( Detta under förutsättningen då att man ej varit utskickad ifrån FM för att gå just den kursen)
Koskela
Dec 7 2005, 17:33
Hej!
22 st fick bärandetillstånd av HKV/Prot 1996. Efter det har inget bärandetillstånd getts för att bära dem till svensk uniform.
Enl. tillståndet får utbildningsmärket bäras på höger arm (fältjacka) eller över höger bröstficka på m/87 (motsvarnde plats - motsvarande uniform).
/Koskela
Då var jag inte helt ute och zyklade iaf ;D
vad handlar det om för speciel utbildning för att dom har fått domma vingarna?
QUOTE (Sandqvist @ Dec 7 2005, 19:46 )

vad handlar det om för speciel utbildning för att dom har fått domma vingarna?
5 dagars Static line hopputbildning i Holland

The ground course will teach you several things:
Introduction to the parachute and handling jump equipment
How to make a stable exit from the airplane
Opening the reserve parachute and dealing with special situations
Canopy handling
Making a good landing using the Parachute Landing Fall , PLF.
You are entitled to wear the wing after you have completed five jumps. This goes for both round and square parachutes.
Conditions for taking part in the course:
Minimum age 16
Valid medical declaration for parachute jumping
For minors : signature from parents/guardians
Maximum weight 100 kilograms
Two passport photos
Hoppas det gav svar på din fråga // Andy
japp tackar
(kanske vore något att göra)
amfvrak
Dec 7 2005, 20:21
Hur mycket kostar tillställningen? Är själv lite intresserad att göra den (inte pga. att man får bära märket :P)
Blackadder
Dec 7 2005, 20:24
QUOTE (Sandqvist @ Dec 7 2005, 20:10 )

japp tackar
(kanske vore något att göra)
vill du lära dig att hoppa fallskärm så gör det i Sverige...
vill du få ett märke som du inte får bära och en licens som du inte kan omvandla till ett A-cert när du kommer tillbaka till Sverige så åk till texel.
Jag är god vän med ett par av instruktörerna där, har varit där själv och hälsat på och som fallskärmsinstruktör så nähhhh Dont do it!
/b
Snabb fråga Blackadder .... vart i Sverige kan man hoppa rundkalott om man skulle vilja ta en sådan kurs ? (nyfiken)
Blackadder
Dec 7 2005, 21:28
QUOTE (Andrew @ Dec 7 2005, 20:33 )

Snabb fråga Blackadder .... vart i Sverige kan man hoppa rundkalott om man skulle vilja ta en sådan kurs ? (nyfiken)
Snabbt svar..
finns ingen anledning att hoppa rundkalott annat än om man hör hemma i Karsborg.
tro mig...
egentligen så får man hoppa runt var som helst förutsatt att man är grundutbildad på det och det finns flera kursledare som får utbilda på runt.
men går du kursen i texel så får du som svensk inte hoppa hemma med annat än att du konverterar till Svensk cert och det kommer i stort sätt medföra en hel grundutbildning
ja med grundutbildning så menar jag alltså den kursen som man går i någon av Svenska fallskärmsförbundets klubbar.
/b
nu var väll inte tanken att göra det för att få hoppa skärm här hemma utan mer som en kull sak och som sagt att hopa rund skärm
Blackadder
Dec 7 2005, 21:57
QUOTE (Sandqvist @ Dec 7 2005, 21:47 )

nu var väll inte tanken att göra det för att få hoppa skärm här hemma utan mer som en kull sak och som sagt att hopa rund skärm
ahh ok då förstår jag ... och baccismärket är av inget som helst intresse för dig? ;)
inte specielt
bär bara 1 märke på uniformen förutom förbands märke och det är mekaniker bågen så märken är inget stor sak precis
Tack för förtydligandet Sandqvist !
@ Blackadder ... precis som Sandqvist utryckte det .... det kan finnas flera andra anledningar än dem som du själv kanske inte ser som uppenbara.
En av dem kan kanske vara precis som Sandqvist utryckte det , en kul semester och göra något udda & roligt.
Sedan så vet man ju inte hur länge till det ges möjlighet att få hoppa rund-kalott med utbildningen inriktad emot militärhoppning såsom den varit sedan man började hoppa militärt.
Kalla mig gärna old-fashion , gammaldags, nostalgiker eller vad du anser passar bäst , men jag tycker iaf att det finns anledningar att hoppa rund-kalott oavsett vad du tycker och oavsett Karlsborg eller ej.
Ibland ser man inte skogen för alla träd är iväg och då gäller det att vara ödmjuk.
Mvh // Andy
Blackadder
Dec 7 2005, 22:56
QUOTE (Andrew @ Dec 7 2005, 22:06 )

Kalla mig gärna old-fashion , gammaldags, nostalgiker eller vad du anser passar bäst , men jag tycker iaf att det finns anledningar att hoppa rund-kalott oavsett vad du tycker och oavsett Karlsborg eller ej.
Ibland ser man inte skogen för alla träd är iväg och då gäller det att vara ödmjuk.
Mvh // Andy
ödmjukheten min gode Andy försökte jag utan framgång få fram med mitt menat skämtsamma inlägg och medföljande smiliey.
och i mitt svar till dig så gav jag både min personliga uppfattning :
finns ingen anledning att hoppa rundkalott annat än om man hör hemma i Karsborg.
tro mig...
och sedan även talade jag om för dig att du kan om du ändå vill det göra det i vilken klubb som helst förutsatt att det finns en kursledare som får utbilda på det
egentligen så får man hoppa runt var som helst förutsatt att man är grundutbildad på det och det finns flera kursledare som får utbilda på runt.
du har såklart all rätt att åka till Texel,
vågar påstå att huvudelen som genomför kursen där inte gör det av nostalgiska anledningar och som denna tråden startade så handlade det om just märket.
men som sagt, lycka till och se till att ta med ordentliga kängor utan hyskor...
som ett förtydligande, ödmjukt eller inte som hoppare så är jag känslig när man utsätter elever för större risker än nödvändigt ¨men erkänner att utbildningen kan vara bättre nu än den var för fem år sedan.. då var det en fabrik som kastade ut folk ur flygplan, att sedan en av mina idoler och en person som jag respekterade omkom där för ett tag sedan i en fallskärms olycka, dock orelaterad har även det färgat mig lite.
men Andrew, jag tar till mig kritiken, skäms och ångrar mig
/b
I22 Vargen
Dec 8 2005, 08:25
Hmm, Ok då har jag fått svar... då trodde jag rätt när Holland var inblandad då..... Kanske kan vara någonting att åka på vid tillfälle.
Tyvärr har dom jag stött på haft lite "näsan i vädret" attityd, så nu vill man ju se själv vad det är som är så himmla speciellt med utbildningen...
Hans Engström
Dec 8 2005, 08:50
Min källa var att jag kontrollerade den som jag såg bära det, på den irländska och amerikanska armén är källan Lt. Moran, California National Guard, tidigare soldat i Irländska armén som personlig källa.
Kursen är enligt uppgift inte särskilt svår men mycket rolig.
Finns även minst en forumsmedlem som är innehavare av sagda symbol...
QUOTE (Gator @ Dec 9 2005, 07:10 )

Finns även minst en forumsmedlem som är innehavare av sagda symbol...

Minst tre, som har bärandetillstånd från HKV/PROT.
Strv101
Dec 9 2005, 12:38
Vi är en tapper liten skara.....

LtP och Strv101, ni har fått nått skräp på finuniformen på motsatt sida som medaljerna.. :P
Btw, är det standardmärket ni har på den blå uniformen? Jag har sett ett annat som är heruliskt fult och med fler färger, funderar lite på om ni "klippt ner" ert eller om det kommit ett nytt..
GMY
Rokare
QUOTE (Rokare @ Dec 9 2005, 11:49 )

LtP och Strv101, ni har fått nått skräp på finuniformen på motsatt sida som medaljerna.. :P
Btw, är det standardmärket ni har på den blå uniformen? Jag har sett ett annat som är heruliskt fult och med fler färger, funderar lite på om ni "klippt ner" ert eller om det kommit ett nytt..
GMY
Rokare
Basmärket finns i en otrolig massa utföranden.
För fältuniform:
Svart på grönt
Svart på DPM
Vitt på grönt
Vitt på brunt
Samtliga tre konturskurna, med kant eller fyrkantigt.
För daglig dräkt (motsv.):
Vitt på svart
För paraddräkt (motsv.):
Vit emalj på silverplåt eller guldplåt.
Silverbrodyr på svart/marinblå
Sedan så finns det stjärnor och kransar för flera hopp, instruktörer och frifall m.m.
/P
I22 Vargen
Dec 9 2005, 13:52
Ok Tack för alla förklaringar.
Ser prydligt ut.
Verkar som om detta var mera kännt än vad jag trodde.... konstigt att han var så hemlig...liraren jag stötte på.. !?
han kanske tykte det var coolt eller så ville han bara värka hemlig
Eller så kanske han hade köpt märket på tradera och/eller saknade tillstånd att bära märket på uniformen..
Mysteriet tätnar..
/D
Eller så var det helt enkelt en av de som inte inhämtat bärandetillstånd. Spooky!
I22 Vargen
Dec 9 2005, 16:23
Antagligen något av ovanstående..
Nåväl, som sagt, låter som ett äventyr att gå kursen.
amfvrak
Dec 10 2005, 20:03
Hur mycket kostar kalaset då? Eller finns det valmöjligheter hur länge etc. som ev. påverkar kostnaden? Låter ju jäkligt kul att gå kursen. (Men det beror ju på hur mkt det kostar :P)
Sir Vival
Dec 10 2005, 21:00
Hornet
Dec 10 2005, 21:48
så vilka är på om priset är rätt?
(leva lite farligt får man ju)
kan bli en kul och speciel semester ju
amfvrak
Dec 11 2005, 00:07
Ja, jag skulle inte banga (säger jag nu ja'

)
Sgt Nilsson
Dec 11 2005, 02:16
OT men vad gäler generelt för bärandet av utländska utb tecken? krävs det alltid tillstånd av HKV för allt eller finns det vissa som är mer rumsrena med generela tillstånd, som ex RegementsCh kan besluta om? Nijmegen medaljen är väl alltid ok men övriga?
Va fan är det här?
En civil kurs, som ger ett tygmärke som får bäras på svensk uniform. Oj oj oj....
Kanske kan jag få bära det där tygmärket som jag fick i Indien. Jag menar vi hoppade ju också rundkalott på en Indisk flygbas utanför Panjim.
I
FFS 1996:14 (Försvarsmaktens föreskrifter om utmärkelsetecken till uniform) så finns bara två utländska medaljer med:
* Kungl. Nederländska Förbundets för fysisk fostran medalj
* Korea Service Medal
Dessutom så finns det ett generellt godkännande för bärande av utländska medaljer som har erhållits för deltagande i krig.
Edit: För övriga medaljer gäller:
* Övriga svenska, utländska och internationella utmärkelsetecken får bäras endast efter medgivande av Försvarsmaktens högkvarter, protokollavdelningen.
Vingen i fråga är ingen utmärkelse utan ett utbildningstecken, specialutbildningstecken om man skall vara noggrann.
För m/87 (motsv.) gäller följande. UniR FM sid 119.
Utländska utbildningstecken (-märken) som erhållits med anledning av i
utlandet och av utländsk försvarsmakt anordnad utbildning, får utan särskilt
tillstånd bäras. Tecknen (märkena) bärs på motsvarande sätt och
under samma förhållanden som föreskrivits för ifrågavarande försvarsmakts
personal.
För m/90 gäller nedanstående. UniR FM sid 182.
Fastställt svenskt utbildningstecken av textil får anläggas på höger ärm 30
mm under ärmsömmen till fältjacka 90 och sjöarbetsjacka 93. Endast ett
utbildningstecken får bäras (eget val). Utbildningstecken av textil framtas
på respektive förband (motsv) och får bäras efter Överbefälhavarens godkännande.
Utländska utbildningstecken får bäras i det land där det tilldelats
men endast i undantagsfall i Sverige.
Gällande utmärkelser så är bestämmelserna ändrade. uniR FM sid 301.
Vad avser utländska officiella (statliga motsv) utmärkelsetecken får dessa bäras utan särskilt tillstånd i givarlandet enligt dettas bestämmelser.
Om bärandetillstånd önskas för utländska utmärkelsetecken i Sverige
skall ansökan insändas före 03-31 respektive 09-30 till HKV/PROT vars
medaljberedning sammanträder varje år under april och oktober. Godkända
förslag meddelas senast 04-30 respektive 10-31.
Samma bestämmelser gäller för bärandetillstånd för nya svenska utmärkelsetecken.
Samt sid. 312.
Utländska utmärkelsetecken som erhållits i tjänsten får bäras utan särskilt
tillstånd. Utländska utmärkelser som erhållits utom tjänsten får bäras
efter tillstånd av ÖB i varje särskilt fall.
/P
QUOTE (I22 Vargen @ Dec 7 2005, 16:20 )

QUOTE (Sandqvist @ Dec 7 2005, 16:17 )

Jo det kanske det finns.... men jag är ganska säker på att det har med Holland att göra + om man är pilot behöver man väl inte ha attityden "det skulle du allt gärna vilja veta" när man frågar...eller !?
Vad jag tror är att det är någon slags: "Hoppa 5 hopp militärt, kostar x kr öppet för alla och du kan bära märket grej.... men jag vet inte säkert !
Den låga upplösningen till trots men detta märke ser ut som FFK:s flygvingar. Kan det stämma?
amfvrak
Dec 12 2005, 10:56
Lånar tråden lite
Hittade nyss en bild på en officer som bär ett annat slags märke, som måste ha någon koppling till någon utländsk fallskärmskurs. Frågan är: Vilken?
Bild 
Edit: stavning
Hornet
Dec 12 2005, 10:57
ja FFKs vingar
amfvrak ser ut som USA vingar
http://www.militarlagret.com/marken/us-met.../M-5448_jpg.htm den undre där fast med sjärna
med sjärna så är han Senior Paratrooper
QUOTE (amfvrak @ Dec 12 2005, 09:56 )

Lånar tråden lite
Hittade nyss en bild på en officer som bär ett annat slags märke, som måste ha någon koppling till någon utländsk fallskärmskurs. Frågan är: Vilken?
Bild 
Edit: stavning
Jag tycker det ser ut som det franska. Skulle passat bättre med det gröna på fältuniformen tycker jag.
/P
Nu är du väl ute och cyklar rätt mkt va Sandqvist?
Jag håller med Lt P om att de ser franskt ut:
Hornet
Dec 12 2005, 11:38
Lt P har nog rätt här käns det som

French basic Para
källa:
http://www.users.globalnet.co.uk/~dheb/230...r2303/AFFSF.htmhehe puck tvåa
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.