@Rully
För att citera mig själv
När du besöker gymmet är mitt råd att du dels tar hjälp av kunniga instruktörer och att du glömmer allt vad fria vikter heter. Fria vikter är enl mig ett stort problem på gymmen. Iaf när utövarna är unga killar. Unga killar har enligt mig en förmåga att gå på vikt istället för att få tekniken rätt. Mitt råd är till er alla att strunta i fria vikter och satsa på maskinerna istället och håll er till lägre vikter och försök att få tekniken rätt. Detta kommer att ta ett halvår eller ett år. Men ni kommer ifrån mängder med problem i framtiden som skapas av felaktig teknik och stora vikter.
Men du har en poäng med balansen, dock är det något jag inkluderar i teknik. Men ett förtydligande kan helt klart vara på plats. Jag lägger in det vid nästa uppdatering av denna text.
Vad jag vet skriver jag inte att simning är ett substitut för löpning... återigen citerar jag mig själv
Men även andra former av idrottande är bra. Och har du möjlighet till att variera träningsformerna är det mycket bra! Att simma, cykla åka skidor etc är mycket god variation i det fysiska programmet. Simningen ger förutom vattenvana även en god styrka i bålen vilket är mycket nyttigt i den militära fostran som du eftersträvar. Försök om du ha möjlighet att simma en gång per månad. Här beror sträckan du ska simma på, jmf med hur långt du ska springa, hur vältränad och vilken vattenvana du har. Men inledningsvis tycker jag att 20min simning är en bra början. För att som med löpning öka tiden. En viktig sak att inte förglömma är detta med vattenvana. Så avsätt lite tid till att hoppa från hopptorn, dyka ned till botten osv. Lägg 20-30 minuter på detta. Det är minst lika viktigt som själva simmandet och gör att du kommer att övervinna psykologiska barriärer.
Poängen här är att variera träningen och inte enbart köra löpning. Men helt klart så kan denna text förbättras och kanske bli tydligare i vad som är tanken. Det tar jag med mig till nästa version.